eitaa logo
『 احیاء تفکر اسلامی 』
714 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
47 فایل
🕊️❤️°. 🌿°.. فرصتی برای بازخوانی #نظام_فکری استاد شهید مطهری. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع میباشد.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
〘•🌱↯〙 بعضی گفته اند:معیار فعل اخلاقی این است که از وجدان انسان الهام بگیرد. این، نظریه معروف کانت است. او معتقد است که در انسان یک وجدان اخلاقی بسیار عالی وجود دارد. او به مسئله‌ وجدان و اصالت وجدان اهمیت زیادی می‌دهد؛ معتقد است که در عمق ضمیر انسان، قوّه‌ای قرار داده شده که ذاتاً الهام بخش به انسان است و او را به یک سلسله کارها که کار نیک است امر می‌کند و از کارهای زشت نهی می‌کند و انسان همیشه در مقابل وجدان خودش یک فرد مکلّف است و در مقابل یک عامل درونی قرار گرفته است، و معیار تشخیصش هم خود انسان است. هرکاری را که وجدان انسان (آن وجدان انسانی انسان) به او گفت: بکن، آن کارْ اخلاقی است و هرکاری که گفت: نکن، ضد اخلاق است. هرکاری هم که اساساً امر و نهی در آنجا نداشت، اخلاقی نیست. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸⃟🕊჻ᭂ࿐✰ معیار سوم، معیار عقلانی است نه وجدانی. این معیار می‌گوید: ریشه اخلاق در نهایت، عقل انسان است؛ یعنی آن ریشه‏‌های دیگر غلط است، وجدانی هم که کانت می‌گوید اساس ندارد. اخلاق، اخلاق هوشیارانه است؛ یعنی یک انسان عاقل وقتی که در جامعه قرار گرفت، این قدر عقلش به او می‌گوید که...وقتی همه در فکر شخص خودمان باشیم، من می‌خواهم آنچه را که شما دارید از شما بگیرم، شما می‌خواهید آنچه را که من دارم از من بگیرید. بعد من می‌بینم این به ضرر من است، شما هم می‌بینید این به ضرر شماست، با همدیگر توافق می‌کنیم و می‌گوییم من حدود و حقوق تو را رعایت می‌کنم، تو هم حدود و حقوق مرا رعایت کن. از اینجا اخلاق پیدا می‌شود. اخلاق یعنی آن سلسله اصولی که منافع افراد را بهتر از همه تأمین می‌کند. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
هدایت شده از | تمدن نگار |
【🔖🌱!'】 - - انسان، جاهل به دنیا می آید و وظیفه دارد که عالم شود، چگونه عالم شود؟! با فکر ودرس خواندن و تفڪر یعنۍ ، انسان در هرمسئله اے تا حدودی که استعداد آن را دارد، باید فکر کند و از طریقِ علمۍ ، آن مسئلھ را به دست آورد. •• شهید مطھرۍ📎•• [📚] ‌《@monadiane_zohor
『 احیاء تفکر اسلامی 』
🌸⃟🕊჻ᭂ࿐✰ #معیار‌عقلانی معیار سوم، معیار عقلانی است نه وجدانی. این معیار می‌گوید: ریشه اخلاق در نهای
⸀🌿˼ راسل در کتاب جهانی که من می‌شناسم،پایه اخلاق را فقط همین می‌داند(عقلانی)، و من همیشه گفته‌ام که راسل فلسفه‌اش در اخلاق برضد شعارهای انسان‌دوستی اوست، چون معتقد نیست که انسان غریزه انسان‌دوستی داشته باشد یا واقعاً بشود انسانی انسان دوست باشد به این معنا که انسانی انسان دیگر را دوست داشته باشد. او در نهایت، انسان‌دوستی را برمی‌گرداند به فرد دوستی : من خودم را که دوست دارم اگر بناست خودم زندگی سالمی داشته باشم، باید دیگری هم این‏ جور باشد. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
[ •🗒🖌•] نظر دیگری در باب معیار فعل اخلاقی وجود دارد که بسیار قابل توجه است؛ می‌گوید: اخلاق عبارت است از ملکاتی که انسان باید خودش را براساس آنها بسازد، به عبارت دیگر اخلاق یعنی طرح انسان‌سازی. [قائلان به این نظریه] می‌گویند ما قوا و غرایز زیادی به طور بالقوّه داریم، ولی باید جدول‌بندی کنیم و اینها را با یک نسبت و حساب معین پرورش بدهیم. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
『 احیاء تفکر اسلامی 』
[ •🗒🖌•] #طرح‌انسان‌سازی نظر دیگری در باب معیار فعل اخلاقی وجود دارد که بسیار قابل توجه است؛ می‌گوید
°< ⚖🗯 >° مےگویند اگر مجموع قوا و استعدادهای انسان در حد معینۍ پرورش پیدا ڪند- نہ ڪمتر و نہ بیشتر- انسان از نظر روحۍ و معنوۍ داراۍ نوعۍ زیبایۍ می‌شود ڪہ آن را «زیبایی عقلی» مۍ‌گویند 🧠✨ و طبعاً جاذبہ‌ای دارد و دیگران بہ او علاقہ‌مند مۍشوند و عقل هرڪسے زیبایۍ معنوۍ او را درك مۍ‌ڪند پس اخلاق برمۍ‌گردد به توازن .🌗 💠 ریشہ اخلاق عدل است، عدل بہ معنۍ توازن. اینڪہ می‌گویند عدالت یا عدل ریشہ اخلاق است، مقصودشان توازن است. اخلاق یعنۍحالت موازنہ‌میان مجموع استعدادهاۍ‌انسانۍ .🎈🙌 ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
•🍃🌼• 🔹📽 ریشہ یابۍ اخلاق رذیلہ ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
بررسی نظریات حال که این نظریات را دانستیم، می‌توانیم مسئله‌ «نسبیت اخلاق» را طرح کنیم. بنا بر نظریه کسانی که می‌گویند معیار اخلاق نفع رساندن به غیر است و بس و هیچ معیار دیگری در کارَ نیست، مسئله‌ نسبیت اخلاق تا حد زیادی تثبیت می‌شود؛چون ملاک اخلاق، نفع رساندن به غیر است (البته مقصود از «غیر» فرد نیست، اجتماع است) و نفع رساندن به غیر همیشه در یک شکل (یعنی در یک نوع آدابی که ما داشته باشیم) نیست. معنایش این است که خیر و مصلحت اجتماع و آنچه که اجتماع بیشتر از آن سود می‌برد، به چه وضع است؟ این است که با تغییراتی که در بنیادهای اجتماعی رخ می‌دهد، نفع اجتماع هم فرق می‌کند. از نظر آنهایی که می‌گویند مقیاس و معیار اخلاق نفع رساندن به اجتماع است، چون کاری که به نفع اجتماع باشد در هر زمانی به یک شکل است، پس اخلاق هم در هر زمانی باید به یک شکل باشد. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