هدایت شده از جنبش مردمی احیای زکات
🌷طرح بروشور|
مخصوص اربعین حسینی
🔻... حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، به دست اهالی شهری شهید شد که نه کافر بودند و نه مانند مردم عوام شام او را نمیشناختند ...
➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
هدایت شده از جنبش مردمی احیای زکات
🌷طرح بروشور|
مخصوص اربعین حسینی
🔻... دوران اقتصاد فعلی به سرآمده! این نظم فکری که الگوی معیشت غربی را یک سازوکار نهایی تلقی میکند در حال فروپاشی است ...
➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🔰 ایجاد #تمدن_اسلامی هدف نهایی ما است؛ راهپیمایی اربعین میتواند یک وسیله برای تحقق این هدف باشد.
🔹 مراسم #اربعین را باید هرچه میتوانیم پُربارتر و معنویتر برگزار کنیم.
🔸 اهل فکر و فرهنگ برای عظمت این مراسم برنامهریزی کنند. هدف هر مسلمان باید امروز ایجاد «تمدن نوین اسلامی» باشد.
🔹️ ملتهای اسلامی ظرفیت عظیمی دارند که اگر از آن استفاده شود، امت اسلامی به اوج خواهد رسید. ایجاد تمدن اسلامی هدف نهایی ما است. راهپیمایی اربعین میتواند یک وسیله برای تحقق این هدف باشد. پیوندهای مستحکم بین برادران مسلمان را بیشتر کنیم.
[گزیدهای از فرمایشات امام خامنهای در دیدار جمعی از موکبداران عراقی؛ ۹۸/۶/۲]
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
May 11
✍ تحریف پول| بخش نخست
#اختصاصی_جنبش
• پیش از غلبه تفکر «اقتصاد بازار» (Market economey) جوامع به وضوح میدانستند که پول منشاء حکومتی دارد و شاید فهم وابستگی پول به حکومت مِن جمله بدیهیات آن زمان به حساب میآمد. مصداقاً قابل درک بود که اگر حکومتی فروبپاشد، پول آن حکومت هم بیاعتبار میشود. حتی برای روزگاری که سکههای طلا و نقره ضرب میشد، مردم عمدتاً بین اعتباری به نام پول و کالای طلا یا نقره فرق قائل میشدند. اما به مرور زمان با سیطره نگاه خاص «اقتصاد بازار»، مفهوم و خاستگاه اصلی پول کاملاً #تحریف شد.
• و اما اصل ماجرا: فهم این واقعیت که پول به عنوان یک عنصر بسیار مهم در عرصه اجتماعی، حاصل وضع حکومتی میباشد با نگاه مکتبی جریان اصلی اقتصاد سازگاری نداشت. نگاهی که بر اساس مکتب لیبرالیسم، حکومت را شر اجتنابناپذیر قلمداد میکرد و برای آن نقش به سزایی در اقتصاد قائل نبود.(مداخله دولت در اقتصاد وضع را بهتر نخواهد کرد) در این نگرش، حاکمیت مصداق کلان زور و دستور و محدود کردن آزادیها و در نقطه مقابل نهاد بازار [همچون دموکراسی در سیاست]، به مثابه قرارگاه آزادیهای فردی در تصمیمگیری شناخته میشد؛ آنها معتقد بودند: «بازار، بهترین و کارآمدترین مکانیسم تخصیص و توزیع میباشد». به همین علت نیز نسخه لسهفر (وِلَش کن خودش درست میشود) همیشه مورد علاقه جماعت طرفدار اقتصاد متعارف بوده است.
• طبق فلسفه ساینس، فیزیکِ اقتصاد روگرفتی از طبیعت است تا توانایی تشریح پدیدارها و رخدادهای عالم واقع را پیدا کند. اما از آن جهت که نگاه مکتبی لیبرالی، برای بازار تقدس ویژهای قائل بود و در مقابل، حکومت را نوعاً مزاحم تلقی میکرد، این موضوع روی شناخت و تحلیل پول هم اثر مستقیم گذاشت؛ آنها سعی کردند با یک تیر دو نشان را هدف بگیرند. اعلام نمودند: «خاستگاه طبیعی پول، نه حکومت بلکه پدیده ممتاز بازار بوده!»(۱.انکار نقش حاکمیت ۲.معرفی بازار به عنوان خاستگاه طبیعی پول)
• امروزه اگر از اقتصاد متعارف درباره منشأ پیدایش پول بپرسید، جواب خواهید شنید که در جوامع ابتدایی هنوز پول وجود نداشت، انسانها دیدند چیزهایی بیش از نیازشان در اختیار دارند و چیزهایی هم نیاز دارند که بقیه بیش از نیازشان دارند، لذا از تبادل پایاپای کالاها برای مبادله و به دست آوردن کالاهای مطلوبشان استفاده میکردند. تا به اینجا اقتصاد بهمثابه یک اقتصاد تهاتری (Barter economy) به تصویر کشیده میشود.
• سپس به مرور زمان، مردم به این جمعبندی میرسند که برای کاهش هزینههای مبادله، برخی از کالاهای با دوام را به عنوان واسطه قرار دهند تا داد و ستدهای بازار روان شود. به عبارتی بالاخره پول به مثابه کالا بهصورت خودبهخودی از دل بازار در جامعه ظاهر میگردد. رفته رفته، مردم دریافتند فلزات طلا و نقره میتوانند واسطههای خوبی در مبادلات بازاری باشند، چرا که پایداری آنها بیشتر بود و نقل و انتقال آنها راحتتر انجام میگرفت.(علت ضرب سکههای متحدالشکل توسط حکومتها صرفاً برای ایجاد نظم بوده وگرنه مستقلاً موضوعیت نداشته) بعدها با توسعه تجارت، جامعه به حجم وسیعی از پول نیاز پیدا کرد و چون اسکناس حمل و نگهداری آن بسیار امنتر و راحتتر بود جای سکهها را گرفت!
• روا نیست که همین جا به یک شیوه مرسوم شرح مدل تاریخی در غرب اشاره نکنیم. در علوم اجتماعی غربی گاهاً دیده میشود که نظریهپرداز، مبنای ارائه مدل تبیین تاریخ را از روی شواهد مستند و سایر دلایل متقن، استخراج نکرده است بلکه به صرف اینکه خیالپردازی و قصه گوییاش انسجام بیشتری در نزد دیگران به نظر برسد و یا از جذابیت بیشتری برخوردار است، گمان میرود به واقعیت نزدیک باشد!(قبل از بررسی شواهد تاریخی، ابتدا نظریه داده میشود و سپس میگویند که دلالت موافقت با نظریه این است که تحول تاریخی باید به همین صورت رخ داده باشد) مثلاً در کتابهای درسی خواندهایم که انسانهای اولیه ابتدا غارنشینان رها بودند و برای تهیه غذا به شکار میرفتند، سپس با فراگیری کشاورزی در کنار رودها سکونت یافتند تا همانجا با پیشه زراعت، غذا فراهم کنند بعدها متمرکز شدند و روستاها را پدید آوردند، با اتحاد روستاها برای دفاع از منافع اجتماعی، حکومتهای اولیه را تشکیل دادند! با بزرگتر شدن روستاها، شهرها ایجاد شدند! و ...
• حواسمان باشد، چنین توصیفاتی اساساً از دل شواهد تاریخی، بیرون نیامده بلکه صرفاً محصول داستانپردازیهای صاحب نظریه است و چون انسجام دارد، مخاطب احتمالاً فریب میخورد که این ماجرا مطابق با واقع بوده باشد. این قضیه بر تاریخچهای که اقتصاد متعارف از پول روایت میکند، هم صادق است.
📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش.
ادامه دارد ...
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍ تحریف پول| بخش نخست #اختصاصی_جنبش • پیش از غلبه تفکر «اقتصاد بازار» (Market economey) جوامع به و
✍ تحریف پول| بخش دوم
#اختصاصی_جنبش
• به طور کلی تبیین کالایی از پول، ریشه در اندیشههای مکاتب کلاسیک و نئوکلاسیک اقتصاد دارد. این مکاتب، به عنوان جریان غالب و متعارف علم اقتصاد، پول را اختراعی صرفهجویانه میدانند که به عنوان جایگزینی برای مبادلات پایاپای و برای روانکردن(تسهیل) داد و ستدهای بازار ایجاد شده است.
• به هر حال نظرگاه پولی مشهور برای ما که نگاه اسلامی را دنبال میکنیم، قابل استفاده نیست زیرا این نگرش بر اساس پیشفرضهای مکتب لیبرالیسم شکل گرفته و همچنین در توضیح صادقانه از پول به ما هو پول، عاجز است. پول برخلاف ادعای دروغین اقتصاد متعارف، هیچگاه از دل بازار رقابتی به وجود نیامده و همیشه در تاریخ بشریت منشاء حکومتی داشته است.
• در متون اقتصادی بر مبنای همین دیدگاه اغلب گفته میشود که پول دارای سه کارکرد میباشد:
۱.وسیله مبادله
۲.سنجه ارزش
۳.ذخیره ارزش
• متأسفانه بسیاری - کارکردهایی که اقتصاد متعارف برای پول برمیشمارد - را بدیهی و غیرقابل خدشه میپندارند؛ درحالی که هر سهی این موارد، از دلالتهای پذیرش ادعای کلی اقتصادبازار در مورد پول میباشد.
• به زعم این دیدگاه، نارساییهای مبادلات تهاتری موجب شد تا جامعه یکی از کالاها را به عنوان وسیله مبادله یا همان پول، انتخاب کند. اجازه دهید با یک مثال، ادعای تفکر اقتصادبازار را توصیف کنیم: فرض بفرمایید؛ آقای جمشیدی خواهان ۵ تخم مرغ است. او میتواند با واگذاری مازاد نیاز خود یعنی مثلاً یک کیلوگرم آرد، تخم مرغهای مورد نیازش را تأمین کند. برای چنین کاری آقای جمشیدی در بازار باید فردی را بیابد که نه تنها عرضهکننده تخم مرغ باشد، بلکه آرد هم بخواهد. قاعدتاً یافتن چنین فردی، دشوار و زمانبر است و حتی شاید لازم باشد چندین مبادله غیرضروری انجام شود تا کالای مورد نیاز فرد عرضهکننده تخم مرغ، فراهم گردد. علاوه بر معضل «عدم همزمانی و انطباق خواستها»، آقای جمشیدی با مشکلاتی از قبیل «فسادپذیری کالاها»، «هزینههای حمل و نگهداری»، «غیرقابل تقسیم بودن برخی کالاها» و ... نیز روبرو است. در یک کلام، هزینههای مبادله در یک اقتصادتهاتری بسیار بالاست.
• حال چنانچه فعالین بازار روی یک کالا همانند طلا توافق کنند، مشکلات مطروحه حل خواهند شد. آقای جمشیدی به راحتی مازاد نیاز خود را که همان یک کیلوگرم آرد است، در ازای طلا میفروشد و سپس با همان طلا، ۵ عدد تخم مرغش را از بازار تهیه میکند. فراموش نکنیم که آقای جمشیدی هرگز متقاضی طلا نبود بلکه میخواست ۵ عدد تخم مرغ تهیه کند؛ او صرفاً برای انجام مبادله مدنظر خود(مبادله آرد و تخم مرغ)، از طلا استفاده کرد. از این جهت، کالای طلا (پول) با ایفای نقش واسطه، بین خرید تخم مرغ و فروش آرد فاصله میاندازد تا افراد بتوانند راحتتر با یکدیگر مبادله کنند. پس طبق این تصور، پول «وسیله مبادله» است و همانند کاتالیزور صرفاً فرآیند را تسریع میبخشد.
• تفکر اقتصادبازار، پول را چاره معضل فراوانی نسبتهای قیمتی هم میداند. طبق این دیدگاه در اقتصادتهاتری، بایستی کنار هر کالا یک کتابچه قطور قرار داد تا قیمت یک کالا را بر حسب هزاران کالای دیگر بیان کند! در حالی که اگر یکی از این کالاها به عنوان معیار سنجش ارزش مشترک تعیین شود، هر کالایی تنها یک قیمت خواهد داشت. برای همین تفکر اقتصادبازار کارکرد دوم پول را «سنجه ارزش» معرفی میکند.
• ظاهراً تا پيش از مارشال، اقتصاددانها بر اساس کارکرد وسيله مبادله بودن پول تحلیل میکردند؛ اما به واسطه اینکه مارشال و پيگو نظريه تقاضای موجودی نقد مكتب كمبريج را کامل کردند، بر نقش پول به صورت وسيله «ذخیره ارزش» تأكيد شد. در این دیدگاه پول که وسيله مبادله است، مجزا نمودن خريد را از فروش ميسر ساخته و میتواند به صورت وسيله ذخيره موقت ارزش، در فاصله ميان فروش یک كالا و خريد كالای ديگر عمل كند.
پینوشت۱: نظرگاه پولی اقتصادبازار، همواره مورد علاقه لیبرالهای اقتصادی اعم از لیبرالهای کلاسیک و متأخر (مکتب اتریش) میباشد.
پینوشت۲: اکثر مقالات، تحلیلهای کارشناسان، ویدئوهای اقتصادی(مستند و ... ) راجع به پول در چارچوب لوازم طرز تفکر اقتصادبازار تدوین شده است.
پینوشت۳: مایه تأسف است که جمعی از صاحب نظران اقتصاداسلامی به خاطر امهال و اوج بیدقتی با همین ادبیات غربی، پول را میشناسند. قصه تخیلی تاریخچه پول و حتی باور به افسانه پول کالایی، من جمله موضوعاتی است که بدون هیچ حساسیتی ترویج میشود و به پیشفرضهای لیبرالی آن اصلاً توجهی صورت نمیگیرد.
پینوشت۴: از آن جایی که تفکر اقتصادبازار حقیقت پول را وارونه جلوه داده؛ بایستی به دنبال نظرگاه پولی بدیل باشیم.
📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
روایت #اقتصاد_بازار
🔹تفکر اقتصادبازار بر اساس پیش فرضهای مکتبی لیبرالی معتقد است:«خاستگاه اولیه پول، حکومت نبوده بلکه از دل پدیده مقدس بازارآزاد ظاهر شده است.»
🔸طبق این نظرگاه معروف، در بازارهای تهاتری اولیه یک کالا (نقدشوندهترین یا خوشفروشترین کالای بازار) تحت انگیزههای نفعطلبانه عاملان، به طور خودجوش به «واسطه مبادله» تبدیل میشود و این مفهوم اولیه «پول» است.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍ تحریف پول| بخش دوم #اختصاصی_جنبش • به طور کلی تبیین کالایی از پول، ریشه در اندیشههای مکاتب کلاس
روایت #اقتصاد_بازار 👇
🔹«کالاهای بادوام نظیر نمک، دندانِ نهنگ، غلات، صدف و ... پولهای جوامع ابتدائی، به شمار میرفتند.»
🔸«به مرور زمان مردم دریافتند طلا و نقره میتوانند واسطههای بهتری در مبادله باشند؛ چرا که هم پایداری آنها بیشتر بود و هم نقل و انتقال آنها راحتتر انجام میگرفت. پس دو کالای طلا و نقره در برههای از تاریخ، پول جوامع به حساب میآمدند.»
🔹«پولهای گذشته، کالا بودند با پول امروز که اعتبار حکومتهاست، ماهیتاً متفاوت میباشد.»
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍ تحریف پول| بخش دوم #اختصاصی_جنبش • به طور کلی تبیین کالایی از پول، ریشه در اندیشههای مکاتب کلاس
نظرگاه پولی #اقتصاد_بازار
🔰مدل تعادل عمومی والراس
(General equilibrium theory)
• به عقیده والراس، پول یک شمارنده (Numeraire) است و در برابر همه کالاها و خدمات قرار میگیرد. بر اساس ادعای والراس «معیار ما از ارزش باید کمیتی مشخص از یک کالای داده شده باشد»(والراس، ۱۹۵۴م، ص۱۸۸)، که در این تحلیل واقع nاُمین کالا به عنوان سنجه ارزش در نظر گرفته میشود.
• او در این نظریه صراحتاً پول را در ردیف دیگر کالاها قرار میدهد. در حقیقت اقتصاد نئوکلاسیک که از والراس پیروی میکند، شمارنده را به عنوان یک شیء فیزیکی مورد توجه قرار داده است.
• در تحلیل والراس با حضور پول که nاُمین کالاست، تنها کافی است (n-1) قیمت نسبی را بدانیم که در ارتباط با ملاک سنجش ارزش قرار گیرد. به بیان هیکس «هر یک از n-1 کالای دیگر هم میتوانست شمارنده [پول] در نظر گرفته شود»(هیکس، ۱۹۶۷م، ص۳).
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍ تحریف پول| بخش دوم #اختصاصی_جنبش • به طور کلی تبیین کالایی از پول، ریشه در اندیشههای مکاتب کلاس
نظرگاه پولی #اقتصاد_بازار
▪️تلقی کالایی از پول
👤فیشر(اقتصاددان مشهور):
«هر کالایی که پول نامیده میشود باید بطور عام در مبادلات مورد پذیرش قرار گیرد، و هر کالایی که بطور عام در مبادلات مورد پذیرش است باید پول نامیده شود» (فیشر، ۱۹۳۱م، ص۲)
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍ تحریف پول| بخش دوم #اختصاصی_جنبش • به طور کلی تبیین کالایی از پول، ریشه در اندیشههای مکاتب کلاس
نظرگاه پولی #اقتصاد_بازار
• یکی از دلالتهای سیاستی پذیرش نظرگاه پولی اقتصادبازار، اعتقاد به «لزوم ثابت بودن ارزش پول» میباشد.
• به طور مشخص، طرفداران تفکر اقتصادبازار یک تراژدی معروفی را روایت میکنند؛ که البته شاید شما هم شنیده باشید: «کارگر زحمتکشی بابت کار طاقت فرسا دستمزد خود را گرفته و طبعاً آن را همان لحظه خرج نمیکند. وقتی برای تهیه اقلام مورد نیاز خود به بازار میرود، به خاطر کاهش ارزش پول نمیتواند معادل خدمتی که به جامعه ارائه کرده بود، کالا یا خدمت تحویل بگیرد. اگر پول ارزش ثابتی داشت، به او ظلم نمیشد!»
• در نگاه کلی، فهم پول به مثابه «قدرت خرید» یا حتی «طلب از جامعه» جزء دلالتهای پذیرش نظرگاه پولی رایج میباشد. چراکه طبق این دیدگاه، فروشنده کالا در بازار معادل همان میزان ارزش کالایی که فروخته، باید بتواند از جامعه کالا بخرد.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍ تحریف پول| بخش دوم #اختصاصی_جنبش • به طور کلی تبیین کالایی از پول، ریشه در اندیشههای مکاتب کلاس
🔰ناکارآمدی نظرگاه پولی رایج در توضیح موضوع زکات طلا و نقره
• از آنجایی که نظرگاه پولی اقتصادبازار، دینار و درهم صدراسلام را «پول کالایی» قلمداد میکند (به عبارتی کالای طلا و نقره را پول آن زمان میداند)؛ در توصیف حکم زکات [ظاهری] طلا و نقره عاجز است!
• مثلاً در قدیم اگر کسی سکهها را پیش از سال زکاتی(مثلا روز قبلش)، ذوب مینمود دیگر بر آن طلا و نقره زکاتی واجب نبود. چنین حکمی بر اساس نظرگاه پولی اقتصادبازار مفهومی ندارد.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🏴 سالروز شهادت امام رئوف، تسلیت باد.
➖➖➖➖➖
🔰 قبولی نماز در گروی پرداخت زکات
#حدیث
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيِّ عَنِ السَّيَّارِيِّ عَنِ الْحَارِثِ بْنِ دِلْهَاثٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَ بِثَلَاثَةٍ مَقْرُونٍ بِهَا ثَلَاثَةٌ أُخْرَى أَمَرَ بِالصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ فَمَنْ صَلَّى وَ لَمْ يُزَكِّ لَمْ تُقْبَلْ مِنْهُ صَلَاتُهُ وَ أَمَرَ بِالشُّكْرِ لَهُ وَ لِلْوَالِدَيْنِ فَمَنْ لَمْ يَشْكُرْ وَالِدَيْهِ لَمْ يَشْكُرِ اللَّهَ وَ أَمَرَ بِاتِّقَاءِ اللَّهِ وَ صِلَةِ الرَّحِمِ فَمَنْ لَمْ يَصِلْ رَحِمَهُ لَمْ يَتَّقِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ.
امام رضا(ع) فرمودند:
همانا خداوند به سه چيز امر فرموده كه همراه با سه چيزند:
۱. به «نماز» و «زکات» امر كرده، پس هر كس نماز بخواند و زكات ندهد نماز او قبول نمىشود؛
۲. به «شکر خود» و «شكر پدر و مادر» امر كرده، پس هر كس از پدر و مادرش تشكر نكند شكر خدا را به جا نياورده است؛
۳. و به «تقواى الهى» و «صله رحم» امر كرده، پس هر كس صله رحم نكند از خدا هم پروا ندارد.
📚 خصال، جلد۱، صفحه ۱۵۶.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🏴 سالروز شهادت امام رئوف، تسلیت باد. ➖➖➖➖➖ 🔰 قبولی نماز در گروی پرداخت زکات #حدیث حَدَّثَنَا مُحَم
🔘شرط قبولی نماز
امام رضا(ع): هر كس نماز بخواند و زكات ندهد، نماز او قبول نمىشود!
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🏴 شهادت اباالمهدی(عج)؛ حضرت امام حسن عسکری(ع) تسلیت باد.
➖➖➖➖➖
#حدیث
🔰 قبولی نماز در گروی پرداخت زکات
📜در فرازی از نامهی مبارک امام حسن عسکری(ع) به جناب ابن بابویه قمی، آمده است:
▪️«...اوصیک یا شیخى و معتمدى و فقیهى ابا الحسن علىّ بن الحسین بن بابویه القمىّ- وفّقک اللَّه لمرضاته و جعل من صلبک اولادا صالحین برحمته- بتقوى اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِیتاءِ الزَّکاةِ فانّه لا تقبل الصّلاة من مانع الزّکاة...»
▪️ «تو را به رعایت تقوا و برپا داشتن نماز و اداى زکات وصیّت میکنم، زیرا کسى که زکات نپردازد، نمازش قبول نخواهد شد.»
📚مستدرک الوسائل، ج ۳، ص ۵۲۷.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔻علیرغم توصیه امام خامنهای مبنی بر فراهمسازی همایش سالانه زکات، مسئولین محترم امسال به بهانههای
❌«همایش سالانه زکات» که دو سال است برگزارش نمیکنند!
▪️زمانی برای حفظ آبرو، ضعفهای جدی ساختاری و عملیاتی را در مسئله زکات دیدیم اما لب به سخن نگشودیم! (صبر کردیم تا شاید وضعیت را اصلاح کنند چون به ایرادات اساسی اذعان داشتند.)
▪️اما صبر ما در این چند سال نتیجه نداد؛ حسابی معطل و اذیت شدیم؛ فلذا تداوم خویشتنداری را دیگر صلاح نمیبینیم.(مصمم هستیم به شرح مفصل جزئیات، از تخلفات محرز قانونی گرفته تا به بازیچه گرفتن فریضه زکات)
▪️برگزاری یک همایش، حداقل کاری بود که از مسئولین انتظار میرفت برای زکات انجام دهند. عملاً نشان دادند، عرضه و توان این کار را هم ندارند.
▪️سال گذشته تلفنی به عدم برگزاری همایش اعتراض کردیم، عذر بدتر از گناه آوردند که انتهای سال پیک کاری کمیته امداد بود! نشد.(ظاهراً کارهای دیگر بر زکات اولویت داشته) بهانه امسالشان چیست، هنوز مطلع نشدیم.
#قرارگاه_ستاد_جنبش
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍ایمان به مهدویت؛ انگیزه ایجاد جنبش زکات 🖊 #اختصاصی_جنبش • قصدم این بود نیمه شعبان، یادداشتی بنویسم
🔰قیام امام عصر(عج) و اعدام مانعین زکات
🔸آیت الله موحدی کرمانی:
«در روایات داریم در ظهور حضرت مهدی (عج) انسانهایی که زکات نمیدهند اعدام میشوند.»(خطبه نمازجمعه تهران؛ ۱۱آبان، ۱۳۹۷.)
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔹امام صادق(ع) فرمودند:
«اِذا قامَ الْقائِمُ اَخَذَ مانِعَ الزَّکاةِ فَضَرَبَ عُنُقَهُ.» «وقتی که قائم [آل محمّد علیه السلام] قیام کند، مانع الزکاة (کسی که اهل پرداخت زکات نیست) را دستگیر و گردنش را می زند.»
📚وسائل الشیعه، ج۶، ش۲۰
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🔰 پیامبر چه کسانی را از مسجد بیرون کرد؟
#مانعین_زکات
🔻🔻🔻
از امام باقر(ع) نقل شده که:
«بَیْنَا رَسُولُ اللَّهِ فِی الْمَسْجِدِ إِذْ قَالَ قُمْ یَا فُلَانُ قُمْ یَا فُلَانُ قُمْ یَا فُلَانُ حَتَّی اَخْرَجَ خَمْسَةَ نَفَرٍ فَقَالَ اُخْرُجُوا مِنْ مَسْجِدِنَا لَا تُصَلُّوا فِیهِ وَاَنْتُمْ لَا تُزَکُّونَ؛ زمانی پیامبر در مسجد به افرادی فرمودند فلانی برخیز، فلانی برخیز، فلانی برخیز تا پنج نفر سپس فرمودند: از مسجد ما بیرون روید، و در آن نماز نخوانید! در حالیکه زکات نمیدهید.»
📚اصول کافی، ج۳، ص ۵۰۳.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
💠چگونه اموالمان را بیمه کنیم؟
#راهکار_ممتاز_اسلام
امام علی(ع): «حَصِّنُوا أَمْوَالَكُمْ بِالزَّكَاةِ وَ ادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ بِالدُّعَاءِ.» «اموالتان را با زكات دادن بیمه کنید، و امواج بلا را با دعا از خود برانید.»
📚 نهج البلاغه–حكمت ۱۴۶
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
💠اموال ما آسیب نخواهد دید مگر ...
#زکات_بیمه_اسلام
امام صادق(ع):«مَا مِنْ مَالٍ يُصَابُ إِلاَّ بِتَرْكِ اَلزَّكَاة»«هيچ مالى آسیب نمیبیند، جز به خاطر عدم پرداخت زكات.»
📚فروع کافی؛ ج۲، ص۵۳۶.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
💠نعمتهای الهی در خطر زوال قرار نمیگیرند مگر ...
#قانونمندی_حاکم_بر_عالم
#زکات_هر_نعمت
#زکات_بیمه_اسلام
امام علی(ع):«إِنَّ لِلَّهِ فِي كُلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً فَمَنْ أَدَّاهُ زَادَهُ مِنْهَا وَ مَنْ قَصَّرَ فِيهِ خَاطَرَ بِزَوَالِ نِعْمَتِهِ»«خداوند در هر نعمتی حقی دارد؛ هر که آن حق را ادا کند، [خدا] بر نعمت او می افزاید و هر که در ادای حق کوتاهی کند، آن نعمت را در خطر زوال قرار میدهد.»
📚نهج البلاغه–حکمت ۲۴۴
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
💠مال مُزَکّی، هیچگاه تلف نخواهد شد!
#زکات_بیمه_اسلام
امام صادق(ع): «حَصِّنُوا أَمْوَالَكُمْ بِالزَّكَاةِ وَ أَنَا ضَامِنٌ لِكُلِّ مَا يَتْوَى فِي بَرٍّ أَوْ بَحْرٍ بَعْدَ أَدَاءِ حَقِّ اَللَّهِ فِيهِ مِنَ اَلتَّلَفِ»«اموال خود را از طريق پرداخت زكات بيمه كنيد. اگر حق خدا را بپردازيد، من ضامن هستم كه اموال شما در دريا و خشكى تلف نشود.»
📚جامع الاحاديث، ج۹، ص۵۰
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
▪️چرا صنعت insurance، یکی از پرسودترین صنایع دنیا به حساب میآید؟ آیا درآمدهای هنگفت بیمه، منشاء واقعی دارد؟
▪️چرا جامعه باید این نهادپرهزینه را بر دوش خود تحمل کند در حالی که راه های بهتری برای بیمهشدن اموال وجود دارد؟(حواسمان باشد در ساحت کلان، بیمه توزیعکننده risk است و نه محافظ اموال اقتصاد)
▪️به پاسداشتِ یک اتفاق مهم و بینظیر یعنی تصویب قانون هفت مادهایِ «اداره امور شرکتهای بیمه»(سال ۱۳۶۷) در چنین روزی، سیزدهم آذر را روز صنعت بیمه نامگذاری کردهاند!!
➖➖➖➖➖➖➖➖
♨️ در خصوص نهاد insurance پروندهای با تحلیلی متفاوت، کار شده است. از علاقهمندان دعوت میشود برای مطالعه به لینک زیر رجوع بفرمایند:
🔗B2n.ir/22983
🔸قمار نمیتواند نجاتبخش بشریت باشد
🔸مبانی توکل بر بیمه
🔸هدف از ابتلای مردم به مصیبت و راه حل قرآن
🔸راهکار زکات، رقیب جدی بیمه
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat