♈️ دولت به جای تغییر در قیمت بنزین دلار را تک نرخی کند/ مشکلات اقتصادی سال ۹۸ ربطی به تحریمها ندارد و از مسائل داخلی نشات گرفته
🔅هادی حق شناس تحلیلگر مسائل اقتصادی: امروز به هیچ وجه توصیه نمیشود که قیمت سایر خدمات یا حاملهای انرژی افزایش پیدا کند بلکه توصیه میشود که یکسانسازی نرخ ارز انجام بگیرد. چون نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ تاثیری بر قیمت کالاها نداشته است. لذا اگر بگوییم بین قیمت حاملهای انرژی و یکسانسازی نرخ ارز، یکسانسازی نرخ ارز باید در اولویت دولت باشد و نه شوک تغییر قیمت بنزین یا حذف یارانهها. در این شرایط بیثباتی به نظر میرسد که عوارض آن بیش از مزایای آن باشد.
🔅واقعیت این است که تحولات اقتصادی ایران دیگر متاثر از تحریم نیست. آثار تحریم همان سال گذشته که نرخ ارز به حدود ۲۰ هزار تومان رسید، نمایان شد. شوک خارجی هر لحظه وارد نمیشود. یکبار وارد شد و آثارش بر اقتصاد ایران باقی مانده است. امسال مسائل ما بیشتر داخلی است./نود اقتصادی
💎 @Eghtesad_khord
10.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹🔶 روش مقابله با #واردات کالای دارای مشابه داخل در کشورهای مختلف پخش کردن #ارز کف خیابانها از طریق "نیما" و "سینا" و ... نیست❗️
🔹 بیان الگوی پویای رابطه دولت ها و بازار توسط کارشناس اقتصاد سیاسی/ نسیم آنلاین
💎 @Eghtesad_khord
پس ازفجایع نیشکر #هفت_تپه، #هپکو اراک، #ماشین_سازی_تبریز و البته #مجتمع_گوشت_اردیبل(که خریدارش خود پوری حسینی است!)،
حالا رئیس سازمان خصوصی سازی، از واگذاری 600بنگاه دولتی جدید سخن گفته است!
⛔️فجایع ویرانگری در راه است، کاش اُمرای قوم اقدام عاجل کنند برای جلوگیری از تاراج مجدد بیت المال.
💎 @Eghtesad_khord
#چند_خبر
🔹 یک مقام مسئول در وزارت صنعت : خاک خوردن ۱۰۵ هزار خودرو ناقص در کارخانهها/ به وزیر القا کردهاند که افزایش قیمت خودرو آن هم در این شرایط به نفع جامعه نیست/ آزادسازی قیمت خودرو خطراتی را به دنبال دارد اما باید انجام شود
🔹 منصوری عضو کمیسیون صنایع: دولت پس از مجوز کذایی به خودروسازان پاسخگوی آشفتگی بازار باشد/ قیمتها در بازار به صورت ساعتی در حال تغییر است و حال و روز بازار خودرو در این روزها اصلاً خوب نیست
🔹 فروشهای فوری خودروسازها چه دردی از بازار دوا میکند؟ ۷۸۰ هزار نفر هنوز خودرو نگرفتهاند
💎 @Eghtesad_khord
🚘 قیمت گذاری "من درآوردی" در بازار مسکن به بازار خودرو هم سرایت کرد
🚙 پس از یک دوره کوتاه ثبات در قیمت خودروها که در نتیجه فضای روانی پیشفروشها و فروشهای فوری شرکتهای خودروساز ایجاد شده بود، چند روزیست که بازار خودرو دوباره شاهد افزایش عجیب قیمت خودروهاست. از ابتدای هفته جاری، قیمت انواع خودروهای سواری افزایش چشمگیری داشته است؛ برای نمونه پژ و۲۰۶ تیپ ۲ که ۱۸ فروردین امسال، ۷۲ میلیون تومان قیمت داشت، در روزهای گذشته به ۹۵ میلیون تومان رسیده است. پژو۲۰۶ V۸ در مدت یاد شده از ۸۸ میلیون به ۱۱۴ میلیون تومان، پژ و۲۰۶ تیپ ۵ از ۸۶ میلیون به ۱۱۲ میلیون تومان، سمند LX از ۷۲ میلیون به ۸۶ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ GLX از ۶۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۸۵ میلیون تومان و سراتو شرکتی سایپا از ۲۴۵ میلیون به ۳۳۰ میلیون تومان رسید.
🚙 افزایش قیمت خودروها در روزهای اخیر در حالیست که خریداران هیچگونه دلیل منطقی و اقتصادی برای چنین افزایش قیمتی پیدا نمیکنند؛ حال آنکه نرخ ارز نیز که فروشندگان معمولاً به بهانه بالارفتن آن قیمت خودروها را افزایش میدادند در روزهای گذشته نوسان چندانی نداشته است. به نظر میرسد قیمتگذاری سلیقهای از حوزه مسکن به حوزه خودرو نیز سرایت کرده است./نوداقتصادی
💎 @Eghtesad_khord
🔶 مبنای محاسبه یارانه پنهان ۹۰۰هزار میلیاردی مخدوش است/چرا مردم باید خسارت افزایش نرخ ارز را بدهند؟
پلیه فروش کارشناس اقتصادی:
🔹 آیا مردم ایران باید خسارت افزایش نرخ ارز را بپردازند؟ خودروی "تیبا" با موتور 1500 سی سی حدود 7 لیتر در 100 کیلومتر مصرف دارد در حالی که مصرف خودروهای مشابه آن نصف این مقدار است. چرا مصرف کننده ایرانی باید این هزینه را بپردازد؟
🔹 توان ساخت خودرو باکیفیت و کم مصرف را در داخل کشور داریم، اما در نظام حکمرانی صنعت خودرو مشکل وجود دارد. هیچ وقت در صنعت خودرو خصوصی سازی واقعی نکردیم. صنعت خودرو در کشورمان حیاط خلوت رانت خواری عدهای شده است.
🔹 18 میلیون لیتر در روز توسط وانتها مصرف میشود و بیشترین مصرف بنزین در کشور توسط خودروهایی مانند پرایدو پژو و سمند انجام میشود و این باور غلطی است که بنزین را پولدارها مصرف میکنند.
💎 @Eghtesad_khord