eitaa logo
قَبَسُ النُّورِ
426 دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
2.4هزار ویدیو
132 فایل
این کانال تحت إشراف #سید_سلمان_هاشمی امام جمعه شهرستان رامشیر می باشد. Eitaa.com/ejta_ir https://eitaa.com/seyed_salman_hashemi hashemi.ir" rel="nofollow" target="_blank">www.s-hashemi.ir سایت رسمی اینستاگرام www.s_hashemi.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
ترویج موسیقی برخی معتقدند که چون موسیقی، نوع حلال هم دارد، تاسیس و تشکیل آموزشگاه‌ها و انجمن‌های موسیقی و بطور کلی ترویج آن بدون اشکال است؛ درحالیکه در شرایط کنونی جامعه که موسیقی حرام غلبه دارد، ترویج آن جایز نیست. 💠 هر چیزی ­که پدیدۀ موسیقی را در جامعه رایج، و آن را عادی‌سازی کند، ترویج محسوب می­‌شود. با توجه به اینکه در زمان ما موسیقی لهوی بر غیر لهوی غلبه دارد، باید جلوی ترویج آن را گرفت؛ زیرا وقتی این امر در جامعه رواج پیدا کرد، حرام نیز در جامعه گسترش می‌­یابد. ‼️اگر زمانی رسید که موسیقی حرام مطلقاً در جامعه وجود نداشت، یعنی موسیقی‌دان‌های متدیّنی پرورش یافتند که آثار هنری آنها غیر لهوی و حلال، بلکه مقرّب الی الله شد، آن وقت تشکیل آموزشگاه و نمایشگاه اشکال ندارد. اما امروز این­گونه نیست و وضع موسیقی کشور، نامطلوب است؛ یعنی موسیقی لهوی مضل بر موسیقی غیر لهوی غلبه دارد. بنابراین در این شرایط ترویج موسیقی جایز نیست.١ ١. رساله آموزشی رهبر معظم انقلاب. بخش موسیقی http://eitaa.com/ejta_ir
برخی از مکروهات لباس نمازگزار عبارت است از: 1️⃣پوشیدن لباس سیاه(مگردر مورد تعظيم شعائر،چادر،عبا و عمامه سادات) پوشیدن لباس کثیف و تنگ 2️⃣پوشیدن لباس شرابخوار 3️⃣پوشیدن لباس کسی که از نجاست پرهیز نمی کند. 4️⃣پوشیدن لباسی که نقش صورت انسان یا حیوان دارد هر چند لباس زیرین باشد. 5️⃣ باز بودن دکمه های لباس 6️⃣دست کردن انگشتری که نقش صورت انسان يا حيوان دارد. 🆔eitaa.com/ejta_ir
💢 حکم شرعی نشستن و خوردن غذا بر سفره شراب ✍🏻 پاسخ: ◀️ آیت الله خامنه ای: حضور در مجلسی که در آن شراب خورده می‏شود جايز نيست؛ ولو اینکه چیزی که می خورد حلال باشد و اصرار و ناراحتی دیگران و خجالت کشیدن، عذر موجهی برای حضور در مجلس شراب نیست. ◀️ آیت الله مکارم:‌ 1- چنین مجالسی مجلس گناه محسوب شده و حضور در آنها حرام است. 2- سفره ‏اى كه بر سر آن شراب مى ‏خورند اگر انسان يكى از آنان حساب شود، نشستن كنار آن و خوردن از آن سفره حرام است، هرچند غذاى حلال باشد. 3- شرکت در مجلس گناه حرام است، ولي چنانچه ضرورت داشته باشد، مي توانيد به مقدار ضرورت شرکت کنيد، يا در قسمت هايي بنشينيد که گناهي صورت نمي گيرد و مجلس گناه صدق نمي کند. ◀️ آیت الله سیستانی: حضور در مجالس مختلط و یا مشتمل بر گناه های دیگر در صورتی جایز است که به هیچ وجه تأیید عملی حرام محسوب نشود و شخص با حضورش به گناهی ـ مانند نگاه حرام و گوش دادن به آواز ـ مبتلا نگردد، و در اینصورت باید ـ طبق شرایط یاد شده در رساله عملیه ـ حاضرین را امر به معروف و نهی از منکر کند، بلکه اگر احتمال تأثیر را هم نمی دهد باید ـ بنابر احتیاط واجب ـ با تُرش رویی در مقابل گناه کاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید. همچنین بر میزی که شراب خورده می شود جایز نیست غذا بخورید . 🔺 استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: ۵m۶y۵۶z 🔺 استفتاء از سایت آیت الله مکارم، کد رهگیری : 140103310097 🔺 استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 1265727. 📎 📎 📎
😱اگر مالی مخلوط به حرام باشد تکلیف چیست؟ ❎پاسخ: مالی که مخلوط به حرام می شود، چهار قسم می باشد: 👈🏽الف: مقدار مال و صاحب مال معلوم است مثلا می داند یک میلیون تومان به صورت حرام با مال خودش مخلوط شده و صاحب آن مال حرام را هم می شناسد، در این صورت واجب است حق صاحب حق را از مال خودش بدهد. 👈🏽ب: مقدار مال معلوم باشد ولی صاحب حق معلوم نباشد، در این صورت مال حرام را با اجازه حاکم شرع از طرف صاحب حق به فقیر مستحق صدقه بدهد. 👈🏽ج: مقدار مال حرام مجهول باشد ولی صاحب مال معلوم باشد، در این صورت باید با صاحب مال مصالحه کند و رضایت او را بگیرد و یا حلالیت بگیرد. 👈🏽د: قسم چهارم آن است که هم مقدار مال حرام مخلوط به حلال معلوم نباشد و هم صاحب مال معلم نباشد، به عبارت دیگر، مال حلال با مال حرام به طوري مخلوط شود كه انسان نتواند آنها را از يكديگر تشخيص دهد و صاحب مال حرام و مقدار آن، هيچ كدام معلوم نباشد دراین قسم تکلیف آن است که یک پنجم مال را به مجتهد یا نماینده او بدهد و استفاده از چهار پنجم باقی مانده حلال می شود. استفتا از سایت مراجع عظام ➖➖➖➖➖➖ @ejta_ir
روزه زن باردار یا شیرده برخی گمان می‌کنند زن باردار یا شیرده، بطور کلی نباید روزه بگیرد؛ درحالیکه حکم مسأله دائر مدار ضرر و عدم ضرر برای او و فرزندش می‌باشد... 💠 خانمی که فرزند در راه دارد و یا بچه شیر می دهد، اگر روزه گرفتن برای خودش یا بچه اش ضرر دارد به فتوای همه مراجع تقلید نباید روزه بگیرد، ولی اگر خانمی در این وضعیت خودش می داند که می تواند روزه بگیرد و مشکلی پیش نمی آید، باید به مقداری که می داند آسیبی ندارد روزه بگیرد.١ ١ .توضیح المسائل مراجع، م١٧٢٨؛ العروه الوثقی، کتاب الصوم http://eitaa.com/ejta_ir
فرورفتن آب هنگام مضمضه بعضی از روزه‌داران معتقدند اگر کسی مضمضه کند و آب بی اختیار فرو رود، برای صحت روزه مضر نیست؛ درحالیکه این مسئله چند صورت دارد: الف. اگر به قصد خنک شدن مضمضه کرده است: - باید قضای آن را بگیرد و دادن کفاره واجب نیست (حضرت امام، آیت الله مکارم) - بنا بر احتیاط واجب، قضا کند و دادن کفاره واجب نیست (امام خامنه‌ای) - اگر برای تشنگی است باید قضای آن را بگیرد و در غیر این جهت قضا ندارد (آیت الله سیستانی) ب. اگر بی جهت مضمضه کرده است: - باید قضا کند و دادن کفاره واجب نیست (حضرت امام، آیت الله مکارم) - بنابر احتیاط باید قضای آن روز را بگیرد (امام خامنه ای) - قضا ندارد (آیت‌الله سیستانی) ج. اگر برای وضو مضمضه کرده است: - قضا واجب نیست (حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) . - درصورتی که این کار برای وضوی نماز واجب باشد، روزه‌اش صحیح است، ولی اگر برای وضوی غیر نماز واجب و یا برای غیر وضو مانند خنک شدن و امثال آن انجام دهد و آب بیاختیار فرو رود، بنابر احتیاط باید قضای آن روز را بگیرد. (امام خامنه ای) http://eitaa.com/ejta_ir
هدایت شده از روشنگری
9.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥حدیث خانم تو سن ۱۴ سالگی داره کارشناسی ارشد می خونه، خواهرشم نابغه هست. اما خب چون با باید بایکوت بشن! 📡رسانه تحلیلی سیاسی روشنگری https://eitaa.com/roshangari315
🌙 اینفوگرافیک/ مبلغ فطریه رمضان ۱۴۰۲ از سوی مراجع تقلید اعلام شد 📎 مشاهده تصویر با کیفیت بالاتر
روزۀ مکلف با علم به ضرر و کشف خلاف آن برخلاف تصور برخی از مردم، اگر بیمار با علم و اعتقاد به ضرر، ولی به امید عدم ضرر و به قصد قربت روزه گرفت و بعداً کشف شد که روزه برایش ضرر نداشته است، روزه او صحیح است. 💠 نظر مراجع تقلید: - روزه‌اش صحیح است (حضرت امام ره) - کسی که می داند روزه برای او ضرر دارد یا احتمال عقلائی می‌دهد که ضرر داشته باشد (یعنی خوف ضرر دارد)، روزه بر او واجب نیست، بلکه در مواردی نیز حرام است، خواه این یقین و ترس از تجربه شخصی حاصل شده باشد یا از گفته پزشک امین و یا از منشأ عقلایی دیگر و اگر روزه بگیرد، صحیح نیست؛ مگر آنکه به قصد قربت گرفته باشد و بعداً معلوم شود که ضرر نداشته است. (امام خامنه‌ای) - در مورد ضررهای غیرحرام، اگر فرد رجاءً روزه بگیرد و بعد معلوم شود روزه برای وی ضرر قابل توجّهی نداشته، روزه‌اش صحیح است (آیت‌الله سیستانی)
بلعیدن خون موجود در دهان در حال روزه برخی از افراد گمان می‌کنند، فروبردن خونی که در اثر جراحی و کشیدن دندان و یا بیماری لثه، در دهان ایجاد می‌شود، روزه را باطل می‌کند، در حالیکه اگر خون داخل دهان، عمداً فرو برده شود، روزه فرد باطل می‌شود، اما اگر بی اختیار از گلو پایین برود، روزه باطل نمی‌شود (آیت الله خامنه‌ای، سیستانی و مکارم) ‼️همچنین اگر خون، در آب دهان مستهلک شود و از بین برود، بلعیدن آن اشکالی ندارد و مبطل روزه هم نیست. و در صورت شک در همراه بودن آب دهان با خون، فروبردن آن اشکال ندارد و به صحت روزه ضرر نمی زند (امام خمینی ره و امام خامنه ای ) 💢 البته کشیدن دندان، بلکه هر عملی که موجب خون آلود شدن دهان گردد، برای روزه دار مکروه است.(حضرت امام ره)
🟢 سید سلمان هاشمی امام جمعه رامشیر با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به استان خوزستان خواستار رسیدگی هیئت دولت به چند مسئله اساسی شهرستان از جمله اشتغال، جاده‌های خطرناک، ناپایداری آب شرب و مشکل موقوفه بودن اراضی رامشیر شد. 🔻نماز جمعه ۱۴۰۲/۰۲/۰۱ http://eitaa.com/ejna_Khuz_Ramshir