فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢#نقد_مسیحیت_تبشیری(12)
دنیای بدون تبشیری
✍ استاد محسنمنصوری
پژوهشگر #موسسه_کلامی_احیاء_همدان
#معارف_اعتقادی 👇🌹
https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 گلچین ۳۰ حدیث از حضرت رسول اکرم(ص) به انتخاب شهید مطهری
#معارف_اعتقادی 👇🌹
https://eitaa.com/ehyakalam
🇮🇷وجوب نصب امام از طرف خداوند متعال
هشام جوانی بود از یاران امام صادق علیه السلام، روزی به بصره رفت تا در کلاس مردی که به امامت اعتقادی نداشت شرکت کند.
بعد از کلاس هشام از مرد پرسید: آیا تو چشم داری؟ مرد گفت این چه سوال احمقانه ای است چرا از چیزی که می بینی می پرسی؟ گفت: سوالات من همینطور است. گفت خیلی خب بپرس. هشام از مرد پرسید: آیا تو چشم، بینی و زبان و گوش داری؟ مرد گفت آری دارم. گفت با آنها چه می کنی؟ مرد وظایف همه اعضایش را یکی یکی گفت. بعد پرسید: عقل هم داری. گفت آری. پرسید وظیفه اش چیست؟ گفت او هر چه که بر حواسم می گذرد را می گیرد و صحیح و باطلش را مشخص می کند.
پرسید آیا وقتی اعضای بدن سالم هستند هم به عقل نیاز است؟ گفت: بله چون اگر اعضا در وظایفشان دچار تردید شوند به عقل رجوع می کنند. پرسید پس خداوند عقل را برای رفع تردید اعضا قرار داده است. گفت درست است. پرسید: چطور خداوند برای اداره اعضای بدن تو رهبر و پیشوایی گذاشته اما این همه انسان را بدون امام آفریده تا در شک و حیرت بمانند.
💥اما مرد دیگر جوابی نداشت که بدهد.
📚اصول کافی؛باب الاضطرار الی الحجه
حدیث ۳،ج۱
#معارف_اعتقادی 👇🌹
https://eitaa.com/ehyakalam
🌷🌷🌷
آه از آن بیست و شش نهاد!
🔴 گشت ارشاد بر خلاف نامی که روی آن گذاشتهاند نه ماموریت فرهنگی و تبلیغی دارد و نه حتی نهادی است برای امر به معروف و نهی از منکر. #گشت_ارشاد، صرفا ضامن اجرایی قانون حجاب است. دقیقتر اگر بگوییم، وظیفهی قانونی گشت ارشاد «تذکر به افراد بدحجاب و برخورد با آنها طبق ضوابط قانونی در اماکن عمومی شهر» است. طبیعی است قوانین برای آنکه پا از صحن مجلس بیرون نهاده و قدم به عرصهی حکمرانی اجتماعی بگذارند، باید ضابط اجرایی و ناظر بیرونی داشته باشند و الّا در حد آرزو و رؤیا باقی میمانند. با این زاویه دید، شأن نزول و فلسفهی وجودی گشت ارشاد باید پاسبانی از حجاب قانونی باشد.
🔵 اینکه برگزاری کلاسهای آموزشی و توجیهی را به گردهی پلیس میگذارند، از بیصاحبی مسألهی #حجاب در کشور است. اینکه به غلط تصور میشود گشت ارشاد در حال امر به معروف و نهی از منکر بانوان است، به این خاطر است که ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر جاخالی داده و عملا تعطیل است. اینکه پلیس در پاییندست با جینهای مندرس و تاپهای بالانافی و ساپورتهای زیرزانویی برخورد میکند (تازه اگر برخورد کند)، به این دلیل است که وزارت اقتصاد در بالادست، یا عُرضهی کنترل بازار لباس را ندارد و یا در بغل مافیای قاچاق پوشاک غش میکند.
⚫️ صدا و سیمای جمهوری اسلامی که بیشترین وظایف قانونی را در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف دارد، در آستین خود سلبریتیهایی پرورش میدهد که نه تنها به حجاب اعتقاد ندارند، بلکه در بزنگاهها کشف حجاب کرده و آتشبیار معرکهی ضدحجاب میشوند. سوپراستارها از تریبون رسانهی ملی بالا میروند، شهرتی به هم میزنند، در بین مردم مرجعیتی پیدا میکنند، و درست در لحظهای که باید دِین خود را ادا کنند، ادا در میآورند و به روی نظام اسلامی تف میکنند. چهار روز بعد دوباره صدا و سیما سراغ همین هنرمندان بیتعهد تفی میرود تا شبکههای تلویزیون جمهوری اسلامی بیمخاطب نمانند. بعد میبینیم که تلویزیون در شلوغیهای این روزها، یکباره یادش میآید که ژست روشنفکری بگیرد و بین موافقان و مخالفان گشت ارشاد، مناظره برگزار کند.
⚪️ وزارت به اصطلاح فرهنگ و ارشاد اسلامی به فیلمهایی مجوز پخش در شبکه نمایش خانگی میدهد که خانوادگی نمیشود آنها را تماشا کرد. فیلمهایی که شاکلهی جذب مخاطب آنها بر جلوههای بصری شمایل بازیگران غرق آرایش زن و شوخیهای جنسی سخیف و نشان دادن روابط خارج از عرف دختر و پسر بنا شده است. بعد در جمهوری اسلامی جشنواره فیلم فجر برگزار کرده و برای بازیگرانی که لباس پلنگی میپوشند، فرش قرمز پهن میکند و کسی هم جرأت ندارد به این سلبریتیهای پلنگی بگوید خرتان به چند! قوهی قضائیه در برخورد با سرشبکههای فساد اخلاقی و ترویج بی بند و باری فعال در اینستاگرام لاس میزند و تا تقی به توقی میخورد و حادثهای اتفاق میافتد، با قیافهی حق به جانب بازار گفتار درمانی و خط و نشان کشیدنها را داغ میکند که ما چنین میکنیم و چنان.
🔵 آموزش و پرورش مدارس غیرانتفاعی را رها کرده تا با فراغ بال و زیرپوستی انواع و اقسام آموزشهای ۲۰۳۰ را به خورد کودکان دهند. هنوز پخش آهنگهای سخیف ساسی مانکن و همخوانی دانشآموزان در مدارس از یاد ما نرفته است. وزارت خارجه در انتخاب سفرا وضعیت خانواده آنها را لحاظ نمیکند تا چند جوانک لندهور از این آقازادهها با نمایش بیعفتی و خوشگذرانی آبروی نظام اسلامی را ببرند.
⭕️آری پشت ونهای گشت ارشاد، بیست و شش نهاد متولی ترویج پوشش و حجاب قایم شدهاند تا این روزها انگشت اتهام به سمت آنها نشانه نرود. پلیس، شاید آخرین حلقه از سلسلهنهادهایی باشد که در مسألهی حجاب مسئولیت دارد. بر خلاف الباقی نهادها، استثنائا این نهاد کارهایی انجام میدهد. اگر گشت ارشاد خطا دارد (که دارد)، دیکتهی سایر نهادها نانوشته است. همانها که دهانشان به انتقاد باز است و در بلبشوها دست پیش میگیرند تا پس نیفتند.
🔵 حکم الهی حجاب را رها کردهاند تا یک دخترک مو وزوزی بیمار از آن طرف آبها با همراهی اوباش سلطنتطلب و منافقین و تجزیهطلبان و حمایت تلویزیونهای فارسی زبان بیبیسی و اینترنشنال و کوفت، از دل حجاب برای مردم ایران بحران امنیتی بسازند و به ریش نظام بخندند. اگر ضد انقلاب روی خون مهسا امینی اسکی میروند و بشکن میزنند و کمر میجنبانند، همان بیست و شش نهاد قایمباشکی صحنهگردان این تیاتر هستند. اگر اوباش، پلیس آتش میزنند و سرباز لخت میکنند و چادر از سر زنها میکشند، همین نهادها باید پاسخگو باشند. نمیشود در فجازی فحشها را پلیس بخورد و آقایان پشت میزشان پهلو به پهلو شده و از روی شکمسیری توییت بزنند و با خانوادهی مرحومه امینی ابراز همدردی کنند. آقای جمهوری اسلامی! خودت را در مسألهی حجاب جمع کن قبل از آنکه خدا با تو قهر کند.
✍#زهرا_محسنی_فر
#سؤال
⁉️مفهوم مكر در مورد خداوند يعنى چه؟
⬅️در سوره آل عمران آيه ۵۴ مى خوانيم «ومكروا و مكر اللّه و اللّه خير الماكرين» و (يهود و دشمنان مسيح براى نابودى او و آئينش) نقشه كشيدند و خداوند (بر حفظ او و آئينش) چاره جوئى كرد و خداوند بهترين چاره جويان است. حال اين سؤال مطرح مى شود كه منظور از مكرالهى چيست؟
در قرآن آياتى، شبيه اين آيه، ديده مى شود كه در آن نسبت «مكر» به خدا داده شده (مانند آيه ۳۰ از سوره انفال و آيه ۵۰ از سوره نمل و بعضى آيات ديگر).
📌«مكر» در لغت عرب با آنچه در فارسى امروز از آن مى فهميم تفاوت بسيار دارد: در فارسى امروز «مكر» به نقشه هاى شيطانى و زيان بخش گفته مى شود، در حاليكه در ريشه هاى لغت عرب «مكر» هر نوع چاره انديشى را مى گويند كه گاهى خوب و گاهى زيان آور است.
📌در كتاب مفردات «راغب» مى خوانيم: المكر صرف الغير عما يقصده: «مكر اين است كه كسى را از منظورش باز دارند» (اعمّ از اينكه منظورش خوب باشد يا بد).
در قرآن مجيد نيز گاهى مكر با كلمه «خير» ذكر شده مانند والله خير الماكرين (خداوند بهترين چاره جويان است) و گاهى با كلمه «سىّء» (بد) آمده است مانند ولايحيق المكرالسىّء الاّ باهله: «نقشه و انديشه بدجز به صاحبش احاطه نخواهد كرد».
📌بنابراين منظور از آيه مورد بحث اين است كه دشمنان «مسيح» با طرح هاى شيطانى خود مى خواستند جلو اين دعوت الهى
را بگيرند، امّا خداوند براى حفظ جان پيامبر خود، و پيشرفت آئينش، تدبير كرد و نقشه هاى آنها نقش بر آب شد. (۱) نظير همين پاسخ در «كيد الهى» نيز مطرح مى باشد، آنجا كه در سوره طارق آيه ۱۶ ۱۵ مى خوانيم (انّهم يكيدون كيدا و اكيد كيدا) آنها پيوسته حيله مى كنند و من نيز در برابر آنها چاره مى كنم (۲)
۱ تفسير نمونه ۲/۴۲۹
۲ تفسير نمونه ج ۱۵ ص ۳۷۶
#اعتقادی
#معارف_اعتقادی 👇🌹
https://eitaa.com/ehyakalam
اےڪاش حرم بودم و مهمان تو بودم
مهمان توسفره احسان تو بودم
یڪ پنجره فولاد دلم تنگ تو آقاسٺ
اے ڪاش ڪہ زوار خراسان تو بودم
السلام علیڪ یا علی بن موسی الرضا(ع)
#شهادت_امام_رضا(علیه السلام)
تسلیت باد🍂🥀
1_1613414371.pdf
361.4K
🖤پیشنهاد مطالعه
🔖عنوان: نگاه به شخصیت امام رضا عليه السلام
❇️جزوه
✅#استاد_طاهرزاده
#موسسه_احیاء_همدان👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
🍀آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) :
روزی در حرم امام رضا علیه السلام جوانی نزد من آمد و پرسید: اگر بخواهم زنگار دلم را پاک کنم باید چه کنم؟
از این جوان و سوالی که پرسید خیلی خوشم اومد.
به او گفتم برای پاک کردن دلت چند راه ساده وجود دارد.
🍁 اول اینکه از قرائت قرآن مخصوصا سحر ها غفلت نکن.
🍁 دیگر اینکه زیاد استغفار کن
🍁 یک راه دیگر که البته آن زمان به آن جوان نگفتم؛ محبت به بچه یتیم است. تا میتوانی به یتیمان محبت کن و دست نوازش بر سرشان بکش...
#قرائت_قرآن
#کمک_به_یتیمان
#استغفار
#موسسه_کلامی_احیاء_همدان
#معارف_اعتقادی👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
❓آیا مژدهی پایان صفر به حضرت رسول اکرم(ص) و دقالباب مساجد؛ دلیل روائی دارد؟
♦️یکی از خرافات و شایعاتی که در پایان ماه صفر در برخی نقاط کشورمان رونق گرفته، «مژدهی پایان صفر به حضرت رسول اکرم(ص)» و«دقالباب کردن 7 مسجد» و «روشن کردن شمع پشت در 7 مسجد» بعد از نماز مغرب آخرین شب صفر و قبل از اولین اذان صبح ماه ربیعالاول است.که عده ای ناآگاه این عبارت روائی «فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» را مستمسک عمل خرافی خود گرفته اند درحالی که اگر این روایت صحیح هم باشد لکن معنا و دلالت آن مطلب دیگری را افاده میکند.
♦️هدف از روایت، تضمین یا بشارت بر بهشت در مقابل خبر خروج از ماه نیست، بلکه این گفتوگو نشانهای برای معرفی شخصیت صحابی ارجمند رسولخدا(ص)، ابوذر غفاری است.
🔴روایت وارده چنین است:
♦️«از ابن عباس نقل شده که گفت روزی پیامبر (ص) به همراه تعدادی از اصحابشان در مسجد قبا نشسته بودند،رسول خدا (ص) فرمود: اولین کسی که الان بر شما وارد میشود، مردی از اهالی بهشت است،[مردم عوام گمان کردند که این ورود به مسجد سبب بهشتی شدن است، لذا] برخی از اصحاب تا این سخن را شنیدند، برخاسته و از مسجد خارج شدند، تا دوباره وارد شده و اولین کسی باشند که بهشت بر او واجب میشود،پیامبر (ص) متوجه شده، و به بقیه اصحاب که نزد ایشان بودند، فرمودند: اکنون جماعتی در حال سبقت گرفتن از یکدیگر، بر شما وارد میشوند، (ولی از میان آنها) کسی که پایان یافتن ماه آذار (نام یکی از ماههای رومی معادل ماه خرداد و در آن زمان معادل ماه صفر) را بر من بشارت بدهد، اهل بهشت است، آن جماعت برگشتند و وارد شدند و ابوذر رضی الله عنه نیز همراهشان بود، پیامبر به آنها فرمود: ما در کدامیک از ماههای رومی هستیم؟ابوذر گفت: یا رسول الله! ماه آذار به پایان رسیده است. پیامبر فرمود: ای اباذر! من این مسأله را میدانستم ولی دوست داشتم قوم من بدانند که تو مردی از اهالی بهشتی، و چطور اینگونه نباشد، در حالی که تو بعد از من به دلیل محبتت به اهل بیتم، از حرم من طرد (تبعید) میشوی، تنها زندگی میکنی و تنها میمیری، و قومی که امر کفن و دفن تو را انجام میدهند، به واسطهی تو خوشبخت میشوند، آنها دوستان من در بهشتی هستند که به پرهیزگاران وعده داده شده است.»
📚علل الشرایع شیخ صدوق (ج 1 / ص 175)
🔴چنانچه ملاحظه کردید، این روایت در مقام بیان جایگاه و منزلت این صحابی خستگیناپذیر است و خبردادن از پایان یک ماه فقط نشانهای است تا دیگران بفهمند او اهل بهشت است، نه به سبب یک بشارت ساده، بلکه به خاطر ایستادگی بر مودت اهل بیت پیامبر(ص) و موضوع اصلاً ماه صفر نبوده، بلکه ماه رومی آذار بوده است.
♦️همچنین در «مفاتیحالجنان» شیخ عباس قمی آداب خاصی برای پایان ماه صفر ذکر نشده و تنها به ذکر اعمال شب اول ماه بسنده شده است. .
♦️اکنون که با رشد شبکه های اجتماعی هم این باور در فضای مجازی به شدت افزایش پیدا کرده است بر اهل ولاء فرض است که بدعت آشکار را به سمع و نظر همگان برسانند
🔴دق الباب مساجد:
♦️این خرافه، از خرافهی مژده پایان صفر بی سندتر و بی منطقتر است و به همین دلیل شاهدیم که بیشتر بازیچه و دستآویز کسانی شده است که حتی برای حضور در مقابل مساجد، تقیّدی نداشته و شئون مسجد را نیز رعایت نمیکنند. حتی دیده شده که دختر و پسر نامحرم، در کنار هم و با بدحجابی کامل، نصف شب مقابل مساجد میایستند که مثلاً دق الباب کرده و مژده دهند و در عین حال که در همان حالت نیز غرق در گناه هستند، وارد بهشت شوند!
♦️این رفتارها که بیشتر تقلید از فرهنگ و رسوم کلیسایی میباشد، نه تنها در اسلام و بالتبع عقلانیت جایی ندارد و خرافه است، بلکه موجب وهن (اهانت) اسلام نیز میشود و به همین دلیل شاهد ترویج آن از سوی کسانی هستیم که گرایش و تقید خاصی هم به اسلام ندارند. لذا مردم مسلمان، مسئولین مساجد و هم چنین دوایر ذیربط باید به شدت این گونه خرافات را تکذیب کرده و اجازه انجام و رواجش را ندهند. چنان چه مقام معظم رهبری در پاسخ استفتایی در مورد دق الباب مساجد، ضمن نهی، امر به جلوگیری از آنان نمودند:
🔲«عمل فوقالاشاره مستند روایی ندارد و شیوه قابل تأیید نیست، اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده است، لیکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است. آقایان علماء اعلام - دامت افاضاتهم - و مؤمنین - ایدهم الله تعالی - با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتارهایی که چه بسا ممکن است منتهی به وهن مذهب شود، جلوگیری کنند»
#شبهات_ اعتقادی
#موسسه_احیاء_همدان 👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
✅ آیا این حدیث که گناهان آینده زوار امام رضا (ع) بخشیده میشود صحیح است؟
✍️ پاسخ: درخصوص زیارت امام حسین (ع) و نیز زیارت امام رضا (ع) در روایات داریم که گناهان گذشته و آینده زائر بخشیده میشود؛ البته روایات متعددی در این موضوع وجود دارد و چون یک تک روایت نیستند و چند روایت هستند، نمیتوان با صرف ضعف سند، آنها را کنار گذاشت و کلا نامعتبر دانست. اما برای روشن شدن منظور و مراد این روایات، چند نکته عرض میشود:
1️⃣ قطعا این روایات نمیخواهند مجوز و تشویقی برای انجام گناه در آینده باشند.
2️⃣ برخی گناهان از روی عمد و آگاهی هستند و تکرار میشوند ولی برخی گناهان از روی غفلت و لحظهای هستند؛ این روایات میگویند آن گناهانی که از روی غفلت و لحظهای بوده است، بخشیده میشوند.
3️⃣ هر گناهی قابل بخشش نیست، مثلا گناه شرک، کفر، و...؛ لذا مراد این روایات، هر گناهی نیست.
4️⃣ شاید هم مراد روایات این است که برکت این زیارتها این است که زائر، در ترک معاصی و نیز انجام توبه، توفیق بیشتری پیدا میکند.
5️⃣ این روایات شامل همه افراد نیست بلکه افرادی مراد است که از مراتب بالای تقوا برخوردار هستند و همیشه سعی در رعایت پاکی و تقوا دارند، لذا اگر لغزشی از روی غفلت و جهالت داشتند، خداوند به برکت این زیارت، آن را میبخشد؛ کما این که در روایت هم میگوید کسی که امام را با معرفت و شناخت کامل (حق امام، جایگاه امام و شناخت ولایت امام) زیارت کند؛ پس هر کسی مراد نیست.
6️⃣ ممکن است مراد از «ما تقدم» و «ما تأخر»، گناهان گذشته و گناهان آینده نباشد بلکه مراد «ما تأخر» آخرین گناهان باشد، یعنی گناهان قدیمی و آخرین گناهانی هم که مرتکب شده بخشیده می شود.
💠 بنابراین: منظور این نیست که انسان با یک زیارت یا یک عمل خاص، میتواند آزادانه هر گناهی را مرتکب شود. از طرفی بخشش گناه، بدون قید و شرط نیست؛ این شرائط از انسانهای مؤمن و پرهیزکار که همیشه سعی در رعایت تقوا داشتهاند، برمیآید. این روایات ناظر به هر گناهی نیستند، بلکه گناهانی که از روی غفلت و جهالت و لحظهای سرزدهاند، نه گناهانی که با توجه و از روی عمد و آگاهی تکرار شده است.
#سؤال
#اعتقادی
#شبهه
#امام_رضا
#موسسه_احیاء_همدان 👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
🌌 #لیلهالمبیت
💢 امشب شب اول ماه ربیع الاول و شب لیله المبیت است.
✅ امشب شبی است که خداوند به وجود شریف ترین مخلوقاتش حضرت علی ابن ابیطالب علیه السلام برملائکه مقرّبین اش فخر و مباهات میکند. ✨
در شب اول ماه ربیع الاول، پیامبر(ص) برای آنکه مشرکان از هجرت او آگاه نشوند، به علی(ع) فرمود:
🔹«مشرکان میخواهند امشب مرا به قتل برسانند، آیا تو در بستر من میخوابی تا من به غار ثور بروم؟»
امام علی(ع) گفت:
🔸«در این صورت شما سالم میمانید؟»
پیامبر(ص) فرمود:
🔹«آری»
🌷 علی(ع) تبسمی کرد و سجدۀ شکر به جای آورد، وقتی که سر از سجده برداشت عرض کرد:
🔸«آنچه را که مأمور شدهای انجام ده که چشم، گوش و قلبم فدای تو باد. »
سپس پیامبر(ص)، علی(ع) را در آغوش گرفت و از هم جدا شدند.❤️
💠 وقتی كه علی عليه السلام در بستر پیامبر (ص) خوابیده بودند جبرئیل در بالای سر او و میکائیل پایین پای او آمدند و جبرئیل گفت:
✨«خوشا به حال کسانی چون تو ای فرزند ابوطالب! که خدا در برابر فرشتگان به تو مباهات میکند.» ✨
📚الامالی، ۱۴۱۴ق، ص۴۶۹
🔰 علمای شیعه و بخشی از علمای اهل سنت، معتقدند آیه اشتراء (آیه ۲۰۷ سوره بقره) در شأن علی(ع) در ماجرای لیلة المبیت نازل شده است.↙️
✨«وَ مِنَ النَّاسِ مَن یشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ»✨
✨«و از میان مردم كسی است كه جان خود را برای طلب خشنودی خدا میفروشد، و خدا نسبت به [این] بندگان مهربان است».✨
(سوره بقره، آیه٢٠٧)
❤️ از اعماق وجودمان خدا را شکر کنیم که مولایمان علی علیه السلام است.
🍃اَلْحَمْدُ للهِ الّذى جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بِوِلايَةِ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ وَالاَئِمَّةِ المَعصومین🍃
#موسسه_احیاء_همدان 👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
🌷واژه شناسی گناه در قرآن🌷
واژه هایى که در قرآن در مورد گناه آمده
عبارتند از:
۱ ذنب ۲ معصیت ۳ اثم ۴ سیئه
۵ جرم ۶ حرام ۷ خطیئه
۸ فسق ۹ فساد ۱۰ فجور
۱۱ منکر ۱۲ فاحشه ۱۳ خبث ۱۴ شر
۱۵ لمم ۱۶ وزر و ثقل ۱۷ حنث
#گناه
#گناه_شناسی
#موسسه_احیاء_همدان 👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
⭕️ سوال
⁉️ چرا برخی انسانهای خوب که در زندگی گناه بزرگی مرتکب نشدهاند و آزارشان به کسی نرسیده، دچار مشکلات و بیماریهای سختی میشوند؟
🔰 پاسخ
🔸 بیماریها و مشکلات انسان حکمتهای گوناگونی میتواند داشته باشد. بندگان خوب خدا در دنیا با این مشکلات دست و پنجه نرم میکنند و بسیاری از آنها نیز تا پایان عمر درگیر آن هستند.
🔹 این مشکلات گاهی به خاطر این است که انسان از گناهان و آلودگیهای پاک شود. گاهی به خاطر آزمایش و ابتلاء انسان است. خداوند در قرآن میفرماید:
«وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرین؛[سوره بقره/آیه۱۵۵] قطعاً همه شما را با چیزى از ترس، گرسنگى، و کاهش در مالها و جانها و میوهها، آزمایش مى کنیم؛ و به صبرکنندگان [بر این مصائب] بشارت بده.»
🔸 انواع بیماریها، گرسنگیها و ترسهای انسان از بلایای مختلف طبیعی و ... هر کدام وسیلهای است برای آزمایش انسان و سنجش اعتماد و اتکا او به خداوند. در پایان آیه بالا خداوند از پیامبر صلیاللهعلیهوآله میخواهد که به کسانی که در برابر این سختیها و مشکلات صبر میکنند، مژده ثواب و پاداش بدهد.
🔹 گاهی نیز مشکلات زمینه پرورش و تکامل انسان و ترفیع درجات او را فراهم میکند. کورهی سختیها و رنجها ناخالصیهای انسان را از بین برده و حب دنیا را به طور کامل از دل آدمی بیرون میکند. هر چه انسان بیشتر از حب دنیا جدا شود، عشق به خداوند و آخرت بیشتر در دل او جای میگیرد و مقام او در نزد پروردگار بالاتر میرود. در روایت زیبا از امام صادق علیهالسلام در این باره میخوانیم:
«اگر شخص مؤمن بداند که پایدارى در برابر مصائب و سختى ها چه اندازه اجر و ثواب دارد، آرزو مى کند که بدن او با قیچى قطعه قطعه شود.» در روایت دیگری حضرت صادق علیهالسلام میفرمایند:
«برای بنده در نزد خدا درجه و رتبهای است که از طریق عملش به آن درجه نمیرسد، پس خداوند او را به بلا و مصیبتی در بدن و یا مال و یا مصیبت فرزند مبتلا میسازد تا اگر صبر و تحمل نماید خداوند او را به آن درجه برساند.»
#سؤال
#اعتقادی
#موسسه_احیاء_همدان 👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam