✅ فاطمه (س)الگوی زنان بزرگ
🔶استاد علی صفایی حائری:
شايد تو هنوز از فاطمه - اين كوثر رسول و همراه على و مادر مجتبى و حسين و زينب - چيزى ندانى و شايد مثل آن بىخبر، كه گفته بود فاطمهالگوى ما نيست، الگوى ما اوشين است! راستى، اينها را كه لمس كردهاى و شناختهاى،بزرگ بدانى و استقامت و پيشرفت و يا علم و هنر زنهاى شناخته شده، الگوى تو باشد. ولى همينقدر بدان، كه اگر اين زنهاى بزرگ كار و تلاش و علم و هنر، توانستند كه از محدودهى خانه و پدر و مادر و هموطن خود بيرون بيايند؛ و اگر توانستند كه بهخاطر ديگران، از سينه و صورت و جان خود بگذرند؛ و اگر توانستند، نه بهخاطر آزادى و عدالت و رفاه و تكامل و...
كه بهخاطر رشد انسان كارى بكنند، تازه مىتوانند فاطمه را الگو بگيرند و در اين كاروان، مىتوانند همراه او باشند.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۳۳
🌿 @einsad
✅اگر دنيا برايتان بزرگ است ...
🔶استاد علی صفایی حائری:
من اين را خيلى راحت به شما مىگويم اگر دنيا برايتان بزرگ است، خيالتان راحت باشد كه به آخرت، حتى اگر با ادله هم برايتان اثبات بشود ايمان و گرايش نداريد.بحث يقين نيست.بحث برهان نيست.
بحث خواستن است. نمىخواهى؛ چون اينجا برايت بزرگ و گشاد است.مگر مرض دارم هجرت كنم وقتى كه اين همه دور و برم آب و علف است؟! گوسفندهايم را بردارم كجا بروم؟! ولى وقتى كه گوسفندهايت دنيا را چريده باشند، وقتى كه دنيا برايت تنگ شده باشد، وقتى آسمان آنقدر كوتاه شود كه نتوانى سرت را بلند كنى و مجبور باشى سرت را روى زانوانت بگذارى و گريه كنى؛ اگر اين آسمان پايين و اين دنياى تنگ را احساس كردى، آن موقع به
امامت،به ولايت،به رسالت،به دين،به وحى،به غيب محتاج مىشوى ؛ آن هم به وحى،به عنوان يك خط؛ «يُؤمِنُونَ بِما أُنْزِلَ الَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ» ، نه به عنوان يك رسول،بلكه به عنوان يك خط مستمر از آدم تا خاتم، از جامعه عشايرى تا جامعه كشاورزى تا جامعۀ صنعتى تا جامعۀ فوق صنعتى و مدرن، در تمامى اين جريانها، تو به امتى محتاج هستى با كيفيتى ديگر، نه برخاسته از شرايط اقتصادى و توليدى و متكى به اصناف و احزاب و حقوق و آزادى و... كه متكى به بينات و بصيرت و متكى به تربيت و به جمع آورى و به جادادن اين نفوس است
📚 #خط_انتقال_معارف ص۷۱
🌿 @einsad
✅براى سازندگى و تربيت بايد از اعماق شروع كرد...
🔶استاد علی صفایی حائری:
براى سازندگى و تربيت بايد از اعماق شروع كرد. هنگامى كه مىخواهيم رفتار و گفتار كسى را عوض كنيم، هنگامى كه مىخواهيم لباس كسى را دگرگون كنيم،بايد پيش از اين مرحله، عشقها و علاقههايش را عوض كنيم و ناچار شناختهايش را و ناچار فكرهايش را، كه ادامهى تفكّر، شناخت است و ادامهى شناخت، عشق و ادامهى عشق، عمل.
ما عاشق آفريده شدهايم فقط معشوقها را انتخاب مىكنيم و براى اين انتخاب است كه بايد آنها را بسنجيم كه چه مىدهند و چه مىگيرند.
با اين روش نتيجههاى سريعترى بدست مىآيد.
📚 #مسئولیت_و_سازندگی ج۱ ص۴۴
🌿 @einsad
4_6012368990746182016.mp3
725.1K
هدایت شده از برشی از یک کتاب
✂️ برشی از یک کتاب
#موقعیت_یا_موضع_گیری
این مهم نیست که در چه موقعیت ، در چه شرایطی هستیم ؛ مهم این است که در موقعیت ها ، چه « وضعیتی » داریم و چگونه ایستاده ایم و موضع گرفته ایم . ما در هر موقعیت می توانیم موضع گیری هایی داشته باشیم . در نور می توانیم با نور نگاه کنیم و برویم و می توانیم به نور نگاه کنیم و در کوری بمانیم . همین طور در گرفتاری ها می توانیم فریاد کنیم و می توانیم صبر کنیم و می توانیم بهره برداریم و می توانیم به طلب برسیم . در برابر « داروی تلخ » گاهی « فریاد » است و گاهی «صبر » و گاهی «تشکر » و گاهی « طلب » . این ها موضع گیری های ما هستند و انتخاب های ما هستند که در موقعیت ها می توانند بروز کنند .
📚 روش نقد جلد دوم ، علی صفایی حائری ، ص 19
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✅ #تربیت_کودک
🔶استاد علی صفایی حائری:
پدر و مادر آگاه مىتوانند با داستانهايى كه از خود مىگويند، كودك را رقيب خود كنند و به حركت وا دارند و اين نوع رقابت؛ چون از تقليد هم كمك مىگيرد، كارگرتر است. خلاصه، رقابت در كودك، كم يا زياد وجود دارد، مربى بايد اين حس را پرورش دهد و تحريك كند و براى كودك رقيبهايى بتراشد كه در تمام دورهها با رقابت و به خاطر رقابت با آنها حركت و جنبش زيادترى از خود نشان دهد و قدمهاى بلندترى بردارد. مربى بايد به كودك شخصيت بدهد و او را با شخصيتهاى بزرگ همانند كند تا اين كه كودك نيرو بگيرد و به خود مطمئن شود و از ركود خود وحشت كند و جلوتر بيايد. اين شخصيت دادن از تعريف استعدادهاى كودك و يا عظمت دودمان و يا عشيره و فاميل و يا كشور و وطن مىتواند ريشه بگيرد و آن رقيب تراشيدنها نبايد با تحقير و نفى كودك آلوده شوند.
📚 #تربیت_کودک ص۵۸
🌿 @einsad
چشمه جاری
دوره باز خوانی آثار و اندیشه های استاد صفائی حائری
با حضور حجه الاسلام علی شاملو
دانشگاه فردوسی مشهد - پاتوق فرهنگی دفتر نهاد رهبری 👇
https://eitaa.com/einsad_fum
✅ خداوندا من را با قدر و اندازههايى كه گذاشتهاى، آرام كن...
🔶استاد علی صفایی حائری:
اگر توجّه داشته باشى، مىفهمى كه من مىخواهم از تكيه بر نعمتها و از تكيه برخودت هم فارغ شوى؛ و آنجا كه در بنبست دنيا و ناتوانى و عجز كامل خودت قرار مىگيرى، نااميد و متزلزل و يا ملتهب و برآشفته نباشى؛ كه در دعاى امين الله مىخوانى: «اَللّهُمَّ فَاجْعَل نَفْسى مُطمَئِنَّة بِقَدَرِك». تو آرامش دل من را، در كنار نعمتهاى بيرون و قدرتهاى درونم نگذار؛ كه اين هر دو، دنياپرستى و خودپرستى است.
من را با قدر و اندازههايى كه گذاشتهاى، آرام كن تا بفهمم كه در برابر آنچه دارم،بايد بازدهى داشته باشم تا بفهمم كه براى رفتن، دو پاى شكر و صبر را دارم. شكر، در هنگام دارايى و توانايى و صبر، در هنگام فقر و عجز؛ فقر دنيا و عجز انسان. و رضا و خوشنودى، در هر دو حال؛ كه اين زندگى پاك و طيّب است.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۲۷
🌿 @einsad
✅رمز انتخاب شهداء
🔶استاد علی صفایی حائری:
در هر راهى رنج و گرفتارى هست و براى تمامى مردم تحول و گردش هست.
و با همين رنج و تحول مؤمن عاشق مشخص مىشود و غفلت زدهى موقعيتها و غايب و گرفتار در نعمتها كه بر خود ستم كردهاند و حركت خود را در گرو شرايط و امكانات گذاشتهاند كنار مىروند و شهدا كه حضور مستمر داشتهاند انتخاب مىشوند و گواهان اتخاذ مىشوند، مؤمن غربال مىشود و كافر به هلاك مىرسد.بهشت بدون جهاد و صبر به دست نمىآيد و با همين جهاد و شهادت است كه تمناى كسانى كه آرزوى مرگ را داشتند، ولى با ديدار آن،به آن خيره شدند و ايستادند، محك مىخورد. و همينطور صبر و استقامت آنهايى كه همراه محمد و پس از محمد صلى الله عليه و آله از راه او باز نمىگردند و پشت نمىكنند، مشخص مىشود، كه خدا صابر را مشخص مىكند و به شاكرها پاداش مىدهد.
📚 وارثان عاشورا، صفحه 64
🌿 @einsad
✅گستردگى مسئوليت تربيتى
🔶استاد علی صفایی حائری:
مسألهى تربيت وسازندگى بزرگترين مسئوليت ما در اين قرن وحشى است. اين اولين مسأله است، زيرا هر بقالى،بنايى، نجارى، طبيبى و مهندسى بايد قبلا تربيت شود و نه تنها تربيت كه مربى ديگران هم باشد.
اين سازندگى اولين و بزرگترين وظيفه است و با ساير مشاغل و برنامهها منافات ندارد.
عطار هنگامى كه دارد چاى را در پاكت مىريزد مىتواند شناختى در مغز و عشقى در دل و وسعتى در روح طرف بگذارد و چاى كشيدنش به او درسهايى بدهد.
بناء هنگامى كه دارد آجرها را به هم پيوند مىزند و بر روى هم مىگذارد، مىتواند از پيوندها و وحدتها و همدستىها و فداكارىهاى خود نمونههايى در دسترس بگذارد و سازندگىهايى داشته باشد.
هر كس در هر كجا مىتواند مربى و سازنده باشد. چراغ روشن در هر كجا كه هست مىتواند نور بپاشد و راهها را روشن كند.
📚 #مسئولیت_و_سازندگی ج۱ ص۴۴
🌿 @einsad
📚 راز انسان (ج1)
سیر اندیشه استاد علی صفایی حائری
تنظیم:سیدعلیرضاهاشمی ارسنجانی
اساتید راهنما :
حجج الاسلام علاالدین اسکندری،امیر غنوی،عبدالمجید فلسفیان،موسی صفایی حائری،سیدعبدالرضاهاشمی ارسنجانی.
✅ در این طرح تلاش شده تا شاکله اندیشه استاد با استناد به آثار ایشان، بدون دخل و تصرف در متن و محتوا در اختیار خوانندگان محترم قرار گیرد .
☎️ ثبت سفارش :
02537712328
هدایت شده از برشی از یک کتاب
✂️ برشی از یک کتاب
#رفیق_من
با 👇این توجه برای خود رفیق بگیر .
#رفیقت را به غضب وادار کن ، ببین چطور با تو کنار خواهد آمد ! در حالت های طبیعی ، در راه های هموار ، (هر راننده ای) خوب رانندگی می کند . در پیچ و خم و درگیری هاست که(تعادل) از دست می رود و درست لحظه ای که به آن #احتیاج داریم ، آن را از دست می دهیم . لحظه ای که به تسامح و (گذشت) احتیاج داریم از #دوست خشونت و سخت گیری می بینیم .
لحظه ای که دست خود را دراز می کنیم تا میوه ای بچینیم یا دست را می برند و یا درخت را می سوزانند . باید مهره هایی را انتخاب کنیم که در حادثه ها (متزلزل) نشوند ، این چنین افرادی التهاب ندارند و سقف های سنگین بر دوش آنها تَرَک بر نخواهد داشت .
📚 حرکت ، علی صفایی حائری ، ص ۲۴۴
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
🌿 #معرفی_کتاب فوز سالک
مؤلف: استاد علی صفایی حائری
کلام علی علیهالسلام(فزتُ و رب الکعبه) و رضائ تسلیم امام حسین علیهالسلام، ریشه تدوین کتاب است.
همین مرا به این فکر انداخت تا ببینم مولا با این قاطعیت و جازمیت چگونه به فوز قطعی رسیدند؟ با چه مرکبی، چه مراحلی، چه حالتهایی، و چنین است که از گامهایی چون: هدایت، شکر و بلا میگوید و سلوک سالم و صحیح را به تصویر میکشد و حرفهای آخر را میزند!
اگر خودمان را در این سلوک خرج خدا نکنیم، خرج چه کسی کنیم؟!
زن و بچه، خرج خاک، خرج آب؟...
و معیارها را به دست میدهد که سالک، بازی نخورد: آدمی اگر همه نیروها را هم که تسخیر کند نشانه حقانیت نیست. اینکه از ما فی الضمیر بگوید، از ما فی القلوب بگوید، باید از همه اینها فارغ شد. این چیزها گولتان نزند. مهم این است که با چه انگیزهای از دل من خبر میدهد آیا میخواهد مرا به خودش دعوت کند و برای خودش نگه دارد یا خدا؟
✅ عناوین کلی این کتاب از این قرارند:
مقدمه
ضرورت سلوک
اهداف سلوک
دیدگاهها
ابزارهای سلوک
مراحل سلوک و حالات سالک
رضا
جمعبندی از خویش
سلوک سالم و حیات طیبه
🌿 @einsad
✅چگونه، توقّعها صفر مىشود و تحمّلها بالا مىرود ؟
🔶استاد علی صفایی حائری:
اگر شاهد دعواها و گلايههاى خانوادگى و زنانه و مردانه باشى، مىفهمى كه چقدر بىنيازى و سرشارى كارساز است و چقدر ريشههاى گرفتارىها، در همين ضعف و محدوديت و چشم و همچشمى است.
رضاى از خدا و رضاى از زندگى و رضاى از دنيا،باعث رضاى از مردم و برخورد مفيد و سازنده با آنها خواهد بود. اينگونه، توقّعها صفر مىشود و تحمّلها بالا مىرود و سرشارى و بارورى و تماميّت، به آنجا مىرسد كه ديگران، از وجود سرشار تو،به تماميّت و سرشارى مىرسند.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۲۷
🌿 @einsad
هدایت شده از برشی از یک کتاب
✂️ برشی از یک کتاب
#خودسوزی_راهِ_دیگر_سازی
کار اول من و تو این است که خود را بسازیم ، زیرا (دیگرسازی) ممکن نیست ؛ تا (خودسوزی) صورت نگرفته باشد (خودسازی) نمی شود ، مگر این که انسان ، شهامت خودسوزی را بیابد و با دست توانای خویش شعله ای بر افروزد ، کثافت ها و آلودگی های وجودیش را بسوزاند و تولدی تازه بیابد . « افسوس » که ما ، پیش از آن که از آلودگی ها پاک شده باشیم بر خویش عطر پاشیده ایم و خویشتن را جز آن که هستیم به دیگران معرفی کرده ایم . ما به جای آن که « رنگ خدا » را گرفته باشیم ، به خدا رنگ زده ایم . چگونه می خواهیم دیگران را بسازیم و از اسارت ها رها سازیم ، در حالی که هنوز خویش را نساخته ایم ؟ ما که خود اسیریم ، چگونه سخن از آزاد کردن دیگران می گوییم ؟! نمی توان بار رسالت الله را بر دوش داشت تا زمانی که بنده غیر اوییم . پس باید از حاکمیت غیر او آزاد شد .
📚 تربیت کودک ، علی صفایی حائری ، ص 12
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✅ برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت
🔶استاد علی صفایی حائری:
تو مىتوانى براى فراغتها و بىكارىها و براى كارهايت برنامه بريزى.
در فراغتها ، مىتوانى به ارزيابى حالتها و كارهاى خودت بپردازى. نقطه ضعفها، وابستگىها،بتپرستىها و خودپرستىهايت را بشناسى. آنچه را كه باعث خوشحالى و يا ناراحتى تو شده، شناسايى كنى و آنگاه، خودت را به محاكمه بكشى.
مىتوانى كارهايى كه كردهاى و كارهايى كه نكردهاى را بررسى كنى و به جمعبندى و تصميمگيرى در رابطه با گذشته و جبران آن و آينده و كارهاى آن بپردازى.
در فراغتها ، فكر و مطالعه ، انس با خدا ، انس با قرآن ، انس با دعاهايى كه هنوز چيزى از آن نمىدانى و رفتهرفته بايد بياموزى، مىتواند ذهن و قلب و روح تو را سرشار نمايد.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۳۱
🌿 @einsad