eitaa logo
معارف اعتقادی
2.7هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.8هزار ویدیو
462 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
انالله و انا الیه راجعون روح بلند ، متفکر بزرگ یار امام و رهبری حضرت آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی به ملکوت اعلا پیوست. این مصیبت سترگ را به محضر حضرت ولی عصر(عج) مقام معظم رهبری(دام ظله)، حوزویان و دانشگاهیان، ارادتمندان و خویشانشان تسلیت عرض نموده، رحمت و غفران الهی را برای آن مرحوم مسئلت می کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤🖤🖤 ❓پرسش : آیا اسلام «گریه» در فراق عزیزان را ممنوع کرده است؟ 📌پاسخ : 🌷🌷🌷 ◀️از خطبه ۲۳۵ نهج البلاغه و روایات دیگر استفاده مى شود که گریستن در مصائب عزیزان ممنوع نیست و تنها جزع و بى تابى و ناشکرى ممنوع است. قلب انسان کانون عواطف است و این عواطف مخصوصاً هنگامى که شدید باشد، در همه وجود انسان اثر مى گذارد. هنگامى که عزیزى از دست رود، قلب متلاطم مى گردد و اشک جارى مى شود، بغض گلوى انسان را مى گیرد و زبان به اظهار اشتیاق به عزیز از دست رفته مى پردازد. اینها هیچ کدام ممنوع نیست، بلکه نیکو نیز هست به شرط اینکه آمیخته با شکیبایى و صبر باشد. اما اگر انسان بى تابى کند، سر به دیوار بکوبد، لطمه بر صورت زند و سخنان ناروا بگوید، ممنوع است. ◀️در حدیثى مى خوانیم: «هنگامى که خبر وفات جعفر بن ابى طالب و زید بن حارثه [در جنگ موته] به پیغمبر رسید، هنگامى که وارد خانه مى شد شدیداً براى آنها گریه مى کرد و مى گفت: آنها براى من سخن مى گفتند و با آنها انس مى گرفتم، هردو با هم رفتند».(۱) همچنین در داستان جنگ احد مى خوانیم: «هنگامى که پیغمبر به مدینه باز گشت از هر خانه اى صداى گریه و زارى براى شهیدى به گوش آن حضرت رسید که بازماندگان بر شهیدانشان مى گریستند جز خانه عمویش حمزه، پیغمبر بسیار ناراحت شد و گفت: حمزه کسی را ندارد برایش گریه کند. اهل مدینه که از این سخن باخبر شدند قسم یاد کردند که هرگز بر عزیز از دست رفته اى گریه نکنند مگر اینکه نخست براى حمزه نوحه گرى کنند و بگریند» و این سنّت همچنان تا امروز [زمانى که امام باقر(علیه السلام) این حدیث را بیان مى فرمود] ادامه دارد.(۲) ◀️روایات بسیارى نیز در باره نهى از جزع و بى تابى از معصومان(علیهم السلام) نقل شده است از جمله امیر مؤمنان على(علیه السلام) مى فرماید: «إنَّکَ إنْ صَبَرْتَ جَرَتْ عَلَیْکَ الْمَقادیرُ وَ أنْتَ مَأجُورٌ وَ إنْ جَزِعْتَ جَرَتْ عَلَیْکَ الْمَقادیرُ وَ أنْتَ مَعْذورٌ»(۳)؛ (اگر صبر و شکیبایى [در مصائب] پیشه کنى آنچه مقدّر است به هر حال واقع مى شود و تو [در پیشگاه خدا] مأجور هستى و اگر جزع و بى تابى کنى مقدّرات به هر حال صورت مى گیرد؛ ولى تو گنهکار خواهى بود). نباید فراموش کرد جزع و بى تابى افزون بر اینکه نوعى ناسپاسى در پیشگاه خداست، آثار بسیار مخربى روى اعصاب انسان دارد و گاه او را تا سرحد جنون پیش مى برد.