✅ گاهى آدمى با تمامى راحتىها در رنج است
🔶استاد علی صفایی حائری:
به همان اندازه كه ازدواج دو نفر ارزش پيدا مىكند،به همان اندازه وسوسه و حسادت دوست و دشمن زياد مىشود، كه درگيرىها را زيادتر مىكند. پس به گونهاى تظاهر نبايد كرد كه حسادت و دشمنىها بجنبد و سر بردارد، كه اگر اين حسادتها به زندگى تو آسيب نزند،باعث از هم پاشيدگى زندگى ديگران مىتواند باشد. تو در جمع آنها به گونهاى سخن بگو كه توقعها كم و تحملها زياد بشود و از مشكلات زندگى بهره بردارند و با سختىها هم راحت باشند، چون؛ رنج و راحتى، در ظرفيت قلبى و در پختگى برخوردها است. گاهى آدمى با تمامى راحتىها در رنج است و غصه مىخورد و گاهى با همهى رنجها راحت است و بهره برمىدارد و پاداش مىگيرد.
📚 روابط متکامل زن و مرد، صفحه 15
🌿 @einsad
4_5877739658850337660.mp3
785K
✅ معنای حالت ورع
🎤 : استاد علی صفایی حائری(عین.صاد)
🌿 @einsad
✅ #انتظار
ریشه های انتظار3⃣
🔶استاد علی صفایی حائری:
ريشۀ سوم انتظار، در دعوتها و هدايتهايى است كه مستمر و در قطعه قطعۀ زمان و فصل فصل تاريخ، آدمهايى را بيدار مىكند و صدا مىزند و به ديدار مىرساند و از جام ملاقات سرشار مىسازد.
اين سنت خداست كه در متن غفلت، صيحۀ بيدارى و فرياد دعوت بلند شود. شما مىبينيد كه در متن گرايشهاى الحادى و مادّى، كششهاى جديدى شكل گرفته و آدمى با طرحهايى از قدرتهاى روح و روان و يا گوشههايى از روابط مجهول و تسخيرهاى غير طبيعى و نمودهايى از توانمندى انسان، آشنا مىشود كه هنوز بودش را نمىشناسد ولى از نمودش و از آثارش مىتواند بهره بگيرد و استفاده ببرد.
در تاريخ، در متن انكار معاد و رستاخيز، بازگشت اصحاب كهف مطرح مىشود و امروز هم به شهادت دايرة المعارف، ١ در پرتقال شهر فاطيما شكل مىگيرد، كه هفتاد سال پيش و در هنگامۀ ماركسيسم و الحاد، ٢ شبحى سفيد پوش چوپانهايى را به ساختن معبدى شفا دهنده دستور مىدهد و با پشتگوش اندازى واتيكان عاقبت با هفده سال تأخير، بناى معبدى گذاشته مىشود كه بزرگترين اجتماعات و همايش كاتوليكها در آنجا برگزار مىشود و هر سال از سيزدهم ماه مى تا سه روز، كيلومترها راه را با زانو طى مىكنند تا به معبد فاطمه دختر محمّد برسند و شفا بگيرند.
اين رگههاى دعوت در متن غفلت و اين جلوههاى هدايت در دل ديجور شبهاى ضلال و ظلمات، ريشۀ انتظار را آبيارى مىنمايد و بارور مىسازد.
اين همه كتابها و داستانهاى ملاقات با مردى كه خصوصيت مهدىِ فاطمه را دارد و يا مردانى كه با او هستند و از او بهره مىگيرند، از اين هدايت و دعوت حكايت مىنمايد.
📚 تو مي آيي ، صفحه 17
🌿 @einsad
✅ رسالت جمهوری اسلامی
🔸 استاد علی صفایی حائری
اکنون این جمهوری اسلامی و این حکومت اسلامی است که ریشه گرفته و ″حوادث″ و ″مسائل″ و ″روابط جدیدی″ را مطرح نموده
و این حکومت اسلامی است که در برابر حکومت های ممالک اسلامی و حکومت های الحادی و نیرومند شرق و غرب باید نه تنها به ″جواب مسائل″ و ″تنظیم روابط″، که به «تبیین طرحی جامع و اجراء و مدیریتی هماهنگ» که بتواند در برابر طرح های تربیتی و فلسفی و اخلاقی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و حقوقی و قضایی موجود سرفراز و مسلط باشد، بپردازد.
📚 درآمدی بر علم اصول، ص ۶۹
🌿 @einsad
✅ چگونه میتوان برای اهل عالم هدایتی داشت؟
🔶استاد علی صفایی حائری:
اگر بنا شد ما باشيم با رسالتى از دين و رسالتى از ولايت كه روى دوش ما هست «إِنّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلاً ثَقِيلاً ١» اگر اين بار سنگين از رسالت را روى شانههاى خودتان احساس مىكنيد، اين بار سنگين از رسالت، اگر وسعت رسالت را داشته باشد و شما بخواهيد براى همه مردم (للناس) و براى اهل عالم (للعالمين) حرفى داشته باشيد و هدايتى براى همه مردم و رحمتى براى همه عالميان داشته باشيد، لازمهاش اين است كه شما با اين مخاطبهاى گستردهتان، زبان مشتركى پيدا كنيد. روشهاى جديد را تجربه كنيد تا بتوانيد حرفها را به نحو مناسبترى گفتگو كنيد.
📚 روزگار ستمگر، صفحه 24
🌿 @einsad
4_5909131175384843629.mp3
2.08M
✅ویژگیهای شیعه حقیقی
🎤 : استادعلی صفائی حائری(عین.صاد)
🌿 @einsad
✅ حقوق مسلم بر مسلم از دیدگاه #امام_صادق علیهالسلام
🔸 استاد علی صفایی حائری
معلّى بن خُنيس از امام صادق، از حق مسلم بر مسلم سؤال مى كند و حضرت مى فرمايد: اين حقوق هفت تاست. 👈 هر كس يكى از آنها را ضايع كند از ولايت خدا خارج شده و ديگر در او سعى براى خدا نيست.
معلّى مى پرسد اين حقوق چه هستند و امام صادق مى فرمايد: من بر تو دلسوز هستم و مى ترسم اين حقوق را ضايع كنى و حفظ ننمايى و عمل نكنى. معلّى مى گويد: «لا قوة الا باللّه» و حضرت حقوق را مى شمارند.
1⃣ ساده ترين اين حقوق اين است كه براى او دوست داشته باشى آنچه براى خود مى خواهى، و براى او نخواهى آنچه براى خودت نمى پسندى.
2⃣ و حق دوم اين كه از سخط دورى كنى و به دنبال رضا و خشنودى او باشى و امر او را اطاعت نمايى.
3⃣ و حق سوم اين كه او را با جان و مال و زبان و دست و پاى خودت يارى كنى.
4⃣ و حق چهارم اين كه چشم و راهنما و آيينه او باشى.
5⃣ و حق پنجم اين كه تو سير نباشى او گرسنه بشود و تو سيراب نباشى و او تشنگى ببرد و تو نپوشى و او عريان بگردد.
6⃣ و حق ششم اين كه اگر تو خادمى دارى و امكان دارى و برادر تو خادمى ندارد، پس خادم خود را براى او آماده كنى تا لباسش را بشويد و غذايش را بسازد و فراش او را آماده سازد.
7⃣ و حق هفتم اين كه تعهدات او را به عهده بگيرى و دعوتش را اجابت كنى و بيمارش را عيادت نمايى و بر جنازه اش حاضر باشى و اگر فهميدى كه نيازى دارد و حاجتى دارد، براى انجامش بشتابى و او را مجبور به سؤال ننمايى. اگر اين كارها را انجام دادى، «وَصَلَت وِلايَتُكَ بِوِلايَتِه وَ وِلايَتَهُ بِوِلايَتِكَ»؛ ولايت خود را با ولايت او پيوند زده اى.
👈و در حديث ديگرى آمده است كه اگر در نزد برادرت اظهار ناراحتى كنى و بگويى افّ، يعنى ناراحتم، رابطه ولايتى شما بريده مى شود. «انْقَطَعَ ما بَيْنَهُما مِنَ الْوِلايَة» و يا «لَيْسَ بَيْنَهُما وِلايَةٌ».
... در سوره انفال آمده «الّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةً فِى الْارْض وَ فسادٌ كَبيرٌ»:اگر در برابر ولايتهاى كفر و پيوندهاى آنان شما به اين پيوند ولايت و نصرت روى نياوريد و اين ارتباط را عملى نكنيد، در زمين فتنه ها تحقق مى يابد و فساد كبير، ثبات مى گيرد. روى آوردن به ولايت و نصرت، فتنه و فساد را برطرف مى سازد. فتنه در انسان بلاء و آزمايش اوست و در زمين درگيرى ها و خونريزى هاست و فساد به هم ريختن نظام و چشم پوشى از مصالح عمومى و كلى است: مصالح عمومى، در جامعه و مصالح كلى در جهان.
آنچه در برابر كفر و فتنه و فساد آن، نيرومند مى ايستد، ايمانى است كه به قدرت تبديل شده و به محبت و ولايت و به سرپرستى و ولايت گره خورده است. مادام كه ايمان به ولايت مبدل نشود، نيروى جلوگير و مصلح نخواهد بود.
اگر ما چهار نفر هر كدام از ليوان خودش دفاع و حفاظت كند، پس هر ليوان يك محافظ بيشتر نخواهد داشت؛ اما اگر هركس از همه ليوانها حفاظت نمايد، پس هر ليوان چهار محافظ خواهد داشت و هر خانه و هر فرزند و هر خانواده محافظهاى زيادترى خواهند داشت. و همين باعث قدرت تو و ترس دشمن و نگهدارى از مصالح عمومى و كلى خواهد بود.
📚 از معرفت دینی تا حکومت دینی، ص 38
🌿 @einsad
✅انسان مؤمن برای هر حرکتش حساب باز می کند
🔸استادعلی صفائی حائری(عین.صاد)
چه کسی می تواند کلیه اعمالش را کنترل کند؟ آن کسی که مؤمن باشد، زیرا وقتی انسان همه هستی را هماهنگ و یگانه و همراه و همساز می بیند، وقتی که می بیند ، هیچ حرکتی، بی حساب در هستی صورت نمی گیرد، او هم که جزو این مجموعه است و روی به سمت واحدِ احد دارد، نمی تواند بی حساب حرکت کند. انسان مؤمن برای هر حرکتش حساب باز می کند. در هستیِ منظمِ هدف دار، بی هدف گام برنمی دارد. هرکاری که می کند با توجه به مبدأ واحد است. و شاید گام اول توحید این باشد، این باشد که انسان به توحیدِ با خویش برسد، ظاهر و باطنش را یکی کند. واقعیت موجود خویش را با حقیقت متعالی انسان، یگانه کند.
📚تربیت کودک ص١٤
🌿 @einsad
4_454890886946357329.MP3
1.24M
✅رضایت به حیات دنیا
🎤 : استادعلی صفائی حائری(عین.صاد)
🌿 @einsad
استاد علی صفایی حائری
📣 نكوداشت نوزدهمين سالروز درگذشت استاد علي صفايی حائری(ع.ص) ⏰ پنجشنبه 97/4/21 ساعت 21 📍 قم، خ طالقا
📣 برنامه هاي نكوداشت نوزدهمين سالگرد ارتحال استاد علي صفايي حائري(ع-ص)
✅ پنجشنبه ١٣٩٧/٠٤/٢١
١- سیره تربیتی
استاد هاشمي ارسنجانی (مولف خاطرات ردپای نور)
ساعت ١٠تا١١
٢- مناظره ي طرحِ كتاب اندیشه هاي پنهان با طرح های مشابه
ساعت ١١تا١٣
٣- حلقه گفتگو
ساعت ١٧-١٩
با حضور اساتید فاطمی نسب و لاجوردی
٤- سخنراني استاد پور سيد آقايي
بعد از نماز مغرب و عشا
مكان: قم خ طالقاني، ك ٨٧،پ ١٩ موسسه ليلةالقدر
🌿 @einsad
✅تدريج در سلوك
🔹استاد علی صفایی حائری(عین.صاد)
برادرى بود كه دير وقت و از نيمه شب گذشته، به ديدنم آمده بود. پر از درد بود.
پر از رنج بود. پر از طلب بود. حرف كه مى زد مثل مار مى پيچيد و با درد مى پرسيد كه فلانى! راستى بگو، به من دروغ نگو، به من تلقين نكن، من مى خواهم درست بشوم. من چهار سال است كه دارم به خودم ور مى روم، ولى هيچ اثرى نديده ام و از يارى خدا و از اميد بويى نبرده ام. من هنوز در دلم ضعف و كينه و بخل ... صف كشيده اند. من پاک از پا در آمده ام. راستى چه كار كنم؟
مى گفت و مى گفت ... راستى كه ديوانه شده بود. گريه مىكرد، ولى گريه اش گريه ى ذليلى بود. براى من سخت بود كه اشك ذلت را بر چهره ى مردى ببينم.
و براى من سخت بود كه بار اين همه حرص و سوز و شتاب را بر دوش او ببينم و اين همه را نمىشد كه با نرمى و دلالت، كه او به تلقين متهمش مى كرد، برطرف ساخت. و نمى شد با سكوت و بى اعتنايى كه او تحملش را نداشت، رهايش كرد.
در من توفان سختى بود و هجوم تندى كه مهار شده اش او را از جاى مىكند.
گفتم: تو مى خواهى با چهار سال مطالعه و كتاب خواندن كه اسمش را كار گذاشته اى و با آمدن به قم كه اسمش را هجرت گذاشته اى، صاحب دلى بشوى كه ابراهيم، در ميان آتش و در كنار اسماعيل طناب پيچيده اش، به دست آورده بود و مى خواهى به اطمينانى برسى كه او هم نرسيده بود.
آن بزرگ مرد راه رفته را پس از شصت سال خوش حال ديدند و سؤال كردند كه چگونه به شادى رسيده اى؟! گفت: پس از شصت سال مبارزه و رياضت، امروز فهميدم كه خيلى هوا ندارم.
و تو مى خواهى كه در روز اول حركت هيچ هوايى نداشته باشى و هيچ مبارزه اى نداشته باشى.
گفتم: قدم اول اين است كه فهميده اى در تو چه مىگذرد و قدم دوم اين است كه اين وضع را توجيه نكنى و قدم سوم اين است كه خودت را براى يك عمر درگيرى آماده سازى و قدم چهارم اين است كه با محاسبه ها و مقايسه ها، خودت را همراه باشى و تمرين ها را شروع كنى. و از وزنه هاى كوچك دست به كار شوى و براى بلا و ضربه ها آماده شوى و آن وقت كه به عجز رسيدى و از پاى افتادى، با اعتصام و استعانت گام هاى نهايى را بردارى ... و با اين مركب راه بروى.
گفتم: تو هنوز از گناه تصور ندارى. فقط از بخل ها و كينه ها و ... رنگى ديده اى.
هنوز نمى دانى كه چشم تو در هر لحظه چه كارها داشته و نكرده و پاى تو و دست تو و یک یک نيروهاى درونى تو چه قدر بیكار و ماندگار بوده اند. اگر تو اين همه را مى ديدى لابد مى مردى. برادر! راهى را كه در يك عمر مى روند، تو مى خواهى فقط با شور و شوق، با حرص و سوز تمام كنى. و مى خواهى همين امروز تمامى بخل ها و حرص ها و ضعف هايت، به قدرت و اطمينان و گذشت برسد.
مى خواهى بدون جهاد و درگيرى، پاداش مجاهدها را بگيرى؟ تو براى يك مدرك سال ها رنج بردهاى و اين قدر شتاب نداشتهاى؛ چون كلاس ها را فهميده بودى و در كلاس اول توقع درمان مريض هاى از همه جا رانده شده را نداشتى.
اكنون هم با همين توجه مى توانى به اين ظرفيت برسى و
اين قدر با عجله هايت از پاى نيفتى.
كسانى كه
كلاس ها را شناخته اند
و مراتب را مى شناسند،
آرام و مسلط مى شوند.
📚آیه های سبز
🌿 @einsad
4_454890886946357331.mp3
1.41M
✅عقل ودل عاشق
🎤 : استادعلی صفائی حائری(عین.صاد)
🌿 @einsad
استاد علی صفایی حائری
📣 برنامه هاي نكوداشت نوزدهمين سالگرد ارتحال استاد علي صفايي حائري(ع-ص) ✅ پنجشنبه ١٣٩٧/٠٤/٢١ ١- سیر
✅ بزرگواراني كه قصد حضور در گردهمايي يك روزه ی نكوداشت نوزدهمين سالگرد رحلت استاد صفائي را دارند، حداكثر تا ساعت 21 روز چهارشنبه،٢٠تيرماه ١٣٩٧ نام و نام خانوادگي خود را به شماره
+9850005410001020
ارسال و حضور خود را قطعي فرمايند،به علاوه اگر قصد شركت در برخي از جلسات را دارند(نه تمام برنامه) لطفا ،شماره جلسه را نيز ضميمه فرمايند.
با تشكر
دبيرخاته نكوداشت نوزدهمين سالگرد ارتحال استاد علي صفائي حائري(ره)
🌿 @einsad
✅ ملاک ارزش شغل
🔶 استاد علی صفایی حائری
كارها به عهدهى كسانى است كه در وقت كمتر، به شكل بهتر از عهدهى آن بر مىآيند. تقسيم بندى مشاغل با اين اصل همراه است، در حالى كه خود شغلها ملاك افتخار نيست و عمل ملاك ارزش نيست، مهم عاملهايى است كه عمل را مىسازد و مهم نقشى است كه در پس هر شغل پنهان است.
تمامى درگيرىها و داد و فريادها، از اينجا برخاسته كه ما ارزشها را فراموش كردهايم و براى شغلها عنوانى ديگر در نظر گرفتهايم و آن را ملاك افتخار مىشناسيم. خيال مىكنيم قضاوت، يا خياطى،با بقالى با يكديگر تفاوت دارند و در ارزشها دخالت دارند.
بينش اسلامى، براى شغلها به اندازهى بينشها و به اندازهى نقشى كه در پشت آن ايستاده ارزش قائل است. ارزش عمل؛
وابسته به محرك،
وابسته به جهت،
وابسته به شكل حركت،
وابسته به بینشی است که تو نسبت به اثار عمل داری.
📚 روابط متکامل زن و مرد، ص 30
🌿 @einsad
✅ ادب #انتظار
🔶استاد علی صفایی حائری:
كسى كه انتظار تولد فرزندى عزيز و يا مهمانى محبوب را دارد، بىتفاوت، بىخيال، بىتوجه و بىمسئوليت نيست. انتظار، در حالت و در رفتار و عمل تأثير مىگذارد و منتظر، آدابى را ناخواسته و حتى بىتوجه دنبال مىكند.
توجه،
عهد،
انس،
توسل
و آماده باش
از منتظر جدا نخواهد شد.
📚 تو می ایی ص۱۸
🌿 @einsad