🌸 سلسله بحث آفات #زبان 🌸
بهتان(قسمت سوم)بخش اول
(۵): پیامدهاى زشت بهتان
بهتان ، آثار و عواقب زشت و شومى را هم در دنیا و هم در سراى آخرت به بار مى آورد که دامن گیر بهتان زننده مى شود.
الف – پیامدهاى زشت بهتان در دنیا
آثار و عواقب زشت بهتان در دنیا، هم فرد و هم اجتماع را در بر مى گیرد.
۱ – پیامد فردى بهتان :
کسى که به دیگرى بهتان مى زند، از مکر الاهى مصون و سالم مى ماند و سرانجام رسوا مى شود؛ چرا که خداوند آبروى مؤ من را حفظ مى کند و او را از آسیب بهتان دیگران مى رهاند. در روایات هم آمده است : خداوند، کسى را که به دنبال عیب هاى مسلمانان باشد حتى در داخل خانه اش رسوا مى کند.
این فرد در اجتماع نیز به سرعت شناسایى ، و از ارزش و اعتبارش کاسته مى شود.
۲ – پیامد اجتماعى بهتان :
بهتان بذر دشمنى را در جامعه بشرى پاشیده ، دوستى ها را به دشمنى تبدیل مى کند. بهتان ، حس اعتمادى را که محور تشکیل دهنده واحدهاى کوچک و بزرگ اجتماعى است از بین مى برد و مایه متلاشى شدن آن ها مى شود. این صفت ناپسند مى تواند همه روابط را تحت تاءثیر قرار دهد. ازدواج ها را تبدیل به طلاق ، روابط پدر و فرزند را تیره ، و در موارد حاد و شدید، موجب وقوع جنایاتى چون قتل شود.
@ejta_ir
🔴نظر شیطان راجع به انسانها!
💥از وهب نقل شده که روزی شیطان برای حضرت یحیی(علیه السلام)آشکار شد و گفت: میخواهم تو را نصیحت کنم.
🌷یحیی علیه السلام گفت: من به نصیحت تو تمایل ندارم ، ولی از وضع و طبقات مردم مرا اطلاعی بده.
🔥 شیطان گفت بنی آدم از نظر ما به سه دسته تقسیم میشوند :
♨️ عده ای مانند شما معصومند ، چون از آنها مایوسیم از دستشان راحتیم میدانیم نیرنگ و حیله های ما در آنها تاثیر نمی کند.
♨️ دسته ای هم برعکس، در پیش ما شبیه توپی هستند که دردست بچه های شما است، به هر طرف بخواهیم آنها را می بریم و کاملا در اختیار ما هستند.
♨️اما!
طایفه سوم رنج و ناراحتی برای ما از هر دو دسته قبل بیشتر دارند.
💠 یکی از ایشان را در نظر می گیریم تلاش زیادی می کنیم تا او را فریب دهیم ، همین که فریب خورد و قدمی به میل ما برداشت یک مرتبه متذکر میشود و از کرده خود پشیمان میگردد.
🔆 روی به توبه و استغفار می آوردو هرچه رنج برای او کشیده ایم از بین می برد!
✍ باز برای مرتبه دوم در صدد اغواء و گمراهیش بر میآییم این بار نیز پس از موفقیت که به گناه او را میکشیم فورا متوجه شده توبه میکند!!
✨ نه از او مایوسیم و نه می توانیم مراد خود را از چنین شخصی بگیریم و پیوسته برای این دسته در رنجیم.
🆔 @ejta_ir
🔅⚜🔅⚜🔅⚜🔅⚜🔅⚜🔅
📚خزائن نراقی صفحه ۳۶۸ ، پند تاریخ جلد ۴ صفحه ۲۳۰
🌷حضرت معصومه سلام الله علیها از زبان علما و بزرگان
✳️مرحوم آیت اللّه مرعشی نجفی - قدّس سره - بارها برای طلاب می فرمودند:
💠علّت آمدن من به قم این بودکه پدرم، آقا سید محمود مرعشی نجفی - که از زهّاد و عبّاد معروف نجف بود - چهل شب در حرم امیر المؤمنین (علیه السلام) بیتوته نمود که آن حضرت را ببیند.
♻️پس شبی در حالت مکاشفه، حضرت علی (علیه السلام) را مشاهده کرد که به ایشان فرمود: سید محمود چه می خواهی؟
🔰عرض می کند: می خواهم بدانم قبر فاطمه ی زهرا سلام اللّه علیها کجاست؟ تا آن را زیارت کنم.
🌟حضرت فرموده بودند: من که نمی توانم برخلاف وصیت آن حضرت قبر او را معلوم کنم.
✨عرض می کند: پس من هنگام زیارت چه کنم؟
💥حضرت فرموده بودند: خداوند متعال، جلال و جبروت حضرت فاطمه را به فاطمه ی معصومه - سلام اللّه علیها- عنایت فرموده اند؛ پس هر کس که بخواهد به زیارت حضرت فاطمه ی زهرا نایل شود، به زیارت حضرت فاطمه ی معصومه سلام اللّه علیها برود...
🆔 @ejta_ir
🌺🌸🌟🌺🌸🌟🌺🌸🌟🌺🌸🌟🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید
🔻 کدام بخش سخنان حجت الاسلام والمسلمین حاجعلیاکبری در مورد نماز جمعه شنیده نشد؟
🔹 انتشار بخش تقطیعشده اظهارات حجتالاسلام والمسلمین حاجعلیاکبری در روزهای گذشته در فضای مجازی دستمایه تخریب قرار گرفت اما این سخنان بخش دیگری دارد که کمتر دیده شد. این بخش از سخنان رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه را ببینید...
🌐 Eitaa.com/ejta_ir
⭕️#حدیث_روز
🔸امام علی علیه السلام:
🔹طوبى لِمَن ذَلَّ في نَفسِهِ ، و طابَ كَسبُهُ ، و صَلُحَت سَريرَتُهُ (سِيرَتُهُ) ، و حَسُنت خَليقَتُهُ ، و أنفَقَ الفَضلَ مِن مالِهِ ، و أمسَكَ الفَضلَ من لِسانِهِ.
🔹خوشا آنكه خود را خوار انگاشت و درآمدى (عملى) پاك و نهادى سالم و شايسته و اخلاقى نيكو يافت و زيادى مال و ثروتش را انفاق كرد و زبانش را از زياده گويى نگه داشت. (نهج البلاغة : الحكمة ١٢٣)
🆔 @ejta_ir
حق الماره
برخی از مردم هنگام عبور از جاده ها، براحتی از میوه درختان یا باغ ها می خورند و وقتی علت را می پرسی می گویند: حق الماره است.
در حالی که حق الماره و استفاده از میوه درختان، شرایطی دارد.
مثلا اینگونه نباشد که افراد به قصد میوهخوردن مسیر را عوض کنند، یعنی در همان مسیر باشد؛ و به شرطی که به درخت، زمین و محصول ضربهای نزنند و همچنین میوهای را همراه خود نبَرند و فقط بخورند؛ آن هم در صورتی که آنجا حصاری نداشته باشد یا منعی از طرف صاحب باغ یا زمین نشده باشد. یکوقت هست تابلویی زده شده که «ورود ممنوع»؛ اینجا کسی نباید عبور کند و وارد شود و میوه بخورد که این کار جایز نیست. همچنین مسیرهایی که معلوم نیست حق الماره در آنها صدق میکند یا خیر، مسیر خصوصی است و کسی برای خودش قرار داده است، در اینجاها هم نمیشود رفت در آنجا و میوه خورد.
اگر هم عرف محل بهگونهای است که زمینها و باغها حصار ندارد ولی ما میدانیم که صاحبانشان راضی نیستند که ما میوهها را بخوریم، در این جاها هم خوردن میوه جایز نیست و بهطورکلی در موارد مشکوک احتیاط خوب است.
پایگاه اینترنتی آیت الله العظمی خامنه ای
http://eitaa.com/ejta_ir