(۴) (۱). من لا یحضره الفقیه‏، ابن بابویه، محمد بن على‏، محقق / مصحح: غفارى، على اکبر، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‏، قم،‏ ۱۴۱۳ ق‏، چاپ دوم‏، ج ‏۱، ص ۱۷۷، باب التعزیة و الجزع عند المصیبة و زیارة القبور و النوح و المأتم، ح ۵۲۷. (۲). همان، ص ۱۸۳، باب التعزیة و الجزع عند المصیبة و زیارة القبور و النوح و المأتم، ح ۵۵۳. (۳). جامع الأخبار، شعیری، محمد بن محمد، مطبعة حیدریة، نجف‏، بى تا، چاپ اول‏، ص ۱۱۶، الفصل الحادی و السبعون فی الصبر؛ مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل‏، نورى، حسین بن محمد تقى‏، محقق / مصحح: مؤسسة آل البیت علیهم السلام‏، مؤسسة آل البیت(علیهم السلام‏)، قم،‏ ‏۱۴۰۸ ق، چاپ اول، ج ‏۲، ص ۴۳۱، ۶۴ باب استحباب الصبر على البلاء، ح ۴۰. (۴). پیام امام امیر المومنین(علیه السلام)‏، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و تنظیم: جمعى از فضلاء، دار الکتب الاسلامیه‏، تهران‏، ۱۳۸۶ ش‏، چاپ اول‏، ج ۸، ص ۵۵۴. لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مجموعه آثار آیت‌الله مصباح یزدی: ۱_اخلاق در قرآن (۳ جلد) ۲_ آذرخشی دیگر از آسمان کربلا ۳_ آزادی؛ ناگفته‌ها و نکته‌ها ۴_ اصلاحات، ریشه‌ها و تیشه‌ها ۵_ آفتاب ولایت ۶_ آموزش عقاید (۳ جلد) ۷_ آموزش فلسفه (۲ جلد) ۸_ آیین پرواز ۹_ اخلاق اسلامی ۱۰_ انسان‌شناسی در قرآن ۱۱_ نقلاب اسلامی و ریشه‌های آن ۱۲_ انقلاب اسلامی، جهشی در تحولات سیاسی تاریخ ۱۳_ ایدئولوژی تطبیقی ۱۴_ بزرگ‌ترین فریضه ۱۵_ بهترین‌ها و بدترین‌ها از دیدگاه نهج‌البلاغه ۱۶_به پیشواز خورشید غرب ۱۷_ به سوی او ۱۸_ به سوی تو ۱۹_ به سوی خودسازی ۲۰_ پاسخ‌های استاد به جوانان پرسشگر ۲۱_ پاسداری از سنگرهای ایدئولوژیک (۶ جلد) ۲۲_ پرتوی از امامت و ولایت در قرآن کریم ۲۳_ پرسش‌ها و پاسخ‌ها (۵ جلد) ۲۴_ پندهای امام صادق(علیه‌السلام) به ره‌جویان صادق ۲۵_ پندهای الهی ۲۶_ پند جاوید (۲جلد) ۲۷_ پیام مولا از بستر شهادت ۲۸_ پیش‌نیازهای مدیریت اسلامی ۲۹_ تعدد قرائت‌ها ۳۰_ تعلیقةٌ علی نهایة الحکمه ۳۲_ تماشای فرزانگی و فروزندگی ۳۳_ تهاجم فرهنگی ۳۴_ توحید در نظام عقیدتی اسلام ۳۵_ انقلاب اسلامی، جهشی در فرایند تحولات بین‌الملل ۳۶_ جامعه و تاریخ در قرآن ۳۷_ جامعیت قرآن ۳۸_ جامی از زلال کوثر(شخصیت حضرت فاطمه زهرا) ۳۹_جان‌ها فدای دین ۴۰_ جرعه‌ای از دریای راز ۴۱_ جنگ و جهاد در قرآن (۲ جلد) ۴۲_ جهان‌شناسی در قرآن ۴۳_ جوانان و مشکلات فکری ۴۴_ چکیدهٔ چند بحث فلسفی ۴۵_ چکیده‌ای از اندیشه‌های بنیادین اسلامی ۴۶_ حکیمانه‌ترین حکومت: کاوشی در نظریه ولایت فقیه ۴۷_ حقوق و سیاست در قرآن ۴۸_ خداشناسی در قرآن ۴۹_ خودشناسی برای خودسازی ۵۰ _ در پرتو آذرخش ۵۱_ در پرتو ولایت ۵۲_ در جستجوی عرفان اسلامی ۵۳_ دروس فلسفه ۵۴_ دروس فلسفه اخلاق ۵۵_ دین و آزادی ۵۶_ رابطه علم و دین ۵۷_ راه‌شناسی در قرآن ۵۸_ راهنماشناسی در قرآن ۵۹_ راهیان کوی دوست ۶۰_ رساترین دادخواهی و روشنگری (شرح خطبه فدکیه) (۲ جلد) ۶۱_ ستگاران ۶۲_ ره‌توشه (۲ جلد) ۶۳_ زن، نیمی از پیکر اجتماع ۶۴_ زینهار از تکبر! ۶۵_ سجاده‌های سلوک (۲ جلد) ۶۶_ سفر به سرزمین هزار آیین ۶۷_ سیری در ساحل ۶۸_ سیمای پیامبر اعظم(ص) در آینه نهج‌البلاغه ۶۹_ سیمای سرافرازان (۲ جلد) ۷۰_؛سلسه مباحث اسلام، سیاست و حکومت ۷۱_ شرح الهیات شفاء (۵ جلد) ۷۲_ شرح برهان شفاء (۴ جلد) ۷۳_ شرح جلد اول اسفار اربعه (۲ جلد) ۷۴_شرح جلد سوم اسفار اربعه (۱ جلد) ۷۵_ شرح جلد هشتم اسفار اربعه (۲ جلد) ۷۶_ شرح نهایةالحکمه (۲ جلد) ۷۷_ عبرت‌های خرداد ۷۸_ فلسفه اخلاق ۷۹_قرآن در آینه نهج‌البلاغه ۸۰_ قرآن‌شناسی (۲ جلد) ۸۱_ فلمرو دین ۸۲_ کاوش‌ها و چالش‌ها (۲ جلد) ۸۳_ مباحثی پیرامون حوزه ۸۴_معرفت‌شناسی انتقادی ۸۵_ نظریه حقوقی اسلام (۲ جلد) ۸۶_ نظریه سیاسی اسلام (۲ جلد) ۸۷_ نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه ۸۸_ گفتمان روشنگر نقدی فشرده بر اصول مارکسیسم ۸۹_ نقش تقلید در زندگی انسان ۹۰_ یاد او (ذکر و ذاکران در کلام امیر مؤمنان) ۹۱_ مباحثی پیرامون عرفان یاد تو ۹۲_ نجوای عاشقانه ۹۳_ شکوه نجوا ۹۴_ صهبای حضور ۹۵_طوفان فتنه و کشتی بصیرت ۹۶_عبرت‌های خرداد ۹۷_ عروج تا بی‌نهایت ۹۸_ فلسفه اخلاق ۹۹_ قرآن در آیینه نهج‌البلاغه ۱۰۰_ قرآن‌شناسی (معارف قرآن ۶) ۱۰۱_ قرآن‌شناسی جلد (۲ جلد) ۱۰۲_ کاوش‌ها و چالش‌ها (۲ جلد) ۱۰۳_ کلمة حول فلسفة الاخلاق ۱۰۴_کیهان‌شناسی (معارف قرآن۲) ۱۰۵_ گفتمان روشنگر درباره‌اندیشه‌های بنیادین ۱۰۶_ لقای الهی ۱۰۷_ مباحثی درباره حوزه ۱۰۸_ مباحثی پیرامون مسایل اعتقادی و اخلاقی ۱۰۹_ نظریه حقوقی اسلام (۲ جلد) ۱۱۰_ نظریه سیاسی اسلام (۲ جلد) ۱۱۱_ نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۱۱۲_ نقدی فشرده بر اصول مارکسیسم ۱۱۳_ نقش تقلید در زندگی انسان ۱۱۴_ نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه ۱۱۶_ نگاهی گذرا به بسیج و بسیجی ۱۱۷_نگاهی گذرا به حقوق بشر از دیدگاه اسلام ✅ کانال مرکز کلام اسلامی و تفسیر کرمانشاه @kalamkermanshah
◼️ پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی ▪️بسم الله الرّحمن الرّحیم با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزه‌ی علمیه و حوزه‌ی معارف اسلامی است. ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ی دینی و نگارش کتب راه‌گشا، و در تربيت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابي در همه‌ی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهد بلند مدت است. اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز میباشم، به خاندان گرامی و فرزندان صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزه‌ی علمیه تسلیت عرض میکنم و علّو درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۳ دی ماه ۱۳۹۹
base.apk
31.16M
مجموعه کتب (ره) 📚 نرم افزار اندروید مجموعه آثار گفتاری و نوشتاری حضرت آیت الله مصباح یزدی 💠بسیار قابل استفاده💠 شادی روح ایشان فاتحه ای عنایت بفرمایید. لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
؟ 🤔پرسش ◀ در زمان شهادت حضرت زهرا س اسما بنت عمیس زن ابوبکر بوده چطور درشب شهادت در خانه امیرالمومنین بوده یا بدون اذن شوهر بوده که معصیت کرده یا با اذن بوده پس نشان از رابطه حسنه بین ابوبکر وامیرالمومنین بوده است ❗️❗️ 🔷پاسخ ❕ابوبکر و عمر پس از آنکه آن جنایات را در حق فاطمه س مرتکب شدند ، مورد فشار افکار عمومی قرار گرفتند که نسبت به دختر پیامبر ، چه اهانت ها و جسارت هایی انجام دادند ، لذا سعی داشتند که رضایت فاطمه س را بگیرند و از فشار افکار عمومی خارج شوند ، بر همین اساس ابوبکر ، حساسیت و مخالفتی ، در مورد اسماء و رفت و آمد او به خانه فاطمه س ، از خود نشان نمی داد . ❕ابن قتیبه از علمای مطرح اهل سنت می نویسد پس از آنکه غصب فدک و هتک حرمت حضرت زهرا صورت گرفت عمر به ابوبکر گفت ؛ « با هم نزد فاطمه برويم ؛ زيرا ما او را به خشم آورديم. آن دو نزد حضرت فاطمه آمدند و اجازه ورود خواستند؛ اما حضرت اجازه ورود ندادند. آن دو نزد حضرت علی آمدند و در اين باره سخن گفتند، حضرت علي آن دو را نزد حضرت فاطمه آورد، هنگامي كه نزد حضرت نشستند، حضرت فاطمه روي خود را به سوي ديوار برگردانيد. آن دو به حضرت سلام كردند، آن حضرت جواب شان را نداد....» 📚الامامه و السیاسه ص29 ❕ فاطمه س ، خطاب به آن دو که در صدد کسب رضایت بودند ، فرمود ؛ «شما را به خدا سوگند مي‌دهم، آيا نشنيده ايد كه رسول خدا فرمود ؛ خشنودي فاطمه خشنودي من و خشم فاطمه خشم من است، پس هر كه فاطمه دخترم را دوست داشته باشد مرا دوست دارد و هركه او را خشنود سازد مرا خشنود ساخته و هر كه فاطمه را خشمگين نمايد مرا خشمگين ساخته است. هردو گفتند: اين روايت را از آن حضرت شنيده ايم. 👌فرمود: «من خداوند و فرشتگان او را شاهد مي‌گيرم كه شما دو نفر مرا به خشم آورديد و خشنود نساخته ايد، هرگاه با رسول خدا ملاقات كنم از شما دو نفر شكايت مي‌كنم ... به خدا سوگند در هر نمازي كه بجا مي‌آورم تو را ( ابوبکر )نفرين خواهيم كرد. 📚الامامه و السیاسه ص29 _ انساب الاشراف ، ج10 ص79 _ السقیفه و الفدک ، جوهری، ص102 👌اگر از این پاسخ هم چشم بپوشیم ، باز هم گفتنی است که رسیدگی به فاطمه س ، امری واجب و لازم بر اسماء ، بوده است ، زیرا کسی جز او به فاطمه س ، نزدیکتر نبود . ❕بر این اساس ، در جایی که زن باید وظیفه واجب و ضروری خود را انجام دهد ، اما مرد اجازه خروج از منزل را به او نمی دهد ، در چنین موردی ، زن برای خروج از منزل ، نیازی به اجازه شوهر ندارد ، چنان که پیامبر گرامی و علی علیهماالسلام فرمود ؛ « لَا طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ » «طاعت مخلوق در خالق روا نيست‏ » 📚الفقیه ، ج 4 ص 381 _ نهج البلاغه حکمت 165 ❕این روایت را علمای اهل سنت هم از پیامبر گرامی نقل می کنند ؛ 📚مسند احمد ، ج 2 ص 333 _ سنن ترمذی ، ج 3 ص 604 👌بنابراین ، اسماء برای رسیدگی به فاطمه س ، و انجام وظیفه واجب خود ، نیازی به اذن و اجازه ابوبکر نداشته است . ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شبهه: ⁉️چطور هنوز فرزند حضرت علی (ع) و فاطمه (س) به دنیا نیامده بود، وی را محسن صدا می کردند؟ حضرت امیر (علیه السلام) و فاطمه (سلام الله علیها) که هنوز فرزندشان به دنیا نیامده بود، چطور او را محسن صدا می کردند؟ فرزندی که نه هنوز دیده بودند و نه جنسیت او را می دانستند؟ 📌 *پاسخ به شبهه*👇 طبق آنچه که در روایت آمده، نام محسن از جانب پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بر آن طفل نهاده شده است. همان طور که حضرت عیسی می تواند از ذخیره شده های در منزل مردم خبر دهد، همچنین پیامبر اسلام نیز می تواند از جنسیت فرزند در شکم مادر خبر دهد. 💎پاسخ تفصیلی پیش از بیان پاسخ، مقدمه ای را متذکر می شویم که بیانش خالی از لطف نیست.   بر اساس آموزه های اسلامی در مورد نام گذاری فرزندان، شایسته است، دست کم از دو نکته غافل نباشیم.   الف. فرزندانمان را پیش از ولادت نام گذاری کنیم. در این رابطه از علی (علیه السلام) نقل شده است: فرزندانتان را پیش از تولّد نام گذاری کنید و اگر نمی دانید پسر یا دختر هستند، اسم آنها را از اسم‏هایى انتخاب کنید که براى مذکّر و مؤنّث هر دو مىیگذارند، پس فرزند سقط شده شما بدون این که نامى برایش گذارده باشید روز قیامت که با شما ملاقات کند مى‏گوید: آیا براى من نامى نگذاردى، در حالى که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نام محسن را براى فرزندش قبل از تولّد گذارد.[1]   ب. نام نیک برای آنان انتخاب کنیم. در روایتی پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) به علی (علیه السلام) می فرماید: حق فرزند بر پدر این است که نام نیک بر او بگذارد.[2]   با این مقدمه در رابطه با پرسش چند احتمال بیان می شود.   1. اگرچه در گذشته تکنولوژی، مانند الآن پیشرفته نبود و یا اصلاً وجود نداشت و در نتیجه سونوگرافی و مانند آن وجود نداشت، امّا راه تشخیص جنسیت بچه منحصر به سونوگرافی نیست، بلکه در طب قدیم نیز راه هایی برای تشخیص نوع فرزند، پیش از تولد وجود داشته و دارد.   علاوه بر آن در بسیاری از موارد خود زنان حامله از راه هایی که خودشان می دانستند، به واسطه نشانه هایی در می یافتند که فرزند پسر است و یا دختر.   2. یکی دیگر از راه های انتخاب نام برای فرزندان پیش از تولدشان، علاوه بر نام های مشترک که در روایات آمد، این است که دو نام برای او انتخاب کنند و پس از تولّد نام مناسب او را برای او تعیین کنند.   3. اما در مورد نام محسن پیش از تولد، طبق آنچه در روایت آمده، نام محسن از جانب پیامبر (صلی الله علیه و آله) بر آن طفل نهاده شده است. همان طور که حضرت عیسی می تواند از ذخیره شده های در منزل مردم خبر دهد،[3] همچنین پیامبر اسلام نیز می تواند از جنسیت فرزند در شکم مادر خبر دهد. [1]. شیخ صدوق، علل الشرائع، ذهنى تهرانى، سید محمد جواد، ج ‏2، ص 487، انتشارات مؤمنین، چاپ اول، قم، 1380 ش. [2]. علامه مجلسى، بحار الأنوار، ج ‏74، ص 60، مؤسسة الوفاء بیروت - لبنان، 1404 هـ ق. [3]. آل عمران، 49، "ِ وَ أُنَبِّئُکُمْ بِما تَأْکُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ فی‏ بُیُوتِکُم‏" و از آنچه مى‏خورید، و در خانه‏هاى خود ذخیره مى‏کنید، به شما خبر مى‏ دهم‏. لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
شبهات مطرح شده درباره مرحوم علامه مصباح یزدی رحمة الله علیه که پاسخ آنها در کانال ایتا موجود است 👇👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup/4909 https://eitaa.com/mobahesegroup/6165 https://eitaa.com/mobahesegroup/2818 https://eitaa.com/mobahesegroup/101 https://eitaa.com/mobahesegroup/21184 https://eitaa.com/mobahesegroup/21193 https://eitaa.com/mobahesegroup/21195
معارف اعتقادی
#زنِ_ابوبکر_در_مراسم_تغسیل_زهرا؟ 🤔پرسش ◀ در زمان شهادت حضرت زهرا س اسما بنت عمیس زن ابوبکر بوده چط
منظور از اسما که در سوال قبل گفتید کیست که در تغسیل حضرت زهرا سلام الله علیها حضور داشته است؟ 💠💠 👌اسماء بنت عمیس رضی الله عنها ، ابتدا ، با جعفر طيّار ازدواج و با او به حبشه مهاجرت كرد و همه فرزندان آنها در حبشه به دنيا آمدند. در روز فتح خيبر (سال ششم هجرى) به همراه جعفر وارد مدينه شد و رسول خدا فرمود: «نمى‏ دانم از كدام واقعه مسرور شوم، از آمدن جعفر يا فتح خيبر». پس از شهادت جعفر در جمادى الاول سال هشتم هجرى، اسماء با ابو بكر ازدواج كرد و محمد بن ابى بكر حاصل اين ازدواج است‏ . بعد از مرگ ابو بكر، على بن ابى طالب عليه السّلام با اسماء ازدواج كرد و يحيى به دنيا آمد . ❕ اسماء از زنان مجلله روزگار و مخدّرات عالى مقدار است كه در تشيع و ولاى اهل‏ بيت عليهم السّلام مى ‏درخشيد. وى از سبقت‏ جويان در ايمان به اسلام است و قبل از اينكه رسول خدا در مكه داخل دار- ارقم شود، با آن حضرت بيعت كرد. 📚محدثات شیعه ، ص 33 👌اسماء ، از هنگامى كه به مدينه آمد، روز و شب براى فاطمه عليها السّلام چون مادر مهربان بود، به‏ طورى كه آن حضرت وصيتهايش را به او فرمود، و اسماء بنا به خواسته آن حضرت، عمارى‏ اى (تابوت) ساخت تا حجم بدن مباركش پيدا نباشد و برطبق وصيت فاطمه عليها السّلام در شستن بدن مطهر آن حضرت به على عليه السّلام كمك كرد. 📚الاستیعاب ، ج 4 ص 1897 _ بحار الانوار ج 43 ص 188 ❕اسماء از شهود قضيه فدك و از تكذيب‏ كنندگان حديث، «نحن معاشر الانبياء لا نورّث ما تركناه صدقة» است؛ اما ابو بكر شهادت او را نپذيرفت ؛ 📚بحار الانوار ، ج 29 ص 197 👌آن هنگام که در خانه ابو بكر مشورت كردند برای قتل على بن ابى طالب ع ، پس از مشورت قرار بر اين شد كه چون ابو بكر سلام نماز را بدهد ، خالد بن وليد على را به قتل برساند. اسماء از اين مشورت مطلع گرديد جاريه خود را به خانه حضرت فرستاد و او را در جریان واقعه قرار داد ؛ 📚بحار الانوار ج 29 ص 132 ❕مطابق روایات شیعه و اهل سنت ، اسماء بنت عمیس از زنان مومنه و جزو زنان بهشتی بوده است ؛ 📚خصال ج 2 ص 363 _ اسد الغابه ج 5 ص 479 ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
پرسش ❓⁉️❓⁉️❓ دیدگاه مذاهب، در مورد رؤیت خداوند چیست؟ 👇👇👇👇👇 پاسخ : ◀️از جمله مسائلى که از روزگاران کهن نزد متکلمان مورد بحث بوده و اختلاف شدیدى در آن واقع شده، رؤیت خداوند متعال است. آیا خداوند را در دنیا یا در آخرت، به چشم سر یا با چشم بصیرت مى توان دید؟ در این زمینه اقوال مختلفى وجود دارد که به برخى از آن ها اشاره مى کنیم؛ ◀️معتزله و شیعه امامیه معتقدند: خداوند متعال در دنیا و آخرت به دیده سر ادراک نمى شود، ولى با قلب و دل و به چشم یقین رؤیت مى شود. و این عالى ترین مراتب ایمان است که از او به «عین الیقین» و شهود قلبى تعبیر مى شود. 📌ثعالبى در تفسیر آیه شریفه «وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرى * عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى»(۱) مى گوید: « از عایشه و جمهور اهل سنّت نقل شده که ضمیر در «رآه» به جبرئیل بازمى گردد نه پیامبر»(۲) نتیجه این که پیامبر(صلى الله علیه وآله) خدا را ندیده است 📌شاطبى مى گوید: «صحابه منکر رؤیت خداوند متعال بوده اند».(۳) ذهبى در شرح حال ابوعبدالله بخارى مى گوید: «او عالم اهل بخارا و شیخ آنان، فقیهى باورع و زاهد بود. و هر کسى را که قائل به خلق قرآن و احادیث رؤیت و نزول خدا از آسمان بود، تکفیر مى نمود».(۴) ولی وهابیان و حنبلیان به طور عموم، و تابعین مذهب اشعرى از حنفیه و مالکیّه و شافعیّه معتقدند که خداوند متعال در دنیا یا در آخرت دیده مى شود. 📌ابن قیّم جوزیه مى گوید: «قرآن و سنّت متواتر و اجماع صحابه و ائمه اسلام و اهل حدیث و... بر این عقیده اند که خداوند متعال در روز قیامت با چشم سر به طور عیان رؤیت مى شود؛ همان گونه که ماه شب چهارده و خورشید هنگام ظهر را مى توان دید».(۵) البانى در فتاواى خود مى گوید: «ما اهل سنّت بر این باوریم که از جمله نعمت هاى خداوند بر بندگانش آن است که در روز قیامت، براى بندگانش تجلّى مى کند و او را خواهند دید؛ همان گونه که ماه را در شب چهارده مى بینیم».(۶) 📌عبدالعزیز بن باز مفتى آل سعود در عصر خود مى گوید: «کسى که منکر رؤیت خداوند متعال در آخرت است، پشت سرش نمى توان نماز گزارد و او نزد اهل سنّت و جماعت، کافر است».(۷) 📌همچنین البانى در تعلیقه خود بر کتاب العقیدة الطحاویة (۸) از برخى از مشبّهه نقل کرده و تأیید مى کند: کسى که معتقد به رؤیت خداوند باشد، ولى نه در جهت خاص، باید به عقل خود مراجعه کند؛ یعنى مشکلى در عقل خود دارد.(۹) (۱). سوره نجم، آیه۱۳ و ۱۴. (۲). الجواهر الحسان، ج ۳، ص ۲۵۳. (۳). الاعتصام، ج ۲، ص ۱۷۶. (۴). تاریخ الاسلام، ج ۲۰، ص ۱۵۳. (۵). حادى الارواح الى بلاد الأرواح، ص ۳۰۵. (۶). فتاوى الألبانى، ص ۱۴۲. (شصت۷). فتاوى بن باز، رقم ۲۸۸۷. (۸). العقیدة الطحاویة با تعلیق و شرح البانى، ص ۲۷. (۹). گردآوری از کتاب:سلفی گری و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران، چاپ پنجم، ص ۲۳۱ تا ۲۳۶. لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
PasokhBePorseshhayeMazhabi.pdf
3.21M
📚 پاسخ به پرسش‌های مذهبی ✍ اثر و مجموعه‌ای از پرسش و پاسخ‌ها دینی در موضوعات: 🔹 خداشناسی و صفات خدا 🔸 پیامبران و پیشوایان بزرگ 🔺 امامان و جانشینان پیامبر 🔹 رستاخیز و عالم پس از مرگ 🔸 احکام و مسائل فقهی 🔹 تفسیر 🔺 سوالات گوناگون 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. ------❀••┈••❈✿🌸✿❈••┈••❀------ 💫طلاب‌پاسخگوسوالات‌شما💫 🕊•| @Tollabe_pasokhgoo|•🕊 ------❀••┈••❈✿🌸✿❈••┈••❀------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔 ❔شهادت حضرت فاطمه (رَضِيَ‌اللّٰهُ‌عَنۡهٰا) افسانه است. ✅ و رابطه‌ی میان با ، رابطه‌ی بسیار نیک بوده. 👇🏻 👇🏻 عَنۡ زَيۡدِ بۡنِ أَسۡلَمَ عَنۡ أَبِيهِ أَنَّ عُمَرَ قٰالَ لِفٰاطِمَةَ رَضِيَ‌اللّٰهُ‌عَنۡهُمٰا : یٰا بِنۡتَ رَسُولِ‌اللّٰهِ مٰا أَحَدٌ مِنَ الْخَلْقِ أَحَبَّ إِلَيۡنَا مِنۡكِ. حضرت عمر بن خطّاب (رضي‌الله‌عنه) به حضرت فاطمه زهراء (رضي‌الله‌عنها) فرمود : 👈🏻 ای دختر پیامبر! بعد از پدرتﷺ، هیچ‌کس از خلائق در نزد ما محبوب‌تر از تو نیست. 👉🏻 📕 الآحاد والمثاني لابن‌أبي‌عاصم ٢٦٤٨ 📗 المستدرك للحاکم ٤٦٨٠ 📘 فضائل‌الصحابة لابن‌حنبل ٤٣٤ 📒 مصنّف ابن‌أبي‌شيبة ٣٦٣٤٨❗️❗️ 💠💠 👌متاسفانه وهابیون مستاصل شده در برابر ادله شهادت فاطمه صدیقه س ، برای پاسخ به مردمان عوام خود دست به تقطیع و تحریف روایات زده اند ، که نمونه آن ، تقطیع روایت فوق است . اصل روایت طبق نقل ابن ابی شیبه چنین است ؛ ❕«هنگامى كه مردم با ابى بكر بيعت كردند، على و زبير در خانه فاطمه به گفتگو و مشاوره مى‏ پرداختند، و اين مطلب به عمر بن خطّاب رسيد. او به خانه فاطمه آمد، و گفت:👈 اى دختر رسول خدا، محبوب‏ترين فرد براى ما پدر تو و بعد از پدرت تو هستى؛ ولى سوگند به خدا اين محبّت مانع از آن نيست كه اگر اين افراد در خانه تو جمع شوند من دستور دهم خانه را بر آنها بسوزانند.👉اين جمله را گفت و بيرون رفت، وقتى على عليه السّلام و زبير به خانه بازگشتند، دخت گرامى پيامبر به على عليه السّلام و زبير گفت: عمر نزد من آمد و سوگند ياد كرد كه اگر اجتماع شما تكرار شود، خانه را هنگامى كه شما در آن هستيد آتش مى‏ زنم، به خدا سوگند! آنچه را كه قسم خورده است انجام مى ‏دهد!» 📚مصنف ابن ابی شیبه ج 8 ص 572 ❕می بینیم که عمر بن خطاب تصریح می کند که محبوبیت فاطمه س ، مانع از آن نیست که خانه اش را آتش نزنم و او را مورد هتک و بی حرمتی قرار ندهم ، که مطابق روایات اهلسنت ، او تهدید خود را عملی کرد و خانه فاطمه س را به آتش کشید. 👌مطابق روایات فریقین ، ابوبکر و عمر به طمع خلافت پس از پیامبر ، اطراف ایشان را داشتند ، و از آنجایی که محبت فاطمه س ، اجر رسالت پیامبر گرامی بوده است آنان به دروغ و بر پایه فریب مسلمین و ظاهر سازی ، ادعای محبت فاطمه س را می کردند ، اما اندک اعتقادی به این محبت نداشتند ، چنان که نمونه آن را در روایت ابن ابی شیبه مشاهده کردیم . ❕امام عصر ع در روایتی به ایمان دروغین و فریب کاری آن دو اشاره کرده و می فرماید ؛ « امّا پاسخ به مطلبى كه خصم تو گفت كه آيا اسلام آن دو با ميل و رغبت بوده يا زور و اجبار، چرا نگفتى اسلام آن دو از روى طمع بوده، زيرا آن دو با يهوديان مجالست داشتند و از پيشگوئي هاى تورات و كتابهاى گذشتگان از خروج محمّد و استيلاى او بر عرب و پايان كار او خبردار مى ‏شدند، و ايشان پيشگويى كرده بودند كه محمّد بر عرب مسلّط مى‏ شود همان گونه كه بخت‏ نصّر بر بنى اسرائيل مسلّط شد جز آنكه محمّد ادّعاى نبوّت مى‏ كند ولى او عارى از نبوّت بود. بنا بر اين وقتى امر رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله ظاهر و آشكار شد نزد وى شتافته و او را در شهادت لا إله إلّا اللَّه و محمّد رسول اللَّه؛ يارى كردند به طمع آنكه چون امور او استقرار يافت و خيالش راحت شد و ولايتش استقامت گرفت هر كدام به حكومت شهرى برسند، ولى چون تيرشان به سنگ خورد با همراهان خود در شب عقبه ايستادند و به بالاى آن گردنه رفتند تا مركب رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله را پس از صعود به آنجا ساقط كنند تا آن حضرت هلاك گردد، ولى خداوند متعال آن حضرت را از كيد ايشان محفوظ داشت و آنان نتوانستند كارى از پيش ببرند، و حال آن دو همچون رفتار طلحه و زبير بود آن هنگام كه نزد علىّ عليه السّلام رسيدند و به طمع آنكه هر كدام به ولايت شهرى برسند با آن حضرت بيعت كردند، ولى چون تيرشان به سنگ خورد و از رسيدن به ولايت نوميد شدند بيعت او را شكسته و بر آن حضرت شورش كردند، تا عاقبت كارشان به همان جا ختم شد كه سرانجام هر عهد شكنى است » 📚الاحتجاج ، ج 2 ص 464 ❕جریان ارتباط ابوبکر و عمر با کاهنان یهودی و اسلامشان با تکیه بر بشارات آنان را علمای اهلسنت هم نقل می کنند ؛ 📚سیره حلبیه،ج1 ص443 _ سبل الهدی،ج 10 ص 279 _ تاریخ طبری ج1 ص 323 _ کنزالعمال،ج 12 ص 596 _ تاریخ مدینه دمشق ج 30 ص 31 _ وفیات الاعیان ، ج 3 ص 65 _ تفسیر ثعالبی ، ج 1 ص 319 _ خصائص سیوطی ، ج 1 ص 30 _ 95 _ الصواعق ص 247 _ التسهیل ، ابن جزی ، ج 1 ص 323 _ ( به نقل از کتاب الف سوال و اشکال، کورانی،ج 3 ص 69 ،70 ) ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
🔹دستور ائمه به گرفتن معارف دینی از افراد ثقه 🖋محمد بن عبد الله ومحمد بن يحيى جميعا ، عن عبد الله بن جعفر الحميري قال :اجتمعت أنا والشيخ أبو عمرو رحمه الله عند أحمد بن إسحاق فغمزني أحمد بن إسحاق أن أسأله عن الخلف فقلت له : يا أبا عمرو إني أريد أن أسألك عن شئ وما أنا بشاك فيما أريد أن أسألك عنه ، فإن اعتقادي وديني أن الأرض لا تخلو من حجة إلا إذا كان قبل يوم القيامة بأربعين يوما ، فإذا كان ذلك رفعت الحجة وأغلق باب التوبة فلم يك ينفع نفسا إيمانها لم تكن آمنت من قبل أو كسبت في إيمانها خيرا ، فأولئك أشرار من خلق الله عز و جل وهم الذين تقوم عليهم القيامة ولكني أحببت أن أزداد يقينا وإن إبراهيم عليه السلام سأل ربه عز وجل أن يريه كيف يحيي الموتى ، قال : أو لم تؤمن قال : بلى ولكن ليطمئن قلبي ، وقد أخبرني أبو علي أحمد بن إسحاق ، عن أبي الحسن عليه السلام قال : سألته وقلت :من أعامل أو عمن آخذ ، وقول من أقبل ؟ فقال له : العمري ثقتي فما أدى إليك عني فعني يؤدي وما قال لك عني فعني يقول ، فاسمع له وأطع ، فإنه الثقة المأمون ✅احمد بن اسحاق از امام هادی(علیه السلام) پرسيد با چه کسی تعامل داشته باشم و از او معارف دينم را بگيرم و گفتار چه کسی را بپذيرم امام هادی(علیه السلام) فرمود عمر(عثمان بن سعيد) مورد اطمينان من است پس هر چه به تو از من برساند مطابق با واقع است و هر آنچه از جانب من به تو بگويد از من گرفته است و به او گوش بده و از وی اطاعت کن او ثقه و امين است. 📚الكافی، ج 1 ص 330 ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam