✅انسان مؤمن برای هر حرکتش حساب باز می کند
🔸استادعلی صفائی حائری(عین.صاد)
چه کسی می تواند کلیه اعمالش را کنترل کند؟ آن کسی که مؤمن باشد، زیرا وقتی انسان همه هستی را هماهنگ و یگانه و همراه و همساز می بیند، وقتی که می بیند ، هیچ حرکتی، بی حساب در هستی صورت نمی گیرد، او هم که جزو این مجموعه است و روی به سمت واحدِ احد دارد، نمی تواند بی حساب حرکت کند. انسان مؤمن برای هر حرکتش حساب باز می کند. در هستیِ منظمِ هدف دار، بی هدف گام برنمی دارد. هرکاری که می کند با توجه به مبدأ واحد است. و شاید گام اول توحید این باشد، این باشد که انسان به توحیدِ با خویش برسد، ظاهر و باطنش را یکی کند. واقعیت موجود خویش را با حقیقت متعالی انسان، یگانه کند.
📚تربیت کودک ص١٤
🌿 @einsad
4_454890886946357329.MP3
1.24M
✅رضایت به حیات دنیا
🎤 : استادعلی صفائی حائری(عین.صاد)
🌿 @einsad
استاد علی صفایی حائری
📣 نكوداشت نوزدهمين سالروز درگذشت استاد علي صفايی حائری(ع.ص) ⏰ پنجشنبه 97/4/21 ساعت 21 📍 قم، خ طالقا
📣 برنامه هاي نكوداشت نوزدهمين سالگرد ارتحال استاد علي صفايي حائري(ع-ص)
✅ پنجشنبه ١٣٩٧/٠٤/٢١
١- سیره تربیتی
استاد هاشمي ارسنجانی (مولف خاطرات ردپای نور)
ساعت ١٠تا١١
٢- مناظره ي طرحِ كتاب اندیشه هاي پنهان با طرح های مشابه
ساعت ١١تا١٣
٣- حلقه گفتگو
ساعت ١٧-١٩
با حضور اساتید فاطمی نسب و لاجوردی
٤- سخنراني استاد پور سيد آقايي
بعد از نماز مغرب و عشا
مكان: قم خ طالقاني، ك ٨٧،پ ١٩ موسسه ليلةالقدر
🌿 @einsad
✅تدريج در سلوك
🔹استاد علی صفایی حائری(عین.صاد)
برادرى بود كه دير وقت و از نيمه شب گذشته، به ديدنم آمده بود. پر از درد بود.
پر از رنج بود. پر از طلب بود. حرف كه مى زد مثل مار مى پيچيد و با درد مى پرسيد كه فلانى! راستى بگو، به من دروغ نگو، به من تلقين نكن، من مى خواهم درست بشوم. من چهار سال است كه دارم به خودم ور مى روم، ولى هيچ اثرى نديده ام و از يارى خدا و از اميد بويى نبرده ام. من هنوز در دلم ضعف و كينه و بخل ... صف كشيده اند. من پاک از پا در آمده ام. راستى چه كار كنم؟
مى گفت و مى گفت ... راستى كه ديوانه شده بود. گريه مىكرد، ولى گريه اش گريه ى ذليلى بود. براى من سخت بود كه اشك ذلت را بر چهره ى مردى ببينم.
و براى من سخت بود كه بار اين همه حرص و سوز و شتاب را بر دوش او ببينم و اين همه را نمىشد كه با نرمى و دلالت، كه او به تلقين متهمش مى كرد، برطرف ساخت. و نمى شد با سكوت و بى اعتنايى كه او تحملش را نداشت، رهايش كرد.
در من توفان سختى بود و هجوم تندى كه مهار شده اش او را از جاى مىكند.
گفتم: تو مى خواهى با چهار سال مطالعه و كتاب خواندن كه اسمش را كار گذاشته اى و با آمدن به قم كه اسمش را هجرت گذاشته اى، صاحب دلى بشوى كه ابراهيم، در ميان آتش و در كنار اسماعيل طناب پيچيده اش، به دست آورده بود و مى خواهى به اطمينانى برسى كه او هم نرسيده بود.
آن بزرگ مرد راه رفته را پس از شصت سال خوش حال ديدند و سؤال كردند كه چگونه به شادى رسيده اى؟! گفت: پس از شصت سال مبارزه و رياضت، امروز فهميدم كه خيلى هوا ندارم.
و تو مى خواهى كه در روز اول حركت هيچ هوايى نداشته باشى و هيچ مبارزه اى نداشته باشى.
گفتم: قدم اول اين است كه فهميده اى در تو چه مىگذرد و قدم دوم اين است كه اين وضع را توجيه نكنى و قدم سوم اين است كه خودت را براى يك عمر درگيرى آماده سازى و قدم چهارم اين است كه با محاسبه ها و مقايسه ها، خودت را همراه باشى و تمرين ها را شروع كنى. و از وزنه هاى كوچك دست به كار شوى و براى بلا و ضربه ها آماده شوى و آن وقت كه به عجز رسيدى و از پاى افتادى، با اعتصام و استعانت گام هاى نهايى را بردارى ... و با اين مركب راه بروى.
گفتم: تو هنوز از گناه تصور ندارى. فقط از بخل ها و كينه ها و ... رنگى ديده اى.
هنوز نمى دانى كه چشم تو در هر لحظه چه كارها داشته و نكرده و پاى تو و دست تو و یک یک نيروهاى درونى تو چه قدر بیكار و ماندگار بوده اند. اگر تو اين همه را مى ديدى لابد مى مردى. برادر! راهى را كه در يك عمر مى روند، تو مى خواهى فقط با شور و شوق، با حرص و سوز تمام كنى. و مى خواهى همين امروز تمامى بخل ها و حرص ها و ضعف هايت، به قدرت و اطمينان و گذشت برسد.
مى خواهى بدون جهاد و درگيرى، پاداش مجاهدها را بگيرى؟ تو براى يك مدرك سال ها رنج بردهاى و اين قدر شتاب نداشتهاى؛ چون كلاس ها را فهميده بودى و در كلاس اول توقع درمان مريض هاى از همه جا رانده شده را نداشتى.
اكنون هم با همين توجه مى توانى به اين ظرفيت برسى و
اين قدر با عجله هايت از پاى نيفتى.
كسانى كه
كلاس ها را شناخته اند
و مراتب را مى شناسند،
آرام و مسلط مى شوند.
📚آیه های سبز
🌿 @einsad
4_454890886946357331.mp3
1.41M
✅عقل ودل عاشق
🎤 : استادعلی صفائی حائری(عین.صاد)
🌿 @einsad
استاد علی صفایی حائری
📣 برنامه هاي نكوداشت نوزدهمين سالگرد ارتحال استاد علي صفايي حائري(ع-ص) ✅ پنجشنبه ١٣٩٧/٠٤/٢١ ١- سیر
✅ بزرگواراني كه قصد حضور در گردهمايي يك روزه ی نكوداشت نوزدهمين سالگرد رحلت استاد صفائي را دارند، حداكثر تا ساعت 21 روز چهارشنبه،٢٠تيرماه ١٣٩٧ نام و نام خانوادگي خود را به شماره
+9850005410001020
ارسال و حضور خود را قطعي فرمايند،به علاوه اگر قصد شركت در برخي از جلسات را دارند(نه تمام برنامه) لطفا ،شماره جلسه را نيز ضميمه فرمايند.
با تشكر
دبيرخاته نكوداشت نوزدهمين سالگرد ارتحال استاد علي صفائي حائري(ره)
🌿 @einsad
✅ ملاک ارزش شغل
🔶 استاد علی صفایی حائری
كارها به عهدهى كسانى است كه در وقت كمتر، به شكل بهتر از عهدهى آن بر مىآيند. تقسيم بندى مشاغل با اين اصل همراه است، در حالى كه خود شغلها ملاك افتخار نيست و عمل ملاك ارزش نيست، مهم عاملهايى است كه عمل را مىسازد و مهم نقشى است كه در پس هر شغل پنهان است.
تمامى درگيرىها و داد و فريادها، از اينجا برخاسته كه ما ارزشها را فراموش كردهايم و براى شغلها عنوانى ديگر در نظر گرفتهايم و آن را ملاك افتخار مىشناسيم. خيال مىكنيم قضاوت، يا خياطى،با بقالى با يكديگر تفاوت دارند و در ارزشها دخالت دارند.
بينش اسلامى، براى شغلها به اندازهى بينشها و به اندازهى نقشى كه در پشت آن ايستاده ارزش قائل است. ارزش عمل؛
وابسته به محرك،
وابسته به جهت،
وابسته به شكل حركت،
وابسته به بینشی است که تو نسبت به اثار عمل داری.
📚 روابط متکامل زن و مرد، ص 30
🌿 @einsad
✅ ادب #انتظار
🔶استاد علی صفایی حائری:
كسى كه انتظار تولد فرزندى عزيز و يا مهمانى محبوب را دارد، بىتفاوت، بىخيال، بىتوجه و بىمسئوليت نيست. انتظار، در حالت و در رفتار و عمل تأثير مىگذارد و منتظر، آدابى را ناخواسته و حتى بىتوجه دنبال مىكند.
توجه،
عهد،
انس،
توسل
و آماده باش
از منتظر جدا نخواهد شد.
📚 تو می ایی ص۱۸
🌿 @einsad
✅مؤمن دنيا را رها نمى كند، كه مى چرخاند
🔸استادعلی صفائی حائری(عین.صاد)
مؤمن دنیا را رها نمی کند، که می چرخاند؛ چون کسی که از گردونه بیرون آمده می تواند گرداننده باشد و در پشت هر میزی و در کنار هر پستی، هر نهاد راکدی می تواند حرکت بسازد. کسی که خودش را به سنگ و آجر تبدیل کرده، چگونه می تواند راه بیفتد. او وجودش همان سنگ ها و آجر ها هستند. او خودش را در میان آجر ها دفن کرده و نمی داند و باید از آتشی بترسد که با همین آدم ها و با همین سنگ ها برافروخته می شود و با همین ها روشن می ماند.((فاتقوا النار التي وقودها الناس والحجارة))
📚 تطهیر با جاری قرآن ، جلد دوم،ص١٥٢
🌿 @einsad
✅ اساس دینداری
🔸 استاد علی صفایی حائری
اين حقيقت كه انسانِ بيشتر از هفتاد سال و بزرگتر از زندگى و مرتبط با اشياء و عوالم متيقَّن و محتمل و مجهول، نمى تواند با علم و تجربه، و عقل و فلسفه، و قلب و اشراق، و غرايز و مشاورت، مشكل خود را حل نمايد؛ اساس دين دارى است.
📚 از وحدت تا جدايى، ص: 17
🌿 @einsad
✅ بینش علمی و فلسفی و عرفانی، محتاج بینش دینی هستند
🔸 استاد علی صفایی حائری
...آنچه وضعیت فکری امروز من است در این خلاصه می شود که :
بینش علمی بر اساس تجربه
و بینش فلسفی بر اساس استدلال
و بینش عرفانی بر اساس شهود،
همه و همه محتاج بینش دینی هستند.
همانطور که مذهب، به علم در هدف و انگیزه و شکل بندی جهت می دهد، همانطور بر فلسفه و عرفان اثر می گذارد و یقین و شهود، این هر دو را راه می برد.
من در حالی که برای این سه، حرمتشان را قائل هستم، محدودیت هایشان را هم باور کرده ام و این است که به وحی روی آورده ام.
📚 روش نقد، جلد 3
🌿 @einsad
4_5902205630814355463.mp3
593.1K
🌿 همه ما فرعونیم، مصرهامان کوچک است...
استاد علی صفایی حائری
🌿 @einsad
✅ روش مطالعه
🔶استاد علی صفایی حائری:
به او كه از من سير مطالعاتى مىخواست كه از كجا شروع كند،از روش مطالعه توضيحى دادم و گفتم مهم سير مطالعه نيست؛روش كار است.تو بايد پيش از مطالعه طرح سؤال و تنظيم سؤال و تحليل سؤال را طى كرده باشى تا بتوانى با جوابهايى كه در كتابهاست عميقتر برخورد كنى و آنها را بپذيرى يا دور بريزى.
📚 تطهیر با جاری قرآن، صفحه 82
🌿 @einsad
4_454890886946357644.mp3
1.39M
✅هدف انبیاء
استادعلی صفائی حائری(عین.صاد)
🌿 @einsad
✅دین و عقل مکمل یکدیگرند
🔸استادعلی صفائی حائری(عین.صاد)
عقل و دین باهم ناسازگار نیستند، که این دو حجت همیشه با هم همراهند، اندیشه ی ما کوتاهی دارد و ناچار دین این نارسایی و کوتاهی را جبران می نماید. دین در هنگام عجز عقل و کوتاهی و نارسایی اندیشه، ما را دستگیری می نماید. پس این دو نه تنها ناسازگار نیستند که مکمل یکدیگرند.
📚 درآمدی بر علم اصول ، جلد دوم،ص۱۱۳
🌿 @einsad
✅از بین اعمال فقط خالص آن پذیرفته می شود
استاد علی صفایی حائری
@einsad
✅ ورزش اسلامی (شماره ۱)
🔸 استاد علی صفایی حائری
از گذشته های دور نمیتوانستیم ″ورزش″ را با ″بازی″، آن هم بازی هایی آنچنانی که می دانیم و می دانید، با هزارها ریا و تظاهر و خودخواهی و درگیری و پارتی بازی و ...، یکی بدانیم و نمی توانستیم تئوری ها و توجیه هایی را که برای ″بازی″ دارند و مرحوم پاک نژاد در ″آخرین پیامبر و اولین دانشگاه″ها به جمع و جور آن پرداخته، توجیه ورزش و توضیح ضرورت آن بدانیم.
ورزش در ذهن، به معنای «آموزش حرکت صحیح» بود. حرکت دست و پا برای راه رفتن و دویدن و شنا کردن و دفاع کردن و حمله کردن، اصولی دارد که ″انرژی کمتر مصرف می کند و بازده بیشتری می آورد″ و ماهیچه ها را می پرورد. یعنی به جای خسته کردن، ورزیدگی می آورد و نیروه ذخیره می کند. در حالی که تو را به مقصود رسانده و پیش برده است.
📜 ذکری ۲(ویژه نامه نوزدهمین سالگرد استاد آیت الله علی صفایی حائری)/ص ۱۴
🌿 @einsad