eitaa logo
معارف اعتقادی
2.7هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.8هزار ویدیو
462 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
1543662376-10168-133.pdf
683.5K
مقاله درباره آثار کلامی هجرت امام رضا علیه السلام به ایران https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
♻️ ده خصلت عقلاء امام رضا (ع): عقل شخص مسلمان تمام نيست، مگر اين كه ده خصلت را دارا باشد: ۱. مردم از او اميد خير داشته باشند. ۲. از بدى او در امان باشند. ۳. خير اندك ديگرى را بسيار شمارد. ۴. خير بسيار خود را اندك شمارد. ۵.  هر چه از او حاجت خواهند، دلتنگ نشود. ۶. در عمر خود از دانش‌طلبى خسته نشود. ۷. فقر در راه خدايش، از توانگرى محبوب‌تر باشد. ۸. خوارى در راه خدايش از عزّت با دشمنش محبوب‌تر باشد. ۹. گمنامى را از پرنامى خواهان‌تر باشد. سپس فرمود: دهمین و چيست دهمین؟ پرسیدند: و چيست دهمی؟ فرمود:  ۱۰. احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتر است. تحف العقول: صفحه ۴۴۳ السلام علیک یا علی بن موسی الرضا https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
سیر مطالعات کلامی در سطح مقدمات.m4a
51.14M
❇️سیر مطالعاتی علم کلام از مباحث نقلی تا مباحث عقلی 👌امامت 👌معاد 👌نبوت 👌عدل الهی 👌توحید 👌کلام جدید https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
🔹ایام محسنیه چه زمانی است؟ آیا ترویج آن نوعی بدعت محسوب نمی شود؟ ✅پاسخ ایام محسنیه عنوانی است كه در سال های اخیر در خصوص ایام جسارت به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و سقط نوزاد ایشان در پایان ماه صفر و آغاز ربیع اطلاق می شود و تلاش می شود مجالس سوگواری در این رابطه برقرار گردد. فارغ از درستی یا نادرستی اضافه نمودن ایام خاص برای عزاداری اولیاء الهی به ایام مشهور و مرسوم از منظر اجتماعی و عرفی باید دانست كه این قبیل كارها را نمی توان تحت عنوان بدعت دانست و حرام معرفی نمود؛ زیرا بدعت هرچند در لغت به هر امر بدیع و جدید اطلاق می شود، اما در اصطلاح به نوعی ایجاد امری دینی و عملی دارای استناد به دین اطلاق می گردد. در واقع بدعت حرام زمانی است كه كسی چیزی را كه در دین نیست، و دلیلی از كتاب و سنت - هر چند به نحو عموم - بر آن وجود ندارد، به عنوان بخشی از تعالیم دین معرفی نماید و یا به جای آورد. پس بدعت مصطلح و حرام چنان كه اهل لغت گفته اند یعنی ایجاد امر تازه ای در دین كه در قرآن و سنت ریشه ندارد. (۱) مثلا عملی را كه از نظر قرآن و روایات واجب یا مستحب نیست، به عنوان مستحب دینی انجام گیرد، یا چیزی كه حرام است، به عنوان مباح انجام شود. بر این اساس انجام كارهایی نظیر عزاداری در اوقات غیر مرسوم اگر به نوعی استناد به دین و یا متون دینی داده نشود و تنها به عنوان عرض ارادت به ساحت بزرگان دین انجام شود هیچ منعی ندارد و بدعت محسوب نمی شود؛ هرچند به لحاظ عرفی جا دارد كه توده شیعیان در جوامع شیعی نسبت به ایجاد سنت های جدید و مناسبت های بی پیشینه در مورد برگزاری مراسم دینی با بزرگان و مراجع همفكری و مشورت داشته باشند تا مشكلات ثانوی و برخی پیامدهای حاشیه ای گریبان گیر این امور ارزشمند نگردد. به خصوص كه به دلیل تنوع و تعدد مناسبت های عزاداری در ایام مختلف سال اضافه نمودن یك مناسبت جدید آن هم در آغاز ماه ربیع كه ماه سرور و میلاد پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) و در انتهای عزاداری طولانی محرم و صفر محسوب می شود چندان مناسب به نظر نمی رسد. پی نوشت: ۱. مجمع البحرین‏، طریحى فخر الدین‏، كتابفروشى مرتضوى‏، تهران‏، ۱۳۷۵ ش، ج ۴، ص ۲۹۹ https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
هدایت شده از احمدحسین شریفی
@Ahmadhoseinsharifi-اعضای شورای شش نفره انتخاب خلیفه چهارم و موضع گیری امام علی.mp3
7.62M
🎤احمدحسين شريفي 🔸پاسخ به سؤالي درباره اعضاي شوراي شش‌نفره ‌اي که براي انتخاب جانشين بعد از خود مشخص کرد؛ و فرايند انتخاب خليفه چهارم و موضع‌گيري (ع) 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴امام حسن(ع) از علت صلح با معاويه مي‌گويد: خيانت ياران 🖊احمدحسين شريفي 🔸دربارة چرايي (ع) با ، قضاوت تاريخ بسيار آشکار و روشن است؛ اما عده‌اي از سودجويان و دين‌ به نرخ روز خوران، هر از گاهي به منظور پيشبرد اهداف شيطاني، غيرعقلاني و ضدشيعي خود، دست به تفسيرهاي خودساخته از اين ماجرا مي‌زنند. و چون دين و معارف ديني و حقايق تاريخي را همه صرفا ابزارهايي براي اهداف شيطاني خود مي‌دانند، طبيعتاً هرگز حاضر به اقرار به اشتباه و عذرخواهي از ساحت حقيقت هم نيستند. اما براي آنکه ما نيز به سهم خود در پيشگاه حقيقت شرمنده نشويم، و به گوشه‌اي از وظيفة خود دربرابر آن امام مظلوم عمل کرده باشيم، ترجمه بخشي از سخنان آن حضرت را دربارة چرايي صلح با معاويه که در حضور خود معاويه و عده ای از مردم کوفه و مدينه و شام بيان شده است، تقديم مي‌کنم: 🔸در مجلسي که به منظور صلح و بيعت با معاويه برپا شده بود، معاويه در جمع ياران امام حسن و سپاهيان خودش چنين گفت: «ای مردم! این حسن، پسر علی و پسر فاطمه است. ما را شایسته خلافت دانسته و خود را سزاوار آن نمی‌داند و آمده است تا با اختیار، صلح کند.» 🔸سپس از امام خواست تا خود با مردم سخن گوید. در ادامه امام حسن(ع) در ضمن سخنان نسبتاً مفصل خود با اشاره به ادعای دروغین معاويه، فرمود: «معاویه می‌پندارد که من او را شایسته خلافت دانسته و خود را سزاوار آن نمی‌دانم، اما معاویه دروغ می‌گوید. سوگند به خدا که ما در کتاب خدا و زبان پیامبر خدا نسبت به مردم از خود آنان سزاوارتریم، جز آنکه ما خاندان از آنگاه که پیامبر رحلت فرمود، همواره مظلوم واقع شده، حقمان ضایع گردیده است؛ و خداوند حکم می‌کند بین ما و آنانکه حقمان را ضایع ساخته و بر ما مسلط شدند و مردم را علیه ما شوراندند، و سهممان را از غنایم و فیء که در کتاب خداوند به ما تعلق گرفته بازداشتند، و ارث مادرمان فاطمه (علیها السلام) از پدرش را گرفتند.» 🔸در ادامه فرمود: «پیامبر از ترس قومش (از شهر خارج شد و) به سوی غار رفت، آنگاه که تصمیم گرفتند به او مکر و حیله بزنند و این، در حالی بود که آنان را به راه حق می‌خواند، ولی یارانی نداشت که از او دفاع کنند، و اگر یارانی داشت با آنان می‌جنگید. و پدرم نیز دست از جنگ برداشت و اصحابش را سوگند داد و از آنان یاری خواست، ولی کسی او را یاری نکرد و به فریادش نرسیدند و اگر یارانی داشت، دست از جنگ نمی‌کشید و خداوند او را در گشایشی قرار داد، همچنانکه پیامبر در گشایش بود. و مردم مرا خوار کردند و در این حال، ای پسر حرب! با تو بیعت کردم و اگر یارانی داشتم که مرا از تو رهایی می‌دادند، با تو بیعت نمی‌کردم.» (شيخ طوسى، الأمالي، مجلس 21، 561 به بعد؛ البرهان في تفسير القرآن، ج2، ص828 به بعد؛ بحار الانوار، ج10، ص131 به بعد) 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔆 شبهه : 🔞 به این نیست که نصف شب بمباران نمیشی اینها یعنی جنگ نیست! یعنی پس انداز چندساله برای خرید خانه و هنگام خرید قیمت خانه 100% افزایش یابد یعنی تا صبح ده بار به ماشین و در خانه سرک میکشی تا مبادا سرقت کنند یعنی نمیتونی ازدواج کنی مبادا فردا در مخارج زندگی مشکل داشته باشی یعنی به مسافرت راحت نمیتونی بروی مبادا پس اندازت تمام شود یعنی از غذایی که میخوری میترسی مبادا تقلبی باشد! یعنی میترسی گلی را بو کنی مبادا بتو بگویند دیوانه [... شبهه خلاصه شده است] 🔆 پاسخ شبهه: 1️⃣ یکی از نقاط قوت جمهوری اسلامی، برخورداری از یک امنیت بی بدیل آن هم در یک منطقه پر آشوب است. مطلبی که هیچ کس نمی تواند منکر آن شود. حتی موسسه نظرسنجی گالوپ ایران را جزو امن ترین کشورهای دنیا معرفی کرد (http://yon.ir/amniat1) 2️⃣ با این حال برخی افراد که حتی چشم دیدن این مهم را ندارند، سعی می کنند با گره زدن موضوعات و مشکلات اقتصادی، احساس ناامنی را به مردم القاء کنند. 3️⃣ این القاء غیر منصفانه در حالیست که اصلاً بسیاری از گزاره های فوق اساساً غلط است. مثلاً اینکه نویسنده تلاش می‌کند تا القاء کند مردم شبها تا صبح ده مرتبه به ماشین و حیاط خود سر میزنند دروغ واضحی است که معلوم نیست نویسنده از مخاطبان خود چه تصوری دارد که انتظار دارد آن را باور کنند. 4️⃣ بله قابل انکار نیست که کشور ما درگیر مشکلات اقتصادی است (که این روزها به دلیل شدیدترین تحریمها از سوی استکبار جهانی و همکاری برخی از سودجویان و خائنین داخلیست ) اما در قضاوت باید منصف بود و اگر هم زبان تقدیر از نقاط قوت نداریم، لااقل تلقین غلط به مردم نکنیم که ایجاد احساس یأس و ناامیدی چیزی است که حرکت رو به پیشرفت کشور را متوقف می‌کند و البته دود آن به چشم همگان می‌رود. 5️⃣ از این توضیح روشن میشود که حتی اگر نقطه ضعفی وجود دارد، بیان آن نباید به گونه‌ای باشد که به جای اصلاح، تخریب‌آلود و یأس آفرین باشد. یک مربی عاقل در هنگام مبارزه یا شب قبل از آن هیچ‌گاه نقاط ضعف شاگرد خود را بر سر او نمی‌کوبد که اگر چنین کند، شکست وی حتی است. کشور ما هم که یک کشور انقلابی و در حال مبارزه با زورگویان دنیاست در چنین وضعی قرار دارد. یعنی بدون اینکه بخواهم انتقاد یا مطالبه‌گری را نفی کنم، لازم است نه تنها از اطلاعات غلط به جامعه تزریق کرد، بلکه در بیان حقایق هم طوری باید عمل کرد که نتیجه عکس نشود. اما اتفاقا عده ای مزدور سعی میکنند با برجسته سازی مشکلات اقتصادی یا امنیتی، حس بدبینی و ناامیدی را گسترش دهند، مثلاً مشاهده می شود که گاه یک اسیدپاشی چنان در فضای رسانه‌ای و مجازی مطرح و برجسته میشود که گویا تنها ایران درگیر این مشکل است و گویا همه مردم درگیر آن هستند. https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔮 شبهه: "اسلام زن را ناقص العقل می داند!! ...ای گروه مردم همانا زنان از لحاظ ایمان و بهره و عقل نقصان و کمی دارند .... خطبه‌ی 80 نهج البلاغه" 🔮 پاسخ شبهه: 1⃣ نه تمام مردان در عقل بر تمامی زنان برتری دارند ؛ و نه نقص عقل در انحصار زن و کمال عقل در انحصار مرد است. 2⃣ وجه غالب در کنش های مردان، رفتارهای حسابگرانه و وجه غالب در کنش‌های زنان رفتارهای مهرانگیز و عاطفی و احساسی است. 3⃣ هر یک از این دو نیروی عاطفه و عقل حسابگرانه در جای خویش نیکو، پسندیده و ضروری است. 4⃣ در واقع قوت و ضعف دو جنس مرد و زن، نوعی تقسیم وظایف و مسئولیت‌های تکوین و طبیعی است. به هیچ وجه مرد نمی‌تواند از عهده‌ی وظایف مهرانگیز و عاطفی زن برآید و برعکس، زن نمی‌تواند از عهده‌ی وظایف حسابگرایانه‌ی مرد برآید. 5⃣ عقل مورد بحث، عقل ارزشی نیست؛ بلکه عقل سنجش است. * عقل سنجش یا نظری عقلیست که مایه‌ی تکلیف است و هر انسان مکلفی می‌بایست بهره‌ای از آن داشته باشد، تا مشمول تکلیف گردد. این در دختران زودتر از پسران شکوفا می‌شود، بدین جهت دختران سن تکلیف‌شان چند سال قبل از پسران است. * عقل عملی یا ارزشی ، آدمی را به عبادت خدا وامی‌دارد و مایه‌ی تحصیل بهشت است و به منزله‌ی زانوبند شتر، هواهای نفسانی را کنترل می‌کند. * در چنین عقلی مردان بر زنان برتری ندارند، بلکه از پاره‌ای روایات برتری زنان فهمیده می‌شود. 6⃣ بعضی از این جمله و خطبه برداشت مذمت کرده‌اند، و برداشت افراد غیر معصوم ، حجت نیست. اشتباه از هر کسی ممکن است، مگر آن‌که خدا در کنف حمایت خود گرفته باشد. 📚 📖 📚 📖 📚 📖 📚 📖 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛎 قابل توجه ثبت نام کنندگان کلاسهای آنلاین انجمن کلام اسلامی حوزه برای دریافت فایل راهنمای ورود به جلسات؛ بر روی لینک زیر کلیک نمایید👇👇 https://ikq.ir/%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86%d9%87-%d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%af%d8%b1%d9%88%d8%b3-%d8%a7%d9%86%d8%ac%d9%85%d9%86-%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c-%d8%ad%d9%88/
⚠️ وجوب نصب امام از طرف خداوند متعال هشام جوانی بود از یاران امام صادق علیه السلام، روزی به بصره رفت تا در کلاس مردی که به امامت اعتقادی نداشت شرکت کند. بعد از کلاس هشام از مرد پرسید: آیا تو چشم داری؟ مرد گفت این چه سوال احمقانه ای است چرا از چیزی که می بینی می پرسی؟ گفت: سوالات من همینطور است. گفت خیلی خب بپرس. هشام از مرد پرسید: آیا تو چشم، بینی و زبان و گوش داری؟ مرد گفت آری دارم. گفت با آنها چه می کنی؟ مرد وظایف همه اعضایش را یکی یکی گفت. بعد پرسید: عقل هم داری. گفت آری. پرسید وظیفه اش چیست؟ گفت او هر چه که بر حواسم می گذرد را می گیرد و صحیح و باطلش را مشخص می کند. پرسید آیا وقتی اعضای بدن سالم هستند هم به عقل نیاز است؟ گفت: بله چون اگر اعضا در وظایفشان دچار تردید شوند به عقل رجوع می کنند. پرسید پس خداوند عقل را برای رفع تردید اعضا قرار داده است. گفت درست است. پرسید: چطور خداوند برای اداره اعضای بدن تو رهبر و پیشوایی گذاشته اما این همه انسان را بدون امام آفریده تا در شک و حیرت بمانند. 💥اما مرد دیگر جوابی نداشت که بدهد. 📚اصول کافی؛باب الاضطرار الی الحجه حدیث ۳،ج۱ 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
🔴 شبهه :👆 🔵 پاسخ : 👇 اگر در فلسفه دیه دقت شود آنگاه معلوم خواهد شد که تفاوت دیه زن و مرد هرگز سبب تفاوت ارزشی نباید تلقی شود. زیرا ▫️دیه در اسلام بر معیار ارزش معنوی مقتول نیست، بلکه مربوط به مرتبه بدن انسان است. دیه یک انسان بی سواد با دیه یک انسان عالم یک اندازه است. همین طور دیه یک مرد با تقوا، با دیه یک مرد بی تقوا. بنابر این جهات معنوی از قبیل علم، تقوا و سیادت تأثیری در مقدار و کم و زیادی دیه ندارد. پس دیه مربوط به مرتبه بدن و جسم انسان است. ▫️حال باید دید چرا دیه زن نصف دیه مرد است؟ چرا در اسلام به عنوان قانون، دیه زن نصف دیه مرد قرار داده شده است؟ در قرآن آیهای تصریح ندارد که دیه زن نصف دیه مرد است، ولی درباره قصاص فرموده: «الانثی بالانثی؛(1) زن در مقابل زن قصاص میشود». این آیه دلالتی بر دیه ندارد. اما فرقی بین زن و مرد در قصاص از این آیه و آیه «ان النفس بالنفس».(2) استفاده میشود که بحث مفصل دارد. امام صادق(ع) فرمود: «دیة المرأة نصف دیة الرجل؛(3) دیه زن نصف دیه مرد است». در روایات اهل سنت نیز آمده : «دیة المرأة علی النصف من دیة الرجل؛(4) دیه زن نصف مقدار دیه مرد است. ▫️حکم دیه در اسلام با توجه به تفاوت بین زن و مرد تدوین شده است . تفاوت نه بر منزلت مرد میافزاید و از مقام زن نمیکاهد. (5) تفاوت مرد و زن به خلقت آنان بر میگردد و جنبه خلقی و فطری دارد. خلقت مرد ازجهاتی متفاوت از خلقت زن است. مرد از توانمندی جسمی و روحی ویژهای برخوردار است، بر خلاف زن که جنبه عاطفه و احساس او غلبه دارد. بر این اساس وظائف سختتری بر مردان تحمیل شده ، از قبیل کار و تلاش برای تأمین غذا و پوشاک و مسکن و سائر لوازم زندگی و ایجاد امنیت و نگهداری خانه و خانواده و دفاع از آنان در برابر تهاجم بیگانگان و حفظ و ایجاد امنیت اجتماعی، که همه وظائف سختی است که بر اساس تواناییهای مرد بر دوش او سنگینی میکند. زن نیز بر اساس توانایی وجودی خود وظائف متناسب دارد. آیه می‌فرماید: «الرجال قوّامون علی النساء بما فضل اللَّه بعضهم علی بعض و بما انفقوا من اموالهم؛ (6) مردان بر زنان حاکم اند، به جهت فضیلتی که خداوند به آنان داده و به جهت خرج هایی که بر گردن آنان نهاده شده است» این آیه ناظر به تفاوت خلقی مرد و زن است. از طرفی وضع قوانین همیشه جنبه عامّ و کلّی دارد. چون مردان غالبا چنین اند و زنان غالباً چنان هستند، این احکام قرار داده شده است. وظائف مرد به گونهای جدا از وظائف زن میباشد و باعث شده است که ارزش اجتماعی و وجودی او بیش تر از ارزش اجتماعی و وجودی زن باشد، نه ارزش انسانی، زیرا ارزش انسانی مرد با ارزش انسانی و معنوی زن یکنواخت است. هر دو انساناند. مرد انسان کاملی است و زن نیز با ویژگی هایش انسانی کامل است. اگر زن یا مرد ویژگیهای خود را نداشتند، کامل نبودند. کمال مرد به مرد بودن او است و کمال زن به زن بودن او. بنابر این از جهات معنوی و توانایی رسیدن به کمالات اخلاقی هر دو مساویاند. ▫️در دیه جهات معنوی و کمالات قاتل و مقتول تأثیری ندارد، بلکه دیه، بهای ارزش اقتصادی و بازده اقتصادی مقتول است. اگر مقتول مرد باشد، دیه او بیش تر است چرا که به خاطر واجب النفقه داشتن بازده اقتصادی بیش تری دارد که براثر قتل فقدان آن برزن و فرزندانش به جا خواهد ماند. اگر مقتول زن باشد، دیه او کم تر است. چون شرعا نفقه ای بر عهده اش گذاشته نشده ؛ بازده کمتری به لحاظ اقتصادی دارد . این تفاوت است، نه تبعیض. بین تفاوت و تبعیض بسیار فرق است. کارگری که از توان کاری بیش تری بهرهمند است، تفاوت دارد با کارگری که ضعیف است و توانایی کارهای سنگین را ندارد. مزد آنان فرق میکند. اگر کارفرما یک کارگر قوی و یک کارگر ناتوان را به طور مساوی مزد بدهد، به حق کارگر قوی ظلم کرده و این کار بی عدالتی فاحش است. اگر خداوند دیه مرد و زن را به طور مساوی قرار میداد، با عدالت سازگار نبود. ▫️این که گفته شود در زمان ما زنان در تحصیل و کسب درآمد و مقامات علمی به درجات بالایی دست یافتهاند؛ اینها امتیازات معنوی است .در دیه این گونه امتیازات لحاظ نمیشود. ▫️ثانیا کارهایی که زنان در جامعه بر عهده دارند، غالبا کارهای سبک است، از قبیل کار با کامپیوتر یا پزشکی یا کارهای علمی، که غالبا کارهای طاقت فرسایی نیستند، ولی کارهایی از قبیل معدنکاری، بنایی، آهن ریزی ساختمان، جوشکاری روی اسکلت برجهای بلند و یا دفاع در مقابل دشمن در مرزها و... کارهای سختی است که غالبا زنان نمیتوانند از عهده آنها بر آیند. آنچه بیان شد؛ تنها بخشی از حکمت این مطلب بود که به عقل بشر می رسد و یا ممکن است در روایات به آن اشاره شده باشد ؛ولی علت در آن منحصر نمی شود . ▫️ممکن است حکمت های دیگری نیز وجود داشته باشد که به دست ما نرسیده است. پی‌نوشتها: 1. بقره (2) آیه 178. 2. مائده (5) آیه 45. 3. وسائل الشیعه، ج 19، ص 151. نشر دالاحیا الترا 4. کنز العمال
، ج 15، ص 57. نشر دارالاحیا التراث العربی بیروت بی تا . 5. با استفاده از زن در آیینه جلال و جمال، آیت اللَّه جوادی آملی، ص 355، نشر مرگز اسرا قم 1377 ش. 6. نساء (4) آیه 34. نشر این پیام صدقه جاریه است. 📚 📖 📚 📖 📚 📖 📚 📖 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
🔺برخی از روزنامه‌های در اقدامی هماهنگ اقدام به انتشار مقاله‌ای درخصوص رشد جمعیت اهل سنت ایران کرده و اذعان داشتند: «شیعیان دریافته‌اند که اگر اقدام به تولید نسل نکنند، تا ۳۰سال آینده جمعیت غالب ایران از اهل سنت است. آمارهای خوبی به‌دست ما رسیده و توقع داریم شیعیان به زودی سرنگون شده و ایران دوباره کشور اهل سنت شود.» پ.ن: ، دشمنان ما را برای رسیدن به اهداف استراتژیک تاریخی شان امیدوار کرده! https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
📌متن شبهه: پولی که جامعه روحانیت به عنوان شهریه از خمس و موقوفات دریافت می کنند، برای چیه چرا یک روحانی باید بابت درس خوندن پول دریافت کنه ولی یک دانشجو نباید پولی بگیره همه میگن این شهریه برای تبلیغ دین هست که به روحانیون میدن اگه اینطور بوده چرا ائمه برای تبلیغ دین از پول خمس برای امرار معاش خودشون برنمیداشتن، اونا هم که آخوند بودن بهتر نیست این پول هنگفت خرج رسانه بشه تا تبلیغ دین کنه 📌پاسخ به شبهه👇 بسمه تعالی 1️⃣ مصرف وجوهات هر کدام در اسلام جای معینی دارد و خمس و زکات با موقوفات تفاوت زیادی دارند. 2️⃣ در زمان غیبت امام معصوم علیه السلام ۵۰ درصد خمس که سهم امام است برای پیشبرد دین در اختیارمجتهد جامع الشرایط قرار می گیرد. 3️⃣ همه طلاب شهریه نمی گیرند اما آنهایی که شهریه دریافت می کنند مبالغ بسیار پایین و برای ضروریات زندگی است و از آنجایی که اکثریت قاطع طلاب که درس می خوانند شغل و درآمد ثابتی ندارند باید نیازمندی ضروری آنان به نحوی که بتوانند به تحصیل پرداخته و بر آن متمرکز شوند برآورده شود. 4️⃣ برخی مراجع مثل آیت الله مکارم شیرازی روی سایت خود ریز مصرف و عناوین هزینه کرد وجوهات را هم برای شفاف سازی و رفع هرگونه شبهه منتشر کرده اند. 5️⃣دانشجویان دولتی که از پول دولت و بیت المال مجانی درس می خوانند و دانشجویان تخصصی دکترا هم حقوق و پول دریافت می کنند. 6️⃣ رهبر انقلاب حفظه الله تعالی و آیت الله مکارم شیرازی بعنوان دو نمونه اصلا از پول وجوهات از جمله خمس چیزی برنمی دارند برای خودشان. آیت الله مکارم از پول فروش کتب تالیفی ارتزاق می کنند و رهبری هم در زمان ریاست جمهوری و قبل تر که کارمند دولت بوده و بعد رهبری هم از محل هدیه و وقف زندگی می کنند. دقت شود که البته زندگی ایشان بسیار ساده و مورد تایید دوست و دشمن است و تجملات در آن جایی ندارد. 7️⃣ درباره رسانه هم بعضا کمک هایی از محل وجوهات می شود که نمونه آن پشتیبانی از یک شبکه ماهواره ای پاسخ به شبهات و تاسیس مراکز و سایت های اینترنتی پاسخ گویی به سوالات دینی است. 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
🔆 شبهه : مگر نمی گویند امام مهدي عج که بيایند ميخواهند مردم را هدايت کنند؛ پس چرا ميگویند بعد از ظهور هيچ توبه اي پذيرفته نيست؟ مگر نمی گویند تا قبل از مرگ، هر زمانی که واقعا توبه کنی و پیشمان شوی، خداوند می بخشد؟ 🔆 پاسخ شبهه: 1️⃣ چنين ادعايي باطل است چه کسي گفته است بعد از ظهور حضرت توبه پذيرفته نيست؟ همانطور که شما گفتيد تا قبل از مرگ توبه پذيرفته است حتي اگر بعد از ظهور حضرت حجت (ع) باشد به شرط آنکه با شرايط آن باشد 2️⃣ بله توبه کساني که تنها از باب ترس از جان بخواهند توبه کنند پذيرفته نيست به اين معنا که آنها تمام راه هاي پيش روي خود را بسته ببينند و راهي جز توبه نداشته باشند در حقيقت اين توبه، توبه ي واقعي نيست بلکه توبه ي ظاهري و تاکتيکي است و هر زمان که شرايط براي آنها عادي شود به همان کارهاي گذشته ي خود که دشمني و مبارزه با امام زمان (ع) است بر مي گردند پس اين توبه هيچ ارزشي ندارد. 3️⃣ توبه زماني پذيرفته است و ارزش دارد که راه هاي ديگر باز باشد و او با اختيار خود نه از روي اکراه و ترس از مرگ بخواهد توبه کند چنانکه خداوند در قرآن کريم به اين مطلب اشاره مي فرمايد "وَلَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ حَتَّى إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّي تُبْتُ الْآنَ وَلَا الَّذِينَ يَمُوتُونَ وَهُمْ كُفَّارٌ ? أُولَئِكَ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا؛ 4️⃣ پذيرش توبه براى کسانى نيست که پيوسته مرتکب گناهان مى شوند تا هرگاه که مرگ به سراغ يکيشان بيايد ( آثار آن را مشاهده کند) بگويد: اکنون توبه کردم، و نيز براى کسانى نيست که در حال کفر مى ميرند. آنانند که عذابى دردناک برايشان آماده کرده ايم. (نساء: 18) 👇🌷 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شبهه : "بصیرت آن است که مسن ترین فردی که از فرط کهولت سن قادر به تکلم سلیس نیست را بر حساس ترین نهاد نظارتی منصوب کنی که تمام کیان جمهوریت نظام را در زیر تیغ خود دارد!" 📌پاسخ به شبهه👇 این شبهه به آیت الله احمد جنتی 91 ساله اشاره دارد، اما چند نکته، سن برای علما یک عامل محدود کننده نیست کما این که اکثر قریب به اتفاق مراجع تقلید افراد بسیار مسنی هستند که میتوان به آیت الله صافی گلپایگانی (99 ساله)، آیت الله وحید خراسانی (98 ساله)، آیت الله حسینی شاهرودی (93 ساله)، آیت الله محمدصادق روحانی (92 ساله)، آیت الله ناصر مکارم شیرازی (92 ساله) و آیت الله شبیری زنجانی (90 ساله) اشاره کرد و این که حتی خود حضرت امام خمینی(ره) تا 87 سالگی که در قید حیات بودند جایگاه مهم رهبری را برعهده داشتند. شاید برخی اشکال کنند که چرا آیت الله احمد جنتی را با مراجع تقلید قیاس کرده ای که در پاسخ به ایشان عرض میکنم که ایشان از سال 1358 به عنوان یکی از فقهای برجسته و مورد اعتماد حضرت امام خمینی(ره) به عضویت شورای نگهبان منصوب شدند و تا امروز به عنوان عضو یا دبیر این شورا به انطباق قوانین و مقررات کشور با شرع مبین اسلام فعالیت داشته است و برخی از افرادی که همراه ایشان در این شورا عضویت داشته اند، امروز به عنوان مرجع تقلید شمرده میشوند که برجسته ترین ایشان آیت الله صافی گلپایگانی است و شاید اگر حضور ایشان چنین در سنگر شورای نگهبان استمرار نداشت به عنوان یکی از مراجع عظام هم اکنون اشتهار داشتند. نکته دیگر این که نه تنها سن بالا در بین مراجع و فقها امری غیرمعمول نیست بلکه هم اکنون مسئولانی با رده های بالاتر حکومتی و سیاسی در جهان مسئولیت دارند که حدودا هم سن و حتی بعضا بزرگتر از آیت الله جنتی هستند، از جمله ملکه انگلستان (92 ساله)، رئیس جمهور تونس(92 ساله)، امیر کویت(89 ساله)، رئیس جمهور کوبا (87 ساله)، روسای جمهور لبنان و کامرون (85 ساله) و... که این نشان میدهد صرف سن نمیتواند شخصی را از قرار گرفتن در جایگاهی مثل عضویت در شورای نگهبان بازدارد. یکی از نکات شبهه این است که میگوید چون ایشان قدرت تکلمشان سلیس نیست پس نمیتواند در شورای نگهبان یا مشاغل دیگر فعال باشد که در پاسخ به این بخش از شبهه باید گفت اگر چه ایشان بعضا در بیان کلمات سخت، دچار مشکل میشوند لیکن قوه عاقله و ناطقه شان آنقدر قوی هست که از پس کارهایی که به آنها منصوب شده اند به نحو احسن برآیند، البته خاطر نشان میسازد که ایشان یکسال است از امامت موقت نماز جمعه تهران استعفا کرده‌اند که این جایگاه، به قدرت تکلم سلیس و روان نیاز داشت. نکته دیگر درباره انتصاب آیت الله جنتی به این جایگاه نکات مثبت این انتصاب است، ایشان با توجه به این که از اولین دور شورای نگهبان و به عنوان منتخب حضرت امام خمینی (ره) در این جایگاه حضور داشته اند از این حملات برخی متلک گویا مصون هستند که افراد مورد نقد خود را با عباراتی مثل جدیدالاسلام یا تازه مسلمان یا تازه وارد منکوب میکنند، بالاخره در برابر افرادی که بعضا جایگاه و شأنیت خود را از زمان حضرت امام و با انتساب به آن حضرت، ویژه میدانند، چه کسی بهتر از یک منصوب حضرت امام میتواند وظایف قانونی خود را انجام دهد. نکته دیگری که درباره این شبهه مطرح است این که انتقاد به حضور آیت الله جنتی در شورای نگهبان به دلیل کهولت سن، قریب یک دهه از سوی کسانی مطرح میشود که نسبت به رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی در 79 سالگی آن هم برای جایگاه اجرایی و پرانرژی مثل ریاست جمهوری اعتراض داشتند، کسانی که با ریاست هاشمی 82 ساله در مجمع تشخیص هیچ مشکلی نداشتند و حتی فوت او در این سن را غیرقابل باور و عجیب تلقی میکردند که اینها نشان میدهد افرادی که با انتصاب آیت الله جنتی مخالف هستند به دلایلی که ذکر شد، محدودیت سنی را بهانه قرار میدهند. مخالفت بهانه جویانه با دبیری آیت الله جنتی در شورای نگهبان البته حاکی از فعالیت منسجم و صحیح و انقلابی ایشان است که باعث شده است ضدانقلاب و معاندینی که اساسا با جایگاه شورای نگهبان مخالف هستند، در اقدامی مضحک، از عدم فعالیت شایسته و قوی ایشان در این شورا و ضعف شورا ابراز نگرانی کنند! که این رفتارهای دشمنان و حساسیتهایی که درباره آیت الله جنتی دارند اثبات میکند حفظ ایشان در جایگاه حساس دبیری شورای نگهبان کاملا صحیح و موثر بوده است که با توجه به موفقیت ایشان در سنگرهای حساس اسلام و انقلاب، همچنان برای ایشان آرزوی توفیق و سلامتی و بهروزی داریم. 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam