eitaa logo
اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی»
1.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
888 ویدیو
31 فایل
اخبار و تحلیل‌های حوزه مباحث اقتصاد اسلامی تبلیغات بابرکت: https://eitaa.com/joinchat/3458990347Cfc4971374f
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حسین زمانی میقان
16.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸دکتر شهریار زرشناس (عضو هیات علمی دانشگاه): همچنان در این دولت هم بر مبنای نسخه‌ اقتصاد نئولیبرالی عمل می‌کنیم و هنوز نسخه جایگزینی برای آن ارائه نشده است. باید تلاش کنیم نسخه بومی مبنای عمل دولت شود... @hzamanim
۱۶ مرداد ۱۴۰۲
هدایت شده از حسین زمانی میقان
هژمونی رسانه‌ای دروغ و فریب یعنی اینکه از راننده‌تاکسی گرفته تا بقال محل، همه می‌گویند: (نقدینگی باعث تورم است) در صورتی که در دنیای حقیقی تقریباً همه(تولیدکننده ومصرف‌کننده) از کمبود نقدینگی رنج می‌برند و در آمارهای رسمی جزو کشور‌های قعر جدول در میزان نقدینگی نسبت به وسعت اقتصادمان هستیم... @hzamanim
۱۶ مرداد ۱۴۰۲
هدایت شده از اندیشکده قصد
16.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢برای طبقه کارگری ما طراحی نظام خدماتی متفاوتی باید داشته باشیم. 🔹دکتر حمیدرضا مقصودی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه قم 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
۱۶ مرداد ۱۴۰۲
هدایت شده از حسین زمانی میقان
تمام دعوای ما هم با لیبرالیسم اقتصادی همین فریبی است که اسمش را گذاشته‌اند علم ! @hzamanim
۱۶ مرداد ۱۴۰۲
هدایت شده از علی علیزاده - جدال
گزارشی از 5 ماه جنگ ارزی ایران و آمریکا 🎙 در گفتگو با سیدیاسر جبرائیلی 📅 امشب دوشنبه 16 مرداد ساعت 22 به صورت زنده و مستقیم از ⭕️ یوتیوب جدال https://youtube.com/live/2j0oeEeOxSQ ⭕️ روبیکای جدال https://rubika.ir/jedaaltv
۱۶ مرداد ۱۴۰۲
🔆زنگ عبرت: ⁉️سرای ایرانی چگونه با کمک صدا و سیما قم را از شهر حضرت معصومه(سلام الله عليها) و جمکران به شهر لوازم خانگی تبدیل کرد؟ ♦️ قم که در ذهن مردم بعنوان شهر حضرت معصومه(س)، شهر جمکران، شهر علم و دین و در یک کلمه بعنوان پایگاه اصلی و علمی جهان تشیع شناخته می‌شد. حالا با پروپاگاندای وسیع سرای ایرانی و ساده‌لوحی صدا و سیما در اذهان عمومی تبدیل به شهر لوازم خانگی شده است ♦️ حالا عده‌ی زیادی دیگر به قصد زیارت و معنویت عزم سفر به این شهر مقدس نمی‌کنند. از کنار همین مسئله تغییرات منفی گسترده‌ای در بافت فرهنگی و جمعیتی قم ایجاد شده که رفته رفته قم را از هویت اصلی خود خالی می‌کند. 🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا🇮🇷 🌍 eitaa.com/ebratha_ir  ایتا 🌍 splus.ir/ebratha.org  سروش
۱۶ مرداد ۱۴۰۲
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
14.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 این سخنان استاد پناهیان دُرّ و گهر است... اقتصاد اسلامی است... وقتی می گوییم علم جایی نیست جز در محضر قرآن و اهلبیت علیهم السلام یعنی همین. یعنی یک طلبه شیعه کلماتی را می گوید که در مقابل تمدنهای شرق و غرب می توان قرار داد و تمدنی نوین ساخت. زندگی متعاونانه و برادرانه چیزی است که به مستضعفین عالم قدرت خواهد داد و طواغیت را به زانو درخواهد آورد. چاره ای جز این نیست...باید بکوشیم. کاش می شد شعار اربعین امسال را بگذاریم: و تمرین کنیم زندگی اربعینی را در تمام طول سال... 🎤 ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
۱۷ مرداد ۱۴۰۲
هدایت شده از تشکل «حوزه مردم»
52.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گزارش خبری ایزدخواه از یک اقدام درحال وقوع امروز: تخریب واحدها در شهرک دامداری مردمی جنوب تهران‼️ شعار نیست! گرامی باد. 📣تشکل حوزوی سُعداء قم 🆔 https://eitaa.com/joinchat/603652132Ce46bba8e6a
۱۷ مرداد ۱۴۰۲
سلام آقای گنجوئی خدا قوت میگم به شما که این گونه پیگیر قنوات هستید . مردم در شهر کهریزسنگ حامی قنات هستند ومدتی هست که دارند قنات تاریخی این شهر را احیا می‌کنند وهمش به صورته جهادی از طرف مردم است وهزینه های ان را خود مردم دارند میدهند ویک کار بسیار زیبا ویک اتحاد دل نشین صورت گرفته است . امیدوارم که در تمامی شهر ها این گونه اتحاد ها قرار گیرد ومردم خودجوش قنات‌ها را آباد کنند . امیدوارم شما هم به قنات تاریخی شهر کهریزسنگ یه سر بزنید واز روند احیای آن با خبر شوید. با تشکر فراوان از لطف شما 👇👇👇👇👇👇👇 علیکم السلام بزرگوار:: تمامی مکانیزم کارشان که از مدیریت صحیح اجرائی برخوردار می‌باشد ، دنبال میکنم، ضعفی در کارشان وجود ندارد، به این فکر میکنم ، که چگونه میتوان این فرهنگ قنات و قنات داری رو به سایر نقاط کشورمان منتقل نمود. موفق باشید 🏴 {امت امام حسین(ع) نیاز به سقائی دارند} 🌐 ستاد مردمی تامین آب شرب و احیاگران چشمه سارها و قنوات استان کرمان. 👇👇👇👇👇 @qanat_kerman
۱۷ مرداد ۱۴۰۲
اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی»
سلام آقای گنجوئی خدا قوت میگم به شما که این گونه پیگیر قنوات هستید . مردم در شهر کهریزسنگ حامی قنات
اردوهای جهادی واقعی همین احیای قنات شهر و روستاهاست و الا برای زدن پایگاه بهداشت برای سازمان بهداشت جهانی و احداث مدارس یونسکویی هم بودجه هست و هم بالا تا پایین مملکت نیروی در حال فرمانبری هستند.
۱۷ مرداد ۱۴۰۲
💧امیرالمومنین علیه السلام پدر چشمه و قنات(۱) پیامبر اکرم در آخرین سخنرانی خود فرمودند: «هرکس چاه آبی حفر کند و آن چاه به آب برسد و آب آن را در اختیار مسلمانان قراردهد ـ مانند آنکه از آن آب وضو بگیرند و با آن وضو نماز بخوانند ـ خداوند به وی پاداش بسیار خواهد داد و نیز به اندازه موهای بدن آدمیان، حیوانات درنده و اهلی و پرندگانی که از آن می‌نوشند، به وی پاداش عظیمی عطا خواهد کرد و روز قیامت بر حوض پیامبر خداˆ وارد خواهد شد.» (مجلسی، 1403، ج76، ص371) موقوفات حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام: بر اساس شواهد تاریخی، حضرت علی علیهالسلام در سال‌های پایانی عمر با برکت خویش، تمامی اموال و دارایی‌های خود را در راه خدا و کمک به فقرا و نیازمندان وقف نمودند که این اموال علاوه بر چاه‌ها و چشمه‌ها و نخلستان‌ها و باغ‌هایی که حضرت