eitaa logo
جنبش مردمی احیای زکات
279 دنبال‌کننده
197 عکس
32 ویدیو
5 فایل
﴿﷽﴾|این جنبش مصمم است با روحیه جهادی در چارچوب حرکت کلان انقلاب اسلامی، زکات را احیا کند و بدین وسیله بستر ساختن «جامعه طراز» و «تمدن نوین اسلامی» را فراهم آورد. سایت: E-zakat.ir ارتباطات: @Zakat_info رابط گروه بحث(عمومی): @ZakatGroup
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ پیرامون دیدگاه سه مکتب در رابطه با «مالکیت» ▪️دیدگاه اول: Liberalism • در مکتب «لیبرالیسم» یا همان «اباحه‌گرایی»، فرد مجاز است به میلِ [هوای نفس] خود در مال تحت اختیارش، تصرف کند. چرا که او آن دارایی را تنها و تنها خودش بدست آورده و از این جهت مستقلاً بر آن مال مالکیت دارد. بنابراین تنها شخصی است که می‌تواند راجع به نحوه‌ی استفاده از مایملکش تصمیم‌گیری کند و هر گونه محدودیت در این مسیر، پذیرفتنی نیست. به این اعتقاد در چارچوب مکتب لبیرالیسم، «مالکیت خصوصی» (Private Ownership) می‌گویند که بنیاد اصلی نظام سرمایه‌گرایی (Capitalsm) است. • جان‌لاک(John Locke) (م۱۶۳۲-۱۷۰۴) از فیلسوفان سده ۱۷ میلادی انگلستان بود که به‌طور گسترده به عنوان پدرِ لیبرالیسم شناخته می‌شود. او در مورد اصل «مالکیت خصوصی» می‌گوید: "Every man has a property in his own person. This nobody has a right to but, himself." (هر کس یک دارایی، تحت مالکیت خود دارد و "هیچ‌کس" جز او حقی نسبت به آن ندارد.) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ▪️دیدگاه دوم: Socialism • «سوسیالیسم» یا همان «مساوات‌گرایی»، مکتبی با مبنای مادی‌گرایی است که در واکنش به آثار اجتماعی_اقتصادی نظام سرمایه‌سالاری _که در قالب شکل‌گیری یک طبقه کارگرِ فقیر در کنار تمرکز عظیم ثروت در دستان طبقه کوچکی از کارخانه‌دارانِ سرمایه‌دار و نیز وقوع بحران‌های اقتصادی متوالی نمود پیدا کرد_ در دهه‌های نخستین و میانی قرن نوزدهم پدیدار گردید. سوسیالیسم، طیف وسیعی از گرایش‌های به کلی مختلف را دربرمی‌گیرد اما در عین حال درباره بعضی اصول اساسی با هم مشترک‌اند. عمدتاً نگاهی منفی نسبت به «مالکیت» دارند به طوری که برخی اصل آن را نفی می‌کنند و برخی طرفدار ایجاد محدودیت‌هایی جدی در آن هستند. • مثلاً کارل مارکس (karl Heinrich Marx)(م۱۸۸۳-۱۸۱۸) به عنوان مشهورترین و تأثیرگذارترین سوسیالیست قرن نوزدهم میلادی که با طرح نظریات خود جغرافیای سیاسی و اقتصادی نیمی از جمعیّت دنیا را در قرن بیستم متحوّل کرد - معتقد بود: «مالکیت افراد بر ابزار تولید بایستی ملغی گردد تا بدین وسیله، درآمد حاصل از تولید مبتنی بر کار مردم توزیع شود.» ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ▪️دیدگاه سوم: مکتب توحیدی • بر اساس این مکتب، «مالکیت» از آنِ خداست و اموال ما انسان‌ها، در واقع ودایعی هستند که پروردگار در اختیارمان گذاشته تا در دنیا امتحان شویم(انسان، نماینده یا همان خلیفه خدا روی زمین است و مالکیت او به طور مستقل تعریف نمی‌شود.)، لذا ما در قبال این ودایع مسئول هستیم و داشتن مال به مثابه داشتن تکلیف و مأموریت از جانب خداست.(تکلیف‌مداری) یکی از بارزترین این مأموریت‌ها در رابطه با داشتن اموال، آوردن «زکات» می‌باشد. • بنا بر اصل ربوبیّت، خداوند هیچ جنبده‌ای را در این دنیا بدون روزی قرار نداده است؛ به همین جهت پروردگار متعال حتی افرادی که توان برآورده‌سازی "حداقل یکی از" نیازهای معیشتی را ندارند، در این دنیا بدون نصیب به حال خود رها نکرده یا به بیان واضح‌تر آنان را از داشتن «زندگی خوب و آبرومند» محروم ننموده است. اراده خداوند چنین بوده که سهم این افراد را در اموال دیگران قرار دهد تا میزان مسئولیت‌پذیری مردم در نسبت با ضعفا سنجیده شود. این سهم معیّن که نوعی بدهی به شمار می‌رود، زکات گفته می‌شود؛ چون همان‌طور که از نامش پیداست هدف و کارکرد پرداخت این بدهی، انسان‌سازی (تزکیه نفوس) است. بنابراین داشتن «زندگی خوب و آبرومند» یک حقّ همگانی به شمار می‌رود و اگر در عمل کسی از این حق محروم شد، از دو حال خارج نیست: یا خودش مقصر است(تنبلی) و یا دیگران حق او را خورده‌اند.(منعِ زکات) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📌پی‌نوشت: 🔻 مقایسه این سه دیدگاه را برعهده مخاطبان گذاشته‌ایم تا با تأمل در این زمینه به طور محسوس، جایگاه و اهمیت موضوع «زکات» درک شود. 🔻مطلب فوق به خوبی نشان می‌دهد که چرا: «احیای زکات تنها با عبور از جنازه نظام سرمایه‌گرایی ممکن خواهد بود!» ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️اغنیا، فقرا و حق همگانی «زندگی خوب»| بخش اول: #اختصاصی_جنبش 💠 فقیر کیست؟ 🔹تصور اشتباه: • به چه
📸 متن عکس را بخوانید 🔦 حدِّ استحقاق از زکات 💠 این روایت فوق‌العاده زیبا از امام صادق(ع) دقیقاً نشان می‌دهد: "برخلاف تصور اغلب ما" چه کسانی از کل زکات سهم دارند و سهم‌شان چگونه تعیین می‌شود. 🔆 پیش از این به «تعریف "صحیح" فقر و غنی» و همچنین «استحقاقِ جمیع فقرا از زکات» اشاره کرده بودیم، حالا این حدیث مِن باب تأیید مدّعاهای ما در این رابطه قابل توجه است. ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
📸 متن عکس را بخوانید 🔦 به چه کسی فقیر می‌گویند؟ 💠 استحقاق از زکات تا حدِّ کفایت معاش 🔆 امام صادق(ع): ... «به یقین خداوند -تبارک و تعالی- در اموال اغنیا و همچنین وضع فقرا نگریست، آنگاه در اموال اغنیا چیزی برای فقرا قرار داد تا آن حد که زندگی‌شان را کفایت کند و اگر کافی نمی‌بود بر آن می‌افزود؛ آری باید آن‌قدر از زکات به او بدهد که بخورد، بیاشامد، بپوشد، ازدواج کند، به دیگران صدقه دهد، و به حج برود.» ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
✍️ تعریف «فقر» از منظر رویکرد رایجِ غربی ▪️مقدمه • شاید تاکنون درباره مفاهیمی نظیرِ «فقر مطلق»، «فقرنسبی»، «خط فقر» و ... چیزهایی شنیده‌اید یا دستِ‌ِکم اسامی آن‌ها به گوش‌تان خورده است. همان‌طور که می‌دانید بسیار دیده شده که کارشناسان اقتصادی یا مسئولین از این مفاهیم در تحلیل‌هایشان استفاده کرده‌اند و حتی در بعضی موارد به عنوان مبنای سیاست‌گذاری‌های کلان مورد استفاده قرار گرفته است. پرسش ما اینجاست، آیا واقعاً مجاز هستیم از این مفاهیم در چارچوب موضوعی «زکات» برای توضیحِ ابعاد فقر بهره ببریم؟ و یا اصلأ تا چه حد این مفاهیم «به‌جا» و در تبیین مسائل مختلف «کارآمد» هستند؟ • بسیاری تصورشان بر این است که تقریرِ علوم اجتماعی متعارف از پدیده فقر، حاصلِ تضارب آرای عقلا بوده و به همین دلیل می‌بایست مابینِ تعاریف موجود، بی‌نقص‌ترین و منطبق‌ترین آن‌ها باشد! ولی ما پیش از این ثابت کردیم که چنین برداشتی اشتباه است. • در این یادداشت فقط می‌خواهیم، توضیح مختصری در رابطه با «چیستی این مفاهیم» و «چرایی عدم انطباق آن‌ها با پدیده فقر» داشته باشیم. ▪️اصل مطلب • در تلقی علوم اجتماعی متعارف، فقر را به دو گونه «مطلق» و «نسبی» تقسیم می‌کنند و مبتنی بر هر یک، شاخص «خط فقر»(poverty line) خاصی را تعریف کردند. • «فقر مطلق»(absolute poverty): نیازهای انسان در پایین‌ترین سطح ممکن نیاز به خوراک، آب، پوشاک و سرپناهی برای زندگی است. تمام کسانی که توانایی تأمین حداقل نیازهای اساسی خود را ندارند، به طور مطلق فقیر محسوب می شوند. غالباً برای بدست آوردن «خط فقر»، ابتدا خط فقر مطلق غذایی برآورد شده و سپس با توجه به ترکیب هزینه‌های غذایی و غیر غذایی در بودجه خانوار، میزان کل خط فقر را محاسبه می‌کنند. • «فقر نسبی» (relative poverty): کسی که درآمدش کمتر از %۵۰ یا [%۶۶] میانه‌ی درآمد خانوارهای یک جامعه باشد، او را در مقایسه با دیگران فقیر به حساب می‌آورند. (درآمد میانه درآمدی است که پنجاه‌درصدِ جمعیت، درآمدی بیشتر و پنجاه‌درصد دیگر، درآمدی کمتر از آن دارند.) لازم به ذکر است که این معیار به نسبت «فقر مطلق» کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. 🔻 اشکالات: • قبل از هر چیز باید بگوییم که فقر نسبی، نمی‌تواند بیانگر «فقر» به معنای واقعی کلمه باشد چرا که به وضوح بر پدیده‌ی نابرابری درآمدی دلالت دارد. موضوع فقر، به «عدم توانایی» در رفع نیاز برمی‌گردد و نه «توانایی نسبی» در رفع نیاز! به عنوان مثال همه ما می‌دانیم نابرابری درآمدی یک مقوله اجتناب‌ناپذیر به حساب می‌آید، چیزی که طبعاً درمورد خود فقر صادق نیست. • هرچند فقر مطلق در مقایسه با فقر نسبی، تعریف نزدیک‌تری به نظر می‌رسد، اما باید بدانیم به صورت کامل بر مفهوم اصلی «فقر» مطابقت پیدا نمی‌کند. فقر مطلق را به «عدم توانایی در تأمین حداقل نیازهای اولیه زندگی» می‌گویند، در حالی که فقر در واقعیت، دامنه‌ی وسیع‌تری دارد: در حقیقت فقر در معنای دقیقش یعنی «عدم توانایی در تأمین حداقل یک نیاز معشیتی آن هم در سطح آبرومندانه و خوب.» بدین ترتیب در این تقریر محدوده فقر بسیار تنگ پنداشته شده است. • ایرادات دیگری هم وجود دارد و برشماری آن خالی از لطف نیست: مثلاً فقیر کسی است که «اموال» او کفایت زندگی وی و خانواده‌اش را ندهد و نه صرفاً «درآمدَ»ش! از طرفی فقر متوجه ولیِّ خانواده است و نمی‌توانیم توان مجموعه‌ی افراد خانواده را با هم جمع بزنیم.(در رویکرد متعارف درآمدِ "خانوار"، معیار اصلی است) همچنین دامنه‌ی مصادیق نیازها در فقر مطلق بنابر اولویت‌های فرهنگ غربی لحاظ شده، به عنوان نمونه ما تشکیل خانواده را از نیازهای ضروری می‌دانیم اما آن‌ها این مهم و ملزومات مالی آن را در تبیین فقرمطلق درنظر نمی‌گیرند. • از همه این‌ها هم بگذریم، به دلیل غیرالهی و مادی بودن مبنای علوم اجتماعی متعارف، نباید انتظار داشت رویکرد غالب راجع به «فقر مردم در نسبت با خداوند» پرداخته و یا حداقل در خصوص آن اشاره‌ای داشته باشند درحالی‌که شناخت این نوع از فقر و توجه به ابعاد آن، دلالت‌های بسیار مهمی در خصوص تبیین مسائل مختلف من جمله «زکات» خواهد داشت [که ما قبل‌تر بخشی از آن را بیان کردیم] ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
📸 متن عکس را بخوانید 🔦 پیرامون اندازه حقِّ دریافت زکات 💠 از امام سوال می‌پرسد که یک فقیر تا چه اندازه استحقاق دریافت زکات را دارد، امام نیز پاسخ می‌دهند: تا میزانی که او را بی‌نیاز کند! 🔆 بسیاری با خود خیال می‌کنند که فقر یعنی «عدم توانایی در تأمین ضروریات اولیه زندگی!» در حالی که فقر به «عدم توانایی در تأمین حداقل یک نیاز معیشتی خود و خانواده (در ظرف دوره یک ساله)» گفته می‌شود. «زکات»، حق طبیعی و عرفی فقرا است که در اموال اغنیا قرار داده شده؛ هر فقیر نیز دقیقاً به میزان فقرش، سهمی از کل زکات دارد و از آن محروم نیست. ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
• گزارشی در صدا و سیما پخش شد مبنی بر اینکه رسانه ملی برای راه‌اندازی «نهضت احیا و ترویج زکات» عزم خ
• بعد از پخش این گزارش از اخبار تلویزیون، مرتب اطرافیان پیام فرستادند که: «تلاش‌هایتان به نتیجه رسید!»«بالاخره صداوسیما می‌خواهد برای زکات برنامه بسازد» و از این قبیل صحبتا؛ • دوست ندارم این را بگویم ولی باور کنید هیچ اتفاق عجیب و غریبی نیفتاده. چه چیزی شما عزیزان را باورانده که مسئولین مربوطه از خواب غفلت بیدار شدند و می‌خواهند اوضاع را در رابطه با زکات متحول کنند؟ اصلاً می‌دانید به چه دلیل این گزارش توسط رسانه ملی تهیه و پخش شد؟ • جلسات آن عده از مسئولین هر چند وقت یکبار تحت عنوان «جلسه شورای عالی زکات» برگزار می‌شود. روال به این صورت است که چند نفر با هم در یک اتاق می‌نشینند و با هم حرف می‌زنند؛[به قول یکی از اعضای ثابت همان جلسه،] بلافاصله حرف‌ها دفن شده و چند ماه بعد دوباره دور هم جمع می‌شوند و باز هم با یکدیگر حرف می‌زنند با این تفاوت که نفرات حاضر احتمالاً با قبلی‌ها متفاوتند! فارق از اینکه این جلسه چیست و چه اعتباری دارد و چه ماحصل منفی و احیاناً مثبتی داشته، باید بدانیم این بار محل برگزاری آن در مرکز صدا و سیما بوده و رئیس سازمان نیز در جلسه مذکور حضور پیدا کرده. تنها به دلیل حضور «آقای علی‌عسگری» به عنوان سوژه‌ی بسیار مهم، تشکیل این جلسه و حواشی آن توسط عوامل صدا و سیما، رسانه‌ای شد! همین. وگرنه نباید تصور کرد که فریضه بزرگ زکات آنقدر برای رسانه تبلیغات بازرگانی مهم شده که می‌خواهد حول آن گزارشی چیزی برود! 🔹از طرف یکی از مسئولان جنبش ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
📸 متن عکس را بخوانید 🔦 به چه کسی فقیر می‌گویند؟ 💠 استحقاق از زکات تا حدِّ کفایت معاش 🔆 امام صادق(
قبل از مطالعه متن، حتماً روایت مورد نظر را بخوانید.👆 • پس از اینکه امام صادق(ع) ماجرای عیسی‌بْن‌أَعْيَن و فرد فقیر را از زبان ابی‌بصیر شنیدند، فرمودند: «به یقین خداوند -تبارک و تعالی- در اموال اغنیا و همچنین وضع فقرا نگریست، آنگاه در اموال اغنیا چیزی برای فقرا قرار داد تا آن حد که زندگی‌شان را کفایت کند و اگر کافی نمی‌بود بر آن می‌افزود.» سپس امام برای تبیین کفایت معاش ادامه میدهند: «آری؛ باید آن‌قدر از زکات به او بدهد که بخورد، بیاشامد، بپوشد، ازدواج کند، به دیگران صدقه دهد، و به حج برود!» ➖➖➖➖➖ ❓منظور امام(ع) چیست؟ • جملات پایانی امام صادق(ع) در صحیحه ابصیر، در واقع به سطوح بی‌نیازسازی فقیر اشاره دارد: 1⃣سطح اول [مَا يَأْكُلُ وَيَشْرَبُ وَيَكْتَسِي] • دارندگی تا سطحی که فرد بتواند خوراک، آشامیدنی و پوشاک خود را به طرز شایسته‌ای فراهم کند. 2⃣سطح دوم [وَيَتَزَوَّجُ] • از شرایط ازدواج، تمکن مالی است. بدین لحاظ مرد وقتی می‌تواند ازدواج کند که بتواند اولاً امکانات زندگی مشترک همچون مسکن، اسبابیه منزل و ... را در سطح آبرومند تدارک ببیند و همچنین از عهده مخارج زندگی خود و همسرش به طرز شایسته‌ای بربیاید. ثانیاً بایستی توانایی پرداخت مهریه همسرش را داشته باشد. 3⃣سطح سوم [وَيَتَصَدَّقُ] • طبعاً صدقه دادن از شخصی توقع می‌رود که خودش نسبت به آن مال، محتاج‌تر نباشد! 4⃣سطح چهارم [وَيَحُج]ُّ • به‌اجماع فقها حج در صورتی بر انسان واجب می‌شود که به استطاعت برسد. این فتوا مستند به آیه ۹۷سوره آل‌عِمران است که در آن وجوب حج به استطاعت مشروط شده است: «وَلِلّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ الْبَیتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیهِ سَبِیلًا» (و بر مردم واجب است که براى خدا قصد زيارت خانه كنند؛ البته براى کسانى كه توانایى رفتن به‌سوى آن را دارند). به لحاظ مالی فرد، می‌بایست توان مالی تأمین هزینه سفر حج را داشته باشد و بتواند تا زمانی که از حج برمی‌گردد مخارج خانواده‌اش و کسانی که تأمین هزینه زندگی‌شان بر عهده او است، به خوبی فراهم کند. همچنین توانایی اداره زندگی‌اش را پس از بازگشت از حج داشته باشد. ➖➖➖➖➖ 💠 امام با بیان سطوح بی‌نیازسازی در قالب معیارهای ملموس اولاً محدوده فقر را تبیین نمودند ثانیاً حد استحقاق فقیر از زکات را مشخص کردند. 🔻نتیجه: ۱. فقیر تا حد کفایت معاش از زکات سهم دارد. ۲. کل زکات به اندازه‌ای هست که با آن، تأمین اجتماعی کامل فقرا یا همان تحقق سطح نهایی بی‌نیازسازی رقم بخورد. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
📸 متن عکس را بخوانید 🔦 زکات، دارایی فقراست 💠 در شماری از روایات، می‌خوانیم که فقیر می‌تواند زکات بگیرد و با کمک آن ازدواج کند و حتّی اگر به حج نرفته است، برای زیارت به مکّه نیز برود. در قاعده کلی زکات رسانده شده به فقیر، مال اوست و در مورد نحوه هزینه‌کردش، خودش تصمیم می‌گیرد. 🔆 مقدار کل زکات بزرگتر مساوی میزان نیازمندی فقرا است! لذا برای بی‌نیازسازی همه آن‌ها کافی است. 🔆 با به رسمیت شناختن زکات، می‌توان یک نظام تأمین اجتماعی منحصر به فرد بر پایه باور به اصل توحید بنا کرد تا همه‌ی آحاد جامعه در عمل به زندگی خوب و آبرومند دست پیدا کنند. ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
📸 متن عکس را بخوانید 🔦 زکات را به رسمیت بشناسیم 💠 «وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا»«و هيچ جنبنده‌اى در زمين نيست مگر اين‌كه روزيش بر عهده خداست.»(سوره هود؛ آیه ۶) 🔻 پس مبتلا بودن به «فقر» (عدم تمکن مالی برای رفع حداقل یک نیاز زندگی)، به منزله‌ی «محروم بودن از روزی خدا» نیست! 🔆 خداوند در اموال اغنیا حقی را برای فقرا قرار داده که به کمک آن، زندگی این افراد نیز به طرز شایسته‌ای تأمین شود. زکات، آزمایش اغنیا است و کمک خرجی برای فقرا. ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
✍️ درآمدی بر رابطه زکات و اسلام| بخش اول ▪️مقدمه • پیش از این به چند موضوع مهم پرداختیم: الف- با استفاده از اصل توحید، «زکات» را اثبات و معرفی نمودیم که حق اللهِ اساسی هر نعمت، در واقع زکاتِ همان نعمت محسوب می‌شد. (به عنوان مثال: زکاتِ نعمت علم، نشر آن است.) ب- مجدداً بر اساس اصل توحید (رازقیت خداوند)، «زکات مال» را اثبات و معرفی کردیم که گروهی موسوم به اغنیا به سایرین یعنی فقرا، یک بدهکاری مالی مشخصی داشتند. ج- بیان کردیم که پس از به رسمیت شناختن زکات مال، طبعاً باید به کمک یک الگوی مشخص و کارآمد، بتوانیم بدهیِ اجتماعیِ «زکات» را برای هر غنی اندازه‌گیری کنیم. کارکردهای الگوی محاسباتی را نیز برشمردیم. د- همچنین بر اساس ادله عقلی و متقن تشریح کردیم که چرا بعد از دستیابی به الگوی محاسباتی یا حین آن، زکات عملاً به یک امر حکومتی مبدّل می‌شود. به بیان دیگر توضیح دادیم که در سازوکار مطلوب، چگونه زکات از اغنیا به فقرا می‌رسد. ه- توضیح دادیم که چرا یک حکومت مقتدر، بر جامعه تحت سلطه خود «ولایت مالی» دارد؛ به عبارتی چرا حکومت موظّف است به وضع ضعفای جامعه رسیدگی کند و برای بهره‌مندی آنان از زندگی خوش و آبرومند میزان مشخصی بودجه تخصیص دهد. پس از آن به رابطه زکات و اصل ولایت مالی حکومت نیز اشاره کردیم. • و حالا می‌خواهیم نکاتی را در مورد رابطه‌ی اسلام و زکات مطرح کنیم. ▪️اصل مطلب: • تا قبل از تشریع احکام اسلامی زکات - که در مدینه رخ داد - خود «زکات» به دلیل اعتقاد به اصل توحید، میان مؤمنین یک موضوع پذیرفته شده‌ای بود. یعنی زکات از همان ابتدا به رسمیت شناخته شد و آوردن آن همچون برپاداشتن نماز جزء شئون دین‌داری به شمار می‌رفت؛ بی‌دلیل نیست که در آیات مکّی قرآن کریم، ما شاهد استعمال واژه زکات هستیم! ➖➖➖➖➖ • دو نمونه از آیاتی که در مکه نازل شدند: ۱. «الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ»(نمل، آیه۳) «همان‌هایی كه نماز برپا مى‌دارند و زكات مى‌آورند و تنها آن‌هایند که به آخرت يقين دارند.»(ذکر خصوصیات مؤمنین) ۲. «وَ وَيْلٌ لِلْمُشْرِكِينَ الَّذِينَ لَا يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ»(فصّلت، آیه۶و۷) «وای بر مشرکین! همان‌هایی که زکات نمی‌آورند، و آخرت را منکرند!»(ذکر خصوصیات مشرکین) ➖➖➖➖➖ • کاملاً روشن است که اگر اصل زکات پیش از تشریع احکام آن، برای مردم ناشناخته بود این آیات در مکّه نازل نمی‌شدند. • متأسفانه بسیاری تصور کرده‌اند که «نماز» و «زکات»، دستاوردها یا احکام اسلام هستند در حالی که این دو در کنار «ولایت» پایه‌های اسلام و همچنین از دلالت‌های ایمان به اصل توحید به حساب می‌آیند. برای همین حضرت عيسى(ع) در گهواره به سخن آمد و فرمود: «أَوْصانِي بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ»(مريم، آیه۳۲) و همچنین حضرت موسى(ع) خطاب به بنى‌اسرائيل مى‌فرمايد: «أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ»(بقره، آیه۳۴) و درباره‌ى عموم پيامبران مى‌خوانيم: «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إِيتاءَ الزَّكاةِ»(انبياء، آیه۷۳) 🔻ادامه متن در پست بعدی ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
✍️ درآمدی بر رابطه زکات و اسلام| بخش دوم • می‌دانیم که مثلاً تشریع احکام نماز در مکّه شروع شد اما آغازِ تشریع احکام برخی از موضوعات به دلایلی، پس از هجرت پیامبر به مدینه صورت گرفت. یک ماه پس از تغییر قبله در ماه شعبان، هجدهمین ماه هجرت یا به عبارتی رمضان سال دوم هجرت بود که آیه‌ی زکات نازل شد و [ظاهراً] در همین سال پیامبر(ص) فرمان دادند که اغنیا زکات فطره را از طرف خود و خانواده خود براى کوچک و بزرگ و آزاد و برده و زن و مرد پرداخت کنند. • آیه زکات: «خُذ مِن أَموالِهِم صَدَقَةً تُطَهِّرُهُم وَتُزَكّيهِم بِها وَصَلِّ عَلَيهِم ۖ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُم ۗ وَاللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ»«از اموال آن‌ها صدقه‌ای بگیر، تا به وسیله آن، آن‌ها را پاک سازی و تزکیه دهی! و (به هنگام گرفتن صدقه) برای آن‌ها دعا کن؛ که دعای تو، مایه آرامش آن‌هاست؛ و خداوند شنوا و داناست!» • هرچند همان زمان تشریع احکام زکاتِ طول سال نیز آغاز شده بود، اما به دلیل اینکه مردم اموال قابل توجهی نداشتند(فطریه برای عموم مردم “حداکثر” توان‌شان بود، نه حداقل آن!) تا ماه مبارک رمضانِ سال بعد، رسول خدا(حاکم جامعه) اقدام به جهت جمع‌آوری زکات ننمودند. • امام صادق(ع) می‌فرمایند: آيه زكات (يعنى آيه «خذ من اموالهم صدقة تطهّرهم و تزكّيهم بها») در ماه مبارک رمضان بر پيامبر(ص) نازل شد. رسول خدا(ص)، به منادى خود فرمود تا در بين مردم اعلام كند كه: «همانا خداوند تبارک و تعالى، زكات را بر شما واجب نموده است، همان‌طور كه نماز را بر شما واجب كرده است. پس خداوند [زکات را] در طلا، نقره، شتر، گاو، گوسفند، گندم، جو، خرما و کشمش بر شما واجب نمود.» منادی نیز [فرمایش پیامبر را] در ماه مبارک رمضان به مردم اعلام کرد و افزود که سایر اشیاء، بخشیده شده است.(زکات متوجه سایر اقلام نیست) سپس پيامبر(ص) متعرّض چيزى از اموال مردم نشدند، تا سال جديد فرا رسيد. مسلمانان روزه گرفتند و افطار كردند. سپس به منادى خود فرمود تا در جمع مسلمين اعلام كند كه: «اى مسلمانان! زكات اموال‌تان را بدهید، تا نمازتان قبول شود». و افرادى را براى جمع‌آورى زكات، معيّن فرمود و آن‌ها را همراه «عُمّال طسوق» [- يعنى: افرادى كه براى گرفتن خراج(طسق) معيّن شده بودند -][به سمت مردم] فرستادند. منبع: من لایحضره‌الفقیه، ج۲، ص۱۳. • در واقع هجرت به «مدینه» سرآغاز تأسیس حکومت اسلامی از ناحیه رسول الله(ص) بود. لازم به ذکر است علاوه بر هجرت مسلمانان از مکّه به مدینه دو واقعه مهم در صدر اسلام رخ داده (بعثت پیامبر(ص) و دیگری واقعه غدیرخم)، اما اینکه هجرت از مکه به مدینه مبدأ تاریخ اسلام می‌شود نشان دهنده اهمیت هجرت است. قبل از هجرت، ابداً امکان این نبود که احکام وضعی و تکلیفی زکات اعلام شود چرا که مشرکین در رأس قدرت قرار داشتند چه برسد به اینکه پیامبر در عین فقدان اراده و قدرت حکومتی بتوانند افرادی را مأمور نمایند تا از اموال مردم زکات بگیرند!! جامعه مسلمین بالأخص پیامبر(ص) احتیاج داشتند تا با تشکیل حکومت اسلامی و استحکام پایه‌های آن به استقلال سیاسی دست پیدا کنند سپس در مرحله اول وجوب زکات اعلام شود و در مرحله دوم نظام تأمین اجتماعی حکومت را تأسیس نمایند. • سال نهم هجرت که وضعیت مالی جامعه مسلمانان به نسبت گذشته بهتر شده بود، نیز آیه ۶۰ سوره توبه نازل شد. در این آیه، مصارف بودجه حکومتی زکات به طور دقیق بیان گردید(البته جای تعجب نیست آیه ۱۰۳ توبه زودتر از آیه ۶۰ همین سوره، نازل شده باشد چرا که آیات قرآن بر طبق تاریخ نزول جمع‌آورى نشده‌اند.) • آیه مصارف زکات: «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاکِینِ وَالْعَامِلِینَ عَلَیْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِی الرِّقَابِ وَالْغَارِمِینَ وَفِی سَبِیلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِیلِ فَرِیضَةً مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ» زکات‌ها اختصاص دارد به فقرا، مسکینان، کارگزاران زکات، تألیف قلوبِ کفّار و یا مسلمانانِ ضعیف‌العقیده، آزادیِ بندگان، بدهکارانِ تنگدست، در راه خدا و فرزندان راه. این فریضه از جانب خداست و خداوند دانا و حکیم است. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️ تعریف «فقر» از منظر رویکرد رایجِ غربی #اختصاصی_جنبش ▪️مقدمه • شاید تاکنون درباره مفاهیمی نظیرِ
🔻در تلقی رایجِ غربی، «فقر» به دو گونه تقسیم می‌شود که مبتنی بر هر یک، شاخص «خط فقر»(poverty line) ویژه‌ای تعریف شده: ▪️«فقر مطلق»(absolute poverty) ▪️«فقر نسبی»(relative poverty) 💢 حواسمان باشد، هیچکدام از این مفاهیم به درستی «پدیده فقر» را توضیح نمی‌دهند! ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
📸 متن عکس را بخوانید 🔰 پنج گام تا عملیاتی‌شدن زکات در بستر جامعه ▪️«زکات» موضوعی است فراموش شده و کمتر کسی آن را به درستی می‌شناسد؛ چه رسد به اینکه، آن را باور داشته باشد. ▪️مثلاً بسیاری پیش خود گمان می‌کنند: «زکات، خروجی اسلام است(!) و پرداخت آن به مثابه یک حکم شرعی، تنها بر عده‌ای محدود آن هم در محیط روستایی واجب شده(!)» 🔻 با توجه به اینکه در حال حاضر «زکات حقیقی» را به رسمیت نمی‌شناسیم و از این جهت به جایگاه برجسته آن پی‌نبردیم، حداقل "چهار گام" تا احیای زکات فاصله داریم. ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
📸 متن عکس را بخوانید 🔰 پنج گام تا عملیاتی‌شدن زکات در بستر جامعه ▪️«زکات» موضوعی است فراموش شده و
✍️ احیای زکات در صدر اسلام 🔹«لا اِلهَ‌ اِلَّا ‌الله» • اساس کار دعوت انبیا، دعوت به توحید است که پایه اصلی یک جهان‌بینی محسوب می شود. پیامبر(ص) در ابتدا مردم را به توحید و اجتناب از شرک دعوت نمودند و با این کار سعی داشتند یک جامعه متمایز توحیدی بسازند. به‌مجرّدی که حضرت محمد(ص) فرمود: قولوا لا اِلهَ‌ اِلَّا ‌اللهُ تُفلِحوا، صاحبان زر و زور در همان محیط محدود و کوچک مکّه در مقابل او و مردمی که با شهادت به وحدانیّت خداوند خود را از جامعه مشرکین جدا ساختند، صف‌آرایی کردند. (برداشتن گام اول: «اعتقاد به توحید») 🔸«زکات» قبل از تشریع احکام آن • تا قبل از تشریع احکام اسلامی زکات - که در مدینه رخ داد - خود «زکات» به دلیل اعتقاد به اصل توحید، میان مؤمنین یک موضوع پذیرفته شده‌ای بود. یعنی زکات از همان ابتدا به رسمیت شناخته شد و آوردن آن همچون برپاداشتن نماز جزء شئون دین‌داری به شمار می‌رفت؛ بی‌دلیل نیست که در آیات مکّی قرآن کریم، ما شاهد استعمال واژه زکات هستیم!(همانند آیه ۳ سوره نمل که خصوصیّت جامعه مؤمن این چنین توصیف شد: «همان‌هایی كه نماز برپا مى‌دارند و زكات مى‌آورند و تنها آن‌هایند که به آخرت يقين دارند.») کاملاً روشن است که اگر اصل زکات پیش از تشریع احکام آن، برای مردم ناشناخته بود این آیات در مکّه نازل نمی‌شدند.(برداشتن گام دوّم: «به رسمیّت شناختن زکات») 🔹وجوب روزه بر مسلمانان • ۲۸ شعبان سال دوم هجری قمری (۱۳روز بعد از تغییر قبله) با نزول آیه ۱۸۳سوره بقره، روزه گرفتن در ماه رمضان بر مسلمانان واجب شد تا آنان رنج گرسنگی و تشنگی را درک کنند و از این طریق بدانند که به فقرا و مساکین در این دنیا چه می‌گذرد و آنچه را که خداوند در اموالشان برای آن‌ها(فقرا و مساکین) واجب نموده ادا نمایند! لازم به ذکر است که روزه در کنار «نماز»، «زکات»، «حج» و «ولایت» یکی از زیربناهای اسلام به‌حساب می‌آید.(مجموعه‌ی گزاره‌های این پاراگراف، مستند بر روایات متعدّد و معتبر است) 🔸آغاز تشریع احکام زکات • در ماه مبارک رمضان همان سال، آیه‌ی زکات نازل شد. بنا بر گزارشات تاریخی و احادیث پیامبر(ص) پس از نزول این آیه در ابتدا فرمان دادند که اغنیا زکات فطره را از طرف خود و خانواده خود براى کوچک و بزرگ و آزاد و برده و زن و مرد پرداخت کنند. آیه زکات: «خُذ مِن أَموالِهِم صَدَقَةً تُطَهِّرُهُم وَتُزَكّيهِم بِها وَصَلِّ عَلَيهِم ۖ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُم ۗ وَاللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ»«از اموال آن‌ها صدقه‌ای بگیر، تا به وسیله آن، آن‌ها را پاک سازی و تزکیه دهی! و (به هنگام گرفتن صدقه) برای آن‌ها دعا کن؛ که دعای تو، مایه آرامش آن‌هاست؛ و خداوند شنوا و داناست!» زکات فطره، مخصوص پایان ایّام روزه‌داری به نشانه التزام عملی اغنیا نسبت به ادای حق فقرا در طول سال است. بنابراین در همان ماه، پیامبر(ص) ضمن اعلام رسمی وجوب زکات، احکام وضعی مربوط به محاسبه زکات را ابلاغ نمودند اما تا ماه رمضان سال بعد برای گردآوری زکات اقدام نکردند. چرا؟ در سال دوم هجری برای عموم مردم، فطریه “حداکثر” توان‌شان به‌شمار می‌رفت به عبارتی وضع مالی مسلمانان پس از هجرت، اصلاً خوب نبود.(هجرت یا به نوعی فرار از دست مشرکین موجب توقیف اموال مسلمین در مکه شد و آنان شدیداً فقیر و ندار شدند.)(برداشتن گام سوّم: «یافتن الگوی محاسباتی برای اندازه‌گیری تعهّد هر غنی» برداشتن گام چهارم: «یافتن روشی مناسب برای رساندن زکات») 🔹تأسیس نظام تأمین اجتماعی • پس از پایان رمضان سال سوّم هجری قمری، پیامبر(ص) به منادی خود فرمود تا در جمع مسلمين اعلام كند كه: «اى مسلمانان! زكات اموال‌تان را بدهید، تا نمازتان قبول شود». و سپس افرادى را براى جمع‌آورى زكات، معيّن فرمود و آن‌ها را همراه «کارگزاران خراج» [به سمت مردم] فرستادند. منبع: من لایحضره‌الفقیه، ج۲، ص۱۳. سال نهم هجرت که وضعیت مالی جامعه مسلمانان به نسبت گذشته بهتر شده بود، نیز آیه ۶۰ سوره توبه نازل شد. در این آیه، مصارف بودجه حکومتی زکات به طور دقیق و موسّعی بیان گردید. آیه مصارف زکات: «زکات‌ها اختصاص دارد به فقرا، مسکینان، کارگزاران زکات، تألیف قلوبِ کفّار و یا مسلمانانِ ضعیف‌العقیده، آزادیِ بندگان، بدهکارانِ تنگدست، در راه خدا و فرزندان راه. این فریضه از جانب خداست و خداوند دانا و حکیم است.» (برداشتن گام پنجم: «اراده و تصمیم برای عملیاتی شدن کامل زکات در بستر جامعه») 🔻پی‌نوشت‌ها به علت کمبودِ جا در پست بعدی ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
🔻پی‌نوشت۱: همچنین روند تعطیلی و متروک شدن «زکات» در جوامع مسلمین مخصوصاً شیعیان را در فرصت مناسب توضیح خواهیم داد که چگونه موضوعی به این مهمی تدریجاً به فراموشی سپرده و جایگاه برجسته آن در روابط اجتماعی مردم، گُم شد! 🔻پی‌نوشت۲: همان طور که مستحضر هستید، تا اجرایی شدن کامل زکات در بستر جامعه، پنج گام را تعریف نمودیم. در خصوص کشور ایران، باید عرض کنیم که هنوز گام دوّم (به رسمیّت شناختن زکات) برداشته نشده است. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
📢 📣 سخنرانی مجازی استاد حسن عباسی ✨ گرامیداشت "مرحوم کربلایی کاظم ساروقی" 🔺 با همکاری اندیشکده حکمت عهد استان مرکزی 🗓 جمعه - ۳ مرداد ۹۹ ⏰ ساعت ۱۹:۰۰ 📱 🔸 از صفحه استاد حسن عباسی در اینستاگرام ▫️ instagram.com/hasanabbasi.ir استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
جنبش مردمی احیای زکات
📢 #اطلاع_رسانی 📣 سخنرانی مجازی استاد حسن عباسی ✨ گرامیداشت "مرحوم کربلایی کاظم ساروقی" 🔺 با همکاری
💠 مرحوم کربلایی کاظم ساروقی • کشاورز ساده‌ای بود که علاوه بر نداشتن سواد، فردی نیز کم حافظه بود تا حدّی‌که یک مسیر را بعد از مدت‌ها پیمودن، باز گم می‌کرد. ولیکن موهبتی بزرگ از طرف حق‌تعالی نصیب او گشت که اعجاب همه را برانگیخت و آن، حفظ همه آیات قرآن کریم بود، آن‌هم به‌نحوی که می‌دانست هر آیه در کجای قرآن و در چه سوره‌ای قرار دارد و اگر در جایی حرفی از آیه، اشتباه چاپ شده بود او می‌فهمید و یا اگر در کتابی آیه و یا آیاتی از قرآن در ضمن مطالب عربی وجود داشت، او آن آیات را می‌شناخت و نشان می‌داد، و اگر از او سوال می‌شد چگونه منوجه این امر می‌شوی؟ می‌فرمود این کلمات مانند نور برای من می‌درخشد. و مهم‌تر آن‌که چنان تسلطی بر آیات الهی قرآن پیدا کرده بود که سوره‌های قرآن را می ‌توانست از آخر به سمت اول بخواند، مرحوم آیت‌الله حاج سیّدمحمّدتقی خوانساری(ره) پس از آزمایش‌های متعدد، به او فرمود که قرآن را می‌توانی معکوساً بخوانی؟ او گفت: آری! و شروع کرد به خواندن سورة بقره، از آخر به اول و آقای خوانساری(ره) فرمودند: بسیار عجیب است، من شصت سال «قل‌هوالله احد» را که چهار آیه است می‌خوانم، ولی نمی‌توانم بدون فکر و تأمل از آخر به اول بخوانم ولی این مرد عامی، سوره بقره را که ۲۸۶ آیه است، بدون تأمل، مستقیماً و معکوساً از حفظ می‌خواند. • بله او کربلایی محمد کاظم کریمی ساروقی است‌که در سال ۱۳۰۰ه-ق، در دهکده ساروق از توابع اراک به‌دنیا آمد، و در دوران جوانی خویش در امام‌زاده آن منطقه که برای زیارت و فاتحه خوانی رفته بود دو نفر جوان را می‌بیند که با لباس‌های سفید و تمیز به سوی او می‌آیند و آن دو نفر در داخل امام‌زاده، دعاهایی می‌خوانند که محمد کاظم خیلی متوجه نمی‌شود و هم‌چنان ساکت و آرام می‌ایستد، ولی می‌بیند داخل امام‌زاده که معمولا تاریک بود امروز خیلی روشن شده، بعلاوه در اطراف سقف امام‌زاده کلماتی روشن نوشته شده و یکی از آن دو نفر رو به محمد کاظم می‌کند و می‌‌فرماید: «چرا چیزی نمی‌خوانی؟ » محمد کاظم می‌گوید: «آقا آخر من که مکتب نرفته‌ام و سواد ندارم » آن جوان می‌فرماید: «ولی تو می‌توانی بخوانی»، آن‌گاه دست خود را روی سینه محمد کاظم می‌گذارد و مقداری فشار می‌دهد و می‌فرماید: «حالا بخوان»، و محمد کاظم می‌گوید: «چه بخوانم؟» آن آقا شروع به‌خواندن آیات ۵۳ تا ۵۹ سوره اعراف می‌کند و محمد کاظم تکرار می‌کند و از آن لحظه به بعد احساس می‌کند حافظ کل قرآن شده است. و بزرگان و علمای حوزه‌های علمیه قم، نجف، کربلا، کاظمین، مانند مرحوم آیة الله هبة الله شهرستانی، سید محمد میلانی، علامه امینی، مرعشی نجفی، سید محسن حکیم، بروجردی... (رحمة الله علیهم)، امتحان‌های عدیده‌ای از او بعمل آوردند، و همگی تصدیق کردند که موهبتی الهی نصیب وی گشته است. 🔹اما چگونه کربلایی کاظم به این مقام دست پیدا کرد؟ درکنار پرهیز از لقمه حرام و شبه ناک، و مراقبت بر خواندن نماز شب، و عمل به دستورات شریعت، یکی دیگر از عوامل مهم، در سیره کربلایی کاظم توجه فوق العاده وی نسبت به حال فقرا و پرداخت انفاق به آن‌ها بود. او روستای خود را به دلیل این‌که ارباب، زکات اموالش را پرداخت نمی‌کند، ترک می‌کند و بعد از مدت‌ها، پس از اطمینان کامل از توبه صاحب ملک، دوباره به روستا بر می‌گردد؛ و صاحب ملک قطعه زمین کوچکی را نیز به کربلایی کاظم می‌دهد تا افزون بر کار برای ارباب، بر روی زمین خودش نیز کار کند. و سیره ایشان این بود، در موقعی که خرمن را می‎کوبید و گندم را از کاه جدا می‌کرد، سهم مالک را می‌پرداخت و همان‌جا زکات سهم خود را جدا می‌کرد و به مستحقّی که به‌طور کامل از وضع زندگی و معاش او مطلّع بود، می‌داد. افزون بر این، پس از جدا کردن خرج سالانه خود و بذری که برای کاشت سال بعد کنار می‌گذاشت، مابقی را بین فقرا تقسیم می‌کرد و این رویّه و روش کربلایی کاظم در رسیدگی به حال فقرا بود. • حتی ساعتی، قبل از آن‌که قرار بود در آن امام‌زاده، به چنین فیض عظیمی نائل شود، در موقع خرمن، و هنگامی که هنوز گندم را از کاه جدا نکرده بود، همان شخصی که هر ساله زکات مال خود را به او می‌داد، به سراغش می‌آ‌ید و می‌گوید: بچه‌هایم نان ندارند، ایشان می‌گوید: می‌بینی که باد نمی‌آید؛ ولی سعی می‌کنم مقداری گندم برایت تهیه کنم، شخص مستمند می‌رود. پس از رفتن او، کربلایی به وسیله غربال مقداری گندم از کاه جدا کرده، وزن می‌کند و به منزل او می‌برد؛ و موقع برگشت، در داخل امام‌زاده آن واقعه شگفت رخ می‌دهد. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
50.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ معرفی کربلائی کاظم ساروقی معجزه قرن به مناسبت دیدار مقام معظم رهبری با اعضای ستاد کنگره شهدای استان مرکزی و بیان خاطره حضرت آقا در خصوص ایشان تولید شده توسط موسسه فرهنگی سفیران طلائیه اراک @golbarg_sorkh
جنبش مردمی احیای زکات
کلیپ معرفی کربلائی کاظم ساروقی معجزه قرن به مناسبت دیدار مقام معظم رهبری با اعضای ستاد کنگره شهدای ا
پای منبر یكی از علما می‌رود و آن عالم می‌گوید هر شخصی كه ارباب (صاحب مزرعه) باشد باید زكات دهد، اگر زكات ندهد نمازهایش نزد خدا قبول نخواهد شد. بعد از آن كربلایی كاظم به سراغ اربابش می‌رود و می‌گوید كه باید زكات بدهد اما اربابش توجهی نمی‌كند لذا روستای خود را به دلیل این‌که ارباب، زکات اموالش را پرداخت نمی‌کند، ترک می‌کند و به كارگری می‌رود و بعد از چند سال ارباب یك نفر را واسطه قرار داده و به دنبالش می‌فرستد. بعد از مدت‌ها، پس از اطمینان کامل از توبه صاحب ملک، دوباره به روستا بر می‌گردد؛ و صاحب ملک قطعه زمین کوچکی را نیز به کربلایی کاظم می‌دهد تا افزون بر کار برای ارباب، بر روی زمین خودش نیز کار کند. و سیره ایشان این بود، در موقعی که خرمن را می‎کوبید و گندم را از کاه جدا می‌کرد، سهم مالک را می‌پرداخت و همان‌جا زکات سهم خود را جدا می‌کرد و به مستحقّی که به‌طور کامل از وضع زندگی و معاش او مطلّع بود، می‌داد. افزون بر این، پس از جدا کردن خرج سالانه خود و بذری که برای کاشت سال بعد کنار می‌گذاشت، مابقی را بین فقرا تقسیم می‌کرد و این رویّه و روش کربلایی کاظم در رسیدگی به حال فقرا بود.
مال‌ حرام‌ قاتل‌ امام.mp3
22.89M
🔰کدام #مال_حرام، سر امام جامعه را به نیزه برد؟ 💢 مردم کوفه چرا به جای یاری اباعبدالله، به او خیانت کردند و بعد روبرویش ایستادند؟ 🔻«عریف‌ها» چه کسانی بودند؟ #ساختار_اقتصادی_حکومت_یزید #عطایای_حرام #نظام_مالی_نامشروع 🏴 ... قَدْ انْخَزَلَتْ عَطَّیاتُکمْ مِنَ الْحَرامِ وَمُلْئِتْ بِطُونُکمْ مِنَ الْحَرامِ فَطَبَعَ اللَّهُ عَلی قُلُوبِکمْ ... ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
✍️ کدام مال حرام، سر امام جامعه را به نیزه برد؟ • اهل کوفه نه از دیوار خانه یکدیگر بالا می‌رفتند و نه در ادای دین سست بودند که از سوی سیدالشهداء متصف به حرام‌خواری شدند بلکه نظام مالی حاکم بر آن‌ها، شکم‌هایشان را از حرام پر کرد. امام به دعوت کوفیان به سوی کربلا رهسپار شد اما اهل کوفه که قرار بود برای نهضت امام حسین(ع) جانشان را تقدیم کنند؛ به یک‌باره تصمیم‌شان تغییر یافت و بیعت‌شکنی کردند. نه تنها علی‌رغم خواسته اولیه‌شان، به یاری او نشتافتند بلکه روبروی اباعبدالله ایستادند و درنهایت هم با مشارکت یکدیگر او و یارانش را به شهادت رساندند. • متأسفانه خیلی از مبلغان دین در ایام عزای امام حسین(ع) در توضیح عبارت «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» به مردم می‌گویند: «مواظب و مراقب باشید با رعایت احکام فردی، لقمه حرام در زندگی‌تان وارد نشود تا همانند مردم کوفه، امام خود را تنها نگذارید»! این تفسیر عملاً تحریف موضع ارزشمند سیدالشهدا و بالاخص واقعه تاریخی کربلا است! گزاره «قَدِ انْخَزَلَتْ عَطِیّاتُکُمْ مِنَ الْحَرامِ» منظور شفاف امام را می‌رساند که دقیقاً فراز قبلی «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» می‌باشد و اتفاقا اغلب در منابر ذکر نمی‌شود. «عطاء» مبلغی از بیت المال بود که دستگاه حاکمیت اموی بر اساس قواعد خودش به عرب‌های کوفه پرداخت می‌کرد. بنابراین امام‌حسین(ع) با اشاره به ساختار اقتصادی نامشروع حکومت اموی، مردم کوفه را مورد عتاب قرار داد و نباید فکر کنیم که عبارت «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» یک جمله صرفاً اخلاقی و کلی بوده است. • شاید برای مخاطب واضح نباشد چرا در نگاه ائمه تقسیم بسویه «بیت المال» یک ضرورت جدی به حساب می‌آمده و نسبت این امر با وضعیت امروز ما چیست؟ باید بگوییم، به لطف غرب‌گرایی و اعتقاد ضمنی به جدایی دین از اقتصاد، نهاد اسلامی «بیت المال» در کشور ما اصلاً وجود ندارد.(اقتصاد اسلامی هنوز در کشور مبنا نیست.) آن چیزی که امروزه ما به عنوان «بیت المال» صدایش می‌زنیم و منظورمان اموال دولتی یا احیاناً بودجه دولت است، با «بیت المال» صدر اسلام کاملاً فرق می‌کند. اموال «بیت المال» در صدراسلام، به مجموع «خراجات» و «جزیه‌ها» گردآوری شده اطلاق می‌گشت. باتوجه به این‌که در رژیم پهلوی با عنوان اصلاحات ارضی، زمین‌ها به سان کالا خصوصی شدند، خراج موضوعاً از میان رفته است و قانون «جزیه» نیز که مستند است به آیه قرآن‌کریم در همان دوران طاغوت، توسط جمعی از یهودیان و مزدوران بهایی با حمایت انگلستان به تدریج حذف شد. شرح تمام ماجرا بسیار مفصل است اما دانستن همین میزان برای فهم مسئله مورد بحث ما، کافی به نظر می‌رسد. • با فهم چرایی «خراج» و «جزیه» می‌توان دریافت که بودجه حکومتی بیت المال به صورت بسویه به مسلمان آزاد تعلق دارد لذا چنانچه قرار باشد بخشی از این اموال به صورت مستقیم توزیع شود، همه آن‌ها از این اموال به صورت مساوی سهم خواهند داشت در غیر این صورت حاکم اسلامی و والی‌های تحت امر او موظفند، اموال بیت المال را برای مصالح اجتماعی خرج کنند. یک قاعده مهم درمورد اموال بیت المال وجود دارد که نباید آخر هر هفته چیزی از آن باقی بماند. در زمان خلیفه دوم، انحراف در توزیع بیت المال شروع شد و در زمان خلیفه سوم این وضعیت به اوج خود رسید.(از علل مهم قیام مسلمانان علیه سیاست‌های خلیفه سوم و انگیزه بیعت با امام‌علی(ع) مسئله توزیع اموال بیت المال بود.) امیرالمومنین(ع) در دوران حکومت ظاهری‌شان، سنت پیامبر را در مورد توزیع بیت المال احیاء نمودند. اما از زمانی که حکومت به دست معاویه و یزید افتاد، اموال بیت المال المسلمین با معیارهای مد نظر حکومت اموی توزیع شد. • برای کسب آگاهی از نظام مالی_سیاسی حکومت اموی، صوت سخنرانی حجت الاسلام حامد کاشانی که در حدود ۲۰ دقیقه است، توصیه می‌شود.(صوت پیش از این پیام، در کانال ارسال شده است) مردم عزادار حق دارند بدانند، مشکل در ساحت کلان یعنی به نظام مالی فاسد حکومت یزید بازمی‌گشت و همین ساختار اقتصادی فرزند پیامبر را به شهادت رساند. در یک کلام، پیاده‌سازی نظام اقتصادی اسلام و کنار گذاشتن الگوی حکمرانی متعارف در صحنه روابط مالی اقدامی است به مراتب مهم و ضروری! و قطعاً تعلل در اجرای آن، تبعات جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت. 📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🔻 برخی از دوستان بابت کم شدن فعالیت کانال گلایه کردند. • واقعیت این است که مشکل اصلی به «کمبود نیروی فعال و مشارکت‌کننده» برمی‌گردد. طبعاً چنانچه بار مسئولیت بین چند نفر تقسیم می‌شد و هر کس گوشه‌ای از کار را بلند می‌کرد، سرعت عملکرد جنبش متناسب و قابل قبول بود. • در حال حاضر، مسئولین جنبش به قدری کم تعداد هستند که اگر دو یا سه نفر برای مدتی به خاطر محدودیت‌های موقت زندگی شخصی عرصه را ترک کنند، کارها تا زمانی که این چند نفر برگردند متأسفانه روی زمین می‌ماند. • سنگر احیای زکات، علی‌رغم اهمیت فوق‌العاده بالای موضوع به شدت خالی است. • از طرفی فعالیت جنبشی در این راه، نعمت است؛ لطف و عنایت و توفیقی است که خدا به ما داده و کار برای خداست. امیدواریم خدا از ما قبول کند و شاید از بین همه کارهایی که در زندگی انجام داده‌ایم، همین‌ها ره‌توشه آخرت ما را بسازد. "لذا دعوت این حقیر به حضور و همکاری دوستان در فعالیت، متضمّن اصرار و التماس نیست." • برای بخش‌های مختلف جنبش - به خصوص اداره صفحه اینستاگرام - به نیروی مسئول احتیاج داریم. برادران و خواهرانی که احیاناً تصمیم دارند فعالیت نمایند و البته مصمّم هستند تا گوشه‌ای از کار را بلند کنند، از طریق گروه بحث (@ZakatGroup) می‌توانند به ما اطلاع دهند. 🔹از طرف یکی از مسئولان جنبش ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
4_5947550976402523776.mp3
806.5K
🔉 گزیده‌ای از سخنرانی حاج آقای پناهیان ▪️نقش امام جامعه در مورد و علاوه بر دادن انگیزه فردی، «بسیج جمعی» است. ▪️هنوز در مراتب بسیار اولیه و ضعیف هستیم. مثلاً امام عصر [هنگام قیام] کسانی که «زکات» نمی‌دهند را گردن می‌زند! 🔻ستاد زکات داریم، ضعیف‌تر از ستاد نماز! خمس هم که ستاد ندارد؛ فعلاً همه چیز تعارفی است! 🗓 شنبه ۸ شهریورماه ۱۳۹۹ ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
#مواضع 🔉 گزیده‌ای از سخنرانی حاج آقای پناهیان ▪️نقش امام جامعه در مورد #انفاق و #مواسات علاوه بر د
✍️ چرا نیاوردن زکات، جرم سنگینی است؟ • حاج آقای پناهیان در میان صحبت‌هایشان اشاره کردند: «حدیث داریم، امام زمان کسانی که زکات ندهند را گردن می‌زند.» این تک‌گزاره برای عموم، به دلیل عدم شناخت کافی راجع به اصل موضوع زکات و ابعاد آن کمی عجیب به نظر می‌رسد و احتمالاً برخی از افراد را به واکنش وامی‌دارد. • شخص در مواجهه با این تک‌گزاره احتمالاً از خود می‌پرسد: چطور ممکن است، یک پرداخت شرعی (۱) و فردی (۲) که تنها بر عهده جمع محدودی از چوپانان و کشاورزان (۳) است آنقدر برای امام زمان حساس باشد که مانعان زکات یا همان کسانی که عمداً زکات نمی‌پردازند، توسط او گردن زده شوند؟ • ابهام مورد نظر، نتیجه سه فرض رایج و اشتباه در خصوص زکات است. باید بدانیم که: ۱- زکات برخلاف تصور رایج یک پرداخت شرعی نیست بلکه کاملاً عرفی و طبیعی محسوب می‌شود؛ در واقع اصل این پرداخت، مسلمان و غیرمسلمان نمی‌شناسد. ۲- زکات یک پرداخت و بدهی اجتماعی است و نه فردی. هم حق‌الله است و هم حق‌الناس. کسی که از قصد زکات نمی‌دهد، در واقع همان اندازه دارایی دیگران را چپاول کرده است و می‌بایست تبعات حقوقی داشته باشد. ۳- زکات، حقی معین است که برگردن صاحبان اموال بسیار قرار دارد. به بیان ساده، چنانچه کسی از یک حدی توانایی مالیش فراتر رود به طوری که زندگی خود و خانواده‌اش سخت نگذرد، جزء مشخصی از اموالش را مالک نیست و به افرادی تعلق دارد که زندگی‌شان به طور کامل تأمین نمی‌شود. لذا بخشی از جامعه، می‌بایست زکات بدهند و مابقی لازم است زکات بگیرند. زکات‌دهندگان و زکات‌گیرندگان مجموعاً کل مردم را تشکیل می‌دهند و از این رو موضوعی بسیار برجسته و مهم در روابط اجتماعی است. • حالا اگر حکومتی (خواه اسلامی یا غیراسلامی) زکات را به رسمیت بشناسد به دلایل علمی و مشخصی که قبلاً توضیح دادیم، به طور یکپارچه و متمرکز زکات می‌گیرد و آن را تخصیص می‌دهد. بدین شکل، زکات به یک نهاد حکومتی برای تأمین اجتماعی تبدیل می‌شود. • به همین جهت عدم آوردن زکات به صورت عمدی، اولاً نوعی سرقت به حساب می‌آید(البته سرقت از نیازمندان!) ثانیاً مصداق بارزی از مخالفت با حکومت و قانون است. در کنار این دو موضوع، چنانچه حکومت برای بازدارندگی نیز به جای تجسس (پایمال کردن کرامت انسانی)، مجازات سنگین‌تری وضع کند؛ با احتساب این شرایط، اعدام یا مجازات مشابه آن برای جنایت منع زکات چندان دور از ذهن و عجیب به نظر نمی‌رسد. ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
#مواضع 🔉 گزیده‌ای از سخنرانی حاج آقای پناهیان ▪️نقش امام جامعه در مورد #انفاق و #مواسات علاوه بر د
✍️ امام زمان مهربان را خشن نشان ندهید! • چند روزی هست که کلیپ کوتاهی از صحبت‌های حاج آقای پناهیان در شبکه‌های اجتماعی، منتشر شد که در آن گفته می‌شود: "که امام زمان کسانی که زکات نمی‌آورند را گردن می‌زند." • در این مدت عده‌ای که طرفدار و یا مروج اسلامِ مَن‌درآوردی تحت عنوان هستند، از این حرف آقای پناهیان عصبانی شده و حسابی صدای‌شان درآمد. به عنوان مثال آقایی به نام "مصطفی داننده" در یادداشتی اظهار کرده بود که چرا چهره امام زمان را که امام مهربانی است این همه خشن نشان می‌دهید؟! و یادداشتش را - جوری که می‌خواهد انگار خودش را خالی کند - با این جمله پایان می‌دهد: "لطفا با چنین سخنرانی‌هایی به اعتقادات مردم ضربه نزنید، آنهم در دنیایی که ظاهر الصلاح به اندازه کافی با ریای خود به اسلام ضربه زده‌اند." • به طور خلاصه یک تفکر و برداشت غلطی از اسلام ناب محمدی است که در آن جنگ و جهاد با کفار، فرهنگ مقاومت، عذاب گناهکاران و ... را حذف می‌کند؛ درست مشابه مسیحیت تحریف شده تبشیری. با توجه به شواهدی پشت پرده حامیان تفکر اسلام رحمانی، سرویس‌های جاسوسی آن طرف آبی مخصوصا انگلیس است و این یعنی عمداً این موضوع پیگیری می‌شود. • جریان انحرافی قائل به این نگاه، اتفاقاً با تبلیغ یک اسلام قلابی، اعتقادات مردم را به بازی می‌گیرند و برای اینکه یک وقت مورد سوال واقع نشوند در جایگاه طلبکار، به سایرین برچسب خشونت‌طلب، ریاکار و تندرو می‌زنند. 🔻پی‌نوشت: این جماعت می‌بایست یاد بگیرند هیچ‌گاه نباید از ما توضیح بخواهند، کسی که انحراف ایجاد می‌کند تیشه به ریشه اسلام می‌زند باید جواب دهد؛ نه ما! و همچنین لازم است ما بچه حزب‌اللهی‌ها نیز یاد بگیریم در مقابل گزافه‌گویی‌های آن‌ها پاسخگو و منفعل نیستیم و نباید باشیم. یادداشت کامل آقای داننده را می‌توانید در لینک زیر ملاحظه کنید: 🔗 https://www.asriran.com/0037ld ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat