👹 چهرهاى به نام «كینیاز دالگوركى» از شاهزاده های روسى كه در زمان قاجاریه در ایران زندگى مىكرد از طرف دولت پادشاهى تزارى مأموریت داشت تا دست به ساختن فرقههاى مذهبى بزند و از این طریق بین مردم اختلاف بیفكند و از قدرت و صولت اسلام و روحانیت در میان مردم بكاهد. او پس از ورود به ایران به ظاهر مسلمان شد و در سلك طلبگى در آمد و به تحصیل علوم دینى پرداخت. وى سالها در حوزههاى علمیه ایران و پس از آن در عراق، در درسهاى بزرگان و علماى متعددى شركت كرد و در علوم دینى به مراتب و درجات بالایى دست یافت.
🔥از جمله اساتیدى كه دالگوركى در درس وى شركت مىكرد سید كاظم رشتى بود. در همین درس بود كه او مهره مناسبى را براى اهداف خویش پیدا كرد و با او طرح دوستى ریخت و بسیار گرم گرفت و روابط بسیار نزدیكى برقرار كرد. این فرد یكى از شاگردان سید كاظم رشتى به نام «سید علىمحمد شیرازى» بود كه بعدها به «سید علىمحمد باب» شهرت یافت. دالگوركى او را مهره بسیار مناسبى براى مقاصد خود تشخیص داد و بیش از همه خود را به او نزدیك كرد. سید علىمحمد اهل قلیان بود و او از این فرصت استفاده مىكرد و گاهى بر آتش قلیان مقدارى حشیش مىگذاشت و نتیجتاً حالت نشئگى به وى دست مىداد. دالگوركى در عالم نشئگى مطالبى را به سید القا مىكرد. كمكم به سید علىمحمد گفت كه شما نماینده امام زمان(علیه السلام)هستید و من به شما و مقام بسیار والایتان واقفم و ایمان دارم! در اثر این القائات و تحت تأثیر مواد مخدر كمكم خود سید علىمحمد هم این مطلب باورش شد و در همان عوالم نشئگى و حالت نیمه مستى حرف هایى زد و ادعاهایى مطرح كرد و سرانجامِ كارها و داستان او به پایه گذارى فرقه «بابیت» و «بهائیت »منجر شد.
🌙 سید علىمحمد شیرازى تحصیلات مقدماتى خود را در مكتبخانه و نزد استادى به نام شیخ عابد گذراند و چون در همان ابتداى كودكى پدرش را از دست داده بود به همراه دایى خود به بوشهر رفت و در آنجا مدتى به كار تجارت مشغول بود. وى در كنار تجارت به تحصیل علوم عربى پرداخت، ولى اعتناى زیادى به علوم متداول آن زمان نداشت و بیشتر به خواندن دعا و اذكار و ریاضتهاى صوفیانه اهتمام داشت. او در هواى گرم تابستان بوشهر ساعتها بالاى پشتبام زیر آفتاب مىایستاد و به خواندن برخى دعاها و اوراد مشغول مىشد. طبق نظر برخى نویسندگان، همین كار او موجب برخى اختلالات فكرى در وى شده بود. وى بعداً به كربلا رفت و حدود دو سال در درس سید كاظم رشتى كه در آن زمان رئیس طایفه شیخیه بود شركت كرد. آشنایى او با كینیاز دالگوركى مربوط به همین زمان است. سید علىمحمد شیرازى پس از این دو سال و تحت تأثیر القائات كینیاز دالگوركى ادعاهایى را مطرح ساخت.
☀️ به علت اختلافاتى كه در سخنان و تعبیرهاى او وجود دارد ادعاهایش تا حدودى در پرده ابهام باقى مانده، ولى با ملاحظه كتابها و نوشتههایش مىتوان فهمید كه او حداقل پنج بار ادعاى خود را تغییر داده است. ابتدا ادعاى «ذِكریّت» مىكرد، كه به سید ذكر مشهور شد. بعد ادعاى «بابیت» داشت و ادعا مىكرد كه با امام زمان(علیه السلام) رابطه دارد و باب آن حضرت است و مردم مىتوانند از طریق او با امامزمان(علیه السلام) كه در پس پرده غیبت است ارتباط برقرار كنند. سپس پا را فراتر گذاشت و ادعاى «مهدویت» كرد و گفت اصلا من خود امام زمان هستم. اما ادعاهاى او در این حد نماند و پس از ادعاى مهدویت، مدعى «پیامبرى» و آوردن شریعت و كتاب آسمانى جدید شد. ادعاى پنجم او نیز چنان كه از برخى كلمات وى استفاده مىشود، «الوهیت» و «خدایى» بوده است!
🏛 شروع ادعاهاى او از سال 1260ق (1844م) بود و شش سال بعد و پس از فراز و نشیبها و آشوبها و غائلههایى كه این ادعاها به همراه داشت، سید علىمحمد شیرازى در شعبان 1266ق به دستور امیركبیر، وزیر ناصرالدین شاه قاجار (كه در آن موقع حاكم تبریز بود) در تبریز تیرباران شد.
🕹 آرى ریشه و اساس پیدایش دم و دستگاه و تشكیلات «بهائىگرى» به یك شاهزاده جاسوس تزار روس باز مىگردد كه اصلا به قصد فرقه سازى و اختراع مذهب و پاشیدن تخم تفرقه در میان مسلمانان وارد ایران شده بود.
منبع: در جست و جوی عرفان اسلامی، مرحوم آیت الله مصباح
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
بهائیت، فساد، جاذبه های جنسی
🔵تشکیلات بهائی در جهت جذب افراد مخصوصا جوانان به بهائیت از ترفندهاوشگردهای مختلفی از جمله جاذبه های جنسی استفاده میکنندکه این خود سبب ترویج فسادوبی حیایی وتغییرسبک زندگی در سرزمین های اسلامی میشود.
به عنوان نمونه:
⬅️تشکیلات بهائیت پس از استقرار نیروهای آمریکا در عراق تحرکات مشکوکی را برای ترویج این آیین خرافی در این کشور آغاز کردند گفته میشود این نیروها در این نیروها یک محفل ملی در بغداد و چهار محفل ملی دیگر در شهرهای بصره موصل را اندازی کردند بنا بر طرح یکی از رهبران ارشد این فرقه قرار است نیروهای اعزامی با استفاده از ابزارهایی چون جاذبه های جنسی اقدام به جمعآوری طرفدار برای فرقه خود کنند.
جریان شناسی ص 142
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پندانـــــــه
آن كس كه تفكر ندارد به نجات نزديکتر است،
تا كسى كه تفكراتش را به انحراف كشيدهاند.
📚 استاد صفائی حائری
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
🔴 قابل تامل
📛مغازهدار محل، هر روز، صبح زود ماشین سمندش را در پیاده رو پارک میکند، مردم مجبورند از گوشه خیابان رد شوند.
📛#سوپرمارکتی، نصف بیشتر اجناس مغازه اش را بیرون چیده، راه برای رفت و آمد سخت است.
📛 #کارمند_اداره، وسط ساعت کاری یا صبحانه میل میکند، یا به ناهار و نماز میرود و یا همزمان با مراجعه ارباب رجوع کانالهای تلگرام و اینستاگرامش را چک میکند.
📛بساز بفروش، تا چشم صاحبان آپارتمان را دور میبیند، لولهها و کابینت را از جنس چینی نامرغوب میزند در حالی که پولش را پیشتر گرفته است.
📛 #کارمند_بانک، از وسط جمعیتی که همه در نوبت هستند به فلان آشنای خود اشاره میزند تا فیش را خارج از نوبت بیاورد تا کارش راه بیوفتد!
📛#استاد_دانشگاه، هر جلسه بیست دقیقه دیر میاد و قبل از اتمام ساعت، کلاس را تمام میکند جالبتر اینکه مقالات پژوهشی دانشجویان را به نام خودش چاپ میکند.
📛#دانشجو پول میدهد، تحقیق و پایان نامه را کپی شده میخرد و تحویل دانشگاه میدهد تا صاحب مدرک شود.
📛 #پزشک، بیمار را در بیمارستان درمان نمیکند تا در مطب خصوصی به او مراجعه کند و یا به همکار دیگر خود پاس میدهد تا بیمار جیب خالی از درمانگاه خارج شود.
💢همه اینها شب وقتی به خانه می آیند، هنگامی که تلگرام را باز میکنند از #فساد، رانت، #بی_عدالتی، #تبعیض و #گرانی سخن میگویند و در اینستاگرام پستهای روشنفکری را لایک میکنند.
💢همه هم در ستایش از #نظم و قانونمداری در اروپا و آمریکا یک خاطره دارند اما وقتی نوبت خودشان میرسد، آن میکنند که میخواهند.
🗨 جامعه با من و تو، ما میشود، قبل از دیگران به خودمان برسیم.
#سبک_زندگی_توحیدی
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
⭕️ سوال
⁉️ چرا خداوند ما را به این دنیای پر از گناه و سختی آورد؟
🔰 پاسخ
این سوال مثل این می ماند که بگوییم چرا معلم درس می دهد یا چرا باران می بارد؟!
بله کار معلم درس دادن است و کار باران باریدن است.
خداوند هم خالق است و کار خالق خلق کردن است.
لذا این سوال به این صورت اشتباه می باشد
اما نکاتی را در این رابطه که چرا به این دنیا آمدیم بیان می کنیم که خالی از لطف نیست.
1️⃣ زندگی حقیقی در سرای آخرت
🔸 اولین نکتهی که انسان مومن باید به آن توجه کند غیر حقیقی بودن زندگی دنیا است. خداوند در قرآن میفرماید: « وَمَا هَٰذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَآ إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ؛[عنکبوت/۶۴] اين زندگى دنيا چيزى جز سرگرمى و بازى نيست؛ و زندگى واقعى سراى آخرت است، اگر مى دانستند!»
انسان عاقل هرگز خود را برای بازی و سرگرمی به دردسر نمیاندازد، نگاهش به جهان واقعی و حقیقی است و از امور دنیا به راحتی گذر میکند.
2️⃣ دنیا مزرعه آخرت
🔸 گرچه زندگی دنیا نسبت به آخرت غیرحقیقی است؛ اما از طرفی مهمترین عاملی که سبب داشتن آخرتی بهتر خواهد شد، انجام اعمال صالح در دنیاست. بنابراین انسان مومن نباید به دنیا به چشم مکانی بیفایده و به درد نخور نگاه کند. امام علی علیهالسلام به کسی که دنیا را مذمت میکرد، فرمودند: «مَتْجَرُ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ اكْتَسَبُوا فِيهَا الرَّحْمَةَ وَ رَبِحُوا فِيهَا الْجَنَّةَ؛ جايگاه تجارت دوستان خداست، كه در آن رحمت خدا را به دست آوردند، و بهشت را سود بردند.» بنابراین مومن باید به دنیا به عنوان مهمترین وسیله برای رسیدن به بهشت نگاهی مثبت داشته باشد.
3️⃣ اختیار و آزمایش انسان
🔹 انسان دارای اختیار است و تنها راه تشخیص انسانهای خوب و بد و جدا کردن آنها آزمایش و امتحان است. دنیا محلی است که انسانها در آن آزمایش میشوند و هر کس با اختیار خود مسیر سعادت یا شقاوت را انتخاب میکند. این امتحانات و بلاءها انسان را رشد میدهد و او را به قرب الهی نزدیک میکند. هدف از امتحان رشد انسان است نه سقوط او. درست است که امکان سقوط هم هست اما حقیقت دنیا برای صعود انسان آفریده شده. کسی که با توکل به خداند به وظایف خود عمل کرده هیچگاه سقوط نمیکند و خداوند دستگیر اوست.
4️⃣ اعتماد به اراده الهی
🔸 خداوند حکیمترین موجود و دلسوزترین فرد نسبت به انسان است. بدون شک اگر حضور انسان در دنیا به ضرر او بود. خداوند حکیم و مهربان هیچگاه انسان به دنیا نمیآورد. یقین بدانید خداوند بیش از خود انسان به دنبال بهشتی کردن اوست. پس انسان را کمک میکند. تنها کسانی که لجاجت دارند از بهشت خدا محروم شده و به جهنم سقوط میکنند.
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
#موسسه_کلامی_احیاء با همکاری سازمان تبلیغات همدان برگزار میکند:
#کارگاه
آشنایی با جغرافیای مسیحیت تبشیری در ایران [مطالعه موردی همدان]
با حضور استاد کاشانی از حوزه علمیه قم ویژه مبلغان و ائمه جماعات همدان
زمان: پنجشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۹ صبح
مکان: میدان فلسطین، سازمان تبلیغات اسلامی.
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
💢 روایتی خواندنی از اهتمام دو مرجع تقلید به نظم و دروس حوزوی
آیت الله شب زنده دار در درس خارج:
🔹 به حضرت آیت الله سبحانی بابت وفات همسر مکرمه شان تسلیت می گوییم؛ «حقیقتاً آیتالله سبحانی برای روحانیت و عزت روحانیت، آیتی هستند. ایشان از سالیان جوانیشان تا به امروز خدمات نافعی دارند. ایشان دارای تألیفات متعدد هستند. اگر چه مناسب بود بحث را تعطیل میکردیم و در تشییع جنازهی آن مخدرهی معظمه شرکت میکردیم اما سجیهی خود آیتالله سبحانی اهتمام فراوان به درس و تعطیل نشدن محافل بحث و درس است. و شنیدم دیروز هم با اینکه همسرشان به رحمت خدا رفته بود و ایشان عزادار بودند به درس تشریف آوردند و درس گفتند.
🔹این اهتمام ایشان به درس خیلی مهم است که دارند و زندگی ایشان نیز منظم است. تقریباً همیشه رأس ساعت 9 میخوابند و این همه تألیفات کثیره مفیدهای که دارند واقعاً جز تنظیم وقت و توفیق الهیای که خدای متعال به ایشان عطا فرموده منشأ دیگری ندارد.
🔹این اهتمام به درس را آیتالله نوری همدانی نیز دارند. استادمان گفتند یکی از کسانی که خیلی در آمدن، منظم بود، آیتالله نوری بودند کما این که آیتالله سبحانی هم خیلی در وقت منظم بودند و سر وقت در درسشان حاضر میشدند.
🔹استادمان گفت: یک روزی آقای نوری بر خلاف عادت چند دقیقهای – شاید حدود 3 تا 5 دقیقه - دیر آمدند و بعدش عذر خواستند و فرمودند: یک طفل شیرخواری داشتیم که از دنیا رفت. رفتیم او را دفن کردیم و آمدیم برای درس. این مقدار که چند دقیقهای دیر آمدیم به خاطر این بود که رفتیم او را دفن کردیم و چند دقیقهای طول کشید».
🟢 شبی که امام هادی(ع) بساط میگساری متوکل را به هم ریختند
◾️ سوم رجب سالروز شهادت حضرت امام علی النقی الهادی(ع) تسلیت باد!
🔹متوکل یک شب بیخبر و بدون سابقه، عدهای از دژخیمان خود را فرستاد به خانه امام هادی علیه السلام که خانهاش را تفتیش و خود امام را هم حاضر نمایند. متوکل این تصمیم را در حالی گرفت که بزمی تشکیل داده مشغول میگساری بود. مأمورین سرزده وارد خانه امام شدند و امام را به حضور متوکل بردند.
🔹وقتی که امام وارد شد، متوکل در صدر مجلس بزم نشسته مشغول میگساری بود. دستور داد که امام پهلوی خودش بنشیند. امام نشست. متوکل جام شرابی که در دستش بود به امام تعارف کرد. امام امتناع کرد و فرمود: «به خدا قسم که هرگز شراب داخل خون و گوشت من نشده، مرا معاف بدار».
🔹متوکل قبول کرد، بعد گفت: «پس شعر بخوان و با خواندن اشعار نغز و غزلیات آبدار محفل ما را رونق ده». فرمود: «من اهل شعر نیستم و کمتر، از اشعار گذشتگان حفظ دارم». متوکل گفت: «چارهای نیست، حتما باید شعر بخوانی».
🔹امام شروع کرد به خواندن اشعاری که مضمونش این است:
👈 «قلههای بلند را برای خود منزلگاه کردند، و همواره مردان مسلح در اطراف آنها بودند و آنها را نگهبانی میکردند، ولی هیچ یک از آنها نتوانست جلو مرگ را بگیرد و آنها را از گزند روزگار محفوظ بدارد».
👈 «آخرالامر از دامن آن قلههای منیع و از داخل آن حصنهای محکم و مستحکم به داخل گودالهای قبر پایین کشیده شدند، و با چه بدبختی به آن گودالها فرود آمدند!».
👈 «در این حال منادی فریاد کرد و به آنها بانگ زد که: کجا رفت آن زینتها و آن تاجها و هیمنهها و شکوه و جلالها؟».
👈 «کجا رفت آن چهرههای پرورده نعمتها که همیشه از روی ناز و نخوت، در پس پردههای الوان، خود را از انظار مردم مخفی نگاه میداشت؟».
👈 «قبر عاقبت آنها را رسوا ساخت. آن چهرههای نعمت پرورده عاقبة الامر جولانگاه کرمهای زمین شد که بر روی آنها حرکت میکنند!».
👈 «زمان درازی دنیا را خوردند و آشامیدند و همه چیز را بلعیدند، ولی امروز همانها که خورنده همه چیزها بودند مأکول زمین و حشرات زمین واقع شدهاند!».
🔹نشئه شراب از سر میگساران پرید. متوکل جام شراب را محکم به زمین کوفت و اشکهایش مثل باران جاری شد. به این ترتیب آن مجلس بزم درهم ریخت و نور حقیقت توانست غبار غرور و غفلت را، ولو برای مدتی کوتاه، از یک قلب پرقساوت بزداید.
📝 استاد مطهری، داستان راستان، ج۱، ص۱۰۷-۱۰۳ (با تلخیص)
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
امام هادی علیه السلام:
مَنْ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلاَ تَأْمَنْ شَرَّهُ
هر كه براى خود شخصيّت و ارزشى قائل نشود از گزند او خاطر جمع مباش!
تحف العقول ج۱ ص۸۸۱
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
120K
⭕️ سوال
⁉️ آیا فقیر بودن در اسلام یک مزیت است چرا برخی بزرگان از ثروت اندوزی فرار می کردند؟ برای قیامت چگونه است؟ آیا یک مزیت حساب می شود؟
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
امام_هادی_علیهالسلام_دهمین_پیشوای_آسمانی.pdf
4.6M
📗امام هادی علیهالسلام دهمین پیشوای آسمانی
📝مولف:سید حمید موسوی گرمارودی
تعداد صفحات:۱۲۲
زبان:فارسی
🔹توضیح:
در این کتاب سعی شده ضمن بیان داستانهای کوتاهی از زندگی گرانقدر امام هادی علیه السلام، خواننده ی محترم با برخی از مهمترین ویژگیهای خاندان برگزیده الهی آشنا گردد. مانند: منتخب اللهی، عصمت و طهارت، علم و دانش، یگانه راه هدایت
لینک دانلود مستقیم
#امام_هادی_علیه_السلام
#فضائل_اهلبیت_علیهم_السلام
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
⁉️
آیا کسانی که مسلمان یا شیعه نیستند به جهنم میروند؟(کره زمین ۸ میلیارد جمعیت دارد ایا غیر ازمسلمانان، حتی دانشمندانی که مسلمان نبوده اند به جهنم میروند)
پاسخ👇👇
🔵اسلام دین حقى است که مورد پذیرش و تأیید عقل سلیم بوده، و دینى آسان و در دسترس است که دستیافتن به حقیقت آن امرى ممکن و آسان است، و براى دستیافتن به این حقیقت، دو حجت «ظاهر و باطن»؛ یعنى «پیامبران و اولیاى الهى و عقل» به انسان داده شده است.[1]
🔵اسلام با پلورالیزم دینى در تضاد کلى قرار دارد؛ زیرا پلورالیزم مبتنى بر این اصل است که عقاید گوناگون مساوى هستند و مسلمان و هندو و مسیحى و یهودى و... از شأن و منزلت مساوى برخوردارند و دلیلى بر بطلان هیچ عقیدهاى وجود ندارد؛ زیرا حقیقت دست نیافتنى است و دین هم امرى نسبى است که کاملاً مضمونى شخصى دارد و نه تنها حقیقت و محتواى آن دستنیافتنى است و فقط هر کس برداشت خود را از دین دارد، بلکه حقایق متعدد و راههاى فراوان و درست براى وصول به نجات و رستگارى وجود دارد.
❌چنین نظرى با دین اسلام که مجموعه اصول اعتقادات و فروع عملى و شرعى و اخلاقى است، کاملاً ناسازگار است.[2] با این وجود اسلام از نوعى تکثر سخن گفته و آن تکثر در مقام عمل؛ یعنى روادارى و مدارا با کسانى است که از حقیقت اسلام دو رهستند. به عبارت دیگر، مردمى که به دین اسلام ایمان نیاوردهاند، دو گروهاند:
📌گروهى که اصطلاحاً به جاهل مقصر و کافر معاند معروفاند؛ یعنى اسلام به آنها رسیده و آنان به حقانیت آن پى بردهاند، اما با لجاجت و سرکشى حاضر به پذیرش حق نیستند. اینگونه افراد کافر معاند و مستحق عذاب دوزخاند؛ زیرا حق و حقیقت را شناخته و به سوء اختیار خود و با علم و عمد با آن مخالفت میکنند. چنین گروهى که میتوانستند اهل نجات باشند، هر چند هم در ظاهر رفتار خوبى داشته باشد؛ چون حق را پوشانده و با حقیقت، عناد و لجاجت ورزیدهاند راه نجات را بر خود بسته، در نتیجه جایگاه خویش را انتخاب کردهاند.
📌گروهى که اصطلاحاً به جاهل قاصر معروفاند؛ یعنى یا اسلام و پیام آن به آنها نرسیده، و یا بسیار ناقص و غیر واقعى به آنها عرضه شده است، به گونهای که اسلام را در ردیف ادیان هند و چین و حداکثر یهودیت و مسیحیت میپندارند.
🔵روشن است که این گروه، چه در مناطق دور افتاده زمین زندگى کنند و چه در قاره اروپا و آمریکا و مهد تمدن باشند؛ چون در عدم ایمان خود مقصر نیستند، به عذاب جهنم گرفتار نمیشوند؛ زیرا عذاب، گرفتارى گناهکاران تقصیر کار است و کسانى که پیام اسلام و حقانیت آن به آنها نرسیده یا غیر واقعى رسیده است، علم به حقانیت دین اسلام ندارند و در عدم پذیرش، خود مقصر نیستند، تا گناهکار محسوب شوند.
❌متأسفانه چنان تبلیغات خلاف علیه اسلام زیاد است که هر گونه آزاداندیشى و حقیقتبینى را از بسیارى از مردم گرفته است، به گونهاى که نمیتواند حق را از باطل تشخیص دهند. واقعیت این است که علیرغم پیشرفتهاى سریع مادى، انسان معاصر از نظر معنویت پسرفته است و عامل آن نیز استکبار جهانى و رسانههاى تبلیغى و هنرى آن است که با تمام قوا در صدد تغییر و تحریف حقیقتاند. بنابراین، مردم بسیارى حتى در مهد تمدن، از اسلام و مکتب حیاتبخش اهلبیت(ع) بیخبر ماندهاند و از آن بدتر، اطلاعات نادرست و غیر واقعى از اسلام به آنها داده شده، به گونهاى که دین رحمت و محبت و عدالت، دین خشونت و ظلم و ناعدالتى معرفى گردیده است.
🔵بنابر نظر اسلام چنین افرادى اگر در دین و آیین خود - آنچه مبتنى بر فطرت است - صادق باشند؛ مثلاً از دروغ بپرهیزند و به کارهاى خلاف انسانیت تن در ندهند، اهل نجات میباشند و به رحمت الهى امیدوارند.
🔵این بحث درباره دانشمندان موحد و خداشناس که اسلام به آنها درست معرفى نشده و اهلسنت که حقیقت تشییع براى آنها تبیین نشده است، نیز صادق است.
✅به طور خلاصه؛ هر کسى که حقیقت به او نرسیده باشد و او نیز در این حقیقت مقصر نباشد، مستحق دوزخ نیست؛ زیرا دوزخ جایگاه گنهکاران است، نه کسانى که به حقیقت نادان هستند.[3]
[1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 25، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[2]. براى بحث تفصیلى درباره پلورالیزم دینى، ر. ک: فصلنامه کتاب نقد، شماره 4، پائیز 76، تحت عنوان پلورالیزم دینى و تکثرگرایى؛ گفتوگو با دکتر لگنهاوز
ن تحت عنوان «مفهوم نبوت را خراب نکنیم»؛ مقاله «آیت الله جوادى آملى و پلورالیزم دینى»؛ نصرى، عبدالله، یقین گمشده، انتشارات سروش، مصاحبه با هادى صادقى ص 319 - 427.
[3]. مطهرى، مرتضى، عدل الهى، بخش هشتم، ص 319 – 427، تهران، اسلامى؛ فصلنامه کتاب نقد، قراملکى، محمد حسن، مقاله «کافر مسلمان و مسلمان کافر».
#شبهه
#جهنم
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
97984259_1528815244.mp3
5.42M
🎧 #كليپ_صوتی | امام هادی علیهالسلام و جنگ روانی علیه خلیفه قدرتمند
💻 Farsi.Khamenei.ir