فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴حقایقی باورنکردنی درباره کوروش !
♦️ارتباط کوروش با انجمن یهودیان ایران چیست؟
♦️به مناسبت روزی که هیچ تقویم بین المللی آن را ثبت نکرده است...
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
🔴روز جهانی کوروش از قدیم توسط زرتشتیان گرامی داشته میشد و در منابع زرتشتی هم آمده؟!
🔆پاسخ:
♦️جایگاه روز جهانی کوروش در بین زرتشتیان:
🔮روز جهانی کوروش ، روزی که
می توان با یقین بیان کرد که در پیش از 50 سال قبل، کسی از آن خبر نداشته است.
🔮آنچه مشخص هست اینکه، ۲۹ اکتبر برابر با هفتم آبان که بسیاری آن را به نام روز جهانی کوروش تبلیغ مینمایند ، در هیچ یک از منابع معتبر داخلی و خارجی ردپایی از این روز نیست.
🔮در میان تاریخنویسان و باستانشناسان کشور، کسی نیست که روز هفتم آبان را به عنوان روز جهانی کوروش جدی بگیرد و دلیل و سندی بر صحت این روز بیاورد. اگر چنین روزی درست باشد و دلیل معتبری بر آن باشد، یکی از گروههایی که باید چنین روز به اصطلاح بزرگی را پاسداری کنند و از یاد نبرده باشند، #زرتشتیان هستند.
🔮در ادامه برای روشن شدن این ماجرا چند #مجله #زرتشتیان بررسی میشود که از چه زمانی این روز جهانی ایجاد شده است و آیا قدمت دیرینه ای دارد یا خیر؟
🔮یکی از مجلات زرتشتیان که در سالهای پیش از انقلاب شکوهمند ایران اسلامی توسط زرتشتیان چاپ میشده، مجله " #هوخت " است. وقتی این مجله و محتوای آن در ماه #آبان حتی برای پیش از انقلاب مورد بررسی قرار می گیرد ، به دست می آید که چنین روزی در این #مجله بیان نشده و اصلا هیچ اثری از این روز جهانی در این مجله مربوط به زرتشتیان نیست.
🔮یکی دیگر از نشریههای زرتشتیان نشریه ای به نام #امرداد است که از سال 78 شروع به چاپ کرده است. زمانی که این نشریه هم مورد بررسی قرار میگیرد و شمارههای موجود این مجله بررسی و واکاوی قرار داده میشود، باز به دست می آید که این روز جهانی، چند سالی هست که توسط این نشریهی زرتشتی مورد آگاهی قرار گرفته و تا پیش از این اصلا نام و اثری از این روز به اصطلاح مهم وجود نداشته است.
🔮آخرین نشریهی زرتشتی که مورد بررسی قرار می گیرد، نشریه #فروهر هست که از سال 1345 شروع به کار کرده است. مطالب این نشریه نیز تا سال 1389 شمسی که مورد بررسی قرار گرفته، مشخص می کند که این روز جهانی نامی در این مجلهی زرتشتیان ندارد.
🔮نباید فراموش کرد که در تقویم زرتشتیان که هر ساله چاپ میشود، وقتی به روز 7 آبان برابر با 29 اکتبر میرسد، صفحه ای خالی را نمایش میدهد و اثری از این روز جهانی نیست.
در حالی که تمامی مراسمات و برنامههای زرتشتیان در این تقویم بیان شده است.
📚منابع:
۱.نشریه هوخت، آبان سال 1344، شماره 8 دوره 16
۲.نشریه امرداد، شماره 32، 22 آبان، 1380 / شماره 55؛ 7 آبان، 1381 / شماره 79، 16 آبان 1382 / شماره 103، 5 آبان، 1383
۳.نشریه فروهر، سال چهلم، شماره 7-8، مهر و آبان 1384 / سال چهل و دوم، شماره 423، مهر و آبان 1386 / سال چهل و سوم، شماره 429، مهر و آبان 1387/ سال چهل و سوم، شماره 435، مهر و آبان 1388
۴.سررسید سال 92، ناشر سالنامه ی راستی، مهندس پریرخ خسرویانی
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا ادعای درمان توسط عرفان حلقه اعتبار دارد؟
حجت الاسلام و المسلمین شمشیری
#فرق_ومذاهب
#عرفان_حلقه
#موسسه_کلامی_احیاء
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
این نماد فروهر یا همون نماد اهورامزدا هستش که زرتشتیان ازش استفاده می کنند ...
🔴وداع با نماد «فَروَهَر» و «اهورامزدا» از زبان دکتر شاپور شهبازی ، باستان شناسی که کتاب راهنمای تخت جمشید را نوشته است.
🔻خیلی ها به اشتباه نماد فَروَهَر و اهورامزدا را نمادی ایرانی می دانند در حالیکه این نماد اولین بار در تمدن مصر وجود داشته و به اسم هوروس شناخته می شده ، هوروس خدای شیطانی همان است که در فراماسونری از آن استفاده می شود.
🔻این نماد با تغییراتی اندک در کشورهای مختلف از جمله آشور و ایران وجود دارد . آشنایی هخامنشیان با این نماد در آشور بوده است .
📕منبع: شاپور شهبازی ،جستاری درباره یک نماد هخامنشی، صفحه ص 16-17؛
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
❓❓❓
آیا کورش اهل آزاد اندیشی، تساهل و تسامح دینی بود؟!
🔶 پاسخ:
خیر... کورش میکوشید مردم را در جهل و خرافات نگه دارد تا بتواند بر آنان حکومت کند. او به مردم این آزادی را میداد که بتپرست و حتی گوساله پرست باشند. حتی خودش نیز بت مردوک (که در لغت به معنی گوساله است) را به عنوان خدای آسمانها و زمین ستایش میکرد، چرا؟ چون دوست میداشت مردم در نادانی بمانند. اما در جایی که قضیه فرق میکرد، به کسی آزادی دینی نمیداد. مثلاً در کتاب «روزگار باستانی یهود» با عنوان "The Antiquities of the Jews" اثر یوسف فلاوی یا همان فلاویوس ژوزفوس (که یهودی بود) آمده که کورش هخامنشی طی بیانیهای به کاهنان، فرمان داد تا همه ایشان باید برای حکومت شاه (کوروش ) و سلامتی او و خانوادهاش به سوی خدا دعا کنند تا شاهنشاهی پارس ادامه داشته باشد، و کسانی که از این حکم نافرمانی کنند بایستی به صلیب کشیده شوند و اموالشان به سود خزانه سلطنتی مصادره شود.
📚 منبع : ژوزفوس فلاویوس، روزگار باستانی یهود، کتاب 11، فصل 1، بخش 3.
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نقد و بررسی روز جهانی کوروش هخامنشی
🔹 نقد جریان کوروش گرایی
🔹بررسی تاریخ مقبره منسوب به کوروش
🔹 بررسی جریان مرگ و دفن کوروش دومهخامنشی
#معارف_اعتقادی
#مؤسسه_کلامی_احیاء👇🌹
https://eitaa.com/ehyakalam
✅ فهرستی از جنایات کوروش :
🔹جنایت :مصادره خانههای مردم توسط کورش به نفع سردارانی که مجاهدت بیشتری کرده بودند.
منبع:( گزنفون، کورشنامه، ترجمه رضا مشایخی، چاپ ششم، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۸۶، صفحه ۲۱۶ )
🔹جنایت: نابودی تمدن ماد توسط کوروش.«گرایش مردم ماد نسبت به کورش خصمانه بود» (ص ۲۴۱). او هگمتانه را غارت کرد و برخی از مادها را به بردگی گرفت».. با اینکه مادها دستکم دو بار در زمان داریوش بزرگ کوشیدند تا استقلال خود را از سلطه هخامنشیان باز یابند، اما در هر دوبار با سرکوب خشونتبار داریوش مواجه شدند و۳۸۰۰۰ نفر از آنان قتلعام گردیدند.
منبع:( گرشویچ، ایلیا، تاریخ ایران دوره ماد- از مجموعه تاریخ کمبریج، ترجمه بهرام شالگونی، تهران، انتشارات جامی، ۱۳۸۷، صفحه ۲۳۸ تا ۲۴۱)
🔹جنایت: کوروش و قتل عام مردم نینوا_ گزنفون آورده است که کورش برای حمله و تسخیر شهر نینوا، روز عید را انتخاب کرد که مردم سرگرم جشن و شادی هستند. او به سپاهیان خود میگوید که خانههای مردم قابل احتراق است و ما میتوانیم با پشتیبانی خدا و با مشعلهای فراوانی که داریم، آنها را به آتش بکشیم تا ساکنان شهر در میان شعلههای آتش بسوزند.آنان در حالیکه بانگ جشن و شادی در شهر پیچیده بود، وارد شهر شدند و هر آنکس را که میدیدند به ضرب تیغ از پای در میآوردند. گزنفون نقل کرده که: «کورش به سواره نظام و سربازان خود فرمان داد هر کس را که در کوچهها یافتند، بکشند».
پس از این پیروزی، اولین اقدام کورش و سپاهیانش این بود که در برابر خدایان به میمنت این پیروزی شکرگزاری کنند و سهمی از غنائم ناشی از غارت شهر را به معابد خدایان اختصاص داد.
منبع:( گزنفون، کورشنامه، ترجمه رضا مشایخی، چاپ ششم، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۸۶، صفحه ۲۱۴ تا ۲۱۶)
🔹جنایت: کوروش و نابودی تمدن لیدی :
یکی دیگر از تمدنهایی که به دست کورش بر افتاد و از بین رفت، تمدن کهن و درخشان لیدی بود. با اینکه اهالی لیدی در همان زمان کوشیدند تا از سلطه هخامنشیان رهایی یابند، اما این قیام که به رهبری پاکتیاس بر پا شد، به فرمان کورش بزرگ و به خشنترین شکل ممکن سرکوب شد.
منبع:( بریان، پییر، تاریخ امپراتوری هخامنشیان، ترجمه مهدی سمسار، تهران، انتشارات زریاب، ۱۳۷۷، جلد اول، صفحه ۱۱۴ تا ۱۱۷ )
🔹جنایت: نابودی تمدن عیلامی خوزیان به دست کوروش
در این زمینه پییر بریان آورده است: «قتلعامهایی که پس از جنگ به وسیله سپاهیان کورش انجام گرفته است، از شدت و خشونت ارتش نوبابلی حکایت میکند. احتمالاً در همین زمان (یا شاید اندکی پیش یا بعد از آن) است که شوش نیز مسخر کورش گشته و آخرین پادشاهی نوعیلامی برای همیشه نابود شده است».
منبع: ( بریان، پییر، تاریخ امپراتوری هخامنشیان، ترجمه مهدی سمسار، تهران، انتشارات زریاب، ۱۳۷۷، جلد اول، صفحه ۱۲۵ )
🔹جنایت: - کوروش و تامین هزینه های دربار از محل نذورات مردمی:
یکی دیگر از اعمالی که پس از تجاوز کورش به بابل و تصرف آن کشور متداول شد، موظف کردن معابد و نیایشگاهها به تأمین مخارج دربار از قبل نذورات مردمی بود. معابد موظف بودهاند که مرتباً و بنا به نیاز، بخشی از مایحتاج و هزینههای کمرشکن خاندان سلطنتی و تشریفات دربار را که همواره بر دوش مردم سنگینی میکرده است، تأمین کنند. در یک سند بازمانده از سال ۵۲۸ پیش از میلاد، معبد اِئانا موظف شده است تا برای یکی از مهمانیهای شاهانه در اسرع وقت ۲۰۰ بره شیرخوار و ۸۰ گاو چاق فراهم کند و تحویل رئیس تشریفات بدهد. چنین درخواستهایی معمولاً با کمبود منابع مالی معبد مواجه میشده و آنان ناچار بودهاند تا برای تأمین آن به راههای دیگری همچون وام گرفتن از رباخواران زیر نظر حکومت یا اجحاف به مردم روی بیاورند. علاوه بر این، معابد موظف بودند در هر زمان که دربار تقاضا کند، برده و کارگر و نیروی انسانی لازم را به خدمت گسیل کنند و حتی گلههای احشام سلطنتی را به خرج خود پرورش دهند و نگهداری کنند.
منبع:( بریان، پییر، تاریخ امپراتوری هخامنشیان، ترجمه مهدی سمسار، تهران، ۱۳۷۷، جلد اول، صفحه ۱۹۲ تا ۱۹۳)
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/eehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 سخنان شنیدنی یک استاد دانشگاه پیرامون پیشینه تاریخی #کوروش
🔹 هخامنشیان بعنوان یک سلسله پادشاهی ایرانی، در تاریخ ثبت نشده است!
🔹پاسارگاد قبر کوروش نیست!
🔴 #دکتر_نامدار و بازخوانی ماجرای کوروش در منابع معتبر تاریخی
#معارف_اعتقادی
#مؤسسه_کلامی_احیاء👇🌹
https://eitaa.com/ehyakalam
فَقَدهَࢪَبْتُاِلَیْکَ..
وَوَقَفْتُبَیْنَیَدَیـکَ
مُسْتَکینـاًلَکَمُتَضرِّعاًاِلَیْکَ..
راجِیاًلِمالَدَیْکَثَوابۍ..
_ڪہمَنگٌࢪیختہامبہسوۍِتو..!
اینَکوَدَࢪمِیانِدَستهـٰاۍِتواَم
خَستہودَࢪمـٰانده
دَࢪآغوشِٺوزارزارگریہمیکنم
وَهمہامیدم؛بہتوستوآنچہنزدِتو..!
❤️❤️❤️
خدایا دوستت دارم...
تکی یا گروهی
به تنهایی، قرآنم به راه است. نمازم اول وقت است. انفاق و صدقههایم سرجایش است. خوبیهایم بسیار و فراگیر است.. احسنت.. اما این یک مرحله است
مرحله بالاتر این است که در کارهای نیک، تعاون و همکاری باشد. قرآن به ما میآموزد که کارهای نیکتان را به صورت گروهی انجام دهید:
وتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى (المائدة/۲) و در نيکوکاري و پرهيزگاري با يکديگر همکاري کنيد
یکی از اثرات همکاری گروهی در کار نیک، این است که در گروه، فضا و امکان رشد و تعالی، متفاوت و بسیار بالاتر است. دقت کردهای چقدر سفارش به نماز جماعت شده. یک علتش همین است.
#تلنگر
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
🔺بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مرتضی مطهری با همکاری انتشارات صدرا
برای اولین بار اقدام به تهیه نسخه PDF همه کتاب های آیت الله مرتضی مطهری باکیفیت بالا و عرضه #رایگان آن در فضای مجازی نموده است.
از امکانات و مزایای نسخه فعلی می توان موارد زیر را برشمرد:
– تطبیق کامل نسخه PDF کتاب ها با آخرین نسخه چاپی آنها
– درج فهرست تفصیلی کتاب ها در کنار متن هر کتاب
– حجم پایین اغلب فایل ها
فایل PDF همه کتاب های آیت الله مرتضی مطهری • صدانت 👇
https://3danet.ir/morteza-motahhari-books-pdf/
#معارف_اعتقادی 👇🌹
https://eitaa.com/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خاطرهای جالب از مسابقهی تیم #فوتبال ایران و اسرائیل از زبان رهبر انقلاب
⭕️ اون شب رو فراموش نمیکنم...
#رهبرم
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 اینها یکی از فرقه های تصوف نورجیزک هستند
اصالتا ترک و کرد و در اصطلاح به انها لاز میگویند. اخیرا با دستور مقامات سعودی به مکه مکرمه آمدند.
لازها یک گروه قومی در سواحل دریای سیاه در مرز دو کشور گرجستان و ترکیه هستند. لازها یکی از قبایل اصلی پادشاهی باستانی کولخیس هستند. در ابتدا بسیاری از لازها مسیحی شدند و سپس بیشتر آنها در دوران حکومت عثمانیها در قفقاز در قرن ۱۶ میلادی به اسلام سنی گرویدند. همچنین گروه اندکی در گرجستان نیز از دین مسیحیت به اسلام روی آوردند.
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
📌 شبهه:
◀ایرانیان باستان شادترین مردم جهان بودند ، درایران باستان بیش از۶۵ جشن همگانی درسال گرفته میشد و ازاین حیث شادترین مردم جهان بودند!
امروز دومین کشور افسرده و اولین کشور عصبانی جهانیم!
📌 پاسخ شبهه:
👇👇👇👇
1⃣واژهٔ جشن فارسی گرفته شده از «یسن» (Yasna) اوستایی است، به معنی ستایش و پرستش. این واژهٔ که امروزه بجای عید و ایام خوشی بکار میرود، در قدیم برای برگزاری آیینهای دینی و مذهبی به کار می¬رفته است.
2⃣در کنار جشن¬های مذهبی که بیشتر با شادی همراه بود، عزاداری¬های عمومی نیز وجود داشته است. مثلا در هنگام ایزدِ گیاهیِ شهید شونده، سینهزنی، زنجیرزنی، زخم زدن به خویشتن و زاریها، معمول بوده است، به ویژه زنان در گریستن و زار زدن عهدهدار وظایف مشخصی بودند.
3⃣ همینطور قبل از نوروز برای مرگ سیاوش به عزاداری می¬پرداختند. آثار متعددی به صورت نقش بر دیوار در پنجکینت در درهٔ رود زرافشان در تاجیکستان یافت شده است که عزاداریهای سیاوشی را میرساند. (📚 مهرداد بهار، از اسطوره تا تاریخ، ص 70. نشر چشمه، ۱۳۷۶.)
4⃣در اسلام علاوه بر امضا و تایید جشن¬های مردمی مانند نوروز، جشن¬هایی اضافه کرد. غیر از سالروز میلاد پیشوایان دین، 4 عید بزرگ در اسلام معرفی شده که یکی از آنها (جمعه) هر هفته تکرار می¬شود و سفارش شده که با خرید هدایا، لباس نو، مصرف خوراکی¬های خوب و متفاوت و...، فضای پرنشاطی برای خانواده ایجاد نماییم. (📚 مفاتیح الجنان)
5⃣امروزه بسیاری از دین ستیزان با جعل آمار و بدون ارائه مستند معتبر و واقعی، سعی می کنند افسردگی و غمزدگی را جامعه ایرانی نسبت دهند و با القاء و تلقین مکررِ این دروغ، دین را مقصر آن جلوه دهند.
6⃣ طبق روایات متعدد، ایجاد شادمانی (اِدخالُ السُرُورِ) از بزرگترین اعمال صالح به شمار می رود و در معرفی مومن واقعی در نهج البلاغه آمده است: مومن حتی اگر ناراحت باشد، باید ظاهری خندان و شادمان داشته باشد. (حکمت 333)
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1