🌸 سلسله بحث آفت زبان 🌸
تهمت قسمت چهارم (بخش اول)
تاءثیر تهمت بر شنونده آن از نظر اخلاقى
در تهمت ، شنونده ، اخبارى را از تهمت زننده مى شنود که بر حدس تهمت زننده استوار است و از درستى یا نادرستى آن به صورت قطعى آگاه نیست . حال اگر شنونده نفسى ضعیف داشته باشد، چه بسا تحت تاثیر این تهمت قرار گیرد و دیدش درباره متهم عوض شود؛ یعنى حتى اگر شنونده ، به وظیفه شرعى خود عمل ، و با گوینده برخورد کند و تهمت او را برگرداند، این امکان هست که از لحاظ اخلاقى و حالات درونى ، تحت تاثیر قرار گرفته ، از اعتمادش به متهم کاسته شود.
دانشمندان علم اخلاق براى شنونده تهمت چهار حالت را در نظر گرفته اند و براى هر یک از این حالات ، راه حل هایى علمى را بیان کرده اند تا به متهم بدبین نشود.
۱ – شنونده مى داند اظهارات گوینده تهمت است .
۲ – شنونده نمى داند اظهارات گوینده تهمت است یا بهتان ؛ چرا که ممکن است این اظهارات برداشت او از رفتار متهم یا نسبتى دروغین به او باشد.
۳ – شنونده نمى داند گفتار گوینده تهمت یا غیبت است .
۴ – شنونده نمى داند گفتار گوینده تهمت یا بهتان یا غیبت است .
اخلاق الهي جلد چهارم
@ejta_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لحظه زلزله شدید دوم در بندرعباس
یک دقیقه بعد از زلزله ۶.۴ ریشتری، زلزلهای دیگر با قدرت ۶.۳ ریشتر به وقوع پیوست.
@Farsna
#دکتر_رفیعی
کسی آمد خدمت نبی مکرم اسلام عرض کرد یا رسول الله چه کنم خدا به من رحم بکند فرمود سه کار بکن
1⃣ اِرحَمْ نَفسَكَ ،
2⃣ و ارحَمْ خَلقَ اللّه ِ
3⃣يَرحَمْكَ اللّه ُ
(تفسیر معین, ص580)
✅اول به خودت رحم بکن ما گناه که میکنیم بدن جهنمی میشود بیرحمی است زیادی که میخوریم بدن لطمه میخورد به خود رحم کردن همه چیز را شامل میشود به جسم به روح نگاه به نامحرم کردن دروغ که میگویی حافظه ات ضعیف میشود داری به خودت بیرحمی میکنی دروغ حافظه ات را ضعیف میکند فحاشی نمیگذارد دعایت مستجاب شود پس اول به خودت رحم بکن بعد فرمود به مردم رحم کن حدیث هم داریم اِرْحَم تُرْحَم (بحاالانوار، ج 74، ص 394) سوم فرمود به خلق خدا یعنی حیوانات درختان موجودات طبیعت محیط زیست آب دریا کل خلقت در واقع یک کلمه اگر میخواهیم در دایرهی رحمت الهی وارد شویم رحم کنیم یعنی آقای عزیز به خانواده ات پدر عزیز به فرزندانت رانندهی عزیز به مسافرت کاسب عزیز به مشتری هایت کارمند گرامی به ارباب رجوع اگر همه به هم رحم کنیم خدا هم به ما ان شاء الله رحم میکند.
💟
┄┅═✧🌺یازهرا🌺✧═┅┄
✅ @ejta_ir
حرمت سوره در نماز
در دو مورد نباید سوره خوانده شود، ولی بسیاری از مردم گاهاً از اولی بی خبرند:
اولین جا در نماز احتیاط: مثلاً کسی که شک می کند رکعت سوم است یا چهارم، بنا را بر رکعت چهارم می گذارد و نماز را به پایان می رساند و پس از سلام، یک رکعت نماز احتیاط ایستاده می خواند، در این نماز پس از حمد، باید به رکوع برود و نباید سوره بخواند.
دومین جا هم، خواندن سوره سجده دار در نماز واجب است، که خواندن آن حرام می باشد.
توضیح المسائل محشی ج1 ص660
http://eitaa.com/ejta_ir
💢 اعتدال در بخشش
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 بخشنده باش اما زیاده روی نکن.
🔹 كنْ سَمْحاً وَ لَا تَكُنْ مُبَذِّراً.
📚 نهج البلاغه حکمت 33
@ejta_ir
4_5915775906403584354.mp3
3.87M
🎙 مقام شفاعت حضرت معصومه سلام الله علیها
#استادرفیعی
@ejta_ir
🌸 سلسله بحث آفت زبان 🌸
تهمت قسمت چهارم(بخش دوم)
در مورد اول که شخص مى داند این اخبار تهمت است ، بدگمانى در مرتبه اى ضعیف به شنونده منتقل شده است ؛ یعنى شخص مى داند که گوینده از روى حدس و بدگمانى ، بر نشانه ها و قرائنى تکیه کرده که موجب برداشت نادرستى از متهم شده است که با توجه به این آگاهى مى تواند بدبینى را از خود دور سازد و اتهام را ناشى از درک نادرست تهمت زننده بداند.
در مورد دوم که گفتار گوینده بین تهمت و بهتان مشکوک است ، اگر تهمت باشد، یک طرف احتمال بر محور حدس است و طرف دیگر آن (بهتان ) بر دروغین بودن آن نسبت درباره متهم دلالت دارد؛ از این رو شنونده به آسانى مى تواند بدگمانى را از خود دور سازد.
در مورد سوم که بین حکم تهمت یا غیبت اشتباهى پیش آید، چون یک طرف این اخبار بر محور حدس است مى توان آن را رد کرد و مورد چهارم هم ادغامى از این سه مورد است که در هر چهار مورد، این اخبار با شدت و ضعف خود مى تواند بر فرد تاثیر گذار باشد.
امیر مؤ منان على (علیه السلام ) فرمود:
اى مردم ! کسى که برادر دینى اش را این گونه شناخت که او در دین محکم و استوار است [= آدم متدینى است ] و کردار و رفتارش در مسیر شرع قرار دارد، دیگر نباید درباره او به حرف این و آن گوش کند. همانا کسى که تیر مى اندازد، گاهى تیرش به خطا مى رود، [= کلامش ریشه ندارد] و آن چه که گفته مى شود و نادرست است ، از بین مى رود و خداوند شنوا و گواه است . هوشیار باشید همانا بین حق و باطل به جز چهار انگشت فاصله نیست .
از حضرت پرسیدند: این که فاصله بین حق و باطل چهار انگشت است ، یعنى چه ؟ انگشتان مبارکش را جمع کرد و بین گوش و چشمش گذاشت و فرمود: باطل این است که بگویى شنیدم ، و حق این است که بگویى دیدم . با توجه به این روایت ، اخبارى که بر محور حدس و گمان بوده و ریشه اش شنیدنى ها و احتمالات است ، از موارد تهمت ، بهتان یا غیبت به شمار مى آید. در غیبت ، احتمال این است که گوینده ، آن چه را مى گوید، دیده است ؛ ولى شنونده فقط یک احتمال را مى شنود؛ پس نباید تحت تاثیر شنیده ها قرار گیرد؛ زیرا به ندرت اتفاق مى افتد که شنیده ها بر مبناى دیده ها و صادقانه باشند.
اخلاق الهي جلد چهارم
@ejta_ir
🔴هیچ گاه مشکلات و گرفتاری های خود را به دیگران نگویید!
✳️مفضل بن قیس سخت در فشار فقر و بدهکاری و...واقع شده بود.
به ناچار به محضر امام صادق(علیه السلام) رفت و لب به شکایت گشود.
🌺 امام صادق علیه السلام دستور داد کیسه ای اشرفی به او بدهند.
مفضل گفت: مقصودم این نبود؛ بلکه فقط تقاضای دعا داشتم.
🌹امام فرمود: برایت دعا هم می کنم، اما هرگز مشکلات و بیچارگیهای خودرا برای مردم نگو؛
⛔️چون اولین اثرش این است که در نظرها کوچک می شوی و شخصیت و احترامت از میان می رود.
⛔️گذشته از آن اساسا ابراز کردن گرفتاریها کاری مذموم است؛
❌ زیرا این به معنای شکایت بردن از خداوند نزد بندگان اوست و این کار با مرام بندگی سازگاری ندارد و بسیار ناپسند شمرده شده است.
✅حکایت است کسی نزد صاحبدلی رفت و گفت: دیشب از درد دندان نخوابیدم و این مطلب را چند بار تکرار کرد.
🔆آن مرد صاحبدل گفت: چقدر تکرار می کنی؟ به خدا قسم سی سال است که یک چشم من کور شده است و به کسی نگفته ام!
🛑همچنین افراد با آشکار نمودن گرفتاری خود مخاطب را ناراحت می کنند،
زیرا اگر دوست باشد که با شنیدن مشکل شما ناراحت می شود و اگر این موارد تکرار هم شود موجب ناراحتی مخاطب مکرر شده و کم کم رابطه اش با شما سرد خواهد شد...
🔵بهمین خاطر اسلام از بازگو کردن گرفتاری ها و غم و غصه ها پیش دیگران به شدت نهی کرده!
💥و دستور به مناجات و راز و نیاز با خداوند و حجت غایب او برای کسب آرامش روحی و سبک شدن انسان داده است.
🌼چون خداوند شنونده ای هست که راز شما را هیچ گاه نزد کسی فاش نمیکند،
✨از مادر برای شما مهربان تر است،
✨هر چه او بخواهد میشود،
✨تمام عالم به امر و اراده اوست،
🔴 پس سراغ قدرت مطلق بروید برای دردودل، نه مخلوقات ضعیفی که بدون اذن او قدرت بر انجام هیچ کاری ندارند...
@ejta_ir
🦋🌸🦋🌸🦋🌸🦋🌸🦋🌸🦋
📙مطهری، ج 2، 1366: 44
📘ابن شعبه، حسن، تحف العقول، ترجمه احمد جنتی، چ اول، تهران: امیر کبیر، 1382
📕کلینی، محمد بن یعقوب، الروضه من الکافی، ترجمه رسولی محلاتی، ج 1، چ اول، تهران: انتشارات علمیه اسلامیه، 1364