eitaa logo
کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
440 دنبال‌کننده
284 عکس
165 ویدیو
22 فایل
🔹 استاد دانشگاه و سطوح عالی حوزه 🔹کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی 🔹 کارشناس صدا و سیمای اصفهان 🔹نماینده مراجع عظام تقلید @yahagh2
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 سؤال فقهی (استشمام بوی خوش در اعتکاف) 🔹در برخی مساجد معمولاً غیر معتکفین عطر می زنند؛ احساس بوی عطر آنان، چه حکمی دارد؟ آیا لازم است معتکف، بینی خود را بگیرد؟ ✅ جواب ( نظر مشهور فقها): بوییدن عمدی مواد معطّر ( عطر ،ادکلن ) و گیاهان خوش بو ، از محرمات اعتکاف است ولی مجرد احساس بوی عطر ظاهراً مانعی ندارد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠سؤال فقهی( محرمات اعتکاف ): 🔹انجام چه كارهایی در هنگام اعتكاف بر معتکف حرام است؟ ✅پاسخ: معتكف در همه مدت اعتکاف (چه شب باشد و چه روز) باید از چند کار پرهیز كند: 1⃣هر کاری که روزه را باطل کند. 2⃣امور جنسی و شهوت‌آمیز مثل نزدیکی کردن و استمناء. 3⃣بوئیدن عطر و چیزهای خوشبو. 4⃣بحث و مجادله با دیگری به قصد غلبه بر او. 5⃣معامله کردن. 6⃣خارج شدن از مسجد بدون مجوز شرعی. 📚فاضل، نوری: العروة الوثقی، احکام الاعتکاف، م 1؛ امام: تحریر الوسیلة، احكام الاعتكاف، م 1؛ خویی، تبریزی، سیستانی: منهاج الصالحین، ج 1، م 1080؛ وحید: منهاج الصالحین، ج 2، م 1080؛ صافی: هدایة العباد، ج 1، م 1422؛ گلپایگانی: هدایة العباد، ج 1، م 1423؛ بهجت: وسیلة النجاة، م 1208؛ سبحانی: رساله، م 1440؛ مکارم: اعتکاف عبادتی کامل، ص 91، م 76. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠سوال فقهی (مبطلات اعتکاف) 🔹 چه چیزهایی اعتکاف را باطل میکند؟ ✅پاسخ: به فتوای همه مراجع تقلید، روزه شرط صحت اعتکاف است، پس اگر کسی عمداً روزه خود را باطل کند، اعتکافش باطل میشود. اما نسبت به انجام بقیه محرمات اعتکاف: 1⃣آیات عظام خویی، سیستانی، وحید، نوری، مکارم: همه محرمات اعتکاف، اعتکاف را باطل می‌کند. 2⃣آیات عظام: امام، گلپایگانی، سبحانی: آمیزش و معاشرت‌هاى جنسى (مانند بوسیدن و دست دادن) به فتوا، و بقیه محرمات اعتکاف به احتیاط واجب اعتكاف را باطل می‌كند. 3⃣آیات عظام:صافی، فاضل، بهجت: آمیزش کردن به فتوا، و بقیه محرمات اعتکاف به احتیاط واجب اعتکاف را باطل میکند. 4⃣آیت الله مظاهری: فقط آمیزش و استمناء اگر در روز انجام شود، اعتکاف را باطل میکند. 5⃣آیات عظام شبیری، تبریزی: فقط آمیزش کردن اعتکاف را باطل می‌کند. 📚 امام: تحریر الوسیلة، احكام الاعتكاف، م 2؛ خویی، تبریزی، سیستانی: منهاج الصالحین، ج 1، م 1080؛ وحید: منهاج الصالحین، ج 2، م 1080؛ صافی: هدایة العباد، ج 1، م 1423؛ گلپایگانی: هدایة العباد، ج 1، م 1424؛ بهجت: وسیلة النجاة، م 1210؛ سبحانی: رساله، م 1442؛ مکارم: اعتکاف عبادتی کامل، ص 92، م 78؛ فاضل: اعتكاف و احکام آن، ص 59، س 81؛ نوری: هزار و یک مسأله فقهی، ج 2، ص 84، س 289؛ شبیری: جزوه اعتكاف، س 67 و 84؛ مظاهری: رساله، م 1327. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 حدیث (مثل پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله ) 🔸 امام صادق عليه السّلام فرمود: حضرت فاطمه بنت اسد علیهاالسّلام نزد حضرت أبوطالب عليه‌السّلام آمد تا مژده‌ی تولّد پيغمبر خدا صلى‌اللّٰه‌عليه‌و‌آله را به او دهد، حضرت ابو طالب ع فرمود: يك سَبت(سی سال) صبر كن، من[هم] به تو مژده تولّد کسی مثل او را خواهم داد، جز اینکه نبوّت ندارد. 📌 آنگاه فرمود:« سَبت » سى سال است و فاصلۀ بين تولّد پيامبر صلى‌اللّٰه‌عليه‌و‌آله تا تولّد اميرالمؤمنين عليه‌السّلام سى سال بود. 🔹 قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ جَاءَتْ إِلَى أَبِي طَالِبٍ لِتُبَشِّرَهُ بِمَوْلِدِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ أَبُو طَالِبٍ اِصْبِرِي سَبْتاً أُبَشِّرْكِ بِمِثْلِهِ إِلاَّ اَلنُّبُوَّةَ وَ قَالَ اَلسَّبْتُ ثَلاَثُونَ سَنَةً وَ كَانَ بَيْنَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ثَلاَثُونَ سَنَةً. 📚 کافی ج ۱، ص ۴۵۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (تختم بالعقیق موجب نجات از آتش، به شرط ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام) 1⃣... عَنْ زِيَادٍ الْعَبْدِيِّ عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع قَالَ: لَمَّا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ كَلَّمَهُ عَلَى طُورِ سِينَا ثُمَ‏ اطَّلَعَ‏ عَلَى‏ الْأَرْضِ‏ اطِّلَاعَةً فَخَلَقَ مِنْ نُورِ وَجْهِهِ الْعَقِيقَ ثُمَّ قَالَ آلَيْتُ بِنَفْسِي عَلَى نَفْسِي أَلَّا أُعَذِّبَ كَفَّ لَابِسِهِ إِذَا تَوَلَّى عَلِيّاً بِالنَّار. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال؛ ص۱۷۵ 🔸حضرت سیدالشهداء علیه السلام فرمودند: زمانی که خدای متعال حضرت موسی بن عمران علیه‌السلام را آفریدند، با وی بر طور سیناء سخن گفتند، سپس لحظه‌ای بر زمین نظری افکندند و از نور سیمای خود عقیق را آفریدند. سپس فرمودند: به ذات خود سوگند یاد کرده‌ام، کسی که عقیق به دست دارد، اگر ولایت علی را داشته باشد، به آتش عذاب نکنم. 2⃣ جابِرُ بْنُ يَزِيدَ قَالَ حَدَّثَنِي زَاذَانُ‏ عَنْ سَلْمَانَ وَ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏: دَنَوْتُ مِنْ رَبِّي فَكُنْتُ مِنْهُ كَقَابِ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏ وَ كَلَّمَنِي بَيْنَ جَبَلَيِ الْعَقِيقِ‏ ثُمَّ قَالَ يَا أَحْمَدُ إِنِّي خَلَقْتُكَ وَ عَلِيّاً مِنْ نُورِي وَ خَلَقْتُ هَذَيْنِ الْجَبَلَيْنِ مِنْ نُورِ وَجْهِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع فَوَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَقَدْ خَلَقْتُهُمَا عَلَامَةً بَيْنَ خَلْقِي يُعْرَفُ بِهَا الْمُؤْمِنُونَ وَ لَقَدْ أَقْسَمْتُ‏ بِعِزَّتِي عَلَى نَفْسِي أَنِّي حَرَّمْتُ النَّارَ عَلَى الْمُتَخَتِّمِ بِالْعَقِيقِ إِذَا تَوَلَّى عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ علیهماالسلام. مائة منقبة من مناقب أمير المؤمنين و الأئمة ؛ ص۱۶۹ 🔸رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم فرمودند: به پروردگارم نزديك شدم بحدّى كه فاصله من با او به اندازه فاصله دو كمان يا كمتر از آن بود و با من گفتگو كرد، و درآنجا دو كوه عقيق بود. سپس فرمودند: اى احمد ؛ من تو و على را از نور خودم خلق كردم و اين دو كوه عقیق را از نور جمال علىّ بن ابى طالب عليه‌السلام آفريدم. به عزّت و جلالم قسم اين دو کوه عقیق را آفريدم تا علامتى باشند در ميان بندگانم و با آن مؤمنان شناخته شوند، و قسم ياد كرده‌ام بر خودم هر بدنى كه انگشتر عقیق بر دست کند، آتش را بر او حرام سازم به شرط اينكه ولايت علىّ بن ابى طالب عليه‌السلام را دارا باشد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🏴السلام علیک یا بنت امیرالمؤمنین یا زینب الکبری به روی نیزه سرِ آفتاب را دیدی ولی شکست نخوردی و سروری کردی چه زخم‌ها که نزد خطبه‌ات به خفّاشان زبان گشودی و روشن سخنوری کردی زبان نبود، خود ذوالفقار مولا بود سخن درست بگویم، تو حیدری کردی تویی مفسّر آن رستخیز ناگاهان یگانه قاصد امّت! پیمبری کردی سلام الله علیها @zanjani_net
💠تاریخ وفات حضرت زینب سلام الله علیها 🔹محدث قمی در کتاب فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الایام، روز پانزدهم رجب را روز مبارکی دانسته است و مناسبت‌های این روز را ذکر کرده اما هیچ اشاره‌ای به مناسبت جعلی وفات حضرت زینب (س) در این روز نکرده است. 🔸وفات حضرت زینب سلام الله علیها در پانزده رجب، فقط در کتاب مجعول اخبار الزینبات آمده و متاسفانه جاعل بی ذوق این کتاب، وفات آن حضرت را نزدیک به روز ولادت امیرالمومنین علی علیه السلام ذکر کرده است. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
بررسی اعتبار کتاب اخبار الزینبات.pdf
343.1K
مقاله «بررسی اعتبار کتاب اخبار الزینبات»، سید حسن فاطمی، فصلنامه کتابهای اسلامی، شماره 21، تابستان 1384 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠سوال حدیثی : ( زمان و مکان و روزه عمل ام داود) 1⃣سوال اول 🔹آیا عمل ام داود اختصاص به ماه رجب دارد ؟ ✅جواب: خیر اختصاص ندارد .چنانچه در خود حدیث هم ذکر شده است می توان این عمل را _ که دعای استفتاح است _ در هر ماهی و در هر روزی انجام داد .البته امام صادق علیه السلام دو زمان را سفارش می کنند یکی روز عرفه به خصوص عرفه ای که با روز جمعه موافق و همزمان شده باشد و دیگری هم ایام البیض هر ماه قمری است (۱۳ و۱۴ و۱۵) . 🔹ام داود سوال کرد : فَقُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا سَيِّدِي أَ يُدْعَى بِهَذَا اَلدُّعَاءِ فِي غَيْرِ رَجَبٍ قَالَ نَعَمْ يَوْمَ عَرَفَةَ وَ إِنْ وَافَقَ ذَلِكَ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ لَمْ يَفْرُغْ صَاحِبُهُ مِنْهُ حَتَّى يَغْفِرَ اَللَّهُ لَهُ وَ فِي كُلِّ شَهْرٍ إِذَا أَرَادَ ذَلِكَ صَامَ اَلْأَيَّامَ اَلْبِيضَ وَ دَعَا بِهِ فِي آخِرِهَا كَمَا وَصَفْتُ وَ فِي رِوَايَتَيْنِ قَالَ نَعَمْ فِي يَوْمِ عَرَفَةَ وَ فِي كُلِّ يَوْمٍ دَعَا فَإِنَّ اَللَّهَ يُجِيبُ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ تَعَالَى . 📚إقبال الأعمال ج ۲، ص ۶۵۹ و بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۹۵، ص ۳۹۸ 2⃣ سوال دوم: 🔸آیا این عمل باید در مسجد و در حال اعتکاف باشد ؟ ✅جواب : خیر مشروط به مسجد و معتکف شدن نیست و در واقع این عمل را برخی مومنین همزمان با اعتکاف انجام داده اند که فضیلت بیشتری خواهد داشت . 3⃣سوال سوم : 🔹آیا دعای استفتاح مشروط به سه روز روزه است؟ ✅بله این دعای با فضیلت که موجب استجابت سریع دعا و باز شدن درهای آسمان می شود کیفیت خاصی برای آن در حدیث وارد شده و مشروط به سه روز روزه است.البته ناگفته پیداست کسانی هم که نمی توانند روزه بگیرند می توانند از فضیلت خود دعا رجاء بهره مند شوند و قطعا بی تاثیر نیست. 🔹صُومِي اَلثَّلاَثَةَ اَلْأَيَّامِ اَلْبِيضِ ( سه روز ایام البیض را روزه بگیر)وَ هُوَ يَوْمُ اَلثَّالِثَ عَشَرَ وَ اَلرَّابِعَ عَشَرَ وَ اَلْخَامِسَ عَشَرَ وَ اِغْتَسِلِي فِي يَوْمِ اَلْخَامِسَ عَشَرَ وَقْتَ اَلزَّوَالِ وَ صَلِّي اَلزَّوَالَ ثَمَانِيَ رَكَعَاتٍ وَ فِي إِحْدَى اَلرِّوَايَاتِ وَ تُحَسِّنِينَ قُنُوتَهُنَّ وَ رُكُوعَهُنَّ وَ سُجُودَهُنَّ ثُمَّ تُصَلِّينَ اَلظُّهْرَ وَ تَرْكَعِينَ بَعْدَ اَلظُّهْرِ رَكْعَتَيْنِ وَ تَقُولِينَ بَعْدَ اَلرَّكْعَتَيْنِ يَا قَاضِيَ حَوَائِجِ اَلطَّالِبِينَ مِائَةَ مَرَّةٍ ثُمَّ تُصَلِّينَ بَعْدَ ذَلِكِ ثَمَانِيَ رَكَعَاتٍ وَ فِي رِوَايَةٍ تَقْرَئِينَ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ يَعْنِي مِنْ نَوَافِلِ اَلْعَصْرِ... 🔰فضیلت دعای استفتاح امام صادق علیه السلام به ام داود فرمودند: أَيْنَ أَنْتَ عَنْ دُعَاءِ اَلاِسْتِفْتَاحِ - فَإِنَّهُ اَلدُّعَاءُ اَلَّذِي تُفْتَحُ لَهُ أَبْوَابُ اَلسَّمَاوَاتِ - وَ يَلْقَى صَاحِبُهُ بِالْإِجَابَةِ مِنْ سَاعَتِهِ - وَ لَيْسَ لِصَاحِبِهِ عِنْدَ اَللَّهِ إِلاَّ اَلْإِجَابَةَ وَ اَلْجَنَّةَ. 📚بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۹۴، ص ۴۲ و به نقل شیخ صندوق ره می فرمایند: فَأَيْنَ أَنْتِ عَنْ دُعَاءِ اَلاِسْتِفْتَاحِ وَ اَلْإِجَابَةِ وَ اَلنَّجَاحِ وَ هُوَ اَلدُّعَاءُ اَلَّذِي يَفْتَحُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَبْوَابَ اَلسَّمَاءِ وَ تَتَلَقَّى اَلْمَلاَئِكَةُ وَ تُبَشِّرُ بِالْإِجَابَةِ وَ هُوَ اَلدُّعَاءُ اَلْمُسْتَجَابُ اَلَّذِي لاَ يُحْجَبُ عَنِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لاَ لِصَاحِبِهِ عِنْدَ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى ثَوَابٌ دُونَ اَلْجَنَّةِ. 📘فضائل الأشهُر الثلاثة ج ۱، ص ۳۲ ✍محمد الهی منش ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠سوال فقهی:( حدود اطاعت از والدین) ❓سوال: اگر پدر یا مادر، فرزند خود را موظف به انتخاب رشته تحصیلی یا شغل خاصی کند یا بگوید با فلانی ارتباط و دوستی نداشته باش، اطاعت از امر و نهی ایشان از نظر شرعی واجب است؟ ✍ پاسخ: اگر والدین در مسیر تربیت و هدایت فرزند به روش دینی، امر و نهی کنند و از ترک آن توسط فرزند، اذیت شوند اطاعت لازم است و در غیر این‌صورت واجب نیست. البته در ابراز مخالفت هم، رعایت حرمت و شأن آنها صورت گیرد و سزاوار است که سعی در جلب رضایت یا اقناع آنها شود. 🔗 دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128