eitaa logo
کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
440 دنبال‌کننده
284 عکس
165 ویدیو
22 فایل
🔹 استاد دانشگاه و سطوح عالی حوزه 🔹کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی 🔹 کارشناس صدا و سیمای اصفهان 🔹نماینده مراجع عظام تقلید @yahagh2
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 سه موعظه از امام هادی علیه‌السلام: 🔹️اَلدُّنْيَا سُوقٌ رَبِحَ فِيهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ. دنيا بازاريست كه گروهى از آن سود بردند و دیگران زيان كردند. 🔹اُذْكُرْ مَصْرَعَكَ بَيْنَ يَدَيْ أَهْلِكَ وَ لاَ طَبِيبَ يَمْنَعُكَ وَ لاَ حَبِيبَ يَنْفَعُكَ. به‌ياد آور، پيكر افتاد‌ه‌ی خود را در پيش خانواده‌ات كه نه طبیبی می‌تواند مانع [مرگ تو] شود و نه دوستى می‌تواند به تو سودى رساند. 🔹 اَلنَّاسُ فِي اَلدُّنْيَا بِالْأَمْوَالِ وَ فِي اَلْآخِرَةِ بِالْأَعْمَالِ . مردم در دنيا با اموالشان هستند [و مفتخرند] و در آخرت با اعمالشان [سر و کار دارند]. 📚 بحار الانوار ج ۷۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 مدافع مکتب اهل بیت علیهم‌السلام عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: مَا فَعَلَ ابْنُ الطَّيَّارِ قَالَ قُلْتُ: مَاتَ قَالَ رَحِمَهُ اللَّهُ وَ لَقَّاهُ‏ نَضْرَةً وَ سُرُوراً فَقَدْ كَانَ شَدِيدَ الْخُصُومَةِ عَنَّا أَهْلَ الْبَيْت‏. 📚رجال الکشی؛ ص۳۴۹ هشام بن حکم گوید: حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام از ابن طیار سوال کردند، عرض کردم: از دنیا رفت. حضرت فرمودند: خدا رحمتش كند و او را با چهره‌اى شاداب و شادمان، ملاقات كند. وى بسيار دفاع كننده از ما اهل بيت بود. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠خوار شدن سید محمد تدین 🔰سیدنا الاستاذ حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی ( دام ظله العالی): میرزا فخرالدین جزایری از علمای تهران، خاطرات جالبی از رضاخان و مدرس داشت. او جزء رجال حَلّ و عقد بود. نَقل می‌کرد: ، که ابتدا معمّم بود و بعداً عمامه اش را برداشت چون نایب رئیس مجلس بود عزل قاجاریه و ساقط شدن آنها از سلطنت را او ابلاغ کرد. وقتی وی برای گرفتن حقّ و حسابش نزد رضاخان رفت، رضاخان به او گفت: آیا تا حالا فاحشه بازی کرده ای؟ تدیّن مِنّ و مِنّی کرد. رضاخان گفت :نه، فاحشه بازی کرده ای. آدم پس از فاحشه بازی و قضای احتیاج، زن فاحشه را که نگه نمی دارد. فاحشه که برای آدم همسر نمی‌شود. تو پولی از ما گرفتی تا سقوط قاجاریه را اعلام کنی، دیگر چه توقّعی از ما داری؟ تدیّن گفت: من دستور دادم که به گوش مدرّس سیلی بزنند. رضاخان گفت: تو دستور دادی به گوش مدرّس سیلی بزنند؟ مدرس سیّد نبود؟ پیرمرد نبود؟ مجتهد نبود؟ غلط کردی که دستور دادی! برو گم شو! و تدیّن را با خفّت و خواری بیرون کرد. 📚جرعه ای از دریا. جلد ۳. ص۶۶۳ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 چرایی تشدید حکم در جایی که به نظر باید حکم مقابل شدید باشد ❖سیدنا الاستاذ حضرت آیةالله‌العظمی شبیری زنجانی (دام ظله العالی): ● یک وقت از آقای بروجردی پرسیدند که چرا در آیه شریفه، «دَین» بعد از «وصیت» ذکر شده: «مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِينَ بِهَا أَوْ دَيْنٍ» [۱] با اینکه دَین مقدم بر وصیت است؟ ● ایشان فرمودند: زیرا طلبکار برای گرفتن طلب خود انگیزه دارد و به طور طبیعی طلب او پرداخت می‌شود، ولی وصیت خیلی وقت ها زمین می‌ماند و ورثه از انجام آن سرباز می‌زنند. ● من از همین مطلب برای توجیه برخی موارد که به نظر می‌رسد اولویت باید برعکس باشد استفاده می‌کردم؛ مثلاً ازدواج در عدّه موجب حرمت ابد است، اما حکم ازدواج با زن شوهردار شاید به این شدت نباشد. چون زن شوهردار خیلی کم در معرض ازدواج قرار دارد و شاید همین علّت حکم آن تشدید نشده، ولی زنی که در عدّه است، احتمال ازدواج او زیاد است؛ لذا با آنکه قبح ازدواج با زن شوهردار بیشتر است، 👈تشدید حکم در جایی است که احتمال ابتلای مردم بیشتر است تا گرفتار نشوند. ............................ ۱. سوره نساء؛ آیه ۱۴ 📚جرعه ای از دریا؛ ج۴؛ ص۵۴۸ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🔔 از صلوات غافل نشیم 📌 امام صادق عليه‌السّلام فرمود: چون شامگاه پنجشنبه و شب جمعه فرا ميرسد فرشتگانى از آسمان فرود مى‌آيند كه قلمهاى طلایی و صحيفه‌هاى نقره‌ای به همراه دارند، و شامگاه پنجشنبه و شب جمعه و روز جمعه تا هنگامى كه آفتاب غروب كند چيزى جزء صلوات بر پيامبر خدا صلّى اللّٰه عليه و آله نمى‌نويسند. 🍃 قَالَ أبوعبدالله عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «إِذَا كَانَتْ عَشِيَّةُ الْخَمِيسِ وَ لَيْلَةُ الْجُمُعَةِ نَزَلَتْ مَلاَئِكَةٌ مِنَ السَّمَاءِ وَ مَعَهَا أَقْلاَمُ الذَّهَبِ وَ صُحُفُ الْفِضَّةِ لاَ يَكْتُبُونَ عَشِيَّةَ الْخَمِيسِ وَ لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ وَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ إِلَى أَنْ تَغِيبَ الشَّمْسُ إِلاَّ الصَّلاَةَ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ » . 📚من لا يحضره الفقيه ج ۱، ص ۴۲۴ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
10.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴این صحنه را بدقت نگاه کنید درس بزرگی در خود دارد 🔹 اگر آهوها کمی بالا بیایند خورده خواهند شد! 🔹اگر کمی جلوتر بروند از صخره سقوط خواهند کرد! 🔹گاهی سکوت و آرامش در زندگی، انسان را از سقوط یا مرگ نجات می‌دهد. 🔹بسیار دیدنی است. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
🔴این صحنه را بدقت نگاه کنید درس بزرگی در خود دارد 🔹 اگر آهوها کمی بالا بیایند خورده خواهند شد! 🔹
💠حدیث (عافیت در کناره گیری از مردم و سکوت) 🔹حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنِ اَلْعَبَّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ يَرْفَعُهُ قَالَ: يَأْتِي عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانٌ يَكُونُ اَلْعَافِيَةُ عَشَرَةَ أَجْزَاءٍ تِسْعَةٌ مِنْهَا اِعْتِزَالُ اَلنَّاسِ وَ وَاحِدٌ فِي اَلصَّمْتِ. 🔸 علىّ‌ بن مهزيار بسند مرفوع از معصوم عليه السّلام روايت كرده كه زمانى بر اين مردم بيايد كه تندرستى و امنيّت و راحتى كه ده جزء ميباشد نه جزء آن در كناره‌گيرى از مردمان باشد،و يك جزء ديگر درخاموشى و لب فرو بستن. 📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ج ۱، ص ۱۷۸ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠معنای «آمَنُ سَخَطَه عند کلّ شرّ»(۱) 🔹این عبارت اینطور ترجمه شده : ای کسی که از سخط و غضب او نزد هر شری ایمن هستم. 🔻گفتنی است در نقل دیگر دعا به جای «شرّ» عبارت «عثرة» آمده است ( الکافي ج ۲، ص ۵۸۴) و در واقع مراد از شرّ را بیان می کند که مراد معاصی گوینده است نه شرور دیگر ( مثل بیماری ، فقر و ..). ❌اشکال : عبارت فوق که در دعای ماه رجب وارد شده در شکل فوق، معنایی نادرست و خلاف آموزه های قرآنی و اخلاقی دارد. مؤمن باید بین خوف و رجاء باشد، و این که کسی خود را نزد هر شرّ یا معصیتی از غضب خدا ایمن ببیند به هیچ عنوان صحیح نیست، و به فرموده قرآن، دأب قوم فاسقون است. «أفأمن أهل القری أن یأتیهم بأسنا بیاتاً وهم نائمون. أوَأمن أهل القری أن یأتیهم بأسنا ضحی وهم یلعبون». «أفأمنوا مکر الله فلا یأمن مکر الله إلاّ القوم الفاسقون». (اعراف آیه 99 - 97). ✅جواب هایی که از این اشکال داده شده : 1⃣برخی به این اشکال توجه داشته و چنین ترجمه کرده اند: امان می جویم. امّا «امان می جویم» ترجمه «أستأمِنُ» است نه ترجمه «آمَنُ». 2⃣برخی معتقدند به جای «آمن» باید «أخافُ» باشد. امّا از جهت کتابت، «آمن» نمی تواند تصحیف «أخاف» باشد. 3⃣ برخی دیگر گفته اند می توان گفت عبارت در اصل: «ولا آمَنُ» یا «ولم آمَن» بوده و «لم» یا «لای نفی» از آن افتاده است. یعنی ای خدایی که در هر خیری تو را امید دارم و در هیچ شرّی از غضب تو ایمن نیستم. ادامه دارد👇 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠معنای «آمَنُ سَخَطَه عند کلّ شرّ»(۲) 4⃣نظر مرحوم علامه مجلسی (ره): «سخطه لعله محمول على السخط الذي يوجب الخلود في النار او المراد بالامن رجاء العفو او محض العثرة بالصغائر». 📚مرأة العقول ج12 ص 459 🔹شاید مراد از سخط سخطی باشد که موجب خلود در آتش جهنم می شود یا مراد از امن امید بخشش باشد یا مراد از عثرة،گناهای صغیره باشد. 5⃣نظر مرحوم ملا صالح مازندرانی (ره) : «لا لاستحقارها و لا لتوهم عدم علمک بها او عجزک عن الاخذ بها حاشا بل لحلمك عن الاخذ وصفحك عن الانتقام». 📚شرح الكافي ج10 ص 410 🔹یعنی من از سخط تو هنگام هر شر (و گناهی) ایمن هستم نه به خاطر اینکه آنها را کوچک بشمارم و نه به خاطر اینکه توهم عدم علم و آگاهی تو نسبت به آنها داشته باشم و نه به خاطر اینکه تو از عذاب و مواخذه بر گناهان عاجز باشی بلکه به خاطر حلم تو از مواخذه و چشم پوشی تو از انتقام ایمن هستم. ادامه دارد👇 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠معنای «آمَنُ سَخَطَه عند کلّ شرّ»(۳) 6⃣🔸عارف بالله مرحوم آیة الله ملکی تبریزی نیز متوجه اشکال این دعا بوده و با تصریح به این که مفهوم ظاهری دعا (امن از سخط و مکر الهی) گناه کبیره است، توجیهی برای آن ذکر کرده که حاصلش این است که داعی باید (به شرط توبه) را در تقدیر یا در نظر بگیرد. یعنی ای کسی که اگر توبه کنم از سخط او در امان می شوم! 🔹اما این توجیه نیز خلاف ظاهر است و چندان وجیه به نظر نمی رسد. ✅ أقول: لا تغفل أنّك تقول في أوّل هذا الدّعاء إنّك ترجو اللَّه لكلّ خير ، وتأمن سخطه عند كلّ شرّ ، ومن بعض هذا السخط مكر اللَّه ، والحال أنّ الأمن من مكر اللَّه من المعاصي الكبيرة ، فليكن قصدك من هذه العبارة بشرط التّوبة فكأنّك تقول : یا من جعل لعباده طريقا إذا سلكوه أمنوا من سخطه ، وهو التّوبة ، وهذا ليس أمنا فعليّا من مكر اللَّه وكذا قولك : « أرجوه لكلّ خير » فكأنّك تقول : يا من جعل لعباده طريقا إذا سلكوه وفتح لهم بابا إذا دخلوا منه نالوا به لكلّ خير يريدونه وهو الدّعاء . 📚 المراقبات ( أعمال السنة )، ص 103 7⃣در حالیکه به نظر حقیر می رسد کلمه « آمن» به معنای ایمن بودن نیست مانند آیه «و من دخل کان آمنا» و بیشتر جوابهای داده شده مبتنی بر این است که کلمه «آمن » به معنای ایمن بودن باشد و همین منشأ اشکالات و جوابها شده است. ✅بلکه در کتب لغت مثل معجم الغنی و معجم الوسیط برای «آمن» شش معنا ذکر شده است و مناسبترین معنا در اینجا به معنای وثوق و تصدیق است یعنی ای خدایی که در هر کار خوبی که از من سر بزند امید ثواب او را دارم و تصدیق می کنم که هر گناهی که از من سر بزند موجب سخط او می شود و استحقاق عقابش را دارم. و الله العالم ✍محمد الهی منش ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
10.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 دعای «یا من أرجوه لکل خیر» 💎 با صدای زیبای سید مصطفی الموسوی ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا