eitaa logo
اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی»
1.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1هزار ویدیو
36 فایل
اخبار و تحلیل‌های حوزه مباحث اقتصاد اسلامی تبلیغات بابرکت: https://eitaa.com/joinchat/3458990347Cfc4971374f
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از T124.ir
فوری یک روز کلاس با دکتر روازاده و استاد محمد مهدی قاسمی در پردیسان قم(فردا) موضوع؛ دغدغه های تمدنی فعالان طب اسلامی ویژه درمانگران، داروسازان طب و پژوهشگران و اساتید تمدن و طب اسلامی چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴٠۳ از ۹ صبح با توجه به محدودیت مکان، فقط حضور با ثبت نام در آی دی زیر ممکن است. لطفا نام و نام خانوادگی خود با پیشینه ی فعالیتی خود را به آی دی آقای ادمین ارسال کنید. آی دی ادمین 👇👇👇 @Admin_T124 هزینه جلسه صلواتی است. 🌐کانال خبرگزاری طب و تمدن اسلامی →https://eitaa.com/joinchat/3095134386C5a05e04158https://t.me/t124ir
نقد مشهورات: 👌چرا برخی از علما با بیمه مخالفند. (با آگاهی زندگی کنیم) 🟥 اولین شبهه‌ای که در مورد عقد بیمه وجود دارد، وجود شبهه‌ی غرر است. به چه معناست؟ غرر در لغت به معنای خطر و فریب آمده است و در روایات نیز در مواردی که مجهولیتی در یکی از عوضین وجود دارد استفاده شده است. بر همین اساس می‌گویند عقد بیمه از این جهت که اصل وقوع حادثه و میزان خسارت وارده مشخص نیست و همه‌اش احتمالی است، لذا اصل معامله دارای مجهولیت است. وقتی معامله‌ای دارای مجهولیت شد غرری می‌شود و غرری هم بشود معامله باطل خواهد بود. البته به شرطی که غرر را اعم از بیع بدانیم چون خود روایت می‌فرماید عن النبی عن بیع الغرر یا عن البیع الغرر. و در این روایت غرر را فقط در بیع مطرح کردند 🟥 اشکالی دیگری که مطرح کرده‌اند این است که شبهه‌ی اکل مال به باطل وجود دارد. چرا؟ چون می‌گویند شرکت بیمه یک مبالغی را دریافت می‌کند که ممکن است هیچ وقت، هیچ خسارتی اتفاق نیفتد و هیچ پرداختی هم نسبت به آن شخص انجام ندهد و این باعث بشود که پولی که دریافت می‌کند در مقابل هیچ باشد. یعنی هیچ کاری را انجام نداده است و یک پولی را دارد دریافت می‌کند و این یک‌جور اکل مال به باطل است. 🟥 شبهه‌ی دیگری که مطرح شده است بحث قماری بودن عقد بیمه است. چرا؟ چون برای منِ بیمه گذار که پرداخت‌ها را انجام می‌دهم دو حالت وجود خواهد داشت: یا حادثه‌ای برایم پیش ‌نمی‌آید و این پول‌ها به جیب شرکت بیمه می‌رود و یا اینکه حادثه‌ای برای من پیش می‌آید و شرکت بیمه بیش از آن مقداری که من پرداخت کردم را به عنوان جبران خسارت به من برمی‌گرداند. در این نگاه یا من ضرر میکنم و اتفاقی برای من نمی‌افتد و این پول از جیب من می‌رود و یا اینکه اتفاقی برای من می‌افتد و پولی را دریافت می‌کنم و در این قضیه سود می‌کنم و این یک‌جور قمار است 🟥 می‌گویند بیمه‌ی عمر عقد سفهی است. به این معنا که فرد حق بیمه را به صورت دوره‌ای پرداخت می‌کند؛ اما اگر فرد بمیرد؛ پول را به ورثه‌ی فرد می‌دهند. این یک عقد سفهی است که من دارم پول پرداخت می‌کنم که شرکت بیمه آن پول را پرداخت کند به نفرات دیگر و هیچ سودی برای من ندارد و این یک‌جور عقد سفهی است وجود شبهه‌ی ربا در عقد بیمه‌ی عمر است. به این معنا که در بیمه‌ی عمر آن کسی که (بیمه‌گذار) مبالغی پرداخت می‌کند لزوماً با آن مقداری که شرکت بیمه به وی می‌خواهد بپردازد؛ مساوی نیست! لذا اینجا شبهه ربا مطرح می‌شود که من دارم پولی را پرداخت می‌کنم و درقبال آن؛ مبلغی بیش از آن یا کمتر از آن را دریافت می‌کنم. وقتی ربا سیطره پیدا کرد، طبیعتا قرض الحسنه از بین می‌رود. در روایات آمده است که حکمت حرمت ربا چیست؟ یکی از حکمت‌هایش را گفته‌اند برای این است که مردم قرض را ترک می‌کنند و اصطناع به معروف را ترک می‌کنند و نیکوکاری را کنار می‌زنند. 🔻وقتی اینقدر مردم چشم‌هایشان به پول و سود و زمان و ساعت و دقیقه درگیر می‌شود، دیگر قرض‌الحسنه ترک می‌شود. و قرض‌الحسنه بهترین تامین اجتماعی در کنار صدقه و زکات است. وقتی در روایت داریم که قرض حسنه ۱۸ ثواب دارد و صدقه ۱۰ ثواب دارد، یعنی اینکه قرض خیلی مهم است. اینکه در روایات داریم که با وجود ربا،قرض در جامعه از بین می‌رود یعنی وجود قرض در جامعه خیلی مهم است. 🔻اگر ربا از جامعه حذف شود،قرض الحسنه در جامعه پدیدار می‌شود و می‌شود برای آن نظامات هم طراحی کرد. یعنی وقتی شما نظام ربوی بانک را برداشتید و نظام‌‌های جایگزین را گذاشتید، آن وقت معلوم می‌شود که می‌شود بستر بسیار وسیع به نام قرض‌الحسنه دید که حالا می‌شود با خلق پول هم اگر آن را در جای خودش و با حد‌ و حدود، یک منبع بسیار عظیمی در خدمت قرض الحسنه قرار می‌گیرد که مردم نیازهای خودشان را با آن پوشش می‌دهند. 🔻شما وقتی می‌روی و خودت را بیمه می‌کنی، این نهاد بیمه‌گر تمام تلاشش رو این قرار می‌دهد که از پرداخت خسارت یا آن مبلغ فرار کند! ولی قرض‌الحسنه مثل یک مادری مهربان سعی می‌کند هر مشکلی و هر آسیبی وجود دارد بی منت آن را پوشش دهد. 🔻متاسفانه نگاه حکمت آمیز و نگاهی که عمق عظمت آیات الهی را بفهمد و درک کند، مورد غفلت قرار گرفته است. فقهی ‌که ما‌ الآن داریم یک فقه منفعل است و فقیه کسی نباید باشد که سرش کلاه برود که دیگران بیایند با یک‌سری ادبیات‌ها از وی مجوز بگیرند و کار تمام شود و برود. آن نهادها کار خودشان را انجام ‌می‌دهند و آمار درمی‌آید که ۸۵ درصد معاملات صوری است! یعنی به معنای واقعی کلمه و اتم کلمه ربا! وقتی می‌گویند صوری است یعنی به اجماع فقها رباست. ✔️پژوهشی از مرکز تحقیقات طب اسلامی.(تپطا) 🔸استاد قربانپور https://eitaa.com/naghdemashhorat
11.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بسه دیگه ⏪ سید یاسر جبرائیلی در آنتن زنده تلویزیونی: نمیشه که نظام اقتصادی غرب را پذیرفت ،نظام تربیتی غرب را پذیرفت ،نظام معماری غرب را پذیرفت و همه چیز غرب را بپذیریم بعد انتظار داشته باشیم که انسانی که مولود این نظامات غربی هست چیز دیگری باشد! بعد میگویند چرا خیابان های ما اینجوری شده ، آقای رادان برو اینها را از توی خیابان ها جمع کن.... بسه دیگه.... ما از تقلید کورکورانه میرزا ملکم خانی غرب به هیچ جا نرسیدیم... 💠کانال اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/3848995129Ce91ba86e04
6.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سید یاسر جبرائیلی: سیستم بانکی اسلام مالی شده نه اسلامی‌سازی 🔸در مورد ربا با مسائلی در سیستم بانکی کشور روبرو هستیم که اگر یک شب کل اسلام را کنار بگذاریم، باز هم بانکداری ما همین است؛ اسم این سیستم و کار را باید گذاشت اسلام مالی ماجرا نه اسلامی شدن سیستم. 💠کانال اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/3848995129Ce91ba86e04
هدایت شده از T124.ir
🔞 ورود زیر 18 سال ممنوع 🔞 لازم برای 💘 ضروری برای ❤️‍🔥 محرمانه‌های زناشویی👇🏻👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/3617129056C5693002977 ✅👆🏻 آموزش و مهارت‌های زناشویی بر اساس سبك زندگی اسلامی
875.2K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️امام صادق علیه السّلام: امیرالمومنین (درود خدا بر ایشان) برای مغازه‌های بازار کرایه نمی‌گرفتند. وَ کَانَ لاَ یَأْخُذُ عَلَی بُیُوتِ اَلسُّوقِ اَلْکِرَاءَ. 📚الکافی , جلد ۵ , صفحه ۱۵۵ 💠کانال اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی» https://eitaa.com/joinchat/3848995129Ce91ba86e04
20.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روایت بانک جهانی از دهه از دست رفته اقتصاد ایران معاون اسبق وزیر اقتصاد‌: 🔹بانک جهانی در گزارشی دهه ۹۰ اقتصاد ایران را به دهه از دست رفته تعبیر و اعلام می کند، در مقطع مورد بحث، ۴۰ درصد مردم در معرض فقر قرار گرفته اند و رشد سرانه تولید ناخالص داخلی کاهش یافته است. 🔹از سال ۹۰ تا ۹۶ درآمد حقیقی فقط ۷۰ همت افزایش یافته است. براین مبنا درآمد حقیقی از ۶۸۶ به ۷۵۶ همت افزایش یافته که رقم قابل قبولی نیست. 🔹در برخی سالهای دهه ۹۰ رشد افتصادی کشور تا منفی ۲۰ درصد نیز رسید، میانگین رشد در کل دهه ۹۰ حدود صفر درصد بوده است. tn.ai/3086257 @TasnimNews 👌ضمن اینکه چنین آماری معلوم نیست صحیح باشد ولی این خبر نشان از نقشه ی دشمنان برای کشور دارد و الا اقتصاد این حجم از تسلط به اقتصاد ایران توجیحی ندارد.
