📚 در دوره آموزشی معنای زندگی به دنبال چه هستیم؟
لطفا همه صفحات را مطالعه کنید،
در این پست از آنچه قرار است در دوره معنای زندگی گفتگو کنیم سخن گفته ایم.
@einsadschool
🔸برای عضویت کلیک نمایید.
🔴 اطلاعیه
باتوجه به تعداد بسیار زیاد پیام های متقاضیان، ممکن است پاسخگویی به سوالات و نیز تقاضای ثبتنام شما با تاخیر انجام پذیرد.
🔻از اینکه با صبر خود ما را یاری میکنید از شما سپاسگزاریم.
🛃 پاسخگویی به سوالات و ثبت نام :
🔻@ad_einsadschool
🔄 زندگی و مدار بسته خواستهها
🔰دغدغه ما در «مدرسه عین صاد» توجه به عمیقترین پرسشهای انسان است.
◀️ قصد داریم در دوره آموزشی «معنای زندگی» در محضر استاد صفایی حائری حاضر شویم و تلاش او را برای پاسخ به این پرسش اساسی زندگی، روایت کنیم.
🛃 ثبتنام:
🆔 @ad_einsadschool
🏫 عضویت در "مدرسه عینصاد"
🔴اطلاعیه
♻️ فرآیند برگزاری دورههای آموزشی
آنلاین/حضوری و آفلاین
بدین شرح است:
🔻آنلاین و حضوری
۱. برگزاری کلاسها در بستر اسکایروم
۲. عضویت فراگیران در گروههای آموزشی در پیامرسان ایتا(سقف اعضای هر گروه ۱۵ نفر خواهد بود)
۳. پیش از هر جلسه آموزشی: طرح چالشهای فکری جهت آمادهسازی ذهنی فراگیران.
۴. طیّ هر جلسه آموزشی:
۴/۱. گفتگوی جمعی در مورد چالش پیش از کلاس.
۴/۲. ارائه محتوای آموزشی مربوطه توسط استاد.
۴/۳. پاسخگویی به پرسشهای فراگیران.
۵. پس از هر جلسه آموزشی: تعیین تکلیف درسی برای هر فراگیر.
۶. گفتگوهای گروهی در مورد مباحث مربوط به محتوای آموزشی و تکالیف فراگیران در گروههای مجازی با حضور استاد.
۷. بارگذاری صوت جلسات در گروههای مجازی.
🔻 آفلاین
۱. فراگیران در گروههای آموزشی در پیامرسان ایتا عضو خواهند شد. (سقف اعضای هر گروه ۲۵ نفر خواهد بود)
۲. ارائه جدول زمانبندی محتوای آموزشی
۳. بارگذاری صوت جلسات
۴. حضور استاد در گروه جهت پاسخگویی
🆔 @ad_einsadschool
مدرسه عین صاد
🔴اطلاعیه ♻️ فرآیند برگزاری دورههای آموزشی آنلاین/حضوری و آفلاین بدین شرح است: 🔻آنلاین و حضوری ۱
🔴 توجه
🔻با توجه به تغییراتی که در روند آموزشی آفلاین انجام شد، حتما قبل از ثبت نام در دوره، فرآیند آموزشی در روند آفلاین را مطالعه کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 بازار عمر
🔹آنهایی که این راه دراز را دیدهاند
و از این استعدادهای عظیم خبر دارند
اینها در فکر بازاری هستند
و در جستجوی خریداری ...
#قسمتی_از_کتاب_رشد
🆔 @einsadschool
🟢 ثبتنام دوره ی "معنای زندگی" به پایان رسید .
◀️ عزیزانی که موفق به ثبتنام در این دوره نشدند، میتوانند در دوره های بعدی که بزودی اطلاع رسانی خواهد شد شرکت نمایند.
🔰مدرسه عینصاد، راوی اندیشه استاد علی صفایی حائری
🆔 @einsadschool
🔰 سقف کوتاه موفقیت
🔹با نگاهی سرسری به عناوین نشر در سالهای اخیر و توجه به پرفروشترینهای این آثار، میتوان فهمید دغدغه موفقیت و رسیدن به اهداف تا چه اندازه مهم است. در شبکههای اجتماعی، بیشترین بازدید از تولیداتی میشود که در ارتباط با موفقیت است.
🔹انسان چیزهایی را میخواهد و برای رسیدن به این اهداف طراحی میکند. در این مسیر بسیار سختیها را به جان میخرد و از بسیار خوشامدها پرهیز میکند. روابط خود را محدود میکند و دست رد به سینه بسیاری از عزیزانش میزند؛ تمام این هزینهها پرداخت میشود تا فرد لذت دست یابی به اهدافش را بچشد.
🔹در این میان، مربیهای پیشرفت، روانشناسان و بزرگترها، بدون توجه به آنچه تو میخواهی، تنها تو را تشویق میکنند تا به اهدافت برسی. هیچکس نمیپرسد چرا چنان هدفی را میخواهی؟ به کدام دلیل آن هدف را برگزیدی؟ همین که هدفی داری، یعنی به اندازه کافی خوبی و فقط باید بجنگی تا به هدفت برسی!
🔹 البته شاید هم حق داشته باشند. در زمانهای که آدمها مسخ شده و بیهیچ هدفی عمرشان تمام میشود همین که کسی به قدرت انتخابش احترام بگذارد و چیزی بخواهد، یک سر و گردن از دیگران بیشتر قد کشیده است.
🔹اما واقعا چرا نباید از آن هدف پرسید؟ چرا به نقد خواستههایمان ننشینیم؟ مگر نه اینکه ما با درکی از خود و ارزشی که از خود برآورد کردیم به ضرورت هدفگذاری رسیدیم؟ مگر نه اینکه میترسیم بیهیچ حاصلی، این عمر پایان بگیرد؟! چرا نباید آنچه به عنوان هدف برگزیدیم را به دیده خریداری ببینیم؟
🔹اصلا اگر قرار باشد به نقد اهدافمان بنشینیم، با چه معیاری میتوانیم از پس این ارزیابی بربیاییم؟ ما تا چه اندازه از خود و نیازهایی که داریم باخبریم تا بخواهیم میزان بهره هر هدف را ارزیابی کنیم.
🔷🔹 علی صفایی حائری از مفهومی به نام «خسارت» سخن میگفت. او این مفهوم را از سوره «عصر» وام میگرفت. بر اساس این مفهوم، مجموعه اهدافی که ما در این دنیا و زیر سقف این جهان انتخاب میکنیم، از یک خصوصیت مشترک برخوردارند؛ هیچ یک برای انسان کافی نیست. ما آدمها از دستیابی به هیچ کدام از این اهداف احساس رضایت نخواهیم داشت!
🔹پس تکلیف چیست؟ اصلا چرا انسان در این زندگی یکسره درگیر احساس ملال و سرخوردگی است؟ چطور زندگی را با رضایت خاطر سپری کنیم!
ما در دوره آموزشی «معنای زندگی» قصد داریم روایت علی صفایی حائری از زندگی معنادار را به بررسی بنشینیم.
🆔 @einsadschool
🔶🔸همه آنچه در دوره "معنای زندگی" پشت سر گذاشتیم.
🔸 پاییز امسال، نخستین رویداد آموزشی مدرسه عین صاد، دوره معنای زندگی، در سه قالب حضوری، آنلاین و آفلاین برگزار شد.
جای دلگرمی و شگفتی بود که در نخستین رویداد آموزشی مدرسه، چنین استقبال گرم و پرشوری از سوی مخاطبان نوآشنا صورت گیرد. شرمندهی تعداد زیادی از دوستان شدیم که ظرفیت دوره خیلی زود تکمیل شد.
هرچند چشم به راه زمستانیم تا در ترم بعد، از همراهی یکایکتان بهرهمند شویم.
🔸 ما در دوره معنای زندگی راجع به پرسشی مهم حرف زدیم؛
بودن ما انسانها، چه معنایی دارد؟!
با بودن ما کدام جای خالی پر میشود
و یا کدام افزوده به این هستی بیکران اضافه میشود؟
ما آدمها، تفاوتی با سایر جانداران داریم، اینکه میتوانیم نسبت به وضعیت خود بپرسیم!
ما میتوانیم در همان هنگام که همه چیز به کام است و چرخ ایام به روانی میچرخد، گوشهای بایستیم با شگفتی بپرسیم:
همه اینها چه معنایی دارد؟
گام اول برای ما، فهم و تحلیل همین پرسش بود.
باور کنید آنقدر که به نظر میآید، این پرسش واضح نیست!
🔸در گام دوم،
ما به دنبال منبعی برای پاسخ به این پرسش، به سراغ استاد علی صفایی حائری رفتیم.
علی صفایی حائری متفکری بود که پروژه زندگیاش را در جایی میان انسان و وحی تعریف کرد.
او به وحی اضطرار داشت و به فهم انسان و پرسشهایش دلسوز و مشتاق بود.
به همین دلیل خیلی بیجا نبود توقع داشته باشیم که او به این کهنهسؤال انسان، پاسخی درخور داشته باشد.
🔸 استاد صفایی حائری، در کتاب «رشد» که در واقع تفسیر سوره عصر است، به این پرسش پرداخته است.
او بر این باور است که میتوان از تأمل در این سوره، به پاسخی قانعکننده برای این نیاز انسان دست یافت.
ما در گام دوم، به این مهم پرداختیم که چرا صفایی پاسخ پرسشی تا این اندازه مهم و ضروری را از وحی جستجو میکند؟
دلیل این حجم وابستگی اندیشه صفایی به وحی چیست؟
در این ایستگاه، ما بر سرگذشت فکری صفایی و پیوند او با قرآن مروری داشتیم.
🔸 در گام سوم،
همگام با علی صفایی حائری، به این موضوع پرداختیم که برای نجات زندگی انسان از بیمعنایی، باید، ابتدا خودمان را بشناسیم.
تا وقتی فهمی از خود نداریم، چطور میتوانیم معنای بودنمان را درک کنیم.
در این خودشناسی با دو بُعد مهم از انسان ملاقات کردیم؛ استعدادها و نیازها.
🔸 انسان در دیدگاه مرحوم صفایی، ترکیبی پیچیده از تواناییها و ضعفها و نیازهاست.
مادامی که به اندازه و نوع تعامل این استعدادها آگاهی نداریم و تا وقتی که از وسعت نیازهای انسان بیاطلاعیم، فریادهای درون او را نمیشنویم و خواستههایش را درک نخواهیم کرد.
🔸 در گام چهارم،
پس از آنکه با شناخت انسان به معیارهایی برای انتخاب اهداف رسیدیم، صفایی برای ما از اهداف رایج انسانها گفت و ما به چشم دیدیم، چگونه غالب انسانها در وضعیتی نه چندان خوب به سر میبرند و چگونه دیوارها، هستیشان را تنگ کرده است.
صفایی برای ما ترسیم میکند که چرا حال آدمها خوب نیست!
چرا آدمها، وقتی ساعتی با خود خلوت میکنند و کمی به احوال خود عمیق مینگرند، از خود فرار میکنند.
🔸در آخرین گام،
با نگاهی نگران، خط روایت علی صفایی حائری را دنبال کردیم تا ببینیم آیا او میتواند به ما، از این وضعیت بغرنج، جبرانی را نشان دهد؟!
آیا میتوان از این بنبست، راهی به رهایی جست؟
صفایی با تکیه بر مفهوم «رشد»، افقی تازه را ترسیم میکند و مسیری پرماجرا را پیش روی ما میگشاید.
🔸 نخستین دوره «معنای زندگی» در پاییز ۱۴۰۲ به پایان رسید؛
اما حکایت همچنان باقی است.
این دوره و دورههای دیگر مدرسه عین صاد در طول سال و به فاصلههایی مشخص، تکرار خواهد شد و مشتاقیم که این بار، این مسیر را با شما شروع کنیم و در کنار شما به پایان دیگری برسانیم.
🆔 @einsadschool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارش تصویری
از برگزاری دوره "معنای زندگی"
در "مدرسه عینصاد"
◀️ دوره ی معنای زندگی با محوریت کتاب رشد استاد صفایی حائری به صورت حضوری/آنلاین و مجازی برگزار میشود.
ثبتنام👈 : @ad_einsadschool
📊نمودار شرکت کنندگان
دوره معنای زندگی(۱)
پاییز ۱۴۰۲
◼️مدرسه عینصاد، راوی اندیشه استاد علی صفایی حائری
▪️ @einsadschool
🔳 رنجی نیست، اگر زمین را از تو بگیرند.
آسمان زیر پای توست.
زمین رنجور است که از خورشید جدا شده
و تمامی خانوارهای خاک رنجورند،
که زمینشان، با خونابهها،
فقط بذر کینهاش را رویانیده است.
زمینی که میتوانست،
سفرهی گستردهی ضیافت خدا باشد،
و از خاک آدم، بردارد...
اکنون سینهها را به یأس و کینه
و چشمها را به درد و خون، میهمان کرده است.(کتاب مجموعه اشعار ص ۱۹۳)
🔲 سالروز شهادت مظلومانه حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) را تسلیت عرض می کنیم.
◼️ مدرسه عینصاد ، راوی اندیشه استاد علی صفایی حائری(ره)
▪️@einsadschool