الی الحبیب
#دیداریار| #حاشیهنگاری حاجرحیم #آبفروش از دیدار ستایشگران اهلبیت(ع) با رهبرمعظمانقلاب؛ ۱۴۰۲ 🔸
#دیداریار|
#حاشیهنگاری حاجرحیم #آبفروش
از دیدار ستایشگران اهلبیت(ع)
با رهبرمعظمانقلاب؛ ۱۴۰۲
🔸(قسمت هشتم.یک)
«آنان که هرگز خم نشدند جز در رکوعشان!»
#حاج_احمد با حسن سلیقه، در هر بخش از اجرا یکی از مناسبتها را مورد توجه قرار میدهد و این بار روز زن را:
«به محضر همه بانوان، مادران و زنان این سرزمین، عرض ادب میکنم» بعد هم بانوان حاضر در جلسه را به نمایندگی از تمام بانوان کشور مورد خطاب قرار داده و تبریک ویژه این روز را به آنان میرساند و متقابلاً از جانب آنها محضر آقا... و سپس با شعر زیبایی از #سید_محمدجواد_شرافت، تصاویری از حاج #قاسم را مقابل چشمانمان میآورد که از مادری حضرت زهراء در جنگ میگفت و پیوندی زیبا برقرار میکند با حضرت زهراء(س) و مادران شهداء و روز مادر:
«از جاری لطف آسمانها میگفت
از رحمت بیکران دریا میگفت
در محضر مادر شهیدان، بااشک
از مادری حضرت زهراء میگفت»
بعد هم «به روح بلند حاج قاسم، همه شهداء، امام شهداء یک صلوات دیگری» از جمعیت میگیرد و دعوت میکند: «از #سید_حجازی از #کشور_عزیز_لبنان... امروز مفتخریم عزیزانی از #عراق، #لبنان، #بحرین و #کویت مهمانان برنامه ما هستند...»
#سید_حجازی را بهعنوان خواننده نسخه عربی #سلام_فرمانده در لبنان معرفی میکند و شاعران اجرای امروز را هم #نور_آملی و #غریفی...
💠💠💠
#نور_آملی را در آخرین سفر لبنان دیدهام و با هم جلساتی داشتهایم، اهل مطالعه و تحقیق، علاقهمند به حکمت و عرفان، تشنه حقیقت... در آن سفر مشتاقانه صحبتهای استاد #عابدینی را دنبال میکرد و سؤالات جدی داشت... اتفاقاً آن سفر همزمان بود با روز میلاد حضرت زهراء و طبیعتاً دیدار با آقا... در بیروت بودیم که به حاج #مهدی_رسولی خبر دادند باید برای دیدار بخواند! سفر را نیمهکاره رها کرد و به سختی خودش را رساند به مراسم... آن شرایط دعوت را با الآن که مقایسه میکنم، احتمالاً خیلی جلوتریم!
💠💠💠
ناگهان در فاصله استقرار #سید در جایگاه، از وسط جمعیت یک نفر فریاد میزند: «آقاجونم فدات!»
#سید پشت جایگاه قرار گرفته: «صلوا علی محمد و آل محمد...»
تا صلوات جمعیت به انتها برسد، یک نفر دیگر بلند میشود:
«حقا که تو از سلاله فاطمهای
با خنده خود به درد ما خاتمهای
زیباتر ازین نام ندیدم به جهان
سیدعلی حسینی خامنهای»
و جمعیت صلواتی میفرستند...
#سید با خطبهای عربی آغاز میکند سلامی محضر حضرت زهراء(س) تقدیم میکند: «...الصدیقة الشهیدة فاطمة المحدثة...» و سلامی هم محضر بقیةالله(عج): «و السلام علی صاحبالزمان واجعلناه من اعوانه و انصاره و الممهدین لدولته...»
سلامی هم خدمت حضرت آقا: «اعطیتک السلام...» و با شعری در وصف رزمندگان مقاومت آغاز میکند؛ با شعری که در بیت اولش، آن را چیزی جز ابزار رساندن غربت آنان نمیداند، همانانی که در بیتهای بعدی بهعنوان «اهلالولایة» ازشان یاد میکند:
«ما الشِّعرُ مِنّی سِوى مِرْسالُ غُربَتِهِمْ
والشّانُ لی مِنهُمُ لَو کان لی شانُ
رَبعی إذا مالَ بالأحْمالِ سالِکُهُمْ
زادوا لهُ الحِملَ فالأثْقالُ میزانُ
أهلُ الوِلایةِ مِلْءُ الرِّیحِ عَسْکَرُهُمْ
جَمعٌ بلا رُتَبٍ والثَّوْبُ أکْفانُ
تَخالُ أسْیافَهُم باللَّمحِ لَیّنَةً
قُلْ ذا دَلیلٌ بأنّ الصَّیدَ ما لانُوا
حَسْنا طلائعُهُم، حُسنَى طبائعُهُمْ
ما زِیدَ فیهِم على الإحسانِ إحسانُ»
آنان که هرگز خم نشدند جز در رکوعشان!:
«لَمْ ینحنوا قَطُّ إلّا فی رُکوعِهِمُ
لَولاهُ قیلَ هُمُ والطّودُ أقرانُ»
آنها و شهادت دوستان عاشقی هستند که شوق دیدار هم را دارند:
«هُم والشَّهادَةُ خِلّانٌ یُشَوِّقُهُمْ
سَعْیاً إلیها أحِبّاءٌ وخِلّانُ»
به زیبایی، در لابهلای کلمات یادی از #سید_عباس_موسوی، شیخ #راغب_حرب و #حاج_رضوان میکند و ادامه میدهد:
«قاداتُهُم شُهَدا، «عبّاسُ» سَیِّدُهُمْ
و «الحَربُ» راغِبُهُم، والعِشقُ «رِضْوانُ»
أمّا الفَصیحُ صَفیحُ الوَجْهِ أحسَنُهُمْ
فی کَفّهِ النّصرُ شَهْدٌ مِنه ألوانُ»
ادامه دارد...
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
🔖مهمترین چالش مداحی، «انفعال»
💠ستایشگر اهلبیت(ع) حاج #یزدان_ناصری در ضمن گفتوگویی، دربارهی برخی چالشهای پیش روی مداحی گفتند:
🔰و على الله في كل الأمور توکلی
و بالخمس اصحاب الكساء توسلی،
السلام على المهدی و علی آبائه..
💢در رابطه با این گروه و مخاطب #اثرگذار جامعه (قشر جوان) باید چند نکته عرض کنم: اول اینکه شعر معروفی هست که گوید: چونکه با کودک سر و کارت فتاد، پس زبان کودکی باید گشاد... همین در مورد قشر #جوان جامعه هم صدق میکند.
🌀ما اگر قرار است با جوان ارتباط برقرار کنیم و آنها را پای کار هیئت و مسجد بیاوریم، باید زبان گفتگو و صحبت با این نسل را پیدا کنیم. نسل جوان امروز به شدت باهوش و #پرسشگر است. نمی شود به سبک دهههای قبل و اوایل انقلاب با او برخورد و برایش برنامهریزی کرد
♻️نسل جوان امروز با انواع #رسانه مواجه است و اخبار را به سهولت دریافت میکند و متعاقباً در معرض خطرات جدی هست. آنها #سبک_زندگی خودشان را از رسانه ها دریافت میکنند
💯در این میان باید گفت همیشه #منطق_اسلام منطق پر قدرتی بوده است؛ ما باید فقط زبان درستی برای ارتباط پیدا کنیم. پیامبر خدا(ص) اسامةبنزيد که جوانی حدوداً ۲۰ ساله بود را به #فرماندهی سپاه خود منصوب میکند! این #اعتماد کردن به جوان باعث هویت بخشی میشود و به نظرم اولین گام برای همراهی با جوانان همین اعتماد کردن و دادن مسئولیت به آنان است
🔆باید نقش پدرانه و #حامی برایشان داشته باشیم نه نقش تحکمی و چالشــی. مورد دیگر اینکه ما باید از #زبان_هنر بیشــتر اســتفاده کنیــم. در حال حاضر جوانــان ما نگاه امروزی دارند و از بســیاری از ســختگیریها گریزانند. ماباید روی اشتراکاتی که با جوانان داریم سرمایهگذاری کنیم تا موفق شویم. رفتارهای سلیقهای همراه تحکم کاربردی ندارد
