هدایت شده از 『 احیاء تفکر اسلامی 』
••✾•🍃🌼🌺🌼🍃•✾••
بِسْمِاللَّهِالرَّحْمَٰنِالرَّحِيم
🌱،. #سیر_موضوعی_این_هفته📚
📎 " تعلیم وتربیت "....
#تعلیموتربیت
بشر در جامعہ خودش نیاز بہ تعلیم و تربیت دارد. تعلیم و تربیت یعنی پیاده کردن علم و پیاده کردن اخلاق؛ عملا کاری که خانوادهها براے فرزندها و مدرسهہها براے بچهها و بالاخره دارالتعلیمها انجام مۍدهند.
📘گریز از ایمان و گریز از عمل، ص۳۶
#تعلیم_و_تربیت
#استادمطهرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
°•📙🌱•°
آیا ایمان در کنار تعلیم و تربیت و مؤید آن بوده یا نه⁉️
بدون شک در گذشتہ در تعلیم و تربیتها یکی از چیزهایی که استفاده میکردند، دین و ایمان بوده. اگر یک اصلی یا یک خُلقی را میخواستند به انسانها بدهند، هیچ عاملی به اندازه عامل دینۍ نمیتوانست نافذ باشد؛ آیہای از کتاب آسمانی یا جملهای از پیشوای دینی میخواندند؛ روحها و روانها در مقابل اینها خاضع و خاشع بودند.
#تعلیموتربیت
#استادمطهرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
〘•✨📒•〙
نقش دین درامࢪتعلیم وتربیت
دین در گذشتہ بہ عنوان یک قدرت و یک عامل در مرحلہ اجرا، بہ سود تعلیم و تربیتها بوده؛ گذشتہ از این که خودش برنامه تعلیم و تربیت داشتہ، اساساً در مقام اجرا مورد استفاده قرار میگرفتہ است.
من منکر این نیستم که در تعلیم و تربیتهای فاسد، سوء استفاده و بدآموزی هم شده است ولی این در اقلیت بوده است.
#تعلیموتربیت
#استادمطهرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
•| 💙🚴♂ |•
عمل، تڪیہ گاه تعلیم و تربیت اسلامۍ
°•تڪیہ گاه تعلیم و تربیت اسلامے عمل است. اسلام بشر را متوجہ این نکتہ مۍڪند ڪہ هرچہ هست عمل است.
📌 سرنوشت انسان را عملاو تشڪیل میدهد. این یك طرز تفڪࢪ واقع بینانہ و منطقۍو منطبق با ناموس خلقت اسٺ. 💪🏼🔖
⇦ قرآن ڪریم راجع بہ عمل چقدر صحبت ڪرده و چقدر تعبیرات رسا و زیبایی در این زمینہ دارد! مثلًا:
﴿ وَ انْ لَیسَ لِلْانْسانِ الّا ما سَعی﴾🍃
براۍبشر جز آنچہ ڪہ ڪوشش ڪرده است نیست ؛ نجم۹۳✨
🖇 یعنۍ سعادت بشر در گرو عمل اوست.
#تعلیم_و_تربیت
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
°.🌸⃝⃡❥.°
#عاملحیاتیکملت
{فَمَنْ یعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیراً یرَهُ. وَ مَنْ یعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یرَهُ}
هرکسۍ به اندازه وزن یک ذره اگر کار خیࢪ بکند آن کار خیࢪ او از بین نخواهد رفت، بہ او خواهد رسید؛ و اگر به اندازه وزن یک ذره کار بد کند، از میان نخواهد رفت و به او خواهد رسید. سورهزلزال ۷و۸
این تعلیم، یکی از بزرگترین تعلیمات براے حیات یک ملت است.
وقتی یک ملت فهمید که سرنوشتش به دست خودش است، سرنوشت او را عمل خودش تعیین میکند، آن وقت متوجه عمل و نیروے خودش میشود، متوجه اینکه هیچ چیز به درد من نمیخورد مگر عمل و نیروے من کہ صرف فعالیت و سعی میشود. این خودش عامل بزرگۍ است براے حیات.
#تعلیم_و_تربیت
#استادمطهرے
📚احیای تفکر اسلامی، ص۳۶
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
『 احیاء تفکر اسلامی 』
°.🌸⃝⃡❥.° #عاملحیاتیکملت {فَمَنْ یعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیراً یرَهُ. وَ مَنْ یعْمَلْ مِثْقالَ
#مسلمینصدراسلام
شما اگر میبینید در صدر اسلام مسلمین آنقدر جنبش و جوشش داشتند، چون یکی از اصول افکارشان همین بود.
آنها این تعلیم را که از سرچشمه گرفته بودند هنوز منحرف نکرده بودند. فکرشان این بود که هرچه من عمل و سعی میکنم و هرچه که می جنبم فقط همین است که به درد من میخورد و جز این چیز دیگری نیست.
این چقدر به انسان اعتماد به نفس میدهد، چقدر انسان را متکی به نیروی خودش میکند؟!
از جمله تعلیمات اسلام که در همان صدر اسلام کم و بیش آسیب دید و هرچه گذشت این آسیب زیادتر شد (نه تنها اصلاح نشد بلکه زیادتر شد) همین مسئله است.
#تعلیم_و_تربیت
#استادمطهرے
📙احیای تفکر اسلامی، ص۳۶
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
بہغذایت بنگر !
انسان باید این آیه را مدّ نظر خودش قرار دهد:
فَلْینْظُرِ الاِْنْسانُ اِلی طَعامِهِ.
یعنی انسان باید در غذای خودش، اعم از غذای جسمی و غذای روحی، فکر و دقت کند.
ممکن است کسی بگوید: من که نمیدانم [کدام غذای روحی خوب است و کدام بد.]
در جواب میگوییم: آیا افرادی نیستند که با آنها مشورت کنید که مثلا حرف فلان شخص را گوش کنیم یا نه❓
تعلیمات او، تعلیمات درستی است یا نه❓
#تعلیم_و_تربیت
#استادمطهرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯
[○ 💛🍋 ○]
#غذاورسیدنبہهدف
انسان گاهۍ مۍبیند افرادۍ ڪہ در مسیرۍ حرڪت مۍڪنند، بعد از مدتے در اثر تغذیہهاۍ روحۍ نادرست ، دقیقا در جهت عڪس آن مسیر فعالیت مۍڪنند؛❗️👀
یعنۍهمان شخص ڪہ از این مبدأ بہ آن سو با آن شدت مۍرفت، حالا از آن سو به این طرف به همان شدت میآید.↔️
اینھا براۍ این اسٺ ڪہ غذاهاۍ روحۍ براۍ انسان سرنوشتساز است .✨🎈
📚آشنایۍ با قرآن، ج۱۲، ص۴۸
#تعلیم_و_تربیت
#استادمطہرے
╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮
🌹@ehia_news
╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