مسئولیت و سازندگی-8.MP3
12.39M
جلسه #استاد_اسکندری
با موضوع شرح کتاب مسئولیت و سازندگی
(جلسه هشتم)
10 خرداد ماه 98
مکان : موسسه کتابپردازان
@einsad
مسئولیت و سازندگی-9.MP3
9.59M
جلسه #استاد_اسکندری
با موضوع شرح کتاب مسئولیت و سازندگی
(جلسه نهم)
11 خرداد ماه 98
مکان : موسسه کتابپردازان
@einsad
مسئولیت و سازندگی-10.MP3
10.57M
جلسه #استاد_اسکندری
با موضوع شرح کتاب مسئولیت و سازندگی
(جلسه دهم)
12 خرداد ماه 98
مکان : موسسه کتابپردازان
@einsad
مسئولیت و سازندگی-11.MP3
7.02M
جلسه #استاد_اسکندری
با موضوع شرح کتاب مسئولیت و سازندگی
جلسه یازدهم(پایان)
13 خرداد ماه 98
مکان : موسسه کتابپردازان
@einsad
مسئولیت و سازندگی-2.mp3
46.14M
جلسه #استاد_اسکندری
با موضوع شرح کتاب مسئولیت و سازندگی
جلسه دوم
4 خرداد ماه 98
مکان : موسسه کتابپردازان
@einsad
مسئولیت و سازندگی-3.MP3
13.88M
جلسه #استاد_اسکندری
با موضوع شرح کتاب مسئولیت و سازندگی
جلسه سوم
5 خرداد ماه 98
مکان : موسسه کتابپردازان
@einsad
✅ عمل تو، از ريشهها سر بلند مىكند.
🔶استاد علی صفایی حائری:
دختر خوبم! سقوط و انحطاط خيلى آسان و طبيعى است. جاذبهها تو را به سقوط مىخوانند، ولى بالا رفتن و از كشش جاذبه آزاد شدن، موتورهاى روشن مىخواهد.ببين! يك سنگ به اندازهاى بالا مىرود، كه نيرويى پشت آن باشد.با تمام شدن نيرو، سقوط و افتادن سنگ طبيعى است، ولى يك گياه كوچك را نگاه كن، كه چهطور از زير خاكها و سنگها سر بيرون مىآورد و حتّى آسفالتها و سيمانها را مىشكند و سر بلند مىنمايد. اگر تو به اندازهى اين گياه كوچك، ريشه داشته باشى، از زير خاك و سنگ و از زير عادت و غريزه و از زير حرفها و هوسها سر بيرون مىآورى و سربلند مىشوى.
دخترم! مىدانى ريشهى آدم چيست؟ ريشهى تو، فهم تو، علاقهى تو و انتخاب توست. عمل تو، از اين ريشهها سر بلند مىكند.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۶۲
🌿 @einsad
هدایت شده از برشی از یک کتاب
✂️ برشی از یک کتاب
#غفلتی_بزرگ_در_حکومت_اسلامی
اگر می بینی که امروز با مشکلاتی روبرو هستیم . این به خاطر این غفلت است که《خواسته ایم پیش از تحقق جامعه اسلامی ، حکومت اسلامی را تحقق بدهیم》، در حالی که این حکومت همچون سقف رفیع و بلندی است که پایه های محکم و عظیم می خواهد تا این پایه ها فراهم نشوند نمی توان این سقف را زد .《آرزوی حکومت اسلامی بدون جامعه اسلامی》، آرزوی صاحب دلی است که هنوز پایه ها را بالا نبرده ، سقف پیش ساخته را بر روی دست گرفته و خودش را زیر آوار برده تا کسانی دیگر قربة الی الله پایه ها را بالا بیاورند و سقف را مستقر کنند .
سازماندهی بدون « کادر آماده » امکان ندارد .
📚 بررسی ، علی صفایی حائری ، ص 52 الی 53
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✅ گروه چشمه جاری در سروش:
گفتگو پیرامون اندیشه و شخصیت استاد علی صفایی حائری
لینک گروه: https://sapp.ir/joingroup/tpSAYMFi4CPgcrZaWk5Rj1Be
✅معنای درست قناعت
🔶استاد علی صفایی حائری:
اگر ما دنيا را و زيبايىاش را ببينيم ولى خودمان را نبينيم و محبوبى به نام خدا را نبينيم و دنيايى را كه يوم الآخر ماست، غيب ماست، نبينيم براى ما معنا ندارد بگوييم ولش كن. مىگويد ولش كنم كه چه؟ ولش كنم كه تو بردارى؟! يا ولش كنيم تا آنها بردارند و بيايند سوار ما شوند؟ نه. محكم بگير و با آن كار كن.
ما معتقد نيستيم كه امكانات چه وسوسه قدرت و چه فتنه علم اگر در دل متوجهى قرار گرفت، فساد به بار مىآورد. ما اين را نمىگوييم كه در اين رابطه قناعت كنيم. نه. قناعت برداشت كم است نه رها كردن. قناعت اين نيست كه تو دنيا را رها كنى و اين نيست كه دنيا را ولش كنى، نه. برداشتت را كم كن، كوششت را زياد كن ١ . با اين ديد آن
موقع ديگر تو مىتوانى به شوهرت خدمت كنى، به همسرت محبّت كنى ولى بر اساس حساب و كتاب.
و اين نگاهى كه دارى، نه به خاطر محبتهاى اوست، نه. حتى وقتى كه همسر تو به تو بدى مىكند تو مىتوانى به او خوبى كنى. ببينيد، تفاوت از اينجاست.
من يك موقع فقط اين را در نظر مىگيرم و مىخواهم به خاطر اينكه كسى به من خوبى كرده به او خوبى كنم، اين يك معامله است، سوداگرى است. يك موقع من خوبى مىكنم تا او خوبى كردن را ياد بگيرد، حتى اگر به من بدى كرده باشد. اين درس است اين فهم است.
📚 #روزگارستمگر ، ص 123
🌿 @einsad
✅ توزيع ثروت و نفى اختلاف طبقاتى
🔶استاد علی صفایی حائری:
«وَ أَنْ نُخَلِّصَ أَمْوَالَنَا مِنَ التَّبِعَاتِ» ؛ ثروتهايمان را بايد از گرفتارىها آزاد كنيم؛ چون وقتى كه ثروت متورّم و جمع شد، گرفتارى و طبقات و اختلاف به وجود مىآورد، ذلت و بدبختى و هلاكت به وجود مىآورد. جامعهاى كه ثروتمند و فقير دارد، فقيرش خواه و ناخواه مريض و ضايع و فاسد مىشود و اين است كه اگر در جايى از اين جامعۀ مرتبط و هماهنگ فسادى به وجود آمد، فساد حبس نمىشود و سرايت مىكند.
من نمىتوانم در برج عاج خود محبوس بشوم و خلق در گرفتارىها فرو بروند؛ كه اين گرفتارى قطعاً به من هم سرايت مىكند.
در جامعهاى كه فقر و سرقت و زنا و فساد و بى شخصيتى آمد، اين فساد و ميكروب در من هم نفوذ مىكند و مرا هم ضايع مىكند. اين است كه ثروتهايم را بايد از تبعات و بدىهايى كه به دنبال آن هست، آزاد كنم و پاك كنم.
«وَ أَنْ نُطَهِّرَهَا بِإِخْرَاجِ الزَّكَوَاتِ» : ثروت، نجاست و كثافت دارد و فساد به بار مىآورد، مگر آنجا كه حقوقى از آن بيرون برود و پاك شود.
📚 #بهاررويش ، ص 86
🌿 @einsad
4_5884226266353107423.mp3
710.2K
✅هماهنگی انسان با روابط حاکم بر جهان و جامعه
🔶استاد علی صفایی حائری
🌿 @einsad
✅كارها، از لحظهاى به حسنات و سيئات مىرسند، كه...
🔶استاد علی صفایی حائری:
چه بسا حرفهاى خوبى، كه در جاى خود واقع نشده و خونها ريخته است. چه بسا كارهاى حقّى، كه از راه درست و با هدف درست دنبال نشده است. كارها، از لحظهاى به حسنات و سيئات مىرسند، كه حسن و قبح آنها را و روشها را و شكلهاىشان را بسنجى. و كارها از لحظهاى به صالحات بدل مىشوند، كه انگيزه و جهت آنها را هم در نظر بگيرى. و گذشته از حسن و خوبى عمل و حسن و خوبى شكل و روش آن،به جهت عمل و هدف عمل هم توجه داشته باشى و سعى كنى كه خوبى تو، خوراك باطلى نشود و حقّ تو را،باطلى طعمهى خود نسازد؛ كه بايد حرفها و كارهاى به حقّ تو، از راه حق دنبال شود و با شكل حق و سنّت درست عملى شود و از بدعتها و تجاوزها دور شوند. و با اين همه، كه حقّ را از راه حق و با حق آوردهاى، مواظب باشى كه بازيچهى باطلها نشوى و ناحقّى از تو بهرهبردارى ننمايد.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۶۴
🌿 @einsad
4_5886478066166792714.mp3
832.1K
✅علامت خلوص
🔶استاد علی صفایی حائری
🌿 @einsad
هدایت شده از برشی از یک کتاب
✂️ برشی از یک کتاب
#معاد_ما_یا_معاد_قرآن
ما در رابطه با مسأله معاد ، روشی را که قرآن برای طرح و بهره برداری از آن مطرح کرده ، فراموش کرده ایم . معاد در قرآن نتیجه « ادامه انسان » و ایمان به آن هم « نتیجه ایمان به انسان » است . آنجه در قرآن مطرح می شود بحث عشق به معاد است نه علم به معاد ، که متأسفانه ما در بحث ها آن را به بحث بقاء روح و داستان تجسم اعمال و آن چنان حرف ها کشانده ایم ! این مباحث خوب است ، ولی زاویه ای که قرآن از آن به معاد نگاه می کند ، زاویه خیلی وسیع تری است که « ایمان به غیب » و « ایمان به الله و روز آخر » است . در این آیات ایمان و عشق و گرایش به معاد مطرح است ، که متأسفانه برای ما هیچ گاه این بحث به این گونه مطرح نبوده است . به طور کلی مسأله ای که به معاد در قرآن « عمق » می دهد همین است که می فرماید «ایمان به الله و روز آخر » ؛ همان طوری که به الله عاشقی ، به استمرار خودت هم باید علاقه مند باشی .
📚 حیات برتر ، علی صفایی حائری ، ص 14
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
استاد علی صفایی حائری
✂️ برشی از یک کتاب #غفلتی_بزرگ_در_حکومت_اسلامی اگر می بینی که امروز با مشکلاتی روبرو هستیم . این به
⚠️⚠️⚠️
سلام
با توجه به این که این مطلب از استاد، برای برخی از اعضای کانال این سوال ایجاد شد که پس حکومت حضرت رسول و حضرت امیر چه می شود؟ آن ها هم بی فایده بوده اند؟ آن ها که جامعه ی اسلامی را پیش از حکومت اسلامی، نساختند، و اینکه پس انقلاب اسلامی بی فایده بوده است؟ لازم شد که توضیحی از این مطلب داده شود.
در طرح کلی دین، ابتدا نظام اجتماعی و سپس نظام سیاسی حکومتی مطرح می شود و در عمل هم، سیر طبیعی و منطقی کار همین است که ابتدا جمعی و جامعه ای با یک هدف مشترک باشند، و برای تدبیر امورشان، به رهبری نیازمند باشند که بلافاصله حکومت اسلامی شکل بگیرد.
و با توجه به معارف و عقاید اسلامی، بینش سیاسی که استاد مطرح کرده اند، در طرح مربوط به حکومت، این را مورد توجه عمیق قرار داده اند که در حرکت سیاسی معصومین و در دوران غیبت، مسلمین، باید از «اضمحلال» و «استبداد» به دور باشند که حکومت مقبول مردم، اگر مهره هایی برای پست هایش نداشته باشد، حتی اگر قانون اساسی و مجلس شورا هم داشته باشد، مورد نفوذ دشمن قرار می گیرد و سرانجام دچار اضمحلال خواهد شد و همچنین اگر حکومت به همراه مهره ها و کادر مناسب بر سر کار بیاید ولی مردم تحمل چنین حکومتی را نداشته باشند و با این حکومت، هم هدف نباشند، این حکومت یک حکومت استبدادی خواهد بود. با همین دقت می توانید حتی به تحلیل تاریخ اولیاء معصوم بپردازید.
این نکته را هم باید مد نظر داشت که در نظام اجتماعی اسلام و بحث از جامعه ی اسلامی، استاد به این نکته ی دقیق، توجه داده اند که نیاز نیست همه ی مردم، تمام مسائل و معارف را عمیقا درک کرده باشند، بلکه دو کار ضروری است: یکی تربیت مهره هایی برای به دوش کشیدن سقف عظیم حکومت اسلامی، و دیگری تحول تلقی مردم از خود، و در نتیجه از اهدافشان. ساختن مردم برای شکل گیری جامعه ی اسلامی، در همین حد کفایت می کند که همه با یک هدف مشترک دور هم جمع شده باشند و از حکومت، بیش تر از پرستاری(رفاه) و پاسداری(امنیت) و سوادآموزی و بهداشت، «رشد و تعلیم و تربیت» را بخواهند.
با این مسائل، روشن می شود که حضرت رسول که برای تشکیل حکومت اقدام کرده بودند، جامعه ی اسلامی را از پیش تشکیل داده بودند و یارانی را تربیت و اهداف مردم را به هدفی مشترک تبدیل کرده بودند.
اما حکومت امیرالمؤمنین، از آنجا که خود حضرت اقدامی نکردند و مردم به ایشان روی آوردند، با وجود اینکه خود حضرت ابتداءً مخالفت کردند، و با توجه به اینکه وضعیت مردم و حکومت امیرالمؤمنین در حدود ۵ سال آنگونه بود که می دانیم، روشن می شود که هنوز زمینه های شکل گیری حکومت حضرت وجود نداشت، نه اهداف مردم دگرگون شده بود و نه یارانی ″به اندازه ی کافی″ تربیت شده بودند.
و اما انقلاب اسلامی، که زود محقق شد، در عین اینکه لازم بود و امور باید به دست فقیه می افتاد تا زمینه سازیِ امر ولیّ معصوم را انجام دهد، اما زمینه های چنین حکومتی فراهم نشده بود و همچنان نشده است.
استاد در یکی از فرمایشاتشان در سال ۱۳۶۱ بیان می فرمایند که امروز کشش و آمادگی مردمی و تحمل آن ها نسبت به ولایت فقیه وجود دارد ولی مکرر در فرمایشات یا کتاب هایشان می فرمودند که مهره ها تربیت نشده اند و کادرسازی نشده و بعد از این مرحله، مرحله ی جایگزینی این ها در پست ها نیز مطرح است.
این بُعد از جامعه ی اسلامی هنوز محقق نشده است. هر چند تلقی مردم هنوز هم جای تحول دارد.
🌿 @einsad
✅ انسان چگونه از هواها، سودها و تعصبها آزاد مى شود؟
🔶استاد علی صفایی حائری:
انسان قبل از شروع به حركت بايد آزاد بشود و از سودها، هواها، تعصبها، عادتها و تقليدها خود را خلاص كند. اكنون به اين سؤال مىرسيم كه انسان چگونه مىتواند خود را از كشش اين عوامل آزاد بنمايد؟
جواب: انسان از دو نيروى كنجكاوى و حقيقتطلبى برخوردار است.
كنجكاوى فكر را حركت مىدهد و حقيقتطلبى آن را كنترل مىنمايد. و اين نيروى كنترل مىتواند جلوى سودها و هواها و تعصبها را بگيرد.
كسى كه مىخواهد به سوى مقصدى حركت كند و مىخواهد به اين مقصد برسد ديگر به اين فكر نمىكند از راهى كه پدرم رفته من هم بروم و يا از اين راه كه پهلوى خانهى ماست شروع كنم و يا از اين راه چون براى من منفعت دارد و پول و كرايه نمىخواهد راه بيفتم.
ما هنگامى كه مىخواهيم به سوى تهران حركت كنيم و در آنجا كارى داريم،بر فرض كه ماشينهاى مجانى براى اصفهان باشد،بر فرض كه راه كاشان بغل دستمان باشد و يا بر فرض كه پدرم به كاشان رفته باشد، از راه تهران صرفنظر نمىكنيم و آن را رها نمىنماييم.
كسى هم كه مىخواهد به حق برسد و حق را مىخواهد و يافته است كه در حق بهرههايى است و با حق رشدهايى است، ديگر به خاطر سودها و يا هوسها و يا تعصبهاى غلط از آن صرفنظر نمىكند.
اين نيروى حقيقت طلبى و اين عامل نيرومند، انسان را از هواها، سودها و تعصبها آزاد مىنمايد.
📚 #مسئولیت_وسازندگی ج 1، ص 75
🌿 @einsad
✅ امكان ندارد،كه تو با وجود بهترها به كمترها رو بياورى..
🔶استاد علی صفایی حائری:
ما اگر بهشت آراسته را ببينيم، ربّ ودود غفور عزيز مسيطر مهيمن را هم ببينيم و عظمت وجودى خودمان را هم ببينيم و در اين حال به دنيا رو بياوريم، امكان ندارد، حماقت است كه تو با وجود بهترها به كمترها رو بياورى. كسى كه خودش را باور كرده، ربّش را دوست دارد و ادامه خودش را هم مىشناسد، نمىتواند از همه آنها چشم بپوشد و سرش را بكند تو شكم گوسفندى كه ١٠ دقيقه ديگر گرگها آن دو را با هم مىخورند. هر دوتان را مىخورند! هيچ كدام را هم باقى نمىگذارند. مىارزد؟!
📚 #روزگارستمگر ص۱۲۸
🌿 @einsad
🔹آیت الله حائری شیرازی:
آقای صفایی حائری، جامع مطهری و شریعتی بود.
ویژگی آقای صفایی [حائری] این بود که هم اندیشههایش جایگاه سالمی داشت و هم روش او روش مؤثری بود.
متأسفانه برخی از اندیشمندان ما «محتوا» داشتند، ولی «فرم» نداشتند و برخی بالعکس بودند.
دکتر شریعتی در «فرم بیان» و ورود به مطالب و انتخاب واژهها خوب بود؛ ولی در «محتوا» خوب نبود و اسلام شناس نبود. استاد مطهری در «محکمبودن اندیشه»، کمنظیر بود؛ اما «فرم» او به اندازه محتوایش خوب نبود.
من وقتی کتاب غدیر آقای صفایی (عین-صاد) را خواندم، در حاشیه آن نوشتم: «قدر این نویسنده، شناخته نشده است. او محتوای شهید مطهری را دارد و روش بیان شریعتی را».
آقای صفایی شناخته نشد. من اگر در مروری که در چند تا از کتابهایشان داشتم ضعف اندیشه دیده بودم، ایشان را ترویج نمی کردم.
🌿 @einsad
✅فريب محبّتها را نخور؛ به ريشهها و انگيزهها و هدفهاى ديگران هم فكر كن.
🔶استاد علی صفایی حائری:
دختر خوبم! نمىتوانم از اين همه آتش و فتنه و از اين همه دستهاى ظالم و خائن و از اين همه زمينههاى سنگين براى تو نگويم و تو را بگذارم كه با غريزه و با صفاى حس و احساس، گرفتار اين رذالتهاى پنهان و آشكار بشوى. پس اگر چه براى تو مبهم است، تحمل كن؛ كه آدمى مىتواند با علم و مشورت و با سنجش و دقّت و با حلم و شكيبايى ، خطرهاى كمين نشسته را بشناسد و دشمنهاى خود را رَصد كند و با آگاهى،به مبارزه برخيزد.
علم و اطّلاع را با تجربه،با عبرت،با مشورت،با فكر و با مطالعه مىتوانى به دست بياورى و در هر كارى كندوكاو نمايى؛ كه هيچ گربهاى،بهخاطر خدا موش نمىگيرد و گوش نمىبرد.
خيلىها براى استعمار و براى بهرهبردارى از ملّتى،به بهداشت و مسكن و خوراك آنها مىرسند؛ امّا منافع آنها را براى خود مىبرند؛ كه خرسهاى بهرهمند از كندوى عسل،براى زنبورها، از دشتهاى گل و از سرزمينهاى سبز حكايت مىكنند؛ چون عسلهاى انباشته شده، سر از شكم آنها در مىآورد. فريب محبّتها را نخور؛ به ريشهها و انگيزهها و هدفهاى ديگران هم فكر كن و اينها را هم به سنجش بياور؛ كه اين تعقّل و سنجش انگيزهها و هدفها و شكلهاى عمل، مىتواند تو را از طعمهشدن و طعمهساختن نجات بدهد.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۶۷
🌿 @einsad
✅ يك محقق هنگامى به حق مىرسد كه...
🔶استاد علی صفایی حائری:
كسى كه مىخواهد راه را بيابد و به حقيقتى برسد، تنها اين برايش كافى نيست كه تفكراتى داشته باشد؛ گرچه تفكر زيربناى تربيت و عامل رشد است. ما مىبينيم چه بسيارند كسانى كه با تفكراتى وسيع، نه تنها به حق نرسيدهاند،بلكه يا مأيوس شدهاند و ماندهاند و يا منحرف گرديده و رفتهاند. و اين هر دو دسته، كم نيستند و مشخص هم هستند.
كسى كه مىخواهد به مقصد برسد بايد هم راه برود و هم از راه برود و در راه شروع كند؛ وگرنه رفتنِ تنها،بدون نتيجه است.
يك محقق هنگامى به حق مىرسد كه تحقيق صحيحى را شروع كرده باشد و روش صحيحى را به كار گرفته باشد. و اين است كه بايد محقق قبل از هر چيز خود را از كشش هر عقيده و هر مكتب آزاد كند.
فكر انسان همانند يك قطبنما مىتواند راه را روشن و مشخص كند، به شرط اينكه يك قطبنما تحت تأثير كششها و جاذبهها قرار نگرفته باشد.
📚 #مسئولیت_وسازندگی ج۱ ص۷۳
🌿 @einsad