پاسخ:
👇👇👇👇👇
◀️برای پاسخ این پرسش و نیز مشابه این "چراها"، به چند نکتۀ مهم باید توجه نمود:
📌یک – انبیا و رسولان علیهم السلام، بر اساس علم غیب خود عمل نمینمودند و حکم قضایی نمیدادند، چرا که در این صورت هیچ کسی ایمان نمیآورد و نیز باور نمیکردند که این تصمیم مبتنی بر علم غیب میباشد. لذا رفتار آنها به گونهای بود که همگان بتوانند درک نموده و بفهمند.
📌دو – هیچ کسی حق "قصاص قبل از جنایت" ندارد و البته که هیچ عادل و حکیمی چنین نمیکند، چه رسد به اهل عصمت علیهم السلام. کدام معلمی دانش آموز خود را پیش از امتحان، به دلیل که «من میدانم تو قبول نمیشوی»، مردود مینماید؟! چنان که خداوند متعال نیز با امتحانات، علمش را معلوم میسازد تا حجت تمام شود.
📌سه – باب هدایت، لطف و رحمت، باید تا آخرین مرحلۀ ممکن باز باشد تا اگر کسی فهمید و پشیمان شد، بتواند بازگردد. مانند "حرّ" و پسرانش که روز آخر برگشتند و شهید هم شدند. اما این باب رحمت، یکجا بسته میشود، حال یا در طول حیات و یا هنگام مرگ.
📌چهار – اسناد معتبر خاصی در دست نیست که اثبات نماید پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، ابوبکر و عمر را در جنگی به فرماندهی منصوب نموده باشند و یا حتی مشاوران جنگی خویش قرار داده باشند، هر چند که اگر نظری داشتند، حتماً میشنیدند.
📌پنج – "زبیر"، نه تنها یکی از مشاوران جنگی بود، بلکه خودش رزمآور و فرمانده بود و در روایات تصریح شده که «شمشیر زبیر، بارها دل رسول خدا صلوات الله علیه و آله را شاد کرد»؛ اما در همان ایام نیز حضرت به ایشان متذکر شدند: «تو یک روزی در مقابل امیرالمؤمنین، میایستی و آن روز بدان که حق با اوست».
زبیر کسی بود که نه تنها هنگام برپایی سقیفه، با آنان همراهی ننمود، بلکه طی 25 سال غصب خلافت نیز از مدافعان سرسخت ولایت، امامت و خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام بود؛ اما کارش بدانجا کشید که فرماندهی جنگ با ایشان را بر عهده گرفت!
به قول امام خمینی رحمة الله علیه: «ملاک، حال فعلی افراد است». یعنی چه بسا کسانی مؤمن، انقلابی، یار، صحابه، متقی، مجاهد و ... باشند، اما بعداً به قول معروف چپ کنند! آیا در طول انقلاب نمونههای بسیار و حیرتآوری نداشتیم.
📌شش – "مشاور"، یک مقام شاخص و اجرایی نمیباشد، بلکه کسی است که از او نظر خواسته میشود و با او مشورت میشود و چه بسا نظرش مورد تأیید و قبول نیز واقع نگردد.
به اعضای "شورای تشخیص مصلحت نظام" توجه نمایید، آیا همه مثل هم و در یک سطح و یک جناح هستند؟! آیا اعتقاد، باور و دیدگاه همه راجع به ولایت و حتی نظام جمهوری اسلامی ایران، یکیست؟! اما میتوانند مشاور باشند.
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/eehyakalam
📌مجبوب ترین عمل نزد خداوند ، شاد کردن دیگران است
#پیامبراکرمصلاللهعلیه
#کافیجلد2صفحه482
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/eehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠بیانات امام خامنه ای
🎥 #کلیپ_ویژه
🏴جهت گیری و جهت دهی در عزاداری امام حسین علیه السلام
شبهه
حسین بیشتر از آب، تشنه لبیک بود
اما افسوس که به جای
افکارش
زخمهای تنش را نشانمان دادند
و بزرگترین درد او را بی آبی معرفی کردند!
👤علی شریعتی
پاسخ👇📌 👇
دغدغه ی دکتر شریعتی درسته ولی برای اهل انصاف.
نه برای کسانی که دنبال بهانه برای تعطیلی و زیر سوال بردن عزاداری امام حسین هستند.
بنابراین برای اهل انصاف میگیم:
اثبات شی نفی ما عدا نمیکنه.
یعنی کی گفته که در مجالس امام حسین فقط زخم تن حضرت رو نشان ما دادند و نه افکارش رو؟
بله ممکنه بعضی فقط زوم کرده باشند روی ظاهر قضییه کربلا. ولی نمیشه گفت همه این شکلی هستند.
منظور دکتر هم اینه که بیشتر توجه کنیم روی هدف امام حسین و نه فقط ظاهر قضییه ی کربلا و گریه ی صرف بدون معرفت
اما دقیقتر که میشیم:👇
1ـ اینکه امام حسین(ع) تشنه ی آب خدا ـ نه آب مردم ـ بود، چیز واضحی است. بنی امیَّه آب خدا را بر حسین بستند نه آبی که را که ملک خودشان بود. این هم که در مراسمات عاشورا به آن اشاره می شود قطعاً بد نیست. بیان واقعیّتی است که خباثت بنی امیّه را نمودار می سازد؛ و اگر اهل درس گرفتن و عبرت گرفتن باشیم، این همان تحریم اقتصادی ظالمانه است؛ که نمونه اش را داریم تجربه می کنیم. پس بشنو که آب را بر حسین بستند و یزید زمانت را بشناس!
امّا اینکه امام حسین(ع) تشنه ی لبیک بود، کذب محض است. امام حسین(ع) نیازی به لبیک مردم نداشت، بلکه مردم محتاج لبیک به او بودند. اگر لبیک می گفتند، چیزی به امام حسین(ع) افزوده نمی شد، حتّی چیزی به دین خدا هم افزوده نمی شد، بلکه خود مردم از لبیک به امام، سود می بردند. لذا امام حسین(ع) منّت کش لبیک مردم نبود، بلکه برعکس، بر آنها منّت می گذاشت که آنها را به سوی خود دعوت می کرد.
«لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی ضَلالٍ مُبین ـــــ خداوند بر مؤمنان منّت نهاد هنگامى که در میان آنها، پیامبرى از خودشان برانگیخت؛ که آیات او را بر آنها بخواند، و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد؛ هر چند پیش از آن، در گمراهى آشکارى بودند.» (آل عمران:164)
حمایت مردم از انبیاء و ائمه و اولیاء نعمت است برای خود مردم نه برای انبیاء و ائمه و اولیاء. چون خود مردمند که با این حمایتها زنده می شوند به حیات طیّبه؛
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْییکُمْ ــــ اى کسانى که ایمان آوردهاید! دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامى که شما را به سوى چیزى مىخواند که شما را زنده می کند!» (الأنفال:24)
✅حرف امام حسین(ع) این نبود که بیایید مرا یاری کنید، یا بیایید دین خدا را یاری کنید، بلکه حرفش این بود که بیایید تا شما را زنده کنم....
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/eehyakalam
https://eitaa.com/joinchat/4099604609Ca105dab027
ارزانسرای کتاب قائم
عرضه و ارسال انواع کتب حوزوی و دینی و فلسفی و عرفانی با قیمت مناسب و ارزان به سراسر کشور
🔻﷽🔻
عنوان کنفرانس :
#زرتشت_مرموزترین_شخصیت_تاریخ
باحضور و روشنگری:
حجتالاسلاموالمسلمین
جناب آقای استاد علی الوندی
🔹متخصص فرق و مذاهب اسلامی
🔸پژوهشگر موسسه کلامی احیا
🔹مدیر گروه مطالعاتی پژوهشی
نقد زرتشت و باستانگرایی
⏰ ساعت گفتگو: ۲۲
🗓 زمان یکشنبه : ۱۴۰۰/۵/۱۷
🌍 مکان:
#ابرگروه_فدائیانامامخامنهایعزیز
⬅️لطفا سوالات و ابهامات مربوط به موضوع کنفرانس را به آیدی مدیر گروه @HASAN_1524 ارسال فرمائید➡️
🛑برای گفتگوی#آنلاین و مناظره با میهمان برنامه دوستان خود رابه این سمینار دعوت نمایید🛑
لینک #ابرگروه_فدائیانامامخامنهایعزیز
https://eitaa.com/joinchat/2128871435C7db9a13d97
لینک آرشیو کنفرانس ها
@Fedayeen
#استقبال_ازماه_محرم #امام_حسین
اگر دهند به من آبهاي عالم را
نمي دهم نمي از گريه ي محرم را
نماز را كه ملائك هميشه مي خوانند
براي گريه خدا آفريد آدم را
گناهكارم و گر سوي دوزخم ببرند
به آب ديده گلستان كنم جهنم را
عجيب نيست اگر در صف جزا بخشد
خدا به قطره ي اشكي تمام عالم را
تمام عمر عزيزم اگر شود يك دم
كنم نثار عزاي حسين آن دم را
مگو كه شمر سر از پيكر حسين بريد
بگو بريد گلوي رسول اكرم را
بهشت عاشق پيراهن سياه شماست
كفن كنيد به تن، اين لباس ماتم را
🔸شاعر:
#استاد_غلامرضا_سازگار
________________________
🔹اشعار ناب آئینے🔹
@shere_aeini
📌شبهه
بارها شنیده ایم که مبلغین #گرامی می گویند جریان عاشورا و کربلا از سقیفه برخاست !مگر چه پیوندی بین سقیفه و کربلا است که این قدر روی آن مانور داده می شود!
📌پاسخ شبهه:
1⃣ديد جريان شناسانه در حوادث، ريشه حادثه عاشورا را در انحراف نخستين در رهبرى #حكومت مى بيند كه در «سقيفه بنى ساعده» اتفاق افتاد. اگر جمعى از امّت پيامبر، نيم قرن پس از شهادت رسول اللّه در كربلا فرزند رسول اللّه را شهيد كردند، زمينه آن در حوادث گذشته و غصب خلافت و تصدّى آل ابو سفيان نسبت به حكومت اسلامى و كنار زدن ائمه از ولايت و رهبرى بود. از اين رو در زيارت عاشورا كسانى لعن مى شوند كه آغازگر ظلم بر اهل بيت پيامبر و بنيانگذار ستم به ذريّه رسول خدا بودند، و نيز #كسانى كه به آن ستم نخست راضى شدند، همكارى يا سكوت كردند و زمينه ساز آن بودند، تا آنجا كه براى جنگ با عترت پيامبر، تمكين كردند: «لعن اللّه امّة اسّست اساس الظلم و الجور عليكم اهل البيت و لعن اللّه امّة دفعتكم عن مقامكم و ازالتكم عن مراتبكم الّتى رتّبكم اللّه فيها و لعن اللّه امّة قتلتكم و لعن اللّه الممهّدين لهم بالتّمكين من قتالكم ...».
2⃣در ماجراى كربلا، همه آنان كه از آغاز، اهل بيت را از #صحنه اجتماعى و سياسى امّت كنار زدند و بر غصب حكومت اسلامى توطئه كردند، تا آنان كه بر كشتن او گرد آمدند و همراهى و متابعت كردند، شريكند. اين نكته در جاى ديگر زيارت عاشورا مطرح است ؛
«اللّهمّ العن اوّل ظالم ظلم حقّ محمّد و آل محمّد و آخر تابع له على ذلك، اللّهم العن العصابة الّتي جاهدت الحسين و شايعت و بايعت و تابعت على قتله، اللّهم العنهم جميعا».
3⃣توطئه سقيفه، تلاشى از سوى شرك شكست خورده در جبهه هاى بدر و احد و حنين بود، تا دوباره به سيادت #جاهلى خود برسند و سفيانيان كوشيدند انتقام كشته هاى خود را از آل پيامبر، از طريق سلطه يافتن بر خلافت و تار و مار كردن بنى هاشم و عترت رسول بگيرند. طرح شورا و بيعت ساختگى سقيفه، ظاهرى فريبنده براى اعمال آن سياست بود
4⃣هواداران سقيفه، در سپاه كوفه بودند. امام حسين روز #عاشورا با بدن مجروح، آنان را «شيعيان آل ابى سفيان» خطاب كرد كه نه دين داشتند، نه حرّيت.
📚لهوف ص 71
5⃣ ابن زياد وقتى با سر بريده حسين در طشت #طلايى رو به رو شد، با چوبى كه در دست داشت بر لبهاى آن سر مطهّر مى زد و مى گفت ؛ « امروز انتقام روز بدر است »
📚بحار الانوار ج45 ص 154
6⃣ يزيد بن معاويه نيز پس از كشتن امام و سرمستى از پيروزى بر آن حضرت، در پيش چشم فرزندان او كه به اسارت در كاخ او برده شده بودند، آرزو كرد كه كاش نياكان كشته شده اش در بدر، #زنده بودند و به يزيد مى گفتند دستت درد نكند. كشتن حسين و يارانش را در مقابل كشته هاى بدر دانست، منكر وحى و نزول جبرئيل شد و گفت اگر از آل احمد انتقام نگيرم، از نسل خندف نيستم ...
📚همان ص 167_ البدایه والنهایه ج 8 ص 192
7⃣حضرت زينب با خطاب «يا بن الطلقاء» به يزيد، اشاره به نيكان مشرك او كرد، كه در فتح مكّه، پيامبر آزادشان كرد، امام #سجاد نيز به يزيد گفت: جدّ من على بن ابى طالب، در جنگ بدر و احد و احزاب، پرچمدار رسول اللّه بود، امّا پدر و جدّ تو، پرچمدار كفّار بودند.
📚بحار الانوار ج 45 ص 135
8⃣كربلا، صحنه تجديد كينه هاى مشركان و منافقان بر ضدّ آل اللّه بود و همان قدرت سياسى را كه ميراث رسول خدا بود و #غاصبانه به دست دشمن افتاد، بر ضدّ عترت رسول به كار گرفتند و اين از شگفتيهاى تاريخ است! سيد الشهدا در خطابه خويش در عاشورا به سپاه كوفه چنين فرمود ؛ « شمشيرى را كه ما به دستتان داديم، عليه ما تيز كرديد و به روى ما شمشير كشيديد و آتشى را كه بر دشمنان شما و ما افروخته بوديم، بر خود ما افروختيد و با دشمنان خدا بر ضدّ اولياء اللّه همدست شديد »
📚مقتل الحسین خوارزمی ج 2 ص 6_ مناقب ج 4 ص 110
9⃣ اگر واقعه شوم سقيفه نبود، هرگز #جنايتهاى بعدى كه اوج آن در عاشورا بود، پيش نمى آمد و مسير تاريخ اسلام و شيعه به گونه ديگرى بود.
🔮اگر پيمان مردم با «ولى» بود
اگر پيوند با آل على بود
🔮نه فرمان نبى از ياد مىرفت
نه رنج و زحمتش بر باد مى رفت
🔮نه زهرا كشته مى شد در جوانى نه مى شد خسته از اين زندگانى
🔮 نه خون دل نصيب مجتبى بود نه پرپر لاله ها در كربلا بود
🔮 نه زينب بذر غم مى كاشت در
دل نه مىزد سر ز غم بر چوب محمل
🔮بقيع ما نه غم افزاى جان بود
نه ويران و چنين بى سايه بان بود
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/eehyakalam
💠 کاش مرثیهخوان بودم!
🔸به مناسبت 29 ذی الحجه زادروز علامه طباطبایی رحمه الله علیه
🔹یک بار شخصی به محضر علامه طباطبایی آمده بود، اما ایشان را نمیشناخت و به همین سبب سخنان ناپسندی گفته بود. وقتی فهمید شخصی که روبهروی وی نشسته، علامه طباطبائی است، اظهار شرمندگی و عذرخواهی کرد و به ایشان گفت: «من گمان نمیکردم که شما حضرت علامه طباطبائی باشید و از ظاهرتان این گونه تصور کردم که یک مرثیهخوان (امام حسین) هستید!»
🔹علامه فرمود: «ای کاش بنده یک مرثیهخوان حضرت سیدالشهدا علیهالسلام بودم! همه سالهایی که سرگرم درس و بحث بودهام، با یک مرثیهخوانی امام حسین برابری نمیکند.
👈زندگینامه خودنوشت علامه طباطبایی
🔗 https://b2n.ir/p80621
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/eehyakalam
▪️#ویژهنامه_محرم|#مسلم_بن_عقیل
🏴 نخستین شب ماه محرم را به پاس فداکاری و جانفشانیهای سفیر امام حسین (ع)، شب حضرت مسلم نام نهادهاند.
🍂آشنایی کلی🍂
➖جناب مسلم بن عقیل بن ابیطالب بن عبدالمطلب بن هاشم برادرزاده حضرت علی (ع) است. وی فرزند عقیل، عموزاده و صحابی گرانقدر پیامبر (ص) و نوه ابوطالب، پدر گرامی امام علی (ع) و کنیهاش ابو داود بود. مسلم بن عقیل پس از ورود به دوران جوانی با رقیه و به قولی ام کلثوم دختر علی (ع)، پیوند زناشویی بست.
➖دومین ام کلثوم حاضر در کربلا که در منابع تاریخی از وی نام بردهاند، به احتمال قریب به یقین همسر مسلم بن عقیل است. وی از اجله بنیهاشم و کسی است که سید الشهداء (ع) او را به لقب ثقه ملقب فرمودند.
➖حضرت مسلم بن عقیل (ع)، را میتوان نخستین شهید حماسه کربلا دانست؛ گرچه در کربلا حضور نداشت و شهادتش کمی پیشتر از حادثه کربلا به تاریخ هشتم ذیالحجه سال شصت هجری در شهر کوفه رخ داده است.
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/eehyakalam
🏴 همراهی نکردن خواص طرفدار حق با حضرت مسلم
رهبر انقلاب: به امام حسین علیهالسّلام نامه نوشتند و آن حضرت در نخستین گام، #مسلمبن_عقیل را به کوفه اعزام کرد. در تاریخ آمده که گویی سی هزار نفر اطراف مسلم گرد آمده بودند. کاری که ابن زیاد کرد این بود که عدهای از خواص را وارد دستههای مردم کرد تا آنها را بترسانند. چنان مردم را ترساندند که آن حضرت به وقت نماز عشا هیچ کس را همراه نداشت؛ هیچکس! چرا چنین شد؟ بنده که نگاه میکنم، میبینم خواصِ طرفدارِ حق مقصرند و بعضیشان در نهایت بدی عمل کردند. ۱۳۷۵/۰۳/۲۰
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/eehyakalam