هدایت شده از ستاد احیای طب اسلامی در کشور
در مملکتی که هر شبانه‌روز کِشتی‌کِشتی خودروهای شاسی و لوکس و لوازم جکوزی و سوارکاری و غذای حیوانات و سگ و گربه و خوکچه و عروس هلندی و بیلیارد و مشروب و مصالح کاخ‌سازی و اشرافی و جت شخصی وارد می‌شود، ولی ادعا میکنن و میکردن که تحریم هستیم؟! 😳😳 صد رحمت به پینوکیو و دماغ درازش. حتما با تحریم، تحریم...مافیای داخلی بدون رقیب آشغال تولیدی رو تو پاچه‌ی ملت میکردن ستاد احیای طب اسلامی در کشور 🆘@TEB_ISLAMIGILAN6
هدایت شده از T124.ir
‌ 🖇💳تبلیغات پر جذب و ارزان😍 👉🏻https://eitaa.com/tab_124
📚 صندوق قرض الحسنه طلا همزمان با همایش نظام پولی تمدن اسلامی در شهر مقدس قم، دفتر مقام معظم رهبری (حفظه الله) از هشتگ رونمایی کرد. لینک پست ترویج قرض الحسنه طلایی در کانال فقه و احکام رهبری : 🆔 https://eitaa.com/leader_ahkam/2926 🔖موسسه متا
📚فیلم کامل مصاحبه‌ی معرفی کتاب نظریۀ پولطلا در نمایشگاه کتاب تهران : https://www.aparat.com/v/H3cNM استاد متولی امامی : کتاب نظریۀ پولطلا سعی دارد بحث های نظری اقتصاد را تبدیل به یک ایدۀ عینی نماید که امکان حرکت در فضای امروز جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد. 🔖موسسۀ متا
20.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در همایش بررسی نظام پولی تمدن اسلامی و با حضور اساتید و پژوهشگران اقتصاد اسلامی مطرح شد؛ 🔺پولطلا، آری یا خیر؟! / تاریخ پول اعتباری، محکوم به تورم است/ چرا پول اعتباری در بقیه کشورها منجر به مشکلات نشده است؟! + گزارش تصویری و متنی صدای حوزه ▫️همایش نظام پولی تمدن اسلامی روز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در سالن کوثر اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم به همت مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی(متا) و با حضور جمعی از استید و پژوهشگران حوزه اقتصاد اسلامی برگزار شد. بخشی از نظرات ارائه شده: 🔹نظام بانکی جدید و پول اعتباری از مسائل مستحدثه است و باید بررسی کنیم که در فقه ما این پول اعتباری مورد تایید اسلام است یا خیر؟ 🔸تاریخ پول اعتباری، محکوم به تورم و عامل مهمی در ایجاد شکاف طبقاتی است به گونه ای که 80 نفر اول جهان، به اندازه 6 میلیارد نفر در دنیا صاحب ثروت هستند. 🔹 یکی از معضلات ما در یکسان انگاری های مدرن، یکسان انگاری های گرانی و تورم است، در حالیکه در گذشته هم گرانی بوده و چیز عجیبی نیست، اما تورم یک پدیده مدرن است! 🔸اقتصاد و بانکداری مدرن دارای منافع بسیاری است که باید به آن به دید اجتهادی نگریست. 🔹بهترین مصداق پول حقیقی، طلا است و مصداق اصلی نوستالژی و بازگشت به صدر اسلام، بازگشت طلا در اقتصاد اسلامی است. 🔸خلق پول یعنی، یک واحد پول که وارد بانک شد، چند نفر همزمان از این پول استفاده کنند، مثل استفاده از چند قولنامه برای یک ملک است که توسط بنگاهی ایجاد می شود. 🌐 https://v-o-h.ir/?p=44760 ✌️ شما هم صدای حوزه باشید! 🆔 @sedayehowzeh