eitaa logo
عبری بیاموزیم#إنا-علی-العهد
798 دنبال‌کننده
279 عکس
172 ویدیو
25 فایل
آموزش زبان عبری توسط خانم دکتر عبدی فهرست مطالب https://eitaa.com/ebri_biyamoozim/847 فهرست درس‌های کتاب هیسود https://eitaa.com/ebri_biyamoozim/1564 ارتباط با مدیریت https://eitaa.com/farzanehpoor
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ قواعد درس پانزدهم (۱):👇 مقدمه فعل: واژه فعل در زبان عبری، פֹּעַל (פועל) است. برای راحتی بیان هر یک از حروف اصلی، آنها را با تک‌تک حروف פֹּעַל می‌خوانند. به این ترتیب، حرف اول می‌شود "פּ" הַפֹּעַל، حرف دوم "ע" הַפֹּעַל و حرف سوم "ל" הַפֹּעַל. 🔅فعل‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند: ۱. فعل‌هایی که در هیچ یک از صرف‌ها، هیچ حرفی را از دست نمی‌دهند. به این افعال شلمیم (שְׁלֵמִים) (سالم و محکم) گفته می‌شود. ۲. فعل‌هایی که یکی از حروف اصلی هنگام صرف صدایش را از دست می‌دهد. به این افعال ناخیم (נָחִים) (ساکن و آرام) گفته می‌شود. ۳. فعل‌هایی که در برخی صرف‌ها، یکی از حروف اصلی‌اش را از دست می‌دهد. به این افعال خسریم (חֲסֵרִים) (ناقص) گفته می‌شود. 🔅تمامی افعال در دسته‌بندی‌های مختلفی که گیزرا (גִּזְרָה) نامیده می‌شوند، جای می‌گیرند. هر دسته با توجه به حرف اصلی خاصی که متأثر می‌شود، نامی می‌گیرد. دسته‌بندی‌ها (גִּזְרוֹת) شامل موارد زیر هستند: ۱. شلمیم (שְׁלֵמִים، سالم)، مثل: גמר ۲. פ"א، مثل: אכל ۳. פ"נ، مثل: נפל ۴. פ"י، مثل: ישב פ"י، مثل: ישן ۵. ע"ו، مثل: קום ۶. ע"י، مثل: שים ۷. ל"א، مثل: קרא ۸. ל"ה، مثل: ראה ۹. کفولیم (כְּפוּלִים، دوتایی)، مثل: חמם https://eitaa.com/ebri_biyamoozim
✅ قواعد درس پانزدهم (۲):👇 الف) گذشته (עָבָר) افعال سالم: فعل گذشته با افزودن پسوندهایی به حروف اصلی ساخته می‌شوند. גמר (پایان دادن، تمام کردن) אֲנִי גָּמַרְתִּי אֲנַחְנוּ גָּמַרְנוּ אַתָּה גָּמַרְתָּ אַתֶּם גְּמַרְתֶּם אַתְּ גָּמַרְתְּ אַתֶּן גְּמַרְתֶּן הוּא גָּמַר הֵם גָּמְרוּ הִיא גָּמְרָה הֵן גָּמְרוּ 🔅در صیغه دوم شخص جمع، به خاطر تغییر تکیه صدا از حرف دوم به پسوند و برای راحت‌تر شدن فهمیدن فرق جمع مذکر مخاطب و جمع مؤنث مخاطب، کاماتص حرف اول ریشه، تبدیل به شوا می‌شود. שאל (پرسیدن) אֲנִי שָׁאַלְתִּי אֲנַחְנוּ שָׁאַלְנוּ אַתָּה שָׁאַלְתָּ אַתֶּם שְׁאַלְתֶּם אַתְּ שָׁאַלְתְּ אַתֶּן שְׁאַלְתֶּן הוּא שָׁאַל הֵם שָׁאֲלוּ הִיא שָׁאֲלָה הֵן שָׁאֲלוּ 🔅دلیل به کار بردن خطف پتخ در שָׁאֲלָה و שָׁאֲלוּ، راحت‌تر شدن تلفظ است، چرا که تلفظ حرف حلقی با شوا، زمانی که در ابتدای هجاست، سخت است. עבד (کار کردن) אֲנִי עָבַדְתִּי אֲנַחְנוּ עָבַדְנוּ אַתָּה עָבַדְתָּ אַתֶּם עֲבַדְתֶּם אַתְּ עָבַדְתְּ אַתֶּן עֲבַדְתֶּן הוּא עָבַד הֵם עָבְדוּ הִיא עָבְדָה הֵן עָבְדוּ 🔅به مواردی که در برخی صیغه‌ها خطف پتخ جایگزین شوا می‌شود، دقت کنید. הִיא גָּמְרָה => הִיא שָׁאֲלָה הֵם גָּמְרוּ => הֵם שָׁאֲלוּ אַתֶּם גְּמַרְתֶּם => אַתֶּם עֲבַדְתֶּם אַתֶּן גְּמַרְתֶּן => אַתֶּן עֲבַדְתֶּן https://eitaa.com/ebri_biyamoozim
امام خمینی در نامه به ابوجهاد (از رهبران و بنیانگذاران جنبش فتح): من امیدوارم که نهضت اسلامی ایران، که با ابعاد گسترده‌اش بی‌سابقه در طول تاریخ است، در کنار برادران مسلمان فلسطین به آرمان‌های انسانی و اسلامی خود برسند و بیرق ظلم و جنایت را برای همیشه سرنگون و پرچم باعظمت اسلام را در اهتزاز درآورند. (۱، آذر، ۱۳۵۷) الإمام الخمیني في رسالته إلى أبو جهاد (أحد مؤسسي حركة فتح): آمل أن تحقق الحركة الإسلامية الإيرانية، التي لم يسبق لها مثيل في أبعادها الواسعة عبر التاريخ، مُثلها الإنسانية و الإسلامية مع جماعة الإخوان المسلمين في فلسطين، و أن تقلب راية القهر و الجريمة إلى الأبد و ترفع راية الإسلام العظيم. אימאם ח'ומייני במכתבו לאבו ג'יהאד (ממייסדי תנועת פת"ח): אני מקווה שהתנועה האיסלאמית של איראן, שהיא חסרת תקדים בממדיה העצומים לאורך ההיסטוריה, תשיג את האידיאלים האנושיים והאסלאמיים שלה יחד עם האחים המוסלמים בפלסטין ותפיל את דגל הדיכוי והפשע לנצח ותניף את הדגל הגדול של האיסלאם. (22 November 1978) Imam Khomeini in his letter to Abu Jihad (one of the leaders and co-founders of the party Fatah): I hope that the Islamic Movement of Iran, which is unprecedented in its vast dimensions throughout history, will achieve its human and Islamic ideals together with the Muslim Brothers in Palestine and overthrow the flag of oppression and crime forever and raise the great flag of Islam. (22 November 1978) 'ומייני
انقلاب اسلامی ما آغاز آزادی قدس است. ثورتنا الإسلامية هي بداية حرية القدس. המהפכה האסלאמית שלנו היא התחילה של חופש קודס. Our Islamic Revolution is the biginning of Qods Freedom.
✅ تمرین‌های درس چهارده کتاب هیسود:👇 1. הַיּוֹם בַּחוּץ חַם. 2. אוּלַי אַתָּה יוֹדֵעַ לְמִי יֵשׁ שַׂק אוֹ כַּד? 3. אֲנַחְנוּ רוֹצִים מַיִם (מיים) כִּי אֲנַחְנוּ צְמֵאִים. 4. מַדוּעַ אַתָּה זוֹרֵק אֶת הַלֶּחֶם עַל הַחוֹל? 5. הוּא עוֹמֵד בִּתְפִלָה לִפְנֵי הָאָרוֹן. 6. הָאִשָּׁה הַזֹּאת (אִשָּׁה זֹאת) עֲיֵפָה מְאֹד (מאוד) כִּי הִיא עוֹבֶדֶת הַרְבֵּה (מְאֹד). 7. אֵין לִי כֶּסֶף אוֹ זָהָב. 8. הַיָּדַיִם (הידיים) וְהָרַגְלַים (הרגליים) שֶׁל הָאִישׁ הַחוֹלֶה רוֹעַדוֹת. 9. יֵשׁ הַרְבֵּה שְׁבִילִים בַּגַּן הַזֶּה (בְּגַן זֶה). 10. בַּצָּהֳרַים (בצהריים) הַמִּסְעָדָה הַזֹּאת (מִסְעָדָה זֹאת) תָּמִיד מְלֵאָה, אֲבָל בָּעֶרֶב הִיא כִּמְעַט רֵיקָה. 11. הוּא רָץ לָאֵם (אֶל הָאֵם) בַּלֵּב מָלֵא שִׂמְחָה. 12. מַדוּעַ אַתְּ לֹא קוֹרֵאת (אֵין אַתְּ קוֹרֵאת) הָלְאָה (עוֹד)? 13. בָּעֶרֶב אֲנַחְנוּ אוֹכְלִים דָּגִים אוֹ בָּשָׂר וּמְעַט לֶחֶם. 14. אֵין לִי עוֹד כֶּסֶף. 15. יֵשׁ הַרְבֵּה מַיִם (מיים) בַּמָּקוֹם הַזֶּה (בְּמָקוֹם זה). 16. חַיִּים בְּלִי תִּקְוָה (תקווה) (הוּא) לֹא חַיִּים. 17. זֶה נֵס. הוּא לֹא בָּא אֶל הַכִּתָּה (לַכִּתָּה), אֲבָל בְּכָל זֹאת הוּא יוֹדֵעַ אֶת הַשִׁעוּר (שיעור) טוֹב. https://eitaa.com/ebri_biyamoozim
✅ قواعد درس پانزدهم (۳):👇 ب) فعل‌های سالم که حرف سومشان ח یا ע است: این افعال مانند فعل‌های سالم صرف می‌شوند، جز در مفرد مؤنث مخاطب که حرف ח یا ע، پتخ می‌گیرد. אַתְּ לָקַחַתְּ אַתְּ שָׁמַעַתְּ 🔅هرچند این نکته در تکلم روزانه رعایت نمی‌شود و ח یا ע مانند فعل‌های سالم، همچنان با شوا می‌آیند. אַתְּ לָקַחְתְּ אַתְּ שָׁמַעְתְּ ج) حذف ضمیر در زمان گذشته: جز برای صیغه مفرد مذکر غایب، در بقیه صیغه‌ها استفاده از ضمیر اختیاری است. אֲנִי גָּמַרְתִּי= גָּמַרְתִּי אֲנַחְנוּ שָׁאַלְנוּ= שָׁאַלְנוּ د) گذشته افعال פ"נ، פ"י: این دسته افعال در زمان گذشته، مانند افعال سالم صرف می‌شوند. אֲנִי יָשַׁבְתִּי... אֲנִי נָפַלְתִּי... هـ) نفی فعل گذشته: درحالیکه یاد گرفتیم زمان حال، هم با לֹא و هم با אֵין منفی می‌شود، برای منفی کردن فعل گذشته، تنها می‌توانیم از واژه לֹא استفاده کنیم‌. من نخوردم.=> אֲנִי לֹא אָכַלְתִּי. https://eitaa.com/ebri_biyamoozim
✅ قواعد درس پانزدهم (۴):👇 و) اصطلاحات נָכוֹן و צָדַק: عبارات «درست گفتن» و «صحیح بودن» را می‌توان یا با فعل צָדַק یا با صفت נָכוֹן بیان کرد. هرچند נָכוֹן تنها برای اشیا و امور است و צָדַק برای انسان. من راست می‌گویم.=> אֲנִי צוֹדֵק. این، پاسخ صحیح است.=> זֹאת תְּשׁוּבָה נְכוֹנָה. https://eitaa.com/ebri_biyamoozim
✅ عدد پانزده و شانزده در زبان عبری:👇 همانطور که در بخش آموزش حروف آموختیم، الفبایی که بر مبنای ابجد باشد، حروفش دارای ارزش عددی است و از آنها برای نوشتن عدد استفاده می‌کنند. الفبای زبان عبری نیز بر مبنای ابجد و دارای ارزش عددی است. این مسئله در میان یهودیان بسیار قابل توجه است و حتی گروهی از یهودیان برای تصرف در امور عالم به بازی با این حروف می‌پردازند. 🔅 مثال: - برای نوشتن عدد ۹، از حرف نهم استفاده می‌شود: ט - برای نوشتن عدد ۱۹، از حرف ده و نه استفاده می‌شود: יט - برای نوشتن عدد ۱۲۹، از حرف صد، بیست و نه استفاده می‌شود: קכט ✳️ در کنار همه اینها، سه حرف י, ו, ה که حروف تشکیل‌دهنده יהוה (یهوه) هستند، جایگاه ویژه‌ای دارند و یهودیان اجازه استفاده از آنها را در هر شرایطی ندارند. ✳️ به این ترتیب، هنگام نوشتن اعدادی که این حروف در آنها هستند، تغییراتی صورت می‌گیرد. ✳️ در کتاب هیسود، در عنوان درس پانزده و شانزده، شاهد این تغییر هستیم. به این صورت که عدد پانزده باید از کنار هم قرار گرفتن حرف دهم و حرف پنجم تشکیل شود که می‌شود יה. اما همانطور که در کتاب شاهدیم از حروف نهم و ششم برای نوشتن پانزده استفاده شده است (טו). ✳️ عدد شانزده هم همین نکته را دارد که باید با حرف دهم و ششم نوشته شود، یعنی יו. اما با حرف نهم و هفتم نوشته شده است، یعنی טז. ✳️ این قاعده در تمامی اعداد عبری که با حروف نوشته می‌شوند، رعایت می‌شود. https://eitaa.com/ebri_biyamoozim
✅ کلمات جدید درس پانزدهم:👇 בֵּין: میان، بین גָּמַר: تمام کرد גֶּשֶׁר (גְּשָׁרִים): پل חֶדֶר (חֲדָרִים): اتاق חֲלוֹם (חֲלוֹמוֹת): خواب، رؤیا חָלַם: خواب دید יוֹנָה: یونس יַעַר (יְעָרוֹת): جنگل לַיְלָה (לֵילוֹת): شب (مذکر) מִטָּה (מִטּוֹת); تخت‌خواب מְעַנְיֵן, מְעַנְיֶנֶת: جالب נָבִיא (נְבִיאִים): نبی، پیامبر נָהָר (נְהָרוֹת): رودخانه פֶּה (פִּיוֹת): دهان צָדַק: درست گفت צָעַק: فریاد زد קוֹל (קוֹלוֹת): صدا קָפַץ: پرید רַע, רָעָה: بد، شر שַׂקִּית: کیسه 🔅عبارات تازه: עַל פֶּה: از حفظ، شفاهاً בְּקוֹל = בְּקוֹל גָּדוֹל: با صدای بلند זְמַן מָה: مدت زمانی، مدت کوتاهی יוֹם הָעַצְמָאוּת: روز استقلال https://eitaa.com/ebri_biyamoozim