31.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
*توصیه مهم رهبر انقلاب به مسئولان؛ مدیران کشور بیحوصلگی و ناامیدی را از خود دور کنند
انقلاب در حال پیشروی است و مدیران کشور بیحوصلگی و ناامیدی را از خود دور کنند.
@ejtemaemodiranvakarkonan
29.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دکتر وحید خسروی در گفت وگو با فرتاک نیوز:
آموزش سواد رسانه ای برای مدیران یک ضرورت است
@ejtemaemodiranvakarkonan
*صداقت راستگویی است، نه همهچیز گویی!
یکی از باورهای ناصحیح بسیاری از مدیران در باب صداقت در مدیریت این است که اگر وارد وادی رفتار صادقانه شوند، باید در خصوص تمام زوایا و خفایای کسبوکارشان با کارمندانشان صحبت کنند. همین باور ناصحیح هست که اغلب مدیران را وادار به رفتار غیر صادقانه و حتی هر از گاهی وادار به دروغگویی مینماید. نکته اینجاست که صداقت در مدیریت تنها به این معنی است که شما به کارمندتان دروغ نگویید، نه اینکه همه چیز را به او بگویید. طبیعی است که طبقهبندی اطلاعات در هر سازمانی ـ چه بزرگ و چه کوچک ـ یک اصل پذیرفتهشده است و کسی نمیتواند منکر اهمیت آن شود.
@ejtemaemodiranvakarkonan
*صداقت شما به عنوان مدیر ارشد، در تمام لایهها باید دیده شود
باور من بر این است که سازمانها به مرور زمان شبیه مدیرانشان میشوند. در محصول “مدیر بینظیر” به تفصیل در خصوص این باور صحبت کردهام و در باب اثبات آن مثالهای متعدد آوردهام. اگر چنانچه یک مدیر ارشد هستید و تعدادی مدیر میانی زیر نظر شما در حال مدیریت گروهی از کارمندان هستند، تلاش کنید صداقت در مدیریت در آنها نیز نهادینه شود. چرا که آنها گونه تکثیر یافتهی شما در سازمان هستند و حتما که باید رفتارهای نیک شما را بازتاب دهند.
*نگفتن، حق شماست
ممکن است در معرض برخی پرسشها از سوی نیروهایتان قرار بگیرید، ممکن است کارمندانتان را در تکاپو برای رسیدن به پاسخ برخی سوالها بیابید، ممکن است شاهد کنجکاوی نیروها برای دستیابی به پارهای از اطلاعات باشید، صداقت در مدیریت به این معنی نیست که مسیر را برای رسیدن آنها به هرآنچه در جستجویش هستند، هموار نمایید. بلکه از شما به عنوان یک مدیر صادق، انتظار میرود در اوج اعتمادبهنفس و صد البته با ادبیاتی کارآمد، به نیروهایتان اعلام کنید که حاضر نیستید اطلاعاتی در این خصوص در اختیار آنها قرار دهید. درست است که در مراحل اولیه ممکن است نیروهایتان از همین حرکت شما تعبیر به بیصداقتی نمایند، اما به مرور زمان، چون صداقت واقعی شما را در دیگر جنبهها خواهند دید، تعبیرشان از آنچه رخ دادهاست، تنظیم خواهدشد.
*دروغگوها را رها کنید
اگر میخواهید صداقت در سازمانتان نهادینه شود، شک نکنید که بزرگترین مانع شما در این مسیرِ درست و کارآمد، نیروهای ناصادق هستند. پس مهم نیست آنکه دروغ میگوید کیست و موضوعی که در باب آن، دست به این هنجارشکنی میزند چقدر اهمیت دارد، هر دورغگویی یا باید بلافاصله اصلاح شود و یا اینکه جایش را به یک انسان صادق بدهد. پس در راندن انسانهای دروغگو، کوچکترین شکی به خود راهندهید، چرا که صداقت در مدیریت ایجاب میکند، فضای کاری شما سرشار از راستگویی باشد.
@ejtemaemodiranvakarkonan
صراحت و صداقت در حکومت و مديريت از جمله کليدي ترين و مهم ترين اصول کارکردي است، زيرا به طور عمده تباهي و خلافکاري آنجا پيدا مي شود و رشد مي کند و برپا مي ماند که امور و مسائل از ديد مردمان، اداره شوندگان و خدمت گيرندگان پنهان بماند، و بي صداقتي در کارکردها ظهور يابد. مديريت هاي پشت پرده و مبتني بر ناراستي، بسترساز نادرستي، خلافکاري و ستمگري است. اگر همه چيز شفاف صورت گيرد و راستگويي در کارکردها حاکم باشد، اقدامات خلاف قانون و بيرون از آن، روابط پنهان قدرت طلبانه و منفعت جويانه، معاملات سايه اي که قابل حسابرسي و پيگرد قانوني نيست، معنا نمي يابد، يا به شدّت کاستي مي گيرد. چنان چه سازوکار اداره ي امور به گونه اي تنظيم شود که همه چيز [ به جز اسرار جنگي در چارچوب حق و قانون تا زمان معيّن آن ] شفاف باشد، و به محض ظهور خلاف و تباهي، آشکارسازي شود، و حتّي در صورت گمانِ ستمي، مسائل آشکار و بي پرده در ميان گذاشته شود، و اجازه ي دروغگويي به هيچ روي به هيچ کس داده نشود، و با دروغگويان به شدّت برخورد گردد، امور زمامداري و مديريت بسامان مي گردد. اميرمؤمنان علي (ع) بناي حکومت و مديريت را بر صراحت و صداقت مي داند، چنان که در آغاز خلافت خويش در سخني با مردم، روش حکومتداري و مديريت خويش را اين گونه بيان کرد:
« وَاللهِ مَا کَتَمتُ وَشمَةً، وَ لَا کَذَبتُ کِذبَةً. »
به خدا سوگند به اندازه ي سر سوزني حقيقتي را پنهان ندارم، و هيچ گونه دروغي به زبان نياورم.
حکومت و مديريت امام علي (ع) اين گونه بود، شفاف و به دور از هر گونه ناراستي، پنهان کاري، دروغگويي و فريبکاري.
@ejtemaemodiranvakarkonan
*تکریم ارباب رجوع
یکی از هدف های تحول اداری، ارتقاء و حفظ کرامت مردم در نظام اداری می باشد. سازوکار های لازم در ارائه خدمات مطلوب ومناسب و موثر به مردم تحت عنوان طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع در نظام اداری، دارای اهمیت ویژه ای است زیرا علت وجودی هر سازمان و دستگاهی به خدماتی است که به افراد مختلف ارائه می دهد. ما از این افراد در سازمان به عنوان ارباب رجوع یاد می کنیم.
با توجه به اينكه كاركنان در سازمانها ارتباط مستقيم با اربابرجوع و مشتري دارند در مشتريمداري و تكريم اربابرجوع نقش كاركنان سازمانها و شركتها نقش مؤثري است. سازمانهايي كه به دنبال مشتريمداري و افزايش رضايت اربابرجوع هستند بايد مهارتهاي ارتباطي مؤثر و همراه با ادب و احترام و نزاكت را در كاركنان خود نهادينه كنند. نحوه برخورد با اربابرجوع از ساير فاكتورهای مؤثر در رضايت آنها تأثير بيشتري دارد.
*جلیل خانی
@ejtemaemodiranvakarkonan
اكرام ارباب رجوع و مشتري نبايد انتزاعي، ساختگي، ظاهري و مقطعي باشد بلكه تلاش شود تا در همه جاي سازمان نهادينه گردد. يكي از آفتهاي تكريم در برخي از سازمانها اين است كه به صورت مقطعي شعارها و رفتارهايي دور از باور و اعتقاد مطرح ميشود كه با گذشت مقطع خاص دوباره به بوته فراموشي سپرده ميشود و اگر نهادينه گردد به صورت مستمر و دائمي خواهد بود. خلاصه اينكه طرح تكريم طرح بسيار مؤثري است به شرط آنكه مانند ديگر طرحها به صورت مقطعي مورد توجه قرار نگيرد اگر اين طرح نیز مانند سایرطرحها فقط در مقاطعي مورد توجه قرار گرفته و بعد به فراموشي سپرده شود، مسلم است كه اين طرح همانند بسياري ديگر از طرحها ناموفق خواهد بود.
طرحي ميتواند موفق باشد كه مستمر و بلند مدت باشد. در اين صورت بازنگري و كنترل صورت خواهد گرفت و دورههاي خاص اجراي آن با يکديگر مقايسه ميشوند به طور قطع طرحهاي اوليه همواره با كاستيهايي همراه هستند و از جمله اين كاستيها مقطعي بودن آنهاست.براي عملي كردن طرح تكريم اربابرجوع دو دسته پيش نياز لازم است، يكي اينكه ساختارها و سازوكارهاي لازم طراحي و اجرا شود كه كار زياد مشكلي نيست و بخشي از آن انجام و به راحتي ميتوان آن را تكميل كرد و ديگري بسترسازي فرهنگي است كه كار دشواری است ولي در عين حال اگر بتوان فرهنگسازي لازم را انجام داد، اجراي طرح تكريم ساده شده و تأثير مطلوبي در ارتقاي عملكرد سازمانها خواهد داشت. تكريم اربابرجوع بايستي به صورت يك نگرش و باور درآيد.
@ejtemaemodiranvakarkonan
*برخي از دلايل عدم نهادينه شدن فرهنگ مشتري مداري در سازمان ها عبارت است از:
- عدم شناخت دقيق از نيازها، خواسته ها و انتظارات ارباب رجوع نزد تصميم گيرندگان و سياست گذاران سازمان.
- عدم باور مديران به اهميت تكريم ارباب رجوع.
- عدم توجه به كيفيت خدمات در سازمان.
- ناكارآمدي سيستم هاي مديريت منابع انساني (استخدام، گزينش، آموزش، جبران خدمات و ارزيابي عملكرد)
- عدم وجود ارتباطات سازماني مناسب و كارآمد.
@ejtemaemodiranvakarkonan
*برخورد با ارباب رجوع از هر گروه و صنفی که باشد و با هر روحیه ای اعم از ناراحت، عصبانی،خوشحال و ... زمانی که وارد دفتر کارمان می شود تابع شرایط خاصی است که تحت عنوان”آداب برخورد با ارباب رجوع“به تشریح آن می پردازیم.
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
@ejtemaemodiranvakarkonan
1. شرط اول برخورد کارکنان با ارباب رجوع آنست که با رویی گشاده با او برخورد نماییم، حتی در سلام کردن از مراجعین سبقت بگیریم و با چهره ای بشاش از آنان احوالپرسی کنیم چرا که اینگونه برخوردها باعث می شود ارباب رجوع حتی اگر کارش انجام نشدنی و یا بدون جواب باشد از این که مورد احترام واقع شده است، با رضایت کامل اتاقمان را ترک کند. در واقع یک تبسم کافی است تا احساس محبت و صمیمیت را در مراجعین به وجود آورد و اصولاً برخورد خوب با هر ارباب رجوعی همیشه خاطره خوبی در ذهن آنان باقی می گذارد.
2. صبر وحوصله شرط دوم برخورد با ارباب رجوع است.
بدین معنی که باید به حرف های آنان دقیقاً گوش سپرده و با اشاراتی که حاکی از میل و رغبت باشد به آنان اجازه داد تا تمام حرفهای خود را بزنند و بعد از آن با ملایمت جواب مناسب وسنجیده ای به آنان داده شود. به همین منظور کارمندان در مواجه با مراجعین باید شکیبا و بردبار باشند زیرا ارباب رجوع صرف نظر از هر طبقه و صنفی که باشد با روحیات متمایزی اعم از ناراحت، خوشحال، عصبانی و ...به ما مراجعه می نماید و ضمن آنکه تمامی ناراحتی ها، عصبانی ها و ناکامی ها و ...بیرون را با خود به مؤسسه آورده، در برخورد با کارکنان آن را منعکس می کنند و انتظار دارند تا خواسته هایشان با سرعت و دقت انجام پذیرد. بنابراین برآورده کردن خواسته های مراجعین با صبر و شکیبایی اهمیت بسیار دارد.
3. امروزه جامعه شناسان بر این باورند که برای نفوذ در مردم باید از راه زبان آنان وارد شد و به عبارتی دیگر به زبان عامه سخن گفت . بنابراین در برخورد با ارباب رجوع باید به گونه ای سخن گفت که برای آنان قابل فهم ودرک باشد و از به کار برد ن الفاظ و اصطلاحاتی که فهم آن سنگین است خودداری شود زیرا اگر با آنان با زبانی سخت و توام با فخر وتکبر و بی اعتنایی روبرو شوید هرچند خواسته آنان برآورده شود اما هرگز با رضایت دفتر کارمان را ترک نخواهند کرد.
البته این نکته فراموش نشود در برخورد با مراجعین باید به فراخور شخصیت و میزان آگاهی افراد با آ نان برخورد نمود و از روش های سازنده و معقول استفاده کرد.
4. اهمیت یک سازمان امروزه به میزان اعتمادی است که مردم به آن دارند، داشتن ساختمان های بزرگ و مجلل و امکانات گسترده به هیچ وجه بر این اعتماد نمی افزاید و این مهم تحقق نمی یابد مگر با جلب رضایت مراجعین که از طریق برخوردهای صمیمی و سازنده هر دستگاه با ارباب رجوع ممکن می شود.
بنابراین کارمندان هر دستگاه باید تمام سعی و کوشش خود را در جهت تاٌمین خواسته های مراجعین به کار گیرند و اگر خود توان آن را ندارند از دیگر همکاران و افراد مافوق استمداد جویند تا در نهایت پاسخی پخته و منطقی به آنان داده شود و به طور حتم اگر خودسرانه و عجولانه پاسخی داده شود در انجام وظیفه سستی شده است.
@ejtemaemodiranvakarkonan