شبهه
⁉⁉یه چی فکرمو مشغول کرده
📌چطور امام علی هر شب شیر میذاشته دره خونه فقرا 🤔😕
ظروف یکبار مصرف که نبوده تو چی میبرده هر شب هر شب باعقل جور در نمیاد😕😳😳
تازه تو ظرف های فلزی هم اگر به فرض بگیریم میبرده شبی ده تا خونه ام که به صورت ناشناس شیر برده باشه سالی بیش از ۳۰۰۰ تا ظرف باید میخرید❗....
*متن شبهه خلاصه شده*
*✍گذر از جهل و خرافات*
📌 *پاسخ به شبهه*👇👇
◀️نویسنده شبهه اندکی در مورد سیره ی حضرت علی مطالعه میکرد هیچ موقع این شبهه به ذهنش خطور نمیکرد.
◀️اینکه حضرت علی علیه السلام به فقرا کمک میکرده و کمکش هم بیشتر مواقع مخفیانه بوده درش شکی نیست چون که هم از طریق اهل سنت و هم از طریق شیعه به صورت متواتر نقل شده است. طوری که حتی جرج جرداق مسیحی هم که دانشمند مسیحی مذهب هستش کتابی را تحت عنوان علی و حقوق بشر نوشته و در جای جای این کتاب از کمک کردن حضرت علی علیه السلام به فقرا نام برده است.
◀️اما اینکه نویسنده شبهه ، مغرضانه کمک کردن حضرت علی علیه السلام به صورت مخفیانه را مستبعد شمرده ناشی از کم اطلاعی ایشون هست.
◀️اولا اینکه اکثر کمکهای مولا به صورت نان و خرما بوده و نیازی به ظرف نداشته.
◀️ثانیا اینکه کسی که مخفیانه کمک میکند لازمش این نیست که مواد را جلوی در بگذارد و فرار کنه همین که نگوید که من فلانی هستم خودش کفایت میکند در کمک کردن مخفیانه ؛ مخصوصا که در زمان قدیم اینطور نبود که شخصیتها شناخته شده باشند و همه آنها را بشناسند همانطور که در روایتها نقل شده که حضرت علی میرفتند خانه ی شهدای جنگها و در کارها به آنها کمک میکردند و آنها اصلا حضرت را نمیشناختند طوری که حتی حضرت در موردی که رفتند به خانواده شهدا کمک کنند خانم آن خانواده پشت سر حاکم که خود حضرت بودند بد گفتند و گفتند که وظیفه ی اون هست که بیاید کمک کنه در حالی که حاکم خود حضرت بودند و در حال کمک کردن به آنها . شخص نویسنده شبهه فکر کرده که آنموقع هم مثل الآن تلگرامی بوده و همه ی مسئولین شناخته شده بودن 😂😂.
◀️ثالثا اتفاقا اینکه جلوی در بگذارد و برود دور از عقل میباشد چون که احتمال از بین رفتن مواد در آن هست . و حضرت غذا یا شیر را که به فقرا و یتیم ها تحویل میدادند آنها را مورد نوازش خود قرار میدادند بدون اینکه خود را معرفی کنند....
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
اینستاگرام
👇🌷
https://instagram.com/eehyakalam
✍ باسلام و احترام
گرامیانی که برای مسابقه کتابخوانی ثبتنام کرده و همدان هستند هرچه سریعتر جهت گرفتن کتاب به آدرس: میدان شهید مفتح (پروانه ها) مجتمع آموزشی فرهنگی آدینه طبقه ۲ #موسسه_کلامی_احیاء_همدان مراجعه فرمایند.
آرزوی توفیق
⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️
چرا قرآن که یک کتاب تربیتى و انسان ساز است این همه داستان دارد؟
📌📌📌📌📌📌📌
با توجه چند نکته علت این مسأله روشن مى شود:
◀️۱ ـ تاریخ آزمایشگاه مسائل گوناگون زندگى بشر است، و آنچه را که انسان در ذهن خود با دلائل عقلى ترسیم مى کند در صفحات تاریخ به صورت عینى باز مى یابد، و با توجه به این که مطمئن ترین معلومات آن است که جنبه حسّى داشته باشد نقش تاریخ را در نشان دادن واقعیات زندگى به خوبى مى توان درک کرد. انسان با چشم خود در صفحات تاریخ شکست مرگبارى که دامن یک قوم و ملت را بر اثر اختلاف و پراکندگى مى گیرد، مى بیند، و همین گونه پیروزى درخشان قوم دیگر را در سایه اتحاد و همبستگى. تاریخ با زبان بى زبانیش نتایج قطعى و غیر قابل انکار مکتب ها، روش ها، و برنامه هاى هر قوم و گروهى را بازگو مى کند. داستان هاى پیشینیان مجموعه اى است از پرارزش ترین تجربیات آنها، و مى دانیم محصول زندگى چیزى جز تجربه نیست. تاریخ آئینه اى است که تمام قامت جوامع انسانى را در خود منعکس مى سازد، زشتى ها، زیبائى ها، کامیابى ها، ناکامى ها، پیروزى ها و شکست ها و عوامل هر یک از این امور را؛ به همین دلیل مطالعه تاریخ گذشتگان عمر انسان را ـ درست به اندازه عمر آنها ـ طولانى مى کند! چرا که مجموعه تجربیات دوران عمر آنها را در اختیار انسان مى گذارد. و به همین دلیل، على(علیه السلام) در آن سخن تاریخى اش که در لابلاى وصایایش به فرزند برومندش کرده چنین مى گوید: «أَیْ بُنَیَّ إِنِّی وَ إِنْ لَمْ أَکُنْ عُمِّرْتُ عُمُرَ مَنْ کانَ قَبْلِی فَقَدْ نَظَرْتُ فِی أَعْمالِهِمْ وَ فَکَّرْتُ فِی أَخْبارِهِمْ وَ سِرْتُ فِی آثارِهِمْ حَتّى عُدْتُ کَأَحَدِهِمْ بَلْ کَأَنِّی بِما انْتَهى إِلَیَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلى آخِرِهِم»؛ (فرزندم! من هر چند عمر پیشینیان را یک جا نداشته ام ولى در اعمال آنها نظر افکندم، در اخبارشان اندیشه نمودم و در آثارشان به سیر و سیاحت پرداختم، آن چنان که گوئى همچون یکى از آنها شدم بلکه گوئى من به خاطر آنچه از تجربیات تاریخ آنان دریافته ام با اولین و آخرین آنها عمر کرده ام)!.(۱)
البته تاریخى که خالى از خرافات، دروغ پردازى ها و تملق ها و ثناخوانى ها و تحریف ها و مسخ ها بوده باشد، ولى متأسفانه این گونه تواریخ کم است، و نقش قرآن را در ارائه نمودن نمونه هائى از تاریخ اصیل نباید از نظر دور داشت. تاریخى که همچون آئینه صاف باشد، نه کژنما!، تاریخى که تنها به ذکر وقایع نپردازد، به سراغ ریشه ها و نتیجه ها نیز برود. با این حال، چرا قرآن که یک کتاب عالى تربیت است در فصول و فرازهاى خود تکیه بر تاریخ نکند و از داستان هاى پیشینیان مثال و شاهد نیاورد.
◀️۲ ـ از این گذشته تاریخ و داستان جاذبه مخصوصى دارد و انسان در تمام ادوار عمر خود از سن کودکى تا پیرى تحت تأثیر این جاذبه فوق العاده است؛ و به همین جهت قسمت مهمى از ادبیات جهان و بخش بزرگى از آثار نویسندگان را تاریخ و داستان تشکیل مى دهد. بهترین آثار شعرا و نویسندگان بزرگ، اعم از فارسى زبان و غیر آنها، داستان هاى آنها است. «گلستان سعدى»، «شاهنامه فردوسى»، «خمسه نظامى» و آثار جذاب نویسندگان معاصر، همچنین آثار هیجان آفرین «ویکتور هوگو» فرانسوى، «شکسپیر» انگلیسى، و «گوته» آلمانى، همه در صورت داستان عرضه شده است. داستان چه به صورت نظم باشد یا نثر و یا در شکل نمایشنامه و فیلم عرضه شود اثرى در خواننده و بیننده مى گذارد که استدلالات عقلى هرگز قادر به چنان تأثیر نیست. دلیل این موضوع شاید آن باشد که انسان قبل از آن که عقلى باشد حسّى است، و بیش از آنچه به مسائل فکرى مى اندیشد در مسائل حسى غوطهور است. مسائل مختلف زندگى هر اندازه از میدان حس دور مى شوند و جنبه تجرد عقلانى به خود مى گیرند ثقیل تر، سنگین تر و دیرهضم تر مى شوند. و از این رو مى بینیم همیشه براى جاافتادن استدلالات عقلى از مثال هاى حسّى استمداد مى شود و گاهى ذکر یک مثال مناسب و به جا تأثیر استدلال را چندین برابر مى کند. و لذا دانشمندان موفق آنها هستند که تسلط بیشترى بر انتخاب بهترین مثال ها دارند. و چرا چنین نباشد در حالى که استدلال هاى عقلى بالاخره برداشت هائى از مسائل حسّى، عینى و تجربى است.
◀️۳ ـ داستان و تاریخ براى همه کس قابل فهم و درک است، بر خلاف استدلالات عقلى که همه در آن یکسان نیستند! به همین دلیل کتابى که جنبه عمومى و همگانى دارد و از عرب بیابانى بى سواد نیمه وحشى گرفته تا فیلسوف بزرگ و متفکر، همه باید
#ادامه
👇👇👇👇👇
از آن استفاده کنند حتماً باید روى تاریخ و داستان ها و مثال ها تکیه نماید. مجموعه این جهات نشان مى دهد که قرآن در بیان این همه تاریخ و داستان بهترین راه را از نظر تعلیم و تربیت پیموده است؛ مخصوصاً با توجه به این نکته که قرآن در هیچ مورد، به ذکر وقایع تاریخى به طور برهنه و عریان نمى پردازد، بلکه در هر گام از آن نتیجه گیرى کرده و بهره بردارى تربیتى مى کند.(۲)
پی نوشت :
(۱). «نهج البلاغه»، نامه ۳۱ (نامه به امام حسن مجتبى علیه السلام)؛ «بحار الانوار»، جلد ۷۴، صفحات ۲۰۳ و ۲۲۱.
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
اینستاگرام
👇🌷
https://instagram.com/eehyakalam
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
اینستاگرام
👇🌷
https://instagram.com/eehyakalam
شرح حدیث ۲۲_۱۲_۹۹ استادنظامی.m4a
21.55M
📌شرح حدیث فضایل امیرالمومنین علیه السلام.
📍دانشمندمحترم حجه الاسلام والمسلمین نظامی.
🔺علی ع امام چه کسانی است؟
🔺چه کسانی را به قتل رسانید؟
🔺چه کسانی را یاری رسانید؟
🔺چه کسانی را از میان برداشت؟
@bonyadghadirhamedan99.
هدایت شده از مصطفي کريمي
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺بررسی انحراف های عقیدتی قانون جذب
🎥حجت الاسلام عرب
#نقد_قانون_جذب
#نقد_روانشناسی_غربی
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•
🌷باطلابپاسخگوهمراهباشید🌷
🌹@Tollabe_pasokhgoo
•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•
✍ قابل توجه افراد ساکن همدان که برای مسابقه کتابخوانی ثبتنام کرده اند؛
باتوجه به محدودیت کتابهای موجود و تعطیلات آخر سال، هر چه #سریعتر جهت دریافت کتاب به آدرس: همدان میدان شهید مفتح (پروانه ها) مجتمع آموزشی فرهنگی آدینه طبقه ۲ #موسسه_کلامی_احیاء مراجعه فرمایید.
👌 ان شاالله کتب افرادی که ساکن شهرستانهای همدان یا روستاها هستند به زودی به مکانی در آن شهرستان ارسال می شود تا دوستان با مراجعه به آنجا کتاب را دریافت نمایند.
آدرس مکان های مزبور به زودی برای افرادی که ثبتنام کرده اند پیامک خواهد شد.
👈 طلاب و دانشجویانی که در همدانمشغول تحصیلند ولی خارج از استان ساکن هستند یا همدانی های عزیز ساکن خارج از استان، با مراجعه به این سایت فایل کتاب را خریداری فرمایند. 👇🌷
https://patogh.mobi/book/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AF%D9%81%D8%AA%D8%B1-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%85-(%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%B4%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D8%AF%D9%87)-(%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%B4-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%DB%8C)
#موسسه_کلامی_احیاء_همدان
موضوعات اعتقادی.docx
16.9K
محتوا شناسی جلد ۷ کتاب پرسش و پاسخ های دانشجویی
(محور مسابقه کتابخوانی #موسسه_کلامی_احیاء_همدان)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 تحقیق در خصوص تاثیر معنویت نماز بر روی ژن ها
دکتر اکبری استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و افتخار استان همدان.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تیزر تبلیغات مسابقه کتابخوانی
#موسسه_کلامی_احیاء_همدان.
معارف اعتقادی
💠 تیزر تبلیغات مسابقه کتابخوانی #موسسه_کلامی_احیاء_همدان.
✍ با تمدید ثبتنام مسابقه کتابخوانی #موسسه_کلامی_احیاء تا آخر سال ۱۳۹۹ ، الحمدلله تیزر تبلیغی مسابقه نیز چندین بار از سیمای استان همدان پخش گردید.
باسلام و احترام
قابل توجه افرادی که از شهرستانهای استان همدان (ملایر، نهاوند، رزن، فامنین، بهار، کبودراهنگ) برای شرکت در مسابقه کتابخوانی ثبتنام کرده اند؛
جهت دریافت کتاب در ساعت اداری به دفتر امامجمعه این شهرها مراجعه فرمایند و در قبال دریافت کتاب مبلغ ۱۰ هزار تومان به صورت نقدی پرداخت نمایند.
