❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
آیا لازمه پذیرش توحید افعالى قبول جبر است؟
📌📌📌📌📌📌📌📌📌📌📌📌📌
بعضى از مفسران اهل تسنن که از نظر عقیده، تابع مذهب جبر هستند با آیه ۱۰۱ سوره«انعام» که مى فرماید: (او همه چیز را آفریده و به هر چیزى دانا است)؛ «وَ خَلَقَ کُلَّ شَیْء وَ هُوَ بِکُلِّ شَیْء عَلیمٌ» که خالقیت خدا را نسبت به همه چیز بیان مى کند براى مسلک جبر استدلال کرده اند، مى گویند:
اعمال و افعال ما نیز از اشیاء این جهان است؛ زیرا «شىء» به هر گونه موجودى گفته مى شود، خواه مادى یا غیر مادى، خواه ذات یا صفات، بنابراین هنگامى که مى گوئیم: خداوند آفریننده همه چیز است، باید بپذیریم که آفریننده افعال ما نیز هست و این جز جبر نخواهد بود.
ولى طرفداران آزادى اراده و اختیار، پاسخ روشنى براى این گونه استدلال ها دارند و آن این که:
خالقیت خداوند حتى نسبت به افعال ما منافاتى با اختیار ما ندارد؛ زیرا افعال ما را هم مى توان به ما نسبت داد و هم به خدا.
اگر به خدا نسبت دهیم به خاطر آن است که همه مقدمات آن را، او در اختیار ما گذاشته است، او است که به ما قدرت و نیرو و اراده و اختیار داده است، بنابراین، چون همه مقدمات از او است مى توان اعمال ما را به او نسبت داد و او را خالق آنها دانست.
ولى از این نظر که تصمیم نهائى با ما است، مائیم که از قدرت و اختیار خداداد استفاده کرده و یکى از دو طرف فعل یا ترک را انتخاب مى کنیم، از این جهت، افعال به ما نسبت داده مى شود و ما در مقابل آنها مسئول هستیم.
و به تعبیر فلسفى، در اینجا دو خالق، و دو علت، در عرض یکدیگر نیستند بلکه در طول یکدیگرند.
وجود دو علت تامّه در عرض هم معنى ندارد، اما اگر طولى باشند، هیچ مانعى نخواهد داشت.
و از آنجا که افعال ما لازمه مقدماتى است که خدا به ما داده است، این لوازم را هم مى توان به او نسبت داد و هم به کسى که افعال را انجام داده است.
این سخن، درست به آن مى ماند که شخصى براى آزمودن کارکنان خود آنها را در کار خویش آزاد بگذارد، و اختیار تمام به آنها بدهد و تمام مقدمات کار را فراهم سازد.
بدیهى است کارهائى که آنها انجام مى دهند از یک نظر کار رئیس آنها محسوب مى شود ولى این موضوع، آزادى و اختیار را از کارمندان سلب نمى کند، بلکه آنها در برابر کار خویش مسئولند. (۱)
تفسیر نمونه، آیت الله العظمی مکارم شیرازی، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و نهم، ج ۵، ص ۴۷۵.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
چرا خداوند به طور مستقیم گناهان بندگان را نمى بخشد و چه نیازى به وجود واسطه و شفیع است؟
📌📌📌📌📌📌📌📌📌📌📌📌📌
پاسخ :در پاسخ این سئوال می توان به دو وجه اشاره کرد:
۱ـ خداوند متعال جهان آفرینش را به بهترین وجه آفریده است «الّذى اَحسَنَ کُلَّ شَىء خَلَقه(۱) آن خدائى که هر چیز را به بهترین صورت آفریده است» جهان بر اساس نظام علّت و معلولى واسباب و مسببّات براى هدایت و رشد و تکامل انسانها آفریده شده است و نیازمندى هاى بشر به وسیله عوامل و اسباب عادى برآورده می گردد. فیوضات معنوى خداوند همانند هدایت مغفرت و آمرزش نیز بر اساس نظامى خاص بر انسانها نازل می شود و اراده حکیمانه خداوند بر این تعلق گرفته است که این امور به وسیله اسباب و علّتهاى معین به انسانها برسد. بنابراین همان گونه که درعالم مادّه نمى توان پرسید: چرا خداوند متعال زمین را به وسیله خورشید نورانى کرده و خود بى واسطه به چنین کارى دست نزده است در عالم معنا نیز نمى توان گفت چرا خداوند به واسطه اولیاى الهى مغفرت خویش را شامل حال بندگان نموده است؟ به همین جهت است که خداى متعال گناه کاران را ارشاد فرموده است که به درخانه رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) وعلاوه براین که خود طلب مغفرت کنند از آن بزرگوار هم بخواند که براى ایشان طلب مغفرت کند قرآن کریم مى فرماید: «و لو انهم اذ ظلموا انفسهم جاءُوک فاستغفرو الله واستغفر لهم الرسول لوجدو الله توابا رحیما»(۲)
«و اگر ایشان هنگامى که با ارتکاب گناه به خود ستم کردند نزد تو مى آمدند و از خدا آمرزش مى خواستند و پیامبر هم براى ایشان طلب مغفرت می کرد خدا را توبه پذیر مهربان مى یافتند.»
۲ـ حکمت دیگر شفاعت این است که مشیّت الهى این است که با اعطاى منزلت شفاعت به پیامبران و اولیاى الهى آنان را تکریم کند پذیرش دعا ودر خواست اولیاء نوعى تکریم و احترام به آنان است اولیاى خدا نیکوکاران، فرشتگان آسمانها و حاملان عرش که همه روزگار را به فرمانبردارى خدا گذرانده و از مدار عبودیّت الهى گام بیرون ننهاده اند شایسته تکریم هستند و چه احترامى بالاتر و برتر از اینکه دعاى آنان درباره بندگان شایسته رحمت ومغفرت الهى مستجاب شود.
(۱). سوره سجده، آیه ۷.
(۲). سوره نساء، آیه ۶۴.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
❇️ در انتظار منجی بشریت
✍️ عَن مُوسَی بنِ جَعفَرٍ(علیه السلام): طُوبَى لِشِيعَتِنا المُتَمَسّكينَ بِحَبلِنا في غَيبَةِ قائِمِنا، الثّابِتينَ عَلَى مُوالاتِنا وَالبَراءَةِ مِن أعدائِنا. أولئِكَ مِنّا وَنَحنُ مِنهُم، قَد رَضُوا بِنَا أئمَةً، وَرَضِينَا بِهِم شيعَةً، فَطُوبَى لَهُم، ثُمّ طُوَبى لَهُم، هُم وَاللهِ مَعَنا في دَرَجَتِنا يَومَ القيامَةِ. [ملامحسن فیض کاشانی، نوادرالأخبار، ص 250]
از امام کاظم(علیه السلام) روایت شده که فرمود: خوشا به حال شیعیان ما که در زمان غیبتِ قائم ما، پیرو ما هستند و همچنان بر دوستی ما، ثابت و از دشمنان ما بیزارند.
آنها از ما و ما از آنها هستیم؛ آنها ما را به عنوان امامان خود برگزیده و ما نيز آنها را شیعیان خود میدانیم، پس خوشا به حال آنها و باز خوشا به حال آنها، به خدا سوگند آنها روز قیامت همنشینان ما خواهند بود.
برای سلامتی و تعجیل در ظهورش، صلوات بفرستید.
#معارف_اعتقاری
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
🔵❓آیا شانس در اسلام جایگاهی دارد؟
🌿 شانس، اگر به معنای واقعه اتفاقی و تصادفی باشد، دین اسلام آنرا تایید نمیکند.
🌹زیرا از نظر اسلام هیچ رویدادی اتفاقی و تصادفی نیست بلکه همه امور جهان طبق قانون علت و معلول انجام می شود.
ما چون علت یک پدیده را نادیده میگیریم و یا از آن بی اطلاع هستیم آن را شانسی و تصادفی تلقی می کنیم.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
🔴 برخی میگویند که امام زمان (عجّلاللهفرجهالشریف) اولین کاری که میکنند با علما و مراجع تقلید برخورد می کند و آنها را به قتل می رساند؟
🔹 اولا واژه علما شامل عالمان تمامی ادیان می شود (همانند یهودیان، مسیحیان، فرقههای مختلف و اهل تسنن) و انحصار در عالمان شیعه ندارد.
🔹 ثانیا امروزه نیز برخی عالمان فِرق اسلامی با استدلال به آیات قرآن و تفسیر و تاویل نادرست خود تلاش می کنند تا سنت پیامبر و اهل بیت (علیهمالسلام) را طوری دیگر جلوه بدهند. نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت کینه ای دیرینه دارند و منکر حقانیت و ولایت انها هستند.
🔹 اگر چنین عالمانی در زمان ظهور نیز باشند، با حضرت مخالفت خواهند کرد و بعید نخواهد بود که مصداق بسیاری از اینگونه روایات، علمای ناصبیها و وهابیون باشند.
🔹 درحالیکه علما و دانشمندان و مراجع تقلید شیعه، اندیشههایشان برگرفته از اندیشه اهل بیت (علیهمالسلام) و از شاگردان آن مکتب هستند.
🔹 همچنین مراجع و علمای شیعه ، کسانی هستند که مردم را به سوی حقیقت هدایت و راهنمایی میکنند و حضرت مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف) و قیام و آرمان حضرت را به آنان معرفی میکنند.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
آخرالزمان (2).mp3
3.46M
💢 دو نوع مواجهه با علائم ظهور‼️
♦️وظیفه ما چیست؟
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
وجود روح در عالم برزخ چگونه است؟
📌📌📌📌📌📌📌📌📌📌📌📌📌
درمورد زندگى برزخى، تصویرهاى مختلفى ذکر شده است که روشن ترین آنها آن است که: روح انسان بعد از پایان زندگى این جهان، در اجساد لطیفى قرار مى گیرد که از بسیارى از عوارضِ این ماده کثیف بر کنار است و چون از هر نظر شبیه این جسم است، به آن «قالب مثالى» یا «بدن مثالى» مى گویند که نه به کلى مجرد است، و نه مادى محض، بلکه داراى یک نوع «تجرد برزخى» است.
بعضى از محققان آن را تشبیه به وضع روح در حالت خواب کرده اند که: در آن حال، ممکن است با مشاهده نعمت هائى به راستى لذت ببرد و یا بر اثر دیدن مناظر هولناک معذب و متألم شود آنچنان که گاه واکنش آن در همین بدن نیز ظاهر مى شود و به هنگام دیدن خواب هاى هولناک، فریاد مى کشد، نعره مى زند، پیچ و تاب مى خورد، بدن او غرق عرق مى شود.
حتى بعضى معتقدند: در حال خواب، به راستى روح با قالب مثالى فعالیت مى کند و حتى بالاتر از آن معتقدند: روح قوى در حال بیدارى نیز مى تواند همان تجرد برزخى را پیدا کند، یعنى از جسم جدا شده و با همین قالب مثالى به میل خود، و یا از طریق خواب هاى مغناطیسى در جهان سیر کند و از مسائلى با خبر گردد.
بلکه بعضى تصریح مى کنند: قالب مثالى در باطن بدن هر انسانى هست، منتها به هنگام مرگ و آغاز زندگى برزخى، جدا مى شود و گاه در همین زندگى مادى دنیا نیز امکان جدائى ـ چنان که گفتیم ـ براى او حاصل مى شود.
حال اگر تمام این مشخصات را براى قالب مثالى نپذیریم، اصل مطلب را نمى توان انکار کرد؛ چرا که در روایات بسیارى به آن اشاره شده و از نظر دلیل عقل نیز هیچگونه مانعى ندارد.(۱)
(۱). مرحوم «علامه مجلسى» ضمن بیان این مطلب در «بحار الانوار» تصریح مى کند: تشبیه حالت برزخ به حالت رویا و خواب در بسیارى از اخبار وارد شده، و حتى امکان دارد نفوس قویه عالیه، داراى جسدهاى مثالى متعددى باشند، و به این وسیله روایاتى که مى گوید: امامان نزد هر کس در حال جان دادن حاضر مى شوند، نیاز به توجیه و تفسیرى نخواهد داشت (بحار الانوار، جلد ۶، صفحه ۲۷۱).
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam