❓
منظور از این که «سنت الهى تغییر ناپذیر است» چیست؟
📌📌
📌خدای متعال در آیه ۴۳ سوره «فاطر» مى فرماید: (هرگز براى سنت الهى تغییر و تبدیلى نمى یابى، و هرگز براى سنت الهى، دگرگونى نخواهى یافت)؛ «فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللّهِ تَبْدِیلاً وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللّهِ تَحْوِیلاً».
نوسان و دگرگونى سنتها درباره کسى تصور مى شود که آگاهى محدودى دارد و با گذشت زمان، به مسائلى واقف مى شود که، او را از سنت دیرینه اش باز مى دارد، یا کسى که آگاه است، اما روى میزان حکمت و عدالت رفتار نمى کند، و تمایلات خاصى بر فکر او حاکم است.
ولى پروردگارى که از همه این امور، منزه و پاک مى باشد، سنتش درباره آیندگان، همانست که درباره پیشینیان بوده است، سنتهایش ثابت و تغییرناپذیر است.
در بعضى از آیات قرآن مجید تنها سخن از: عدم تبدیل سنتهاى الهى آمده(۱) و در بعضى دیگر سخن از: عدم تحویل آنها.(۲)
📌ولى در آیه مورد بحث، هر دو را به صورت تأکید پشت سر هم آورده، مى فرماید: «نه براى سنت الهى تبدیلى مى یابى و نه تحویلى»!
آیا این هر دو، یک معنى را مى رساند که براى تأکید بیان شده است، و یا هر کدام اشاره به معنى مستقلى است؟
📌با توجه به ریشه این دو واژه، ظاهر این است که: به دو معنى مختلف اشاره مى کند: «تبدیل» آن است که چیزى را به کلى عوض کنند، یعنى آن را بردارند و چیز دیگرى جانشین آن نمایند، ولى «تحویل» آن است که همان موجود را از نظر «کیفى» یا «کمى» دگرگون سازند.
📌به این ترتیب، سنتهاى الهى نه به کلى عوض مى شود، و نه حتى کم و زیاد و ضعیف و شدید مى شود، از جمله این که: خداوند در مورد گناهان و جرائم مشابه، مجازات هاى مشابهى از هر جهت قائل مى شود، نه این که مجازاتى را براى گروهى قائل شود و گروه دیگرى را معاف سازد، و نه این که مجازات گروهى را کمتر و یا ضعیفتر کند، و چنین است قانونى که از ریشه ثابتى مایه گرفته که نه تبدیل در آن است و نه دگرگونى و تغییر.
قرآن، در آیات متعددى، روى مسأله تغییرناپذیر بودن سنتهاى الهى، تکیه کرده است
📌از جمله در سوره «احزاب» آیه ۳۸ بعد از آن که اجازه شکستن سنت غلط جاهلى را در مورد تحریم «همسر مطلقه پسر خوانده» صادر مى کند، مى فرماید: براى پیامبر گناه و جرمى نیست که اوامر الهى را هر چه باشد، اجرا کند، سپس مى افزاید: «سُنَّةَ اللّهِ فِی الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَ کانَ أَمْرُ اللّهِ قَدَراً مَقْدُوراً»؛ (این سنت پروردگار است که در اقوام پیشین و انبیاء سلف نیز بوده است و فرمان خدا بر اساس معیارهاى ثابت و تغییرناپذیرى، بوده است).
در آیه ۸۵ سوره «غافر» بعد از آن که تصریح مى کند: ایمان آوردن کفار لجوج از اقوام پیشین، به هنگام مشاهده عذاب استیصال، مفید واقع نشد، اضافه مى کند: «سُنَّةَ اللّهِ الَّتِی قَدْ خَلَتْ فِی عِبادِهِ وَ خَسِرَ هُنالِکَ الْکافِرُونَ»؛ (این سنت الهى است که در گذشته نیز در مورد بندگانش اجرا مى شد، و در آنجا کافران گرفتار زیان و خسران شدند).
و در سوره «فتح» آیه ۲۳ بعد از آن که پیروزى مؤمنان و شکست کفار و عدم وجود یار و یاور براى آنها را در جنگ ها مطرح مى کند، مى افزاید: «سُنَّةَ اللّهِ الَّتِی قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللّهِ تَبْدِیلاً»؛ (این سنت پروردگار است که در گذشته نیز بوده، و هرگز سنت الهى تغییر نمى پذیرد).
◀️و نیز در سوره «اسراء» آیه ۷۷ هنگامى که توطئه تبعید یا نابودى پیامبر(صلى الله علیه وآله) را بیان مى فرماید، اضافه مى کند: اگر آنها این کار خود را عملى مى کردند بعد از تو جز مدت کوتاهى باقى نمى ماندند: «سُنَّةَ مَنْ قَدْ أَرْسَلْنا قَبْلَکَ مِنْ رُسُلِنا وَ لاتَجِدُ لِسُنَّتِنا تَحْوِیلاً»؛ (این سنت پیامبرانى است که قبل از تو فرستادیم، و هرگز دگرگونى در سنت نمى بینى).
◀️از مجموع این آیات، به خوبى استفاده مى شود که: منظور از «سنت» در این گونه موارد، قوانین ثابت و اساسى «تکوینى» یا «تشریعى» الهى است که هرگز دگرگونى در آن روى نمى دهد، و به تعبیر دیگر، خداوند در عالم تکوین و تشریع، اصول و قوانینى دارد که همانند قوانین اساسى مرسوم، در میان مردم جهان، دست خوش دگرگونى و تغییر نمى شود، این قوانین هم بر اقوام گذشته حاکم بوده است، و هم بر اقوام امروز و آینده، حکومت خواهد کرد.
◀️یارى پیامبران، شکست کفار، لزوم عمل به فرمانهاى الهى هرچند ناخوشایند محیط باشد، عدم فایده توبه به هنگام نزول عذاب الهى، و مانند اینها جزء این سنتهاى جاودانى مى باشد.
این تعبیرات از یکسو، به همه رهروان راه حق دلگرمى و آرامش مى بخشد، و از سوى دیگر، انسجام و وحدت دعوت انبیاء و یکپارچگى قوانین حاکم بر نظام آفرینش و نظام زندگى انسان ها را روشن مى سازد، و در حقیقت شاخه اى است از شاخه هاى توحید.(۳)
(۱). سوره احزاب، آیه ۶۲.
(۲). سوره اسراء، آیه ۷۷.
#معارف_اعتقادی
👇👇
https://eitaa.com/ehyakalam
🌷🌷
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
✅ نظام یافتگی عالَم در آیات و روایات
🔻 آیات و روایات بسیاری انسان را به مطالعه جهان و نظم و اتقان آن دعوت می کنند تا به وجود خدای متعال و علم و حکمت او هدایت یابند.
🔻 آیاتی مانند: سَنُریهم آیاتنا فی الآفاق و فی أنفسهم حتی یتبیّن لَهم أنه الحق. فصلت/53) همچنین یونس/101 ؛ بقره/ 164 ؛ روم/ 8
🔻 روایاتی که در نهج البلاغه، خطبه 185 و بحارالانوار، ج 3، ص62 رسیده، همگی تصریح به سامان یافتگی و نظام مند بودن عالَم دارند.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
21.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ضربه فنی شدن کارشناس وهابی در برابر دو جوان شیعه و اعتراف وی به لاجواب شدن‼️
🎥 مناظره جالب و دیدنی دو جوان شیعه با سجودی کارشناس شبکه وهابی نور در موضوع تناقضات وهابیون و مخالفین شیعه در قیاس بین ماجرای هجوم به بیت حضرت زهرا سلام الله علیها و شهادت آن حضرت و هجوم صحابه به خانه عثمان و به قتل رساندن وی که در پایان با اعتراف کارشناس وهابی به اینکه پاسخی برای بیننده شیعه ندارد به پایان رسید❗️
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
⁉❓❓❓❓
تعداد فرزندان حضرت علی «علیه السلام»را نام ببرید و کدام در کربلا بودند؟؟؟
پاسخ👇👇👇👇
📌با توجه به این که بعد از شهادت حضرت زهرا (س) حضرت علی (ع) همسران دیگری اختیار کردهاند و از آنان نیز صاحب فرزند شدهاند، شیخ مفید در کتاب ارشاد تعداد فرزندان آن حضرت را 27 تن (دختر و پسر) دانسته و گفته است: عدهای از علمای شیعه گویند که فاطمه پس از وفات پیامبر (ص) جنینی که پیامبر او را محسن نامیده بود سقط کرد. بنابر قول این عده، فرزندان آن حضرت 28 تن بودهاند .
مسعودی در مروج الذهب، شمار فرزندان امام علی (ع) را به 25 تن رسانده است.
فرزندان ایشان بنابر آنچه که ابن سعد در طبقات [1] و بلاذری در انساب الاشراف [2] آورده است عبارتند از :
◀️1 ـ فرزندانی که مادرشان حضرت فاطمه (س) دختر رسول خدا (ص) است که شامل امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و محسن و زینب کبرا و ام کلثوم کبرا است. محسن در جریان حمله به خانه حضرت زهرا (س) سقط شد.
ابن اثیر میگوید: محسن در کودکی وفات یافته است.
زینب به عقد عبدالله بن جعفر بن ابیطالب درآمد و ام کلثوم زوجه عمر بن خطاب شد . [3]
◀️2ـ محمد بن علی معروف به محمد بن حنفیه که مادرش خوله دختر جعفر بن قیس بن مسلمه بوده است .
◀️3ـ فرزندانی که مادرشان لیلی دختر مسعود بوده است که یکی عبید الله بن علی است که توسط مختار (فرزند ابو عبید) در منطقهای در ناحیه دشت میشان خوزستان به نام مذار کشته شد . و ابو بکر بن علی که در کربلا به شهادت رسید. این دو اولادی نداشتند .
◀️4ـ فرزندانی که مادرشان ام البنین بوده است ، که عباس و عثمان و جعفر و عبد الله (چهار برادر ) بودند و در کربلا شهید شدند. (از عباس(ع) دو فرزند به نام های عبیدالله و فضل متولد شد که نسل حضرت عباس از عبید الله باقی ماند .
◀️5ـ فرزندی که مادرش کنیز بوده است و محمد اصغر نام داشت و در کربلا به شهادت رسید.
◀️6ـ فرزندانی که مادرشان اسماء بنت عمیس است. که یحیی و عون نام دارند.
◀️7ـ فرزندانی که مادرشان صهباء بوده است که عمر اکبر و رقیه نام دارند. (یک برادر و یک خواهر)
◀️8ـ فرزندی که مادرش امامه دختر ابوالعاص است. (مادر امامه زینب دختر رسول خدا است) و محمد اوسط نام دارد.
◀️9ـ فرزندانی که مادرشان ام سعید دختر عروة بن مسعود است و ام الحسین و رملة کبری نام دارند. (دو خواهر)
◀️10 ـ دختری به نام ام یعلی که مادرش محیاة دختر امرء القیس [4] بوده است، که در خردسالی از دنیا رفت.
◀️11ـ فرزندان (دختران) امام علی (ع) که از کنیزان آن حضرت متولد شدند و عبارتند از: امهانی و میمونه و زینب صغری و رملة صغری و ام کلثوم صغری و فاطمه و امامه و خدیجه و ام الکرام و ام اسلم و ام جعفر و جمانه و نفیسه.
◀️سید محسن امین در باره همسران علی (ع) آورده است: نخستین همسر آن حضرت، فاطمه زهرا (ع) دخت گرامی پیامبر خدا بوده است. علی (ع) تا زمانی که فاطمه در قید حیات به سر میبرد همسر دیگری اختیار نکردند. پس از شهادت حضرت فاطمه(س)، آن حضرت با امامه دختر ابو العاص بن ربیع بن عبد العزی بن عبد شمس که فرزند زینب دختر پیغمبر بود ازدواج کرد. ام البنین دختر حزام بن دارم کلابیه، زن دیگری بود که علی (ع) او را به عقد خود درآورد. پس از ام البنین، آن حضرت با لیلی دختر مسعود بن خالد النهشلیة تمیمه دارمیه ازدواج کرد و پس از وی با اسماء بنت عمیس خثعمی پیمان زناشویی بست. اسماء تا قبل از شهادت جعفر بن ابی طالب، همسر وی بود و پس از شهادت جعفر، ابوبکر او را به ازدواج خود درآورد و چون ابوبکر از دنیا رفت، علی ) ع) او را به همسری خویش گرفت. یکی دیگر از همسران امیر المؤمنین (ع) ام حبیب دختر ربیعه تغلبیه موسوم به صهبا بوده است. این زن از قبیله «سبی» بود که خالد بن ولید در عین التمر بر آنها حمله برده و ایشان را به اسیری گرفته بود. خوله دختر جعفر بن قیس بن مسلمه حنفی و یا به قولی دیگر خولة دختر ایاس از دیگر زنان آن حضرت بوده است. هم چنین علی (ع) با ام سعد یا ام سعید دختر عروة بن مسعود ثقفی و نیز مخبأة دختر امری القیس بن عدی کلبی پیمان زناشویی بست.
از فرزندان حضرت علی ۱۸ شهید در کربلا بودند...اگر ریز شهدا را میخواهید به ای دی بنده مراجعه فرمایید
[1] طبقات ابن سعد، ج 3، ص 13، ترجمه دکتر محمود مهدوی .
[2] انساب الاشراف، بلاذری، ج 2، ص 136.
[3] در این باره بین مورخین اختلاف است. نک: سؤال 2628 (سایت: 2752)، نمایه: ازدواج خلیفه دوم با ام کلثوم.
[4] امرء القیس در زمان عمر مسلما ن شد، او سه دختر داشت که یکی از آنها به نام محیاة را به عقد علی (ع) در آورد.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
✅ نشست علمی ش ۱۴
#مرکز_کلام_اسلامی_و_تفسیر_واحد_کرمانشاه
🔸🔹با همکاری: #مؤسسه_علمی_پژوهشی_مذاهب_اسلامی_قم برگزار میکند:
🔸 آیات فضایل امیرمؤمنان علی علیه السلام در منابع اهل سنت
🔹با حضور استاد #ماموستا_عبدالرحمان_مرادی،
امام جمعه اهل سنت کرمانشاه
📣 پنجشنبه ۷ اسفندماه ۱۳۹۹
⏰ ساعت ۱۱ صبح
🖥 به صورت پخش زنده:
https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh
🔺 درصورتی که در ورود به برنامه مشکلی داشتید با شماره ۰۹۱۹۸۸۶۹۸۲۰ تماس حاصل فرمایید.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshah
---------------------------------