🔰مقصود اصلی تأسیس نظام جمهوری اسلامی، «تحقق احکام اسلامی» و تشکیل «مجمتع اسلامی» است.
💢 با توجه به جایگاه ویژه فریضه بزرگ زکات قائدتاً انتظار میرود، در سرلوحه برنامههای نظام باشد نه اینکه دورش بیندازیم! به عبارتی اگر قرار بود زکات مورد بیمهری قرار بگیرد، چرا اصلاً این نظام را بنا نهادهایم؟
▪️تعبیر تکاندهنده حضرت آقا:
«ما مسئولان نظام جمهوری اسلامی باید از کمکاری خود در اینباره آمرزش خداوند را طلب کنیم، و به عفو او پناه بریم!»(پیام رهبر انقلاب به پنجمین اجلاس سراسری زکات؛ ۹۶/۹/۸)
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
▪️«قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء – سلام الله علیها –: جَعَلَ اللّهُ الاْیمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشّـِرْکِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزیهاً لَکُمْ مِنَ الْکِبْرِ، وَ الزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ، وَ نِماءً فِی الرِّزقِ.»
حضرت فاطمه زهرا فرمودند: خداوند سبحان، ایمان و اعتقاد را برای طهارت از شرک قرار داد. و نماز را برای پاکی از هر نوع تکّبر و زکات را برای #تزکیه نفس و #رشد_روزی قرار داد
📚مستدرک الوسائل،محدث نوری،ج۷،ص۴۶
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
هدایت شده از نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا
🔰📸 مبارزه با ربا، لازمه بقای جمهوری اسلامی
❇️امام خمینی:
"اگر چنانچه #ربا در کشور ما خدای نخواسته، باز در بانکش، در تجارتش باشد، ما نمیتوانیم بگوییم که ما جمهوریمان #جمهوری_اسلامی است، محتوای جمهوری، اسلامی است."
▫️[۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۳]
✅ در سالروز پیروزی جمهوری اسلامی، چه چیزی مهمتر از زدودن ربا، و کدام تهدید، خطرناکتر از شیوع ربا در جامعه ی اسلامیست؟!
🆘امروز برای قویشدن در اقتصاد؛ باید همهی ایران، این اولویت را شناخته و علیه آن یکپارچه قیام کند. پس اگر در شهر و استان شما غرفه ممانعت از ربا (جنگ با خدا) برپا نمیشود؛ اینبار شما عَلمدار دفاع از حدود الهی در شهر خود باشید.
🔻برای کسب اطلاعات بیشتر جهت برپایی غرفه در "یوم الله ۲۲ بهمن" به ما پیام بدهید:
🆔 @reba_info
پیش به سوی #انقلاب_اقتصادی
#قویتر_خواهیم_شد✌️
#ایلام #قزوین #کردستان
___
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔰اعلام حضور جنبش مردمی احیاء زکات در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن🇮🇷؛
🔹 به منظور گرامیداشت چهل و یکمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و برای اینکه به دشمن نشان دهیم پدیده انقلاب اسلامی همچنان زنده و پابرجاست؛ این جنبش در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور پیدا خواهد کرد.
📌 اولین تجربه حضور جنبش در یوم الله ۲۲ بهمن
برنامههای اصلی:
▪️«برپایی یک غرفه در تهران»
▪️«توزیع بروشور حکمتِ زکات در کشور»
▪️«پلاکارد جنبشی در کشور»
❇️ کسانی که به همکاری در زمینه اجرایی علاقهمند هستند با آیدی @Zakat_info ارتباط برقرار کنند.
➖➖➖➖➖
✊️جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
May 11
جنبش مردمی احیای زکات
🔰اعلام حضور جنبش مردمی احیاء زکات در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن🇮🇷؛ 🔹 به منظور گرامیداشت چهل و یکمین
🔰 حمل پلاکارد جنبشی
#۲۲_بهمن 🇮🇷
• یکی از به صرفهترین و موثرترین اقدامات جنبشی، حمل تابلونوشته یا همان پلاکارد است که در راهپیماییها برای اعلان عمومی کاربرد دارد.
• تابلونوشتههای شما میتواند حاوی جملات زیر باشد تا با دست گرفتن آن در روز راهپیمایی، دغدغه و مطالبهتان را در زمینه «احیای زکات» اعلام کنید:
____________________
🔹پلاکارد شماره یک:
▪️رو:
"امام خمینی(ره):
زکات برای اداره مملکت است!"
▪️پشت:
"اغنیا زکات نمیدهند!
فقرا به حقشان نمیرسند!
چرا به دستور اسلام عمل نمیشود؟"
____________________
🔹پلاکارد شماره دو:
▪️رو:
"نیاز به بیمه نیست
اگر زکات را احیا کنیم"
▪️پشت:
"پول بدون پشتوانه
بزرگترین مانع احیای فریضه زکات"
____________________
📌#فراموش_نشود
⚠️حین راهپیمایی از پلاکاردهایتان عکس📸 تهیه کنید تا بتوانیم تصاویر ارسالی شما را، روی کانال انعکاس دهیم.⚠️
➖➖➖➖➖➖➖
✊️جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔰 حمل پلاکارد جنبشی #۲۲_بهمن 🇮🇷 • یکی از به صرفهترین و موثرترین اقدامات جنبشی، حمل تابلونوشته یا
✍ توضیح [روی] پلاکارد شماره یک:
🔰"امام خمینی(ره): «زکات برای اداره مملکت است!»"
• مخاطب به محض مواجه شدن با جمله امام، احتمالاً با خودش اینطور فکر میکند: «چطور زکات میتواند اداره مملکت قلمداد شود؟ بین آن چیزی که از زکات میشناسیم با مقوله اداره مملکت فرسنگها فاصله است!! حکمی که بر اساس دانستههایمان تنها کشاورزان و چوپانان با آن سروکار دارند و کاملاً در حوزه فردی میگنجد، چطور به اداره ممکلت ربط پیدا میکند؟!»
• پیشبینی میکنیم جمله نیم خطی حضرت امام، برای حساس نمودن آحاد جامعه نسبت به حقیقت زکات بسیار موثر باشد.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔰 حمل پلاکارد جنبشی #۲۲_بهمن 🇮🇷 • یکی از به صرفهترین و موثرترین اقدامات جنبشی، حمل تابلونوشته یا
✍ توضیح [پشت] پلاکارد شماره یک:
🔰"اغنیا زکات نمیدهند! فقرا به حقشان نمیرسند! چرا به دستور اسلام عمل نمیشود؟"
• مفهوم این جملات در واقع باطلالسحر همان تصور عمومی است که «زکات بر کشاورزان و چوپانان واجب شده!» بنا بر علم اهل بیت، فقرا کسانی هستند که در رفع حداقل یک نیاز معیشتی [در طول سال] ناتوانند برخلاف اغنیا که توان رفع تمامی احتیاجات معیشتی [طول سالشان] را دارند. دستور اسلام که در روایات با عنوان شدیدترین فریضه از آن یاد شده، این است که اغنیا باید زکات بدهند و فقرا بایستی زکات بگیرند. زکات آزمایشی برای اغنیا و کمکی است برای فقرا! و به صراحت داریم در احادیث که اگر اغنیا زکاتشان را می پرداختند، تمام احتیاجات فقرا تأمین میشد. از طرفی این موضوع، فراگیری حکم زکات را هم میرساند یعنی زکات به همه مسلمانان مربوط میشود.
• در قرآن و احادیث زکات همتای نماز معرفی شده، کافی است برای یک لحظه جامعه مسلمانی را تصور کنیم که به طور کامل با نماز بیگانه باشند!! واقعاً چه عواملی باعث شد تا این حکم بزرگ خدا یعنی زکات، تعطیل شود؟
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
محل غرفه جنبش [در تهران]:
نرسیده به چهار راه ولیعصر -عجالله تعالی شریف-، نبش کوچه بالاور.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🔰 عذاب کسانی که #حق_فقرا را نمیدهند؛
🔹آیت الله جوادی آملی در درس خارج خود:
◾️ باید خدا را شاکر باشیم که به ما توفیق داد در راهپیمایی شرکت کنیم و وظیفه خود را انجام دهیم و حرمت خون شهدا را حفظ کنیم.
◾️این عنایت الهی است که کسی در سرمای سنگین و برف با زن و بچه در صحنه حاضر شود تا دین را یاری کند، باید خدا را شاکر باشیم و دعا کنیم تا کسانی که خوابیدهاند بیدار شوند و اگر بیدار نمیشوند خدا آنها را تنبیه کند.
🔻کسی که زراندوز است و #حق_فقرا را نمیدهد، به عذاب الهی دچار خواهد شد!
◾️قرآن کریم در سوره توبه میفرماید برخی از طلا و نقرهها را داغ میکنیم و به پیشانی، پهلو و پشت افراد میگذاریم، نه بدان معنا نیست که از معدن طلا و نقره سیم و زر استخراج شود بلکه بدان معنا است که سکهها، طلاها و پولهای غارت شده داغ بر افراد میشوند.
▪️اسکناسی که امروز کاغذ است در جهنم به کاغذ نسوز تبدیل میشود و انسان را عذاب میدهد، اگر انسان به صورت عادی #حق_فقرا را ندهد، غصب کند، به این عذاب دچار میشود.
🗓 ۹۸/۱۱/۲۳
🌐 rasanews.ir/002gKU
#مواضع_علما
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
#مشارکت #نذر_فرهنگی ❇️ شماره کارت جهت واریز کمکهای نقدی: 💳 «5054 1610 0723 7724» به نام «امیرحسین
#شفافیت
#یوم_الله۲۲بهمن
وجوه دریافتی: ۲۴۶۰۰۰۰ تومان
استند و بنر: ۹۳۴۰۰۰ تومان
بروشور: ۷۰۵۰۰۰ تومان
کرایه ماشین: ۵۶۵۰۰ تومان
دو عدد ماژیک: ۴۸۰۰۰ تومان
بست و چسب: ۳۵۰۰۰ تومان
سررسید: ۲۶۰۰۰ تومان
آب: ۱۶۰۰۰ تومان
کلربوک: ۱۴۰۰۰ تومان
بنزین: ۱۰۰۰۰ تومان
کرایه صندلی: ۱۰۰۰۰ تومان
جمع هزینهها: ۱۶۷۹۵۰۰ تومان
مبلغ باقیمانده: ۷۸۰۵۰۰ تومان
جنبش مردمی احیای زکات
✍ تحریف پول| بخش دوم #اختصاصی_جنبش • به طور کلی تبیین کالایی از پول، ریشه در اندیشههای مکاتب کلاس
✍️ حقیقت پول| بخش نخست
#اختصاصی_جنبش
• در یادداشت قبلی به توضیح و نقد نظرگاه پولی تفکر اقتصاد بازار تحت عنوان «تحریف پول» پرداخته شد و گفتیم از آنجایی که تفکر اقتصاد بازار به دلیل تعصب به باورهای مکتبی خود عامدانه توضیح صادقانهای از پدیده پول ارائه ننموده، ما میبایست برای شناخت و تحلیل این پدیده در پیِ نظرگاه پولی بدیل باشیم.
🔹تعریف پول:
• پول در حقیقت، اعتبار محضِ حاکمیت(قدرت مستقر) است که برای جامعهی تحت سلطه و نفوذ این حکومت، به عنوان «وسیلهی پرداخت» دارای «پذیرفتگی عمومی» میباشد. قوت و ضعف این اعتبار به بقای حکومت و یا اراده آن بستگی پیدا میکند؛ به طور مثال چنانچه حکومتی فروبپاشد، پول آن حکومت کاملاً بیاعتبار میگردد. همچنین شدت پذیرفتگی عمومی در رابطه با وسیلهی پرداخت بودن برای جامعه، به سطح اراده و استیلای حکومت بازمیگردد. مثلاً منطقهای ابتدا به ساکن تحت سلطه حکومت «الف» قرار داشته اما حالا توسط حکومت «ب» اشغال میشود، طبعاً این وضعیت به کاهش پذیرفتگی عمومی پول قبلی میانجامد و همچنین فضا برای حضور پول حکومت غالب مستعد است.
• وقتی میگوییم، پول از سنخ اعتبارِ قدرت مستقر و حاصل وضع حکومتی است در واقع ماهیت پدیده پول را یک شیء مادی و فیزیکی نمیدانیم. پول به خاطر ذات اعتباریاش، نه قابل لمس کردن است و نه میتوان آن را دید، بنابراین هیچ تفاوتی بین پول امروز و پولهای سابق وجود ندارد. مثلاً درهم و دینار صدراسلام، به مهرهای حکومتی بر روی سکههای فلزی اطلاق میشده و این یعنی نقدیت به مهرها بازمیگشته و نه جنس فلز به کار رفته در مسکوکات. پیرو همین موضوع میزان و حتی روند تغییرات ارزش مبادلاتی نقدین(درهم و دینار) با دو فلز «طلا» و «نقره» متفاوت بوده است. یا در مثال دیگر، دلار برتون وودز را نمیتوان معادل(همان) سند بدهکاری فدرال رزرو ایالات متحده به حساب آورد چراکه دلار، «وسیلهی پرداخت مقبولیتیافته در سطح جامعه» بوده درحالی که بدهکاری یک انس طلای فدِ آمریکا، این ویژگی را اصلاً نداشت.
🔸چرا به پول احتیاج داریم؟
• به منظور اندازهگیری و انجام پرداختها با یک مبنای واحد در جامعه تا نیازهای معیشتی مردم در بستر شکلگیری روابط اجتماعی مالی به آسانی برطرف شود. پول به عنوان یک ابزار ساده، پیوندهای مردم با هم وحکومت را مستحکم و بیشتر میکند چون با دقیقتر و شفاف شدن مقدار تعهدات مالی نظیر مهریه، دیات، قیمت کالاها، دستمزد افراد و ... برمبنای یک معیار ثابت مشترک، زندگی اجتماعی به مراتب موفقتری را برای همگان فراهم میسازد.
📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش.
ادامه دارد ...
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️ حقیقت پول| بخش نخست #اختصاصی_جنبش • در یادداشت قبلی به توضیح و نقد نظرگاه پولی تفکر اقتصاد بازا
✍️ حقیقت پول| بخش دوم
#اختصاصی_جنبش
🔹ثبات یا تغییر اندازه واحد پولی:
◾️الف) تقلیل واحد پولی:
• همه توافق کردهاند که یک متر، معادل ۱۰۰ سانتیمتر است. حالا تصور کنید یک مرتبه این توافق تغییر کند و یک متر معادل ۸۰ سانتیمتر باشد.(متر را کوتاهتر درنظربگیریم) یعنی اگر شما یک خانه ۱۰۰ متری داشته باشید، ۴۴ متر به آن اضافه خواهد شد. توجه داشته باشیم که در این حالت با تغییر معیاراندازهگیری صرفاً مقدار عددی وسعت خانه تغییر کرده وگرنه وسعت خانه همان اندازه قبلی است. حالا فرض کنید، همین اتفاق برای معیار اندازهگیری دما رخ دهد. همه ما میدانیم که در فشار یک اتمسفر، آب در ۱۰۰ درجه سلسیوس به جوش میآید. چنانچه معیار اندازهگیری سلسیوس را به نسبت قبل کوچک نماییم، عدد دمای جوش آب بر حسب سلسیوس افزایش پیدا خواهد کرد در حالی که دمای واقعی جوش آب عوض نشده است. «کاملاً واضح است که این اتفاق میتواند برای هر معیار اندازهگیری دیگری رخ دهد!»
• همانطور که متر واحدِ سنجش طول است، واحد پولی(به عنوان مثال: ریال) نیز مبنای اندازهگیری پرداختها است و میتواند در معرض چنین تغییراتی قرار بگیرد اما کالاپنداری پول موجب شده تا این مسئله، از دید افراد جامعه پنهان بماند. مثلاً اگر ۱۰۰ تُن سیبزمینی داشته باشیم وآن قدر به این حجم بیفزاییم تا حقیقتاً به ۲۰۰ تُن برسد، میتوانیم بگوییم اندازه سیبزمینیها دو برابر شده است. اما نقدینگی ریالی که البته فعلاً نوعی «کالا» یا حتی «سند بدهی مبتنی بر کالا» را با خود حمل نمیکند، اگر عدد آن ده برابر شود نمیتوان نتیجه گرفت که مقدار ثروت ریالی موجود، ده برابر گشته است! به بیان دیگر شماره نقدینگی، دال بر اندازه ثروت ریالی موجود نیست بلکه فقط یک اسم و قرارداد است.(شماره نقدینگی مستقلاً موضوعیت ندارد و هر عددی را میتوان به آن نسبت داد.) یا مثلاً اگر مردم دههزار ریال را یک ریال بخوانند، این مسئله تغییری را در داشتههای ریالی مردم ایجاد نخواهد کرد. آنچه که اهمیت دارد، سهم افراد از ثروت اعتباری ریالی(نقدینگی) است و نه شماره آن.(سهم هر کس از کیک نقدینگی ریالی، نشاندهنده دارایی ریالی او است.) با این توضیحات علیرغم تصورِ رایج، در نظام پولی فعلی انتشار پول به معنای تزریق ثروت جدید و هدم پول به معنای از بین بردن ثروت موجود نیست، بلکه با این کار صرفاً شماره نقدینگی عوض میشود.(بر این اساس میتوان به طور مثال ادعا کرد مجموع ثروت ریالی از سال ۱۳۵۷تا ۱۳۹۸ ذرهای تغییر نکرده و تنها رقم نسبت داده شده به نقدینگی افزایش یافته است.)
• متأسفانه اغلب ما فکر میکنیم، اندازه نقدینگی در نظام پولی امروز همچون کالای سیبزمینی میتواند افزایش یا کاهش پیدا کند در صورتی که همیشه این مقدار ثابت است.
◾️ ب) عامل تورم چیست؟
• نگارنده معقتد است: «تقلیل واحد پولی، همان عاملی است که پدیده تورم مربوط به خودش را به وجود میآورد.» اگر کلیتر نگاه کنیم، پدیده تورم را نمیتوان مخصوص واحد پولی دانست بلکه برای هر واحد اندازهگیری دیگری هم میتواند این اتفاق روی دهد. در همین متن کمی قبلتر ما به نمونههایی از تورم اشاره کردیم که با کوچک کردن درجه سلسیوس، دمای جوش آب و با کوتاه کردن متر، مساحت خانه تغییری نکرد و فقط مقدار عددی آن متورم شد. قاعده این است که اگر یک «میزان»(معیار اندازهگیری) را تقلیل دهیم، اندازه چیزی که با آن مورد سنجش قرار میگیرد متورم میشود.
• ناگفته نماند، در تلقی مشهور(دانش اقتصاد متعارف) به اشتباه تورم (Inflation) به «افزایش سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات در طول زمان مشخصی» تعبیر میشود. باید بدانیم که اولین جایی که تورم خودش را نشان میدهد، منبسط شدن شماره (مقدار اسمی) «نقدینگی» موجود است؛ در ادامه مقدار پرداختها وقتی متورم خواهد شد که افراد از نقدینگی متورم نزد خود استفاده کنند(البته اگر مردم در نسبت با موضوع تقلیل واحد پولی به آگاهی برسند، همیشه مقدار واقعی پول را معیار قرار خواهند داد و متورم شدن کلیه پرداختها، فوری و هم اندازه تورم شماره نقدینگی خواهد بود): پرداختهایی مانند بدهی، مالیات، دستمزدها، مهریه، هدایای نقدی و همچنین قیمت کالاها و خدمات.
• دو نکته مهم را نباید از یاد برد: ۱. افزایش حقیقی قیمتها، گرانی است و نه تورم! ممکن است مالیاتها یا حتی دستمزدها به هر دلیلی به صورت واقعی افزایش پیدا کند. این نوع افزایشها نباید با تورم که منبسط شدن اسمی و عددی است، اشتباه گرفته شود. ۲. با هر بار کوچک کردن واحد پولی، تورم بروز میکند.(حداقل در مورد عدد نقدینگی) در صورتی که این اقدام مقطعی ادامهدار باشد، با تورم مداوم مواجه میشویم.
📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش.
ادامه دارد ...
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
May 11
جنبش مردمی احیای زکات
✍️ حقیقت پول| بخش دوم #اختصاصی_جنبش 🔹ثبات یا تغییر اندازه واحد پولی: ◾️الف) تقلیل واحد پولی: • هم
✍️ حقیقت پول| بخش سوم
#اختصاصی_جنبش
🔹واحدپولی متغیر و ثابت:
◾️ج) چرا اندازهی واحد پولی را تقلیل میدهند؟
• دگرگونی سنجه، موجب میگردد فرد در تشخیص اندازهها سردرگم شود و حتی ممکن است به اشتباه بیفتد. همانطور که خداوند آسمان را بر اساس میزان بنا کرد، تمام واحدهای اندازهگیری من جمله یکای پولی هم میبایست ثابت باشد. اما چرا امروزه واحد پولی را همواره تقلیل میدهند؟ نهادی که عدد نقدینگی را میافزاید، مالکیت مبلغِ به ظاهر جدید را از آنِ خود میداند! به عبارتی از سر کالاپنداری پول، به این مسئله توجه نمیشود که شمارهای که به عدد نقدینگی اضافه شده، درصد مشخصی از ثروت ریالی مردم بوده و ثروت جدید به حساب نمیآید. مثلاً وقتی بانک با وامدهی، بر شماره نقدینگی اضافه میکند درحقیقت از این مجرا، با در اختیار گذاشتن مبلغ وام نزد وامگیرنده، اموال مردم را دستبرد میزند!
• به جهت واضحتر بیان کردن ماجرا، مثال سادهای میزنیم: فرض کنید شما صاحب یک میلیون تومان در حساب بانکی هستید و یک دزد مصمم است که ۲۰% آن را بردارد. این سارق به دو روش متفاوت میتواند این کار را انجام دهد. روش اول: عیناً مبلغ ۲۰۰هزار تومان از حساب شما بردارد که قاعدتاً تنها ۸۰۰ هزار تومان در حسابتان باقی میماند. حالت دوم: در پوشش تقلیل یکای پولی، به شما دستبرد بزند به عبارتی شماره نقدینگی را ۲۵% افزایش دهد و ۲۵۰هزار تومان از محل پول شما بردارد. اگر حساب بانکیتان را بررسی کنید همان عدد یک میلیون تومان را مشاهده خواهید کرد اما با این تفاوت که تومان فعلی ۲۰% کمتر از تومان قبلی است!
◾️د) لزوم توجه به مقدار واقعی پرداختها
• تا زمانی که با واحد پولی متغیر سر و کار داریم، لازم است توجه داشته باشیم که باید مقدار واقعی واحد پولی را به عوض مقدار اسمی، معیار قرار داد. برای نظام پولی امروز، با نسبت سنجی مبلغ اسمی به شماره نقدینگی مقدار واقعی آن مبلغ بدست میآید.(یکای اندازهگیری مربوطه ثابت نیست که بتوانیم تنها با در نظر گرفتن شماره پول، به میزان مالیت آن پی ببریم.) مثلاً مدیون باید دَیْن را به طور کامل ادا کند تا بریءالذمّه شود. با ملاحظه اینکه واحد پولی را تقلیل میدهند، قاعدتاً نباید شماره پول به تنهایی مبنای تعیین میزان طلب قرار بگیرد. دامنه مصادیق موضوع مورد بحث، موارد زیادی را شامل میشود: «میزان بدهی وامگیرنده در زمان تسویه»، «اندازه مهریهی نقدی که مدتهاست که پرداخت نشده»، «مقدار پرداختهای اقساطی در دیه»، «میزان بدهی خریدار کالای نسیه در زمان تسویه»، «اندازه پولی که قبلاً به سرقت رفته و حالا قرار است به صاحب اصلی بازگردد»، «مقدار مالیات، عوارض و جرائم پرداخت نشده»، «میزان هزینه قراردادهای مدتدار شرکتهای پیمان کاری»، «اندازه دستمزد کارکنان دولتی و خصوصی»، «مقدار پول صاحب سرمایه در تأمین مالیهای انتفاعی نظیر مضاربه» و ... .
• یادآور میشویم که ضمان در مورد خود مال معنا پیدا میکند و نه اوصاف خارجیه آن. به عبارتی آنچه دائن از مدیون طلبکار است، مال میباشد و اساساً روی اندازه مشخصی مال، تعهد صورت گرفته است.(نه «ارزش مال» و نه حتی «واحد اندازهگیری»)
• نکته دیگر اینکه آگاهیبخشی گسترده در این زمینه بسیار ضروری است تا مردم بتوانند مقدار واقعی پرداختها را از مقدار اسمیشان تشخیص دهند. نه فقط مواردی که بالاتر ذکر آن رفت حتی توجه به مقدار واقعی قیمتها، دستمزدها، مالیاتها و ... بسیار مهم است. به عنوان نمونه: آیا همواره بنزین یا طلا گرانتر شده یا صرفاً قیمت آن دچار نوسان شده است؟ هر سال چقدر بر دستمزدها و یا مالیاتها افزوده میشود(یا از آن کم میشود)؟
📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش.
ادامه دارد ...
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️ حقیقت پول| بخش سوم #اختصاصی_جنبش 🔹واحدپولی متغیر و ثابت: ◾️ج) چرا اندازهی واحد پولی را تقلیل
✍️ حقیقت پول| بخش چهارم
#اختصاصی_جنبش
🔹واحدپولی متغیر و ثابت:
◾️د) ضرورت ضمیمه شدن کالا به واحد پولی:
• شاید چارهی مشکل، ساده به نظر برسد که تنها کافی است شماره نقدینگی را ثابت کنیم تا غارت اموال مردم از طریق تقلیل واحد پولی ناممکن شود. مثلاً اگر شماره نقدینگی کشور هم اکنون ۲۳۰۰هزار میلیارد تومان میباشد کاری کنیم تا این عدد برای همیشه ثابت بماند. مسئله اینجاست که همان غارتگری، خودش ضامن حیات این نظام پولی است! تصور کنید که برخلاف وضع امروز، داشتههای ریالی آب نرود و از منفذی، پول به ظاهر جدید پدیدار نشود. به دنبال این شرایط، حبس ریال توسط برخی از افراد سودجو به امید افزایش ارزش آن یا همان محروم کردن جامعه از نقش اساسی پول، اجتنابناپذیر خواهد بود. در واقع تبعات منفی اقتصادی، سیاسی و ... این اقدام چنان سنگین و وحشتناک است(که کمترین آن رکود مطلق در بازارها است) که شاید ترجیح ما همان بقای غارتگری مدنظر بر تثبیت واحد پولی باشد.
• اما راه سومی هم وجود دارد و آن ضمیمه کردن یک کالا به واحد پولی است. به عنوان مثال: اگر یک گرم نقره به اعتبار ریال ضمیمه کنیم مشروط به اینکه بر ثابت باقیماندن این یکای سنجش(ریال) نیز ملتزم باشیم، غارتگری به روش تقلیل واحد پولی را متوقف کردیم و در عین حال نظام پولی ما پایدار خواهد بود چرا که ثروت نقدینگی برخلاف وضع موجود(که همواره ثابت است)، متناسب با شرایط میتواند افزایش یا کاهش پیدا کند.
▪️چند نکته مهم:
• نکته اول: فلز «طلا» و «نقره» ویژگیهایی دارند که از جهات مختلف به نسبت سایر کالاها برای اینکه به واحد پولی ضمیمه شوند، مناسبتر هستند. مثلاً با دوامند بدین جهت محموله پول به مرور زمان کم نخواهد شد؛ چون فلزند همگن نیز هستند پس محمولههای پول را می توان یکسان قرار داد؛ به اینخاطر که کمیابیشان به نسبت سایر اشیاء، نزد مردم همیشه گرانبها بوده همین امر باعث شده تا جابهجایی و نگهداری آنها بسیار آسان و کمهزینه باشد و ... .
• نکته دوم: ضمیمه کردن کالا به واحد پولی لزوماً به معنای ضربِ سکه و عدم استفاده از بستر دیجیتالی نیست. کالای ضمیمه شده به پول میتواند نزد حاکمیت ودیعهگذاری شود و صاحب پول، عدد مبلغ را در حساب پولی خود ببیند.
• نکته سوم: رعایت یکای اندازه گیری پرداخت بسیار مهم است و هیچ کس ولو حکومت، حق ندارد محموله کالایی پول را کاهش دهد.
• نکته چهارم: ضمیمه کردن یک کالا به واحد پولی بدین معنا نیست که ارزش واحد پولی به کالا بازگردد. فرضاً اگر محمولهی ریال، یک گرم نقره باشد، لزومی ندارد قیمت یک گرم نقره، یک ریال باشد. همچنین باید توجه داشت، نقره، یک کالاست و ریال، پول است به عبارتی نقش و جایگاه هر کدام با یکدیگر فرق دارد.(بدیل هم به حساب نمیآیند.)
📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
💠پولهای اسلام؛ درهم و دینار شرعی
🔰امام خامنهای: «اصلاً پول چیست؟ درهم و دینار كه این همه در ابواب مختلف فقهی - مثل زكات و دیات و مضاربه - اسم آنها آمده، چیست؟ باید به موضوع درهم و دینار پرداخت و باید تكلیف آن روشن شود.»(۱۳۷۴/۰۹/۱۳)
🌑«درهمِ شرعی»:
پول اولِ اسلام که حامل ۲/۹۸۲ گرم نقره (۰/۷ مثقال شرعی) است.
🌕«دینارِ شرعی»:
پول دومِ اسلام که حامل ۴/۲۶۵ گرم طلا (۱ مثقال شرعی) است.
🔻نکات:
۱. در زبان عربی به پول، «نقد» میگویند و منظور از نقدین همان درهم(نقد اول) و دینار(نقد ثانی) است.
۲. بر اساس نصوص و احکام شرعی، معیار در میزان زکات و دیات «نقره» است. در واقع طلا و سایر کالاها در عرض نقره قرار می گیرند.
۳. بدون وجود «پول حامل نقره»، اجرای «#زکات نقره و طلا» و همچنین اجرای صحیح «حکم دیه» امکان ندارد.
۴. امام صادق(ع): «ای مفضّل! در این اشیا و موجودات در عالم که رافع نیاز انسان هستند اندیشه کن ... طلا و نقره برای معامله و پسانداز نمودن .... آفریده شد.»(توحید المفضَّل: ج۱، ص۸۵)
۵. امام صادق(ع): از او (پدرم) درباره دينارها، درهمها و وظیفه مردم در رابطه با آن دو، پرسيده شد. ایشان(امام باقر علیه السلام) فرمودند: «آنها [دینارها و درهمها] مهرهای خداوند در زمین او هستند. خداوند آنها را مایه سامانیابی [زندگی و گذران امورشان] مردم خویش قرار داد. به وسیله آنهاست، که شئون مردم و نیازهایشان برپا میگردد.»(أمالی الطوسی: ج ۲، ص ۱۳۳)
۶.«درهم» و «دینار» در واقع اعتبار محض حاکمیت اسلامی هستند که برای جامعه به عنوان «وسیلهی پرداخت» دارای «مقبولیت همگانی» می باشند.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
◀️ نگاهی به تاریخچه محموله پول:
• در گذشته پولها با خود، مقادیری فلز نقره یا طلا (در قالب سکه) حمل میکردند و حکومتها که عهدهدار ضرب مسکوکات بودند گاهی اوقات با کاهش محمولهی پول در عمل یکای اندازهگیری پرداخت را تقلیل میدادند. مثلاً وقتی یک امپراطوری در تأمین هزینههای یک جنگ فرسایشی ناتوان میشد، برای جبران کسری منابع مالی ناچاراً محموله پول نزد خود را تقلیل میداد.(به عنوان مثال فرض کنید که هر سکه در واقع یک گرم طلا بوده و این حکومت صد هزار سکه طلای نزد خود را ذوب میکند. بعد از افزودن ناخالصی(۵۰ هزار گرم مس) سکههای جدید که هم وزن سکههای قبلی بودند را ضرب مینماید تا تعداد به ۱۵۰ هزار سکه برسد.) مردم با اینکه میدانستند محموله اصلی پولهای موجود با هم تفاوت دارد اما تا جایی که ارزش پول بالاتر از ارزش نوع محموله بود، بین پولها فرقی قائل نمیشدند. به طور مثال درهمی که حاملِ دو گرم نقره بود با درهمی که با خود ۱/۹ گرم حمل میکرد چنانچه قیمت ۲ گرم نقره بیشتر مساوی یک درهم بود، از نظر عوام این دو درهم، در پرداختها فرقی با هم نداشتند و اتفاقاً همین امر زمینه تقلیل واحد پولی (کاهش محتوای محموله پول) را برای حاکمان فراهم میکرد.
• با خاتمه یافتن دوران رنسانس (اواخر قرن ۱۶)، در طول قرنهای هفدهم و هجدهم در اروپا و آمریکای شمالی شاهد پیدایش پدیده اسکناس هستیم. امری که از بانکهای ونیز، آمستردام و استکهلم آغاز شد و در بانک انگلستان به صورت عینی درآمد. در فرانسه نیز البته پس از ماجرای جان لاو، اسکناس کاغذی در بانک دو فرانس (banque de france) عملاً مورد استفاده قرار گرفت. در واقع یک رسید معمولی که میزان بدهی بانک به دارنده آن را گواهی میداد، اعتبار آن توسط حکومتها تصریحاً یا تلویحاً امضا شد تا برای جامعهی تحت سلطه این حکومت، به عنوان «وسیلهی پرداخت» دارای «پذیرفتگی عمومی» باشد.(سندِ دین بانک به عنوان محموله پول قرار گرفت) این رخداد بسیار مهم موجب گشت، بانکها شیوه جدیدی از بانکداری را در دستور کار خود قرار دهند. در حقیقت آنها علاوه بر توانایی اعطای وام از محل مسکوکات فلزی، قادر بودند مبلغ وام را با چاپ اسکناس(بدهی بانک) تأمین کنند! (علت به وجود آمدن اسکناس این بوده که منفعت بانکداران مضاعف شود) البته این شیوه، توجه به یکسری تمهیدات را اقتضاء میکرد مبنی بر اینکه، بانک باید مراقب میبود تا ذخایر کافی برای پاسخگویی به تقاضای احتمالی تسویه از سوی طلبکارانش(دارندگان اسکناس) را داشته باشد.
• پول حامل سند دین بود تا اینکه اوایل قرن بیستم، بلافاصله بعد از موج حاکمیتی شدن چاپ اسکناس (اینکه تنها حکومتها قادر به چاپ اسکناس باشند و نه بانکها) در سال ۱۹۷۱ رابطه دلار و طلا قطع شد(نقض پیمان برتون وودز توسط آمریکا) و عملاً از آن موقع به بعد هیچ پولی در جهان با خود محمولهای همراه ندارد.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat