eitaa logo
معارف اعتقادی
2.7هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.8هزار ویدیو
462 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
❓❓❓❓❓🌷🌷🌷🌷 وجه جمع روایات مشوق تلاش براى روزى و روایاتى که منع از تلاش براى دنیا مى کند چیست؟ 👇👇👇👇👇📌📌📌📌 💐در پاسخ این سؤال باید به دو نکته توجه داشت: ۱ ـ دقت در منابع اسلامى نشان مى دهد: آیات و یا روایاتى که در نظر سطحى و ابتدائى ـ چه در این بحث چه در بحثهاى دیگر ـ متضاد به نظر مى رسند، هر کدام به یکى از ابعاد مسأله اى که داراى بعدهاى مختلفى است، نظر دارند که غفلت از این ابعاد، موجب توهم تناقض شده است. آنجا که مردم با ولع و حرص هر چه شدیدتر به دنبال دنیا و زرق و برق جهان ماده مى روند، و براى نیل به آن از هیچ جنایتى فروگذار نمى کنند، دستورات مؤکد و پشت سر هم وارد مى شود و آنها را به ناپایدارى دنیا و بى ارزش بودن مال و جاه، توجه مى دهد. و آنجا که گروهى به بهانه زهد، دست از کار و کوشش و تلاش مى کشند، اهمیت کار و کوشش به آنها گوشزد مى شود. برنامه رهبران راستین نیز باید چنین باشد که جلو افراط و تفریطها را به طرز شایسته اى بگیرند. آیات و روایاتى که تأکید مى کند: روزى در دست خدا است، و سهم و بهره هر کسى را خدا تعیین کرده در حقیقت براى پایان دادن به حرص و ولع و دنیا پرستى، و فعالیت بى قید و شرط و بى حد و مرز براى کسب درآمد بیشتر است، نه این که: هدف آن خاموش کردن شعله هاى گرم و داغ نشاط کار و کوشش براى زندگى آبرومندانه و مستقل و خود کفا است. و با توجه به این واقعیت، تفسیر روایاتى که مى گوید: بسیارى از روزى ها است که اگر شما هم به دنبال آن نروید به دنبال شما مى آید، روشن مى شود. 💐۲ ـ از نظر جهان بینى توحیدى همه چیز به خدا منتهى مى شود، یک خداپرست موحد راستین چیزى را از ناحیه خود نمى داند، بلکه هر موهبتى به او مى رسد، سرچشمه آن را از خدا مى بیند و مى گوید: «بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلى کُلِّ شَیْء قَدِیر»؛ (کلید همه خوبیها و نیکیها به دست تو است و تو بر هر چیزى قادر و توانائى).(۱) و به این ترتیب، او باید در هر مورد توجه به این حقیقت داشته باشد که حتى فرآورده هاى سعى و کوشش و فکر و خلاقیت او نیز ـ اگر درست بنگرد ـ از طرف خدا است، و اگر یک لحظه نظر لطفش برگرفته شود همه اینها خاموش مى گردد. او به هنگامى که بر مرکب سوار مى شود، مى گوید: «سُبْحانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنا هذا»؛ (منزه است خداوندى که این را مسخر ما ساخت).(۲) هنگامى که به نعمتى برسد، سرود توحید را سر مى دهد و مى گوید:«وَ ما بِنا مِنْ نِعْمَة فَمِنْکَ»؛ (هر نعمتى داریم از تو است اى خدا).(۳) و حتى هنگامى که یک گام مهم اصلاحى همچون پیامبران در مسیر نجات انسانها برمى دارد، مى گوید: «وَ ما تَوْفِیقِی إِلاّ بِاللّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ إِلَیْهِ أُنِیبُ»؛ (موفقیت من تنها از ناحیه خدا است، بر او توکل کردم، و به سوى او باز مى گردم).(۴) ولى آنچه مسلّم است در کنار همه این بحثها، اساس و پایه کسب روزى، تلاش و فعالیت صحیح، مثبت و سازنده و دور از هر گونه افراط و تفریط است، و اما روزى هائى که بدون تلاش به انسان مى رسد، جنبه فرعى دارد نه اساسى، و شاید به همین دلیل، على(علیه السلام) در کلمات قصارش در درجه اول، روزى هائى را ذکر مى کند که انسان به دنبال آن مى رود سپس آنها که به دنبال انسان مى آید: «یَا ابْنَ آدَمَ! الرِّزْقُ رِزْقانِ رِزْقٌ تَطْلُبُهُ وَ رِزْقٌ یَطْلُبُکَ»؛ (اى فرزند آدم روزى دو گونه است یکى آن روزى که تو به دنبال آن مى روى، و دیگرى آن روزى که به دنبال تو مى آید).(۵) (۱). آل عمران، آیه ۲۶. (۲). زخرف، آیه ۱۳. (۳). این جمله در تعقیبات نماز عصر در کتب دعا وارد شده است. (۴). هود، آیه ۸۸. (۵). نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره ۳۷۹. لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
