7- البته ما عجول نیستیم. ما اهل استقامتیم. این درخواست ایستادگی و کوبندگی نیز، توأم با اعتماد به فرماندهان صحنه نبرد است. ما به فرماندهان شجاع میدان اعتماد داریم و حامی تصمیم آنها خواهیم بود. این درخواست ابدا به معنای درخواست تصمیمات احساسی نیست. مقاومت تاکنون با تصمیمات قاطع و حساب شده خود صحنه را بر صهیونیست ها تنگ و تنگ تر کرده است. خواهان انتقامی کوبنده، به جا و دقیق هستیم که راهگشای اقدامات بعدی پیاپی تا پیروزی کامل باشد.
8- حال که دشمن روحیه جنایت کاری خود را علنی تر می کند و منطقه جنایت خود را توسعه می دهد، ما نیز مبارزه و کوبندگی خودمان را باید توسعه دهیم و عرصه های جدیدی از کوبندگی و انتقام از جنایات را نشان او دهیم. این خواسته امروز مردم مقاوم مظلوم جهان است و امر روشن رهبر انقلاب اسلامی است. پس با تمام توان خویش ضمن اعلام حمایت از فرماندهان میدان مقاومت در همه عرصه ها و جبهه ها اعلام می داریم که یقین بدانید فطرت غیور و عزیز مردم ما در این انتقام کوبنده پشتیبان و یار یاور شما است. شعار ملت امام حسین علیه السلام این است که «هیهات منّا الذله» و ما ملت امام حسینیم.
🆔 @ehtejajj
باسمه تعالی
یادداشت:
✍️ چگونگی مطالبه انتقام و پاسخ سخت
قسمت 1 از 2
🔻بلوغ جمهوری اسلامی در مواجهه با دشمنان و رقیبان منطقه ای، به عنوان یکی از برجسته ترین نقاط قوت و البته از حساس ترین ابرپرونده های نظام که با مسائل داخلی نیز به صورت جدی پیوند خورده است، به حق باعث ایجاد حساسیت ویژه ای در گفتگوی انتقادی با ساختارهای متصدی این مسئولیت گشته است. مسیری که با خون دل خوردن شخص مقام معظم رهبری و تدبیر کلان ایشان از سویی و جانبازی شهدای محور مقاومت خصوصا حاج قاسم سلیمانی به چنین ثمری نشسته است، طبعا با نقدهای بیجا نباید از شکوهش کاسته شود.
🔻در چنین فضایی، مطرح شدن چندباره مسئله انتقام مجددا چالش ها و حتی شکاف هایی را ایجاد کرده است. تفسیر ضرورت و نحوه انتقام و حتی بحث در مورد این که انتقام گرفته شده است یا نه، نشان می دهد که صحنه برای دغدغه مندان شفاف نیست.
با توجه به این ملاحظات، به نظر می رسد پیش از طراحی اقدام، باید زمینه و بستر طرح موضوع انتقام مورد بحث قرار گیرد. به نظر نگارنده، طرح مسئله انتقام از چند زاویه حتما اشتباهی راهبردی است:
1- طرح انتقام برای خروج نظام از انفعال.
طرح اینگونۀ انتقام و پاسخ سنت، چند تالی فاسد جدی دارد: اول اینکه جمهوری اسلامی در سالهای اخیر به صورت جدی آماج عملیات رسانه ای ناکارآمدی بوده است. اعتماد بخش معتنابهی از مردم به نظام دچار خدشه شده و طبیعتا گزاره های پیرامون کارآمدی را در این فضای بیاعتمادی تفسیر و فهم میکنند. در چنین فضایی، اینرسی این بخش از جامعه به خودی خود به سوی متهم کردن ساختارهای مختلف به ناکارآمدی معطوف است. این امر وقتی با پدیده ساده انگاری رسانه ای فضای مجازی تلفیق میشود ، تفکیک لایه های انفعال و ناکارآمدی را دچار دشواری مینماید. به این ترتیب ضعفی که به واسطه جریان سازشکار به نظام تزریق میگردد، به پای کلیت نظام و میدان نیز نوشته میشود. این هم جفاست، هم دوای زدودن انفعال های موجود سازشکاران نیست.
یک کاسه کردن حساب جریان های سازش و مقاومت، در واقع تقویت و مشروعیت دادن به جریان سازش است. در حالیکه رهبر انقلاب، تلاش خویش را برای مهار جریان غرب گرا و ایجاد محیط نسبتا امنی برای فعالیت محور مقاومت در دو دهه اخیر به کار گرفتند، تنها فایدۀ متهم کردن هر دو جریان به انفعال، تقویت خط سازش و عادی جلوه دادن آن در روند اداره کشور است. گویا انتهای همه مسیرهای نظام به چنین عقلانیتی ختم می شود.
2- طرح انتقام برای تشفی خاطر جریان انقلابی و افزایش سرمایه اجتماعی نظام.
پیچیدگی صحنه نزاع کنونی محور مقاومت با خط استکبار در منطقه، که در واقع نه صرفا یک درگیری نظامی، که مقابله ای تمدنی با همه ابزارها و ابعادهای ممکن است، اقتضاء می کند کنش و واکنش ها لزوما بر اساس احساسات مردم تنظیم نشود. در واقع شفای صدور مؤمنین، با کلیت این صحنه نبرد باید نسبت بگیرد نه با اجزاء آن، مخصوصا در واکنش هایی که جنبه امنیتی دارند.
صحنه مواجهۀ محور مقاومت، متشکل از مجموعه ای از دارایی ها و نادارایی هاست که در محورهایی مانند نظامی، امنیتی، اقتصادی، سیاسی، رسانه ای، فرهنگی اجتماعی و ... بروز می کند. محور مقاومت هرچند در مجموع پیشرفت های شگرفی داشته است، اما طبیعتا کماکان مخصوصا در پیوست ها، با نواقصی روبروست. مدیریت مجموع نقاط قوت و ضعف به دلیل ارتباط جدی بین این ابعاد، کار آسانی نیست. کنشگری این صحنه را تابع توقعاتی قرار دادن که عمدتا نیز با جریان رسانه ای قابل مدیریت هستند، در این صحنه حتما اختلال ایجاد می کند.
3- انتقام به مثابه ابزار بازدارندگی.
مطرح کردن انتقام برای ایجاد توازن و بازدارندگی در برابر خط استکبار در منطقه، هرچند در کلان ایده درستی است. اما به دلیل فضای رسانه ای جامعه، خود در کوتاه مدت به چالش تبدیل می شود. تا زمانی که معادله قدرت در منطقه به صورت قاطعی به نفع جبهه مقاومت تغییر نکرده باشد، این زد و خوردها ادامه خواهد داشت. مخصوصا در فضای امنیتی و به دلیل اشراف دستگاه های جاسوسی دشمن، این روند ملموس تر است.
در چنین فضایی، تضمین دادن مبنی بر این که اگر بزنیم دیگر جرأت نمی کنند بزنند، خود می تواند به ابزار رسانه ای برای تضعیف خط مقاومت تبدیل شود. مخصوصا با عدم رعایت خطوط قرمز انسانی توسط جریان مقابل و اقدام به کشتار مردم عادی در برابر ضربات واکنشی ما.
🆔 @ehtejajj
ادامه یادداشت:
✍️ چگونگی مطالبه انتقام و پاسخ سخت
قسمت 2 از 2
جمع بندی
🔻با این تفاسیر، به نظر می رسد بهترین مفهوم برای تبیین چرایی لزوم پاسخ سخت، ایجاد ظرفیت اجتماعی برای کامل کردن سبد پاسخ های نظام در برابر دشمن است. ما باید بتوانیم متنوع واکنش نشان دهیم. پاسخ یک ترور امنیتی سطح بالا، نباید لزوما یک ضربه نظامی باشد. ما باید بتوانیم ابزارهای اجتماعی خود برای محاصره اقتصادی رژیم را فعال کنیم.
🔻فارغ از بحث نقصان در ساختارهای نهضتی نظام برای صدور انقلاب، ظاهرا بهترین گزینه موجود، ایجاد فشار اجتماعی است تا میدان دست بازتری برای انتخاب ابزارهای مختلف در پاسخ گویی داشته باشه. در واقع گفتمان عام انتقام باید به مثابه ابزار مهار جریان غرب گرا عمل کند و نه انتقاد از جریان مقاومت. گفتمانی که باید شکل گیرد، از سر اعتماد به میدان، باید برایش خلق فرصت کند و او را وادار کند مجموعه پیوست های عملیاتی خویش را تکمیل نماید. به نظر می رسد مدل کنش رهبر انقلاب نیز همین گونه است. در عین ابراز اعتماد به متولیان محور مقاومت، آنان را برای دادن پاسخ سخت تحریک می کنند.
ما باید جای خود را در پر کردن خلاءهای بالفعل موجود در مجموعه ظرفیت های نظام پیدا کنیم و مسیری برای رفع آنها خلق نماییم.
✍️ محمدطلایی
🆔 @ehtejajj
🔹 بیان نقد
در روزهای گذشته بنده در سخنان و نوشته هایم سعی کردم نقدهایی نسبت به بعضی گوشه های جنبش دانشجویی و تبیینی انقلابیون در فضای این روزها را داشته باشم.
اگر بخواهم خلاصه کنم نقدهایم به فضایی که داریم می شود نکات زیر.
تذکر : البته هیچکدام از این نقد ها به نحو موجبه کلیه نیست.
۱. تهاجم به نیروهای درون انقلاب به جای همدلی و دستگیری و تعاون (به هر حال توان ما چه در بعد جهاد نظامی و چه بعد جهاد تبیین محدود است. این توان محدود تبیینی را خرج زدن هم کردن جفا است. باید با ادبیات همدلی و دستگیری کمک کنیم هم را و بالا بکشیم هم را )
۲. روایت شکست ارائه کردن به جای روایت فتح ارائه کردن از قضایای این سه ماه که غیر ازآنکه
روایتی غلط است نتیجه اش سرخوردگی های گسترده خواهد شد.
۳. از دست دادن فرصت در هم شکستن غرب و جبهه غرب زده ها و مشغول کوبیدن خودی شدن. (از دست دادن فرصت آرایش تهاجمی نظری و روانی در برابر غربگرایی در کشور)
۴. ایجاد فضای بی اعتمادی و گسست بین نیروهای انقلاب به جای همگرایی و تفاهم. توجه کنیم که تفاهم به معنای توافق نیست لزوما.
🆔 @ehtejajj
🌹 جهاد تبیین در فضای دیپلماسی عمومی
پس از ضربه های سخت و دقیق جمهوری اسلامی به تروریست های بین المللی، فشار همه جانبه سیاسی و رسانه ای آمریکا و همراهان او آغاز شده است. در این کار آمریکایی ها روی همکاری عناصر همراه خود در دولت های همسایه حساب ویژه باز کرده است.
در این فضا قطعا یک محور مهمِ مقاومت، فعالیت جهادی دستگاه دیپلماسی است.
اما از یک محور مهم دیگر نباید غافل شد. دیپلماسی عمومی جهادگران تبیین در ارتباط با جوانان و مردم کشورهای همسایه خصوصا در ارتباط با مردم عراق.
بیایید با روش های مختلف برای مردم عراق تبیین کنیم که:
جمهوری اسلامی همانگونه که عناصر تروریست داعش را در عراق به درک واصل کرد، عناصر تروریست موساد را هم باید به درک واصل کند.
ای جوانان غیور عرب بیدار باشید که بخشی از کشور شما جولانگاه اسرائیل شده است. آیا نمی خواهید کشورتان از لوث وجود این جنایتکاران پاک شود. به پا خیزید و تحمل نکنید که بخشی از عراق حامی و کمک کار نیروهای جاسوسی و اقتصادی اسرائیل باشد.
باید دل های مردم، خصوصا جوانان منطقه را با انتقام سخت همه جانبه مقاومت اسلامی همراه کنیم و نگذاریم فضا وارونه روایت شود.
🆔 @ehtejajj
در سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی دعوت می کنم این مقاله بسیار خوب را مطالعه کنید:
#مطالب_خوب_دیگران
پیشنهاد می کنم متن کامل مقاله را بخوانید
🔻 چرا هانری کربن از انقلاب اسلامی ایران غمگین بود؟
یک غافلگیری تاریخی یا یک تغافل معرفتی؟
♦️هانری کربن، شرقشناس شهیر فرانسوی در پاییز ۱۳۵۷ آخرین روزهای حیاتش را در پاریس میگذراند. ملازمان و شاگردان کربن از آخرین روزهای او در بستر بیماری روایتهایی ارائه کردهاند که نشان از ناراحتی عمیق او از وقایع انقلاب اسلامی ۵۷ میداد.
🔸داریوش شایگان نقل میکند که کربن از اتفاقات داخل ایران دق کرده بود. محمدعلی امیرمعزی، یکی دیگر از شاگردان کربن هم نقل میکند که وقوع انقلاب اسلامی او را فوقالعاده غمگین کرده بود.
🔸با ممانعت پادشاه کویت از ورود امام خمینی (ره) به این کشور، او از بغداد عازم فرانسه شد و یک روز قبل از مرگ کربن در روز جمعه ۱۴ مهرماه ۱۳۵۷ وارد پاریس شد. نصرالله پورجوادی خاطره جالبی از این همزمانی نقل میکند.
🔸ایزوتسو آمدن آقای خمینی و رفتن کربن را آمدن و رفتن دو تلقی و دو تفسیر از تشیع میانگاشت. جایگزین شدن تفسیری سنتی و غیر سیاسی از تشیع با تفسیری سیاسی و اجتماعی
🔻مقاله کامل:
🔗ibna.ir/x6jJC
🌍#گفتاوردهای_علومانسانی_و_فرهنگ
🔗ble.ir/join/AwT5G2PhRR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا صاحب الزمان
ببینید و لذت ببرید و اگر حال خوبی داشتید بنده را هم دعا کنید
🆔 @ehtejajj
🌹 حدیث شریف امام رضا علیه السلام درباره روزهای پایانی ماه شعبان
🔹عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَعْبَانَ فَقَالَ لِي يَا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَكْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْهُ فَتَدَارَكْ فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ تَقْصِيرَكَ فِيمَا مَضَى مِنْهُ وَ عَلَيْكَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا يَعْنِيكَ وَ تَرْكِ مَا لَا يَعْنِيكَ وَ أَكْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكَ لِيُقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ إِلَيْكَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِي عُنُقِكَ إِلَّا أَدَّيْتَهَا وَ لَا فِي قَلْبِكَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَهُ وَ لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَكِبُهُ إِلَّا قَلَعْتَ عَنْهُ وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تَوَكَّلْ عَلَيْهِ فِي سِرِّ أَمْرِكَ وَ عَلَانِيَتِكَ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً وَ أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِيمَا بَقِيَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُعْتِقُ فِي هَذَا الشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ النَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَان.
🔸 ابَوُالصّلت هَروى روایت کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا (علیه السّلام) رفتم.
حضرت فرمود: که اى ابوالصَّلْت اکثَر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است پس تدارک و تلافى کن در آن چه از این ماه مانده است تقصیرهایى را که در ایّام گذشته این ماه کرده اى و بر تو باد که بر آنچه نافع است براى تو رُو آورى و دعا و استغفار بسیار کن و تلاوت قرآن مجید بسیار کن و توبه کن به سوى خدا از گناهان خود تا آنکه چون ماه مبارک درآید خالص گردانیده باشى خود را براى خدا و مگذار در گردن خود امانت و حق کسى را مگر آنکه ادا کنى و مگذار در دل خود کینه کسى را مگر آنکه بیرون کنى و مگذار گناهى را که مى کرده اى مگر آنکه ترک کنى و از خدا بترس و توکّل کن بر خدا در پنهان و آشکار امور خود و هر که بر خدا توکّل کند خدا او را بس است .
و بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را:
اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ قد غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ
خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده اى در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان.
🆔@ehtejajj
🌹 مقداری آینده پژوهی
🔹 جهان در طلیعه یک جنگ جهانی است . عملا ایران در این جنگ بی طرف نبوده و منافع و اهداف او ، او را با چین و روسیه هم جبهه کرده است و خواهی نخواهی در کنار روسیه و چین از سران این سوی جنگ شده است.
🔹 این جنگ احتمالا بیش از ۲۰ سال طول می کشد. این جنگ معادله قدرت و ثروت را برای لااقل یک قرن آینده در عالم تعیین خواهد کرد و شاید هم بیشتر.
پیروزی این جبهه آورده های کلانی برای ایران خواهد داشت و ایران را بدل به ابرقدرتی جهانی خواهد نمود و شکست این جبهه هم قطعا ایران را به شدت تضعیف و بلکه احتمالا دچار تجزیه خواهد نمود.
🔹 در صورت پیروزی نقش ایران در شکل دهی ایدئولوژی جهانی برجسته است.
چین ایدئولوژی الهام بخشی ندارد. لذا فرهنگ و اندیشه پیروز فرهنگ و اندیشه روسی و ایرانی خواهد بود.
در این میان به لحاظ سرمایه فکری و معنوی، ایران از روسیه هم قدرتمندتر است و به جهت اسلام ضریب نفوذ بالایی را در ۱ و نیم میلیارد مسلمان جهان خواهد داشت.
🔹 با این آینده پژوهی ، جنگ ما با اسرائیل و آمریکا ناگزیر است همانطور که جنگ چین هم ناگزیر است. روسیه هم در حال جنگ است.
اما اینکه ما چگونه بجنگیم که کمترین آسیب و بیشترین بهره را ببریم عنصر تعیین کننده ای است.
فرانسه هم پیروز جنگ جهانی دوم بود اما کشورش در جنگ بسیار بسیار بیشتر از انگلستان آسیب دید.
پس هم باید به موقع ضربه زد و هم باید درست و دقیق ضربه زد و اشتباه نکرد.
🔹 ما حتما وارد کارزار سختی شده ایم، در قامت یک مدعی تمدن سازی و ابرقدرت جهانی. این انتخاب لوازم و بایسته های مهمی دارد:
اولا ؛ همانطور که دستاوردهای پیروزی بسیار شگرف است، هزینه های چنین انتخابی هم بسیار بالا است. لذا این مسیر مقاومت، استقامت و همدلی بالای ملی می طلبند.
ثانیا ؛ هوشمندی و فراست عالی و بسیار دقیق لازم دارد. یک اشتباه ممکن است نتایج غیرقابل جبرانی داشته باشد.
محاسبات دقیق همه جانبه، تصمیم قاطع شجاعانه و همدلی و همراهی ملی عناصر مهم و پیروزی بخش این کارزار مهم تاریخی است.
🔹 و البته در این میان و ورای این محاسبات زمینی ، تکیه ما بر نصرت الهی است. ما همه این حرکات را مقدمه ای برای فتح نهایی می دانیم. پیروزی جهانی مستضعفین بر مستکبرین و تشکیل حکومت جهانی توحید.
🆔 @ehtejajj
🔹 درباره مسئله تعطیل رسمی شدن شنبه ها
جان کلام را آقای سجاد صفار در مطلب به آدرس ذیل به خوبی گفته است.
حتما کامل بخوانید.
https://www.instagram.com/p/C65631RI6UC/?igsh=djRobDRlYTB3NmM0
🔹 بنده چند ماه پیش در این باره نظر حضرت استاد آیت الله یزدانپناه را هم شنیدم. ایشان هم با تعطیلی شنبه بسیار مخالف بودند و نکات آقای صفار تقریبا شبیه فرمایشات استاد است.
🆔 @ehtejajj
🌹 ذیل کدام سنت الهی قرار گرفته ایم؟ - بخش اول
🍃 شهادت آیت الله رئیسی، یک اتفاق نبود. هشیاران عالم اینطور وقایع بزرگ را اتفاقی نمی دانند، بلکه واقعه ای می دانند که از نقطه حکمت الهی با دقت تمام رقم خورده است و هدفی بزرگ را دنبال می کند.
همین انگاره حکمی باعث شد که من هم بخواهم تلاش کنم تا رمز این واقعه را باز کنم. از لحظه اعلام قطعی شهادت تا همین الان مهمترین سوالی که ذهن مرا مشغول کرده این است که: «هدف بزرگ الهی از این واقعه چیست؟» یا به تعبیری دیگر: «جامعه ما و حتی امت ما در پسِ این واقعه، ذیل کدام سنت الهی قرار گرفته است؟»
شناخت سنت یا سنن حاکم الهی در هر زمان اهمیت فوق العاده دارد. یک انسانِ موحّد آگاه که سعی می کند عالم را از منظر حکمت قرآنی بنگرد، در هر زمان تلاش می کند سنت های حاکم را پیدا کند تا بتواند کنش فردی و اجتماعی خود را در پاسخ به این سنت ها تنظیم نماید.
مثلا وقتی قوم یونس علیه السلام، به واسطهی شاگردان حکیم و متأله او دریافتند که محکوم به سنت عذاب هستند، با هدایت همان دو شاگردِ موحّد، مشغول به توبه و لابه و تضرع اجتماعی گسترده و شدید شدند و خداوند هم توبه آنها را پذیرفت و عذاب دفع شد.
بنابراین، بایسته بود که این سوال ذهن مرا سخت مشغول خود کند..
🍃 بعضی می گفتند ما دچار سنت عذاب شده ایم چرا که قدر سید ابراهیم را ندانستیم و شکر نکردیم. قرآن می فرماید: «وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ» ابراهیم، 7
من هیچگاه این پاسخ را نتوانستم قبول کنم. عمده جامعه ما سید ابراهیم را دوست داشتند و علی رغم اینکه او تغییر محسوس فوق العاده ای در معیشت آنها رقم نزده بود، به مسیر او معتقد بودند و قدر او را می دانستند. من منکر بی انصافی های بعضی نخبگان نمی شوم، اما فضای کلی اجتماع ما این نبود. سید ابراهیم در دل مردم محبوب بود. بله می تواند یکی از نتایج شهادت او این باشد که ما بیشتر قدر بدانیم و نعمت های الهی را بیشتر توجه کنیم و به نحوی هم حتی تأدیب شویم ، خصوصا نخبگان جامعه ما ... اما این حکمت اصلی ماجرا نیست...
فرضیه های دیگری هم مطرح شد که هیچکدام مؤیدات واقعی نداشت.
🍃 اما آنچه به نظر می رسد سنت اصلی حاکم در ماجرا است، *سنت «ابتلاء» * است. ابتلائی که می خواهد ارتقاء رتبه ای را رقم بزند. چنین ابتلائی پس از یک ارتقاء رتبه مهم رخ می دهد. یعنی فرد یا جامعه ای از امتحانی موفق بیرون آمده اند و آماده ورود به مرحله و رتبه بالاتر شده اند. در اینجا با امتحان و ابتلائی سخت مواجه می شوند، چرا که طی کردن این مرحله جدید دشوار است و با آن توان سابق شدنی نیست. فرد و جامعه دچار ابتلاء می شود و مدتی با این ابتلاء سرسختانه دست و پنجه نرم می کند و در کشاکش آن زمینها می خورد، تا بتواند نقاط ضعف خود را بشناسد و آنها را التیام بخشد تا بتواند این مرحله سخت تر را طی نماید.
🍃 من معتقدم جامعه ما در پس انجام عملیات وعده صادق، یک ارتقاء رتبه الهی و توحیدی مهم یافت. مجموعه مردم و مسئولین بر شک و تردید و ترس غلبه کردند و به دشمن خدا ضربه سختی زدند. ضربه ای صریح و روشن، و شجاعانه و قاطعانه.
حالا دیگر این جامعه، جامعه قبل نیست. جامعه ای است که از لاک دفاع بیرون آمده و علنا و در مرحله ای پیشتر، دست به حمله زده است. حمله را آغاز کرده است.
پیمودن این مرحله رویارویی سخت، با آن عُدّه سابق، دیگر طی شدنی نیست.
جامعه باید دچار ابتلائاتی شود که نتیجه آن شناخت نقاط ضعف و بهبود آن ها است. اگر چه این ابتلائات، سخت و تلخ و سوزناک است و در میانه آن ریزش ها و رویشها فراوان است و اگرچه در ضمن آن جگرها خون خواهد شد و ... اما لازم است.
🍃 وجود سید ابراهیم رئیسی سبب می شد، ما نقاط ضعفمان را نشناسیم. قدرت بسیار او در سیاست ایران سبب می شد بسیاری از مسئولین نه از سر اعتقاد عمیق، بلکه از سر همراهی با قدرت موجود یا فضای مشهور در سیاست، با اندیشه های انقلابی رئیسی و رهبر انقلاب همراهی کنند. وجود او زیادی خیال ما را راحت کرده بود لذا سبب می شد فرهیختگان انقلاب، جوانان انقلابی پرشور و... خیالشان به غلط راحت باشد و به امر تبیین و تربیت در جامعه کمتر بپردازند.
وجود مقتدر او جریان فتنه گری و بازیگران غیرانقلابی را بی صدا و خاموش و در پستو و از توجه جدی ما دور میکرد . وجود او سبب می شد انشقاق و تفرقه موجود در فضای نیروهای انقلاب، زخمش باز نشود و آتش زیر خاکستر بماند.
وجود او سبب می شد بی عاقله و بی سر بودن، بدون مغز متفکر تصمیم ساز و تصمیم گیر بودنِ جریان انقلابی فهمیده نشود.
وجود قدرتمند او سبب می شد دور بودن و به قدر کفایت همراه نبودن فکری و عملی عمده مسئولین نظام با ولی جامعه به چشم نیاید.
ادامه در مطلب بعد...
🆔 @ehtejajj
🌹 ذیل کدام سنت الهی قرار گرفته ایم؟ - بخش دوم
🍃 وجود قدرتمند و محبوبیت رئیسی مسکّنی بود که دردِ کم بودن سرمایه اجتماعی و عدم اتصال نیروهای انقلابی به بدنه بخش بزرگی از جامعه را نمی فهمیدیم.
همچنین جامعه ای که تکیه اش فقط به یک نفر باشد، به نتیجه نمی رسد. می بینیم که پس از شهادت رئیسی (ره) عده ای رنگشان طور دیگری شده است. «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ ۚ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا ۗ وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ» آل عمران 144. مگر به خاطر رئیسی و قدرت او و آینده ای که برای او خیال می کردید این چنین انقلابی بودید؟! این خود نقطه ضعفی جدی است که باید بر طرف شود.
و ده ها نقطه ضعف دیگر که این جامعه با این نقاط ضعف، این مرحله از مبارزه با طاغوت و شیطان بزرگ را نمی توانست طی کند.
🍃 بنی اسرائیل وقتی لبیک به موسی گفتند و فرعون را ترک نمودند و به نصرت الهی از نیل عبور کردند، دیگر آن بنی اسرائیل سابق نبودند. حال باید دچار ابتلائاتی سخت شوند تا از کشاکش این ابتلائات رشد کنند، تمحیص (خالص و پاک) شوند تا بلکه آماده نابود کردن مستکبر حاکم بر سرزمین مقدس شوند...
کار خدا مثل ما نیست. خدا از طرفی لحظه ای را معطل نمی کند و از طرفی صبر بسیار دارد . یعنی بلافصله بعد از وعده صادق، جامعه را وارد مرحله بعد و دچار ابتلا می کند، اما پس از آن برای مرحله بعد صبر بسیار می کند تا آماده شوی، تا خوب آبدیده شوی ولو اینکه بنی اسرائیل را چهل سال در بیابان سرگردان کند، ولی بنی اسرائیل باید آماده شوند و حداقل آمادگی لازم را برای طی مرحله بعد بدست آورند.
🍃 ما دچار مجموعه ای از ابتلائات شده ایم. ابتلائاتی سخت و جانسوز. ابتلاء شهادت سید ابراهیم رئیسی و امیرعبداللهیان، ابتلاء حاکم شدن نیروهای کمتر انقلابی یا اصلا غیر انقلابی و حتی در بعضی پست ها مخالف و معارض با اندیشه ها و مسیر انقلاب و ولی الهی امت، ابتلاء انشقاق نیروهای انقلابی، ابتلای عدم قدرت اقناع و کفایت فکری سران نیروهای انقلابی نزد بدنه جوانان فرهیخته و نخبگان اتقلاب، ابتلا عقب نشینی بعضی مسئولین انقلابی از روحیه و فضای انقلابی...
و در پس این ابتلائات همه در حال امتحان پس دادن هستیم. امتحاناتی سخت، هم برای مسئولین و هم برای مجاهدان انقلابی، هم برای مردم... کوچکترین بخش امتحان این است که آیا همچنان در تصمیم و نظر و کنش محکم و انقلابی و همچنان در طی طریق همراه ولی الهی خود می مانید یا خیر؟!
🍃 خوب اگر بنگریم باید خوشحال باشیم. ما وارد مرحله بالاتر و البته سخت تری شده ایم. اتفاقا مومنین وقتی شرایط سخت می شود، ایمانشان بیشتر می شود. چون می بینند که وعده انبیاء که «در مراحل بالاتر شرایط سخت تر می شود» محقق شده است. هشیاران از سر آگاهی نشانه های ارتقاء و افتادن در مراحل بالاتر را مشاهده می کنند.
«وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَٰذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ ۚ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِيمَانًا وَتَسْلِيمًا» احزاب 22
🍃 با این نگاه، اتفاقات این چند ماه خیلی دردناک است، اما برای انسان مومن مجاهد بیدار کننده و ایمان افزا است. الان نه تنها وقت عقب نشینی نیست، بلکه باید پشت گیوه ها را بالا کشید، کمربندها را محکمتر کرد. دورانی سخت پیش رو داریم که مجاهدتی دوچندان می طلبد.
🆔 @ehtejajj
🌹 وفاق میان نیروهای انقلاب، ضرورت و اولویتی بالاتر
🍃 وفاق و همدلی مسئولین و تشریک مساعی دولت و مجلس در جهت حل مسائل، امری ضروری و پسندیده است. تاکید و توصیه رهبر فرزانه انقلاب در این رابطه هم امر جدیدی نیست. ایشان همواره دولتها و مجلسها را به همدلی و همکاری دعوت کرده و از کشمکشهای بیهوده پرهیز داده اند.
البته هنر آن است که در عین همدلی، وظایف نظارتی مجلس هم به درستی انجام شود و نهایتا وفاقی در چارچوب ارزشها و به سوی اهداف انقلاب شکل گیرد. چنین وفاقی بایسته ها، اصول و نکاتی باریکتر ز مو دارد که پرداخت به آن هدف این نوشته نیست.
اما اگر چنین همدلی و وفاقی ضروری است، همدلی و وفاق میان نیروها و جریانهای انقلابی ضروریتر است.
شقاق و اختلاف بین نیروهای ارزشی، آینده کشور را دچار خطر خواهد کرد. تجربه نشان داده نیروهای انقلابی نیروی اصلی پیشران کشور در همه عرصه ها هستند. لذا میزان همدلی این نیروها اثر مستقیم بر پیشرفت اهداف انقلاب خواهد داشت.
🍃 حواشی و اتفاقات دو انتخابات گذشته بسترساز نوعی شقاق خطرناک در میان این نیروها شده است. گروههای مختلف جریان انقلابی احساس شکست در انتخابات گذشته می کنند و این احساس شکست، بهانه مضاعفی شده برای دمیدن در این شقاق و اختلاف. بعضی افرادِ انقلابی از سر جهل و بعضی افرادِ کهنه کار سیاسیِ بیرون این جریانات، با برنامه ریزی و به طور هدفمند در حال دوقطبی سازی و افزودن شقاق در درون نیروهای انقلابی هستند.
بنده در این شرایط خودم و همه افراد کوچک و بزرگ علاقه مند و پایبند به انقلاب اسلامی را مجدانه و صمیمانه دعوت به همدلی و وفاق می کنم.
🍃 اولا بزرگ ترهای جریانات انقلاب اسلامی خوب است به سلیقه و انتخاب 9 و نیم میلیون نفری که در مرحله اول به آقای جلیلی رای دادند و برای رای آوری او تلاش کردند احترام بگذارند و با سعه صدر بیشتر این انتخاب متفاوت را در چارچوب مردمسالاری دینی و پویایی جامعه انقلابی تحلیل نمایند.
اینکه گمان کنیم این رای بالا به آقای جلیلی، صرفا به دلیل تخریب آقای قالیباف از سوی چند نفر افراد بداخلاق یا تندرو صورت گرفته، نوعی توهین به کل بدنه این رای است. فرهیختگان، اندیشمندان و علمای انقلابی و ولایی زیادی جزء رای دهندگان به آقای جلیلی بودند. اینها تشخیصشان چنین بوده که در مجموع، آقای دکتر جلیلی صلاحیت بیشتری برای ریاست جمهوری دارد.
و اینکه در این شرایط مدام سخن از خطر تندروی و افراط بزنیم و بعضی عزیزان را با الفاظی مثل دوقطبی ساز و ... بنوازیم، نه تنها هیچکس را متقاعد و همراه ما نخواهد کرد، بلکه بدتر سبب دلخوری و دورتر شدن نیروها از ما و شلعه ور شدن آتش لجبازی و شقاق می شود.
حتی اگر کسی احساس می کند که این عزیزان اشتباه کرده اند، باید با آرامش، تواضع، بیان همدلانه و با نشان دادن حسن نیت و در فرآیندی زمان بر و تدریجی راه درست را به آنها نشان بدهد تا بتواند جوانترها و دیگران را با خودش همراه سازد.
اما پیشنهاد بهتر آن است که وجود فردی در جریان انقلاب اسلامی را که به هر طریق توانسته پشتوانه قریب به 14 میلیون رأی برای خویش فراهم کند، سرمایه ای برای این جریان بشماریم و بتوانیم از این اهرم برای اهداف انقلابی بهره ها ببریم.
🍃 از آنطرف هم جوان ترها و غیرهمراهان با آقای قالیباف در دو انتخابات گذشته خوب است توجه داشته باشند که آقای دکتر قالیباف دو مدال افتخارآمیز از سوی رهبر انقلاب دارند. دو مدال ارزشمندی که در سپهر سیاسی ایران کم نظیر است. یکی آنکه معظم له مدیریت دکتر قالیباف در شهرداری تهران را الگویی از مدیریت جهادی موفق شمردند و دوم اینکه مجلس تحت ریاست ایشان (دوره سابق مجلس) را مجلسی انقلابی و موفق دانستند و بر این ارزیابی بعدا هم تاکید فرمودند.
فارغ از جایگاه بی همتای نظر ولی الهی جامعه در اندیشه اسلام ناب، تجربه سیاسی حقیر نشان می دهد که در همه این سالها ارزیابی های رهبر انقلاب، در فضای سیاسی ایران دقیق ترین ارزیابی ها بوده است.
آقای دکتر قالیباف از نظر رهبر حکیم انقلاب یک مدیر کارآمد، سالم و مورد اطمینان در جمهوری اسلامی است و این برای نیروهای انقلابی اتمام حجت است. بنابراین اگرچه بخش زیادی از نیروهای انقلاب ایشان را برای ریاست جمهوری اصلح ندانستند، اما در جایگاه ریاست مجلس یا دیگر نقش های سیاسی مراقبت کنند که وجود او را سرمایه ای برای جریان انقلاب قلمداد نمایند.
البته این بدان معنا نیست که راه نقد را ببندیم، چه آنکه خود نگارنده در مسئله رای اعتماد به وزرای دولت، به عملکرد مجلس و رئیس محترم آن نقد دارم، اما نقد منصفانه و درست با همدلی و وفاق سازگار است و می توان صمیمانه و همدلانه نقد کرد.
🍃 خلاصه آنکه وفاق و همدلی میان نیروهای انقلاب را دریابیم و به جای سرمایه سوزی، به فکر استفاده درست از سرمایه های موجود و بلکه فزون کردن سرمایههای انقلاب باشیم.
🆔 @ehtejajj
🔴 میزانسن عجیب سکانس پایانی قهرمان
🔹آنطور که دشمن گفته و تصاویر نشان میدهند، سکانس پایانی قهرمانِ قصه ما اینگونه بوده: پیرمرد، تنها بود و بیکس و البته شجاع و نترس. جوانهای دشمن محاصرهاش کردند ولی قهرمان، تا آخرین گلوله جنگید. نیروهای تیپ ویژه، از او ترسیدند و با تانک به سمت او شلیک کردند. زانوی چپش کاملا خرد شد، ساعد دست راست هم شکست، انگشت سبابه دست چپ هم قطع شد؛ اما او تسلیم نشد. فرمانده نیروهای ویژه تلاش کرد با نیروهایش از پلهها بالا رفته و بر قهرمانِ زخمی و بیرمق، پیروز شود؛ اما او با نارنجک اینها را عقب راند.
🔹شکستگی استخوانها و خونریزی، رمق از قهرمان ربوده بود. کوادکوپتر وارد ساختمان شد تا بدانند این مرد تسلیم ناپذیر کیست؟ اما او در تنهایی و جراحت هم کاملا باهوش و زرنگ بود: چهرهاش را با چفیهای پوشانده بود و با همان درد شدید، کوادکوپتر را فراری داد.
🔹تکتیرانداز دشمن به پیشانیاش شلیک کرد اما خونی بر صورتش نریخته، یعنی خونریزی خیلی شدید بوده و خونی در بدن نداشته. در نهایت مجددا تانک دشمن گلوله دیگری شلیک کرد و طبقه دوم آوار شد. نیروهای ویژه صهیونیست، هنوز جرأت نزدیک شدن به قهرمان در طبقه دوم را نداشتند و او را رها کردند. یک روز بعد و پس از تمام شدن همه چیز، بالاخره بالا رفتند و قهرمانی را دیدند که در کنار سلاح و کتاب دعایش به شهادت رسیده است.
🔹 فیلمنامه و دکوراسیون صحنه، عجیب سورئال است. قهرمان قصه، یک کلاشینکف خراب دارد که ناگزیر شده با چسب برق، قطعات آن را به هم بچسباند. تا آخرین فشنگ و آخرین قطره خون جنگیده. پیکرش نه روی زمین، که روی مبل افتاده و زیر تونلها نیست؛ بلکه در یک منزل مسکونی عادی است.
🔹 عجب دکوراسیون عجیبی برای پایانبندی فیلم! قهرمان، خانه، مبل، اسلحه و البته کتاب دعا... حتی وقتی سربازان دشمن بالای پیکر او هستند، هیچ نشانهای از خوشحالی در آنها نیست؛ چهرههایشان بهتزده است.
🚩 ابوابراهیم شهید شده و اکنون، منتظر ابراهیمهایی هستیم که قرار است بت بزرگ را بشکنند و بساط نمرود و نمرودیان را جمع کنند. آتش بر این ابراهیمها، گلستان است و خوشا به حال اینان.
🔹همیشه، خورشید در سپیدهدم خود، از میان خون برمیخیزد. آنان که سرخی شفق را میبینند، منتظر سپیدی خورشید هم هستند. ✌️
(عبدالحمید بیات)
🆔@ehtejajj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک ایتها الصدیقة الشهیدة
🆔@ehtejajj