✨ دولت سیزدهم و خسارات خلاء گفتمانی
🔹معمولا دولت ها به گفتمانشان شناخته میشوند. اما رواج عبارت «دولت سیزدهم» در ارجاعات به دولت در رسانهها، نشان میدهد دولت نتوانسته خود را پرچمدار یک گفتمان به جامعه معرفی کند.
🔸یکی از دلایل اینکه این دولت از همین آغاز کار زیر ضرب رفته، همین خلا گفتمانی است. گفتمان، قدرت نرم ایجاد میکند. دولت فاقد گفتمان، از قدرت نرم محروم است و لذا در عرصه جنگ نرم، اولا توان حمله ندارد، ثانیا در برابر حملات نرم بی سلاح و سپر است.
🔹گفتمان است که در قول و فعل کارگزاران، در رویکرد و عملکرد آنان، انسجام ایجاد میکند. گفتمان، عینک آسیبشناسانهای است که دولت به چشم میزند، مشکلات را از زاویه این گفتمان میبیند و از همین زاویه راهکارش را ارائه میدهد و اجرا میکند.
🔸دولت فاقد گفتمان به شهرداری تقلیل پیدا می کند و این یکی از جدی ترین خطراتی است که دولت سیزدهم را تهدید میکند.
🔹دولتی که ناکارآمدی گفتمانش عیان شود، گرفتار رکود می شود، اما دولت فاقد گفتمان، گرفتار روزمرگی میشود و خسارت این روزمرگی از رکود بیشتر است؛ چه، رکود با یک موفقیت گفتمانی -ولو کوچک- شکسته میشود، اما بدون گفتمان از روزمرگی نمیتوان خلاص شد.
گفتمان یک شاخص برای انتخاب و ارزیابی مدیران نیز هست. در خلاء گفتمان، تیم دولت با بازیکنان قرضی از تیمهای دیگر شکل میگیرد و روشن نیست این تیم، به کدام اصول باید متعهد باشد و بر اساس کدام معیارها ارزیابی میشود. دولت حتی وقتی پیامی به کشور خارجی میدهید باید محور آن، گفتمانش باشد.
🔸باید این خلا گفتمانی برطرف شود. اگر تلقی این است که «مردمی بودن» گفتمان دولت است، این سوال مطرح است که آیا اساسا مردمی بودن میتواند گفتمان باشد؟ گفتمان، یک دال مرکزی دارد که در حوزه ها و عرصه های مختلف تجلی و امتداد پیدا می کند. بر مبنای گفتمان می شود یک کلان پروژه تعریف کرد و پیش برد و پیشرفتش را سنجید.
🔹 بر مبنای این کلان پروژه است که در سطوح میانی، پروژههای خردتر تعریف میشود. آیا «مردمی بودن» این ظرفیت را دارد که برای مثال در حوزه مالیات، در سیاست خارجی، در آموزش و پرورش، در بهداشت و درمان، در کشاورزی و... تجلی و امتداد پیدا کند؟ آیا میتوان مسائل این حوزهها را از زاویه «مردمی نبودن» آسیبشناسی کرد و از زاویه «مردمی شدن» برایشان راهکار ارائه داد؟ پاسخ بلاتردید خیر است، چون این مفهوم اساسا چنان عمقی ندارد؛ هرچند میتواند یکی از اجزاء و امتدادهای یک گفتمان باشد.
🔹اما راهکار، تمرکز و تکیه بر روی عدالت به عنوان گفتمان دولت سیزدهم است که هم واجد مشخصات فوق است و هم با شخصیت آیتالله رئیسی تناسب و همخوانی دارد.
🔸گفتمان عدالت نباید به لفظ عدالت محدود شده و تقلیل یابد. با صرف تکرار کلمه عدالت، گفتمان ایجاد نمی شود.
🔹مراکز فکری و دانشگاهی کشور و مشخصا مراکز فکری در دولت باید بسیج شوند و درباره عدالت ادبیات تولید کنند. رئیس جمهور درباره هر موضوعی و در هر زمان و مکانی صحبت و سخنرانی دارد، باید بتواند اولا بیعدالتیهای منجر به وضع موجود را بیان کند، ثانیا وضع مطلوب را از منظر عدالت توصیف کند، ثالثا اقدامات عادلانهای که دولت میخواهد برای گذار از وضع موجود به وضع مطلوب انجام دهد را شرح دهد. این اقدامات، همان پروژههای خُرد هستند که ذیل کلان پروژه عدالت، تعریف میشوند و باید نظام رصد و پایش و ارزیابی و گزارشدهی برایشان ایجاد شود.
🔸هرچقدر ادبیات رئیس جمهور در این سه مرحله، اختصاصی و بدیع و دارای کلیدواژههای منحصر بفرد باشد، موفقتر خواهد بود؛ و البته بزرگترین تهدید برای گفتمان، این است که به ادبیاتهای وام گرفته شده از منابع دیگر، یا به اقدامات معمول و رایج، بخواهیم رنگ گفتمان خودمان را بزنیم.
🔹دولت زمانی توانسته پرچم گفتمان عدالت را بلند کند که مخالفان اقدامات دولت را بتوان مخالفان عدالت توصیف کرد. باید در پایان چهار سال اول دولت، کتاب عدالت آیتالله رئیسی برگرفته از مجموعه سخنرانیهای این چهار سال منتشر شود. همچنین دولت در پایان چهار سال باید بتواند گزارش دهد که چگونه با برقراری عدالت مشکلات را برطرف کرده است.
سید یاسر جبرائیلی
@janjali10
⭕️ خبرهای جنجالی⭕️
🔴 ولایت سیدعلی خامنهای یا باقر قالیباف؟
🔹دوقطبیسازی #عدالت_ولایت یا از حماقت است یا خیانت! اینهایی که عدالتخواهی را مقابل ولایتمداری قرار میدهند بزرگترین ضربه را به ولایت میزنند و مردم را مقابل ولایت قرار میدهند. جناب مطیعی؛ میشه شما یکبار هم مقابل انقلابیگری جعلی، شفافیتخواهی جعلی و فساد #هولدینگ_یاس قالیباف حرفی بزنی؟ میشه بفرمائید عدالتخواهان کجا علیه ولایت فقیه ایستادند یا ولایت کجا علیه عدالتخواهان ایستاده؟!
🔸این کلیپ استاد رحیمپور درباره دوقطبیسازی عدالت_ولایت را ببینید و نشر بدید. مشخص است آقای مطیعی و سایر حامیان #قاليباف بدنبال پوشش قرار دادنِ عناوین مقدس و ارزشمند برای عدم پاسخگویی به فساد گروه اقتصادی یاس هستند! بجای اینکه با فساد خودیها محکمتر برخورد کنند اما لاپوشانی میکنند! مدام در حال بازتولید دوقطبیهای غلط #عدالت_ولایت، #عدالت_امنیت و #عدالت_مصلحت هستید و ندیدیم برای اعتلای گفتمان عدالت تلاش کنید.
🔹به آقای مطیعی و سایر حامیان قالیباف توصیه میکنم که آخرت خود را فدای دنیای دیگران نکنید! فسادی که روشن است و حفاظت سپاه و سایر فرماندهان عزیز آن را تایید کرده و برایش پرونده تشکیل دادند، دفاع از عناصر این فساد قابل توجیه نیست! من بعید میدانم نشر اون #فایل_صوتی مشهور به نوعی اعتراض به محرمانگی پرونده نباشد!
@janjali10
⭕️ خبرهای جنجالی⭕️
هدایت شده از کانال سیاسی 💥 بصیر 💥
22.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣📣📣📣#رمزریال چیست؟؟؟؟
♦️حتما ببینید
❗️❗️نشر دهید
🗳🇮🇷و با نمایندگان مجلس شهرتان این موضوع را مطرح کنید
تا با تصویب قوانینی به موقع، در مجلس
مانع از جایگزینی اسکناس با رمز ریال شوند🤬
#سند2030
💥 بصیر 💥
♻️ @basire_basir ♻️
هدایت شده از کانال سیاسی 💥 بصیر 💥
🌀محل نزاع
🔹خط درگیری در رسانهها،
میان دوستداران انقلاب اسلامی،
بر سر یک اختلافنظر متمرکز است؛ اختلاف میان دو دیدگاه.
🔸حامیان دیدگاه اول معتقدند که هرگونه نقدی به دستگاههای حاکم سبب تضعیف پایههای نظام اسلامی و ناامیدشدن مردم و شادشدن دشمنان میشود.
خود را مخالف نقد نمیدانند اما در عمل آنقدر معنا و مصادیقِ درستِ نقد و مطالبهگری را #لاغر و ضیق میکنند که چیزی از این مفاهیم باقی نمیماند.
این دسته افراد، منتقدین را پیادهنظام دشمن دانسته و آنان را با خوارج دوران امام علی(علیهالسلام) مقایسه میکنند
🔹اما حامیان دیدگاه مقابل معتقدند که گروه اول، خواسته یا ناخواسته،
فساد و ناکارآمدی و عدم پاسخگویی را برای مسؤولین راحت میکنند.
سبب #نهادینهشدن رانتخواری و انحرافات گوناگون در میان مسؤولین میشوند و به تدریج زمینهی #استحاله_انقلاب_اسلامی و نظام اسلامی را فراهم میکنند
🔶 این نزاع که از دو دهه قبل آغاز شده و به تدریج شدت یافته،
گاهی از تخاطب منطقی و مستدل به سمت جدالهای پایانناپذیر و لجاجت پیش رفته است.
🔹 قطعاً بخشی از انرژیای که به این نزاع بیپایان اختصاص یافته میتوانست صَرف بیحیثیتکردن رسانههای صهیونیستی در دنیا شود، اما.....
💥 بصیر 💥
♻️ @basire_basir ♻️