Narimani-Golchin Shab 13 Ta 18 Ramzan1395-001_1203077243631305148.mp3
9.54M
🌹به یاد شهدای غواص
شهیدانی که
با دست بسته اومدن تا دستگیری کنن
#سیدرضا_نریمانی
#حدیث
🌷... کوچک مشمار🌷
لا تستقل ما یتقرب به إلی الله عز و جل و لو شق تمرة .
#امام_جعفرصادق(علیه السلام):
چیزی که مایه تقرب به خدای متعال است کوچک مشمار،
اگر چه پاره خرمایی باشد.
👌انسان میتواند با اعمال به ظاهر کوچک به خدا نزدیک شود البته
شرطی دارد و آن نیت خدایی داشتن است،
🌱کیفیت عمل ملاک است نه کمیت
👌اگر توان مالی ات اندک است با انفاق مقدار کم هم میتوانی خدا را خوشنود سازی...
📚منبع: اصول کافی ، ج 3 ، ص 212
@ehyakalam
🌷🌷🌷
💐💐💐
🔸بخشی از آیه، که شهید مطهری معمولا در قنوت خود میخواند: «أفوض أمری الی الله إن الله بصیر بالعباد»
🟢 عبادت، راه رسیدن به قلب هستی
🔹 به همان نسبت که وابستگی و غرق شدن در مادیات انسان را از خود جدا میکند و با خود بیگانه میسازد، عبادت انسان را به خویشتن باز میگرداند.
🔹 عبادت بههوشآورنده انسان و بیدارکننده انسان است. عبادت، انسان غرق شده و محو شده در اشیاء را مانند نجات غریق از اعماق دریای غفلتها بیرون میکند.
🔹 در عبادت و در پرتو یاد خداوند است که انسان خود را آنچنان که هست میبیند، به نقصها و کسریهای خود آگاه میگردد، از بالا به هستی و حیات و زمان و مکان مینگرد؛ و در عبادت است که انسان به حقارت و پستی آمال و آرزوهای محدود مادی پی میبرد و میخواهد خود را به قلب هستی برساند.
📗 استاد مطهری، سیری در نهجالبلاغه، ص۲۹۱
@ehyakalam
🌷🌷🌷
❓آیا اگر از گناه اجتناب کنیم و #منتظر_واقعی باشیم، #امام_زمان به دیدار ما میآید؟
🔰قطعاً گناهکردن، مهمترین علّت محرومیت از امام زمان است.
🍃امام مهدی علیهالسلام نیز در توقیع (نامه) شریفشان به شیخ مفید میفرماید: «ما را از ایشان چیزی محبوس نکرده است، مگر گناهان و خطاهایی که از ایشان به ما میرسد و ما آن را ناخوش میداریم و از ایشان نمیپسندیم.»[۱]
❓آیتالله بهجت گفتند: «اگر میخواهید بدانید که چرا به آن حضرت دسترسی ندارید؟ جواب شما این است که چرا به انجام واجبات و ترک محرمات ملتزم نیستید؟ او به همین از ما راضی است... ترک واجبات و ارتکاب محرمات، حجاب و نقاب دیدار ما از آن حضرت است.»[2]
✅بنابراین، اگر ما از گناه اجتناب کنیم و منتظر واقعی باشیم، به مقامی میرسیم که غیبت و حضور برایمان فرقی ندارد.
💠امام سجاد علیهالسلام به ابوخالد کابلی میفرماید: «ای ابوخالد! بهدرستی که مردمان زمان غیبت حضرت مهدی؛ آنان که معتقد به امامت هستند و در انتظار ظهور او بهسر میبرند، با فضیلتترین مردمان همه زمانها هستند؛ به دلیل اینکه خداوند متعال، عقل و فهمی به آنان عنایت کرده که غیبت در نزد آنان به منزله ظهور و مشاهده گشته است.»[3]
🍃در حدیث دیگری امام صادق علیهالسلام میفرماید: «هر کس دوست دارد که از یاران حضرت قائم گردد، باید که منتظر باشد و در عین حال به پرهیزکاری و اخلاق نیکو مشغول گردد.»[4]
💢بنابراین، اگر کسی ترک گناه کند و منتظر امامش باشد، از یاران واقعی حضرت به شمار میآید. آنگاه اگر بزرگترین توفیق الهی او را دریابد، غیبت و ظهور حضرت برایش تفاوت نخواهد داشت.
💥البته این طور نیست که اگر کسی گناه نکند و اهل تقوا باشد حتماً امام زمان به دیدار او بیاید، بلکه دیدار با حضرت مهدی علیهالسلام بر مبنای مصالحی است که خود حضرت تشخیص میدهند.
📚 پینوشتها
[1]. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۳، ص۱۷۶.
[2]. ششصد نکته از محضر آیتالله العظمی بهجت، ص۳۶۲.
[3]. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۲، ص۱۲۲.
[4]. الغیبة، نعمانی، ص 200.
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
#امامت_باطل
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
#معرفی_کتاب
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید
👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
سؤال❓❓❓
💠 آیا نام پیامبر(صلى الله علیه وآله) در انجیل، تحریف شده است ⁉️
پاسخ:
👇👇
🔺 بدون شک، آن چه امروز در دست «یهود» و «نصارى» به نام «تورات» و «انجیل» است، کتاب هاى نازل شده بر پیامبران بزرگ خدا یعنى موسى و مسیح(علیهماالسلام) نیست، بلکه، مجموعه اى است از کتبى که به وسیله یاران آنها، یا افرادى که بعد از آنها پا به عرصه وجود گذاشتند، تألیف یافته است. یک مطالعه اجمالى در این کتاب ها، گواه زنده این مدعا است. خود مسیحیان و یهودیان نیز ادعائى جز این ندارند.
🔺 ولى با این حال، شکی نیست که قسمتى از تعلیمات موسى و عیسى(علیه السلام) و محتواى کتب آسمانى آنها، در ضمن گفته هاى پیروانشان به این کتاب ها انتقال یافته است، به همین دلیل، نه مى توان همه آن چه را در «عهد قدیم» (تورات و کتاب هاى وابسته به آن) و «عهد جدید» (انجیل و کتب وابسته به آن) آمده است، پذیرفت، و نه همه آن قابل انکار است، بلکه، مخلوطى است از تعلیمات این دو پیامبر بزرگ، با افکار و اندیشه هاى دیگران.
🔺به هر حال، در کتاب هاى موجود، بشارت هاى فراوانى به ظهور بزرگى که نشانه هاى آن جز بر اسلام و آورنده آن تطبیق نمى کند، دیده مى شود.
قابل توجه این که غیر از پیشگوئى هائى که در این کتب دیده مى شود، و بر شخص پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) صدق مى کند، در سه مورد از «انجیل یوحنا» روى کلمه «فارقلیط» تکیه شده است،(۱) که در ترجمه هاى فارسى، به «تسلّى دهنده» ترجمه شده است، اکنون به متن «انجیل یوحنا» توجه کنید:
«و من از پدر خواهم خواست و او تسلى دهنده دیگر به شما خواهد داد که تا به ابد با شما خواهد ماند».(۲)
و در باب بعد آمده: «و چون آن تسلّى دهنده بیاید که من از جانب پدر به شما خواهم فرستاد، یعنى روح راستى که از طرف پدر مى آید او درباره من شهادت خواهد داد».(۳)
و در باب بعد نیز مى خوانیم: «لیکن به شما راست مى گویم که شما را مفید است که من بروم که اگر من نروم، آن تسلّى دهنده به نزد شما نخواهد آمد، اما اگر بروم او را به نزد شما خواهم فرستاد»!(۴)
🔺 مهم این است: در متن سریانى «اناجیل» که از اصل «یونانى» گرفته شده، به جاى تسلّى دهنده «پارقلیطا» آمده، و در متن یونانى «پیرکلتوس» آمده، که از نظر فرهنگ یونانى به معنى «شخص مورد ستایش» است، معادل «محمّد، احمد».
ولى، هنگامى که ارباب کلیسا دیدند انتشار چنین ترجمه اى به تشکیلات آنها ضربه شدیدى وارد مى کند، به جاى «پیرکلتوس»، «پاراکلتوس» نوشتند!، که به معنى «تسلّى دهنده» است، و با این تحریف آشکار، این سند زنده را دگرگون ساختند، هر چند، با وجود این تحریف نیز، بشارت روشنى از یک ظهور بزرگ در آینده است.(۵)
🔺در اینجا شما را به ترجمه مطلبى که در «دائرة المعارف بزرگ فرانسه»، در این باره آمده است، جلب مى کنیم:
«محمّد مؤسس دین اسلام و فرستاده خدا و خاتم پیامبران است، کلمه محمّد به معنى بسیار حمد شده است، و از ریشه حمد که به معنى تجلیل و تمجید است، مشتق گردیده، و بر اثر تصادف عجیب، نام دیگرى که آن هم از ریشه حمد است و مرادف لفظ محمّد مى باشد، یعنى احمد براى او ذکر شده که احتمال قوى مى رود، مسیحیان حجاز، آن لفظ را به جاى فارقلیط به کار مى بردند.
احمد یعنى بسیار ستوده شده و بسیار مجلل، ترجمه لفظ پیرکلتوس است که اشتباهاً لفظ پاراکلتوس را جاى آن گذاردند، به این ترتیب، نویسندگان مذهبى مسلمان، مکرّر گوشزد کرده اند که مراد از این لفظ، بشارت ظهور پیامبر اسلام است. قرآن مجید نیز آشکار در آیه شگفت انگیز سوره صف به این موضوع اشاره مى کند».(۶)
♦️کوتاه سخن این که: معنى «فارقلیطا»، «روح القدس» یا «تسلّى دهنده» نیست، بلکه مفهومى معادل «احمد» دارد (دقت کنید).
(۱). این تعبیر در «انجیل عربى» چاپ لندن، مطبعه «ویلیام وطس»، سال ۱۸۵۷ آمده است.
(۲). «انجیل یوحنا»، باب ۱۴، جمله ۱۶ (و من از پدر سؤال مى کنم و تسلى دهنده دیگر به شما عطا خواهد کرد تا همیشه با شما بماند).
(۳). «انجیل یوحنا»، باب ۱۵، جمله ۲۶ (لیکن چون تسلّى دهنده که او را از جانب پدر نزد شما مى فرستم آید یعنى روح راستى که از پدر صادر مى گردد او بر من شهات خواهد داد).
(۴). «انجیل یوحنا»، باب ۱۶، جمله ۷ (و من به شما راست مى گویم که رفتن من براى شما مفید است زیرا اگر نروم تسلى دهنده نزد شما نخواهد آمد اما اگر بروم او را نزد شما مى فرستم). (این جمله ها را با کتاب «عهد جدید» که به همت انجمن پخش کتب مقدسه در میان
ملل به چاپ رسیده تطبیق نموده ایم، به ترتیب صفحات ۱۷۳ و ۱۷۵).
(۵). «الفرقان فى تفسیر القرآن»، جلد ۲۷ و ۲۸، صفحه ۳۰۶، ذیل آیه مورد بحث. در آنجا متن سریانى جمله هاى فوق نیز دقیقاً آمده است.
(۶). «دائرة المعارف بزرگ فرانسه»، جلد ۲۳، صفحه ۴۱۷۶.
@ehyakalam
🌷🌷🌷
با سلام و احترام خدمت همه دوستان گرامی
👈آغاز عملیات جریان سازی #تغییر_پروفایل درسطح کاربران همه پلتفرم های فضای مجازی( تلگرام و واتساپ و ایتا و اینستاگرام و...) با استفاده از عکس فوق و در حمایت از پویش همگانی #عزیز_ملت
لطفا شما هم در حمایت از این پویش پروفایل خود را به این عکس شهید مزین نمایید.
باتشکر از همراهی شما بزرگواران
#مؤسسه_کلامی_احیاء👇🌹
https://eitaa.com/ehyakalam
📌فرودآمدن یکی ازانبیاءازآسمان درزمان ظهورموعود
در هر سه دین آمده که قبل، حین و بعد از ظهور منجی موعود یکی از انبیاء الهی از آسمان به زمین فرود خواهد آمد. در متون منابع اسلامی آمده که حضرت عیسی(ع) برای اتمام حجّیّت برای ادیان بنیاسرائیل و گرایش آنان به اسلام از آسمان خواهد آمد و پشت سر امام زمان (عج) نماز بر پا میدارد و بدین ترتیب، مسیحیان زیادی و نیز بخشی از یهودیان به آن حضرت(عج) مؤمن خواهند شد.
@ehyakalam
🌷🌷🌷
📌وقتی به اذن پروردگار حضرت عیسی علیه السلام در گهواره آیات 33 و 34 سوره مریم را خواندند:
" وَالسَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدتُ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا " ، " ذَلِكَ عيسَى ابْنُ مَرْيَمَ قَوْلَ الْحَقِّ الَّذي فيهِ يَمْتَرُونَ"
ترجمه این آیات چنین است :
" و درود بر من ، روزی که زاده شدم و روزی که می میرم و روزی که زنده برانگیخته می شوم " ، " این است عیسی ، پسر مریم ، همان سخن حقی که در آن ترديد می کنند. "
🌷میلاد با سعادت حضرت عیسی علیه السلام بر همه ی منتظران واقعی امام زمان (عج) مبارک باد...🌷
#ظهور
#منجی
#اعتقادی
@ehyakalam
🌷🌷🌷
✅نظریه《مدیریت از فرادست》در قالب چند مقاله نوشته حجت الاسلام دکتر امیر غنوی در مورد امام عصر(عج) مفید، مغتنم و موجب توجه بسیار به مولی و سرورمان است.
۱. نظریه مدیریت از فرادست بر پایه مبانی👇
http://ensani.ir/fa/article?ArticleSearch%5Btitle%5D=%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA+%D8%A7%D8%B2+%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D8%B3%D8%AA+%D8%A8%D8%B1+%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87+%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C
۲. مدیریت از فرادست بر پایه مستندات👇
http://ensani.ir/fa/article?ArticleSearch%5Btitle%5D=%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA+%D8%A7%D8%B2+%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D8%B3%D8%AA+%D8%A8%D8%B1+%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87+%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%AA
۳. نظریه مدیریت از فرادست از منظر انسانشناسی اسلامی
http://mashreqmag.sinaweb.net/article_122299.html
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️از چه مادری عیسی علیهالسلام متولد شد...
#فرزند_آوری
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
🔴🔵 صلوات بر حضرت زهرا جهت حاجت روایی
🔹 یکی از صلوات های مجرب و موثر در گرفتن حاجت ها صلوات حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است به این گونه که ۵۳۰ مرتبه بگوید :
🌕 أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلي فاطِمَةَ وَأَبيها وَبَعْلِها وَبَنيها [وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فيها] بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلْمُکَ.
🔺 اين ختم در کتب قديمه دعا ذکر نشده و از زمان شيخ انصاري رحمه الله در ميان زبانها افتاده و معروف شده است.
اما از ۲ جهت این صلوات حائز اهمیت است:
1⃣ گرچه این صلوات در کتب قدیمه وجود ندارد و از مرحوم شيخ انصاري شنيده شده ولي به خاطر ارتباطي که آن بزرگوار با حضرت بقيّة اللَّه ارواحنا فداه داشته است به احتمال قوي اين دعا از حضرت صاحب الامر ارواحنا فداه صادر شده است.
2⃣ مقصود از «السرّ المُستودع فيها» حضرت حجّت عجّل اللَّه تعالي فرجه مي باشد.(رجوع کنيدبه الصحيفة المبارکة المهديّة )
📚 کتاب صحیفه مهدیه بخش ششم ص ۵۸۵
@ehyakalam
🌷🌷🌷
1184_lobolmizan.ir_245_Basirate Hazrate Fatemeh.pdf
3.5M
📒 کتابِ بصیرت فاطمه زهراسلام الله علیها
🖋 به قلم اصغر طاهر زاده
🗂 کپی این فایل بدون لینک دانشنامه جایز نیست
#فاطمیه
#حاج_قاسم
#سردار_سلیمانی
@daneshnameh1399
👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
📌بیان آیات 27تا32 سوره ی مائده(تفسیرالمیزان)
علت اصلی قبول نکردن دین اسلام توسط بنی اسرائیل
https://eitaa.com/ehyakalam
🌷🌷🌷
💠 جلسه پرسش و پاسخ اعتقادی
🎤 باحضور استاد ارجمند
حجتالاسلام والمسلمین علی رسولی
استاد سطح عالی حوزه علمیه همدان
⏰ زمان: پنج شنبه۱۴۰۰/۱۰/۹ ساعت ۹ صبح
🏚 مکان: همدان، میدان شهیدمفتح، مجتمع آموزشیفرهنگیآدینه ط ۲ #موسسه_کلامی_احیاء_همدان
🔸حضور برای عموم آزاد است.🔸
سؤال❓❓❓
مقصود از اسم اعظم چيست؟
✍پاسخ کوتاه #آیت_الله_سبحانی:
🔻در احاديث اسلامى وارد شده كه در ميان اسماى خدا، اسم اعظمى است و هركس خدا را به آن اسم بخواند دعاى او مستجاب مى شود، اكنون سؤال مى شود كه آيا واقعاً، اين اسم، از قبيل الفاظ است يا براى آن حقيقت و واقعيت ديگرى است؛ در اين مورد #علامه_طباطبايى بيان گسترده اى دارد كه فشرده آن را مى آوريم:
«در ميان مردم مشهور است كه خدا اسمى از قبيل الفاظ به نام اسم اعظم دارد كه هرگاه به آن اسم خوانده شود، دعا مستجاب مى شود؛ ولى به هنگام مراجعه به اسماى لفظى، چنين اسمى را پيدا نكردند. از اين جهت گفته اند اين اسم با حروف مجهول براى ما تركيب يافته و اگر ما بر آن دست يابيم، همه چيز را تحت اراده خود مى آوريم. البته در برخي از روايات اشاراتى به اين نظر هست، چنان كه وارد شده است كه بسم اللّه الرّحمن الرّحيم به اسم اعظم نزديك تر از سفيدى چشم به سياهى آن است و نيز آمده است كه در آية
الكرسى و اوّل سوره ى آل عمران، حروف اسم اعظم پخش شده است و يا در ميان حروف سوره حمد موجود است و امام آن حروف را مى شناسد و آنها را تركيب مى كند و دعاى او مستجاب مى شود.
🔸و همچنين معروف است كه آصف بن برخيا وزير سليمان نبى، از اسم اعظم اطلاع داشت و آن را بر زبان آورد و توانست تخت ملكه سبا را در كمتر از يك چشم به هم زدن، نزد سليمان بياورد و نيز وارد شده است كه اسم اعظم هفتاد و سه حرف است، خدا هفتاد و دو حرف آن را به پيامبران آموخته، ولى يكى را براي خود برگزيده است.
🔹ولى بحثهاى علمى اين نظر را رد مى كند، زيرا در جهان هر پديده اى براى خود علت ويژه اى دارد و ضعف و قوتِ معلول بستگى به كيفيت علت از نظر قوه و ضعف دارد؛ هرگاه اسم اعظم از قبيل الفاظ باشد، سرانجام از دو حالت بيرون نيست، اگر تلفظ شود از مقوله كيفيت مسموع و اگر تصور شود از مقوله امور ذهنى خواهد بود، و در هر دو صورت چگونه مى توان گفت: كيف مسموع و يا صورت خيالى يك شى داراى چنين قوه و قدرتى است كه در جهان تحولى ايجاد مى كند، در حالى كه خود اسم اعظم بنابر اين فرض، معلول نفس و ذهن انسان است.
🔸بنابر اين اگر اسماى الهى - اعم از اسم وسيع و عام، يا اسم خاص - تأثيرى در آفرينش دارند، به خاطر واقعيتهاى آنها است، نه به خاطر الفاظى كه از آنها حكايت مى كند و نه به خاطر معانى بى اثرى كه از آنها در ذهن پديد مى آيد؛ طبعاً بايد گفت مؤثر در هر چيز خدا است. از آن نظر كه واقعيت اين اسما را دارد، نه لفظ مسموع مؤثر بوده و نه مفاهيم محض.
🔹از طرف ديگر خدا نويد مى دهد كه من دعاى دعوت كنندگان را اجابت مى كنم و مى فرمايد: «... أُجِيبُ دَعْوَةَ الدّاعِ إِذا دَعانِ... »، ولى مقصود آيه هر نوع دعا نيست، ولو دعايى كه هنوز از اسباب طبيعى منقطع نشده و توجه كامل به خدا تحقق نيافته است، بلكه ناظر به كسى است كه از هر سببى چشم بپوشد و فقط به پروردگار خود توجه كند؛ در اين صورت با حقيقت اسمى كه با درخواست او كاملاً مناسب است، ارتباط پيدا مى كند و واقعيت، اثر خود را مى گذارد و دعاى او مستجاب مى شود و اين است معنى خواندن با اسم، هرگاه او با اسمى كه ارتباط برقرار كرده، اسم اعظم باشد، همه چيز از او اطاعت مى كند و دعاى او مستجاب مى شود.
اين كه مى گويند خدا اسم اعظم را به برخى از پيامبران آموزش داده، مقصود اين است كه راه انقطاع از غير خدا و توجه به خدا را به روى آنان باز كرده كه در همه جا با واقعيت اين اسم، ارتباط برقرار مى كنند و دعاى آنان مستجاب مى شود.
بنابر اين روايات را بايد چنين تفسير كرد و اسماى لفظى و صور ذهنى را، اسمِ اسم ناميد...» [۱] [۲]
----------
[۱]: محمد حسين طباطبايى، الميزان، ج ۸، ص ۳۷۰-۳۷۱.
[۲]: منشور جاويد، ج ۲، ص ۷۹-۸۱.
----------------
📚اندیشههای جاوید: برگرفته از تفسیر موضوعی منشور جاوید ، جلد اول ، ص ۲۰
#اعتقادی
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1