⭕️ بررسی قرابت فکری صوفیه (ذهبیه) و شیخیه (شیخ احمد احسائی)
نویسنده: سید علیرضا موسوی (طلبه سطح خارج حوزه و کارشناس ارشد فرق و ادیان با گرایش عرفان و تصوف) | مجله کلام و ادیان، قم، پیش شماره دوم
🔺 فهرست مطالب:
▪️ صوفی کیست؟
▪️ منهج معرفتی شیخ احمد
▪️ شخصیت شناسی
▪️ در جستجوی مرشد
▪️ تکیه بر کرسی ارشاد
▪️ ملاقات با شیخ ذهبی مسلک
▪️ سیر در طریقت با ریاضت شاقه
▪️ تأویل های بی ضابطه
▪️ رکن رابع و اقطاب
▪️ علم لدنی
▪️ امی بودن
▪️ مخاطب «ایاک نعبد »
▪️ جایگاه خواب در کسب معرفت
▪️ غلو و زیاده گویی
▪️ تکفیر ابن عربی و انکار وحدت وجود
⚫️ بخشی از متن مقاله:
🔺 احسان الله استخری که نسب او با شش واسطه به قطب الدین نیریزی می رسد، در کتاب ذهبیه تصوف علمی، آثار ادبی جنین می نویسد:
در این مسافرت(به احساء) چون جناب سید قطب الدین به احساء وارد شد، شیخ احمد احسائی که خود از علمای مبرز و صاحب محراب و منبر بود، وارد شدن سید صوفی مشربی که صاحب کمالات ظاهر و باطن است می شوند و از اقبال مردم به وی اطلاع می یابد. برای آزمایش و امتحان، و چه بسا برای تحقیر و تخطئه سید، سه مسأله مشکل علمی در نظر گرفت و برای بحث و جدل به حضور سید رفت؛ چون در اولین ملاقات، سؤالات خویشتن را پاسخی مناسب شنید، دوم و سومین دیدار را بلافاصله تجدید نمود تا سرانجام در حلقه درویشان درآمد و به دستور دانشمند ذهبی، سیر و سلوک را آغاز و اولین اربعین را در غار کوهی از احساء به سر آورد و فتوحات غیبی یافت و از آن پس در خدمت پیرش(سید قطب الدین) مسافرت ها نمود.
🔺 جلال الدین مجدالاشراف، قطب دیگر ذهبیه می نویسد:
دوره منتهی به جناب سیدی قطب الدین محمد قدس سره العزیز گردید و جمعی کثیر در خدمت ذی موهبت اکسیر خاصیت تربیت شده عموما و از خواص حاضرین حوزه مبارکه چند نفری از رجال به نهایت رتبه علم و عمل و حال فائض آمده… جناب ملا محراب گیلانی را به اصفهان و… جناب شامخ الفضائل و الاوصاف شیخ الشیوخ شیخ احمد احسائی قدس سره العزیز را به اطراف ایران مأمور(کرد) که در حرکت باشند.
📌 مطالعه متن کامل مقاله و مستندات در سایت:
https://ebnearabi.com/19872/بررسی-قرابت-فکری-صوفیه-ذهبیه-و-شیخیه-ش.html
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
⭕️ لیستی از برخی انحرافات شمس تبریزی
📌 برای مطالعه درباره برخی انحرافات شمس تبریزی روی این عبارت کلیک کنید. 📌
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
به حول و قوه الهی کتاب نقدی بر تصوف به طبع رسید.
در این کتاب که توسط استاد سید محمود هاشمی نسب و شیخ شعیب حدادی نوشته شده به نقد و بررسی کتاب هفت روز در بهشت محمد حسن وکیلی پرداخته شده است.
و نیز حاوی نقد دو مقاله(احادیث صریح در وحدت وجود و عاشورا روز حزن با سرور سیدالشهدا علیه السلام) می باشد
این کتاب هشداری است برای طلاب و دانشجویان عزیز که مطالب حقه را از منابع آن(قرآن و روایات معتبر)اخذ نمایند.
1⃣شما می توانید این کتاب را از
انتشارات خسرو خوبان در تهران
09126893989
2⃣در مشهد خیابان آیت الله بهجت،نبش بهجت ۱۱ فروشگاه بیان معرفت
3⃣در اصفهان آقای مظاهری
09133101491
3⃣و در قم آقای پشامی
09126845282
تهیه نمایید.
پژوهشی درباره ابن عربی
⭕️ دانلود فایل PDF کتاب “ارزیابی روایات فتوحات مکیه در باب توحید”
🖊 تالیف استاد مصطفی آذرخشی (استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی)
🔺 کتاب پیش رو که نسخه pdf آن، برای دانلود قرار گرفته است، به ارزیابی روایات فتوحات مکیه در باب توحید و نقد رویکرد ابن عربی در این زمینه می پردازد.
🔺 نویسنده این اثر ارزشمند، در فصل اول درباره شخصیت ابن عربی و مذهب و روش او در کسب معرفت توضیحاتی ارائه می کند.
🔺 در فصل دوم، کتاب فتوحات مکیه و نسخه ها و چاپ های مختلف آن مورد بررسی قرار می گیرد. سپس دیدگاه علم الحدیثی ابن عربی را شرح داده و نحوه برخورد او با آیات و روایات را نقد و بررسی می کند.
🔺 در فصل سوم، لیستی از روایات توحیدی که ابن عربی از آنها استفاده کرده، ارائه می شود و نویسنده محترم، ابعاد مختلف روایات، اعم از اسناد و مآخذ، برداشت ابن عربی از حدیث، تبیین محدثان و دانشمندان شیعه و سنی از روایت و … را تشریح می کند.
📌 مشاهده توضیحات بیشتر در سایت:
https://ebnearabi.com/20087/ارزیابی-روایات-فتوحات-مکیه-توحید.html
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
🔹کلام نور
▪️امیرالمومنین علی علیه السلام:
به خدا سوگند، اين كه مى گويم بازى نيست، جدّى و حقيقت است، دروغ نيست، و آن چيزى جز مرگ نيست، كه بانگ دعوت كننده اش رسا، و به سرعت همه را ميراند،
🔺پس انبوه زندگان، و طرفداران، تو را فريب ندهند، همانا گذشتگان را ديدى كه ثروت ها اندوختند و از فقر و بيچارگى وحشت داشتند و با آرزوهاى طولانى فكر مى كردند در امانند، و مرگ را دور مى پنداشتند،
🔺ديدى كه چگونه مرگ بر سرشان فرود آمد و آنان را از وطنشان بيرون راند و از خانه أمن كوچشان داد كه بر چوبه تابوت نشستند،
🔺و مردم آن را دست به دست مى كردند و بر دوش گرفته و با سر انگشت خويش نگاه مى داشتند آيا نديديد آنان را كه آرزوهاى دور و دراز داشتند، و كاخ هاى استوار مى ساختند، و مال هاى فراوان مى اندوختند، چگونه خانه هايشان گورستان شد و اموال جمع آورى شده شان تباه و پراكنده و از آن وارثان گرديد و زنان آنها با ديگران ازدواج كردند نه مى توانند چيزى به حسنات بيفزايند و نه از گناه توبه كنند.
📚 نهج البلاغه، خطبه 132- و من خطبة له (عليه السلام) يعظ فيها و يزهد في الدنيا، ترجمه محمد دشتی
❌ پرداخت زکات هنر نیست، بلکه باید از اموال دیگری که ...
"ماعون" چیست؟
✍🏻 مجلسی اول رحمه الله:
در حسن كالصحيح، منقول است از ابو بصير كه ما نزد امام صادق صلوات اللَّه عليه بوديم و بعضى از ثروتمندان نيز بودند و زكات را مذكور ساختند. حضرت فرمودند كه زكات امرى نيست كه اگر كسى آن را بدهد مدحش بايد كرد و اين امريست ظاهرا كه حفظ خون خود كرده است كه كشته نشود و با پرداختش او را مسلمان مىگويند و اگر ندهد نمازش مقبول نيست، و در اموال شما چيزهاى ديگری هست غير از زكات! من عرض كردم كه فداى تو گردم بغير از زكات چه چيز در اموال ما هست؟! حضرت فرمودند كه سبحان اللَّه مگر قرآن نخوانده و نشنيدهای كه حق سبحانه و تعالى در كتاب خود مى فرمايد در مدح جمعى كه آن كسانیاند كه در اموال ايشان حقى هست برای سائلان و محرومان! عرض كردم كه اين حقِ معلوم كه در مال ما هست و باید پرداخت کنیم كدامست؟! حضرت فرمودند: واللَّه كه آن چيزى است كه آدمى در مال خود معين مىگرداند كه هر روز يا هر هفته يا هر ماه خواه اندك و خواه بسيار بدهد، و ديگری "ماعون" است كه حق سبحانه و تعالى مذمت فرموده است كسانى را كه منع مىكنند ماعون را، و آن قرضى است كه بدهد، حسنه يا نيكى است كه بكند با همسايه، و متاع خانه است كه به امانت به ايشان دهد، و از آن جمله زكاتيست كه بر او واجب باشد و به همسايه دهد. عرض نمودم كه همسايگان داريم كه اگر متاعى به ايشان مى دهيم مى شكنند و ضايع مى گردانند، اگر به ايشان ندهيم بد هست. حضرت فرمودند: اگر چنين باشند و ندهى بد نيست. عرض نمودم آيه "و يُطْعِمُونَ" كه در شأن اهل البيت است در سوره "هل أتى" كه حق سبحانه و تعالى فرموده است در مدح ايشان كه طعام خود را به مسكين و يتيم و اسير مى دهند. حضرت فرمودند كه از زكات نيست....
📚 لوامع صاحبقرانى، ج ۶، ص ۱۵
آيا ما چنین مهمی را رعایت میکنیم⁉️ برخی برای پرداختِ مبالغ ناچیز، شرط و شروطی تعیین میکنند که گاه آبرو و اعتبار مؤمن را به خطر میاندازد، حال آنکه پرداخت آن مبالغ، وظیفه آنان است و حقی است بر عهدهشان. امید است که مؤمنین به امور یکدیگر رسیدگی کنند تا مؤمنی ناچار به درخواست کردن از دیگران و امور دیگر نشود. چنانکه گذشت، بخشی از فقر، بدلیل عدم رعایت حقوق الهی است.
⭕️ افتتاح بخش فروشگاه کتاب در سایت
🔺 در راستای تلاش برای دسترسی هر چه آسان تر محققین و علاقمندان به کتب تخصصی و علمی در زمینه نقد فلسفه و عرفان، بر آن شدیم تا فروشگاهی از کتب به چاپ رسیده در این حوزه را راه اندازی کنیم. کتب عرضه شده در فروشگاه به مرور تکمیل می شود و تلاش خواهد شد تا آرشیوی جامع از کتب مرتبط گردآوری شود.
🔺 علاقمندان از این پس می توانند با مراجعه به بخش فروشگاه سایت، کتاب مورد نظر خود را سفارش داده و هزینه آن را به صورت آنلاین پرداخت نمایند.
🔺آدرس صفحه فروشگاه:
📌 https://ebnearabi.com/shop
▪️ همچنین برای سفارش و تهیه کتابی خاص، می توانید با آی دی ادمین فروشگاه در تلگرام در ارتباط باشید:
📱 @book_e_admin
🔴 لیست کتب عرضه شده در فروشگاه آنلاین کتاب:
🔻$فروش با تخفیف ویژه🔻
▪️ کتاب نگرشی بر فلسفه و عرفان (ویراست جدید) – آیت الله صافی گلپایگانی
▪️سرّ فاش (نقد ادله قرآنی و روایی وحدت وجود) – دکتر محمدعلی صابری
▪️تصوف و مساله شریعت – سید علیرضا موسوی
▪️بررسی تقریرهای مختلف وحدت وجود – دکتر سید محسن هندی
▪️ادوار تاریخ تصوف (2 جلدی)- دکتر امین اوحدی- دکتر محمد هادی قندهاری
▪️چه کسانی نمی فهمند؟ – سید محسن طیب نیا
▪️تاریخ فلسفه و تصوف یا مناظره دکتر با سیاح پیاده – آیت الله علی نمازی شاهرودی
▪️ابن عربی از نگاهی دیگر (چاپ دوم+اضافات) – سید محسن طیب نیا
▪️تعارض و نقد در آراء فلسفی و عرفانی – سید محمود هاشمی نسب
▪️تعارض در حکمت متعالیه – دکتر مهدی طاهریان (دکترای تخصصی فلسفه)
▪️دیدگاه محی الدین عربی درباره خلفا – سید علی رضا حسینی
▪️کتاب شرح رساله اعتقادات علامه مجلسی – سید قاسم علی احمدی
▪️کتاب تنزیه المعبود فی الرد علی وحدة الوجود – سید قاسم علی احمدی
🔺آدرس صفحه فروشگاه:
📌 https://ebnearabi.com/shop
▪️ همچنین برای سفارش و تهیه کتابی خاص، می توانید با آی دی و شماره همراه ادمین فروشگاه در ارتباط باشید:
@book_e_admin
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
4_5913393960490897229.pdf
1.27M
در سال گذشته کتابی به نام«سیری در آثار علامه سید محمد حسین طهرانی» توسط استاد سید محمود هاشمی نسب به چاپ رسید که حاوی نقد بعضی از آراء آقای سید محمد حسین طهرانی بود که این امر موجب شد مریدان ایشان درپاسخ ،کتابی به نام«محک»منتشر کنند که حاوی مطالبی بی پایه و بی اساس بود حال نویسنده در جواب سخنان غیر علمی آنان نوشتاری را به نام«کتاب محک در میزان یا عیار سنجی علمی صوفیان» گرد آوری کرده است امید آنکه مورد استفاده حق جویان قرار گیرد وسستی عقائد مدعیان عرفان بر همگان روشن گردد.
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
⭕️ اشعار مولوی درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
🔺مولوی از چهره های بنام تاریخ تصوف و مورد احترام و ستایش بسیاری از فرقه های صوفیه حال حاضر در جهان است. سران تصوف تا حدود قرن هشتم، همگی سنی مذهب بوده اند.
🔺با اینکه صوفیان بر عدم تعصب مذهبی تاکید نموده و مدعی صلح و آشتی با تمام مذاهب هستند، اما بسیاری از مطالب موجود در گفتار و آثار آنها، حاکی از تعصب بر مذهب و اندیشه خود است. این تعصبات، گاهی به صورت طعن و تحقیر سایرین و حتی فرقه های دیگر صوفیه و گاهی نیز به صورت کتمان حقایق، ظهور و بروز نموده است. مولوی نیز همانگونه که از آثارش پیداست، از این قاعده مستثنی نبوده است و در آثارش هم بر شیعیان طعن و کنایه زده و هم فضائل و مناقب اهل بیت علیهم السلام را کتمان نموده است.
🔺 از سوی دیگر می دانیم که جایگاه برترین بانوی خلقت یعنی حضرت زهرا سلام الله علیها آنقدر والا و عظیم است که سران اهل سنت نیز به ناچار، روایات فضایل ایشان را در کتب خویش نقل نموده اند. با این وجود، با تحقیق و پژوهشی که در اشعار مولوی انجام دادیم، هیچ اثری از فضایل و مناقب و حتی نقل داستانی عادی از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها یافت نشد.
🔺 در مقابل، این عایشه است که مورد توجه و عنایت مولوی قرار گرفته، تا جایی که فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها تحریف و به نام عایشه مصادره شده است.
برخی از عناوین این نوشتار:
▪️مولوی و جعل داستان مراعات حجاب عایشه در برابر فردی نابینا
▪️عایشه، مونس و همدم پیامبر صلی الله علیه و آله!
▪️مصادره لقب حضرت زهرا سلام الله علیها برای عایشه
▪️دیدگاه پیر و مراد مولوی درباره حضرت زهرا سلام الله علیها
...مولوی با توجه به اینکه از فقهای اهل سنت بوده، قطعا این روایات را دیده، اما باز هم با جعل و تحریف، فضائل اهل بیت و حضرت زهرا علیهم السلام را کتمان و آنها را برای عایشه و امثال او مصادره نموده است.
او با دعاوی بزرگی چون وصول به حق و سلوک تا قله های عرفان، چگونه حتی بر خلاف اهل سنت، از نقل فضائل و مناقب حضرت زهرا سلام الله علیها می کند؟ ولی در جای جای مثنوی به نقل فضائل جعلی برای ابوبکر و عمر و عثمان پرداخته و حتی از فضیلت تراشی برای معاویه نیز دریغ نکرده است.
📌 مشاهده متن کامل در سایت:
https://ebnearabi.com/20539/اشعار-مولوی-درباره-حضرت-فاطمه-زهرا-س.html
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
⭕️ دفتر تبلیغات اسلامی مشهد برگزار میکند:
▫️▪️▫️دوره تربیت مربی نقد تصوف، ویژه طلاب و دانش جویان▫️▪️▫️
🔺برای ثبت نام، نام و نام خانوادگی و عبارت "نقد تصوف" را به شماره 30001342 ارسال کنید.
🔺 مهلت ثبت نام: 10 دی تا اول بهمن
📌 https://b2n.ir/r95502
⭕️ ابن عربی و تخریب مقام و منزلت حضرت فاطمه زهرا و اهل بیت علیهم السلام
🔺 با اینکه اهل سنت با نقل روایاتی بر مقام سیادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بر تمام زنان عالم (یا سیده نساء اهل الجنه) تاکید نموده اند اما ابن عربی به نحوی عجیب و با نادیده گرفتن روایات اهل سنت، مقام ایشان را انکار می کند و تاکید می کند که از زنان، تنها مریم و آسیه کامل شده اند!
▪️ ۱- ابن عربی : «رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: مردان زیاد، کامل می شوند ولی از زنان غیر از مریم و آسیه کسی کامل نشده است.[۱]»
▪️۲- او گفته است: «… همچنین پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در مورد کمال، یادآور شده که در زنان نیز ممکن است، و از میان آنان مریم دختر عمران و آسیه زن فرعون را معین نموده است.[۲]»
▪️۳- و نیز گفته: «رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به کمال مریم و آسیه شهادت داده است.[۳]»
🔴 برخی احادیث و روایت اهل سنت در این زمینه:
🔺 قال رسول الله صلی الله علیه وسلم: فاطمه سیده نساء اهل الجنه:«حضرت زهرا سلام الله علیها سرور زنان اهل بهشت است.»(المستدرک حاکم نیشابوری ج۳ ص۱۵۳) (مسند احمد حنبل حدیث شماره ۱۸۱۵۳-۱۸۱۵۴)(صحیح مسلم با روایت المسور حدیث شماره ۴۴۸۲ الی ۴۴۸۵)
🔺 حضرت رسول (صلوات الله علیه وآله) فرمودند:«ان الله یبشرنی بأن فاطمه سیده نساء اهل الجنه و أن الحسن والحسین سیدا شباب اهل الجنه».خداوند مرا بشارت به سیادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) نسبت به زنان بهشتی و نیز سیادت و سروری حسن و حسین(علیهما سلام) نسبت به جوانان بهشتی داده است. (مسند احمد حنبل حدیث شماره ی ۱۱۳۳۲ // سنن ترمذی حدیث شماره ی ۳۷۱۴)
🔺 در روایت صحیح پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:«یا فاطمه ألا ترضین أنْ تکونی سیده نساء العالمین و سیده نساء هذه الامه و سیده نساء المؤمنین.»( المستدرک، ج۳، ص۱۵۶.) این روایت را حاکم و ذهبی هر دو صحیح می دانند. این روایت رساترین دلیل بر افضلیت فاطمه(ع) بر همه زنان عالم (از حوا تا قیام قیامت) است و هر گونه برداشت نادرست را برطرف کرده است.
🔺 در روایتی دیگر پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) خطاب به دختر عزیزش می فرماید: «ألا ترضین أنّک سیده نساء العالمین.» فاطمه عرض می کند: مریم چه می شود؟ فرمود: «تلک سیده نساء عالمها؛( محمد شوکانی، فتح القدیر، (بیروت: دار المعرفه، ۱۹۹۶م)، ج۱، ص۴۳۹.) او سرور زنان زمان خویش بود.»
🔺 در یک حدیث طولانی ابن عباس از رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) روایت کرده: «ابنتی فاطمه فإنّها سیده نساء العالمین مِن الأوّلین و الآخرین؛( ابراهیم جوینی، فرائد السمطین، ج۲، ص۳۵) دخترم فاطمه بی شک سرور زنان عالمین از اولین و آخرین است.»
🔺 در روایتی دیگر در ضمن حدیث طولانی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «در دفعه چهارم خداوند نظر کرد و فاطمه را بر زنان همه عالم برگزید.»( سلیمان قندوزی، ینابیع الموده، ص۲۴۷، باب ۵۶)
🔺 ابن عباس از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) روایت کرده: «اربع نسوه سیدات عالمهن. مریم بنت عمران، و آسیه بنت مزاحم، و خدیجه بنت خویلد، و فاطمه بنت محمد و افضلهن عالِما فاطمه؛( سنن ترمذی حدیث ۳۸۱۳/ مسند احمد حنبل حدیث ۲۵۳۶-۲۷۵۱-۲۸۰۵) ( الدر المنثور، ج۲، ص۱۹۴) چهار زن، برتر و سرور زنان دوران خود هستند: مریم دختر عمران، آسیه دختر مزاحم، خدیجه دختر خویلد، فاطمه دختر محمد که در بین آنان از همه عالم تر، فاطمه است.» در روایت دیگر به نقل ابن عباس فرمود: «افضل العالمین مِن النساء الأولین و الآخرین فاطمه».(المناقب المرتضویه، ص۱۱۳، به نقل از غلامرضا کسائی، مناقب الزهراء، (قم: مطبعه مهر، ۱۳۹۸ه)، ص۶۲)
🔴 کسی که می خواهد حضرت زهرا علیها سلام را در میان سخنان پوششی و مبهم تخریب کند، اساسا کمال را محصور به حضرت مریم و آسیه می کند و اشاره به سایر شخصیت ها مانند حضرت خدیجه و حضرت زهرا (علیها سلام) نمی نماید.
همچنین باید توجه نمود که روایات اهل بیت علیهم السلام بر این حقیقت تأکید دارند که برترین زنان بهشت چهار نفرند: مریم، آسیه، خدیجه و فاطمه (سلام الله علیهم). و احادیث دیگری نیز وارد شده که حضرت زهرا سلام الله سیده زنان دو عالم است از ابتدا تا انتها و حضرت مریم بانوی زنان دوران خودش.
📌 مشاهده مطلب در سایت:
https://www.ebnearabi.com/4093/ابن-عربی-و-تخریب-مقام-و-منزلت-حضرت-زهرا.html
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
هدایت شده از پژوهشی درباره ابن عربی
⭕️ مذهب عطار نیشابوری – توجیه غصب خلافت و فدک، تبرئه ابوبکر، مدح خلفا و… توسط عطار
🔺 فهرست مطالب:
▪️ مذهب عطار نیشابوری
▪️ تبرئه ابوبکر و توجیه غصب خلافت و فدک
▪️ بررسی استنادات مدعیان تشیع عطار
▪️ تحریف آثار عطار برای شیعه نشان دادن وی
🔺 عطار سنی مذهب بوده و اشعار بسیاری درباره فضیلت خلفا، ابوحنیفه و شافعی و سایر شخصیت های عامه دارد که به گفته سعید نفیسی[۱] و بدیعالزمان فروزانفر[۲]، نشان میدهد بر مذهب اهل سنت بوده است. (برای مشاهده مستندات به مشروح این مطلب در سایت مراجعه کنید.)
🔺اما عطار به مدح خلفا بسنده نکرده و تلاش وافری نموده تا آنها را از اتهامات وارده تبرئه نماید. برای نمونه در مصیبتنامه -که به حقّ مصیبتنامه است- توجیهاتِ سخیفی درباره غصب فدک تراشیده تا فردای قیامت، از شکایتِ صدیقة کبری (سلام الله علیها) بینصیب نماند.
🔺اما عده ای با استناد به مطالب و اشعار برخی از کتابهایی که به عطار منتسب شده است، ادعا می کنند که او شیعه بوده و تقیه می کرده است.
🔺در طول تاریخ آثار بسیاری به عطار نسبت داده شده است و از آن گذشته پیش و پس از وی عده زیادی بودهاند که به عطار تخلص میکردهاند. بنا بر پژوهشهای بسیاری از اساتید برجسته زبان و ادبیات فارسی (مانند استاد بدیع الزمان فروزانفر، دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی و دکتر عبدالحسین زرینکوب)، کتاب هایِ بیسرنامه، بلبلنامه، پسرنامه، حیدرینامه، پندنامه، جوهر الذات، حلاج نامه، سیاهنامه، اشترنامه، لسانالغیب، مظهرُ الذات، مَظهرُالعجایب، معراجنامه، مفتاح الفتوح، نزهتنامه، وصلتنامه و هیلاجنامه “به غلط” به عطار منسوب شدهاند. [۱۱]
🔺تا جایی که دکتر سعید نفیسی می گوید حتی اگر نسخ خطی این دست کتاب های انتسابی به عطار با خط و امضاى خود او هم پيدا شود، محال است که باور كند این كتاب ها را يكتن نوشته و سروده باشد:
«هركس كه اندك مايه اى از ذوق شعر و اندك ممارستى در زبان فارسى داشته باشد و گاه گاهى شعرى خوانده باشد چون كتاب منطق الطير و مصيبت نامه و الهى نامه و اسرارنامه و پندنامه و خسرونامه و مختارنامه و ديوان عطار را بگشايد و يكى دو شعر از هركدام از اين شاهكارهاى انديشه با آن فرهنگ گيراى فريبنده و بيان روشن سالم بى پيرايه بخواند و سپس لسان الغيب و اشترنامه و مظهر العجائب و جواهر الذات و ترجمة الاحاديث و بى سرنامه و وصلتنامه و هيلاج نامه و بلبل نامه و خياط نامه و سى فصل و كنز الاسرار و مفتاح الفتوح را هم بخواند، نخستين چيزى كه ديده و ذهن او را خيره مى كند، مغايرت آشكار در ميان روش سخن و طرز فكر و بيان و سليقه و ذوق و طبع و معلومات و عقايد و عواطف و احساساتى است كه در ميان اين دو سلسله كتاب آشكار مى شود و اگر كسى چون من دلير و بى پروا باشد مى گويد كه اگر نسخه هايى از اين سلسله دوم به خط و امضاى فريد الدين عطار نيشابورى هم پيدا شود محال است باور كنم كه اين دو سلسله كتاب را يك تن نوشته و يك تن سروده باشد.»[۱۲]
🔺استاد بدیع الزمان فروزانفر نیز کتب مذکور را در نهایت سخافت و رکاکت می داند که انسان های مزوّر آن را به عطار نسبت داده اند...
🔺تمامی استنادات مدعیان تشیع عطار هم از همین کتابهایی است که به عطار بسته اند! یا اینکه به اشعار کتب معتبر او در فضیلت امیرالمومنین علی علیه السلام استناد کرده اند. در حالی که به سایر اشعار او در مدح خلفا توجه نکرده اند! لذا مدح اهل بیت علیهم السلام توسط عطار، در همان چارچوب پایبندی وی به تسنن است و ربطی به تشیع او ندارد.
🔺اما صوفیان شیعه تنها به انتساب کتب دیگران به عطار، بسنده نکرده و برای شیعه جا زدن وی، به تحریف کتاب های خود او نیز روی آورده اند!
🔺استاد سعید نفیسی نیز گواهی داده که مدایح خلفا و امامان اهل سنت که در چاپ های قدیمی موجود است، در چاپ های جدید حذف شده است:
«...چنانكه در چاپ قديم طهران ۱۲۹۰... هست و در چاپ قاهره ۱۲۸۹ ... هم هست و در چاپ بمبئى ۱۲۹۴ ... و در چاپ سنگى استانبول به خط نسخ تعليق (چاپ مطبعه شركت ايرانيه) هم آمده و در همه نسخه هاى خطى نيز هست منتهى در چاپ سربى كه اخيرا در طهران در ۱۳۰۹ انتشار داده اند آن اشعار را عمدا حذف كرده اند. ... در منطق الطير و در الهى نامه نيز مدايح چهار خليفه را آورده. در اسرارنامه نيز مدايح سه خليفه نخست هست منتهى در چاپ طهران... آن را حذف كرده اند...»
📌 مشاهده مطلب در سایت:
https://www.ebnearabi.com/18225/توجیه-غصب-فدک-و-تبرئه-ابوبکر-توسط-عطار.html
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
⭕️ ابن عربی و تخریب مقام و منزلت حضرت فاطمه زهرا و اهل بیت علیهم السلام
🔺 با اینکه اهل سنت با نقل روایاتی بر مقام سیادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بر تمام زنان عالم (یا سیده نساء اهل الجنه) تاکید نموده اند اما ابن عربی به نحوی عجیب و با نادیده گرفتن روایات اهل سنت، مقام ایشان را انکار می کند و تاکید می کند که از زنان، تنها مریم و آسیه کامل شده اند!
▪️ ۱- ابن عربی : «رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: مردان زیاد، کامل می شوند ولی از زنان غیر از مریم و آسیه کسی کامل نشده است.[۱]»
▪️۲- او گفته است: «… همچنین پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در مورد کمال، یادآور شده که در زنان نیز ممکن است، و از میان آنان مریم دختر عمران و آسیه زن فرعون را معین نموده است.[۲]»
▪️۳- و نیز گفته: «رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به کمال مریم و آسیه شهادت داده است.[۳]»
🔴 برخی احادیث و روایت اهل سنت در این زمینه:
🔺 قال رسول الله صلی الله علیه وسلم: فاطمه سیده نساء اهل الجنه:«حضرت زهرا سلام الله علیها سرور زنان اهل بهشت است.»(المستدرک حاکم نیشابوری ج۳ ص۱۵۳) (مسند احمد حنبل حدیث شماره ۱۸۱۵۳-۱۸۱۵۴)(صحیح مسلم با روایت المسور حدیث شماره ۴۴۸۲ الی ۴۴۸۵)
🔺 حضرت رسول (صلوات الله علیه وآله) فرمودند:«ان الله یبشرنی بأن فاطمه سیده نساء اهل الجنه و أن الحسن والحسین سیدا شباب اهل الجنه».خداوند مرا بشارت به سیادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) نسبت به زنان بهشتی و نیز سیادت و سروری حسن و حسین(علیهما سلام) نسبت به جوانان بهشتی داده است. (مسند احمد حنبل حدیث شماره ی ۱۱۳۳۲ // سنن ترمذی حدیث شماره ی ۳۷۱۴)
🔺 در روایت صحیح پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:«یا فاطمه ألا ترضین أنْ تکونی سیده نساء العالمین و سیده نساء هذه الامه و سیده نساء المؤمنین.»( المستدرک، ج۳، ص۱۵۶.) این روایت را حاکم و ذهبی هر دو صحیح می دانند. این روایت رساترین دلیل بر افضلیت فاطمه(ع) بر همه زنان عالم (از حوا تا قیام قیامت) است و هر گونه برداشت نادرست را برطرف کرده است.
🔺 در روایتی دیگر پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) خطاب به دختر عزیزش می فرماید: «ألا ترضین أنّک سیده نساء العالمین.» فاطمه عرض می کند: مریم چه می شود؟ فرمود: «تلک سیده نساء عالمها؛( محمد شوکانی، فتح القدیر، (بیروت: دار المعرفه، ۱۹۹۶م)، ج۱، ص۴۳۹.) او سرور زنان زمان خویش بود.»
🔺 در یک حدیث طولانی ابن عباس از رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) روایت کرده: «ابنتی فاطمه فإنّها سیده نساء العالمین مِن الأوّلین و الآخرین؛( ابراهیم جوینی، فرائد السمطین، ج۲، ص۳۵) دخترم فاطمه بی شک سرور زنان عالمین از اولین و آخرین است.»
🔺 در روایتی دیگر در ضمن حدیث طولانی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «در دفعه چهارم خداوند نظر کرد و فاطمه را بر زنان همه عالم برگزید.»( سلیمان قندوزی، ینابیع الموده، ص۲۴۷، باب ۵۶)
🔺 ابن عباس از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) روایت کرده: «اربع نسوه سیدات عالمهن. مریم بنت عمران، و آسیه بنت مزاحم، و خدیجه بنت خویلد، و فاطمه بنت محمد و افضلهن عالِما فاطمه؛( سنن ترمذی حدیث ۳۸۱۳/ مسند احمد حنبل حدیث ۲۵۳۶-۲۷۵۱-۲۸۰۵) ( الدر المنثور، ج۲، ص۱۹۴) چهار زن، برتر و سرور زنان دوران خود هستند: مریم دختر عمران، آسیه دختر مزاحم، خدیجه دختر خویلد، فاطمه دختر محمد که در بین آنان از همه عالم تر، فاطمه است.» در روایت دیگر به نقل ابن عباس فرمود: «افضل العالمین مِن النساء الأولین و الآخرین فاطمه».(المناقب المرتضویه، ص۱۱۳، به نقل از غلامرضا کسائی، مناقب الزهراء، (قم: مطبعه مهر، ۱۳۹۸ه)، ص۶۲)
🔴 کسی که می خواهد حضرت زهرا علیها سلام را در میان سخنان پوششی و مبهم تخریب کند، اساسا کمال را محصور به حضرت مریم و آسیه می کند و اشاره به سایر شخصیت ها مانند حضرت خدیجه و حضرت زهرا (علیها سلام) نمی نماید.
همچنین باید توجه نمود که روایات اهل بیت علیهم السلام بر این حقیقت تأکید دارند که برترین زنان بهشت چهار نفرند: مریم، آسیه، خدیجه و فاطمه (سلام الله علیهم). و احادیث دیگری نیز وارد شده که حضرت زهرا سلام الله سیده زنان دو عالم است از ابتدا تا انتها و حضرت مریم بانوی زنان دوران خودش.
📌 مشاهده مطلب در سایت:
https://www.ebnearabi.com/4093/ابن-عربی-و-تخریب-مقام-و-منزلت-حضرت-زهرا.html
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
طائران قدسی
(نقدی بر انگاره تجرد فرشتگان)
دکتر محمدعلی صابری
اثر حاضر پایاننامه نگارنده در دوره کارشناسیارشد بوده است.
فهرست کتاب:
https://t.me/nosakh_shii/2007
معرفی کتاب:
https://t.me/nosakh_shii/2005
.
⭕️ برای سفارش آنلاین از سایت، روی این متن کلیک کنید.
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
🔹بیان شأن فقیه در مباحث اعتقادی
💠 مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی:
🔺 فقها، فقیه نخواهند بود مگر آنکه خداشناسی مکتب انبیاء را بدانند نه مکتب فلسفه و عرفا.
" اینکه مرقوم داشته اید بحث در معارف دینی در فقه و حدیث خلاصه نشده است و دین فقط فقه و حدیث نیست و علماء دین تنها فقها نیستند ، ما هم همین را می گوئیم و همه هم همین را می گویند و معارف قرآنی و اسلامی به معنای عام خود شامل مسائل اعتقادی و عملی است ... بدیهی است علم به خدا و توحید او و صفات ثبوتیه و سلبیه و علم به نبوت و امامت و معاد ، اینها علومی است طبعا مقدم بر علم فقه و فقه متفرع بر آنهاست و فقها فقیه نخواهند بود مگر اینکه آن علوم پایه را در حدی که شرع ارشاد و هدایت نموده است دارا باشند .
این مطلبی نیست که در آن بحثی باشد که مسائل دینی متضمن هر دو بخش الهیات و عقاید و تکالیف و وظایف عملی است و فقیه باید در هر دو بخش صاحب نظر و اطلاع و تخصص کافی باشد .
👈بحث این است که در معرفت و خداشناسی در همین حدی که از قرآن و حدیث استفاده می شود و به آن اکتفا شده است باید اکتفا نمود و در بحث از آنچه نهی شده است باید خودداری کرد و مخالفت شرع را ننمود ( و کلما تصوره العالم الراسخ فهو عن حرم الکبریاء بفراسخ ) . مثلا در بحث از ذات خدا و کیفیت اراده حق تعالی و حقیقت علم باری تعالی و حتی تفاصیل قضا و قدر و کیفیت ربط حادث به قدیم و سنخیت بین معلول و علت و به تعبیر اخیرشان : تجلی و ظهور و ظاهر و مظهر و متجلی و مجلی ... ورود در مسائل الهیات به بسط و تفاصیل آزادی که اهل معقول یا عرفاء وارد می شوند همان بحث و کلام در کنه خداست که * یعلم ما بین ایدیهم و ما خلفهم و لا یحیطون به علما * .
مسئله ، مسئله فقهی و عرفانی یا فقهی و فلسفی نیست چون موضوع این دو علم با هم مغایرند و به هم ارتباط ندارند . مسئله ، مسئله مکتب انبیاء و ائمه علیهم السلام و مکتب فلاسفه و به اصطلاح عرفاست که با هم اگر تباین کلی نداشته باشند تصادق کلی و تام نیز ندارند ...
👈قرار دادن فلسفه آن هم نه فلسفه خاص بلکه مختلط با به اصطلاح عرفان عرفاء معلوم الحال که از آن به حکمت متعالیه تعبیر می کنند در برنامه درسی حوزه ها و دانشگاهها همین خطر را دارد که حاصل آن صاحبان مشارب باطله و منحرف و تبدیل حوزه دینی و مذهبی و جعفری به حوزه فلسفی یونانی و این و آن ، و به قول بعضی حکمت متعالیه خواهد شد " .
📚 نگرشی بر فلسفه و عرفان، تألیف حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، ص 117
امام هادی علیه السلام:
إنَّ اَللَّهَ جَعَلَ اَلدُّنْيَا دَارَ بَلْوَى وَ اَلْآخِرَةَ دَارَ عُقْبَى وَ جَعَلَ بَلْوَى اَلدُّنْيَا لِثَوَابِ اَلْآخِرَةِ سَبَباً وَ ثَوَابَ اَلْآخِرَةِ مِنْ بَلْوَى اَلدُّنْيَا عِوَضاً
خداوند، دنیا را سرای بلا و آزمایش و آخرت را سرای ابدی قرار داده است و گرفتاری دنیا را سبب پاداش آخرت ساخته و ثواب آخرت را عوض بلای دنیا قرار داده است.
تحف العقول ج1 ص483
🏴 سالروز شهادت امام هادی علیه السلام را تسلیت عرض می نماییم
🆔 @hadisgraph
⚫️ امام کاظم علیه السلام:
هرگز معالم دین خویش را از غیر شیعیان ما مگیر، چرا که در این صورت، دین خود را از کسانی گرفتهای که به خداوند و پیامبرش و امانتهای الهی خیانت کردهاند. ایشان بر کتاب خداوند جل جلاله امین شمرده شدند ولی معنای آن را تحریف کرده و تغییر دادند، پس تا روز قیامت لعنت خداوند و فرشتگان او و لعنت پدران بزرگوار من و لعنت من و شیعیان من بر ایشان باد.
📚 وسائل الشیعة، الشیخ الحر العاملي، ج۲۷، ص۱۵۰، أبواب صفات قاضی، باب۱۱، ح۴۲، ط آل البيت.
یونس بن عبدالرحمن گوید:
به امام کاظم علیه السلام عرض کردم توحید الهی را چگونه بیابم؟
فرمودند: در علم توحید و خداشناسی بدعتگذار مباش و در این راه با پای خود گام مزن، هر کس بر اساس نظر خویش بنگرد هلاک خواهد شد، و هر کس اهل بیت پیامبرش را واگذارد گمراه خواهد شد، و هر کس کتاب خدا و گفتار رسولش را وانهد کافر خواهد شد.
📚 الکافی؛ ج۱، ص۵۶
تجدید چاپ
سرِّ فاش!
نقد ادله قرآنی و روایی وحدت وجود
دکتر محمدعلی صابری
چاپ دوم
با مقدمه: دکتر محمد محمدرضایی| استاد فلسفه دانشگاه تهران
عرضه از هفته آینده ان شاءالله.
دو جلد از چاپ اول موجود است
تهیه از این لینک
⭕️ دیدگاه ابن عربی در مورد حضرت ابوطالب علیه السلام
⭕️ توهین و نسبت کفر سران تصوف به حضرت ابوطالب علیه السلام
⭕️ اختیار خبیث؛ نقدی بر دیدگاه مولوی درباره حضرت ابوطالب علیه السلام
◼️ وفات حضرت ابوطالب علیه السلام تسلیت باد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ نمونهای از تأویلاتِ عرفانیِ صوفیه و عرفایِ مصطلح، بر خلاف عقل و نقل
💠 و قضي ربك ألا تعبدوا إلا إياه ...
🎤 استاد حاج شیخ محمد تقی سبحانی
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
⭕️ آیت الله شیخ جعفر سبحانی: یا مطالب صوفیانه را اصلاح کنید یا تقریظ مرا از کتابتان حذف نمایید
🔺 آیت الله شیخ جعفر سبحانی در نامه ای رسمی خطاب به مولف یک کتاب عرفانی که با تقریظ ایشان به چاپ رسیده بود، تاکید کردند که برخی مطالب کتاب، کاملا باطل است(مطالب عرفانی و صوفیانه درباره وحدت شخصی وجود و همچنین مطلبی درباره سید هاشم حداد) و حتما آنها را در چاپ های بعدی اصلاح کنند، در غیر اینصورت تقریظ ایشان را از کتاب حذف نمایند.
🔺 همچنین مدتها قبل، پیراون محمدحسین طهرانی، به بهانه بزرگداشت مقام فقهی شهید اول، بیانیه ای از آیت الله سبحانی اخذ کردند. اما در پوستر های همایش خود، کتبی را در راستای ترویج عرفان ابن عربی و نفی انتساب کتاب حدیقه الشیعه به مرحوم مقدس اردبیلی تبلیغ نمودند. از همین روی، آیت الله سبحانی با انتشار بیانیه ای، ضمن انتقاد شدید از دست اندرکاران همایش و خیانت خواندن این کار، از آنها خواستند که پیام ایشان در همایش خوانده نشود.
🔺 از نکات جالب توجه در نامه اخیر نیز، نام بردن از سید هاشم حداد، مراد سیدمحمدحسین طهرانی (قطب جریان لاله زاری)، بدون هیچگونه پیشوند و عناوین احترام آمیز و رد استناد شرعی به قول وی است.
🔺 پیروان سیدمحمدحسین طهرانی در سالهای گذشته فعالیت خود را گسترش داده اند و نشر هر چه بیشتر مطالب بزرگان این جریان، سبب شده تا انحرافات و ماهیت افکار آنها بیش از پیش آشکار گردد.
📌 مشاهده در سایت:
https://ebnearabi.com/138355/آیت-الله-سبحانی-یا-مطالب-صوفیانه-را-اصل.htmlج
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
⚫️ مرحوم آیت الله علوی گرگانی خطاب به دست اندرکاران همایش ملی تصوف، شاخصه ها و نقدها:
من این روحیه و عمل شما را از هر جهت تأیید میکنم و در حق شما دعا میکنم که موفق شوید... در مقابله علمی با فرق انحرافی، با پشتگرمی به جلو بروید
🔺مرحوم آیتالله علوی گرگانی در دیدار با مسئولان همایش «تصوف؛شاخصهها و نقدها» در تاریخ ۱۰مهر ۱۳۹۷ با تشکر از دست اندر کاران این همایش اظهار داشتند: فرمایش حضرت خاتم انبیاء محمّد مصطفی(صلی الله علیه و آله) که فرموده: «الإسلام یعلوا و لا یعلى علیه» مژده و پشتوانهای برای کار شماست.
🔺ایشان با بیان این که اسلام از هر آیینی برتر است، افزودند: در مواجهه با فرق انحرافی از قبیل تصوف با پشتگرمی جلو بروید و در مبارزات علمی هراسی به خود راه ندهید.
اگر بتوانیم از معارف اسلامی مطالب محکم و مستدل را استخراج و در جامعه مطرح کنیم، پیروز خواهیم شد. قرآن هم میگوید ناراحت و نگران نباشید زیرا اگر ایمان داشته باشید، از همه برترید؛ بنابراین باید کار کنید و زحمت بکشید و اگر جایی دیدید که در مسألهای موفق نشدید، بدانید که کمکاری از خودمان است.
🔺تصوف را با سلاح و حربه استدلال علمی نقد کنید
این استاد برجسته حوزه علمیه قم یکی از شروط موفقیت در مباحثات علمی را تواضع دانسته و گفتند: تواضع قدرت علمی به انسان میدهد و زبان را تیز و گویا میکند.
آیت الله علوی گرگانی با بیان این که این حرکت شما در مقابله با فرقههای انحرافی بسیار مفید و نافع است، گفتند: باید در مبارزات و مباحثات با فرق انحرافی کسانی را انتخاب کنید که علاوه بر تواضع و رعایت ادب و نزاکت و خوش خلقی، علمیت خوبی هم داشته باشند و بتوانند با حربه علمی آن ها را نقد کنند.
🔺من از هر جهت کار شما را تایید میکنم
من این روحیه و عمل شما را از هر جهت تأیید میکنم و در حق شما دعا میکنم که موفق شوید و امیدوارم در آینده مژده موفقیت حرکت شما را بشنویم. سلام ما را به دیگر عزیزانی که در گروهتان هستند و الآن نیستند برسانید. وَ السَّلامُ عَلى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدى
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
⭕️ نقدی بر گزینش متون صوفیه در کتب درسی ادبیات فارسی و تاثیر ضمنی آن در ایجاد باورهای فرقهای
🔸درجه علمی: علمی-پژوهشی
🔸نویسندگان: سیدمحمدرضا حسینی[2]، محمدطاهر یعقوبی[3]، محمدامین میکائیلی[4]
🔸مجله نقد و نظر، دوره 26، شماره 103، پاییز 1400، صفحه 174-199
🔺 فهرست مطالب:
مقدمه
نقدهایی بر گزینش متون صوفیه در کتب درسی ادبیات فارسی دوره دوم متوسطه
1- استفاده بیش از حد از متون صوفیه
2- انتساب مسائل غیر واقعی به شخصیتها
3- ترویج اَشعریگری و اِشعار به جبرگرایی
4- تأیید قاطعانه شخصیتهای صوفی علیرغم نقدهای جدّی وارد بر آنان
4-1- حسین بن منصور حلاج
4-2- عین القضات همدانی
4-3- بایزید بسطامی
4-4- شِبلی
4-5. مثنوی قرآن عجم
5- ایجاد بدبینی نسبت به فقها و عالمان دینی
5-1- تحقیر فقها در مقابل صوفیه و ایجاد تقابل در برابر عالمان دین
5-2- معرفی عالمان دینی به عنوان افراد سطحی نگر
6- نقل داستانهای مذهبی و روایات ضعیف
6-1- داستان موسی و شبان
6-2- حدیث شهادت عاشق
نتیجه گیری
📌 مشاهده متن کامل مقاله در سایت:
https://ebnearabi.com/138374/نقدی-بر-گزینش-متون-صوفیه-در-کتب-درسی-ادب.html
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
🔍 شرف شمس چیست؟! آیا مستند روایی دارد؟!
👈🏻 شرف شمس، نگین زرد رنگ نیست، بلکه یک عبارتی است که به امیرالمومنین علیه السلام منسوب است و روی نگین حک میگردد. خود عقیق زرد به تنهایی مشکلی ندارد.
➖برخی مدعیاند که اولینبار روایت شرف شمس در کتاب "مصباح کفعمی رحمه الله" نقل شده که امیرالمومنین علیه السلام آن را نشانه پیروزی در جنگ معرفی کردهاند. اما حقیر چنین روایتی نیافتم. در میان نگینها و عبارات حکاکیِ روی آنها که اهل بیت علیهم السلام سفارش فرمودهاند، شرف شمس یافت نشد. به دعایی که برای شرف شمس نقل شده توجه فرمائید:
«اللهم انی أسألک بالهاء من اسمک الأعظم و بالثلاث العصي و الالف المقوم و بالمیم الطمیس الأبتر و بالسلم و بالأربعة التي هي كالكف بلا معصم و بالهاء المشقوقة و الواو المعظم صورة اسمک الشريف أن تصلي علی سیدنا محمد بعدد کل حرف جری به القلم و تقضي حاجتي و هي کذا و کذا.»
طبق فحص حقیر، چنین دعایی از معصومین علیهم السلام نقل نشده است. قدیمیترین منبعی که برای این دعا یافتم، کتاب «شمس المعارف الکبری» تالیف یک صوفی سْنی از اهالی آفریقا بنام «احمد البونی» است که در اوایل قرن هفتم میزیسته و به علوم غریبه و طلسمات اهتمام داشته و حدودا چهل کتاب در "علم حروف و اعداد و جفر" نگاشته است. در این دعا اثری از مضامین عالی ادعیه اهل بیت علیهم السلام نیست، زیرا سازنده آن تنها خداوند را به حروف الفبا سوگند داده تا حاجاتش برآورده شود! در این دعا فقط بخش صلوات دارای محتوا و مضمون ارزشمند است که متأسفانه آن نیز تحریف شده، زیرا «آل محمد علیهم السلام» را از قلم انداختهاند.
🔹جناب آقای حسن زاده آملی، عارف معاصر که خود اهل علوم غریبه نیز میباشد، معترف است:
«در شرح و تفسیر شرف شمس "محمود دهدار" (عارفی که متبحر در علم حروف بوده و در زمان صفویه میزیسته) در کتاب "مفاتيح المغالیق" که اثر مشهورش در باب علم حروف است، مطالبی نگاشته است. آخرین رسالهای که در باب شرف شمس نگاشته شده "أربعة کتب اسماعيليه" است، و همگى آن را اسم اعظم دانستهاند و خاتم آن را كه اولين كلمه است خاتم سليمانى گفتهاند و آن را به "عوالم خمسه" كه حضرت خمس در اصطلاح عارفانست تفسير فرمودهاند. در ديوان منسوب به أميرالمؤمنين عليه السلام كه فرمودند: "ثلاث عصى صفقت بعد خاتم، على رأسها مثل السنان المقوم" الى آخر الأبيات، در بيان اين اسم اعظم شرف شمس است، نائينى در گوهر شب چراغ گفته است (ص ١٨۴): اين اشعار از ابن عباس است كه به مولا عليه السلام نسبت داده شد. اين ابيات در دو قصيده صغراى و كبراى منبع اصول حكمت" احمد البونى" آمده است. مطلع صغرى اين است: بدأت ببسم الله روحى به اهتدت ... و مطلع كبرى اين: بدأت ببسم الله ربى و مالكى ... و آنرا شرح كرده است، و نيز بونى در همين كتاب و كتاب "شمس معارف كبرى" جداول اوفاقى بسيار در خواص آن آورده است كه ضحكة للمغفل و عبرة للمحصل.»
📚 هزار و یک نکته، ص ٧٩۶
لذا نه تنها شرف شمس سند و مأخذی ندارد، بلکه در کتب اهل تصوف و اسماعیلیه، و کتب علوم غریبه و جفر آمده است و آن را اسم اعظم دانستهاند!!! اما پیشتر گذشت که اسم اعظم خداوند متعال، فقط نزد معصومین علیهم السلام است.
❌ نکته مهم اینکه:
مروجین شرف شمس، روزی که خورشید نوزده درجه در "برج حَمَل" باشد را برای شرف شمس مناسب میدانند، و آن روز را همان نوزدهم فروردین معرفی میکنند. اما از آنجا که برج فروردین با صُور فلکی حَمَل متفاوت است، لذا همیشه نوزدهم فروردین، شرف شمس نیست، زیرا ساعت و زمان خاص و ثابتی نمیباشد، ضمن اینکه در آن زمان تقویمهای فعلی وجود نداشته، بلکه ایام، مطابق با ماههای قمری بوده و محسوب میشده است. لذا حتی تطبیق دائمی زمان مذکور با نوزدهم فروردین هم با چالش جدی روبروست. حال بماند که در این میان چقدر خرافه و آداب برای شرف شمس معین کردهاند، از نبات خوردن هنگام تهیه نگین، تا قربانیکردن و...!!!
🔸 در روایات شیعه، به انگشتر "عقیق و فیروزه" بسیار سفارش شده است. همچنین "زمرد و یاقوت و دُرنجف و..." نیز در روایات سفارش شده است.
📢 بجای موارد بیسند و نامعتبر، از احراز و اذکار و سنگهای مذکور در روایات استفاده کنیم.
⭕️ برخورد عجیب و قساوت قلب عایشه نسبت به ایتام
🔺بخاری در کتاب«ادب المفرد»؛ روایتی را نقل کرده که البانی نیز حکم به صحت آن نموده است:
«حدثنا مسلم قال حدثنا شعبة عن شميسة العتكية قالت : ذكر أدب اليتيم عند عائشة رضي الله عنها فقالت إني لأضرب اليتيم حتى ينبسط . قال الشيخ الألباني : صحيح»؛[1]
شمیسه ی عتکیة می گوید: در نزد عایشه از نحوه ی تادیب یتیم صحبت شد که وی گفت: من همانا یتیم را می زنم به گونه ای که بر روی زمین می افتد.(نقش بر زمین می شود).
🔺همچنین در کتاب«العیال»، ابن ابی الدنیا دو روایت از عایشه شده:
الف: «زنی از فرادیس(نام محلی)[2]می گوید ، به عایشه گفتم همانا در نزد من ایتامی از پسر و دختر هستند(چگونه آنها را تادیب و تربیت نمایم؟).
عایشه گفت: اما پسران را مزن و اما در مورد دختران، پس آنان را میان دو سنگ قرار داده و محکم به هم فشار ده، فشار دادنی».[3]
ب: خوله می گوید از عایشه در مورد کتک زدن یتیم پرسیدم. وی گفت سرش را بشکن؛ زیرا یتیم سزاورارتر به این امر است تا مار افعی».[4]
🔺همین بخاری در کتاب «ادب المفرد»، به سند خویش از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله روایت می کند که آنحضرت فرمودند: «خير بيت في المسلمين بيت فيه يتيم يحسن إليه وشر بيت في المسلمين بيت فيه يتيم يساء إليه أنا وكافل اليتيم في الجنة كهاتين يشير بإصبعيه»؛ [5] بهترین خانه هاى مسلمانان خانه اى است كه در آن یتیمى باشد و به او نیكى كنند و بدترین خانه هاى مسلمانان خانه اى است كه در آن یتیمى باشد و با او بدى كنند، من و سرپرست یتیم در بهشت مانند دو انگشت همراهیم.
🔺بخاری همچنین در حدیث دیگری از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله روایت می کند: «كُنْ لِلْيَتيمِ كَالْابِ الرَّحيمِ»؛[6]نسبت به يتيم مانند پدرى مهربان باش.
🔺محبت به یتیم موجب نرمی دل و برآورده شدن حاجات است:
«مردی از قساوت قلب خود به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله شکایت نمود. آنحضرت در توصیه ی به او فرمودند : اگر می خواهی قلبت نرم گردد پس مسکین و فقیر را اطعام نما و سر یتیم را نوازش کن».[7]
🔺اهمیت توجه به ایتام تا آنجاست که حضرت امام علی علیه السلام در وصیت خود به آن توصیه می نماید و می فرماید:
«اللَّهَ اللَّهَ فِي الأَيْتامِ فَلا تُغِبُّوا أَفْواهَهُمْ وَ لا يَضِيعُوا بِحَضْرَتِكُم»؛[8] خدا را خدا را درباره يتيمان، آنها را گاهى سير و گاهى گرسنه نگذاريد، و نكند با حضور شما ضايع شوند.
[1] . الأدب المفرد،محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي، ص62، دار البشائر الإسلامية – بيروت.
[2] . فراديس» در زبان عربى به معناى بساتين و باغها است.
[3] . العیال، ابن ابی الدنیا، ح:631:«حدثني الفضل بن إسحاق حدثني أبو قتيبة عن عبد الرحمن بن قيس العتكي عن أم روح عن امرأة من الفراديس قالت قلت لعائشة إن معي أيتاما جواري وغلمان قالت أما الغلمان فلا تضربنهم وأما الجواري فضعيهم بين حجرين ورصيهم رصا».
[4] . همان، ح:632:« حدثنا أبو قتيبة عن ضمرة الرقاشية عن جدتها خولة قالت سألت عائشة رضي الله عنها عن ضرب اليتيم فقالت أثلغيه فإن اليتيم أحق بالثلغ من الأفعى».
[5] .ادب المفرد، البخاری، باب 76.
[6] . ادب المفرد، البخاری، باب 77«کن للیتیم کالاب الرحیم.
[7] .مسند احمد، ح:7566:« عن أبي هريرة : ان رجلا شكا إلى رسول الله صلى الله عليه و سلم قسوة قلبه فقال له ان أردت تليين قلبك فأطعم المسكين وامسح رأس اليتيم».
[8] . « نهج البلاغه»، بخش نامه ها، نامه شماره 47