eitaa logo
تیغ و زیتون
524 دنبال‌کننده
636 عکس
153 ویدیو
4 فایل
ارتباط با شاعر @asemani_313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شور(12).mp3
7.9M
شور | سری به نیزه بلند است مراسم عزاداری روز عاشورا محرم الحرام ۱۴۴۵ مداح | حاج ابراهیم سنایی جمعه ۶ مرداد ماه ۱۴۰۲ هیئت حسن جان علیه‌السلام @hasanjan_info
🔲 نقدی بر حضور حاج‌صادق آهنگران در حسینیه‌ی مُعلّی به قلم شاعر و مداح اهل‌بیت علیهم السلام برای اطلاع کسانی که نمی‌دانند عرض می‌کنم برنامه‌ی (حسینیه‌ی معلی) با رویکرد کشف استعدادها و نیز احیاء سبک‌ها و سنت‌های مداحی و عزاداری از طریق رسانه‌ی ملی پخش می‌گردد و آقایان میثم مطیعی ، سیدمجید بنی‌فاطمه ، مهدی رسولی و عبدالرضا هلالی به عنوان کارشناس عهده‌دار اداره‌ی برنامه هستند . حالا که با رسالت معلی و کارشناسانش آشنا شدید این سوال حقیر را پاسخ بدهید؛ حضور کسی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در روزهای جنگ تحملی او را یکی از پایه‌های جهاد مقدسِ هشت‌ساله می‌داند در برنامه‌ی حسینیه‌ی معلی چه توجیهی دارد؟ به شهادت خدایی که از ضمیر بندگان خویش آگاه است این نوشته را فقط از سر خیرخواهی و ارادتی که به اسطوره‌ی ماندگار سال‌های حماسه دارم به رشته‌ی تحریر آوردم و قضاوت هیچ بادمجان دور قاب‌چینی برایم اهمیتی ندارد . دیشب برنامه‌ی مذکور را با حضور برادرم آهنگران نظاره نمودم و باور بفرمائید آشفته و آزرده‌خاطر گردیدم . اجازه بفرمائید ابتدا با نظر به رویکرد برنامه ، حضور حاج‌صادق را بررسی کنیم . بی‌تردید دلیل دعوت از او کشف استعداد آهنگران نبوده چون او در زمان جنگ تحمیلی استعداد خویش را در حد معجزه‌ای دور از باور اثبات نموده و شاید تا ده‌سال بعد از اتمام جنگ تحمیلی یکه‌تاز عرصه‌ی مداحی و حماسه‌خوانی بود . درباره‌ی معجزه صدای او به جمله‌ی تاریخی مفسران سیاسی و نظامی دنیا بسنده می‌نمایم که بارها می‌گفتند: او هر رزمنده‌ی بسیجی را در شب حمله به یک تانک مبدل می‌نماید . پس نمی‌تواند دلیل دعوت او کشف استعدادش باشد . رویکرد بعدی معلی زنده نمودن سبک‌ها و سنت‌های مداحی و عزاداری‌ست . آهنگران ابتدا (مارِضایی) کوتاهی خواند . سنت مارضایی‌خوانی خاص دزفولی‌هاست و آهنگران نیز اصالتا اهل دزفول است اما هیچ‌کس او را (مارضایی‌خوان) نمی‌داند و اگر بنا بود دلیل دعوتش احیا و معرفی مارضایی باشد آقای حاج‌رضا رکنی گزینه‌ی برتری نسبت به او بود . از بحث معرفی سنت‌ها که بگذریم به رسالت احیاء سبک‌ها می‌رسیم و حتما استحضار دارید که سبک مداحی آهنگران اظهر من الشمس است و اگر نمی‌دانید بدانید سبک آهنگرانی ثبت ملی شده است . شهرت او نیز بر کسی پوشیده نیست ، ضمن این‌که شهرت حاج‌صادق با شهرت سایر مداحان شاخص آل‌الله یک تفاوت قابل توجه دارد و تفاوتش این است که ذاکران عزیزی مثل حاج‌منصور ارضی و حاج‌محمود کریمی بین خواص از شهرت بسیاری برخوردارند ، به این معنا که غالبا اهل روضه آنها را می‌شناسند و چه بسیارند افرادی که ارضی یا کریمی را نمی‌شناسند اما حاج‌صادق از شهرتی جهانی برخوردار است و به تعبیری مشهور خاص و عام می‌باشد و حتی یک نفر ایرانی اعم از جماعت اهل روضه و قشر مخالف روضه پیدا نمی‌شود که او را نشناسد . لذا معرفی چهره و شخصیت او نیز نمی‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای دعوتش باشد . حالا که هیچ‌کدام از رویکردهای معلی توجیه دعوت ایشان نبودند اجازه بفرمائید از منظر دیگری به نقد ماجرا بپردازیم . پیش‌تر عرض کردیم مطیعی ، هلالی ، رسولی و بنی‌فاطمه کارشناسان معلی هستند . یعنی چهار چهره‌ی شاخص ، البته مشهور خاص اما متولد سال‌های بعد از قطعنامه یا حداکثر یکی دو سال آخر جنگ تحمیلی که سال‌های اوج شهرت حاج‌صادق اصلا نبودند . حالا شما بفرمائید ایستادن یک مداح شاخص جهانی و چهره‌ی ماندگار دفاع مقدس در برابر کارشناسانی که نصف سابقه‌اش را ندارند چه توجیهی دارد؟ در اینجا لازم می‌دانم به حضور مداح جوانی به نام کربلایی‌مجتبی مهدی‌پور از خوزستان اشاره نمایم که الحق و الانصاف او در حسینیه‌ی معلی خوش درخشید . اجرای برنامه توسط مهدی‌پور با رویکردهای معلی سازگاری داشت . او سبک خاص عشایر غیور بختیاری را معرفی کرد . سنت حمایل سلاح که نشان از آمادگی ایل بزرگ بختیاری دارد را به جهانیان نشان داد و داوران برنامه صلاحیت جلوس بر کرسی کارشناسی در برابر او که مداحی نوپا و جوان است را داشتند اما حضور حاج‌صادق با هیچ‌کدام از معیارهای مذکور قابل توجیه نبود . آهنگران نباید در جایگاهی واقع می‌شد که در برابر او مداحان جوانی در مقام کارشناسی نشسته باشند . صادق اهل تواضع است اما عزت نفس و رعایتِ شأن ابدا منافاتی با فروتنی و تواضع ندارد ، ضمن این‌که او باید علاوه بر رعایت شأن خویش شأن هواداران خویش را نیز در نظر بگیرد . البته مسئولین معلی هم باید می‌فهمیدند این دعوت توجیه منطقی ندارد و چنانچه اصرار بر حضور حاج‌صادق داشتند تنها او را به نمایندگی از خوزستان دعوت می‌نمودند و درک این‌که بین دو مداح مدعوّ خوزستانی فاصله بسیار است ، دشوار نبود . در برنامه‌ی معلی با حضور حاج‌صادق آنچه مانند آبی روی آتش تعصب اینجانب بود تواضع کارشناسان جوان حسینیه در برابر چهره‌ی ماندگار دفاع مقدس بود . ادامه دارد....
ادامه از صفحه‌ی قبل ناگفته نماند این فروتنی مؤید عرض حقیر است که آهنگران نباید در جایگاهی می‌ایستاد که در برابر او مداحانی با نصف سابقه‌اش در کسوت کارشناسی نشسته باشند . اما همین‌که مطیعی ، رسولی ، بنی‌فاطمه و هلالی جایگاه فخرالذاکرین میهن اسلامی را فهمیده و در برابر او فروتنانه قیام می‌نمایند برای بنده و سایر خوزستانی‌ها دلیل مباهات است . بوسه‌ی عبدالرضا هلالی به دست‌های صادق ارادت حقیر را به هلالی بالا برد و این‌که بنی‌فاطمه صادقانه گفت: (مداحی را با کتاب نوحه‌ی حاج‌صادق آغاز کردم) آرامم کرد . بگذارید اندکی پا بگذارم بر تعصب خویش و بگویم بی‌تردید امروزه بعضی مداح‌ها سبقت چشمگیری از حاج‌صادق گرفته‌اند اما همین‌که یادشان نرفته روزی مقلد سبک آهنگران بوده‌اند ارزشمند است . در خاتمه لازم می‌دانم مجددا اشاره نمایم به این‌که من نه به عنوان کارشناس ، بلکه دست‌کم به عنوان یک مخاطب خاصِ مداحی ، حضور حاج‌صادق آهنگران در برنامه‌ی معلی را نپسندیدم و باز ضروری می‌دانم اشاره کنم به نکته‌ای که داشت از ذهنم می‌رفت و آن ناهماهنگی بین دمام‌زن‌ها با صدای حاج‌صادق بود که احتمالا آشنایی آنها با صادق آنجا رخ داد در حالی‌که دست‌کم به ده روز هماهنگی و تمرین احتیاج داشتند اما دریغ . فبشر عباد الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه . http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
🔲 قابل توجه مداحان عزیز 🙏 خواهش می‌کنم حتما بخوانید عمان سامانی از جمله شاعران بلندآوازه‌ی ایرانی‌ست . او شعرهای عاشورایی زیبایی دارد . یکی از دوستان او می‌گوید: عاشورای سال آخر عمر عمان او را بسیار آشفته و گریان نظاره کردم . علت پریشانی او را که پرسیدم ، گفت: عاشوراست دیگر ، عاشورا باید اینگونه بود . اما من که مُحَرم‌های بسیاری عمان سامانی را دیده بودم پاپیچش شدم و گفتم: امسال از سال‌های گذشته بسیار آشفته‌حال‌تری و باید دلیل پریشانی خویش را بگویی . ناگهان عمان ناله‌ای سرداد و در حالی‌که شانه‌هایش از گریه می‌لرزید ابیاتی از یک شعر را که از سروده‌های سال‌های پیش او بود دوباره خواند: خواهرش بر سینه و بر سرزنان رفت تا گیرد برادر را عنان سیل اشکش بست بر شَه، راه را دود آهش کرد حیران ، شاه را در قفای شاه رفتی هر زمان بانگ مَهلاََ مَهلَنش بر آسمان کِای سوار سرگران کم کن شتاب جان من لختی سبک‌تر زن رکاب تا ببوسم آن رخ دلجوی تو تا ببویم آن شکنج موی تو شه سراپا گرم شوق و مست ناز گوشۀ چشمی به آن‌سو کرد باز دید مِشکین‌مویی از جنس زنان بر فلک دستی و دستی بر عنان زن مگو مرد آفرین روزگار زن مگو بنت‌الجلال اخت‌الوقار زن مگو خاک درش نقش جبین زن مگو ، دست خدا در آستین.... آنگاه با اشاره به مصراعِ دید مِشکین‌مویی از جنسِ زنان ناله‌ای زد و از من پرسید: اگر روز رستاخیز امیرالمومنین علیه السلام مواخذه‌ام فرماید و بپرسد: تو چه‌کاره بودی که به رنگِ موی زینب اشاره کردی ، چه پاسخی بدهم؟ مداحان عزیز آل‌الله علیهم السلام ! این داستان واقعی را گفتم که بگویم: مراقب باشید ! به نوامیس خاندان رسول‌الله صلوات الله علیهم اجمعین که می‌رسید احتیاط کنید ! بترسید از این‌که به خاطر بعضی مراثی و روضه‌ها در روز رستاخیز عذاب بشوید . بعضی مصائب آل‌الله علیهم السلام باید در کتاب‌ها و سندها بمانند . بعضی روضه‌ها اندازه‌ی دهان هر مداحی نیستند . درست است در مقاتل نوشته‌اند: یک‌نفر از یزید بن معاویه خواست تا دختر حسین بن علی سلام الله علیهما را برای کنیزی به او ببخشد . اما سربسته می‌گویم اگر احکام کنیز را بدانید این روضه را هیچ‌گاه نمی‌خوانید . مثال دیگر اگر ناموس مرد باغیرتی سرطان سینه بگیرد در پاسخ هر رفیقی که بیماری ناموسش را بپرسد ، می‌گوید: بیماری زنانه دارد و رغبت نمی‌کند اسم سینه‌ی ناموس خویش را در حضور نامحرم بیاورد اما جماعت مداح به راحتی روضه‌ی شامِ غریبان حضرت رباب علیها سلام الله را می‌خوانند که فرمود: امروز عصر آب نوشیده‌ام و سینه‌هایم شیر آمده ...... باور کنید احتیاط لازم است ، الاحتیاط طریق النجاة . عقوبت دارد ، ترس دارد . در مولودی‌هایتان از زیبایی اجزاء چهره یا قامت ناموس‌های آل‌الله علیهم صلوات الله حرفی نزنید . نستجیر بالله این‌که فلان مداح مشهور تهرانی زیبایی چهره‌ی ولی عصر روحی فداه را به زیبایی رخسار حضرت زهرا سلام الله علیها تشبیه می‌نماید خوشایند خدا و ذوات مقدسه نیست . باور بفرمائید اینقدر از آنچه که منعتان نمودم می‌ترسم که دستم وقت ارسال این نوشته می‌لرزد اما می‌فرستم بلکه خدمتی به جامعه‌ی مداحان نموده باشم و خدایی که از ضمیر بندگان آگاه است می‌داند که نیتی جز روشنگری ندارم و لذا امیدوارم مورد عفو خدای تعالی قرار بگیرم . من بار خود را سنگین نمودم بلکه شما حساسیت موضوع را درک کنید . والسلام علیکم و رحمةالله http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
به روایت شناسنامه تاریخ تولدم پنج خرداد است اما والده‌ی مکرمه‌ام می‌فرماید: دوازده مرداد دنیا آمدی و بی‌تردید آنچه که او می‌گوید درست است . آن‌روزها رایانه در کار نبود و مثل حالا بیمارستان‌ها و سازمان‌های ثبت‌احوال کشور به سیستم یک‌پارچه‌ متصل نبودند و به راحتی می‌شد تاریخ تولد افراد را به دلخواه انتخاب نمود . ضمن این‌که در قدیم متولدین گرمسیر را برای سربازی به سردسیر و متولدین سردسیر را به گرمسیر اعزام می‌کردند . لذا خانواده با خیال این‌که دو سال سربازی را نزدیک محل سکونتم باشم از چهارمحال بختیاری شناسنامه‌ام را گرفتند . در نتیجه محل تولد و صدور شناسنامه‌ام از اهواز به شهرکرد تغییر پیدا کرد ، البته ناگفته نماند اصالتا از سمت پدر شهرکردی هستم . http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
السلام علیکِ یا رقیه از خار کمترم مگر ای گل ! که از لبم توفیقِ پای‌بوسیِ خود را گرفته‌ای؟ هفت‌آسمان فراقِ تو را آه می‌کشند ای ماه ! در خرابه چرا جا گرفته‌ای؟ ✅ برای عضویت در کانال اشعار (حاج‌ابراهیم سنائی) در محیط ایتا اینجا کلیک کنید👇 http://eitaa.com/ebrahim_sanaei
31.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شعر و صدای شاعر و مداح اهل‌بیت علیهم السلام به یاد ✅ به کانال هیئت حسن‌جان علیه‌السلام بپیوندید👇 https://eitaa.com/hasanjan_info
✅ برای عضویت در کانال اشعار (حاج‌ابراهیم سنائی) در محیط ایتا اینجا کلیک کنید👇 http://eitaa.com/ebrahim_sanaei