eitaa logo
عدالتخانه
1.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
628 ویدیو
18 فایل
امیرالمومنین علی علیه السلام؛ «کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً» کانال عدالتخانه جهت مطالبه گری و تحلیل اخبار مهم داخلی راه اندازی شده است لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید! مدیر : @sarbaz_emam_khameneii
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀لجن مال کردن انقلاب توسط اصولگرا ها ‏ماباآدمی که خودش ‎ گرفته، دختردهه هشتادیش ‎، پسرش هم با رانت بجای سربازی رفته صفاسیتی اساساهیچ صحبتی نداریم، ولی با پدرخوانده های فرتوت تاریخ انقضا گذشته ای که عامل این فجایع هستندکلی حرفی داریم، مثلا اینکه چرا کمر همت بستید لجن بزنید به انقلاب و انقلابی گری!؟؟ ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
هدایت شده از حسین زمانی میقان
دولت اسلامی "باید" برای رفاه مردم‌اش هزینه کند✋️ لیبرال‌ها این هزینه را دخالت در اقتصاد می‌دانند👌 @hzamanim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وزیر کار: وعده یک میلیون فرصت شغلی تحقق یافت.
عدالتخانه
🎥 وزیر کار: وعده یک میلیون فرصت شغلی تحقق یافت.
🔴 سرخوشی راوی 🔘یک تصور بسیار نادرست در اغلب جناح حاکم در ایران رواج دارد که تحت عنوان «جنگ روایت‌ها» شناخته می‌شود. به تعبیر دیگر هر واقعیتی را به امری روایتی تقلیل می‌دهند. گویی که اگر یک فرد گرسنه تصور کند یا به او بگویند که سیر است، گرسنگی او‌ برطرف و سیر خواهد شد. یا اگر کسی تبلیغ کند که فلان کالا یا ایده یا... خوب است، آن موضوع نیز خوب خواهد شد یا حداقل دیگران آن را می‌پسندند. 🔘به همین علت آنان، ذهنیت منفی مردم به وضعیت کشور را بیش از آنکه ناشی از واقعیت عملکرد خود بدانند، محصول روایت‌های ساخته و پرداخته دشمنان و بدخواهان معرفی می‌کنند. آنان به این پرسش پاسخ نمی‌دهند که اگر می‌توان روایت را جانشین واقعیت کرد، پس چرا شما قادر به انجام این کار نیستید؟ 🔘این تصور از قدرتِ روایت تا حدی قابل قبول است، ولی نه چندان که عمومی باشد یا بتواند واقعیت را مقلوبه کند. روایت‌ها در بسترهای مناسب ذهنی جا می‌افتند. مثلاً اگر کسی دزد و شهره به این جرم باشد، ممکن است در یک مورد بتوان او را عامل یک سرقت خاص که ربطی به او نداشته معرفی کرد. 🔘بعلاوه هر روایتی که خلاف واقعیت باشد دیر یا زود معلوم می‌شود و مصداق چوپان دروغگو می‌شوند که حتی اگر صد در صد واقعیت را هم روایت کنند، مخاطب آن را نمی‌پذیرد. 🔘یکی از انتقادات طرفداران جنگ روایت‌ها این است که چرا هر گاه که واقعیت را هم گفته‌ایم، باز هم کسی باور نمی‌کند؟ متوجه نیستند که پیش‌تر روایت‌های غیر واقعی را گفته‌اند، و اکنون برحسب قرینه کسی نمی‌پذیرد که شما واقعیت را روایت می‌کنید. بگذریم. 🔘آقای رییسی در روزهای اخیر تأکید عجیبی بر بهبود شرایط کشور دارد و معتقد است که همه آمارها نشان می‌دهند رشد در کشور است و آینده را روشن می‌بیند و از نظر ایشان آمارهای همه نهادهای ذی‌ربط از رشد اقتصادی، رشد تولید، رشد سرمایه‌گذاری و رشد اشتغال حکایت دارد. 🔘مثل آن است که کسی در تب می‌سوزد ولی دماسنج دمای بدن او ۳۷ درجه نشان می‌دهد. خوب طبیعی است که یا دماسنج درست کار نمی‌کند یا چشم بیننده مشکلی دارد که رقم را به جای ۳۹ و ۴۰، روی ۳۷ می‌بیند. آمارهای آقای رییسی از این نوع است. 🔘می‌فرمایند که یک میلیون شغل ایجاد شده با کد ملی و کد بیمه و آدرس و... خیلی صریح باید گفت که بدون تردید خالص مشاغل ایجاد شده مطابق گزارش‌های رسمی در طی یک سال از تابستان ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ بسیار کمتر از این رقم است. شاید نزدیک به یک سوم باشد. آن هم ربطی به سرمایه‌گذاری دولت جدید ندارد، بیش‌تر محصول پایان یافتن کرونا است که بیش از ۵۵۰ هزار شغل از میان رفته دو باره به جایگاه قبلی بازگشت، و در بخش کشاورزی و صنعت سرجمع تعداد شاغلین کمتر نیز شده است. (ر.ک. گزارش فصلی اقتصاد ایران ۱۴۰۱) و احتمالا در ادامه نیز این روند کندتر خواهد شد. 🔘پس این اولین آمار مهم ایشان که به کلی نادرست است. آمار بعدی که اصلاً به آن اشاره نمی‌کنند، نرخ تورم است. این نرخ دقیقاً محصول رشد نقدینگی است. ایشان از همان ابتدا که آمدند مدعی بودند که از بانک مرکزی استقراض نخواهند کرد تا مبادا نقدینگی زیاد شود. این را می‌توان یک ادعای نادرست نامید. فرض کنید که کسی بگوید من از حسن قرض نمی‌کنم، و از حسین قرض می‌کنم. چون حسین هم پولی برای قرض دادن ندارد، لذا به حسن می‌گویند به او قرض دهد سپس از حسین قرض می‌کنند. دقیقاً به همین سادگی. 🔘بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی سرسام‌آور است، ولی این بدهی ناشی از اقدامات دولت است. حالا فرض کنیم که حتی یک ریال هم از بانک مرکزی قرض نکنند، چه اهمیتی دارد، بویژه هنگامی که تورم نقطه به نقطه به بالای ۵۰ درصد رسیده است. این وضعیت بدتری است، که شما قرض نکنید ولی تورم رکورد بزند. 🔘بنابراین تأکید بر تبلیغ و روایت توخالی و امید دادن به اینکه آینده درخشان است، مطلقاً مورد توجه کسی قرار نمی‌گیرد. اگر واقعاً آینده درخشان است باید گفت که چرا و براساس چه منطقی چنین می‌بینند؟ دلایل آن را بگویید تا دیگران هم قانع شوند. و الا این ادعای بلادلیل و غیر موجه است و برای دل خوش کردن خود و مردم است. 🔘خیلی روشن باید گفت حرکت با این دست فرمان چشم‌انداز روشنی ندارد. سال ۱۴۰۲ را جدی بگیرید. تکرار سناریوی تثبیت قیمت‌ها در کنار رشد نجومی نقدینگی و ادامه سیاست خارجی و داخلی کنونی، راهگشا نیست که به سراشیبی ختم می‌شود. 🔘🔘دوران روایت گذشته است. روایت بیش از اینکه دیگران را قانع کند، موجب سرخوشی راوی می‌شود. ✍️ ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
عدالتخانه
🌀کارت زرد بی ربط به وزیر ارتباطات! 🔸امروز مجلس به وزیر ارتباطات کارت زرد نشان داد. علّت چه بود؟! قا
گاهی وقتا نیاز به خیانت کردن برای نابودی کشور نیست بلکه بهترین کار، مسلط شدن عده ای احمق و جاهل در ارکان قدرت هست! اسرائیل هیچ گاه نمی توانست اینگونه مردم را به انقلاب بدبین کند که اصولگرا ها کردند!!! نتیجه رای لیستی دادن بهتر این نخواهد شد اکنون زمان ان رسیده که پدرخوانده ها و کیف کش ها را به زباله دان تاریخ پرت بکنیم تا انقلاب مان تنفس کند. ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
⭕️ این است دست‌آورد سرمایه‌داری! برنی سندرز، سیاستمدار آمریکایی: . در دهه ۱۹۵۰ مدیران اجرایی ۲۰برابر بیشتر از میانگین کارگران حقوق می‌گرفتند. . در دهه ۱۹۸۰ مدیران ۵۹ برابر بیشتر حقوق می‌گرفتند. . در ۲۰۰۹ دستمزد مدیران ۱۸۰برابر بیشتر بود. . امروزه، مدیران عامل ۳۹۹ برابر بیشتر از میانگین کارگران حقوق می‌گیرند. ما باید به این طمع و نابرابری افسار‌گسیخته پایان دهیم. 🔺 پ.ن: آنچه الگوی برای کشورها دارد، چیزی جز و پر شدن جیب ابرسرمایه‌داران نیست. باشد که مایه عبرت شود! ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
🌀روایتی از ۵ دوره افزایش نرخ ارز رسمی 🔸 طرفداران رهاسازی قیمت‌ها؛ مهمترین حامیان سیاست افزایش نرخ ارز این مقاله را حتما مطالعه کنید👇👇👇 https://tn.ai/2717844 ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
💠تشدید کالایی‌سازی آموزش 🔹مدرسه به‌عنوان یک نهاد عمومی و اجتماعی نباید تبدیل به مرکز و سازوکاری برای بازتولید مناسبات طبقاتی شود. ما به تمام معنا آموزش را به کالا تبدیل کرده‌ایم. شاید طنز باشد، ما یک زمانی در دانشگاه یا در کارهای پژوهشی باید اثبات می‌کردیم که آموزش در ایران کالایی شده، از آن طرف مقامات آموزش و پرورش این موضوع را نمی‌پذیرفتند؛ اما الان خود مقامات عالی آموزش و پرورش صراحتاً با مقایسۀ مدرسه با پمپ بنزین یا رستوران اظهار می‌کنند که هرکس پول بیشتری بدهد، طبیعی است که از مدرسه و امکانات آموزشی باکیفیت‌تری برخوردار باشد؛ یعنی قبح قضیه ریخته است و مسئله را عادی و موجّه جلوه می‌دهند. عادی جلوه‌دادن این مسئله از جانب مسئولان وزارت آموزش و پرورش فاجعه‌بار است. وزارتخانه‌ای که باید مانع از کالایی‌شدن آموزش شود، به نهادی تبدیل شده که همۀ سیاست‌هایش در راستای کالایی‌کردن آموزش است. 🔹بعد از انقلاب هم به‌تدریج فضایی ایجاد شد تا گروه‌های مذهبی درون قدرت و طبقات بالا خودشان را از بقیه جدا کنند و مدارس خاص خودشان را داشته باشند؛ اما این روند کالایی‌شدن با تجاری‌شدن آموزش هم همراه شد و در مدارس خصوصی متوقف نماند؛ بلکه انواعی از مناسبات بازارگرایانه به درون مدارس دولتی تعمیم داده شد و در دهه اخیر تحت عنوان الگوی اقتصادی آموزش در دستور کار قرار گرفت؛ اینکه مدرسه باید درآمدزایی کند و دستش به جیب خودش باشد؛ سیاست‌هایی نظیر خرید خدمات آموزشی، ایجاد مدارس چارتری یعنی خرید ظرفیت خالی مدارس خصوصی، واگذاری اداره مدارس دولتی به بخش خصوصی، و حالا هم کوپنی‌سازی مدارس در دستور کار دولت قرار گرفته است. 🔹کوپنی‌سازی مدارس صرفاً نوعی بازارسازی برای مدارس خصوصی است و هیچ رقابتی بین مدارس دولتی ایجاد نمی‌کند و اساساً خود این رقابتی‌کردن مدارس هم برگرفته از روایت بازارگرایانه و بنگاه‌داری است و مورد نقدهای جدی قرار دارد. کوپن‌ها سقفی دارند و هرکس مدرسه بهتری می‌خواهد، باید رقمی بالاتر از رقم کوپن از جیب بپردازد. یعنی رقم کوپن می‌شود مبنای ضعیف‌ترین نوع مدرسه‌ها و مدارس دولتی را هرچه فقیرانه‌تر می‌کند. کوپنی‌سازی مدرسه در اکثر کشورهایی که تجربه شده، پیامدهای منفی داشته است. 🔹در ایران هم ادعا این است که ما مدارس خصوصی یا غیرانتفاعی را تأسیس کردیم که یک رقابتی ایجاد شود تا مدارس دولتی هم خودشان را ارتقا دهند‌ اما چنین اتفاقی نیفتاده بلکه چون هدف صرفاً مالی بوده از یکسو به گسترش مدارس خصوصی غیراستاندارد و بی‌کیفیت و از سوی دیگر به کشاندن مناسبات بازاری به درون مدارس دولتی منجر شده؛ چیزی که تحت عنوان خصوصی‌سازی پنهان از آن یاد می‌شود که همگی در راستای تشدید کالایی‌سازی آموزش است. حالا می‌بینیم دولت به‌صورت هم‌زمان هم کوپنی‌سازی مدارس و هم افزایش سهم مدارس هیئت امنایی (که دولتی هستند اما با شهریه‌های کلان اداره می‌شوند) را در دستور کار قرار داده که هر دو تداوم یک سیاست غلط هستند. 🔹در تابستان اخیر همایشی دربارۀ عدالت آموزشی برگزار شد، یکی از وزرای پیشین آموزش و پرورش نکته قابل‌اعتنایی را گفت که کمتر به آن توجه شد. ایشان البته از منظر نقد می‌گفتند که ما در ایران شش، هفت نوع مدرسه داریم، منتهی مهم‌ترین دلیل این تنوع‌دادن‌ به مدرسه‌ها ایجاد جاذبه برای خانواده‌ها بوده که بتوان از آنها راحت‌تر پول گرفت. ایشان در تأیید این گزاره مثال جالبی هم زدند و گفتند در یکی از مناطق تهران نزدیک به ۳۰ درصد دانش‌آموزان مقطع ششم ابتدایی منطقه در مدرسۀ تیزهوشان ثبت‌نام شده‌اند؛ درحالی‌که استاندارد ثبت‌نام حدود ۳ درصد است و این میزان ثبت‌نام صرفاً با هدف دریافت شهریه انجام شده است. ✍ رضا امیدی ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
عدالتخانه
💠تشدید کالایی‌سازی آموزش 🔹مدرسه به‌عنوان یک نهاد عمومی و اجتماعی نباید تبدیل به مرکز و سازوکاری برا
نمیدانم این چه بلای شری هست که گریبان مردم شده و حوصله خواندن مطالب حتی یک صفحه ای را ندارند از بزرگ ترین افت های فضا مجازی همین ساندویچی شدن محتوا هست این یعنی آفت لطفا و خواهشا اینگونه نباشید مطالب ولو بلند و طولانی را با دقت بخوانید تا معلومات مان عمق پیدا کنند نه اینکه سطحی و سست بار بیایم😊 یا علی