فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍برخلاف ادعای آقای «پزشکیان» پیرامون «بدهی دولت»، در دولت شهید رئیسی با وجود آنکه ۴۰٪ اوراق بدهی (یعنی همان بدهی دولت) بابت تسویه بدهیهای هنگفت دولت آقای روحانی منتشر شد اما بازهم:
1⃣ نسبت بدهی دولت و شرکتهای دولتی به تولید ناخالص از حدود ۳۰٪ به ۲۰٪ رسید.
2⃣ سهم بدهی در بودجه روند کاهشی پیدا کرد.
@Economics_Finance
🗃 برداشت دولت از صندوق توسعه و لزوم احیای خط اعتباری ترجیحی
🔖 با فرض در دسترس بودن ارزهای صندوق توسعه، کاهش سهم صندوق از نفت برای مخارج دولت اگر به فروش مستقیم ارزها به عاملیت بانکمرکزی ختم شود عملا یک انقباض پولی سنگین است و با توجه به نسبت پایین ذخائر مازاد بانکی به «اضافه برداشت» سنگین بانکها ختم میشود.
📜 پیشنهاد میکنم بانکمرکزی بهجای فروش ارزهای صندوق در بازار، این ارزها را به دارایی خارجی خود بیفزاید(ارزها را از دولت بخرد)و ما به ازای آن مستقیم ذخائر (پایهپولی) را به صورت هدفمند و در قالب «خط اعتباری ترجیحی» به بانکهای عامل ذیل بودجه عمرانی تزریق کند(با راهبری سازمان برنامه).
🔖 فواید این پیشنهاد عبارتند از:
1️⃣ تمرین بانکمرکزی برای هدایت اعتبار در قالب ایجاد خطوط اعتباری ترجیحی.
2️⃣ تمرین سازمان برنامه برای راهبری چند پروژه اولویتدار عمرانی.
3️⃣ تشویق بانکهای سالمتر در قالب ذخیرهگیری ترجیحی.
4️⃣ عدم انتقال فشار ناترازی بیشتر از محل تشدید اضافهبرداشت به بانکها.
@Economics_Finance
◼️ به هر بیپناهی آدرس «دارالضیافه حسن» را میدادند.
◼️ میدانستند ولی:
بدن بیجان کریمِ شهر را؛ با تیر میزدند نانجیبها
🏴 شهادت «امامِ امامحسینِ ما» تسلیت باد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏱صفر تا صـد ماجرای «قیـمت بنزیـن» در ایـران
🎙 نسخه صوتی- در برنامه جدال توضیح دادم که:
1️⃣ افزایش قیمت بنزین چه اهدافی دارد و چرا به اهدافش نمیرسد؟
2️⃣ چرا ابزار قیمتی در شرایط فعلی ناکارآ و غیراثربخش است؟
3️⃣ یارانه پنهان داریم یا مالیات پنهان؟
4️⃣ حامیان افزایش قیمت بنزین چه ابعادی را نمیبینند؟
5️⃣ ریشه قاچاق چیست؟
📺 لینک نسخه ویدئویی: https://eitaa.com/economics_finance/375
@Economics_Finance
72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⏱صفر تا صـد ماجرای «قیـمت بنزیـن» در ایـران
📺 نسخه ویدئویی- در برنامه جدال توضیح دادم که:
1️⃣ افزایش قیمت بنزین چه اهدافی دارد و چرا به اهدافش نمیرسد؟
2️⃣ چرا ابزار قیمتی در شرایط فعلی ناکارآ و غیراثربخش است؟
3️⃣ یارانه پنهان داریم یا مالیات پنهان؟
4️⃣ حامیان افزایش قیمت بنزین چه ابعادی را نمیبینند؟
5️⃣ ریشه قاچاق چیست؟
🎙لینک نسخه صوتی: https://eitaa.com/economics_finance/374
@Economics_Finance
📈 نرخ بهره و ترکیه
🔖 برخلاف تحلیلهای کلاسیک، قابل تامل است که:
🔖 نرخ بهره در ترکیه و کلا در کشورهایی با بدهی خارجی بالا و مخصوصا بدهیهای کوتاهمدت، یک سیاست صرفا پولی نیست.
🔖 بلکه سیاستی برای جذب جریان ورودی سیال ارزی به کشور به منظور کنترل نرخ ارز و در نتیجه کنترل انتظارات و نهایتا جلوگیری از جهشهای تورمی است.
@Economics_Finance
◼️خداوند از آقای عشقی نگذرد اما چه باید کرد؟
📆 از بیش از یک سال پیش گفتیم و نوشتیم که آقای عشقی کاملا پتانسیل تکدورهای کردن آقای رییسی را دارد و امروز میبینیم که یکی از بزرگترین ضربات را بعد از شهادت شهید رئیسی به آبرو و اعتبار و مجاهدت های بینظیر ایشان وارد کرد.
⁉️اما اصرار شورای عالی بورس برای بقای آقای عشقی عجیب بود.
‼️حالا هم که آقای عشقی زل میزند در چشم مردمی که ماههاست منتظر چند میلیون وامشان هستند و میگوید «۲.۷ میلیارد وام ۴٪ من» قانونی بودهاست. کاش حداقل فرد کارآمدی بودند.
🔖 امام صادق علیه السلام میفرمایند: ایمان ندارد آنکه «حیا» ندارد.
📝 اما راهکار چیست؟
یکی از راههای ساختاری برای جلوگیری از ویژهخواری تسهیلات بانکی اجرا و «تعمیم» قانون «حساب واحد خزانه» است که در دولت «شهید رئیسی» شروع شد.
🔖 اجرا و تعمیم این قانون باعث میشود بانکها نتوانند از محل ذخیرهگیری ناشی از حساب اختصاصی دستگاهها وامهای «ویژه» به اشخاص دولتی بدهند.
📍عزم آقای دکتر همتی در مقابله با ویژهخواری و رانتخواری باید با اجرای بدون تعارف چنین اصلاحات ساختاری سنجیده شود.
@Economics_Finance
⛔️ «جراحی» را از «مردم» شروع نکنید...
1️⃣ در «بنزین»:
🔖مردم پُرمصرف نیستند، بلکه:
📍خودروهای ما پرمصرفاند،
📍وسایل نقلیه فرسوده هستند،
📍سبد سوختی کشور دهها سال متنوع نشدهاست،
📍سیستم حملونقل عمومی سالها توسعه نیافته است.
📍مدل حملونقل در کشور جادهمحور است.
📌جراحی را از سازمان برنامه و وزارت صمت، نفت، راه و ... شروع کنید.
2️⃣ در «برق»:
📍فقط حدود ۳۰ درصد مصرف برق، خانگی است.
📍به میزان ۳۳۰ میلیون بشکه معادل نفتخام اتلاف داریم.
📍طبق آمار ایمیدرو، فقط ارزش برق هدررفته سالانه صنعت فولاد ۱.۳ میلیارد دلار است(معادل ۴ نیروگاه سیکلترکیبی مدرن).
📌جراحی را از وزارت نیرو، راه، صمت، جهادکشاورزی و ...شروع کنید
3️⃣ در «گاز»:
📍۷۰٪ مردم کمتر از ۱۰٪ گاز کشور را مصرف میکنند.
📍کل مصرف بخش خانگی کمتر از ۲۷٪ کل گاز کشور است.
📍۷۰۰ شرکت بزرگ ۵۴٪ گاز کشور را مصرف میکنند.
📍به میزان ۲۴۵ میلیون بشکه معادل نفتخام اتلاف گاز داریم.
📌جراحی را از وزارت نفت و نیرو و صندوق توسعه و سازمان برنامه شروع کنید.
4️⃣ در کل حوزه «انرژی»:
📍به میزان ۷۲۱ میلیون بشکه معادل نفت خام هدررفت انرژی تا قبل از رسیدن انرژی به دست مصرفکننده داریم که مقصرش مردم نیستند.
📌جراحی را از دولت شروع کنید.
⁉️چرا کسی از موارد فوق و نیز از اتلاف گاز برای مثال در شرکتهای متانولی سخن نمیگوید که در ۱۲ سال گذشته عملا ۱۲ میلیارد دلار از محل عدمالنفع صادرات گاز به کشور خسارت زدهاند؟
⁉️چون منافع تعداد محدودی دلال و سفتهباز و سیگنالفروش بورسی و پکیجفروشهای هوچیگر به خطر میافتد؟
✍ محمد طاهر رحیمی
@Economics_Finance
📚 جالب است که اقتصاددانان شهیری چون استیگلیتز، سن، رودریک، آمسدن و حتی مینسکی مفصل تئوریزه کردهاند و معتقدند:
📝 مداخله حکمران به مثابه Big Bank در چارچوب «خط اعتباری، rationing credit و وام با نرخ بهره ترجیحی» شرط لازم توسعه اقتصادی و حتی پیشران کاهش فقر و نابرابری است.
‼️ولی در ایران «بلاگرها» لباس اقتصاددان به تن میکنند و توئیت میزنند: سیاستمدار اگر نرخ بهره را «رها» نکند مافیا است.
@Economics_Finance
💰در باب تسهیلات نجومی
⛔️ تولید «حس تبعیض» ناشی از «تسهیلات نجومی» بانکیها، بورسیها و عشقیها و ... خسارت بزرگی است به سرمایه اجتماعیِ دولت و کل نظام.
⚠️ برخوردهای قضایی بدون اصلاح ساختاری هم راهچاره نیست؛
🔖 اصلاحات ساختاری یعنی:
1⃣ بانک مرکزی باید اولیاتی از یک نظام اعتبارسنجی و اعتباردهی هوشمند و دادهمحور را طراحی و ایجاد کند
2⃣ بانک مرکزی باید در شرایطی که بازار اعتبارات «ناکارا» است و توان تخصیص بهینه منابع مالی را ندارد و همزمان اقتصاد با «فشار هزینه» بر ترازنامه بنگاه و خانوار مواجه است، باید جیرهبندی اعتبار (Credit Rationing) در حوزه تسهیلات حمایتی از بخش «مصرفی و تجاری خرد» را در دستور کار قرار دهد که باحمایت پولی و اعتباری هدفمند هم باعث کاهش شدت «مصرف نامکفی» خانوار شود و هم باعث توسعه سرمایهاجتماعی دولت.
3⃣ بدیهتا این برنامه باید مکمل تدوین برنامههای اعتباری هدایت شده (DCP) برای «بخشهای استراتژیک» (Strategic Sector) آن هم در چارچوب ابزارهای ترجیحی(Preferential Credit Lines+Financial Reppretion) باشد.
@Economics_Finance
⛔️ فاجعهی نرخهای بهره ۵۰٪ تا ۸۰٪
‼️نرخ بهره آزاد(!) مخصوصا برای تامین مالی خرد به ارقام نجومی ۶۰٪ رسیدهاست.
🔖 کاش بانک مرکزی درک میکرد که سرکوب رشد «اسمی» نقدینگی در قالب «کنترل ترازنامه» منجر به چه کژمنشیها و کژگزینیهایی در بازار پول و اعتبارات شدهاست و چه اثرات ناگوار تکوینی و تشریعی بر نسلهای آتی میگذارد.
🔖 کاش بانک مرکزی درک میکرد که کنترلهای مقداری مثل کنترل ترازنامه اساسا الگویی برای اجرای برنامههای اعتباری هدایتشده (DCP) یعنی هدایت اعتبارات بانکی با نرخهای ترجیحی (Financial Reppretion) برای بخشهای استراتژیک اقتصاد است.
🔖 کاش بانکمرکزی درک میکرد که کنترل ترازنامه بدون جیرهبندی اعتبار (Credit Rationing) به نفع مصارف خرد مردم به ویژه در شرایط فشار هزینه خانوار منجر به نارضایتی اجتماعی شدید میشود.
@Economics_Finance
🔖 هجو و تمسخر اصل علمی به نام «کارایی» که شرط لازم برای «بازار» است، یعنی نفهمیدن اولیات اقتصاد پولی.
📚 از جوزف استیگلیتز و آلیس آمسدن و دنی رودریک تا آمارتیاسن و هایمن مینسکی و پاول کروگمن اساسا فلسفه و حد مداخله دولت و بانکمرکزی در «نظارت و تخصیص منابع مالی» را وابسته به کارایی میدانند
.
📍هرچه بازار ناکاراتر باشد؛ مداخله بیشتری لازم است... دقیقا مثل بازار ارز ایران.
🔖 پیمانسپاری ۸۰٪ روسیه مصداق بارز این گزاره است.
@Economics_Finance
‼️آیا چون بنزین در ایران ارزان! است پس مردم برای افزایش بهرهوری و بهینهسازی تمایل و انگیزه ندارند❓
📖 علم اقتصاد میگوید تقاضا برای بهینهسازی و بهره وری و ارتقا فناوری هم وابسته به تمایل و انگیزه است و هم وابسته به «توان مردم» و اگر یکی از این دو شرط فراهم نشود، تقاضا شکل نمیگیرد.
🚫 در اقتصادی که مردم دچار مصرف نامکفی، کاهش حدود 30 الی 40% تشکیل سرمایه و درآمد سرانه در دهه 90، جهش تورمی از 15% به بیش از 40% و نسبت پسانداز به درآمد نازل و رشد نسبت بدهی به درآمد هستند، رشد یکپارچه قیمت کالای پیشرانی چون سوخت و انرژی نه تنها منجر به بهینه سازی نمیشود بلکه آبان ۹۸ خلق میکند.
@Economics_Finance
📉 شرط لازم «ثبات ارزی» عبارتست از: مازاد مزمن و پایدار حسابجاری(مثل عربستان، عراق، روسیه) یا جهانروایی پول ملی(مثل منطقه یورو) یا داشتن ذخیره حجیم ارزی(مثل نروژ).
⛔️بازهم اگر این شرایط فراهم نیست اقلا باید امکان استقراض پایدار خارجی وجود داشته باشد که تجربه ترکیه، آرژانتین و مصر نشان میدهد چنین گزینهای عواقب سیاسی، امنیتی و اقتصادی بسیار ناگواری برای استقلال کشورها به بار می آورد.
🔖 بنابراین اگر چنین شرایطی حاکم نیست و بازار هم فاقد حداقلهای «کارایی» است(مثل ایران) اساسا سپردن نرخ به بازار! «غیرممکن» میشود.
@Economics_Finance
🏘 «قیمت مسکن و فقدان حکمرانی ریال»
📍دقیقا هر «جهش ارزی» منجر به جهش تورم «مسکن» شده، هرچند تورم اجاره روند با ثباتی داشتهاست.
🔖 چون وقتی ارز یعنی لنگر انتظارات تورمی رها میشود صاحبان دارایی در چارچوب «رقابت تورمی» ارزش دارایی خود را متناسب با آن تعیین میکنند.
🔖 اما اجارهبها از یک طرف کاملا به کششپذیری سمت تقاضا وابستهاست و کششپذیری(بخوانید حساسیت) بالای تقاضا نسبت به اجارهبها مخصوصا در شرایط کاهش شدید «نسبت پسانداز به درآمد خانوار»، مانع نوسان شدید تورم اجاره شدهاست و از طرف دیگر جهش انتظاری قیمت مسکن مطلوبیت صاحبخانه را تا حد زیادی پاسخ میدهد که خودش نقش جدی در جلوگیری از جهش اجارهبها دارد.
🔖 ولی قیمت مسکن با هر جهش ارزی، جهش میکند حتی در شرایط سقوط توانخرید خانوار و رکود بازار و سقوط تعداد معاملات مسکن.
📍اما اینکه اساسا ارز لنگر انتظارات شدهاست و جهشهای حتی برونزای ارزی بلافاصله به جهش قیمت مسکن ترجمه میشود ناشی از فقدان سپرهای «حکمرانی ریال» است.
🔖 فقدان ابزارهای حتی متعارف مالی چون مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه خالی، مالیات بر زمین، مالیات بر خانه خالی و عملا تقاضای مصرفی را از بازار مسکن حذف و تقاضای سرمایهای را جایگزین آن کرده است.
🔖 انحصار شهری و احتکار زمین و عدمتوسعه افقی شهرها سمت عرضه را بسیار محدود و بلکه اساسا مسدود کردهاست.
🔖 فقدان برنامه توسعه حملونقل سریعالسیر حومهای هم باعث رخداد پدیده ازدحام و تمرکز جمعیت در شهرهای بزرگ و مهاجرت دائمی از روستا به شهر شدهاست.
🛑 بدیهی است که در چنین شرایطی هر تلاطم حتی سیاسی به جهش قیمت داراییها از جمله مسکن ترجمه میشود.
🚫 این عاقبت حتمی هر نظام اقتصادی است که بهنام دستنامرئی بازار! دست حکمرانی را از تنظیمگری و سیاستگذاری کوتاه کردهاست.
@Economics_Finance
💶 درباره ایده ارزی وزیر محترم اقتصاد
🔖 توسعه مدل «واردات در مقابل صادرات» اگر با واسطهگری ریالی و مبادلهای بانکمرکزی بین تجار باشد خوب است.
⛔️ ولی اگر صرفا به تیک رفع تعهد صادرکننده ختم شود خسارتبار است چون:
1️⃣ مانع بزرگی برای تطبیق نقشه ارزی با تجاری کشور است.
2️⃣ باعث رشد سیالیت بازار سیاه (غیررسمی) و نقش دبی و ترکیه در نرخگذاری ارز میشود.
3️⃣ نقش درهم را در سبد مبادله ارزی کشور بیش از پیش توسعه میدهد.
4️⃣ مبادلات ریالی رشوهگونه صادرکننده و واردکننده را در ازای تیک رفع تعهد افزایش میدهد.
📍امیدوارم کسی اینها را به آقای وزیر بگوید.
@Economics_Finance