کمیل حسینی افزود: از سال ۹۶ و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، بحث آموزش های جنسی و سند ۲۰۳۰ مطرح شد که مؤسسه ما به جای اینکه تبلیغ نفی داشته باشد و بگوییم که ۲۰۳۰ بد است و نباید باشد، درصدد تبلیغ محتوای مناسب و نشرآن در این زمینه برآمدیم. دین ما به موضوع زیست جنسی توجه کرده و موضوعات مختلفی در این خصوص مانند حجاب، عفاف، محرم و نامحرم و... مطرح شده است؛ اگر سند ۲۰۳۰ ایراد دارد و هر چیزی باید در جای مناسب گفته شود، راهکارهای جایگزین را ارائه کردیم که نتیجه آن معرفی بسته تربیت جنسی با رویکرد اسلامی به عنوان جایگزین متدهای جنسی غربی شد.
مسئول گروه جهادی "آرمانا" گفت: سند ۲۰۳۰ یک سند بزرگی است که یک قسمت کوچک آن به آموزش های جنسی اشاره کرده که ما در واقع یک کار ایجابی در تقابل با ۲۰۳۰ انجام می دهیم؛ یعنی میگوییم اگر این سند مناسب فرهنگ ما نیست، راهکار جایگزین چیست و چگونه باید تربیت جنسی کودکانمان را انجام دهیم؟ آنها روی آموزش مبتنی بر اندامهای جنسی تمرکز دارند، ما آموزش از طریق خانواده را مطرح میکنیم، ما مخالف آموزش گروهی در دبستان هستیم اما آنها عکس این هستند. به همین خاطر ما آموزش میدهیم که خانوادهها در سنین مختلف باید چه موضوعاتی را به فرزندان خود آموزش دهند و مانع از آموختن چه مسائلی باشند، یا اگر کودک سؤالی در این موضوع پرسید باید چگونه پاسخ داد تا حساسیت او برانگیخته نشود. در واقع ما بعد ایجابی را علیه ۲۰۳۰ پیش میبریم نه اینکه تبلیغ نفی داشته باشیم و بخواهیم با آن مقابله کنیم.
راهبردها و تفاوت متدهای بسته تربیت جنسی اسلامی با متدهای غربی
پژوهشگر مستند "ایکسونامی" در توضیح این بسته تربیت جنسی تصریح کرد: متدهای تربیتی معرفی شده در این بسته تربیت جنسی یک سری تفاوتهای اساسی در تعریف انسان، نگاه کردن به چشم انداز انسانی و تعریف انحرافات با متدهای غربی دارد؛ برخی موضوعات وجود دارد که در یک فرهنگ ممکن است انحراف تلقی شود ولی در فرهنگی دیگر انحراف نباشد، مثلاً شاید در فرهنگ غربی زنا و همجنسگرایی انحراف نباشد اما در فرهنگ اسلامی انحراف محسوب میشود. در همین راستا و برای حل معضلات و به عنوان متدهای جایگزین غربی در این بسته شش راهبرد ارائه شده است.
وی ادامه داد: یکی از این شش راهبرد برآمده از نگاه اسلامی، هویت دهی سالم جنسی است که ما باید به هویت جنسی فرزند خودمان احترام بگذاریم و آن تقویت کنیم؛ به گونهای که فرزند ما باید از جنسیتی که دارد راضی بوده و روش ها و منش های متناسب با جنسیت خود را بشناسد. به عنوان مثال در منابع دینی ما پوشیدن لباس جنس مخالف ممنوع است، یا حدیث داریم که حضرت زهرا(س) برای امام حسن(ع) به یک شکل لالایی میگفتند و مثلاً از دلارویهای حضرت امیر(ع) سخن میگفتند و برای حضرت زینب(س) درباره گل و ریحانه میگفتند.
حسینی اضافه کرد: راهبرد دوم، راهبرد کاهش تحریک است؛ به گونهای که اگر افراد رابطه جنسی هم داشته باشند اما موارد تحریک آمیز زیاد باشد، آرامش جنسی ایجاد نمیشود، بنابراین ما جدای از اینکه باید موارد دیگر را رعایت کنیم، باید حواسمان باشد تا تحریکات جنسی در رسانه، خیابان و اجتماع بروز پیدا نکند.
مسئول مؤسسه "آرمانا" راهبرد سوم را راهبرد تأمین نیاز معرفی کرد و توضیح داد: نیاز جنسی از نگاه شرعی و انسانی یک نیاز حقیقی و غیرقابل تبدیل است؛ بنابراین ما باید به آن نیاز احترام بگذاریم و به فکر تامین آن از طریق صحیح باشیم. ما اگر بخواهیم این نیاز را نادیده بگیریم و از آن غفلت کنیم، امکان ندارد، همانگونه که در احادیث و روایات براین مهم تاکید شده و به عنوان مثال حضرت علی برای فردی که خودارضایی می کرد، از بیت المال برای او شرایط ازدواج را فراهم کردند. جدای از این که بنحوی او را تأدیب کرد اما به فکر تأمین نیاز او بودند اما متأسفانه در جامعه ما این موضوع رعایت نشده و ازدواج در حال تبدیل شدن به یک امر دشوار است. بلاخره تسهیل ازدواج بخشی از تامین نیاز است و تربیت بچه ها برای اینکه پدر و مادر خوبی برای فرزندانشان باشند، یک قسمت دیگر از این تامین نیاز است.،
❤️ @armanainstitute
وی گفت: راهبرد چهارمی که در بسته تربیت جنسی ما به عنوان جایگزین متدهای غربی معرفی شده، خویشتن داری است. یعنی هرفردی اعم از متاهل و مجرد باید یاد بگیرد که خویشتن دار باشد که از جمله موارد آن، غض بصر کردن، رعایت روابط محرم و نامحرمی، خودداری از مشاهده صحنه های محرک و... است. در واقع ما اگر خویشتن داری را بلد نباشیم به آرامش نخواهیم رسید.
کمیل حسینی راهبرد پنجم را با حفاظت و نگاهداشت مرتبط دانست و توضیح داد: ما باید یاد بگیریم که خود، فرزندان، خانواده و اطرافیانمان را از تجاوز و آزار جنسی حفظ کنیم. کارگاه های آموزش غربی عمدتا به این راهبرد توجه دارند؛ یعنی یکی از راه ها این است که باید جامعه را از تجاوز و آزار جنسی حفظ کنیم که ما هم به آن معتقد هستیم، اما روش ها تا حدودی تفاوت دارد و اینکه نگاه ما به آن به عنوان یک قسمت از پاذل است نه همه آن.
پژوهشگر مستند ایکسونامی در ادامه به بیان آخرین راهبرد پرداخت و گفت: آخرین مرحله، کاهش آسیب و درمان است؛ به گونه ای که اگر ما همه راهبردهای قبلی را به کار بستیم، اما در هر صورت بازهم افرادی آسیب دیده وجود داشتند و برخی اعتیادهای جنسی بروز پیدا کرد، این مشکل را چگونه باید درمان کنیم؟ اینها راهبردهای اصلی ما هستند که در برخی موارد تضاد اساسی با متدهای غربی دارند. به عنوان مثال ما همجنسگرایی را به عنوان اختلال می شناسیم، اما غربی ها موافق این نگاه نیستند یا به تعبیری راهبرد کاهش تحریک در نگاه غربی وجود ندارد، اما برای ما نوع پوشش در هر مکان متناسب با آن اهمیت دارد.
قواعد و تکنیکهای اجرای راهبردهای جایگزین
وی گفت: پس از طی این مراحل، به مرحل قواعد و تکنیکها میرسیم؛ یعنی اینکه ما این راهبردها را باید چگونه در جامعه پیاده کنیم و چه قواعدی دارد؟ مثلاً اینکه آیا فرزند ما میداند که قواعد لباس پوشیدن در خانه چیست یا رفتار او با همسرش چگونه باید باشد؟ اینها جزو لایه های پایینی است که ما در کارگاه های آموزشی خود بیش از هفتاد قاعده و تکنیک را جدای از آن راهبردها آموزش میدهیم. طی دو سال گذشته حدود ۶۰۰۰ نفر دورههای آموزشی ما را گذراندند و حدود ۱۰۰۰ مربی را در اقصا نقاط ایران به روش مؤسسه آرمانا تربیت کردیم و کتابی را تهیه کردهایم به نام "آخ جون، که من منم" که به صورت مصور تربیت جنسی با نگاه اسلامی را آموزش میدهد و درواقع تلاشی برای رد کتاب "لک لکی در کار نیست" بوده تا این خلأ پر شود. انیمیشنهای آموزشی ما احتمالا تا دو ماه آینده به مرحله نشر و پخش میرسد؛ درواقع یک فضایی از تولید محتوا، ایجاد شبکه و تولید گفتمان را پیش میبریم.
دریافت جایزه مؤسسه آرمانا از ستاد احیای امر به معروف
حسینی توضیح داد: ما به خاطر این فعالیتهای خود لوح های تقدیر و تندیس های متعددی به عنوان آمر به معروف نمونه از جمله لوح تقدیر از آیت الله صدیقی ریاست ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر گرفتهایم. در گروه و مؤسسه آرمانا هم از سراسر ایران حضور دارند و هم افرادی از خارج کشور. به عنوان مثال هفته پیش برای برگزاری کارگاه از دبی درخواست داشتیم یا اینکه بعضاً سؤالاتی از کشورهای عربی برای ما ارسال میشود. تقریبا بیش از سی هزار نفر در کانال ها و کارگاه های ما مشارکت دارند و حدود ۱۰۰۰ مربی تربیت کرده ایم تا از این طریق این شبکه را گسترش دهیم. یک کتاب در این حوزه چاب کردیم، دو کتاب دیگر در دستور کار داریم که یکی از آنها متعلق به مهدکودکی هاست و یک کتاب هم برای آموزش پسران دوره دبیرستان در دست کتابت داریم. کار جهادی ما این است که مسئله ای را در حوزه بحران جنسی دنبال میکنیم که هزاران مشکل اعم از بی حجابی، دشواری ازدواج، تربیت غلط جنسی، رسانه های با محتوای جنسی و... را شامل می شود و ما تلاش میکنیم تا نسبت به این معضل دغدغه و کنش داشته باشیم و تولید محتوا کنیم تا تربیت جنسی جامعه ما در مسیر صحیح قرار داشته باشد؛ طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که تاکیده کرده اند فعالیت در حوزه آسیبهای اجتماعی، حکم جهاد را دارد و باتوجه به دغدغه ها و مشکلاتی که مطرح شد در حال حاضر فعالیت در این حوزه بسیار ضروری است.
مسئول مؤسسه آرمانا در پایان تصریح کرد: بخش دیگری از فعالیت ما در حوزه اعتیاد و پیشگیری از آن است، اما در حال حاضر بیشتر تمرکز ما روی مسئله زیست جنسی است و کمتر به مسئله اعتیاد می پردازیم و شناخته شده است. ما در موضوع آموزش و تربیت جنسی از نظر تولید محتوا و فعالیت لیدر جریان و شاخص هستیم. شعار ما این سخن امام موسی صدر است که فرموده: "ما برای انسان گرد آمدهایم" و هدف ما این است که در این بحران خانواده و بحرانی که برای فهم عشق، محبت کردن، داشتن یک خانواده سالم، داشتن آرامش جنسی و... پیش آمده است، به نوبه خود این مشکلات را حل و به خانوادهها کمک کنیم.
❤️ @armanainstitute
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: کشف حجاب علنی برای حکومت اسلامی تکلیف ایجاد میکند/ حکومت موظف است دربرابر حرام بایستد
🔹پولهای زیادی خرج میکنند و از صدها رسانه استفاده میکنند تا روی هویت زن مسلمان اثرگذاری کنند، اما نتیجهاش فریبخوردن چند دختر میشود.
🔹چیزی که بنده را حساس میکند این است که گاهی خواص بحث حجاب اجباری را مطرح میکنند. عدهای نادانسته خطی را دنبال میکنند که دشمن با آنهمه تلاش نتوانست.
@Farsna
هدایت شده از میلاد خورسندی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👶 بچه خرج داره
🐶 اما ســـگ نه!!!
😳 سگ بیار ، بچه نیار!!!
#فرزندآوری
╔═"═••⊰💙⊱••═''═╗
╚═-═••⊰💙⊱••═-═╝
هدایت شده از م.ن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر اسماعیلی...
نظر امام راحل در مورد امر به معروف...
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مباحث عفاف گرایی،واژه شناسی:تربیت جنسی. دکتر سید کمیل حسینی در صوت نام ایشون اشتباه گفته شد که تصحیح می کنم. انتقاد یا پیشنهادات خودتان را به ای دی @salsalar بفرستین
🗣 آیا عفاف امری است صرفا باطنی و درونی؟🤔
👥 برخی معتقدند عفاف، صفتی است صرفاً درونی 😐 و اگر کسی این صفت را در باطن و درون داشته باشد به واقع عفیف است 😏 و ارتباطی با ظاهر و رفتارهای بیرونی ندارد.
⚠️و حال اینکه این سخن، کامل نمی باشد چرا که عفاف در آموزه های دینی افزون بر ویژگی باطنی و درونی، شامل رفتارهای ظاهری و بیرونی هم میشود ✅
☑️ به عنوان مثال، 📚 قرآن کریم به زنان سالخورده رخصت داده که موی سر خود را از نامحرمان نپوشانند ولی بلافاصله سفارش میکند که اگر عفت در پوشش را رعایت کنند و موهایشان را بپوشانند، برایشان بهتر است.
👼« وَأَنْ یسْتَعْفِفْنَ خَیرٌ لَهُنَّ »👼
و این نمونه ای است از مصادیق
عفت در ظاهر.
📚 همچنین در روایتی از اميرمؤمنان آمده:
« مَن عَفَّت اَطرافُهُ حَسُنَت اَوصافُهُ »📚
کسی که عفت دیدگانش👁 را رعایت کند اوصافش نیکو شود.😃
⚠️و شکی نیست که رعایت عفت چشم، به فرو گرفتن یا برگرداندن آن از تحریک کننده هاست 😑 و این امری است ظاهری و بیرونی.🤔
بنابراین اگر کسی ادعا کند که قلبش پاک و عفیف است ولی در نگاه به ⛔️نامحرمان و تحریک کننده ها⛔️، دیدگانش را فرو نگیرد این فرد از دیدگاه آموزه های دینی، عفتِ دیدگانش را پاس نداشته است
😰😓
📚 در کلامی از امیرمؤمنان به دو ساحت بیرونی و درونی عفاف اشاره شده است:
« عَلَيْكُمْ بِلُزُومِ الْعِفَّةِ وَ الْأَمَانَةِ فَإِنَّهُمَا أَشْرَفُ مَا أَسْرَرْتُمْ وَ أَحْسَنُ مَا أَعْلَنْتُمْ وَ أَفْضَلُ مَا ادَّخَرْتُمْ »
بر شما باد به عفاف پیشگی و امانتداری، چه این دو، شریفترین صفتی است که در نهان دارید و نیکوترین رفتاری است که آشکار میکنید و برترین فضیلتی است که ذخیره میسازید. 😇
✅مفروض کلام امیرمؤمنان این است که عفاف، هم بخش پوشیده و درونی دارد و هم ساحت آشکار و پیدا؛ و بر هر دو کاربست، عفاف درست و روا است.
کانون فرهنگی تبلیغی و مردمی «امین» موسسه تخصصی ترویج فرهنگ عفاف😇
✅به ما بپیوندید ...
@efaf_amin
📚
امام علی علیه السلام فرمودند :
« مَا اَلْمُجَاهِدُ اَلشَّهِیدُ فِی سَبِیلِ اَللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَکَادَ اَلْعَفِیفُ أَنْ یَکُونَ مَلَکاً مِنَ اَلْمَلاَئِکَةِ »
پاداش مجاهد شهید در راه خدا، بزرگتر از پاداش عفیف پاکدامنى نیست که قدرت بر گناه دارد و آلوده نمىگردد، همانا عفیف پاکدامن، فرشتهاى از فرشتههاست »
📚 نهج البلاغه حکمت ۴۷۴
💡تبیین واژه های کلیدی ...
«پاكدامني»
واژه پاکدامنی به معنای عفافگرایی در امور جنسی است و از آنجا كه در آموزه هاي ديني از واژة «عفاف» در امور اقتصادي و معیشتی نيز استفاده شده ✅
📖(مثل: العَفافُ زِينَةُ الفَقرِ)📖
براي آنكه مشخص گردد مراد ما در اين نوشتار، از كاربرد اين واژه، عفافگرايي در امور جنسي است، در برخي موارد ذكر واژة «پاكدامني» پس از واژة «عفاف» آمده تا مقصود به خوبي روشن گردد و براي اهل دقت، ابهامي باقي نگذارد.
⚠️ناگفته نماند كه واژة مقابل پاكدامني، كلمة ناپاكدامني و آلودگي جنسي است كه 👥برخي گمان كرده اند كاربرد آن فقط ويژة افرادي ميباشد كه مرتكب ⛔️اَعمالِ نامشروعِ⛔️ بسيار زشت همانند زنا و لواط😰 ميشوند و حال آنكه مطلب فراتر از اين است؛
چه اينكه در احاديث اسلامي براي هر يك از حواس و اعضاي بدن بهره اي از زنا ذكر شده، مثلاً فرموده اند:
«زناي چشم👁، نگاه به نامحرم😑 و تحريك كننده ها است😣؛ و زناي زبان👅، تكلم و گفتگوهاي تحريكزا است؛ و ... »؛ 🔞
بنابراین، از اين ديدگاه، مي توان در مورد شخصِ چشمچران👀، واژه «ناپاكدامن» را بكار برد.
⛔️و نيز در مورد كسي كه به گفتگوهاي تحريكزا ميپردازد🔞و يا تمنّا و آرزوي ارتباط ⛔️نامشروع⛔️ را در دل و انديشة خود ميپروراند. و... .
آري اينكه قرآن كريم در توصيف و تعريف و تمجيد از حضرت مريم مي فرمايد:
«به شدّت دامان خود را از آلودگي ها حفظ كرد
📚(وَ مَريَمَ ابنَتَ عِمرانَ الَّتِي أحصَنَت فَرجَها فَنَفَخنا فِيهِ مِن رُوحِنا...)📚
مراد همان رعايت كامل عفاف در حوزه های بينايي و گويايي و شنوايي و پوشش و خلوت و اختلاط و رفتار و افكار و تمایلات قلبی است و گرنه افراد زيادي هستند كه مرتكب زنا نميشوند و اين چندان جاي تعريف و تمجيد ندارد و كرامت ويژه اي نميباشد.🤔
✅بنابراين واژة «پاكدامني» همانند واژة «عفاف» گستره اي وسيع دارد و شامل همة اعضا و حواس ميشود و خلوت و اختلاط و پوشش و رفتار و افكار و تمایلات قلبی را هم در برميگيرد.
کانون فرهنگی تبلیغی و مردمی «امین» موسسه تخصصی ترویج فرهنگ عفاف😇
✅به ما بپیوندید ...
@efaf_amin
💡تبیین واژه های کلیدی ...
« حیا »☺️
یکی از واژه های همردیف با عفت، واژة حیا است که به معنای شرم و آزرم میباشد.
📚 در برخی منابع، اجتناب نفس از اموری که هراس، ملامت و مجازات را به دنبال دارد، حیا نامیدهاند.
📖 «ابن ابی الحدید» در تعریف حیا، از برخی حکما چنین نقل کرده:
حیا، عبارت است از گرفتگی نفس از زشتیها، و این از خصایص انسان است ... و در بچه ها اولین چیزی که از قوة فهم آنان آشکار میشود حیاست و خدا آن را در انسان قرار داده تا کناره گیری کند از زشتی هایی که نفس، انسان را به سوی آن میکشاند، و مانند حیوان نشود، و حیا مرکَّب از ترس و عفت است... .
در ادبیات مذهبی، واژه عفت و حیا، اغلب در کنار هم به کار میروند و گاه در ترک یک کارِ نادرست، مترادف باهم آورده میشوند.
البته حیا در جایی تحقق پیدا میکند که حضور ناظری محترم درک و احساس شود و آدمی به خاطر این درکِ حضور، از ارتکاب گناه باز ایستد.
ولی عفاف ورزی، بدون حضورِ ناظر محترم نیز قابل تحقق است.😃
مثلاً کسی به خاطر فواید فراوان عفافگرایی و یا به جهت زیان های فراوان بی عفتی، به عفاف ورزی روی میآورد بدون اینکه حضورِ ناظر، و شرمِ از دیگران سبب عفاف ورزی وی شده باشد.☺️
نکتة دیگر اینکه دامنة حیا از جهتی گسترده تر از دامنة عفاف است و علاوه بر عفاف شامل موارد غیر عفت هم میشود.
مثلا انسان با حیا به هنگام غذا خوردن،🍲 اگر حیوانی 😿 او را تماشا کند از روی شرم به او هم غذا میدهد.😻 و یا به خاطر شرمِ از خدا، از ارتکاب همة گناهان خودداری میکند.
و حال اینکه عفافِ در بحث مورد نظرِ ما، فقط محدود به پرهیز از 🔞عوامل تحریک نامشروع غریزة جنسی🔞 و ⛔️انحرافات اخلاقی⛔️ است.
تفاوت دیگر اینکه حیا، هم بازدارنده است و هم وادارنده. بازدارنده از گناهان و کارهای زشت و وادارندة به واجبات و کارهای نیک.
به اینصورت که انسانِ باحیا، در حضور ناظر محترم شرم میکند که کار نیک را انجام ندهد. مثلا به خاطر شرم، میهمان را اکرام میکند. ولی عفافِ در بحث مورد نظرِ ما، تنها بازدارنده از گناهانِ مربوط به غریزة جنسی است.
البته عفاف در معنای لغوی خود شامل ارضای مشروع نمیشود و بنابراین همانند حیا وادارنده نیست.
✅از سوی دیگر اگرچه در روایات فرموده اند: عفت و پاکدامنی به اندازة شرم و حیا است.
📚«عَلي قَدرِ الحَياءِ تَكُونُ العِفَّة»📚
و عفیف ترین شما، با حیاءترین شماست. «اَعَفَّكُم اَحياكُم» ولی تا آدمِ با حیا نسبت به گسترة وسیع مباحث عفافگرایی علم و آگاهی نداشته باشد از برخی رفتارها و اعمالِ منافیِ عفت پرهیز نمیکند.
⛔️مثلاً سخن گفتن غیرضروری با نامحرمان😑، یا استعمال عطر بانوان در حضور نامحرمان😟، و یا دست دادن به نامحرمان😳، و یا نمایان بودن روی پای بانوان در حضور نامحرمان😣، از دیدگاه آموزه های دینی نوعی بی عفتی به شمار می آید ولی از آنجا که برخی به علت ناآگاهی، موارد این چنینی را بی عفتی نمی دانند لذا از انجام آن هم حیا نمی کنند. ⛔️
پس با این توضیح لازم است انسان های باحیا نیز از گسترة وسیع مباحث عفافگرایی آگاه شوند تا از روی شرم و حیا، از رفتارهای منافیِ با عفت بپرهیزند.
البته حیا یکی از یاری کننده های آدمی در عرصة عفافگرایی می باشد که در یکی از درسهای بخش سوم، به این موضوع پرداخته شده است.
کانون فرهنگی تبلیغی و مردمی «امین» موسسه تخصصی ترویج فرهنگ عفاف😇
✅به ما بپیوندید ...
@efaf_amin
💡تبیین واژه های کلیدی ...
« غیرت »
یکی از واژه های هم مرز با عفت، واژة غیرت است که در اصطلاحِ خاص، به معنای واکنش نشان دادن در برابر بی عفتی ها می باشد؛ بدین صورت که انسانِ غیور، نه بی عفتی دیگران را بر می تابد و نه خود آلوده به بی عفتی میشود.
📚 اميرمؤمنان( میفرماید:
وَ عِفَّتُهُ عَلَي قَدرِ غَيرَتِهِ.
عفت و پاكدامني هر شخصي به اندازة غيرت اوست. 📚
📚 و در بیان دیگر فرمودند:
مَا زَنَي غَيُورٌ قَطُّ.
انسان غيور هرگز مرتكب زنا نميشود. 📚
با این توضیح ممکن است کسی اینگونه برداشت کند که پس باید تنها روی غیرت ورزی افراد کار شود تا عفافگرایی تحقق یابد.
💡در پاسخ میگوییم:
تا هنگامی که انسانِ غیور، با گسترة وسیع مباحث عفافگرایی آشنا نشود نسبت به برخی رفتارها و اعمالِ منافی با عفت، غیرت نمی ورزد و واکنش نشان نمی دهد. مثلاً سخن گفتن غیرضروری با نامحرمان، و استعمال عطر بانوان در حضور نامحرمان، و دست دادن به نامحرمان، و نمایان بودن روی پای بانوان👠👡 در برابر نامحرمان، و نیز خانه های مدل غربی🗽 و به صورت اُپن، از دیدگاه آموزه های دینی نوعی بی عفتی به شمار می آید ولی از آنجا که برخی به دلیل ناآگاهی، موارد این چنینی را بی عفتی نمی دانند لذا در برابر آن غیرت نمی ورزند و واکنش نشان نمیدهند. 😑
پس با این توضیح لازم است انسانهای غیور نیز از گسترة وسیع مباحث عفافگرایی آگاه شوند تا از روی غیرت، هم خود عفاف ورزند و هم در برابر اعمال و رفتارهای منافیِ با عفت، واکنش نشان دهند.
😊 ناگفته نماند غیرت ورزی یکی از یاری کننده های آدمی در عرصة عفافگرایی می باشد ....
کانون فرهنگی تبلیغی و مردمی «امین» موسسه تخصصی ترویج فرهنگ عفاف😇
✅به ما بپیوندید ...
@efaf_amin
💡تبیین واژه های کلیدی ...
« تقوا »
📖 تقوا اسم مصدر از ریشه «و ق ی»، در لغت به معنای پرهیز، حفاظت و مراقبت شدید و فوق العاده است 📖
و در اصطلاح به معنای پیروی از فرامین اِلهی می باشد😇 که شامل انجام همة واجبات و مستحبات، و ترک همة محرمات و مکروهات می شود و از این جهت گستره ای بسیار وسیع دارد و تمام آداب و احکام مربوط به عفاف را نیز در بر می گیرد و از همین رو در نزد مسلمانان گاهی واژة تقوا و پاکدامنی مرادف با هم آورده می شوند و همچنین تقوا و صبر، تقوا و حیا، و ... .
چرا که تقوا اگر بخواهد عملیاتی شود و به کار آید، باید تحت یکی از عناوین زیر مجموعة خود، تجسّم پیدا کند.
به عنوان مثال،🙂
تقوا اگر بهمعنای تحمّل سختیها باشد در قالب صبر تجلّی میکند. و اگر به خاطر شرم از حضور ناظری محترم، کاری ترک و یا انجام شود در قالب حیا تحقق می یابد. و هرگاه بخواهد از شهوات ⛔️نامشروع⛔️ پرهیز شود در قالب عفاف محقق میگردد.
کانون فرهنگی تبلیغی و مردمی «امین» موسسه تخصصی ترویج فرهنگ عفاف😇
✅به ما بپیوندید ...
@efaf_amin
💡تبیین واژه های کلیدی ...
«شهوت»
شهوت از واژة «الشَّهوَة» در لغت عرب گرفته شده است که به معنای خواهش و رغبت شدید نفساني می باشد و کاربرد آن در خواهش و اشتياق جنسي بسیار است،
📚 به طوری که در قرآن کریم نیز آمده:
« إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّسَاءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ »
بي شك قسم نامشروعِ اشتیاقِ جنسی منافات با عفاف و پاكدامني دارد و در تقابل با آن مي باشد. و به عكس پايداري ورزيدن، كنترل كردن و مبارزة با آن، همان عفاف پيشگي است.
📚 چنانکه اميرمؤمنان ميفرمايد:
غلبةُ الشَّهوةِ مِن اَكبَرِ العَفاف.
چيره شدن بر شهوت، بزرگترين عفت است.
📚 و در بيان ديگر فرموده است:
اَلصَّبرُ عَنِ الشَّهوَةِ عِفَّةٌ.
صبر و پايداري در برابر شهوت، عفت است.
📚 نيز فرموده:
اَلعِفَّةُ تُضعِفُ الشَّهوَةَ.
عفاف و پاكدامني، شهوت (نامشروع) را ضعيف ميكند.
کانون فرهنگی تبلیغی و مردمی «امین» موسسه تخصصی ترویج فرهنگ عفاف😇
✅به ما بپیوندید ...
@efaf_amin
💡تبیین واژه های کلیدی ...
«غريزه»
براي غريزه تعريف هاي مختلفي ارائه شده است از جمله:
1⃣ غريزه، پاسخ يا عكس العملي غير ارادي از سوي يك حيوان در قبال يك محرك خارجي است كه به يك رفتار قابل پيش بيني و نسبتاً ثابت منجر شود؛
2⃣ غريزه، توانايي ذاتي براي انجام دادن يك تكليف رفتاري پيچيده است؛
3⃣ غريزه، توانايي فطري است كه به هيچگونه يادگيري نياز ندارد و موجود زنده را به فعاليت معيني برميانگيزد؛
4⃣ تمايل ذاتي به ارضاي نيازهاي اساسي و مخصوصاً زيستي كه در تمام موجودات، موجود مي باشد.
✅ از مجموعه تعريف هايي كه مطرح شد، مي توان اين نتيجه را به دست آورد كه : 💡💡💡💡
غريزه، امري دروني و توانايي فطري است كه نيازي به يادگيري ندارد؛ بلكه هنگام تولد با انسان يا موجودي كه آن را دارا است، همراه مي باشد و در راستاي تمايل ذاتي به ارضاي نيازهاي اساسي به خصوص زيستي، او را به فعاليت معيني برميانگيزد.
کانون فرهنگی تبلیغی و مردمی «امین» موسسه تخصصی ترویج فرهنگ عفاف😇
✅به ما بپیوندید ...
@efaf_amin
💡تببین واژه های کلیدی ...
🔴 جنسي (مفهوم جنسيت) 🔴
انسانها مانند بيشتر موجودات از دو جنس مذكر و مؤنث تشكيل شده اند.
📚 چنانكه قرآن كريم مي فرمايد:
« یا أَیهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ »
ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیرهها و قبیلهها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ [اینها ملاک امتیاز نیست بلکه] گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است!
اين دو جنس، با تفاوت هاي آشكار در سطح مسائل زيستي، فيزيولوژيك و روانشناختي، آفریده شده اند و همين تفاوت ها است كه آن دو را مكمل يكديگر قرار مي دهد و بدون شك، هر كدام از آنها بدون ديگري، در تداوم نسل و زندگي اجتماعي، با شكست كامل روبه رو ميشود.
🔬 زيست شناسان عقيده دارند كه زن و مرد، با يكديگر تفاوت هاي بنيادي دارند؛ بدين معنا كه تفاوت ها در درجه اول، ارثي اند، نه محيطي.
✅ آنها معتقدند كه هر سلول بدن زن، با هر سلول بدن مرد، تفاوت دارد و قبل از آنكه به دنيا بيايند و تحت تأثير نفوذهاي اجتماعي قرار گيرند، كاملا از يكديگر تمايز پيدا مي كنند و براي زن يا مرد شدن، آماده مي شوند.
🔗 به قول استاد محمود بهزاد: «اگر اوضاع اجتماعي، موجب تفاوت هاي زن و مرد مي شود، فقط آنچنان را، آنچناني تر ميكند».
خالق حکیم هورمون هاي جنسي متفاوتي در وجود دختر و پسر قرار داده است (آندروژن در پسرها و استروژن در دخترها) كه باعث ايجاد تفاوت هاي جنسيتي، در دو جنس ميشوند.
📖 «حافظ ثابت» نيز در مفهوم جنس و جنسيت ميگويد:
گاهي از جنس، معناي عام اراده مي شود؛ به طوري كه به تفاوت هاي جسمي و رواني دو جنس اشاره دارد؛ مثلاً گفته مي شود هوش دختر بيشتر است يا پسر؟ 🤓
در اينگونه موارد جنسيت مورد نظر است و در منابع انگليسي واژه Gender identity يا Gender به آن اشاره دارد.
گاهي معناي خاص از آن اراده مي شود كه به غريزة جنسي، كاركرد جنسي، بلوغ جنسي، آموزش جنسي و رشد جنسي اشاره دارد.
کانون فرهنگی تبلیغی و مردمی «امین» موسسه تخصصی ترویج فرهنگ عفاف😇
✅به ما بپیوندید ...
@efaf_amin
🔴تبیین واژه های کلیدی🔴
«غريزة جنسي»
حافظ ثابت در تعريف غريزة جنسي مي گويد:
توانايي و نيرويي ذاتي كه انسان هنگام تولد با خود دارد و در جهت ارضاي نيازهاي جنسي، وي را به فعاليت معيني وادار ميكند.
👥 برخي معتقدند كه در حقيقت غريزة جنسي به صورت وجداني و دقيق تعريف نشده است و نميتوان آن را توصيف كرد. در عين حال گفته اند:
به نظر ما كليه هيجاناتي كه هدف اصلي و طبيعي آن توليد نسل است، غريزة جنسي است.
🔬 هدفيلد معتقد است:
غريزة جنسي به تدريج رو به رشد مي رود و از مراحل مختلف مي گذرد و در دوران هاي مختلف زندگي به مقاصد مختلف بستگي پيدا مي كند.
فقيهي نيز معتقد است:
يكي از ابعاد وجودي مهم در زن و مرد، جنبة جنسي و شهواني است كه به صورت غريزه اي بسيار قوي، در آنها قرار داده شده است. اين غريزه بايد ارضا گردد و اگر مسير ارضاي آن، به صورت صحيح طرّاحي نشود، از مسير طبيعي خلقت، منحرف خواهد شد و به ابعاد ديگر زندگي نيز آسيب خواهد زد. به همين دليل، در گام نخست بايد ويژگي هاي مؤثر مرد و زن در غريزة جنسي را به خوبي شناخت و در گام بعد، مهارت هاي لازم را براي برقراري ارتباط جنسي صحيح به دست آورد.
کانون فرهنگی تبلیغی و مردمی «امین» موسسه تخصصی ترویج فرهنگ عفاف😇
✅به ما بپیوندید ...
@efaf_amin
🔴تربیت اعضا و جوارح، مقدّم است بر دیگر تربیتها🔴
📚 آيت الله مجتبي تهراني در اين باره ميگويد:
« یکوقت میگوییم: تربیت عقل، تربیت قلب، تربیت نفس، امّا يكوقت میگوییم: تربیت اعضا و جوارح...
ميگوييم: ابتدا اعضا و جوارحت را تربیت کن. گوشت را، چشمت را، زبانت را، دستت را و پایت را تربیت کن. یعنی اعضا و جوارحت را به روش رفتاری و گفتاری بر طبق امر اِلهی مؤدّب کن و اينها را در وادي اطاعت امر اِلهي قرار بده.
در اینجا سراغ این میرویم که هسته مرکزی تربیت انسان، عبارت از این است که اعمالش را سر خود انجام ندهد و رضای خداوند را در نظر بگیرد. چرا انبيا و اوليا بر روی این تکیه میکنند؟
اهل معرفت در این باب مطلبی دارند که بهوسیله آن، برای ما روشن میسازند، چرا انبيا و اوليا، اینقدر روي اصلاحِ عمل تكيه ميكنند.
من خلاصهاش را برایتان میگویم.
آنها میگویند: انسان یک صورت مُلکیِ ظاهری و یک صورت ملکوتیِ غیبی دارد. صورت مُلکیِ ظاهری انسان، همین ظاهر انسان است که من ظاهر شماها را میبینم و شما هم ظاهر من را؛ این صورت ظاهری است. سازنده صورت ملکوتیِ غیبی ما که ديده نميشود، خود ما هستیم؛ بر خلاف صورت مُلکیِ ظاهریمان که ما سازنده آن نیستيم.
این مطلب خیلی دقیق است.
صورت ظاهري ما با تولّد و رشد بر اساس وراثت شکل میگیرد، مثلاً من که خودم را از نظر ظاهری اینگونه نساختم، خدا مرا ساخته است. امّا مسأله، صورت ملکوتیِ غیبی است كه من خودم آن را میسازم. صورت غيبي را با ابزار مادّی نمیسازند،
مثلاً اینکه برایش نقشه بکشند و آن را طرّاحی کنند، بلکه بهشیوه دیگری شکل میگیرد. حتّی ما این را داریم عمده چیزی که سرنوشت انسان، در عوالم بعد از دنیا به آن بستگی دارد، همین صورتِ ملکوتیِ غیبی است، چه در برزخ و چه در قیامت؛ و ما اين صورت ملكوتيِ غيبي را با اعمالمان میسازیم.»
✅ بنابراين آنچه در تربيت جنسي صحيح، از تربیت اعضا و حواس بدن همانند: رعايت عفت بينايي، گويايي، شنوايي، بويايي و ... گفته میشود همگي بر اساس حكمت است چرا كه همين ها صورت ملكوتي ما را در آن جهان ميسازد و آخرت نیک ما را رقم میزند.
کانون فرهنگی تبلیغی و مردمی «امین» موسسه تخصصی ترویج فرهنگ عفاف😇
✅به ما بپیوندید ...
@efaf_amin
🔴تبیین واژه های کلیدی ...
«تربيت جنسي»
تعريف هاي فراواني براي تربيت جنسي، مطرح شده است از جمله:
فراهم آوردن زمينة رشد غريزة جنسي، به گونه اي كه ضمن استفادة لازم از اين غريزه، از انحرافات و لغزش هاي جنسي نيز پيشگيري شود.
« حافظ ثابت » نيز ميگويد:
منظور ما از تربيت جنسي اين است كه زمينه ها و عوامل مربوط به مسايل جنسي طوري فراهم شود كه استعدادهاي شخصي در جهت رسيدن به كمال اختياري فرد شكوفا شود و او را براي رسيدن به كمال مطلوب ياري كند.
فقيهي نيز معتقد است:
تعريف هاي پيش گفته، از ابهام برخوردارند. به نظر ميرسد كه تربيت جنسي، عبارتست از اينكه «فرد در دوره هاي رشد كودكي، نوجواني و جواني، به گونه اي پرورده شود و آموزش ببيند كه ...
✅ با جنسيت خود آشنا گردد و آن را بپذيرد؛ قدردان وجود خويش باشد و به آن افتخار كند؛
✅ نقش مذكر يا مؤنث بودن از لحاظ اجتماعي را ياد بگيرد؛ و احكام و آداب ديني در ارتباط با مسائل جنسيِ مربوط به خود و روابط با همجنس و جنس مخالف را فراگيرد؛
✅ آمادگي رواني براي ازدواج و تشكيل خانواده را پيدا كند؛
✅ با مسائل مربوط به زندگي خانوادگي و روابط با همسر آشنا گردد و در ساية آن، به آرامش برسد؛
✅ به گونه اي توانمند شود كه عواطف و فعاليتهاي جنسي خويش را در جهت قرب الي الله و جلب خشنودي خداوند، بهكار گيرد.
کانون فرهنگی تبلیغی و مردمی «امین» موسسه تخصصی ترویج فرهنگ عفاف😇
✅به ما بپیوندید ...
@efaf_amin
📚
امام علی علیه السلام فرمودند :
« مَا اَلْمُجَاهِدُ اَلشَّهِیدُ فِی سَبِیلِ اَللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَکَادَ اَلْعَفِیفُ أَنْ یَکُونَ مَلَکاً مِنَ اَلْمَلاَئِکَةِ »
پاداش مجاهد شهید در راه خدا، بزرگتر از پاداش عفیف پاکدامنى نیست که قدرت بر گناه دارد و آلوده نمىگردد، همانا عفیف پاکدامن، فرشتهاى از فرشتههاست »
📚 نهج البلاغه حکمت ۴۷۴
با عرض سلام و ادب
بنده سید احمد معلمی مسئول دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی در استان خراسان هستم
مطالبی جدیدا منتشر شده توسط یک حساب شخصی در توییتر است که در ابتدای صفحه تصریح کرده است بدون وابستگی به بنیاد اسراء.
لکن متاسفانه تمام اقدامات این شخص به نام آیت الله العظمی جوادی آملی و دفتر ایشان تمام میشود .
خواهشمند است نسبت به شفاف سازی این مطلب در کانال اقدام فرمایید
هدایت شده از یا زهرا
این جمله "سویههای جدید کرونا واکسنگریزند" آن روی سکه "واکسنها فایده ندارند" نیست؟😊
ولی خب بازم علم!!! توصیه میکنه واکسن بزنیم🥴
#حسین_زمانی_میقان
@hzamanim
عفاف امین
*جواب دندان شکن رهبر عزیز # انقلاب📝 به شعر سیمین بهبهانی‼️حتما بخونید خیلی زیباست.افتخار میکنم به ره
گرچه انتساب شعر به رهبری رد شد ولی انصافا خوب جواب داده