eitaa logo
إحیاءُ الأموات
150 دنبال‌کننده
75 عکس
44 ویدیو
1 فایل
مجموعه معارفی بَيْتُ اَلْمَقْدِس👇 صحیفه فاطمیه "سلام الله علیها" @sahife_fatemieh القرآن الکریم @alquran_olkarim قاهر العدو (تولی و تبری) @Ghaher_Aladov معارف رضویه @maaref_razavieh احیاء الاموات @ehyaol_amvat خادم کانال👇 @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
✔کراهت حضور زنان در تشییع جنازه روایت سوم 🔹️عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ... وَ نَهَى عَنِ‏ الرَّنَّةِ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ وَ نَهَى عَنِ النِّيَاحَةِ وَ الِاسْتِمَاعِ إِلَيْهَا وَ نَهَى عَنِ اتِّبَاعِ النِّسَاءِ الْجَنَائِزَ.(۱) 🔸️امام صادق از پدرانش سلام اللّه علیهم أجمعین روایت کرده است: پیامبر صلّی اللّه علیه وآله از آه و ناله سر دادن هنگام دچار شدن به مصیبت، نوحه خوانی و گوش دادن به آن و رفتن زنان به دنبال جنازه نهی فرموده است. علّامه محمّد تقی مجلسی رحمةاللّه علیه در کتاب شریف روضةالمتّقین: این مسئله به خاطر کم بودن صبر زن ها و منافات با مستور بودن آن هاست، مخصوصا نسبت به زن های جوان.(۲) علّامه مجلسی رحمةاللّه علیه در کتاب شریف بحارالانوار: نظر مشهور در بین فقها مکروه بودن رفتن زنان به دنبال جنازه است، ولی روایاتی که بر این کراهت دلالت می‌کنند خالی از ضعف نیستند و روایات بسیاری در مورد جواز نماز خواندن زنان بر جنازه نقل شده است، چون حضرت فاطمه سلام اللّه علیها بر جنازه خواهر خود نماز خواند.(۳) : اقوال دیگر در این مسئله این است که شرکت نکردن زن ها در تشییع جنازه بهتر است و برای زن های جوان مکروه است، و یا اگر دارای فایده بوده و مفسده نداشته باشد اشکالی ندارد. (۱)📚من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳ (۲)📚روضة المتّقين، ج‏۹، ص: ۳۳۹ (۳)📚بحار الأنوار، ج‏۷۸، ص: ۲۵۸ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535ba
⚡️ سفارش شده که وقتي به قبرستان مي‌رويد، بگوييد: «...أَنْتُمْ‏ لَنَا فَرَطٌ وَ نَحْنُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ بِكُمْ لَاحِقُونَ»، شما پيشروان قافله هستيد که زود‌تر رفتيد و بارتان را انداختيد، ما هم إن‌شاء‌الله مي‌آييم. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «انسان‌ها در مقابل فناءِ دنيا سه جور هستند: يک عده‌اي هستند که به دنيا دل مي‌بندند، مثلا اگر در بچگي يک جفت کفش گم کرد تا هشتادسالگي هم وقتي يادش می‌افتد هنوز افسوس می‌خورد، در قيامت هم اين غصه‌ها را دارد. عده‌ای ديگر لوطي‌گري مي‌کنند، سر سفره دنيا مي‌نشيند، وقتي از زير پايش کشيدند، برايش اهميت ندارد. يک عده‌اي مي‌گويند چرا بايد سر سفره‌اي بنشينيد که جمع می‌شود بعد لوطي‌گري کنيد؟! چرا سر سفره‌اي مي‌نشينيد که وقتي سفره را جمع کردند، بگوييد جمع شد که جمع شد! يک سفرۀ ديگر هست! هوشيار، کساني هستند که وقتي مي‌دانند اين سفره جمع مي‌شود، سرِ سفره نمي‌نشينند. وقتي مي‌دانند اين ظرفِ عتيقه، يک روز مي‌افتد و مي‌شکند، از اول، دلشان را به اين عتيقه نمي‌بندند که وقتي شکست، افسوس بخورند. ظرف چينی برای شکستن است. سفارش شده که وقتي به قبرستان مي‌رويد، بگوييد «أَنْتُمْ‏ لَنَا فَرَطٌ وَ نَحْنُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ بِكُمْ لَاحِقُونَ»، شما پيشروان قافله هستيد، زود‌تر رفتيد و بارتان را انداختيد، ما هم ان‌شاء‌الله مي‌آييم. نگاه انسان بايد به دنيا اين طور باشد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
✔زیارت قبور مومنین 🔹️عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ نَزُورُ الْمَوْتَى فَقَالَ نَعَمْ قُلْتُ فَيَعْلَمُونَ بِنَا إِذَا أَتَيْنَاهُمْ قَالَ إِي وَ اللَّهِ لَيَعْلَمُونَ بِكُمْ وَ يَفْرَحُونَ بِكُمْ وَ يَسْتَأْنِسُونَ إِلَيْكُمْ قَالَ قُلْتُ فَأَيَّ شَيْ‏ءٍ نَقُولُ إِذَا أَتَيْنَاهُمْ قَالَ قُلِ اللَّهُمَّ جَافِ الْأَرْضَ عَنْ جُنُوبِهِمْ وَ صَاعِدْ إِلَيْكَ أَرْوَاحَهُمْ وَ لَقِّهِمْ مِنْكَ رِضْوَاناً وَ أَسْكِنْ إِلَيْهِمْ مِنْ رَحْمَتِكَ مَا تَصِلُ بِهِ وَحْدَتَهُمْ وَ تُؤْنِسُ بِهِ وَحْشَتَهُمْ‏ إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ وَ إِذَا كُنْتَ بَيْنَ الْقُبُورِ فَاقْرَأْ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ إِحْدَى عَشْرَةَ مَرَّةً وَ أَهْدِ ذَلِكَ لَهُمْ فَقَدْ رُوِيَ أَنَّ اللَّهَ يُثِيبُهُ عَلَى عَدَدِ الْأَمْوَاتِ. 🔸️محمّد بن مسلم نقل می کند که خدمت امام صادق سلام اللّه علیه عرض کردم: آیا اموات را زیارت کنیم؟ حضرت فرمود: بله. عرض کردم: آیا وقتی به زیارت آنان می رویم می‌دانند؟ حضرت فرمود: بله به خدا قسم، قطعاً از زیارت شما با خبر می شوند و به خاطر آن خوشحال می‌شوند و با شما انس می گیرند. عرض کردم: زمانی که نزد آن ها رفتیم چه چیزی بگوییم؟ حضرت فرمود بگو: "اللَّهُمَّ جَافِ الْأَرْضَ عَنْ جُنُوبِهِمْ وَ صَاعِدْ إِلَيْكَ أَرْوَاحَهُمْ وَ لَقِّهِمْ مِنْكَ رِضْوَاناً وَ أَسْكِنْ إِلَيْهِمْ مِنْ رَحْمَتِكَ مَا تَصِلُ بِهِ وَحْدَتَهُمْ وَ تُؤْنِسُ بِهِ وَحْشَتَهُمْ‏ إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ" "خدایا، زمین را از پهلوهایشان دور کن (فشار را از آن ها بردار) و روح هایشان را به سوی خود بالا ببر و از خشنودی خودت به آنان عطا کن و با رحمت خودت به آنان آرامش بده، رحمتی که با آن تنهایی شان را برطرف کنی و در وحشت تنهایی همدم آن ها بشوی، همانا تو بر هر چیزی توانا هستی". و زمانی که در میان قبرها بودی، سوره قل هو اللّه أحد را یازده مرتبه بخوان و آن را به آنان هدیه کن که روایت شده است خداوند به کسی که این کار را انجام دهد به تعداد اموات ثواب می‌دهد. 📚بحار الأنوار، ج‏۹۹، ص: ۳۰۰ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535ba
✔وجوب و علّت غسل میّت و فضیلت آن برای غاسل روایت پنجم 🔹️وَ قَالَ أَبُو جَعْفَـرٍ الْبَاقِـرُ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: مَسُّ الْمَيِّتِ عِنْدَ مَوْتِهِ ، وَ بَعْدَ غُسْلِهِ، وَ الْقُبْلَةُ لَيْسَ بِهِ بَأْسٌ. (۱) 🔸️امام باقر سلام اللّه علیه فرمود: مس کردن میّت و بوسیدنش در هنگام مرگش (به خاطر گرم بودن بدنش) و بعد از غسلش مشکلی ندارد (موجب وجوب غسل نمی شود). شرح علّامه محمّد تقی مجلسی رحمةاللّه علیه در کتاب شریف لوامع صاحبقرانی: این موارد نه حرمت دارد و نه به خاطر انجام آن ها غسل واجب می شود‏. (۲) 📚(۱)من لا يحضره الفقيه، ج‏۱، ص ۱۴۳ ، وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۲۹۵. 📚(۲) لوامع صاحبقرانى، ج‏۲، ص: ۲۲۵. کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535ba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴مرحوم رشتی و عالم آخرت رحمة الله عليه شکر خدا را که در پناه حسینم... کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535ba
✔️اوّلین جایگاه آخرت 🔹عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ‏ أَوَّلُ عَدْلِ الْآخِرَةِ الْقُبُورُ لَا يُعْرَفُ شَرِيفٌ مِنْ وَضِيعٍ. 🔸امیرالمومنین سلام اللّه علیه فرمود: از پیامبر صلّی اللّه علیه و آله شنیدم که می فرماید: اوّلین جایگاه آخرت، قبرها هستند، که با شرافت از فرومایه در قبرها شناخته نمی شود. 📚دعائم الإسلام، ج‏۱، ص: ۲۳۳ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535ba
✔انس میّت مومن با زائر قبرش روایت اول 🔹️عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ‏ فِي زِيَارَةِ الْقُبُورِ قَالَ إِنَّهُمْ يَأْنَسُونَ بِكُمْ فَإِذَا غِبْتُمْ عَنْهُمُ‏ اسْتَوْحَشُوا. 🔸️امام صادق سلام اللّه علیه در مورد زیارت قبور فرمود: همانا آن ها با شما انس می گیرند، پس زمانی که از نزد آن ها بروید احساس وحشت می کنند. 📚كافي، ج‏۵، ص: ۵۶۴ ، وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۲۲۲ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535ba
✔سوره رعد 🔹️امام صادق سلام اللّه علیه فرمود: هركس سوره رعد را بسيار بخواند، خداوند هرگز او را با صاعقه هلاک نمی سازد، هر چند كه از دشمنان اهل بيت سلام اللّه علیهم أجمعین باشد، و اگر مومن باشد خداوند او را بدون حساب وارد بهشت می كند و شفاعت او درباره همه افراد خاندان و برادرانش پذيرفته می شود. 📚ثواب الاعمال و عقاب الاعمال (صفحه ۱۲۴ الی ۱۲۷) کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔عدم وجوب شرکت در تشییع جنازه برای کسی که آن را مشاهده می کند 🔹️وَ عَنْهُ (أَمیرِالمُومِنینَ) سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ‏ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ حَمْلِ الْجَنَازَةِ أَ وَاجِبٌ هُوَ عَلَى مَنْ شَهِدَهَا قَالَ لَا وَ لَكِنَّهُ خَيْرٌ مَنْ شَاءَ أَخَذَ وَ مَنْ شَاءَ تَرَكَ‏. 🔸️از امیرالمومنین سلام اللّه علیه در مورد حمل جنازه و این که آیا حمل جنازه بر هر کسی که آن را مشاهده کند واجب است، سوال شد. حضرت فرمود: خیر، ولی حمل جنازه عمل نیکویی است، هرکس بخواهد آن را انجام می‌دهد و هرکس نخواهد می‌تواند آن را ترک نماید. 📚بحار الأنوار، ج‏۷۸، ص: ۲۵۸ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔استحباب استفاده از پاک ترین اموال برای خرید کفن 🔹️أَنَّ مَوْلَانَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِما قَالَ قَبْلَ وَفَاتِهِ مَا هَذَا لَفْظُهُ‏: إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ مُهُورُ نِسَائِنَا وَ حَجُّ صَرُورَتِنَا وَ أَكْفَانُ مَوْتَانَا مِنْ أَطْهَرِ أَمْوَالِنَا وَ عِنْدِي كَفَنِي. 🔸️امام کاظم سلام اللّه علیه قبل از این که از دنیا برود فرمود: همانا ما خاندانی هستیم که مهریّه های زنانمان، حجّ نخستمان و کفن های امواتمان از پاکیزه ترین اموال خودمان تهیّه می‌شود و کفن من نیز نزد خودم می‌باشد. 📚فلاح السائل، ص: ۷۲ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️فضیلت دفن اموات در نجف اشرف روایت اول 🔹فِي كِتَابِ فَضْلِ الْكُوفَةِ بِإِسْنَادِهِ إِلَى عُقْبَةَ بْنِ عَلْقَمَةَ قَالَ: اشْتَرَى أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ أَرْضاً مَا بَيْنَ الْخَوَرْنَقِ إِلَى الْحِيرَةِ إِلَى الْكُوفَةِ وَ فِي خَبَرٍ آخَرَ مَا بَيْنَ النَّجَفِ إِلَى الْحِيرَةِ إِلَى الْكُوفَةِ مِنَ الدَّهَاقِينِ بِأَرْبَعِينَ أَلْفَ دِرْهَمٍ وَ أَشْهَدَ عَلَى شِرَائِهِ قَالَ: فَقُلْتُ لَهُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ تَشْتَرِي هَذَا بِهَذَا الْمَالِ وَ لَيْسَ يَنْبُتُ حَظّاً فَقَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ: كُوفَانَ، كُوفَانَ، يُرَدُّ أَوَّلُهَا عَلَى آخِرِهَا، يُحْشَرُ مِنْ ظَهْرِهَا سَبْعُونَ أَلْفاً، يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ فَاشْتَهَيْتُ أَنْ يُحْشَرُوا مِنْ مِلْكِي.(۱) 🔸عقبة بن علقمه نقل می کند: امیرالمومنین سلام اللّه علیه مابین خورنق تا حیره و از آن جا تا کوفه، و در حدیثی مابین نجف تا حیره و از آن جا تا کوفه را از دهقانان به چهل هزار درهم خریداری کرد و بر خرید آن شهادت گرفت. عقبه نقل می کند که خدمت حضرت عرض کردم: ای امیرالمومنین، این زمین را با این قیمت می‌خری، درحالی که بهره و رشدی ندارد؟ حضرت فرمود: از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله شنیدم که می‌فرماید: کوفه، کوفه، اوّل آن به آخر آن باز می‌گردد، از پهنه آن هفتاد هزار نفر محشور می‌شوند که بدون حساب وارد بهشت می‌شوند، پس تمایل داشتم که از ملک من محشور شوند. علّامه مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف بحارالانوار: «یرد اولها من آخرها» با تشدید بر بنای مجهول، کنایه از انتظام و آبادانی آن است و یا اشاره ای است به رجعت، زیرا اوّلین‌های این امّت که در آن دفن شده اند به سوی آخرینشان که امام قائم ارواحنا فداه و اصحاب او هستند باز می‌گردند، یا با تخفیف بر بنای معلوم، بر این معنای اخیر است و بر اساس این دو تقدیر محتمل است که کنایه از ویرانی و وقوع فتنه‌ها در آن باشد.(۲) (۱)📚وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۱۶۱ ، بحار الأنوار، ج‏۹۷، ص: ۲۳۱ (۲)📚بحار الأنوار، ج‏۹۷، ص: ۲۳۱ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔راحتی و نشاط قبل از مرگ روایت سوم 🔹️عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ‏، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ:‏ قَالَ لَهُ رَجُلٌ، إِنِّي خَرَجْتُ إِلى‏ مَكَّةَ فَصَحِبَنِي‏ رَجُلٌ وَ كَانَ‏ زَمِيلِي‏ فَلَمَّا أَنْ‏ كَانَ فِي بَعْضِ الطَّرِيقِ مَرِضَ وَ ثَقُلَ ثِقْلًا شَدِيداً فَكُنْتُ أَقُومُ عَلَيْهِ ثُمَّ أَفَاقَ حَتّى‏لَمْ يَكُنْ عِنْدِي‏ بِهِ بَأْسٌ فَلَمَّا أَنْ كَانَ‏ الْيَوْمُ الَّذِي مَاتَ فِيهِ أَفَاقَ فَمَاتَ فِي ذلِكَ الْيَوْمِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ مَا مِنْ مَيِّتٍ تَحْضُرُهُ‏ الْوَفَاةُ إِلَّا رَدَّ اللَّهُ عزّوجلّ عَلَيْهِ مِنْ سَمْعِهِ وَ بَصَرِهِ‏ وَ عَقْلِهِ لِلْوَصِيَّةِ أَخَذَ الْوَصِيَّةَ أَوْ تَرَكَ‏ وَ هِيَ الرَّاحَةُ الَّتِي يُقَالُ لَهَا رَاحَةُ الْمَوْتِ فَهِيَ حَقٌّ عَلى‏ كُلِّ مُسْلِمٍ. 🔸️حمّاد بن عثمان نقل می کند که شخصى خدمت امام صادق سلام اللّه علیه عرض كرد: من به همراه مردى در كجاوه‌اى به مكّه رفتيم، همسفرم در نيمه راه به شدّت بيمار شد، من از او پرستارى كردم و او را تيمار نمودم، چيزى نگذشت كه به هوش آمد تا آن‌جا كه گفتم خطر رفع شده است، ولى بعد از آن‌ که به هوش آمد ناگهان از دنيا رفت، این مسئله چگونه است‌؟ حضرت فرمود: هيچ‌كس به حال مرگ نمى‌افتد مگر آن‌كه خداى عزّوجلّ چشم و گوش و خرد او را به او بازمى‌گرداند تا وصيّت كند، خواه وصیّت را انجام دهد، خواه انجام ندهد، اين همان نشاطى است كه نام آن‌ را نشاط‍‌ پيش از مرگ نهاده‌اند. بر عهده هر مسلمانى حق است كه پيش از مرگ وصيّت كند. 📚كافي، ج‏۱۳، ص: ۳۱۶ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔قرار دادن محتضر به سمت قبله روایت اول 🔹️عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ يَقُولُ‏ إِذَا مَاتَ لِأَحَدِكُمْ مَيِّتٌ فَسَجُّوهُ‏ تُجَاهَ الْقِبْلَةِ.(۱) 🔸️سلیمان بن خالد نقل می کند: از امام صادق سلام اللّه علیه شنیدم که می فرماید: زمانی که یکی از شما شیعیان از دنیا رفت او را رو به قبله کنید. علّامه مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف بحارالانوار: مشهور بین اصحاب، وجوب احکام متعلّق به میّت است. روبه قبله کردن، تغسیل، تکفین، نماز بر میّت و دفن او بر هر کسی که علم بر موت او پیدا می کند واجب است و وجوب آن کفایی می باشد و در این که آیا با علم مکلّفین به وقوع فعل بر وجه شرعی این وجوب ساقط می شود یا با ظنّ غالب آن ها به آن، در این مسئله دو قول وجود دارد که قول اوّل احوط دو قول است و اگر چه قول به ساقط شدن آن در زمانی که علم به توجّه جماعتی از مسلمین به اتیان آن مخصوصا همراه با وثوق به بعضی از آن ها باشد خالی از قوّت نیست. برخی از متاخّرین به شهادت دو عادل در ساقط شدن اکتفا کرده اند، در زمانی که آن دو نفر شهادت بدهند که این افعال واقع شده است.(۲) 📚(۱)كافي، ج‏۵، ص: ۳۳۷ ، وسائل الشيعة، ج‏۲، ص: ۴۵۳ 📚(۲)بحار الأنوار، ج‏۷۸، ص: ۲۴۹ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
◾️آجرک الله یا بقیة الله کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔غفلت از مرگ 🔹️فلاح السائل فِي كِتَابِ مُحَمَّدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْأَشْعَثِ بِإِسْنَادِهِ أَنَّ مَوْلَانَا عَلِيّاً سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: مَا رَأَيْتُ إِيمَاناً مَعَ يَقِينٍ أَشْبَهَ مِنْهُ بِشَكٍّ عَلَى هَذَا الْإِنْسَانِ إِنَّهُ كُلَّ يَوْمٍ يُوَدِّعُ إِلَى الْقُبُورِ وَ يُشَيِّعُ وَ إِلَى غُرُورِ الدُّنْيَا يَرْجِعُ وَ عَنِ الشَّهْوَةِ وَ الذُّنُوبِ لَا يُقْلِعُ فَلَوْ لَمْ يَكُنْ لِابْنِ آدَمَ الْمِسْكِينِ ذَنْبٌ يَتَوَكَّفُهُ وَ لَا حِسَابٌ يَقِفُ عَلَيْهِ إِلَّا مَوْتٌ يُبَدِّدُ شَمْلَهُ وَ يُفَرِّقُ جَمْعَهُ وَ يؤتم [يُوتِمُ‏] وُلْدَهُ لَكَانَ يَنْبَغِي لَهُ أَنْ يُحَاذِرَ مَا هُوَ فِيهِ بِأَشَدِّ النُّصُبِ وَ التَّعَبِ وَ لَقَدْ غَفَلْنَا عَنِ الْمَوْتِ غَفْلَةَ أَقْوَامٍ غَيْرِ نَازِلٍ بِهِمْ وَ رَكَنَّا إِلَى الدُّنْيَا وَ شَهَوَاتِهَا رُكُونَ أَقْوَامٍ قَدْ أَيْقَنُوا بِالْمُقَامِ وَ غَفَلْنَا عَنِ الْمَعَاصِي وَ الذُّنُوبِ غَفْلَةَ أَقْوَامٍ لَا يَرْجُونَ حِسَاباً وَ لَا يَخَافُونَ عِقَاباً. 🔸️مولای ما حضرت علی سلام اللّه علیه فرمود: هیچ ایمانِ توام با یقینی ندیدم که برای این انسان به شک شبیه تر باشد، او هر روز مردگان را به سوی قبرها تودیع و تشییع می کند و با این حال باز به دنیای فریبنده روی می‌آورد و از شهوت و گناهان دست نمی کشد. اگر برای آدمی زاده بینوا نه گناهی بود که منتظر عقاب آن باشد و نه حساب و کتابی در کارش بود، به جز همین مرگ که اجتماعِ او را پراکنده و جمعش را متفرّق و فرزندانش را یتیم می‌کند، بی گمان سزاوار بود که بر حذر باشد از سرایی که او در آن دچار شدیدترین تلاش و خستگی است؛ و یقینا ما از مرگ مانند غفلت اقوامی که گویا مرگ بر آنان فرود نخواهد آمد غافل گشته و به دنیا و شهوات آن تکیه داده ایم، مانند تکیه اقوامی که به ماندن یقین دارند؛ و از معاصی و ذنوب غفلت ورزیده ایم، مانند غفلت اقوامی که امید حسابرسی و ترس از عقاب خدا را ندارند. علّامه مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف بحارالانوار: ممکن است ضمیر در «منه» به مرگ برگردد که در روایت به آن اشاره شده است و یا این که ضمیر به قرینه مقام به معلوم برگردد. عبارت «علی الانسان» متعلّق به «أشبه» است و به نظر می‌رسد چیزی از آن حذف شده است. «التوکف» یعنی توقّع و انتظار عقاب را می‌کشد.(۲) 📚(۱)بحار الأنوار، ج‏۶، ص: ۱۳۷ 📚(۲)بحار الأنوار، ج‏۶، ص: ۱۳۷ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔کیفر و پاداش کسی که از خود چیزی به یادگار بگذارد روایت دوم 🔹️عَنْ إِسْمَاعِيلَ الْجُعْفِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ يَقُولُ‏ مَنْ سَنَّ سُنَّةَ عَدْلٍ فَاتُّبِعَ كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْ‏ءٌ وَ مَنْ سَنَّ سُنَّةَ جَوْرٍ فَاتُّبِعَ كَانَ لَهُ مِثْلُ وِزْرِ مَنْ عَمِلَ بِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَيْ‏ءٍ. 🔸️امام باقر سلام اللّه علیه فرمود: هرکس روش و سیره عادلانه ای که مردم از آن تبعیّت کنند را مرسوم کند، برای او اجری مثل اجر هر کسی که به آن عمل می‌کند وجود دارد، بدون این که از اجر آن ها چیزی کم شود؛ و هرکس روش و سیره ظالمانه ای که مردم از آن تبعیّت کنند را مرسوم کند، برای او باری مثل بار هر کسی که به آن عمل می‌کند وجود دارد، بدون این که از بار آن ها چیزی کم شود. 📚بحار الأنوار، ج‏۶۸، ص: ۲۵۸ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️راحتی و نشاط قبل از مرگ روایت سوم 🔹عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ‏، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ:‏ قَالَ لَهُ رَجُلٌ، إِنِّي خَرَجْتُ إِلى‏ مَكَّةَ فَصَحِبَنِي‏ رَجُلٌ وَ كَانَ‏ زَمِيلِي‏ فَلَمَّا أَنْ‏ كَانَ فِي بَعْضِ الطَّرِيقِ مَرِضَ وَ ثَقُلَ ثِقْلًا شَدِيداً فَكُنْتُ أَقُومُ عَلَيْهِ ثُمَّ أَفَاقَ حَتّى‏لَمْ يَكُنْ عِنْدِي‏ بِهِ بَأْسٌ فَلَمَّا أَنْ كَانَ‏ الْيَوْمُ الَّذِي مَاتَ فِيهِ أَفَاقَ فَمَاتَ فِي ذلِكَ الْيَوْمِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ مَا مِنْ مَيِّتٍ تَحْضُرُهُ‏ الْوَفَاةُ إِلَّا رَدَّ اللَّهُ عزّوجلّ عَلَيْهِ مِنْ سَمْعِهِ وَ بَصَرِهِ‏ وَ عَقْلِهِ لِلْوَصِيَّةِ أَخَذَ الْوَصِيَّةَ أَوْ تَرَكَ‏ وَ هِيَ الرَّاحَةُ الَّتِي يُقَالُ لَهَا رَاحَةُ الْمَوْتِ فَهِيَ حَقٌّ عَلى‏ كُلِّ مُسْلِمٍ. 