قیمت کتاب مذکور ۱۵ هزارتومان است که ۵ هزار تومان آن را #موسسه_کلامی_احیاء_همدان پرداخت کرده و شرکتکنندگان فقط ۱۰ هزارتومان پرداخت می کنند. (قابل توجه اینکه چاپجدید این کتاب بالاتر از ۴۰ هزار توماناست)
با آرزوی توفیق و تعالی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شب دلبر شب دلداره، شب میلاد یه سرداره
🌺 ولادت باسعادت حضرت عباس (ع) مبارکباد.
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
اینستاگرام
👇🌷
https://instagram.com/eehyakalam
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
⁉️با توجه به آیه «رَبُّ الْمَشْرِقَیْنِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَیْنِ» مقصود از دو مشرق و دو مغرب چیست؟
👇👇👇👇👇👇👇
📌در قرآن مجید مشرق و مغرب هم به صورت «تثنیه» «دو مشرق و دو مغرب» و هم به صورت «جمع» به کار برده شده است؛ مانند: «فَلاَ اُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ»؛ (سوگند به پروردگار مشرق ها و مغرب ها)(۲) و در جاى دیگر مى فرماید: «وَ اَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذَینَ کَانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الاَرْضِ وَ مَغارِبَها»؛ (و مشرق ها و مغرب هاى پر برکت زمین را به آن قوم به ضعف کشانده شده (زیر زنجیر ظلم و ستم)، واگذار کردیم!)(۳)
📌بنابراین، مشرق و مغرب هم به صورت «جمع» که حاکى از افراد متعدّد است و هم به صورت «تثنیه» که از دو فرد حکایت مى کند استعمال شده است.
◀️مفسّران در تفسیر این آیات دو معنا ذکر کرده اند:
📌نخست این که منظور از دو مشرق و دو مغرب، مشرق و مغرب دو نیمکره زمین است؛ یعنى، دو نیمکره شمالى و جنوبى یا دو نیمکره شرقى و غربى، حتّى بعضى این آیه را اشاره اى به وجود نیمکره جدید یعنى «قارّه آمریکا» قبل از کشف آن دانسته اند که فعلا از موضوع بحث ما خارج است؛ و به همین ترتیب، منظور از مشارق و مغارب نقاط مختلف کره زمین است که هر نقطه اى نسبت به نقطه اى مشرق و نسبت به نقطه دیگر مغرب است.
◀️به عبارت دیگر: یکى از خواصّ «کره» این است که هر نقطه اى از آن نسبت به نقطه اى که در طرف غرب آن قرار گرفته مشرق محسوب مى شود و نسبت به نقطه مقابل مغرب است و لذا بعضى این گونه آیات را اشاره به کرویّت زمین مى دانند.
📌دوّم این که منظور از تعدّد مشرق و مغرب تعدّد نقطه طلوع و غروب حقیقى آفتاب است; زیرا هیچ گاه آفتاب دو روز از یک نقطه طلوع و در یک نقطه غروب نمى کند و به واسطه «میل» خورشید به شمال و جنوب (که نتیجه تمایل محور زمین نسبت به سطح مدار گردش آن به دور آفتاب است) هر روز آفتاب از نقطه اى طلوع و در نقطه دیگر غروب مى کند؛ بنابراین هرگاه مجموعه این مشرق ها و مغرب ها را در نظر بگیریم، باید تعبیر به «مشارق» و «مغارب» کنیم و هرگاه تنها آخرین نقطه میل اعظم شمالى آفتاب (اوّل تابستان) و آخرین نقطه میل اعظم جنوبى (اوّل زمستان) را در نظر بگیریم باید به «مشرقین» و «مغربین» تعبیر نماییم و این یکى از شاهکارهاى قرآن است که در عبارات کوتاهى مردم را متوجّه اسرار شگفت انگیز خلقت مى کند; زیرا مى دانیم تغییر طلوع و غروب آفتاب، تأثیر فراوانى در پرورش گیاهان و گل ها و میوه ها و بطور کلّى در وضع عمومى موجودات زنده و زیبایى هاى جهان آفرینش دارد.(۴)
(۱). سوره الرحمن، آیه ۱۷.
(۲). سوره معارج، آیه ۴۰.
(۳). سوره اعراف، آیه ۱۳۷.
(۴). گرد آوری از کتاب: پاسخ به پرسش های مذهبی، آیات عظام مکارم شیرازی و جعفر سبحانی، مدرسة الإمام علی بن أبی طالب(ع)، چاپ دوّم، ص ۴۸۹.
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
اینستاگرام
👇🌷
https://instagram.com/eehyakalam