eitaa logo
معارف اعتقادی
2.7هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.9هزار ویدیو
469 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
✅پرسش: فرق بین وحی و الهام چیست؟؟ ✍️پاسخ: هر یك از واژه های وحی و الهام، به معانی مختلفی به كار می روند؛ مثلاً وحی در معنای عام كلمه برای همه ی موجودات، حتی غیر انسان نیز به كار می رود؛ در حالی كه الهام را فقط مورد انسان به كار می برند؛ لذا در این معنا، وحی اعم از الهام می باشد. اما اگر معنای خاص وحی (وحب به انبیا، وحی تشریعی) را در نظر داشته باشیم، چنان كه گفتیم، شامل معارفی می شود كه شخص به صورت آگاهانه دریافت می كند؛ اما الهام، اعم از ان است؛ یعنی، همه ی معارف آگاهانه و غیر آگاهانه ای كه از جانب خدا و ملائكه به انسان می رسد. پس هنگامی كه از تفاوت این دو واژه می پرسیم، باید ابتدا نگاه كنیم كه از هر یك چه منظوری اراده شده است. 🔹صدرالمتألهین، وحی و الهام را از علوم و معارفی می داند كه به طور ناخواسته وارد قلب می شود؛ با این تفاوت كه وحی را از علوم و معارفی می داند كه دریافت كننده از سبب و علتی كه عطا كننده ی این معارف از جانب خداست، آگاه می باشد و او را مشاهده می كند؛ ولی در الهام، او را نمی بیند. 🔸پس از آشنائی اجمالی با مفاهیم وحی و الهام، تفاوت های آنها را بیان می كنیم: 1️⃣ وحی اصطلاحی (رسالت و نبوت) ویژه ی پیامبران است؛ اما الهام كه از مصادیق وحی لغوی است بر غیر پیامبران نیز نازل می شود. 2️⃣ وحی، آگاهی ویژه ای است كه پیامبر آن را در خود می یابد و یقین دارد كه از جانب خداوند القا شده است، در حالی كه الهام چنین نیست؛ انسان، رسیدن آن را به قلب خود احساس می كند، ولی به منبع آن آگاهی ندارد و نمی داند از كجا است؟ حتی ممكن است تصور كند كه با فكر خودش، آن را پیدا كرده است. 3️⃣ بر اساس تفاوت یاد شده، وحی الهی هیچ گاه با افكار شخصی یا چیزهای دیگر، اشتباه نمی شود؛ زیرا پیامبر به منبع آن، یعنی خداوند متعال یقین دارد؛ اما در الهام ممكن است با افكار شخصی یا چیزهای دیگر، اشتباه شود. 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
❇️✳️ اذکـــار و اعـــمـــال ✳️❇️ 🌷گناهان را کند نابود این ذکر!🌷 (علیه السلام) می‌فرماید: 🌱مَن لم یَقدِرْ على ما یُکَفِّرُ بهِ ذُنوبَهُ فَلْیُکثِرْ مِنَ الصَّلاةِ على محمّدٍ وآلِهِ فإنّها تَهدِمُ الذُّنوبَ هَدماً ☘هر که نمى تواند کارى کند که به سبب آن گناهانش زدوده شود بر محمّد و خاندان او بسیار صلوات فرستد؛ زیرا گناهان را ریشه کن مى کند. (الأمالی للصدوق: ۱۳۱/۱۲۳) 🌹اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌷 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Voice 002.m4a
15.55M
چند برگی از صفحات زندگانی ۲۲ ذی الحجه سالروز شهادت ایشان https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1.docx
41.3K
💢 بهائیت و بلا تکلیفی در امر به معروف ✍سرکار خانم س.ن پژوهشگر https://eitaa.com/ehyakalam
💢 اینفوگرافی جایگاه زن در آیین زرتشتی ✍حجت‌الاسلام الوندی پژوهشگر https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 بهائیت و مواجهه با امام‌حسین(ع) ✍سرکار خانم س.ن پژوهشگر https://eitaa.com/ehyakalam
بزرگترین فضیلت امیرالمؤمنین چیست؟ ربط آیه مباهله به امامت و جانشینی چیست؟ بزرگترین فضیلت امام علی علیه السلام در قرآن چیست؟ https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢عیدی فراموش شده... ✅بدون شک یکی از لحظات مهم تاریخی در اثبات اهل بیت روز می باشد که متاسفانه با آن کمتر پرداخته میشود. ✅اصل ماجرا؟ پیامبر نامه‌ای به اسقف  نوشت و در آن نامه از ساکنان نجران خواست که اسلام را بپذیرند. برای مذاکره با پیامبر هیاتی سه نفره به مدینه فرستادند و در نهایت اسلام را نپذیرفتند و قرار شد در روز مشخص کنند. ✅معنای مباهله؟ «مباهله» یعنی یکدیگر را لعن و نفرین کردن. «بَهَلَهُ اللهُ» یعنی خدا او را لعنت نماید و از رحمت خویش دور کند. ✅واقعه و شرط حضور؟ بامداد روز مباهله، حضرت رسول(ص) به خانه حضرت امیرالمؤمنین(ع) آمد. دست امام حسن(ع) را گرفته و امام حسین(ع) را در آغوش گرفت، و به همراه حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) برای مباهله، از مدینه بیرون آمد. چون نصارا آنان را دیدند، ابوحارثه پرسید که این‌ها کیستند که با او همراهند؟ پاسخ شنید: آن که پیش روی اوست، پسر عموی او و شوهر دخترش و محبوب‌ترین خلق نزد اوست؛ آن دو طفل، فرزندان اویند از دخترش؛ و آن زن، فاطمه دختر اوست که عزیزترین خلق، نزد اوست. پیامبر(ص) برای مباهله، به دو زانو نشست. سید و عاقب، پسران خود را برای مباهله برداشتند. ابوحارثه گفت: به خدا سوگند چنان نشسته است که پیغمبران برای مباهله می‌نشستند، و سپس برگشت. سید گفت: کجا می‌روی؟ گفت: اگر محمد بر حق نبود چنین بر مباهله جرأت نمی‌کرد و اگر با ما مباهله کند پیش از آنکه سال بر ما بگذرد، یکنصرانی بر روی زمین نخواهد ماند. در روایتی دیگر آمده است که وی گفت: من صورت‌هایی را می‌بینم که اگر از خدا درخواست کنند کوهی را از جای خود بركَنَد، هر آینه کنده خواهد شد. پس مباهله مکنید که هلاک می‌شوید و یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند ✅فرار نجرانی ها سپس ابوحارثه نزد پیامبر آمد و گفت: ای ابوالقاسم! از مباهله با ما درگذر و با ما مصالحه کن بر چیزی که قدرت ادای آن را داشته باشیم. پس، حضرت با ایشان مصالحه نمود که هر سال، دو هزار حلّه بدهند که قیمت هر حلّه چهل درهم باشد، و نیز اگر جنگی با یمن روی دهد، سی زره، سی نیزه و سی اسب را به مسلمانان، عاریه دهند، و پیامبر(ص)ضامن برگرداندن این ابزار خواهد بود. پس از نوشته‌شدن صلح‎نامه آنان برگشتند. 📚الزمخشری، محمود، الکشاف، ۱۴۱۵ ق، ج۱، ص۳۶۸. به صفحات بپیوندید👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰🕌نــمـــــــــــازگــــــــــــــزاران🕌🔰 🌷سفارش شهیدان به نماز🌷 شهيد بني سعيد، سيد محمدحسن: هرگاه در نماز حضور قلب نداشتيد بعد از آن يك صفحه قرآن بخوانيد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀☀جـــــرعـــه ای نـــــور☀☀ 🌷خدا می بیند! 🌷 🌱أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَىٰ علق14 🍃مگر ندانسته که قطعاً خدا [همه کارهایش را] می بیند؟ 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam
❓❓❓ ✅پرسش: آیا با سحر و طلسم، می شود تقدیر را عوض کرد؟ قسمت اول: 🌺 پاسخ: انسان موجود پيچيده‌ و ناشناخته اي است، مي‌تواند کارهاي خارق ‌العاده و غير طبيعي انجام دهد. اين قبيل کارها از ابعاد مادي و غير مادي وجود انسان سرچشمه مي‌گيرد. از جهت مادي انسان مي‌تواند با کمک ابزار مادي و با انجام برخي تمرينات، سرعت خود را در انجام برخي کارها افزايش دهد و يا نسبت به برخي پديده‌ها عادت کند که براي ديگران تعجب آور باشد. از جهت معنوي نيز انسان با به کارگيري نيروي‌هاي رواني و روحي کارهاي فوق العاده انجام مي دهد. يکي از اين امور خارق العاده طلسم است. 🌸مجمع البحرين در ذيل کلمه طلسم مي نويسد: «سه نظريه مشهور درباره واژه طلسم وجود دارد: 1. از دو لفظ طلٌ به معناي اثر و اسم ترکيب يافته است. 2. لفظي است يوناي به معناي گره غير قابل گشودن. 3. مقلوب کلمه مسلط است». [1] ☘️نويسنده «کشٌاف اصطلاحات العلوم و الفنون» مي نويسد: «عبد العلي بيرجندي در شرح تذکره گويد: طلسم عبارت از خارقي است که مبدأ آن قواي فعٌاله (اثر گذار) آسماني آميخته با قوابل زميني منفعله (اثر پذير) است، تا بدان امور شگفت و غريب پديد آورند؛ زيرا براي حدوث کائنات عنصري که اسباب آنها قواي آسماني است، شرايط مخصوصي است و به اين شرايط استعداد قابل، کمال مي پذيرد و از اين رو کسي که احوال قابل و فاعل را بشناسد و بر جمع ميان آنها قادر باشد، مي تواند به ظهور آثار عجيب و شگفتي پي برد». [2] پس اولاً؛📌 در طلسم از طريق برخي ابزار و وسايل مادي، نيروهاي ماورائي جهت انجام کارها به خدمت گرفته مي‌شوند. ثانيا؛ 📌طلسم کار ساده و راحتي نيست و از دست هر کسي برنمي آيد. بايد توجه داشت که از هر کسي که ادعاي دانستن اين امور را دارد، نبايد به راحتي پذيرفت؛ چون بسياري از سودجويان از اين راه براي خود منبع درآمد درست کرده و مردم را فريب مي دهند. ثالثاً؛ 📌طلسم خرافه نيست و داراي اثر و واقعيت است. ابن سينا بر اين باور است که سبب سحر نفوس قوي هستند که بدون استفاده از ابزار مادي به وقوع مي پيوندد؛ ولي طلسم از ارتباط قواي آسماني و قواي زميني ناشي مي شود. ادامه دارد.. پی نوشت: 1. طريحي، فخر الدين، مجمع البحرين، ج5، ص107 2. طهانوي، کشٌاف اصطلاحات العلوم و الفنون، ج2، ص1138
: 📌 پاسخ: «پديده هاي غير عادي در جهان طبيعت از سه منشأ سرچشمه مي گيرند: الف. هيئت نفساني، ب. خواص اجسام عنصري؛ مثل جذب آهن توسط مغناطيس، ج. قواي آسماني که در اثر ارتباط با قواي زميني آثار عجيب را در پي دارد. سحر از نوع اول است، ولي طلسم از نوع سوم است». [1] 🌸مرحوم شهيد اول بعد از بيان تعريفي نزديک به تعريف ياد شده از بيرجندي، مي نويسد: «طلسم حرام و کسب درآمد کردن از اين راه نيز حرام است». [2] طلسم علي‌رغم وجود و تأثيرات غير قابل انکار آن، قابل ابطال است. ابطال طلسم از طرق مختلف امکان پذير است. ☘️از آن جا که يگانه قدرت مؤثر در عالم خداي قادر متعال است. لذا بهتر است براي حل مشکلات به جاي روي آوردن به سحر، طلسم، جادو و امثال آن به درگاه رحمت حضرت حق پناه بريم، «و من يتوکل علي الله و کفي بالله وکيلا». مسبب حقيقي و مسبب الاسباب تنها خداوند است. اگر طلسم و سحر و مانند آن تاثير و سببيتي نيز داشته باشند، خداوند آنها را سبب قرار داده است. ✍️بنابراين؛ بهترين شيوه براي ابطـال طلسمات، توکـل به خداوند قهـار و جبار و پناه بردن به اقيانوس بي‌کران رحمت او، قرآن کريم است؛ چرا که «ما آنچه از قرآن فرستيم شفا و رحمت الاهي براي اهل ايمان است». [3] 🌱براي جلوگيري از تأثيرات سحر و طلسم قرائت قرآن کريم به خصوص سوره‌هاي کافرون، اخلاص، فلق و ناس بسيار مؤثر است. دعاهايي نيز در برخي از کتب دعا؛ مانند مفاتيح الجنان ذکر شده است. 🌸در نتيجه سحر اثر دارد ولي بدون اذن الهي نمي تواندتقديرات را عوض کند. پی نوشت: 1. دائرة المعارف تشيع، ج 9، ص117 2. سفينة البحار، ج 4، ص91 3. اسراء، 82. 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam