بسم الله الرحمن الرحیم
نقش گفتار درمانی در انتخابات
قطعا حمایت مردمی از نظام سیاسی حاکم بر کشور ، یکی از مولفه های مهم قدرت و اقتدار هر نظام سیاسی است.
جمهوری اسلامی ایران نیز از ابتدا روی عنصر مشارکت و حمایت مردمی تاکید داشته و بر همین اساس انتخابات را در ساختار سیاسی خود گنجانده است.
همیشه اینطور بوده که وقتی نزدیک فصل انتخابات میشویم، دلسوزان نظام و کسانی که به جمهوری اسلامی علاقه مند هستند به تلاش و تکاپو می افتند تا میزان مشارکت مردم در انتخابات را افزایش دهند و از این رهگذر به تقویت نظام جمهوری اسلامی کمک کنند.
اما نکته بسیار مهمی که تقریبا همه دلسوزان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی از آن غفلت دارند و یا تغافل میکنند این است که:
مهمترین عامل در افزایش مشارکت مردم در انتخابات، عملکرد مسئولان است نه تبلیغات و گفتار درمانی!
متاسفانه علیرغم پیشرفتهای فراوانی که در زمینه های اقتصادی و خدماتی و علمی و دفاعی و بین المللی داشته ایم اما مسئولان نظام جمهوری اسلامی در زمینه مبارزه با فساد و تبعیض و نابسامانیهای فرهنگی و برقراری عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی، کارنامه قابل قبولی ندارند.
اینکه بسیاری از طلاب عزیز در فصل انتخابات ناگهان دلسوز انقلاب و نظام میشوند و تلاش میکنند با گفتار درمانی مردم را متقاعد به مشارکت حداکثری در انتخابات کنند اما پس از انتخابات، سیاست ماله کشی را در قبال عملکرد مخرب مسئولان در پیش میگیرند مایه تاسف است.
از طرف دیگر، مسئولان عالی نظام جمهوری اسلامی باید به این موضوع عنایت داشته باشند که:
افزایش مشارکت مردم در انتخابات معلول و محصول افزایش امید و علاقه مردم به نظام جمهوری اسلامی است.
و افزایش امید و علاقه مردم به جمهوری اسلامی، معلول و محصول برقراری عدالت و مبارزه بی امان با هرگونه فساد و تبعیض و نیز هدایت فکری و بصیرت افزایی از طریق رسانه های عمومی و حکومتی است!
پس راهکار افزایش مشارکت در انتخابات، گفتاردرمانی نیست! بلکه اتخاذ تدابیر لازم جهت اصلاح عملکرد مسئولان نظام در برقراری عدالت است.
متاسفانه یکی از مهمترین مشکلاتی که در این دوره انتخابات وجود دارد ، سلب اعتماد اقشار مذهبی جامعه است.
روشن است که اقشار مذهبی و حزب اللهی، بزرگترین و مهمترین سرمایه اجتماعی و پشتوانه مردمی جمهوری اسلامی هستند.
متاسفانه نوع عملکرد مسئولان جمهوری اسلامی در عرصه مبارزه با فساد و فحشاء و بی بندباری و بی حجابی و بی عفتی و ولنگاری چه در فضای مجازی چه در فضای حقیقی، موجب دلسردی و ناامیدی بسیاری از اقشار مذهبی شده است.
بنده شخصا به عنوان یک طلبه که همیشه طرفدار نظام اسلامی بوده ام این دلسردی و ناامیدی را در خودم احساس میکنم.
یعنی ما از اینکه جمهوری اسلامی به مقوله عفاف و حجاب رسیدگی جدی کند و بساط ولنگاری و هرزگی خیابانی را جمع کند کاملا ناامید شده ایم و مطمئن هستیم که وضعیت عفاف عمومی بدتر از این خواهد شد و بهتر نخواهد شد و مهمترین دلیلش هم این است که به وضوح میبینیم این موضوع برای مسئولانی که در رأس قدرت هستند اهمیت و اولویتی ندارد.
خب، اگر قرار نیست جمهوری اسلامی، احکام اسلام را و آرمانهای مقدس انقلاب اسلامی را در جامعه دنبال و اجرا کند ، و اگر قرار است مسئولان جمهوری اسلامی با عملکرد خود، خون شهدا را پایمال کنند و به ارزشهای والای انقلاب اسلامی پشت کنند، پس ما چرا نسبت به مشارکت در انتخابات و افزایش اقتدار و قدرت جمهوری اسلامی احساس وظیفه و احساس تکلیف کنیم؟
شاید این نتیجه گیری غلط باشد اما مهم این است که عملکرد مسئولین جمهوری اسلامی به چنین شائبه ها و استنتاج ها و دلسردی ها و ناامیدی هایی دامن زده است و طبعا نتایج تلخش نیز دامنگیر مسئولان جمهوری اسلامی خواهد شد.
قبلا هم بارها گفته ام که بزرگترین اشتباه جمهوری اسلامی ، بی توجهی به مطالبات اقشار مذهبی و حزب اللهی است! چون اینها مهمترین سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی هستند.
اگر جمهوری اسلامی در اجرای احکام اسلام در سطح جامعه کوتاهی و سهل انگاری کند - که متاسفانه کرده است- قطعا سیلی خواهد خورد! و این سنت الهی است و خدا با هیچ قوم و گروهی ، تعارف ندارد..
ان تنصروا الله ینصرکم مفهوم دارد یعنی اگر دین خدا را یاری نکنید خدا هم شما را کمک نخواهد کرد و اگر خدا کسی را کمک نکند قطعا شکست خواهد خورد
🌐کانال شیخ محمد حسن قمی
🔹اهمیت زیارت امام رضا علیه السلام در ماه رجب به ویژه روزهای ۱ و۲۳ و ۲۷ رجب
«عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ رَجُلٍ حَجَّ حَجَّةَ اَلْإِسْلاَمِ فَدَخَلَ مُتَمَتِّعاً «بِالْعُمْرَةِ إِلَى اَلْحَجِّ» فَأَعَانَهُ اَللَّهُ عَلَى عُمْرَتِهِ وَ حَجِّهِ ثُمَّ أَتَى اَلْمَدِينَةَ فَسَلَّمَ عَلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ثُمَّ أَتَاكَ عَارِفاً بِحَقِّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ حُجَّةُ اَللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ بَابُهُ اَلَّذِي يُؤْتَى مِنْهُ فَسَلَّمَ عَلَيْكَ ثُمَّ أَتَى أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ اَلْحُسَيْنَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ فَسَلَّمَ عَلَيْهِ ثُمَّ أَتَى بَغْدَادَ وَ سَلَّمَ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ثُمَّ اِنْصَرَفَ إِلَى بِلاَدِهِ فَلَمَّا كَانَ فِي وَقْتِ اَلْحَجِّ رَزَقَهُ اَللَّهُ اَلْحَجَّ فَأَيُّهُمَا أَفْضَلُ هَذَا اَلَّذِي قَدْ حَجَّ حَجَّةَ اَلْإِسْلاَمِ يَرْجِعُ أَيْضاً فَيَحُجُّ أَوْ يَخْرُجُ إِلَى خُرَاسَانَ إِلَى أَبِيكَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَيُسَلِّمُ عَلَيْهِ قَالَ لاَ بَلْ يَأْتِي خُرَاسَانَ فَيُسَلِّمُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَفْضَلُ وَ لْيَكُنْ ذَلِكَ فِي رَجَبٍ وَ لاَ يَنْبَغِي أَنْ تَفْعَلُوا فِي هَذَا اَلْيَوْمِ فَإِنَّ عَلَيْنَا وَ عَلَيْكُمْ مِنَ اَلسُّلْطَانِ شُنْعَةً». الکافي ج ۴، ص ۵۸۴.
از امام جواد عليه السّلام پرسيدم: كسى كه حجّة الاسلام را انجام داد و متمتّع به عمرۀ حج شد و خدا او را به عمره و حج يارى نمود. بعد از آن به مدينه آمد و بر پيامبر صلّى اللّه عليه و اله سلام نمود، و سپس خدمت شما آمد در حالىكه آشنا به حق شماست و مىداند كه شما حجّت خدا بر خلق هستى و همان بابى هستى كه مردم به سوى آن مىروند. پس به شما سلام داد. آنگاه كنار قبر امام حسين عليه السّلام آمد و بر آن حضرت سلام داد، سپس به بغداد رفت و بر امام كاظم عليه السّلام سلام داد، سپس به شهر خود رفت.
هنگامى كه وقت حج فرا رسيد خدا بر او حج روزى كرد. بنابراين كدام يك برتر است با اينكه حجّة الاسلام را انجام داده آیا باز به حج برگردد و آن را انجام دهد و يا به خراسان برود و بر پدر بزرگوارت امام رضا عليه السّلام سلام دهد؟
امام فرمود: نه، بلكه به خراسان بيايد و به امام رضا عليه السّلام سلام دهد برتر است و اين هم در ماه رجب باشد و براى شما سزاوار نيست كه در اين روز (ايّام حج) اين كار را انجام دهيد، زيرا براى ما و شما از طرف سلطان ترس و وحشت است.
🌹فضیلت زیارت حضرت رضا علیه السلام درماه رجب
از امام جوادعلیه السلام پرسیده شد:
*اگرشخصی تمکن مالی داشت که به حج ومدینه و نجف وکربلا وکاظمین برود، یافقط به زیارت پدرتان امام رضا برود،کدام را انجام دهد؟*
حضرت علیه السلام فرمودند:
*اگردرماه رجب است به زیارت پدرم برود.*
📗بحار ج99 ص37
مرحوم شهید اوّل در «الدُّروس» می نویسد:
«وَ يُسْتَحَبُّ الزِّيارَةُ فِي الْمَواسِمِ الْمَشْهُورَةِ قَصْداً، وَ قَصْدُ الإمامِ الرِّضا فِي رَجَب، فَإنَّهُ مِنْ أفْضَلِ الأعْمال».
📚بحارالأنوار، ج100، ص136
زیارت هریک از امامان علیهم السلام در ایِام خاص و مناسبت های مشهور، و قصد زیارت حضرت رضا علیه السلام در ماه رجب مستحبّ است، و این عمل بدون تردید از برترین اعمال است.
مرحوم محدّث قمی در «مفاتیح الجنان» می نویسد:
«بدان كه در ماه رجب زيارت حضرت امام رضا عليه السلام مندوب است و اختصاصى دارد چنانچه عمره در اين ماه فضيلت دارد، و روايت شده كه تالى حجّ است در فضيلت».
📚مفاتیح الجنان، در اعمال ماه رجب
2-استحباب زیارت حضرت رضا علیه السلام در روزهای اوّل، 23 و 27 ماه رجب
💠مرحوم محدّث قمی در کتاب «وقایع الایام» و «مفاتیح الجنان» می نویسد:
«میرداماد در رساله «اربعة ایّام» خود فرموده است: زیارت حضرت رضا علیه السلام در روز اوّل ماه رجب به غایت تأکید و تشویق شده است».
📚وقایع الایّام، ص294/ مفاتيح الجنان، در اعمال 25 ذى القعده
💠مرحوم شیخ ابراهیم کفعمی در «مصباح» می نویسد:
«زیارت حضرت رضا علیه السلام در روز 23 و روز 27 ماه رجب، مستحبّ است».
📚مصباح کفعمی، ص493
اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
🌐کانال شیخ محمد حسن قمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای صید بی بال و پر
شفیع روز محشر
دخیلک یا مولا
موسی بن جعفر(ع)
شهادت جانسوز باب الحوائج موسی بن جعفر سلام الله علیهما را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا له الفداء تسلیت عرض مینماییم.
🌐کانال شیخ محمد حسن قمی
ماه فروماند از جمال محمد
سرو نباشد به اعتدال محمد
قدر فلک را کمال و منزلتی نیست
در نظرِ قدرِ با کمال محمد
وعده دیدار هرکسی به قیامت
لیله اسری شب وصال محمد
آدم و نوح و خلیل و موسی و عیسی
آمده مجموع در ظلال محمد
عرصه گیتی مجال همت او نیست
روز قیامت نگر جمال محمد
وانهمه پیرایه بسته جنت فردوس
بو که قبولش کند بلال محمد
همچو زمین، خواهد آسمان که بیفتد
تا بدهد بوسه بر نعال محمد
شمس و قمر در زمین حشر نتابد
نور نتابد مگر جمال محمد
شاید اگر آفتاب و ماه نتابد
پیش دو ابروی چون هلال محمد
چشم مرا تا به خواب دید جمالش
خواب نمی گیرد از جمال محمد
سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی
عشق محمد بس است و آل محمد
عید مبعث رسول گرامی اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله مبارکباد
🌐کانال شیخ محمد حسن قمی
#جهاد_تبیین : دیشب در صحن کوثر حرم مطهر علی بن موسی الرضا علیهما السلام
جمعی از دانشجوهای اردبیلی
🌐 کانال شیخ محمد حسن قمی
آرامگاه حکیم متأله حاج ملاهادی سبزواری رضوان الله علیه..
🌐کانال شیخ محمد حسن قمی
8.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
ویژه کسانی که به انقلاب اسلامی علاقه مند هستند ولی ناامید شده اند.
🌐کانال شیخ محمد حسن قمی
هدایت شده از مهدی
( توهمِ مصلحت نظام)
بزرگترین خدمت به نظام، پافشاری بر اسلامیت آن، با اجرای دقیق و هوشمندانه احکام دین، در کنار تبیین ضرورت و منفعتِ دینداری برای مردم است : ( فی حمل عباد الله علی احکام الله، استیفاء الحقوق و کلّ الرفق)
نگاهی عالمانه به حوادث انقلاب، از سال ۴۲ تا کنون، و توجه به حجم سنگین دشمنی دشمنان و قصور و تقصیر برخی دوستان، بخوبی نشان می دهد که عامل اصلی توفیقات فزاینده این حرکت بزرگ، نصرت و یاریِ باری تعالی و عامل دیگرش، اعتماد و همراهی مؤمنان بوده و هست. بی تردید شرط تداوم این دو رکن حفظ نظام ( خدا و خدائیان ) ، اهتمام به دین و دستورات آنست.
آفت ویرانگر نظام آنست که به بهانه کاستن از دشمنی دشمنان و افزودن مشارکت و حمایت مردمان، و به نام مصلحت نظام و ترجیح أهم بر مهم، به تدریج از ارزشهای اسلامی کوتاه بیائیم و تساهل و تسامح پیشه کنیم و دینداری را قربانی مردمداری نمائیم.
این آفت شوم، نظام را، هم از نزول رحمت و نصرت خداوند محروم می کند و هم از اعتماد و پشتیبانی و فداکاری اهل ایمان. مبادا مردم به این انگارِ غلط برسند که نظام، دین را در خدمت قدرت می خواهد.
موارد ذیل، نمونه ای است از حرکت خزنده و رو به رشد این آفت در مجموعه نظام :
۱) در رسانه ملی، همایشهای حکومتی، جشنهای ملی و مذهبی، راهپیمائی هایی مثل ۲۲ بهمن، مراکز آموزشی از مهد کودک تا دانشگاه، پادگانها، ایستگاههای صلواتی، قبل و بعد از نماز جمعه ( حتی نماز جمعه قم مقدس) و... استفاده گسترده و مهارگسیخته از ترانه ها و سرودهایی ارزشی ولی آمیخته با موسیقی های بسیار تند و زننده ( و گاهی همراه با نمایش آلات لهو و لعب، و چاشنی رقص محلی)، قارچ گونه در حال افزایش است و تأسف بیشتر اینکه اجرای سرود توسط دخترکان ( گاهی همراه با ناز و حرکات چشم نواز ) در حضور مردان و پسران نیز رایج شده که یکی از آثار شومش، افزایش طمع خوانندگی و خودنمایی دختران در حضور نامحرمان است.
۲) منکراتی همچون آرایش و پوشش زننده و فریبنده، در راهپیمائی ها و همایشهای حکومتی و در انتخابات و مصاحبه های قبل و حین و بعد آن، نه تنها نهی و مقابله نمی شود، بلکه به طور گسترده توسط رسانه ملی برجسته سازی می گردد تا جائی که انگار بهترین راه برای رسانه ای شدن منکراتی ها، قرار گرفتن در برابر دوربین ها در این مراسم است!
هرچند هدف رسانه ملی، اثبات مقبولیت فراگیر نظام و افزایش قدرت حاکمیت است ولی با نگاهی هوشمندانه بنظر می رسد پیامدهای سنگینِ شوم و قطعی و ماندگار این اقدام، خیلی بیش از مصلحت جزئی و احتمالی و گذرای آنست ( کان ما یفسد اکثر مما یصلح).
۳) در راهپیمائی ها و تجمعات قبل و بعد از انقلاب، با اهتمام و برنامه ریزی برگزارکنندگان، به پیروی از سنت و توصیه معصومان ( علیهم السلام)، برای حفظ حریم ها و حرمت ها، مردان و زنان جداگانه و به دور از اختلاط، تجمع و حرکت می کردند ولی اکنون حتی در شهر مقدس قم، به صورت مخلوط و درهم تنیده انجام می شود و همین آسیب موجب شده برخی بانوان متعهد، از شرکت در این مراسم خودداری کنند.
۴) سال گذشته، نیمه شعبان، حد فاصل حرم مطهر حضرت معصومه ( علیها السلام ) تا مسجد مقدس جمکران _ که انتظار می رفت محل اجرای معنوی و زلال ترین برنامه های مهدوی ( علیه السلام) باشد _ متاسفانه پُر بود از اجرای زنده و غیرزنده سرودها و نواهایی آلوده به موسیقی های بسیار تند و زننده، با تماشاچیان مختلط مرد و زن.
این نوع مدیریت فرهنگی منفعلانه، هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان آثار مذهبی را به سمت جاذبه های کاذب برده و ذائقه ها را تخریب کرده و موجب تهی شدن مراسم مذهبی از روح و معنویت گشته است.
تاسف بیشتر اینکه طراحی و اجرای همه یا عمده این موارد، توسط سازمانها و نهادهای رسمی و انتصابی نظام و تحت عنوان فریبنده ( مصلحت نظام) انجام می شود و خیلی سریع، الگوی سایر مجموعه های حکومتی و غیرحکومتی قرار میگیرد و شیوع پیدا می کند ( گر ز باغ رعیت، ملک خورد سیبی _ غلامان او برآورند درخت را از بیخ).
هر چند هدف بسیاری از بانیان وضع موجود، خیرست و دنبال جذب حداکثری به اسلام و انقلاب هستند ولی بنظر می رسد مسیر خطایی برای این مقصد مقدس انتخاب کرده اند و سوار بر مرکب چموشی شده اند.
حسن ختام، کلام سبط سید الأنام حضرت سیدالشهداء ( علیه السلام) : لایُنال ما عند الله الا بطاعته
( و العاقبة للمتقین )