❓❓❓❓❓❓❓❓📌📌📌 آیا یورش عمر به خانه علی و فاطمه(علیهما السلام) حقیقت ندارد؟ 📌📌📌📌📌📌👇👇👇👇 ◀️گرچه عده ای خواستند ظلم های آشکار به حریم اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه وآله) را کتمان کنند، ولی ماجرای یورش به خانه دختر پیامبر(صلی الله علیه وآله) روشن تر از آن است که از قلم بیفتد یا از صفحه تاریخ پاک شود. 📌چرا که در بسیاری از کتب معتبر حدیثی و تاریخی، با احتیاط و شرمندگی به گوشه ای از این واقعه تأسف انگیز اشاره شده، در عین حالی که در مورد ظلم های به اهل بیت(علیهم السلام) عده ای از مورخین و محدثین بنابر هر دلیلی بنای بر سانسور و بعضاً کتمان کاری داشته اند، ولی باز هم نتوانستند تمامی آنچه در صدر اسلام و بعد از آن اتفاق افتاده را مخفی کنند. 📌یکی از وقایع تأسف آور، یورش خلیفه دوم به خانه دختر پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) بعد از وفات پیامبر است که منجر به آتش زدن درب خانه نیز شد. لذا آنچه در مورد خلیفه دوم در کتب اهل سنت آمده، این است: «و معه قبس من نار»؛ (شعله ای از آتش به همراه عمر بود).(۱) و عمر تا به درب منزل رسید گفت: درب را باز کن و گرنه درب را بر روی شما به آتش می کشم ... آنگاه آتش را بر درب خانه ا فکند و آن را سوزانید.(۲) ◀️در باب استغاثه حضرت زهرا(علیها السلام) نیز آمده است که: عمر به همراه عده ای به طرف خانه علی(علیه السلام) آمده و درب را کوبید، فاطمه(علیها السلام) با شنیدن سر و صدای جمعیت با صدای ناله و گریه فریاد زد! یا رسول الله این چه مصیبتی است که پس از تو از پسر خطاب و ابوقحافه می بینم، که عده ای با شنیدن ناله فاطمه(علیها السلام) آنجا را ترک کردند، امّا عمر با تعدادی از جمعیت در آنجا باقی ماندند، که عمر قسم یاد کرد و گفت: به خدا سوگند خانه را بر روی شما به آتش می کشم، مگر آنکه برای بیعت خارج شوید.... آنگاه آتش بر درب خانه افکند و آن را سوزانید.(۳) یا در روایتی آورده اند که: قالت فاطمه(علیها السلام) یا بن خطاب؟ اجئت لتحرق دارنا؟ ! قال: نعم. « فاطمه فرمود : ای پسر خطاب ، آمده ای تا خانه ما را به آتش بکشی؟! عمر گفت: بله».(۴) ◀️سلیم بن قیس در کتابش می نویسد: وقتی که عمر به در خانه علی و فاطمه(علیها السلام) رسید، فاطمه پشت در نشسته بود، عمر درب را کوبید و گفت: درب را باز کنید. فاطمه(علیها السلام) فرمود: ای عمر ما را در غم از دست دادن رسول خدا تنها بگذار، با ما چه کار دارید?(۵) نتیجه: 📌بنا بر آنچه مسلم است، حضرت زهرا(علیها السلام) هنگام هجوم عمر به خانه علی(علیه السلام) در خانه حضور داشتند، که با شنیدن صدای عمر و همراهانش درب را بستند و حتّی احتمال هم نمی دادند که با وجود تنها یادگار پیامبر(صلی الله علیه وآله) یعنی خودشان، یورش صورت بگیرد که متأسفانه این جسارت صورت گرفت و منجر به آتش زدن درب خانه شد. (۱). تاریخ طبری ج۳، ص ۱۰۱؛ مصنف ابن ابی شیبه، ج ۷، ص۴۳۲؛ العقد الفرید، ج ۴، ص ۲۶۰؛ انساب الاشراف ج۲، ص ۲۶۸. (۲). الامامه و السیاسة، ج ۱، ص ۱۲. (۳). الامامه و السیاسة، ج ۱، ص ۱۲. (۴). تاریخ ابی الغداء، ج۱، ص ۱۵۶. (۵). کتاب سلیم بن قیس، ص ۸۶۴. لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
🔴 پنج مغالطه پیرامون دفاع از بی‌حجابی ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
targol_roghie.pdf
6.06M
🔷کتاب ترگل☝ ◀کتابی عالی برای دفاع عقلانی از حجاب ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
475_73607.pdf
1.12M
🔷کتاب راز یک فریب☝ ◀از بهترین کتب درباره زن و حجاب ایتا🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam
✅ سلسله نشست‌های یادبود فیلسوف و متفکر برجسته، حضرت آیت الله مصباح یزدی (ره) و تبیین ابعاد فکری ایشان ◽️با همکاری نهادهای علمی فرهنگی کرمانشاه و موسسه کلامی همدان ☘ نشست اول با حضور اساتید بزرگوار: 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی کریمی، از اعضای هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) با موضوع «فلسفه وحی و نبوت» 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمدی، با موضوع بررسی آثار آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر آثار تفسیری ایشان 📣 چهارشنبه ۱۷ دیماه ⏰ ساعت ۱۹ 🔹 شما فرهیخته گرامی نیز جهت شرکت در این نشست‌ دعوت هستید. 🔻با کلیک بر لینک زیر به عنوان میهمان وارد شوید👇👇 https://www.skyroom.online/ch/seraj_smc/kermanshah
معارف اعتقادی
✅ سلسله نشست‌های یادبود فیلسوف و متفکر برجسته، حضرت آیت الله مصباح یزدی (ره) و تبیین ابعاد فکری ایشا
ان شاالله تا دقائقی دیگر نشست مجازی یادبود علامه مصباح و تبیین اندیشه های کلامی ایشان آغاز خواهد شد. 🔻با کلیک بر لینک زیر به عنوان میهمان وارد شوید👇👇 https://www.skyroom.online/ch/seraj_smc/kermanshah
فلسفه وحی و نبوت در اندیشه علامه مصباح.pptx
618.8K
📚 پاورپوینت فلسفه وحی و نبوت در اندیشه علامه مصباح یزدی خلاصه نشست تبیین اندیشه های کلامی فقیه و حکیم مجاهد آیت الله مصباح یزدی رضوان الله تعالی علیه. با ارائه وبیناری استاد معظم مصطفی کریمی.
فلسفه وحی نبوت در اندیشه علامه مصباح.docx
103.6K
📚 فلسفه وحی و نبوت در اندیشه علامه مصباح یزدی ارائه شده در نشست تبیین اندیشه های کلامی فقیه و حکیم مجاهد آیت الله مصباح یزدی رضوان الله تعالی علیه. با ارائه وبیناری استاد معظم مصطفی کریمی.
معارف اعتقادی
✅ سلسله نشست‌های یادبود فیلسوف و متفکر برجسته، حضرت آیت الله مصباح یزدی (ره) و تبیین ابعاد فکری ایشا
💠 از همه عزیزان همراه که در نشست وبیناری یادبود علامه مصباح یزدی و تبیین اندیشه های کلامی آن مرحوم شرکت کردند سپاس وافر به عمل می آید. 🔹باتشکر از اساتید محترم و دست اندرکاران معزز نهادهای علمی فرهنگی کرمانشاه و همدان که در برگزاری این نشست خوب ایفای نقش کردند. 🔹 ان شاالله این نشست ها ادامه خواهد یافت و شاهد حضور بیشتر شما فرهیختگان ارجمند خواهیم بود.
صوت نشست ۱۱ (نشست اول آیت الله مصباح یزدی).mp3
12.92M
✅ صوت نشست ۱۱ 🔹سلسله نشست‌های یادبود فیلسوف و متفکر برجسته، حضرت آیت الله مصباح یزدی (ره) و تبیین ابعاد فکری ایشان به همت مراکز علمی کرمانشاه و ☘ نشست اول 🔹بخش اول ▫️حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی کریمی، از اعضای هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) با موضوع «فلسفه وحی و نبوت» 📣 چهارشنبه ۱۷ دیماه 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر کرمانشاه --------------------------------- 💠 @kalamkermanshsh ---------------------------------
باهمکاری حوزه علمیه الزهراء برگزار می کند: 💠 دوره آموزشی جریان شناسی فکری احزاب و گروه های سیاسی زاویه دار در ایران ✅ با تدریس مولف و استاد شاخص جریان شناسی حوزه علمیه قم حجت الاسلام و المسلمین مصطفی اسکندری 🔻با اعطاء گواهینامه حضور در دوره 🔹 حضور برای عموم و آزاد است. با کلیک بر لینک زیر به عنوان میهمان وارد شوید👇👇 https://www.skyroom.online/ch/milad3157/eskandary
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓❓❓❓❓🌷🌷🌷🌷 چه آیاتى در قرآن دلالت بر مختار بودن معصوم مى کند؟ 👇👇👇👇👇📌📌📌 ◀️با مراجعه و تدبر در قرآن در مى یابیم که آیات قرآن به مختار بودن معصوم در ترک گناه صحّه گذارده است; اینک به برخى از آیات اشاره مى کنیم: 🌷الف) «قُلْ أَغَیْرَ اللهِ أَتَّخِذُ وَلِیّاً فاطِرِ السَّماواتِ وَاْلأَرْضِ وَهُوَ یُطْعِمُ وَلا یُطْعَمُ قُلْ إِنِّی أُمِرْتُ أَنْ أَکُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ وَلا تَکُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِکِینَ * قُلْ إِنِّی أَخافُ إِنْ عَصَیْتُ رَبِّی عَذابَ یَوْم عَظِیم»(۱)؛ (بگو اى پیامبر! آیا غیر از خدا را به یارى و دوستى برگزینم؟ (در صورتى که) آفریننده آسمان ها و زمین خداست. او به خلق، طعام و روزى مى خوراند و خود از طعام بى نیاز است. بگو اى رسول! من مأمورم اولین کسى باشم که تسلیم حکم خداست؛ از کسانى که به خدا شرک ورزیده اند مباش. بگو اگر من نافرمانى کنم، از عذاب آن روز بزرگ سخت مى ترسم.) صریح آیه آن است که پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) از معصیت مى ترسد; زیرا منجر به عذاب قیامت مى گردد. او اگر قدرت بر معصیت نداشت چگونه ممکن بود که از معصیت خوف داشته باشد.؟! 🌷ب) «وَلا تَدْعُ مِنْ دُونِ اللهِ ما لا یَنْفَعُکَ وَلا یَضُرُّکَ فَإِنْ فَعَلْتَ فَإِنَّکَ إِذاً مِنَ الظّالِمِینَ»(۲)؛ (وغیر از خداى یکتا هیچ یک از این خدایان باطل که به حال تو سود و ضررى ندارد، به خدایى مخوان و گرنه از ستمکاران خواهى بود.) کسى که اختیارندارد، آیاصحیح است که درباره او گفته شود: «اگرانجام دهى...»؟ 🌷ج) «قُلْ إِنَّما أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللهَ وَلا أُشْرِکَ بِهِ إِلَیْهِ أَدْعُوا وَإِلَیْهِ مَآبِ»(۳)؛ (به آن ها بگو: من مأمورم که خداى یکتا را بپرستم و هرگز کسى را شریک او قرار ندهم و خلق را به سوى او دعوت مى کنم و بازگشتم به سوى اوست.) پر واضح است، کسى که اختیارى از خود ندارد، صحیح نیست که به کارى مأمور شود. 🌷د) «وَإِذْ بَوَّأْنا لاِِبْراهِیمَ مَکانَ الْبَیْتِ أَنْ لا تُشْرِکْ بِی شَیْئاً...»(۴)؛ (و یادآور آن گاه که مکان خانه را براى ابراهیم معیّن کردیم (به او گفتیم) چیزى را براى من شریک قرار نده.) 🌷هـ) «وَلَقَدْ أُوحِیَ إِلَیْکَ وَإِلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکَ لَئِنْ أَشْرَکْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُکَ وَلَتَکُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِینَ»(۵)؛ (و همانا بر تو و رسولان پیش از تو چنین وحى شده است که اگر به خدا شرک آورى عملت محو و نابود مى شود و سخت از زیانکاران خواهى گردید.) 🌷و) «وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنا بَعْضَ اْلأَقاوِیلِ * لاََخَذْنا مِنْهُ بِالَْیمِینِ * ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتِینَ * فَما مِنْکُمْ مِنْ أَحَد عَنْهُ حاجِزِینَ»(۶)؛ (و اگر به دروغ به ما سخنانى مى بست محققاً ما او را باقدرت مى گرفتیم و رگ قلبش را قطع مى کردیم و شما هیچ یک به دفاع از او قادر نبودید). (۱). سوره انعام، آیات ۱۴ و ۱۵. (۲). سوره یونس، آیه ۱۰۶. (۳). سوره رعد، آیه ۳۶. (۴). سوره حج، آیه ۲۶. (۵). سوره زمر، آیه ۶۵. (۶). سوره حاقه، آیات ۴۴ ـ ۴۷. لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
13991006251427-F (1).pdf
559.1K
گونه سنجی رابطه باورهای دینی و باورهای اخلاقی لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید. ایتا 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/ehyakalam واتساپ 🌷👇 https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
864463146.pdf
1.07M
📗 : پرسش‌های دختر، پاسخ‌های پدر 🔺توضیحات: دینی در روزگار ✍نویسنده: کوشش جمعی از طلاب حوزه علمیه مشهد 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 🌷با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید 🌹@Tollabe_pasokhgoo