eitaa logo
عبری بیاموزیم#إنا-علی-العهد
801 دنبال‌کننده
279 عکس
172 ویدیو
25 فایل
آموزش زبان عبری توسط خانم دکتر عبدی فهرست مطالب https://eitaa.com/ebri_biyamoozim/847 فهرست درس‌های کتاب هیسود https://eitaa.com/ebri_biyamoozim/1564 ارتباط با مدیریت https://eitaa.com/farzanehpoor
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ کلمات جدید درس اول (שיעור א):👇 אֲנִי: من אַתָּה: تو (مذکر) אַתְּ: تو (مؤنث) הוּא: او (مذکر) הִיא: او (مؤنث) אֲנַחְנוּ: ما אַתֶּם: شما (مذکر) אַתֶּן: شما (مؤنث) הֵם: آنها (مذکر) הֵן: آنها (مؤنث) גַּם: همچنین הַ...: حرف تعریف 🔅הַ... به کلمه بعدش می‌چسبد. مثال: הַמּוֹרֶה= المعلم (معرفه) וְ...: و (حرف عطف) 🔅וְ... به کلمه بعدش می‌چسبد. مثال: דָּוִד וְרוּת= داوود و روت כֵּן: بله לֹא: نه מַה (מָה- מֶה): چه کاره؟، چه چیز؟ 🔅صدای مم (מ) با توجه به صدای کلمه بعدی مشخص می‌شود. ضمن اینکه حرف اول کلمه بعدی نیز اگر حلقی (א, ה, ח, ע + ר) نباشد، داگش می‌گیرد. مثال: מַה שָּׂרָה? (سارا چه کاره است؟) מוֹרֶה (מוֹרִים): معلم (مذکر) מוֹרָה (מוֹרוֹת): معلم (مؤنث) מִי: چه کسی؟ שָׁלוֹם (שְׁלוֹמוֹת): سلام، صلح שִׁעוּר ~ שיעור (שִׁעוּרִים ~ שיעורים): درس תַּלְמִיד (תַּלְמִידִים): دانش‌آموز (مذکر) תַּלְמִידָה (תַּלְמִידוֹת): دانش‌آموز (مؤنث) 🔆 کلمه‌ای که بعد از علامت تقریبا (~) آمده و نقطه‌گذاری نشده، حالت آن کلمه در متن ماله است. ✅ بررسی درس اول:👇 📝 عنوان שִׁעוּר "א" درس اول הַמּוֹרֶה: שָׁלוֹם, תַּלְמִידִים. معلم: سلام دانش‌آموزان! 🔺הַמּוֹרֶה: הַ + מוֹרֶה 🔅حرف تعریف بر سر מוֹרֶה آمده، حرف اول מוֹרֶה داگش گرفته. 🔺תַּלְמִידִים: תַּלְמִיד + ִים 🔅ساختن جمع مذکر אֲנִי הַמּוֹרֶה. من معلم هستم. הַתַּלְמִידִים: שָׁלוֹם, מוֹרֶה. دانش‌آموزان: سلام معلم! 🔺הַתַּלְמִידִים: הַ + תַּלְמִידִים 🔅תַּלְמִידִים حرف تعریف گرفته، اما چون حرف اولش (תּ)، خودش داگش‌دار بود، تغییری نکرد. הַמּוֹרֶה: מִי אַתְּ? معلم: چه کسی [هستی] تو؟ 🔅מִי از نام سؤال می‌کند. 🔅کلمه‌ای برای فعل ربط (هست، است) در عبری نداریم. שָׂרָה: אֲנִי שָׂרָה. سارا: من سارا [هستم]. הַמּוֹרֶה: שָׂרָה, אַתְּ מוֹרָה? معلم: سارا! تو معلم [هستی]؟ 🔺מוֹרָה: 🔅چون سارا مؤنث است، از کلمه مؤنث معلم برای او استفاده شده. 🔅وقتی از شغل کسی سؤال می‌کنیم، آن شغل نیاز به حرف تعریف ندارد. שָׂרָה: אֲנִי לֹא מוֹרָה. سارا: من نیستم معلم. 🔅לֹא برای منفی کردن جمله استفاده می‌شود. אֲנִי תַּלְמִידָה. من دانش‌آموز هستم. 🔺תַּלְמִידָה: תַּלְמִיד + ָה 🔅مؤنث شدن اسم مفرد مذکر با افزودن کاماتص و هی. הַמּוֹרֶה: שָׂרָה, מִי הִיא? معلم: سارا! چه کسی [هست] او؟ שָׂרָה: הִיא רוּת. سارا: او روت [است]. גַּם הִיא תַּלְמִידָה. همچنین او دانش‌آموز [است]. הַמּוֹרֶה: מִי אַתָּה? معلم: چه کسی [هستی] تو؟ דָּן: אֲנִי דָּן. دان: من دان [هستم]. אֲנִי תַּלְמִיד. من دانش‌آموز [هستم]. הַמּוֹרֶה: דָּן, מִי הוּא? معلم: دان! چه کسی [هست] او؟ דָּן: הוּא דָּוִד. دان: او داوود [است]. גַּם הוּא תַּלְמִיד. همچنین او دانش‌آموز [است]. הַמּוֹרֶה: שָׂרָה וְרוּת, معلم: سارا و روت! אַתֶּן תַּלְמִידוֹת? شما دانش‌آموزان [هستید]؟ 🔺תַּלְמִידוֹת: תַּלְמִיד + וֹת 🔅اسم مفرد مذکر با וֹת (علامت جمع مؤنث) جمع بسته شده، برای اشاره به دو دختر. הַתַּלְמִידוֹת: כֵּן, אֲנַחְנוּ תַּלְמִידוֹת. دانش‌آموزان (مؤنث): بله، ما دانش‌آموزان [هستیم]. הַמּוֹרֶה: דָּן וְדָוִד, معلم: دان و داوود! 🔺וְדָוִד: וְ + דָּוִד 🔅با اضافه شدن حرف عطف (וְ) بر سر דָּוִד، داگش دالت (דּ) افتاده. ✳️ نکته: همانطور که آموختیم، حروف بِگِدکِفِت یا داگش‌دار (בּגּדּ כּפתּ) در ابتدای کلمه حتما داگش دارند. اما با افزوده شدن برخی حروف، مثل حرف عطف، به قبل از آن داگششان را از دست می‌دهند. אַתֶּם תַּלְמִידִים? شما دانش‌آموزان [هستید]؟ הַתַּלְמִידִים: כֵּן, אֲנַחְנוּ תַּלְמִידִים. دانش‌آموزان: بله، ما دانش‌آموزان [هستیم]. הַמּוֹרֶה: רוּת, מַה שָּׂרָה וְדָוִד? معلم: روت! چه کاره [هستند] سارا و داوود؟ 🔺מַה שָּׂרָה: מַה + שָׂרָה 🔅سارا چون بعد از מַה آمده، حرف اولش داگش گرفته. רוּת: תַּלְמִידוֹת. روت: دانش‌آموزان. 🔅از لفظ مؤنث استفاده کرده. הַמּוֹרֶה: לֹא, רוּת. معلم: نه، روت! הֵם תַּלְמִידִים. آنها دانش‌آموزان [هستند]. 🔅از لفظ مذکر استفاده کرده. چون همانطور که در قواعد گفتیم، صرف وجود یک مذکر در یک جمع، لفظ مورد استفاده را مذکر می‌کند. https://eitaa.com/ebri_biyamoozim
✅ تمرین‌های درس اول کتاب هیسود👇 1. מִי הוּא? 2. מַה הוּא? 3. הוּא תַּלְמִיד. 4. הִיא תַּלְמִידָה. 5. רוּת תַּלְמִידָה וְגַם שָׂרָה תַּלְמִידָה. (רוּת הִיא תַּלְמִידָה וְגַם שָׂרָה הִיא תַּלְמִידָה.) 6. כֵּן, אֲנַחְנוּ תַּלְמִידוֹת. 7. הוּא הַמּוֹרֶה. 8. לֹא, אַתָּה הַמּוֹרֶה. 9. דָּוִד תַּלְמִיד וְגַם דָּן תַּלְמִיד. (דָּוִד הוּא תַּלְמִיד וְגַם דָּן הוּא תַּלְמִיד.) 10. שָׂרָה וְדָן תַּלְמִידִים. (שָׂרָה וְדָן הֵם תַּלְמִידִים.) 11. מִי הַמּוֹרֶה? 12. מִי הַתַּלְמִידִים? 13. הִיא הַמּוֹרָה וְהֵם הַתַּלְמִידִים. 14. אֲנַחְנוּ תַּלְמִידִם וְגַם הֵם תַּלְמִידִים. 15. שָׁלוֹם, תַּלְמִידוֹת! 🔅به حروف بگد کفت یا داگش‌داری که به دلیل اضافه شدن حرف عطف به قبلشان، داگششان را از دست داده‌اند، دقت کنید. https://eitaa.com/ebri_biyamoozim
✅ قواعد درس دوم:👇 عموماً ریشه هر فعل، از سه حرف اصلی تشکیل شده است که شبیه «فَعَل» عربی بوده، وارد باب‌های مختلف می‌شود، معانی متفاوتی پیدا می‌کند و قابل صرف است. ✳️ در این حالت، آن سه حرف اصلی را به صورت‌های زیر می‌خوانند: - פֵּא הַפֹּעַל - עַיִן הַפֹּעַל - לָמֶד הַפֹּעַל که در واقع مانند همان فاءالفعل، عین الفعل و لام الفعل در زبان عربی است. ✳️ از آنجا که خود فعل یا پُعَل (פֹּעַל) دارای حرف حلقی است و حرف حلقی از جمله حروف اطواری بوده، در باب‌های مختلف و هنگام صرف، دچار تغییر صدا می‌شود، و به این ترتیب، صدای اصلی آن حرف در آن باب را نشان نمی‌دهد، معمولاً برای نشان دادن صرف‌ها، از ریشه نوشتن (כָּתַב) استفاده می‌کنند. https://eitaa.com/ebri_biyamoozim
👆👆👆👆👆 ✅ فعل زمان حال یا همان اسم فاعل ✳️ برای تمامی مفردهای مذکر ✳️ صرف‌نظر از متکلم، مخاطب یا غایب بودن.
👆👆👆👆👆 ✅ فعل زمان حال یا همان اسم فاعل ✳️ برای تمامی مفردهای مؤنث ✳️ صرف‌نظر از متکلم، مخاطب یا غایب بودن.
👆👆👆👆👆 ✅ فعل زمان حال یا همان اسم فاعل ✳️ برای تمامی جمع‌های مذکر ✳️ صرف‌نظر از متکلم، مخاطب یا غایب بودن.
👆👆👆👆👆 ✅ فعل زمان حال یا همان اسم فاعل ✳️ برای تمامی جمع‌های مؤنث ✳️ صرف‌نظر از متکلم، مخاطب یا غایب بودن.
✅ הַפְּעָלִים שֶׁל שִׁעוּר בּ (2)‏ فعل‌های درس دوم ✳️ فعل‌های این درس همه سالم صرف می‌شوند‎.‎ 1⃣ א - מ - ר گفتن (با حرف اضافه ל- ، אֶל)‏ אוֹמֵר אוֹמְרִים אוֹמֶרֶת אוֹמְרוֹת 2⃣ ח - שׁ - ב فکر کردن (با حرف اضافه עַל)‏ חוֹשֵׁב חוֹשְׁבִים חוֹשֶׁבֶת חוֹשְׁבוֹת 3⃣ י - שׁ - ב نشستن יוֹשֵׁב יוֹשְׁבִים יוֹשֶׁבֶת יוֹשְׁבוֹת 4⃣ כ - ת - ב نوشتن כּוֹתֵב כּוֹתְבִים כּוֹתֶבֶת כּוֹתְבוֹת 5⃣ ל - מ - ד درس خواندن، مطالعه کردن לוֹמֵד לוֹמְדִים לוֹמֶדֶת לוֹמְדוֹת 6⃣ ע - מ - ד ایستادن، توقف کردن، در شرف انجام کاری بودن עוֹמֵד עוֹמְדִים עוֹמֶדֶת עוֹמְדוֹת https://eitaa.com/ebri_biyamoozim
✅ صرف فعل כּוֹתֵב با تلفظ، از وبگاه پعالیم‌ ✳️ Verb- PA'AL که بالای صفحه نوشته شده، اشاره به بینیان (בינין) آن است. ✳️ Root כ-ת-ב ریشه و سه حرف اصلی فعل است. ✳️ در جمله انگلیسی هم اشاره شده که بخاطر حروف ساده ریشه، صرف خاصی در آن وجود ندارد و صرف‌ها همه ساده انجام می‌شود. ✳️ بعد هم معنی و صرف آن، همراه تلفظ... https://www.pealim.com/dict/1-lichtov/ https://eitaa.com/ebri_biyamoozim
می‌توانید بقیه افعال را نیز با نوشتن در قسمت جستجو، پیدا کنید. https://www.pealim.com/