eitaa logo
عبری بیاموزیم#إنا-علی-العهد
798 دنبال‌کننده
279 عکس
172 ویدیو
25 فایل
آموزش زبان عبری توسط خانم دکتر عبدی فهرست مطالب https://eitaa.com/ebri_biyamoozim/847 فهرست درس‌های کتاب هیسود https://eitaa.com/ebri_biyamoozim/1564 ارتباط با مدیریت https://eitaa.com/farzanehpoor
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ متن ماله درس چهاردهم:👇 במדבר מדבר. אין דרך ושביל. לא רואים ציפור בשמיים. בכל מקום רואים רק חול והרים. הרוח חמה. איש הולך ברגל. הרגליים של האיש עייפות. הוא רעב וצמא. בידיים של האיש שק וכד. השק של האיש ריק. אין בו לא לחם ולא עוגות, לא בשר ולא דגים. גם הכד ריק. אין עוד מיים בו. האיש זורק את השק ואת הכד הריקים, והולך הלאה. הוא עייף מאוד. הרגליים שוקעות בחול החם. האיש הולך ונופל, אבל בכל זאת הוא קם והולך הלאה. ופתאום רואה האיש שק מלא על החול. "זה נס גדול!" קורא האיש בשמחה. "אולי יש בו אוכל, ואני כל כך רעב." בתפלה בלב ובתקווה בעיניים הוא רץ אל השק. האיש פותח את השק בידיים רועדות. אבל מיד אחרי כן הוא זורק את השק על החול. "אין לי מזל!" קורא האיש, "השק מלא רק כסף וזהב." https://eitaa.com/ebri_biyamoozim
عبری بیاموزیم#إنا-علی-العهد
✅ عدد و معدود (۳):👇 ✳️ ویژگی‌های عدد اصلی یک: ۱. همانطور که پیشتر اشاره شد، عدد اصلی یک، تنها عددی
✅ عدد و معدود (۴):👇 تا اینجا آموختیم که عدد اصلی یک و دو در جنسیت با معدود مطابقت دارند. اما از سه تا ده اینگونه نیست. ✳️ ویژگی‌های اعداد اصلی سه تا ده: ۱. اعداد سه تا ده قبل از معدود می‌آیند. ۲. در جنس، خلاف معدود هستند. ۳. معدود به صورت جمع می‌آید. 🔅 اعداد مؤنث که برای معدود مذکر می‌آیند: سه خانه => שְׁלֹשָׁה (שלושה) בָּתִים چهار خانه => אַרְבָּעָה בָּתִים پنج خانه => חֲמִשָׁה (חמישה) בָּתִים شش خانه => שִׁשָּׁה (שישה) בָּתִים هفت خانه => שִׁבעָה בָּתִים هشت خانه => שְׁמוֹנָה בָּתִים نه خانه => תִּשְׁעָה בָּתִים ده خانه => עֲשָׂרָה בָּתִים 🔅اعداد مذکر که برای معدود مؤنث می‌آیند: سه آزمایشگاه => שָׁלֹשׁ (שלוש) מַעְבָּדוֹת چهار آزمایشگاه => אַרבַּע מַעְבָּדוֹת پنج آزمایشگاه => חָמֵשׁ מַעְבָּדוֹת شش آزمایشگاه => שֵׁשׁ מַעְבָּדוֹת هفت آزمایشگاه => שֶׁבַע מַעְבָּדוֹת هشت آزمایشگاه => שְׁמוֹנֶה מַעְבָּדוֹת نه آزمایشگاه => תֵּשַׁע מַעְבָּדוֹת ده آزمایشگاه => עֶשֶׂר מַעְבָּדוֹת ✳️ داخل پرانتز، حالت ماله اعداد آمده است. https://eitaa.com/ebri_biyamoozim
✅ دوره کوتاهی بر صرف انواع فعل در زمان حال:👇 همانطور که پیشتر آموختیم، فعل زمان حال در زبان عبری، درواقع اسم فاعل است که در معنای فعل مضارع ساده، مضارع استمراری، مضارع تأکیدی و البته اسم فاعل قابل استفاده است. 🔅دلیل چهار صیغه بودن زمان مضارع نیز همین است که در چهار اسم مفرد مذکر، مفرد مؤنث، جمع مذکر و جمع مؤنث صرف می‌شود. 🔅همین مسئله باعث شده که وجود ضمیر در جمله لازم باشد تا نشان‌دهنده دقیق اول، دوم و یا سوم شخص باشد. ✳️ با توجه به سه حرف اصلی فعل، صرف افعال مضارع را در شش دسته می‌توان ارائه کرد: ۱. فعل‌های سالم (حروف اطواری و‌ حلقی در حرف دوم و‌ سوم ریشه ندارند.). مانند: למד (درس خواندن، مطالعه کردن) לוֹמֵד לוֹמְדִים לוֹמֶדֶת לוֹמְדוֹת 🔅فعل‌هایی که حرف اول ریشه‌شان حلقی است، در زمان مضارع، مانند فعل‌های سالم صرف می‌شوند. مثل: אכל ۲. فعل‌هایی که حرف دومشان حلقی (א، ה، ח، ע) است.‏ مانند: צחק (خندیدن)‏ צוֹחֵק צוֹחֲקִים צוֹחֶקֶת צוֹחֲקוֹת 🔅تغییر در دو صیغه جمع را دقت کنید. ۳. فعل‌هایی که حرف سومشان ע یا ח است.‏ مانند: ידע (دانستن) יוֹדֵעַ יוֹדְעִים יוֹדַעַת יוֹדְעוֹת 🔅تغییر در دو‌ صیغه مفرد را دقت کنید. ۴. فعل‌هایی که حرف سومشان א است.‏ مانند: קרא (خواندن، صدا کردن، فریاد زدن) קוֹרֵא קוֹרְאִים קוֹרֵאת קוֹרְאוֹת 🔅تغییر در صیغه مفرد مؤنث را دقت کنید. ۵. فعل‌هایی که حرف سومشان ה است، مانند: ענה (پاسخ دادن) עוֹנֶה עוֹנִים עוֹנָה עוֹנוֹת 🔅تغییر در دو صیغه مفرد و حذف ה در دو صیغه جمع را دقت کنید. ۶. فعل‌هایی که حرف دومشان י یا ו است. مانند: קומ (برخاستن، بلند شدن، بیدار شدن، بنا شدن، به وجود آمدن) קָם קָמִים קָמָה קָמוֹת 🔅حذف حرف י یا ו را در تمامی صیغه‌ها و ایجاد تغییر جدی در صرف آنها را دقت کنید. https://eitaa.com/ebri_biyamoozim
✅ قواعد درس پانزدهم (۱):👇 مقدمه فعل: واژه فعل در زبان عبری، פֹּעַל (פועל) است. برای راحتی بیان هر یک از حروف اصلی، آنها را با تک‌تک حروف פֹּעַל می‌خوانند. به این ترتیب، حرف اول می‌شود "פּ" הַפֹּעַל، حرف دوم "ע" הַפֹּעַל و حرف سوم "ל" הַפֹּעַל. 🔅فعل‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند: ۱. فعل‌هایی که در هیچ یک از صرف‌ها، هیچ حرفی را از دست نمی‌دهند. به این افعال شلمیم (שְׁלֵמִים) (سالم و محکم) گفته می‌شود. ۲. فعل‌هایی که یکی از حروف اصلی هنگام صرف صدایش را از دست می‌دهد. به این افعال ناخیم (נָחִים) (ساکن و آرام) گفته می‌شود. ۳. فعل‌هایی که در برخی صرف‌ها، یکی از حروف اصلی‌اش را از دست می‌دهد. به این افعال خسریم (חֲסֵרִים) (ناقص) گفته می‌شود. 🔅تمامی افعال در دسته‌بندی‌های مختلفی که گیزرا (גִּזְרָה) نامیده می‌شوند، جای می‌گیرند. هر دسته با توجه به حرف اصلی خاصی که متأثر می‌شود، نامی می‌گیرد. دسته‌بندی‌ها (גִּזְרוֹת) شامل موارد زیر هستند: ۱. شلمیم (שְׁלֵמִים، سالم)، مثل: גמר ۲. פ"א، مثل: אכל ۳. פ"נ، مثل: נפל ۴. פ"י، مثل: ישב פ"י، مثل: ישן ۵. ע"ו، مثل: קום ۶. ע"י، مثل: שים ۷. ל"א، مثل: קרא ۸. ל"ה، مثل: ראה ۹. کفولیم (כְּפוּלִים، دوتایی)، مثل: חמם https://eitaa.com/ebri_biyamoozim
✅ قواعد درس پانزدهم (۱):👇 مقدمه فعل: واژه فعل در زبان عبری، פֹּעַל (פועל) است. برای راحتی بیان هر یک از حروف اصلی، آنها را با تک‌تک حروف פֹּעַל می‌خوانند. به این ترتیب، حرف اول می‌شود "פּ" הַפֹּעַל، حرف دوم "ע" הַפֹּעַל و حرف سوم "ל" הַפֹּעַל. 🔅فعل‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند: ۱. فعل‌هایی که در هیچ یک از صرف‌ها، هیچ حرفی را از دست نمی‌دهند. به این افعال شلمیم (שְׁלֵמִים) (سالم و محکم) گفته می‌شود. ۲. فعل‌هایی که یکی از حروف اصلی هنگام صرف صدایش را از دست می‌دهد. به این افعال ناخیم (נָחִים) (ساکن و آرام) گفته می‌شود. ۳. فعل‌هایی که در برخی صرف‌ها، یکی از حروف اصلی‌اش را از دست می‌دهد. به این افعال خسریم (חֲסֵרִים) (ناقص) گفته می‌شود. 🔅تمامی افعال در دسته‌بندی‌های مختلفی که گیزرا (גִּזְרָה) نامیده می‌شوند، جای می‌گیرند. هر دسته با توجه به حرف اصلی خاصی که متأثر می‌شود، نامی می‌گیرد. دسته‌بندی‌ها (גִּזְרוֹת) شامل موارد زیر هستند: ۱. شلمیم (שְׁלֵמִים، سالم)، مثل: גמר ۲. פ"א، مثل: אכל ۳. פ"נ، مثل: נפל ۴. פ"י، مثل: ישב פ"י، مثل: ישן ۵. ע"ו، مثل: קום ۶. ע"י، مثل: שים ۷. ל"א، مثل: קרא ۸. ל"ה، مثل: ראה ۹. کفولیم (כְּפוּלִים، دوتایی)، مثل: חמם https://eitaa.com/ebri_biyamoozim
✅ قواعد درس پانزدهم (۲):👇 الف) گذشته (עָבָר) افعال سالم: فعل گذشته با افزودن پسوندهایی به حروف اصلی ساخته می‌شوند. גמר (پایان دادن، تمام کردن) אֲנִי גָּמַרְתִּי אֲנַחְנוּ גָּמַרְנוּ אַתָּה גָּמַרְתָּ אַתֶּם גְּמַרְתֶּם אַתְּ גָּמַרְתְּ אַתֶּן גְּמַרְתֶּן הוּא גָּמַר הֵם גָּמְרוּ הִיא גָּמְרָה הֵן גָּמְרוּ 🔅در صیغه دوم شخص جمع، به خاطر تغییر تکیه صدا از حرف دوم به پسوند و برای راحت‌تر شدن فهمیدن فرق جمع مذکر مخاطب و جمع مؤنث مخاطب، کاماتص حرف اول ریشه، تبدیل به شوا می‌شود. שאל (پرسیدن) אֲנִי שָׁאַלְתִּי אֲנַחְנוּ שָׁאַלְנוּ אַתָּה שָׁאַלְתָּ אַתֶּם שְׁאַלְתֶּם אַתְּ שָׁאַלְתְּ אַתֶּן שְׁאַלְתֶּן הוּא שָׁאַל הֵם שָׁאֲלוּ הִיא שָׁאֲלָה הֵן שָׁאֲלוּ 🔅دلیل به کار بردن خطف پتخ در שָׁאֲלָה و שָׁאֲלוּ، راحت‌تر شدن تلفظ است، چرا که تلفظ حرف حلقی با شوا، زمانی که در ابتدای هجاست، سخت است. עבד (کار کردن) אֲנִי עָבַדְתִּי אֲנַחְנוּ עָבַדְנוּ אַתָּה עָבַדְתָּ אַתֶּם עֲבַדְתֶּם אַתְּ עָבַדְתְּ אַתֶּן עֲבַדְתֶּן הוּא עָבַד הֵם עָבְדוּ הִיא עָבְדָה הֵן עָבְדוּ 🔅به مواردی که در برخی صیغه‌ها خطف پتخ جایگزین شوا می‌شود، دقت کنید. הִיא גָּמְרָה => הִיא שָׁאֲלָה הֵם גָּמְרוּ => הֵם שָׁאֲלוּ אַתֶּם גְּמַרְתֶּם => אַתֶּם עֲבַדְתֶּם אַתֶּן גְּמַרְתֶּן => אַתֶּן עֲבַדְתֶּן https://eitaa.com/ebri_biyamoozim
امام خمینی در نامه به ابوجهاد (از رهبران و بنیانگذاران جنبش فتح): من امیدوارم که نهضت اسلامی ایران، که با ابعاد گسترده‌اش بی‌سابقه در طول تاریخ است، در کنار برادران مسلمان فلسطین به آرمان‌های انسانی و اسلامی خود برسند و بیرق ظلم و جنایت را برای همیشه سرنگون و پرچم باعظمت اسلام را در اهتزاز درآورند. (۱، آذر، ۱۳۵۷) الإمام الخمیني في رسالته إلى أبو جهاد (أحد مؤسسي حركة فتح): آمل أن تحقق الحركة الإسلامية الإيرانية، التي لم يسبق لها مثيل في أبعادها الواسعة عبر التاريخ، مُثلها الإنسانية و الإسلامية مع جماعة الإخوان المسلمين في فلسطين، و أن تقلب راية القهر و الجريمة إلى الأبد و ترفع راية الإسلام العظيم. אימאם ח'ומייני במכתבו לאבו ג'יהאד (ממייסדי תנועת פת"ח): אני מקווה שהתנועה האיסלאמית של איראן, שהיא חסרת תקדים בממדיה העצומים לאורך ההיסטוריה, תשיג את האידיאלים האנושיים והאסלאמיים שלה יחד עם האחים המוסלמים בפלסטין ותפיל את דגל הדיכוי והפשע לנצח ותניף את הדגל הגדול של האיסלאם. (22 November 1978) Imam Khomeini in his letter to Abu Jihad (one of the leaders and co-founders of the party Fatah): I hope that the Islamic Movement of Iran, which is unprecedented in its vast dimensions throughout history, will achieve its human and Islamic ideals together with the Muslim Brothers in Palestine and overthrow the flag of oppression and crime forever and raise the great flag of Islam. (22 November 1978) 'ומייני
انقلاب اسلامی ما آغاز آزادی قدس است. ثورتنا الإسلامية هي بداية حرية القدس. המהפכה האסלאמית שלנו היא התחילה של חופש קודס. Our Islamic Revolution is the biginning of Qods Freedom.