eitaa logo
تیغ و زیتون
524 دنبال‌کننده
636 عکس
153 ویدیو
4 فایل
ارتباط با شاعر @asemani_313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔲 نور چشمان پدر غزل - برای فرزندم "اسماعیل" که پای پیاده راهی صحرای کربلا شد . اشک من باده و ساغر چشمم بی‌ تو هر لحظه شود تر چشمم خار اگر پای تو را قصد کند گو بیاید ، برود در چشمم بس‌که مشتاق جمالت شده‌ام مثل آئینه سراسر چشمم تا تو از کرب و بلا برگردی خونِ دل می‌چکد از هر چشمم گر به دیدار تو روشن نشود کور و حیرت‌زده بهتر چشمم نور چشمان پدر ! "اسماعیل" ! نَه پسر ، بلکه برادر ! چشمم ! زود برگرد ، عزیزم ! بگذار پای تاوَل‌زده را بر چشمم شاعر ؛ حاج‌ابراهیم سنائی به کانال اشعار (حاج‌ابراهیم سنائی) در محیط ایتا بپیوندید👇 http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
11.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اینجا تنِ بی‌سر آرمیده 1️⃣ 🔲 نوحه‌ی ورود کاروان به کربلا نوحه‌خوانی و سینه‌زنی در مسیر شعر و صدای http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
8.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اینجا تن بی‌سر آرمیده 2️⃣ 🔲 نوحه‌ی ورود کاروان به کربلا نوحه‌خوانی و سینه‌زنی در مسیر شعر و صدای http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
اربعین حسینی را به شما همراهان گرامی و تمام عاشقان حسین بن علی سلام الله علیهما تسلیت عرض می‌نمایم . http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
دیشب بهشت بودم ، امشب ولی خمارم با یاد بزم دیشب بسیار بی‌قرارم جای شما خالی شب گذشته به همراه بنده‌زاده ، کربلا دعاگو و نائب‌الزیاره بودم . http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
از بزرگی پرسیدند: زیارت سیدالشهدا به قسمت است یا به همت؟ او پاسخ داد: نه به قسمت است ، نه به همت . پرسیدند: پس به چیست؟ آهی کشید و فرمود: دعوت باور بفرمائید امسال اصلا اراده‌ و تصمیم رفتن نداشتم . شبِ جمعه‌ی گذشته خداوند توفیق میزبانی خانواده‌ی محترم و عزیزی را نصیبمان نمود . نسبت این خانواده با همسرم و بنده مهم است اما نه مهمتر از زائر کربلا بودن آنها . خلاصه بامداد جمعه به همراه عیال و دختر کوچک خویش آنها را تا شلمچه بدرقه کردیم و قصد مراجعت داشتیم اما اصرار آنها ما را نیز آسمانی کرد ، در حالی‌که دو سال از اعتبار گذرنامه‌ام می‌گذشت و همسرم اصلا گذرنامه نداشت . خداوند آنها را تحت ظل ولی عصر (روحی‌فداه) حفظ و روز به روز ، بلکه لحظه به لحظه عزتشان را مضاعف فرماید . http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
20.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
(۱۴۴۴ قمری - ۱۴۰۱ شمسی) مسیر از به بهداری موکب هیئت رزمندگان خوزستان به کانال اشعار (حاج‌ابراهیم سنائی) در محیط ایتا بپیوندید👇 http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
🔲 روضه‌ی خانگی ثبت ملّی شد http://rouyeshnews.ir/1402/06/15/%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d9%85%d9%84%db%8c-%d8%b1%d9%88%d8%b6%d9%87-%d8%ae%d8%a7%d9%86%da%af%db%8c/ نمی‌دانم فایده‌ی ثبت ملی شدن روضه‌های خانگی چیست اما می‌دانم این سنت خداپسندانه مانند سایر سنَن قدیمی در حال به روز رسانی و تحول است . البته به روز رسانی و تحول ارزشمند است اما نه همیشه یا در هر زمینه‌ای و نباید اجازه داد این پدیده باعث استحاله‌ی سنت‌ها بشود . سنت روضه‌‌ی خانگی ریشه در اعتقادات شیعه دارد و بی‌تردید دگرگونی و تحول اصالت آن را منهدم می‌سازد . سیاق سخنرانی و مداحی در روضه‌های خانگی با مجالس هیئتی متفاوت است . به عنوان مثال از قدیم‌الایام منبری‌ها بخش اول خطابه را به احکام اختصاص می‌دادند و لذا پامنبری‌ها و مستمعین روضه‌ اغلب با مسائل مبتلابِهِ خویش آشنا بودند اما امروزه بیان حکم شرعی جایگاهی در خطابه ندارد و حذف سنت مسئله‌گویی نه تنها مستمعین گرامی را متضرر نموده بلکه بین روحانی و رساله هم فاصله ایجاد نموده ، لذا بعضی خطبای عصر ما مسئله‌دان نیستند . در امر مداحی و مرثیه‌خوانی هم محافل روضه‌های خانگی متوجه آسیب‌های جدی شده‌اند . این‌که مداحی به سبک تهرانی سنَن بومی مناطق دیگر را تحت‌الشعاع خویش قرار داده ناخوشایند است و اصالت عزاداری‌های سنتی را خدشه‌دار نموده . برای مثال این‌که مداحان جدید بوشهری سبک اصیل مداحی خطه‌ی خویش را رها و به سبک تهرانی گرویده‌اند آسیب کمی نیست و این‌که امروز از ده هیئت بوشهری فقط دو هیئت اصالت خویش را حفظ نموده باشد تاسف‌آور است . حالا متاسفانه آسیبی که ذکر شد دارد اصالت روضه‌های خانگی را تهدید می‌نماید . امروزه در روضه‌های خانگی شعرهای کوچه بازاری یا محاوره‌ای جایگزین شعرهای فخیمِ زبان معیار گردیده و حتی نوع سینه‌زنی فرق نموده . مداحان محترم بین خانه و هیئت تفاوتی قائل نیستند . ده نفر از سینه‌زنان هیئت خویش را خبر می‌کنند و بی‌خیال سایر مستمعین روضه می‌گردند . مداح می‌خواند و ذاکر سکسکه می‌نماید تا هیجان مداحی بالا برود . زمینه ، شور ، واحد ، دوباره شور و در خاتمه چهار ضرب برای ده نفری که همراه مداح آمده‌اند و این‌که بقیه خصوصا عزیزان محاسن سفید اینگونه حال نمی‌کنند و فقط تماشاچی هستند اهمیتی برای مداح ندارد . به هرحال آسیب بسیار است اما مجالی برای نوشتن نیست و لذا توصیه می‌کنم بزرگترها و پیرغلامان نگذارند اصالت روضه‌های خانگی توسط جوان‌ها ضایع گردد و فکر می‌کنم ممانعت از استحاله‌ی روضه‌های خانگی اهمیت بیشتری داشته باشد تا ثبت ملی و کُددار نمودن آنها . و السلام علیکم و رحمت‌الله ✍ حاج‌ابراهیم سنائی به کانال اشعار (حاج‌ابراهیم سنائی) در محیط ایتا بپیوندید👇 http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
🔲 مداح واقعی کیست؟ برخی کلمات در روایات اشتباهی ترجمه شدند . مانند واژه‌ی (عالم) مفردِ (علَماء) که معنی آن (دانشمند و اهل علم) است اما ترجمه‌ی ناصحیحِ (علَماء یا عالِم) افکار را به سمت قشر حوزوی یا روحانی سوق می‌دهد ، طوری که مردم به طلابی که حتی ملبس به لباس و عمامه نیستند (عالم) می‌گویند اما پروفسور سمیعی را فقط دکتر می‌شناسند . در این‌که حوزه‌های علمیه عالم‌پرورند تردیدی وجود ندارد و بی‌انصافی محض است اگر امثال جوادی آملی ، محمدتقی جعفری ، مصباح یزدی ، حسن‌زاده‌ی آملی و بسیاری دیگر را دانشمند تصور نکنیم و منظور نگارنده این است که هر معممی عالم نیست و چه عالمان بسیاری از جمله ابراهیمی دینانی ، حسابی و سمیعی که ملبس به لباس حوزه نبوده یا نیستند . کلمه‌ی دیگری که در روایات ما دست‌خوش تحریف است ، واژه‌ی مقدس (مداح) می‌باشد . در روایات شیعه منظور از کلمه‌ی (مداح) شاعران آل‌الله هستند ولاغیر اما امروزه شاعران آئینی را مداح حساب نمی‌کنند . اگر به روایاتی که در آنها تمجید مداحان توسط ذوات مقدسه مطرح گردیده عنایت داشته باشید درمی‌یابید آنچه نویسنده می‌گوید درست است ، چون نام‌های شریف مداحانی که مشمول توجهات خاصه‌ی ائمه علیهم السلام بوده‌اند در روایات مذکور آمده . برای مثال اگر امام سجاد علیه‌السلام هزینه‌ی چهل سالِ یک مداح را به او هدیه نموده ، مداح مذکور آقای فرزدقِ شاعر است . یا چنانچه می‌خوانید امام رضا علیه السلام عبای مبارک خویش را به شخص مداح هدیه فرمود ، علی‌التحقیق او دعبل خزاعی بوده . اصلا توجه آل الله علیهم صلوات الله به شاعران آئینی توجه خاصی بوده و احادیث بسیاری وجود دارد که حاکی از جایگاه والای شاعران نزد خدا و خاندان رسالت است . مثل قول شریف جعفر بن محمد الصادق علیهما صلوات الله: من قال فینا بیت شِعراََ ، بَنَی الله تعالی لَهُ بیتاََ فی الجَنَّة . و در روایت آمده امام مجتبی علیه السلام با اصحاب خویش از کوچه‌ای می‌گذشتند که با عَمر عاص لعنت الله علیه روبرو شدند . حضرت خطاب به عمر عاص فرمود: شنیدم قصیده‌ای در مدح امیرالمومنین علی علیه السلام سرودی . عمر عاص عرض کرد: آری ! یابن رسول الله حضرت امر فرمود عَمر آن قصیده را بخواند و او خواند ، آنگاه حضرت فرمود: این شعر را چقدر می‌فروشی؟ عمر عاصِ احمق قیمتی به خیال خویش بالا مطرح کرد و امام علیه السلام بی‌تامل آن را پرداخت و شعر را خرید . اصحاب عرض کردند: یابن رسول الله ! چگونه این‌همه سکه دادی برای شعری که فرزند عاص سروده؟ امام مجتبی علیه‌السلام با لبخند ملیحی فرمودند: والله عمر عاص ضرر کرد و اگر شعر او را نمی‌خریدم باید او را در روز رستاخیز شفاعت می‌کردم . آری ، جایگاه شعر و شاعری نزد ذوات مقدسه بسیار رفیع است اما امروزه با تحریف واژه‌ی (مداح) این جایگاه به خوانندگان مذهبی واگذار گردیده ، حال آن‌که مداحی به صورت امروزی که خواننده‌ای شعر شاعر مذهبی را با لحن خوش بخواند تا حتی سال‌ها پس از آغاز غیبت کبرای ولی عصر روحی فداه وجود خارجی نداشته و طبق روایات اهل بیت علیهم السلام برای مجالس روضه شاعرانی مثل ابوهارون مکفوف را خبر می‌فرمودند و نیز تحریک روحیه‌ی صحابه و ترغیب آنها به جنگ‌های صدر اسلام به عهده‌ی شاعران حماسی بوده و حتی اصحاب اباعبدالله علیه‌السلام با شعرهای رَجَزگونه به جنگ دشمنان امام می‌رفتند ، نه با نوحه و مداحی به سبک امروزی که نوعی خوانندگی‌ست . اشتباه نکنید ، اصلا نگارنده قصد انکار جایگاه مداحان امروزی را ندارد اما تحریف و جابجایی جایگاه‌ها را برنمی‌تابد و معتقد است اعتبار شاعران آئینی به مراتب بالاتر از مقام خوانندگان مذهبی‌ست . متاسفانه در روزگار ما جایگاه‌ها دچار جابجایی شده‌اند . سالانه خوانندگان بسیاری با هزینه‌ی بعثه‌ی رهبری و نهادهای حج و زیارت به مکه ، مدینه ، کربلا و سایر اعتاب عالیات اعزام می‌گردند اما دریغ از اعزام یک شاعر آئینی . حتی اقطاب فرهنگی مثل دانشگاه‌ها بیشتر به خوانندگان آئینی گرایش دارند تا به شاعران خاندان رسالت . باز هم می‌گویم بنده علاوه بر شاعری از زمره‌ی خوانندگان مذهبی و مداحان سیاق امروزم و بنده‌زاده نیز این دو افتخار را مفتخر است اما حقیقتاََ افتخار شاعر بودن نه تنها اشرف و افضل است ، بلکه قیاس آن با خوانندگی خلاف انصاف است . ضمنا لازم می‌دانم بگویم با ذکر واژه‌ی (خواننده) قصد جسارت به ساحت مقدسه‌ی مداحان سیاق بعد از زمان آل‌الله را ندارم و اگر متن پیام رهبر معظم انقلاب به شاعر اهل‌بیت علیهم السلام آقای معلمی را بخوانید درمی‌یابید آقا همین لفظ را به جناب حاج‌صادق آهنگران اطلاق فرموده . لذا خواستم بگویم: اولاََ شاعران آل‌الله ریشه در زمان رسول الله دارند در حالی‌که شروع مداحی به سیاق امروزی به عصر صفویه برمی‌گردد. ثانیا در احادیث ائمه علیهم‌السلام مراد از مداح شاعر است ، اسمشان نیز موجود است . ✍حاج‌ابراهیم سنایی @ebrahim_sanaei