eitaa logo
تیغ و زیتون
523 دنبال‌کننده
644 عکس
153 ویدیو
4 فایل
ارتباط با شاعر @asemani_313
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ آموزش مجازی شعر 3️⃣ ✅ ردیف اگرچه بحث قافیه ناتمام مانده اما از آنجایی که عرض کردم جایگاه قافیه قبل از ردیف است در این قسمت آموزش به تعریف ردیف می‌پردازم و در روزهای بعد دوباره مبحث قافیه را ادامه خواهم داد . عرض کردم (نظم یا شعر آن است که موزون و مقفی باشد) و لذا وجود وزن و قافیه در شعر الزامی‌ست اگرچه در سبک‌های نوظهور شعر فارسی مثل (به اصطلاح) شعر نو وزن و قافیه وجود ندارد اما منظور حقیر از شعر فقط شعر سنتی و کلاسیک است که این نوع شعر الزاما دارای وزن و قافیه می‌باشد . اما دلیل این‌که در تعریف نظم یا شعر به ردیف اشاره نگردیده این است که وجود ردیف در شعر اختیاری‌ست ، یعنی شاعر در استفاده از ردیف مختار است و حتی می‌تواند شعر بدون ردیف بگوید . ✅ ردیف چیست؟ ردیف عبارت است از کلمه یا کلماتی که در انتهای هر بیت یا گاهی مصرع بلافاصله بعد از قافیه عینا تکرار می‌گردند . مثال ؛ خوشا چون تو دلی سبز و سری سبز خوشا پرواز با بال و پری سبز خوشا مثل تو در روز قیامت سراپا سرخ اما دفتری سبز در این شعر زیبا که سروده‌ی سید‌حبیب حبیب‌پور از دزفول است ، کلمات (سر ، پر ، دفتر) قافیه و حرف (ی) حرف الحاقی قافیه‌ست اما کلمه‌ی (سبز) از آنجایی‌که بلافاصله بعد از قافیه‌ها عینا تکرار گردیده (ردیف) است . 🔲 نکته ۱ 👈 به شعری که دارای ردیف باشد (مُرَدَّف) و به شعری که ردیف نداشته باشد (غیر مردف) می‌گویند . 🔲 نکته ۲ 👈 شعر می‌تواند بدون ردیف باشد ، مانند : ز دست دیده و دل هر دو فریاد که هرچه دیده بیند ، دل کند یاد بسازم خنجری نیشش ز پولاد زنم بر دیده ، تا دل گردد آزاد همانطوری که مشاهده می‌فرمایید در شعر بالا کلمات (فریاد ، یاد ، پولاد ، آزاد) قافیه می‌باشند چون در آخرین حرف اصلی (د - دال) و حرکت حرف ماقبل آن (صدای بلند آ) با هم مشترکند اما در شعر مذکور کلمه یا کلماتی بعد از قافیه وجود ندارد ، یعنی باباطاهر این شعر را بدون ردیف سروده . 🔲 نکته ۳ 👈 ردیف می‌تواند فقط یک کلمه باشد مثل شعر جناب حبیب‌پور که با ردیف (سبز) سروده شده . 🔲 نکته ۴ 👈 ردیف می‌تواند دو کلمه یا حتی بیشتر باشد ، مثل شعر زیر از حقیر : تگرگ از آسمان می‌بارد امشب وَ مرگ از آسمان می‌بارد امشب گمانم سدره خشکید ای برادر که برگ از آسمان می‌بارد امشب در این شعر کلمات (تگرگ ، مرگ و برگ) قافیه و کلمات (از آسمان می‌بارد امشب) ردیف می‌باشند . در اینجا مبحث ردیف به آخر رسید و ان‌شاءالله در مبحث بعد دوباره برمی‌گردم به ادامه‌ی بحث قافیه . شاد باشید ابراهیم سنائی - شاعر ✅ برای عضویت در کانال اشعار (حاج‌ابراهیم سنائی) در محیط ایتا اینجا کلیک کنید👇 http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
✅ آموزش مجازی شعر 4️⃣ ✅ تمرین قافیه و ردیف در شعر زیر قافیه و ردیف را پیدا کنید . شغال نعره زد ؛ ای شیر ! باز کن در را که شعله ور نکنم لانه با کبوتر را غرور نحس مرا له نکن درآ دیگر وگرنه می شکنم احترام کوثر را درآ ! چهل نفر اینجا نشسته اند به خشم که با طناب ببندند دست حیدر را مغیره آمده ، هیزم فراهم آورده که روبراه نماید بساط آذر را یکی نبود بگوید ؛ چه می کنی نامرد؟! مگر به یاد نداری نبرد خیبر را؟! لگد به در نزن ای بی حیای بی غیرت ! و شعله ور نکن این بیت روح پرور را غرور کاذب دنیا چرا فریبت داد؟! مگر قبول نداری جهان دیگر را؟! خلاصه رفت عقب - دورخیز - اما بعد تمام خانه شنیدند آه مادر را فقط نه چوبه ی در را ، که در حضور علی شکست با لگدی حرمت پیمبر را کلید خورد همانجا نبرد عاشورا و ریخت روی زمین خون یاس پرپر را طناب گردن حیدر نهاد ، اما بعد به روی نیزه فرستاد هیجده سر را کجاست مهدی موعود تا به خون خواهی بگیرد از دل سنگ انتقام آخر را شاعر ؛ ابراهیم سنائی ابراهیم سنائی: ✅ برای عضویت در کانال اشعار (حاج‌ابراهیم سنائی) در محیط ایتا اینجا کلیک کنید👇 http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
🔔 زنگ خطر ⛔ شعرخوانی دیکلماتورها بزرگترین آفت ادبیات فارسی متاسفانه برخی شاعران نمی‌توانند آنگونه‌ای که به زیبایی می‌سرایند آثار خویش را بخوانند . یعنی بسیار عالی می‌سرایند اما توانایی شعرخوانی ندارند و اگر شعرشان را خودشان بخوانند ، نه تنها چنگی به دل نمی‌زند بلکه حتی از زیبایی شعرشان نیز (البته در ذهن مخاطبان عام) می‌کاهند . در نتیجه ضایعه‌ی شعرخوان نبودن آنها را کسانی با عناوین مجری یا دیکلماتور جبران می‌نمایند و انصافا بعضی از آنها نه تنها بسیار عالی می‌خوانند ، بلکه با خوانش خوبی که دارند اعتبار شعر را بالاتر می‌برند اما اهالی شعر علی‌الخصوص اعزه‌ی شاعر از این نکته غافلند که شعرخوانی غیرشاعران آفتی بزرگ است و یک خطر جدی دارد ادبیات فارسی را تهدید می‌کند . جای تاسف اینجاست که بازار برخی دیکلماتورهای حرفه‌ای (که از ذکر نام آنها معذورم) از رونق بسیاری برخوردار است تا جایی که اسم شاعرانِ اشعاری که شعر آنها توسط مجری یا دیکلماتورهای حرفه‌ای قرائت می‌گردد در سایه‌ی خوانندگان شعرشان ناپدید شده است و دیکلماتورها نیز ادب و معرفتی برای معرفی شاعران ندارند البته حق با آنهاست ، زیرا شاعر حق‌الزحمه‌ی سرایش اثر را پیشاپیش از آنها گرفته . حالا در این‌که بعضی محافل جزئی فرهنگی متوجه آفت مذکور نبوده و زنگ خطر را جدی نمی‌گیرند جای شگفتی نیست اما وقتی مجامع خاص فرهنگی از جمله بیت رهبری ، بارگاه علی بن موسی الرضا علیه الاف التحیة و الثناء ، دانشگاه‌ها و رسانه‌ی ملی زنگ خطر را نشنیده و تن به دعوت مجریان حرفه‌ای یا دیکلماتورها می‌دهند آدم متعجب می‌گردد . مجامع خاص مذکور رونق بازار شعرخوان‌های حرفه‌ای را صد چندان نموده و تاثیر فراوانی در شهرت آنها دارند در حالی که می‌دانند دامن زدن به معرفی و شناساندن آنها خطایی بزرگ است . امروزه نرخ چهل دقیقه شعرخوانی توسط شعرخوان‌های مشهور حدود سی‌میلیون تومان است در حالی که این نرخ‌نامه حتی برای شاعری که شعر را سروده خیلی زیاد است و مقصر اتفاق نامیمون مذکور این مجامع خاص فرهنگی هستند . اگرچه دعوت شعرخوان‌ها با نرخ‌های نجومی دور از انتظار است اما منظور حقیر از زنگ خطر و آفت این نیست ، بلکه شاعر پنداشتن اعزه‌ی دیکلماتور یا مجری توسط مردم است . دوستی خطاب به شخص بنده می‌گفت : (دیدم من نمی‌توانم شاعری خوب باشم ، پس سعی کردم شعرخوانی خوب باشم و به لطف خدا موفق گردیدم) . البته راست می‌گفت ، او شاعر توانایی نیست و سروده‌های او قابل ارائه نیستند تا جایی که حتی (فاطمه) را با (فاصله) قافیه می‌کرد و گاهی مشکلات وزنی در اشعار ضعیف او مشاهده می‌شد . ده سال پیش او می‌گفت : (من که قرار است از یک مجلس شعرخوانی پانزده‌میلیون تومان بگیرم ، موضوع شعرخوانی را به شاعری می‌گویم و او شعری مناسب برای بنده می‌سراید ، دو یا سه میلیون از پانزده میلیون را به او می‌دهم) . شاعری که زیر بار قرارداد کثیف مذکور می‌رود از شهرتی برخوردار نیست و تمام شهرت از آنِ شعرخوان است ، لذا مخاطبان اشعاری را که او به ازای حق‌الزحمه‌ی ناچیزی تقدیم آقای شعرخوان نموده حاصل شب‌بیداری و تلاش مجری یا دیکلماتور می‌دانند و تصور می‌کنند آقای شعرخوان اشعار را سروده . حالا تا اینجا نیز اگرچه مهم است اما به جهنم ، مهمتر این است که هر مصرع از سروده‌های شاعر را در جستجوگر گوگل جستجو نمایی درمی‌یابی که به نام خواننده ثبت گردیده و اسم شاعر را کسی نمی‌داند و پنجاه سال دیگر که سراینده و خواننده زیر خروارها خاکند ، کتابی روی میز کتاب‌فروشی‌ها قرار می‌گیرد تحت عنوان (دیوان فلانی) در حالی که شعرها را شاعری بیچاره و احمق سروده و فلانی فقط در ازای وجوهی کلان آنها را قرائت نموده و بابت سرودن آنها زحمتی متحمل نگردیده . بیچاره شاعری که آثارش را می‌فروشد و نمی‌داند در آینده هیچ اسمی از او در تاریخ ادبیات فارسی ثبت نمی‌گردد . امیدوارم این نرخ‌های نجومی که نوشتم اذهان شما را مشغول نسازد تا منظور اصلی حقیر را متوجه نگردید . درباره‌ی تعرفه‌های نجومی و سرسام‌آور دیکلماتورها ، خطبا ، شعرا و مداحان نیز ان‌شاءالله به زودی مطالبی را تقدیم شما همراهان عزیزم می‌نمایم . بَشِّر عِبادِ الَّذینَ یَستَمِعونَ القَول فَیَتَّبِعونَ اَحسَنَه ✍ ابراهیم سنائی - شاعر ✅ برای عضویت در کانال اشعار (حاج‌ابراهیم سنائی) در محیط ایتا اینجا کلیک کنید👇 http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
✅ برای عضویت در کانال اشعار (حاج‌ابراهیم سنائی) در محیط ایتا اینجا کلیک کنید👇 http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
🔴🔴🔴 پیج شاعر،نویسنده،پژوهشگر و منتقد ادبی، محمدحسین انصاری نژاد، به ایتا پیوست. . شعرها، یادداشت‌ها و دغدغه‌های شاعر . کانال با عنوان (( دل‌نخواهی )) در پیام‌رسان ایتا . ⬅️به کانال بپیوندید➡️ . لینک کانال: https://eitaa.com/joinchat/2117599237C01145ee29a
اهواز هیئت حسن‌جان علیه‌السلام @ebrahim_sanaei
شیعیان مولا ! سلام هیئت ما متعلق به اهوازه ولی حضرت زهرا متعلق به عالم هستی و عالم هستی متعلق به حضرت زهرا سلام الله علیهاست . اگه فقط نفری ده‌هزار تومن کمک کنید خیلی از مشکلات هیئت ما حل میشه . ساکن هرجای دنیا که هستی بسم‌الله . @ebrahim_sanaei
✅ قالب شعر 👈 دوبیتی ✅ وزن شعر 👈 مفاعیلن مفاعیلن مفاعیل ابراهیم سنائی: ✅ برای عضویت در کانال اشعار (حاج‌ابراهیم سنائی) در محیط ایتا اینجا کلیک کنید👇 http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
یوم‌الله نهم دی‌ماه بر شما همراهانِ همیشه گرامی🌷 بخشی از مثنویِ "سرداران شهید استان اصفهان" که اشاره دارد به "فتنه‌ی ۸۸" ... دوباره یاوه سرودند اهل باطل‌ها همان قبیله که بودند اهل باطل‌ها خوارجی که به اسلام پشتِ‌پا زده‌اند به هرچه هست - به جز نام - پشت‌پا زده‌اند اگرچه بدر و حنین از حضورشان پر بود و خیبر از تب فریاد و شورشان پر بود ولی به روزِ جَمَل با علی در افتادند کنار عایشه در جنگِ خیبر افتادند دل از سپیده بریدند و اهل شام شدند و روی نقطه‌ی آغازِ خود تمام شدند جماعتی که ز مینای کفر مستان‌اند رها نموده سحر را که شب‌پَرستان‌اند همان قبیله که با خویشتن نمی‌سازند برآن سَرَند به اصلاح دین بپردازند به آن امید که دین را به ننگ بفروشند و کوفه کوفه زمین را به ننگ بفروشند نشسته‌اند علی سر ز سجده بردارد جَبینِ زخمیِ خود را به تیغ بسپارد اگرچه زیر عبا تیغ‌ها نهان کردند درین معامله نامردها زیان کردند..... شاعر؛ ابراهیم سنائی ✅ برای عضویت در کانال اشعار (حاج‌ابراهیم سنائی) در محیط ایتا روی لینک زیر کلیک کنید👇 http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
هدایت شده از تیغ و زیتون
9.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سال ششم از دولت ✅ برای عضویت در کانال اشعار (حاج‌ابراهیم سنائی) در محیط ایتا روی لینک زیر کلیک کنید👇 http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
🔲 برای سردار دل‌ها ✅ قالب شعر 👈 رباعی ✅ وزن شعر 👇 وزن مشهور رباعی (لا حول و لا قوة الا بالله) یا 👈 مستفعلُ مفعولُ مفاعیلن فع یا 👈 مفعولُ مفاعیلُ مفاعیلن فع ای کاش شبی حماسه‌خوان برگردی مستانه ز سمت آسمان برگردی ما منتظریم روز آزادی قدس با حضرت صاحب‌الزمان برگردی شاعر ؛ ابراهیم سنائی ✅ برای عضویت در کانال اشعار (حاج‌ابراهیم سنائی) در محیط ایتا روی لینک زیر کلیک کنید👇 http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
🔲 پیشکش به روح مطهر حاج‌قاسم سلیمانی ✅ قالب شعر 👈 دوبیتی ✅ وزن شعر 👈 مفاعیلن مفاعیلن مفاعیل علمداری دلاور بود ، سردار ابالفضلی مکرر بود ، سردار نمی‌گنجید در عنوان و القاب نه سرلشکر ، که لشکر بود ، سردار شاعر؛ ابراهیم سنائی ✅ برای عضویت در کانال اشعار (حاج‌ابراهیم سنائی) در محیط ایتا اینجا کلیک کنید👇 http://eitaa.com/ebrahim_sanaei