🔸حمّاد بن عثمان نقل می کند که شخصى خدمت امام صادق سلام اللّه علیه عرض كرد: من به همراه مردى در كجاوه‌اى به مكّه رفتيم، همسفرم در نيمه راه به شدّت بيمار شد، من از او پرستارى كردم و او را تيمار نمودم، چيزى نگذشت كه به هوش آمد تا آن‌جا كه گفتم خطر رفع شده است، ولى بعد از آن‌ که به هوش آمد ناگهان از دنيا رفت، این مسئله چگونه است‌؟ حضرت فرمود: هيچ‌كس به حال مرگ نمى‌افتد مگر آن‌كه خداى عزّوجلّ چشم و گوش و خرد او را به او بازمى‌گرداند تا وصيّت كند، خواه وصیّت را انجام دهد، خواه انجام ندهد، اين همان نشاطى است كه نام آن‌ را نشاط‍‌ پيش از مرگ نهاده‌اند. بر عهده هر مسلمانى حق است كه پيش از مرگ وصيّت كند. 📚كافي، ج‏۱۳، ص: ۳۱۶ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️امر پیامبر به امیرالمومنین صلوات اللّه علیهما برای انجام غسل حضرت 🔹عَنِ الْحَارِثِ بْنِ يَعْلَى بْنِ مُرَّةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ قَالَ: قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فَسُتِرَ بِثَوْبٍ وَ رَسُولُ اللَّهِ خَلْفَ الثَّوْبِ وَ عَلِيٌّ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ عِنْدَ طَرَفِ ثَوْبِهِ وَ قَدْ وَضَعَ خَدَّيْهِ عَلَى رَاحَتِهِ وَ الرِّيحُ تَضْرِبُ طَرَفَ الثَّوْبِ عَلَى وَجْهِ عَلِيٍّ قَالَ قَالَ وَ النَّاسُ عَلَى الْبَابِ وَ فِي الْمَسْجِدِ يَنْتَحِبُونَ وَ يَبْكُونَ وَ إِذاً سَمِعْنَا صَوْتاً فِي الْبَيْتِ‏ أَنَ‏ نَبِيَّكُمْ‏ طَاهِرٌ مُطَهَّرٌ فَادْفِنُوهُ‏ وَ لَا تُغَسِّلُوهُ قَالَ فَرَأَيْتُ عَلِيّاً سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ حِينَ رَفَعَ رَأْسَهُ فَزِعاً فَقَالَ اخْسَأْ عَدُوَّ اللَّهِ فَإِنَّهُ أَمَرَنِي بِغُسْلِهِ وَ كَفْنِهِ وَ دَفْنِهِ وَ ذَاكَ سُنَّةٌ قَالَ ثُمَّ نَادَى مُنَادٍ آخَرُ غَيْرَ تِلْكَ النَّغْمَةِ يَا عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ اسْتُرْ عَوْرَةَ نَبِيِّكَ وَ لَا تَنْزِعِ الْقَمِيصَ. 🔸حارث از پدرش و پدرش از جدّش نقل می کند: رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله از دنیا رفت و پرده¬ای در پیش آن حضرت آویختند. رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله پشت پرده بود و حضرت علی سلام اللّه علیه در پسِ پرده نشسته بود و از شدّت اندوه دست هایش را بر صورتش گذاشته بود و وزش باد، پرده را بر روی مبارک آن حضرت می‌زد، و نقل می کند که او گفت: مردم پشت در آن خانه و در مسجد جمع شده بودند و با صدای بلند گریه و زاری می‌کردند. ناگهان صدایی را از درون خانه شنیدیم که گفت: همانا پیغمبر شما پاک و طاهر بود، او را دفن کنید و غسل ندهید. گفت: علی سلام اللّه علیه را دیدم که با هراس، سر خود را بلند کرد و فرمود: دور شو ای دشمن خدا که آن حضرت من را به غسل و کفن و دفنش امر کرده و این سنّت است. گفت: سپس منادی دیگری به غیر از آن صدای اوّل ندا داد که ای علیّ بن ابی طالب (سلام اللّه علیه)، عورت پیامبر خود (صلّی اللّه علیه و آله) را بپوشان و در وقت غسل پیراهن را از تن ایشان بیرون نیاور. 📚تهذيب الأحكام، ج‏۱، ص: ۴۶۸ ، بحار الأنوار، ج‏۲۲، ص: ۵۴۱ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️وجوب خواندن نماز بر طفل از شش سالگی به بعد است روایت دوم 🔹عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ قَالَ: رَأَيْتُ أَبَا جَعْفَرٍ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ صَلَّى عَلَى ابْنٍ لِجَعْفَرٍ صَغِيرٍ فَكَبَّرَ عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ إِنَّ هَذَا وَ شِبْهَهُ لَا يُصَلَّى عَلَيْهِ وَ لَوْ لَا أَنْ تَقُولَ النَّاسُ إِنَّ بَنِي هَاشِمٍ لَا يُصَلُّونَ عَلَى الصِّغَارِ مَا صَلَّيْتُ عَلَيْهِ الْحَدِيثَ. 🔸زرارة بن اعین نقل می کند: امام باقر سلام اللّه علیه را مشاهده نمودم که بر پیکر پسر صغیر امام صادق سلام اللّه علیه نماز خواند، بر او تکبیر سر داد و فرمود: بر جنازه این کودک و امثال آن نماز خوانده نمی شود و اگر بیم آن نمی رفت که مردم بگویند بنی هاشم بر جنازه کودکان نماز نمی خوانند بر این کودک نماز نمی خواندم، تا آخر حدیث. 📚بحار الأنوار، ج‏۷۸، ص: ۳۸۱ ، وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۱۰۱ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️استحباب تعزیت و تسلیت گفتن به مرد و زن عزادار روایت هفتم 🔹وَ عَنْ جَابِرٍ أَيْضاً رَفَعَهُ مَنْ عَزَّى حَزِيناً أَلْبَسَهُ اللَّهُ عزّوجلّ مِنْ لِبَاسِ التَّقْوَى وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى رُوحِهِ فِي الْأَرْوَاحِ وَ سُئِلَ النَّبِيُّ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ عَنِ الْمُصَافَحِ فِي التَّعْزِيَةِ فَقَالَ هُوَ سَكَنٌ لِلْمُؤْمِنِ وَ مَنْ عَزَّى مُصَاباً فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ. 🔸رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله فرمود: هرکس به محزونی تعزیت و تسلیت بگوید، خداوند عزّوجلّ بر او لباس تقوی می پوشاند و در میان ارواح به روح او درود می‌فرستد؛ و از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله در مورد دست دادن در موقع تعزیت و تسلیت گفتن سوال شد. رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله فرمود: انجام این عمل باعث تسکین مومن می‌شود، و هرکس به مصیبت دیده ای تعزیت و تسلیت بگوید، برای او مانند اجر شخص مصیبت دیده خواهد بود. 📚بحار الأنوار، ج‏۷۹، ص: ۹۴ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️انس میّت مومن با زائر قبرش روایت اول 🔹عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ‏ فِي زِيَارَةِ الْقُبُورِ قَالَ إِنَّهُمْ يَأْنَسُونَ بِكُمْ فَإِذَا غِبْتُمْ عَنْهُمُ‏ اسْتَوْحَشُوا. 🔸امام صادق سلام اللّه علیه در مورد زیارت قبور فرمود: همانا آن ها با شما انس می گیرند، پس زمانی که از نزد آن ها بروید احساس وحشت می کنند. 📚كافي، ج‏۵، ص: ۵۶۴ ، وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۲۲۲ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac