جنبش مردمی احیای زکات
✍️اغنیا، فقرا و حق همگانی «زندگی خوب»| بخش اول: #اختصاصی_جنبش 💠 فقیر کیست؟ 🔹تصور اشتباه: • به چه
📸 متن عکس را بخوانید
🔦 حدِّ استحقاق از زکات
💠 این روایت فوقالعاده زیبا از امام صادق(ع) دقیقاً نشان میدهد: "برخلاف تصور اغلب ما" چه کسانی از کل زکات سهم دارند و سهمشان چگونه تعیین میشود.
🔆 پیش از این به «تعریف "صحیح" فقر و غنی» و همچنین «استحقاقِ جمیع فقرا از زکات» اشاره کرده بودیم، حالا این حدیث مِن باب تأیید مدّعاهای ما در این رابطه قابل توجه است.
#عدالت_اجتماعی
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
📸 متن عکس را بخوانید
🔦 به چه کسی فقیر میگویند؟
💠 استحقاق از زکات تا حدِّ کفایت معاش
🔆 امام صادق(ع): ... «به یقین خداوند -تبارک و تعالی- در اموال اغنیا و همچنین وضع فقرا نگریست، آنگاه در اموال اغنیا چیزی برای فقرا قرار داد تا آن حد که زندگیشان را کفایت کند و اگر کافی نمیبود بر آن میافزود؛ آری باید آنقدر از زکات به او بدهد که بخورد، بیاشامد، بپوشد، ازدواج کند، به دیگران صدقه دهد، و به حج برود.»
#عدالت_اجتماعی
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
✍️ تعریف «فقر» از منظر رویکرد رایجِ غربی
#اختصاصی_جنبش
▪️مقدمه
• شاید تاکنون درباره مفاهیمی نظیرِ «فقر مطلق»، «فقرنسبی»، «خط فقر» و ... چیزهایی شنیدهاید یا دستِِکم اسامی آنها به گوشتان خورده است. همانطور که میدانید بسیار دیده شده که کارشناسان اقتصادی یا مسئولین از این مفاهیم در تحلیلهایشان استفاده کردهاند و حتی در بعضی موارد به عنوان مبنای سیاستگذاریهای کلان مورد استفاده قرار گرفته است. پرسش ما اینجاست، آیا واقعاً مجاز هستیم از این مفاهیم در چارچوب موضوعی «زکات» برای توضیحِ ابعاد فقر بهره ببریم؟ و یا اصلأ تا چه حد این مفاهیم «بهجا» و در تبیین مسائل مختلف «کارآمد» هستند؟
• بسیاری تصورشان بر این است که تقریرِ علوم اجتماعی متعارف از پدیده فقر، حاصلِ تضارب آرای عقلا بوده و به همین دلیل میبایست مابینِ تعاریف موجود، بینقصترین و منطبقترین آنها باشد! ولی ما پیش از این ثابت کردیم که چنین برداشتی اشتباه است.
• در این یادداشت فقط میخواهیم، توضیح مختصری در رابطه با «چیستی این مفاهیم» و «چرایی عدم انطباق آنها با پدیده فقر» داشته باشیم.
▪️اصل مطلب
• در تلقی علوم اجتماعی متعارف، فقر را به دو گونه «مطلق» و «نسبی» تقسیم میکنند و مبتنی بر هر یک، شاخص «خط فقر»(poverty line) خاصی را تعریف کردند.
• «فقر مطلق»(absolute poverty): نیازهای انسان در پایینترین سطح ممکن نیاز به خوراک، آب، پوشاک و سرپناهی برای زندگی است. تمام کسانی که توانایی تأمین حداقل نیازهای اساسی خود را ندارند، به طور مطلق فقیر محسوب می شوند. غالباً برای بدست آوردن «خط فقر»، ابتدا خط فقر مطلق غذایی برآورد شده و سپس با توجه به ترکیب هزینههای غذایی و غیر غذایی در بودجه خانوار، میزان کل خط فقر را محاسبه میکنند.
• «فقر نسبی» (relative poverty): کسی که درآمدش کمتر از %۵۰ یا [%۶۶] میانهی درآمد خانوارهای یک جامعه باشد، او را در مقایسه با دیگران فقیر به حساب میآورند. (درآمد میانه درآمدی است که پنجاهدرصدِ جمعیت، درآمدی بیشتر و پنجاهدرصد دیگر، درآمدی کمتر از آن دارند.) لازم به ذکر است که این معیار به نسبت «فقر مطلق» کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.
🔻 اشکالات:
• قبل از هر چیز باید بگوییم که فقر نسبی، نمیتواند بیانگر «فقر» به معنای واقعی کلمه باشد چرا که به وضوح بر پدیدهی نابرابری درآمدی دلالت دارد. موضوع فقر، به «عدم توانایی» در رفع نیاز برمیگردد و نه «توانایی نسبی» در رفع نیاز! به عنوان مثال همه ما میدانیم نابرابری درآمدی یک مقوله اجتنابناپذیر به حساب میآید، چیزی که طبعاً درمورد خود فقر صادق نیست.
• هرچند فقر مطلق در مقایسه با فقر نسبی، تعریف نزدیکتری به نظر میرسد، اما باید بدانیم به صورت کامل بر مفهوم اصلی «فقر» مطابقت پیدا نمیکند. فقر مطلق را به «عدم توانایی در تأمین حداقل نیازهای اولیه زندگی» میگویند، در حالی که فقر در واقعیت، دامنهی وسیعتری دارد: در حقیقت فقر در معنای دقیقش یعنی «عدم توانایی در تأمین حداقل یک نیاز معشیتی آن هم در سطح آبرومندانه و خوب.» بدین ترتیب در این تقریر محدوده فقر بسیار تنگ پنداشته شده است.
• ایرادات دیگری هم وجود دارد و برشماری آن خالی از لطف نیست: مثلاً فقیر کسی است که «اموال» او کفایت زندگی وی و خانوادهاش را ندهد و نه صرفاً «درآمدَ»ش! از طرفی فقر متوجه ولیِّ خانواده است و نمیتوانیم توان مجموعهی افراد خانواده را با هم جمع بزنیم.(در رویکرد متعارف درآمدِ "خانوار"، معیار اصلی است) همچنین دامنهی مصادیق نیازها در فقر مطلق بنابر اولویتهای فرهنگ غربی لحاظ شده، به عنوان نمونه ما تشکیل خانواده را از نیازهای ضروری میدانیم اما آنها این مهم و ملزومات مالی آن را در تبیین فقرمطلق درنظر نمیگیرند.
• از همه اینها هم بگذریم، به دلیل غیرالهی و مادی بودن مبنای علوم اجتماعی متعارف، نباید انتظار داشت رویکرد غالب راجع به «فقر مردم در نسبت با خداوند» پرداخته و یا حداقل در خصوص آن اشارهای داشته باشند درحالیکه شناخت این نوع از فقر و توجه به ابعاد آن، دلالتهای بسیار مهمی در خصوص تبیین مسائل مختلف من جمله «زکات» خواهد داشت [که ما قبلتر بخشی از آن را بیان کردیم]
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
📸 متن عکس را بخوانید
🔦 پیرامون اندازه حقِّ دریافت زکات
💠 از امام سوال میپرسد که یک فقیر تا چه اندازه استحقاق دریافت زکات را دارد، امام نیز پاسخ میدهند: تا میزانی که او را بینیاز کند!
🔆 بسیاری با خود خیال میکنند که فقر یعنی «عدم توانایی در تأمین ضروریات اولیه زندگی!» در حالی که فقر به «عدم توانایی در تأمین حداقل یک نیاز معیشتی خود و خانواده (در ظرف دوره یک ساله)» گفته میشود.
«زکات»، حق طبیعی و عرفی فقرا است که در اموال اغنیا قرار داده شده؛ هر فقیر نیز دقیقاً به میزان فقرش، سهمی از کل زکات دارد و از آن محروم نیست.
#عدالت_اجتماعی
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
• گزارشی در صدا و سیما پخش شد مبنی بر اینکه رسانه ملی برای راهاندازی «نهضت احیا و ترویج زکات» عزم خ
• بعد از پخش این گزارش از اخبار تلویزیون، مرتب اطرافیان پیام فرستادند که: «تلاشهایتان به نتیجه رسید!»«بالاخره صداوسیما میخواهد برای زکات برنامه بسازد» و از این قبیل صحبتا؛
• دوست ندارم این را بگویم ولی باور کنید هیچ اتفاق عجیب و غریبی نیفتاده. چه چیزی شما عزیزان را باورانده که مسئولین مربوطه از خواب غفلت بیدار شدند و میخواهند اوضاع را در رابطه با زکات متحول کنند؟ اصلاً میدانید به چه دلیل این گزارش توسط رسانه ملی تهیه و پخش شد؟
• جلسات آن عده از مسئولین هر چند وقت یکبار تحت عنوان «جلسه شورای عالی زکات» برگزار میشود. روال به این صورت است که چند نفر با هم در یک اتاق مینشینند و با هم حرف میزنند؛[به قول یکی از اعضای ثابت همان جلسه،] بلافاصله حرفها دفن شده و چند ماه بعد دوباره دور هم جمع میشوند و باز هم با یکدیگر حرف میزنند با این تفاوت که نفرات حاضر احتمالاً با قبلیها متفاوتند! فارق از اینکه این جلسه چیست و چه اعتباری دارد و چه ماحصل منفی و احیاناً مثبتی داشته، باید بدانیم این بار محل برگزاری آن در مرکز صدا و سیما بوده و رئیس سازمان نیز در جلسه مذکور حضور پیدا کرده. تنها به دلیل حضور «آقای علیعسگری» به عنوان سوژهی بسیار مهم، تشکیل این جلسه و حواشی آن توسط عوامل صدا و سیما، رسانهای شد! همین. وگرنه نباید تصور کرد که فریضه بزرگ زکات آنقدر برای رسانه تبلیغات بازرگانی مهم شده که میخواهد حول آن گزارشی چیزی برود!
🔹از طرف یکی از مسئولان جنبش
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
📸 متن عکس را بخوانید 🔦 به چه کسی فقیر میگویند؟ 💠 استحقاق از زکات تا حدِّ کفایت معاش 🔆 امام صادق(
قبل از مطالعه متن، حتماً روایت مورد نظر را بخوانید.👆
• پس از اینکه امام صادق(ع) ماجرای عیسیبْنأَعْيَن و فرد فقیر را از زبان ابیبصیر شنیدند، فرمودند: «به یقین خداوند -تبارک و تعالی- در اموال اغنیا و همچنین وضع فقرا نگریست، آنگاه در اموال اغنیا چیزی برای فقرا قرار داد تا آن حد که زندگیشان را کفایت کند و اگر کافی نمیبود بر آن میافزود.» سپس امام برای تبیین کفایت معاش ادامه میدهند: «آری؛ باید آنقدر از زکات به او بدهد که بخورد، بیاشامد، بپوشد، ازدواج کند، به دیگران صدقه دهد، و به حج برود!»
➖➖➖➖➖
❓منظور امام(ع) چیست؟
• جملات پایانی امام صادق(ع) در صحیحه ابصیر، در واقع به سطوح بینیازسازی فقیر اشاره دارد:
1⃣سطح اول [مَا يَأْكُلُ وَيَشْرَبُ وَيَكْتَسِي]
• دارندگی تا سطحی که فرد بتواند خوراک، آشامیدنی و پوشاک خود را به طرز شایستهای فراهم کند.
2⃣سطح دوم [وَيَتَزَوَّجُ]
• از شرایط ازدواج، تمکن مالی است. بدین لحاظ مرد وقتی میتواند ازدواج کند که بتواند اولاً امکانات زندگی مشترک همچون مسکن، اسبابیه منزل و ... را در سطح آبرومند تدارک ببیند و همچنین از عهده مخارج زندگی خود و همسرش به طرز شایستهای بربیاید. ثانیاً بایستی توانایی پرداخت مهریه همسرش را داشته باشد.
3⃣سطح سوم [وَيَتَصَدَّقُ]
• طبعاً صدقه دادن از شخصی توقع میرود که خودش نسبت به آن مال، محتاجتر نباشد!
4⃣سطح چهارم [وَيَحُج]ُّ
• بهاجماع فقها حج در صورتی بر انسان واجب میشود که به استطاعت برسد. این فتوا مستند به آیه ۹۷سوره آلعِمران است که در آن وجوب حج به استطاعت مشروط شده است: «وَلِلّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ الْبَیتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیهِ سَبِیلًا» (و بر مردم واجب است که براى خدا قصد زيارت خانه كنند؛ البته براى کسانى كه توانایى رفتن بهسوى آن را دارند). به لحاظ مالی فرد، میبایست توان مالی تأمین هزینه سفر حج را داشته باشد و بتواند تا زمانی که از حج برمیگردد مخارج خانوادهاش و کسانی که تأمین هزینه زندگیشان بر عهده او است، به خوبی فراهم کند. همچنین توانایی اداره زندگیاش را پس از بازگشت از حج داشته باشد.
➖➖➖➖➖
💠 امام با بیان سطوح بینیازسازی در قالب معیارهای ملموس اولاً محدوده فقر را تبیین نمودند ثانیاً حد استحقاق فقیر از زکات را مشخص کردند.
🔻نتیجه:
۱. فقیر تا حد کفایت معاش از زکات سهم دارد.
۲. کل زکات به اندازهای هست که با آن، تأمین اجتماعی کامل فقرا یا همان تحقق سطح نهایی بینیازسازی رقم بخورد.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
📸 متن عکس را بخوانید
🔦 زکات، دارایی فقراست
💠 در شماری از روایات، میخوانیم که فقیر میتواند زکات بگیرد و با کمک آن ازدواج کند و حتّی اگر به حج نرفته است، برای زیارت به مکّه نیز برود. در قاعده کلی زکات رسانده شده به فقیر، مال اوست و در مورد نحوه هزینهکردش، خودش تصمیم میگیرد.
🔆 مقدار کل زکات بزرگتر مساوی میزان نیازمندی فقرا است! لذا برای بینیازسازی همه آنها کافی است.
🔆 با به رسمیت شناختن زکات، میتوان یک نظام تأمین اجتماعی منحصر به فرد بر پایه باور به اصل توحید بنا کرد تا همهی آحاد جامعه در عمل به زندگی خوب و آبرومند دست پیدا کنند.
#عدالت_اجتماعی
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
📸 متن عکس را بخوانید
🔦 زکات را به رسمیت بشناسیم
💠 «وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا»«و هيچ جنبندهاى در زمين نيست مگر اينكه روزيش بر عهده خداست.»(سوره هود؛ آیه ۶)
🔻 پس مبتلا بودن به «فقر» (عدم تمکن مالی برای رفع حداقل یک نیاز زندگی)، به منزلهی «محروم بودن از روزی خدا» نیست!
🔆 خداوند در اموال اغنیا حقی را برای فقرا قرار داده که به کمک آن، زندگی این افراد نیز به طرز شایستهای تأمین شود. زکات، آزمایش اغنیا است و کمک خرجی برای فقرا.
#عدالت_اجتماعی
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
✍️ درآمدی بر رابطه زکات و اسلام| بخش اول
#اختصاصی_جنبش
▪️مقدمه
• پیش از این به چند موضوع مهم پرداختیم:
الف- با استفاده از اصل توحید، «زکات» را اثبات و معرفی نمودیم که حق اللهِ اساسی هر نعمت، در واقع زکاتِ همان نعمت محسوب میشد. (به عنوان مثال: زکاتِ نعمت علم، نشر آن است.)
ب- مجدداً بر اساس اصل توحید (رازقیت خداوند)، «زکات مال» را اثبات و معرفی کردیم که گروهی موسوم به اغنیا به سایرین یعنی فقرا، یک بدهکاری مالی مشخصی داشتند.
ج- بیان کردیم که پس از به رسمیت شناختن زکات مال، طبعاً باید به کمک یک الگوی مشخص و کارآمد، بتوانیم بدهیِ اجتماعیِ «زکات» را برای هر غنی اندازهگیری کنیم. کارکردهای الگوی محاسباتی را نیز برشمردیم.
د- همچنین بر اساس ادله عقلی و متقن تشریح کردیم که چرا بعد از دستیابی به الگوی محاسباتی یا حین آن، زکات عملاً به یک امر حکومتی مبدّل میشود. به بیان دیگر توضیح دادیم که در سازوکار مطلوب، چگونه زکات از اغنیا به فقرا میرسد.
ه- توضیح دادیم که چرا یک حکومت مقتدر، بر جامعه تحت سلطه خود «ولایت مالی» دارد؛ به عبارتی چرا حکومت موظّف است به وضع ضعفای جامعه رسیدگی کند و برای بهرهمندی آنان از زندگی خوش و آبرومند میزان مشخصی بودجه تخصیص دهد. پس از آن به رابطه زکات و اصل ولایت مالی حکومت نیز اشاره کردیم.
• و حالا میخواهیم نکاتی را در مورد رابطهی اسلام و زکات مطرح کنیم.
▪️اصل مطلب:
• تا قبل از تشریع احکام اسلامی زکات - که در مدینه رخ داد - خود «زکات» به دلیل اعتقاد به اصل توحید، میان مؤمنین یک موضوع پذیرفته شدهای بود. یعنی زکات از همان ابتدا به رسمیت شناخته شد و آوردن آن همچون برپاداشتن نماز جزء شئون دینداری به شمار میرفت؛ بیدلیل نیست که در آیات مکّی قرآن کریم، ما شاهد استعمال واژه زکات هستیم!
➖➖➖➖➖
• دو نمونه از آیاتی که در مکه نازل شدند:
۱. «الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ»(نمل، آیه۳) «همانهایی كه نماز برپا مىدارند و زكات مىآورند و تنها آنهایند که به آخرت يقين دارند.»(ذکر خصوصیات مؤمنین)
۲. «وَ وَيْلٌ لِلْمُشْرِكِينَ الَّذِينَ لَا يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ»(فصّلت، آیه۶و۷) «وای بر مشرکین! همانهایی که زکات نمیآورند، و آخرت را منکرند!»(ذکر خصوصیات مشرکین)
➖➖➖➖➖
• کاملاً روشن است که اگر اصل زکات پیش از تشریع احکام آن، برای مردم ناشناخته بود این آیات در مکّه نازل نمیشدند.
• متأسفانه بسیاری تصور کردهاند که «نماز» و «زکات»، دستاوردها یا احکام اسلام هستند در حالی که این دو در کنار «ولایت» پایههای اسلام و همچنین از دلالتهای ایمان به اصل توحید به حساب میآیند. برای همین حضرت عيسى(ع) در گهواره به سخن آمد و فرمود: «أَوْصانِي بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ»(مريم، آیه۳۲) و همچنین حضرت موسى(ع) خطاب به بنىاسرائيل مىفرمايد: «أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ»(بقره، آیه۳۴) و دربارهى عموم پيامبران مىخوانيم: «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إِيتاءَ الزَّكاةِ»(انبياء، آیه۷۳)
🔻ادامه متن در پست بعدی
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
✍️ درآمدی بر رابطه زکات و اسلام| بخش دوم
#اختصاصی_جنبش
• میدانیم که مثلاً تشریع احکام نماز در مکّه شروع شد اما آغازِ تشریع احکام برخی از موضوعات به دلایلی، پس از هجرت پیامبر به مدینه صورت گرفت. یک ماه پس از تغییر قبله در ماه شعبان، هجدهمین ماه هجرت یا به عبارتی رمضان سال دوم هجرت بود که آیهی زکات نازل شد و [ظاهراً] در همین سال پیامبر(ص) فرمان دادند که اغنیا زکات فطره را از طرف خود و خانواده خود براى کوچک و بزرگ و آزاد و برده و زن و مرد پرداخت کنند.
• آیه زکات: «خُذ مِن أَموالِهِم صَدَقَةً تُطَهِّرُهُم وَتُزَكّيهِم بِها وَصَلِّ عَلَيهِم ۖ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُم ۗ وَاللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ»«از اموال آنها صدقهای بگیر، تا به وسیله آن، آنها را پاک سازی و تزکیه دهی! و (به هنگام گرفتن صدقه) برای آنها دعا کن؛ که دعای تو، مایه آرامش آنهاست؛ و خداوند شنوا و داناست!»
• هرچند همان زمان تشریع احکام زکاتِ طول سال نیز آغاز شده بود، اما به دلیل اینکه مردم اموال قابل توجهی نداشتند(فطریه برای عموم مردم “حداکثر” توانشان بود، نه حداقل آن!) تا ماه مبارک رمضانِ سال بعد، رسول خدا(حاکم جامعه) اقدام به جهت جمعآوری زکات ننمودند.
• امام صادق(ع) میفرمایند: آيه زكات (يعنى آيه «خذ من اموالهم صدقة تطهّرهم و تزكّيهم بها») در ماه مبارک رمضان بر پيامبر(ص) نازل شد. رسول خدا(ص)، به منادى خود فرمود تا در بين مردم اعلام كند كه: «همانا خداوند تبارک و تعالى، زكات را بر شما واجب نموده است، همانطور كه نماز را بر شما واجب كرده است. پس خداوند [زکات را] در طلا، نقره، شتر، گاو، گوسفند، گندم، جو، خرما و کشمش بر شما واجب نمود.» منادی نیز [فرمایش پیامبر را] در ماه مبارک رمضان به مردم اعلام کرد و افزود که سایر اشیاء، بخشیده شده است.(زکات متوجه سایر اقلام نیست) سپس پيامبر(ص) متعرّض چيزى از اموال مردم نشدند، تا سال جديد فرا رسيد. مسلمانان روزه گرفتند و افطار كردند. سپس به منادى خود فرمود تا در جمع مسلمين اعلام كند كه: «اى مسلمانان! زكات اموالتان را بدهید، تا نمازتان قبول شود». و افرادى را براى جمعآورى زكات، معيّن فرمود و آنها را همراه «عُمّال طسوق» [- يعنى: افرادى كه براى گرفتن خراج(طسق) معيّن شده بودند -][به سمت مردم] فرستادند. منبع: من لایحضرهالفقیه، ج۲، ص۱۳.
• در واقع هجرت به «مدینه» سرآغاز تأسیس حکومت اسلامی از ناحیه رسول الله(ص) بود. لازم به ذکر است علاوه بر هجرت مسلمانان از مکّه به مدینه دو واقعه مهم در صدر اسلام رخ داده (بعثت پیامبر(ص) و دیگری واقعه غدیرخم)، اما اینکه هجرت از مکه به مدینه مبدأ تاریخ اسلام میشود نشان دهنده اهمیت هجرت است. قبل از هجرت، ابداً امکان این نبود که احکام وضعی و تکلیفی زکات اعلام شود چرا که مشرکین در رأس قدرت قرار داشتند چه برسد به اینکه پیامبر در عین فقدان اراده و قدرت حکومتی بتوانند افرادی را مأمور نمایند تا از اموال مردم زکات بگیرند!! جامعه مسلمین بالأخص پیامبر(ص) احتیاج داشتند تا با تشکیل حکومت اسلامی و استحکام پایههای آن به استقلال سیاسی دست پیدا کنند سپس در مرحله اول وجوب زکات اعلام شود و در مرحله دوم نظام تأمین اجتماعی حکومت را تأسیس نمایند.
• سال نهم هجرت که وضعیت مالی جامعه مسلمانان به نسبت گذشته بهتر شده بود، نیز آیه ۶۰ سوره توبه نازل شد. در این آیه، مصارف بودجه حکومتی زکات به طور دقیق بیان گردید(البته جای تعجب نیست آیه ۱۰۳ توبه زودتر از آیه ۶۰ همین سوره، نازل شده باشد چرا که آیات قرآن بر طبق تاریخ نزول جمعآورى نشدهاند.)
• آیه مصارف زکات: «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاکِینِ وَالْعَامِلِینَ عَلَیْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِی الرِّقَابِ وَالْغَارِمِینَ وَفِی سَبِیلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِیلِ فَرِیضَةً مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ» زکاتها اختصاص دارد به فقرا، مسکینان، کارگزاران زکات، تألیف قلوبِ کفّار و یا مسلمانانِ ضعیفالعقیده، آزادیِ بندگان، بدهکارانِ تنگدست، در راه خدا و فرزندان راه. این فریضه از جانب خداست و خداوند دانا و حکیم است.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️ تعریف «فقر» از منظر رویکرد رایجِ غربی #اختصاصی_جنبش ▪️مقدمه • شاید تاکنون درباره مفاهیمی نظیرِ
🔻در تلقی رایجِ غربی، «فقر» به دو گونه تقسیم میشود که مبتنی بر هر یک، شاخص «خط فقر»(poverty line) ویژهای تعریف شده:
▪️«فقر مطلق»(absolute poverty)
▪️«فقر نسبی»(relative poverty)
💢 حواسمان باشد، هیچکدام از این مفاهیم به درستی «پدیده فقر» را توضیح نمیدهند!
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
📸 متن عکس را بخوانید
🔰 پنج گام تا عملیاتیشدن زکات در بستر جامعه
▪️«زکات» موضوعی است فراموش شده و کمتر کسی آن را به درستی میشناسد؛ چه رسد به اینکه، آن را باور داشته باشد.
▪️مثلاً بسیاری پیش خود گمان میکنند: «زکات، خروجی اسلام است(!) و پرداخت آن به مثابه یک حکم شرعی، تنها بر عدهای محدود آن هم در محیط روستایی واجب شده(!)»
🔻 با توجه به اینکه در حال حاضر «زکات حقیقی» را به رسمیت نمیشناسیم و از این جهت به جایگاه برجسته آن پینبردیم، حداقل "چهار گام" تا احیای زکات فاصله داریم.
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat