🔵 جان رالز و عدالت
💠جان رالز را احیاگر بزرگ سنت فلسفه سیاسی در عصر حاضر میدانند که با طرح نظریه عدالت،وجوه هنجارین فلسفه سیاسی را بار دیگر برجسته کرد. در زمانه طرح و بیان نظریه عدالت،سنت فلسفه سیاسی نه تنها کاربرد خود را از دست داده بود،بلکه ذیل هژمون پوزیتیویسم منطقی عملاً بیان طرحوارهای هنجارین میتوانست به قیمت زیر سوال رفتن صلاحیت فهم علمی تمام شود.
💠رالز اندیشه عدالت خود را در میانه نظریات متعارض و رقیبی همچون نفعگرایی و شهودگرایی طرح کرد که به اهمیت این نظریه میافزاید و در نتیجه رالز را بدل به برجستهترین فیلسوف سیاسی عصر حاضر میکند که بدون تامل جدی بر زوایای اندیشهای او نمیتوان ادعای درک دقیقی از فلسفه سیاسی معاصر داشت.رالز با این اهمیت بدل به خاستگاه و پشتوانه تئوریک کثیری از افراد شدهاست که خود را دغدغهمند و داعیهدار مسئله عدالت میدانند و استفاده از آرا و نظریات او را در جهت نیل به وضعیتی عادلانهتر توصیه میکنند.
💠در ادامه پرونده بررسی نظریات عدالت به سراغ دکتر حسین هوشمند پژوهشگر فلسفه سیاسی و استاد اخلاق تطبیقی دانشگاه کونکوردیای کانادا رفتیم.ایشان پس از بررسی فضای اندیشهای در ابتدای قرن بیستم و تبیین جریانات مارکسیسم،فایدهگرایی و پوزیتیویسم،با روش «تعادل اندیشیدنی»که عبارتی پر کاربرد در آرا رالز است،به تاثیرپذیری رالز از هر کدام از این جریانات پرداختند. ایشان همچنین ضمن بررسی تبار فکری رالز، مهمترین وجوه تاثیر رالز از متفکرین بزرگی چون کانت،ویتگنشتاین و روسو را مورد اشاره قرار داد و رالز را یکی از بزرگترین میراثبران این فلاسفه دانستند.پس از اشاره به خاستگاه و پیشینه نظری و اندیشگی آرا رالز،ایده اصلی و ستون فقران اندیشه عدالت رالز با اشاره به مسئه مهم«قرارداد اجتماعی»و ایده«پرده جهل»واشکافی شد و دو اصل عدالت رالز به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت و سپس چارچوب و نظام اقتصادی-سیاسی سازگار با نظریه عدالت به مثابه انصاف مورد تامل واقع شد.دکتر هوشمند با بررسی نقدهای وارد بر پروژه فکری رالز،حرکت او از«نظریه عدالت» به «لیبرالیسم سیاسی»را از انتقادات لیبرتارینها و جماعتگرایان تفکیک کرده و معتقدند که لیبرالیسم سیاسی در واقع بسط ایده رالز در عدالت به مثابه انصاف بود.
💠اصولا نظریه عدالت جان رالز در سنت فلسفه سیاسی قرن بیستم چه جایگاهی دارد و نظریه عدالت او چگونه و تحت چه شرایطی احیاگر سنت فلسفه سیاسی در قرن بیستم میشود و رالز چه میزان از زندگی و زیست شخصی خودش و زمانهای که در آن زیست میکرده برای تکوین نظریه عدالت تاثیر پذیرفته است؟
💠هوشمند: اجازه میخواهم که در آغاز این گفتوگو از شما تشکر کنم که امکان گفتوگوهایی درباره عدالت و در اینجا درباره عدالت برابریخواهانه را فراهم کردهاید.اگر به این مساله توجه کنیم که اکنون گرایشاتی در کشور به سمت نئولیبرالیسم جهتگیری کردهاند،اهمیت این کار شما بهتر درک میشود.اما،در پاسخ به این سوال بد نیست که نگاهی کوتاه به بیوگرافی جان رالز و تأثیر آن بر نظریه عدالت او بیافکنیم.جان رالز درسال1921 در شهر بالتیمور در ایالت پنسیلوانیا به دنیا آمد.
💠نوجوانی او از 1939-1935 در یک مدرسه شبانه روزی وابسته به کلیسای اسقفی که با دگمها و اصول سختگیرانه مذهبی اداره میشد سپری گشت.پس از اتمام این دوره،رالز وارد دانشگاه پرینستون شد.در ابتدا،او مایل به ادامه تحصیل در رشته شیمی،ریاضیات یا موسیقی بود که در این زمینه در نشریه دانشگاه در نقد کنسرتهای موسیقی مطالبی هم مینوشت اما درنهایت تحصیل دررشته فلسفه را برگزید.
💠مهمترین استادی که در این دوره بر علایق و کار فلسفی رالز تأثیر عمیقی گذاشت،نرمن مالکولم،از شاگردان برجسته ویتگنشتاین بود. به گفته رالز،درسهای مالکولم با مباحث شبهدینیاش در باب شر انسانی،علایق نهفته دینی او را شعلهور ساخت.رالز رساله دوره لیسانساش را درباره مفهوم ایمان و گناه نوشت و حضور در دانشکده الهیات برای کشیششدن مشغله جدی او شد.
💠در خلال جنگ جهانی دوم در 1943 او در ارتش آمریکا نامنویسی کرد و تا 1946 در فیلیپین و ژاپن خدمت میکرد.پس از پایان جنگ،به گفته خودش این نهاد نکبت بار را ترک نمود.تجربیات تلخ او در خلال جنگ جهانی دوم، علایق پیشین او را برای کشیششدن به کلی از بین برده بود.
💠او شرح میدهد که چگونه سه رویداد در خلال جنگ،موجب شد تا باورهای دینی سختکیشانهاش دستخوش تغییرات بنیادین شود.نخستین رویداد،موعظه کشیش آمریکایی در واحد نظامی او بود،کشیش ادعا می کرد که مشیت خداوند بر این تعلق گرفته است که گلولههای سربازان آمریکایی قلب ژاپنیها را بشکافد درحالیکه خود آنها در پناه خداوند هستند.رالز میپرسد که چه دلیلی برای این مدعا وجود دارد.
🔸منبع: اقتصاد و توسعه
@edalateejtemaei
#نشست
🕗 سهشنبه ۱۵ فروردین ۱۴٠۲، ساعت ۲٠
📱به صورت زنده در کانال ایتا حجت الاسلام حسین میرزایی (نماینده مجلس شورای اسلامی) به آدرس؛
@huseinmirzaie_ir
@edalateejtemaei
📣گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی برگزار می کند؛
«نشست های رمضانی پیرامون عدالت اجتماعی در قرآن»
به صورت برخط به ادرس؛
🌐http://dte.bz/scscenter
🔸پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
@edalateejtemaei
«نشست اول»؛ قرآن و عادلانه بودن عفاف
📣گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی برگزار می کند؛
«نشست های رمضانی پیرامون عدالت اجتماعی در قرآن»
به صورت برخط به ادرس؛
🌐http://dte.bz/scscenter
🔸پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
@edalateejtemaei
«نشست دوم»؛ عدالت سیاسی در قرآن
📣گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی برگزار می کند؛
«نشست های رمضانی پیرامون عدالت اجتماعی در قرآن»
به صورت برخط به ادرس؛
🌐http://dte.bz/scscenter
🔸پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
@edalateejtemaei
«نشست سوم»؛ مواجهه عادلانه با مخالفان سیاسی در قرآن
📣گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی برگزار می کند؛
«نشست های رمضانی پیرامون عدالت اجتماعی در قرآن»
به صورت برخط به ادرس؛
🌐http://dte.bz/scscenter
🔸پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
@edalateejtemaei
«نشست چهارم»؛ عدالت به مثابه مبنای حق بر صلح از منظر قرآن
📣گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی برگزار می کند؛
«نشست های رمضانی پیرامون عدالت اجتماعی در قرآن»
به صورت برخط به ادرس؛
🌐http://dte.bz/scscenter
🔸پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
@edalateejtemaei
«نشست پنجم»؛ معیارهای عدالت توزیعی از دیدگاه قرآن کریم
📣گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی برگزار می کند؛
«نشست های رمضانی پیرامون عدالت اجتماعی در قرآن»
به صورت برخط به ادرس؛
🌐http://dte.bz/scscenter
🔸پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
@edalateejtemaei
«نشست ششم»؛ سیاست های برابری ساز از منظر قرآن کریم
📣گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی برگزار می کند؛
«نشست های رمضانی پیرامون عدالت اجتماعی در قرآن»
به صورت برخط به ادرس؛
🌐http://dte.bz/scscenter
🔸پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
@edalateejtemaei
#صوت
🎤صوت سلسله نشست های عدالت اجتماعی در قرآن را می توانید از لینک های زیر در رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دریافت کنید؛
🔹این نشست ها در هفته آخر ماه مبارک رمضان توسط گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
✅نشست اول: https://b2n.ir/e55012
حجت الاسلام دکتر مهدی شجریان؛ قرآن و عادلانه بودن عفاف
✅نشست دوم: https://b2n.ir/s47851
حجت الاسلام دکتر احمدرضا یزدانی مقدم؛ عدالت سیاسی در قرآن
✅نشست سوم: https://b2n.ir/b15480
حجت الاسلام و المسلمین رضا کفیلی؛ مواجهه عادلانه با مخالفان سیاسی در قرآن
✅نشست چهارم: https://b2n.ir/w76926
حجت الاسلام دکتر مهدی فیروزی؛ عدالت به مثابه مبنای حق بر صلح از منظر قرآن
✅نشست پنجم: https://b2n.ir/y77140
دکتر مسعود صالحی رزوه؛ معیارهای عدالت توزیعی از دیدگاه قرآن کریم
✅نشست ششم: https://b2n.ir/b71165
حجت الاسلام دکتر مهدی کریمی؛ سیاست های برابری ساز از منظر قرآن کریم
#عدالت_اجتماعی
پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
@edalateejtemaei
#هم_اندیشی
#عدالت_اجتماعی و #امام_رضا علیه السلام
📣همکاری گروه مطالعات عدالت اجتماعی با پنجمین کنگره جهانی امام رضا علیه السلام
🔻 عدالت اجتماعی در سیره امام رضا علیه السلام
🔻 عدالت جنسیتی و فلسفه حجاب از منظر امام رضا علیه السلام
🔻 امام رضا علیه السلام و عدالت فرهنگی
🔻 گفتگوی عادلانه با تکیه بر مناظرات امام رضا علیه السلام
🗓 چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
🕙 ساعت ۱۲ - ۹:۳۰
🖥 لینک ورود به جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom
🔍 آدرس: قم چهار راه شهدا- ابتدای خیابان صفائیه پلاک ۶۰۴ / سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی سالن شیخ طوسی
@edalateejtemaei
https://eitaa.com/scorazavi/3237
"عدالتخواه ِ عدالتپژوه / نگاهی به دغدغه عدالت اجتماعی در آثار مرحوم افروغ"
🔸اندیشه عدالت اجتماعی مرحوم دکتر عماد افروغ
✍️با تقریر حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی
مدیر گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
لینک مطالعه در خبرگزاری تسنیم؛ https://tn.ai/2886477
۱۴۰۲/۲/۱۸
@edalateejtemaei
◀️ مایکل سندل Michael J. Sandel فیلسوف سیاسی معاصر آمریکایی و استاد دانشگاه هاروارد است. همه عدالت پژوهان او را می شناسند چرا که درسگفتارهای عدالت او، کتاب هایش و مهم از همه نقدهایش بر نظریه عدالت جان رالز او را به اندازه کافی مشهور کرده است.
🔹نکته بارز نظریه و مکتبی که سندل به آن تعلق دارد، خیر جمعی است که این، فضای گفتگوی او با ما را به شدت تلطیف و همسان می کند.
◀️درسگفتار عدالت او در دانشگاه هاروارد در حدود سال 2007 بزرگ ترین کلاس هاروارد بوده است که تا حدود 1200 نفر در جلسات آن شرکت داشته اند. دوره ای که به صورت آنلاین پخش شد و جلساتی از آن به صورت آفلاین مشاهده می شود.
✔️نسخه اصلی درسگفتارهای عدالت مایکل سندل در دانشگاه هاروارد (نسخه انگلیسی):
https://b2n.ir/j43008
✔️نسخه زیرنویس دار درسگفتارهای عدالت مایکل سندل در دانشگاه هاروارد (با زیرنویس فارسی):
https://www.aparat.com/sina_k
🔸دیدن این درسگفتارها برای علاقمندان به حوزه عدالت و عدالت پژوهی آورده های بسیاری دارد. سندل در تمام مدت تدریس ذهن دانشجو را به سمت پرسش ها و احتمالات می برد تا او را با پیچیدگی عدالت آشنا کند. به طور قطع می توان گفت کسانی که این درسگفتارها را تماشا کنند نگرش آن ها به عدالت متفاوت شده و دیگر آن را یک امر بسیط نمی انگارند.
@edalateejtemaei
🔰 کتاب «عوامل مؤثر بر ادراک عدالت اجتماعی» روانه بازار نشر شد
🔹این کتاب به قلم احمد اولیایی در ۱۶۵ صفحه به همت انتشارات مؤسسه شناخت به چاپ رسید.
🔹دشمن برای ایجاد فاصله میان مردم و نظام جمهوری اسلامی از ابزارهای متعددی استفاده می کند اما مقوله عدالت اجتماعی یکی از مهم ترین بسترهایی است که دشمن با جنگ شناختی وضعیت آن را برای مردم نامطلوب بازنمایی می کند و ادراک عدالت را دچار خدشه می کند.
🔸 کتاب حاضر در صدد است مقوله ادراک عدالت اجتماعی را به مثابه یک مسأله شناختی واکاوی کند. ادراک عدالت اجتماعی می تواند متفاوت با عدالت واقعی در جامعه باشد اما به همان اندازه مهم است.
🔹اینکه کدام عوامل معرفتی مانند تعریف ما از عدالت و کدام عوامل غیرمعرفتی مانند رسانه می توانند بر ادراک مردم از عدالت اجتماعی تأثیر بگذارند، مباحث اصلی این کتاب را تشکیل می دهند.
👈 علاقه مندان جهت تهیه این کتاب می توانند به انتشارات شناخت پژوه به نشانی قم، خیابان نوزده دی(باجک)، بین کوچه ۳۸ و ۴۰ مراجعه و یا از طریق تلفنی با شماره ۰۲۵۳۷۷۲۳۰۶۳ و ۰۲۵۳۷۷۲۵۵۶۸تماس حاصل کنند.
یا از طریق لینک زیر در سامانه پژوهان، نسخه دیجیتال کتاب را دریافت کنند؛
https://yun.ir/tvd1ve
@edalateejtemaei
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
✅ عدالت حکیمانه
👤 دکتر مهدی شجریان
📌 اگرچه عدالت در معنای معروف خود، اعطای حق به ذیحقی است، اما باید دانست که حق امری اعتباری است. مقصود از امر اعتباری یعنی امری که مجازی است؛ البته مجاز به معنای تهیبودن از حقیقت به نحو کلی نیست.
📌 حق بهمعنای امتیاز و اختصاص است که شامل دو قسم تکوینی و اعتباری میشود؛ پیشینه امتیاز اعتباری، شناخت دقیق افرادی است که میخواهیم برای آنها امتیازی جعل کنیم؛ پسینه آن نیز تحقق و تأمین یک سری منافع و ثمرات و نتایج عینی برای آنهاست.
📌حقی که مستلزم عدالت است، «حق اعتباری حکیمانه» است که پیشینه و پسینه درستی دارد؛ از این رو باید گفت تعریف درست عدالت عبارت است از: اعطای حق اعتباری حکیمانه به ذیحق؛ یعنی به واژه حق دو قید اضافه شده است. نه هر حقی و نه هر حق اعتباری؛ بلکه حق اعتباری حکیمانه.
📖نشریه دیدهبان شماره 40
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
#درسگفتار | #مدرسه_فکرت
🔸مدرسه علوم انسانی و اسلامی فکرت برگزار میکند:
🔰درسگفتار «عدالت اجتماعی»
بررسی عوامل موثر بر ادراک عدالت در جامعه
🔸با تدریس حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی
نویسندهی کتاب
⏰ زمان: یکشنبهها ساعت ۱۶ الی ۱۸ _ پنج جلسه
مکان: خیابان هنرستان، ساختمان مدرسه فکرت
💠 حضور برای عموم آزاد و رایگان میباشد.
جهت ثبت نام در این درسگفتار و خرید این کتاب به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
📣اولین فصل از «درسگفتار عدالت اجتماعی»
🔹 با ارائه؛ حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد واعظی
🗓 مهلت ثبت نام: ۱۵ آبان ۱۴۰۲
🌐 لینک ثبت نام: B2n.ir/k77456
@edalateejtemaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣اولین فصل از «درسگفتار عدالت اجتماعی»
🔹 با ارائه؛ حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد واعظی
🗓 مهلت ثبت نام: ۱۵ آبان ۱۴۰۲
🌐 لینک ثبت نام: B2n.ir/k77456
@edalateejtemaei
#معرفی_مقاله
📣مقاله «تصویر معیارهای عدالت فرهنگی» نگارش احمداولیایی در شماره ۱۷ نشریه عملی پژوهشی دین و دنیای معاصر چاپ شده و هم اکنون در لینک زیر قابل مطالعه است؛
http://b2n.ir/p53620
@edalateejtemaei