به دست مبارک خویش حفر و احداث نمودند، املاک و خانه‌ها و مساجد متعددی را هم شامل می‌گردید که البته در وقف‌نامه‌های متعددی که از حضرت به جای مانده، اسامی موقوفات ایشان در تاریخ و احادیث ذکر شده است. برای مثال، حضرت در وقف‌نامه‌ای، خانه‌ای در محله بنی زُریق را وقف خاله‌های خود نمودند و نیز آن حضرت متن وقف‌نامه چاه ابی‌نَیزَر را همان هنگام که آب از آن جوشید، با درخواست قلم و کاغذ، به دست مبارک خود نگاشتند. و در آخرین وقف‌نامه‌ای که حضرت به دست مبارک خویش نوشتند، اسامی تعدادی از موقوفات خود را نام بردند. 🌑 چاه‌ها، چشمه‌ها الف. ینبُع: نام منطقه‌ای است در 165 کیلومتری غرب مدینه؛ شهری بین مکه و مدینه از بلاد بنی‌حمزه در ساحل دریای سرخ و آن را به سبب چشمه‌های فراوانش به این نام خوانده‌اند. (یاقوت حموی، 1399، ج1، ص658) ینبع قلعه‌ای است که در آن، آب روان و مزرعه بسیار وجود داشته و از فضای پردرخت و نخلستان‌ها و آب‌های گوارای آن استفاده می‌کردند. اکنون بندر بزرگی است و نُه منزل از مدینه به طرف مکّه فاصله دارد. این منطقه به دارا بودن آب زیرزمینی بسیار و کیفیت خوب برای زراعت و درخت‌کاری و داشتن زمین مناسب برای کشت و کار و باغ‌داری، معروف بوده است. ابن‌شهرآشوب تعداد چاه‌های امیرالمؤمنین علیه السلام را در ینبُع بالغ بر یکصد حلقه ذکر نموده است. (ابن‌شهرآشوب، 1404، ج2، ص132) البته برخی تعداد چشمه‌های آن را تا 170 حلقه ذکر کرده‌اند. (مجلسی، 1403، ج41، ص32) پس از وفات امام علی علیه السلام این منطقه تحت اختیار اولاد امام حسن علیه السلام قرار گرفت. نام «ینبُع» در کتب تاریخ، سیره و جغرافیا با نام امام علی علیه السلام عجین شده است. از برخی شواهد تاریخی برمی‌آید که نام «ینبُع» را امام بر این منطقه نهادند. (ابن‌شهرآشوب، ج2، ص132) امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «در زمانی که رسول خداˆ اراضی فیء را تقسیم کردند، زمینی هم نصیب علی علیه السلام گردید. ایشان در این زمین، چاهی حفر کردند که آب از درون آن مانند جوشیدن خون از گردن شتر می‌جوشید، و به همین مناسبت، نام ینبُع را ـ به معنای جوشیدن آب از زمین ـ بر آن نهادند.» (کلینی، 1401، ج7، ص54) ادامه...
۱۸ مرداد ۱۴۰۲
💧امیرالمومنین علیه السلام پدر چشمه و قنات(۲) 🌑چشمه‌های موقوفه حضرت علی علیه السلام در ینبُع عبارت بود از: 1. البُغَیبِغات (بُغَیبغه): «بُغَیبغه» چاهی است که آب آن نزدیک باشد، و به قولی، چاهی که به عمق یک قد یا در همین حد باشد. گویند: چاهی است نزدیک « رَشاء» در اطراف مدینه. (ابن‌شبه،1410، ج1، ص223) اولین چشمه‌ای که امام علی علیه السلام در ینبُع احیا کردند «بغیبغات» نام داشت. (همان، ص220) این چشمه، خود مشتمل بر چندین چشمه دیگر بود به نام‌های خِیف الأَراک، خِیف لَیلی، و خِیف بَسطاس. (سمهودی، 1403، ج3، ص277) ابن شَبَّه بر اساس روایتی می‌نویسد: عبدالعزیز بن عمران، از سلیمان بن بلال، از جعفر بن محمّد، از پدرش نقل کرده است که گفت: چون آب از چشمه‌های بُغَیبِغَه جوشید به علی در این‌باره مژده داده شد. فرمود: وارثان را خوشحال کند. سپس فرمود: این چاه‌ها وقف بر بینوایان، در راه ماندگان و فقرا است که هر کدام نزدیک‌تر باشند بهره ببرند. (سمهودی، 1403، ج4، ص1150) «بُغَیبِغَه» مزرعه‌ای بود متعلّق به امام علی علیه السلام که امروزه به آن «ینبُع النَخل» می‌گویند. آن حضرت این مزرعه را وقف مسلمانان تهی‌دست کردند. (حرّ عاملی، 1409، ج19، ص196) واقدی می‌نویسد: میوه‌های بُغَیبِغَه در زمان علی علیه السلام به هزار وسق رسید. (سمهودی، 1403، ج 2، ص 263) بُغَیبِغات از چاه‌هایی است که علی علیه السلام خود حفر و اراضی آن‌ها را آباد کردند و آن‌گاه آن‌ها را وقف کردند. این‌ها همچنان در شمار صدقات و اوقاف ایشان بود تا هنگامی که حسین بن علی علیه السلام آن‌ها را به عبدالله بن جعفر بن ابی‌طالب داد تا از محصولاتش بخورد و خرج و بدهی خود را از محل درآمد آن بدهد، بدین شرط که دختر خویش را به همسری یزید بن معاویهْْ بن ابی‌سفیان در نیاورد. عبدالله این چشمه‌ها را به معاویه فروخت. این چشمه‌ها همچنان در تصرف ماند تا هنگامی که بنی‌هاشم صوافی را در اختیار گرفتند. در این زمان، عبدالله بن حسن بن حسن درباره چشمه‌ها با ابوالعبّاس سفّاح، خلیفه عباسی، گفت‌وگو کرد و خلیفه آن‌ها را به اوقاف یا همان صدقه به علی بن ابی‌طالب علیه السلام برگرداند. این چشمه‌ها وقف ماند تا آنکه ابوجعفر منصور در دوران خلافت خود، آن‌ها را تصرف کرد. هنگامی که مهدی عبّاسی به خلافت رسید حسن بن زید در این‌باره با او گفت‌وگو کرد و تاریخ این اوقاف را برای او بازگو نمود. مهدی خلیفه عباسی نیز به زُفَر بنِ عاصم هلالی، که کارگزار او در مدینه بود، نامه نوشت و وی این چشمه‌ها را همراه دیگر اوقاف علی علیه السلام برگردانید. (ابن‌شَبَّه،1410، ج1، ص221) 2. العِینُ أبی نَیزَر: چشمه معروف دیگری در ینبُع «عین أبی‌نَیزَر» نام دارد که حضرت این چشمه را به نام «أَبی‌نَیزَر» که از بردگان آزاد شده ایشان است، نامیدند. (سمهودی، 1403، ج1، ص127) خود أَبی‌نَیزَر ماجرای احیای این چشمه را چنین گزارش کرده است: حضرت کلنگ را برداشتند و به درون چاه رفتند و مشغول کندن شدند، ولی آب برنیامد، از آنجا بیرون آمدند، در حالی که پیشانی مبارکشان خیس عرق بود. عرق از پیشانی پاک کردند و باز کلنگ را برداشتند و به درون چاه رفتند و پیوسته کلنگ می‌زدند، به حدی که صدای نفس مبارکشان به گوش می‌رسید. ناگاه آب فوران کرد و مانند گردن شتر از زمین بیرون جست، امام به سرعت از چاه بیرون آمدند و فرمودند: خدا را گواه می‌گیرم که این چشمه آب، صدقه است. کاغذ و قلم برایم بیاور. من به سرعت کاغذ و قلم آوردم. حضرت نوشتند: «به نام خداوند بخشنده مهربان. این چیزی استذ که بنده خدا علی، امیرمؤمنان صدقه داده است. این دو چشمه به نام‌های «عین ابی‌نیزر» و «"بُغَیبغه» را بر فقرای مدینه و در راه‌ماندگان وقف نمودم تا بدین وسیله، در روز قیامت چهره خود را از آتش دوزخ مصون دارم. کسی حق فروش و بخشش آن‌ها را ندارد تا آن‌گاه (یعنی قیامت) که خدا وارث آن‌ها شود و خدا بهترین وارثان است، مگر آنکه حسن و حسین بدان‌ها محتاج شوند که ملک خالص آن‌ها خواهد بود و هیچ‌کس دیگر حقّی در آن‌ها ندارد.» (کلینی، 1401، ج7، ص54) ادامه...
۱۸ مرداد ۱۴۰۲