💎#مداحی چــون هنری تأثیرگذار اســت و مقــام معظم رهبــری هم در طی این سالها و دیدارهایشــان با مداحان روی هنریبودن این مقولــه تأکیــد کردند؛
طبیعتــاً بهخاطــر اثرگــذاری بالایی کــه دارد، مورد #توجه_دشــمنان اســت. به نظر بنــده مهمتریــن چالش پیش روی مداحــی این اســت که مداحان مــا تحت تأثیر سـلـایق جامعه به #انفعال بیفتنــد. ما نباید از خطــوط قرمزمان عقبنشــینی کنیم یا خدای نکرده ســطح مداحی را بــه لحاظ #محتوایــی تنزل دهیم
↙️ما نبایــد مداحی و شــکل و ســاختار آن را ســطحی کنیم. مــا باید در ساختار و قالب امروزی و جوانپسند، مفاهیم #عمیق را به مخاطب منتقــل کنیم. محتوا بســیار مهم اســت؛ محتــوای غنــی، اثرگذار و محرک به ســمت جهــاد و تکلیــف. الآن الحمــدلله #شــاعران خوبی داریم که مداحان میتوانند از آنان برای ســرودن اشــعار #حماســی استفاده کنند
⚠️مهمترین چالش پیــش روی مداحــی را مداحی کــردن #ســطحی میدانــم! اینکــه ما مداحــی فاخــر را به مداحــی کلیشــه و ســطحی تبدیــل کنیــم که از دلِ آن مداحی، مجاهده و مقاتله فی ســبیل الله بیرون نیاید. اگر اینطور نشــود ما تقریبــاً وارد مداحی #نمایشــی و #تشــریفاتی شــدهایم. مــن به خدا پنــاه میبرم و امیــدوارم همگــی ما مداحان در مســیر اصلــی انجام وظیفه کنیم
🔮در وصیتنامــهام نوشــتهام که این بیــت را روی کفن و ســنگ قبرم بنویســند:
یک قطـــرهی اشــک در عـزای آن تشنه شــهیـد
صد نامـــهی سِیَه شده را میکند سفید
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#پویش_تواصی
#پیشنهاد_شما
🔰« تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ»
🎗پیشنهاد اول
🗳کاش برای #انتخابات یک پویش کشوری در بین #مداحان راه میافتاد!
🔸مثلاً پویشی تحت عنوان «#بخاطر..»
📱هر کدوم از مداحان ۲۰ ثانیه از کلیپ رو بگیرن!
♻️به عنوان مثال: من رأی میدهم👇🏻
💬 بهخاطرِ دل شهدا..
💬 بهخاطرِ خراب کردن خیال باطل دشمن..
💬بهخاطرِ رضایت قاسم سلیمانی..
🔖به نظرم منظور آقا از اینکه به مداحها سپرد، هزینه کردن از #آبرو و وجهه خودشون برا نظام بود
و الا همه ما که #تحلیلگر نیستیم که بخواهیم کلی تحلیل ارایه بدیم!
🎗پیشنهاد دوم
💠چند تا #همایش در سطح استان بگیریم با حضور شخصیتها، مداحان عزیز و برجسته استان؛
در چند شهر/ با موضوع: چرا انتخابات⁉️
🎗پیشنهاد سوم
💢هر #هیئت از الآن بیانیه و عکس نوشته منتشر کنه و در مورد ضرورت #مشارکت با مخاطبش حرف بزنه..
#ارسالی_مخاطبین
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
🔰 سلام فرمانده ۳، نیمهٔ شعبان میآید
🔹قرارگاه منتظران مهدی اعلام کرد سومین نسخه از سرود سلام فرمانده با نام «فرمانده مهدی» ۱۹ بهمن در قم اجرا و ضبط میشود و نیمهٔ شعبان رونمایی خواهد شد.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#پیرغلامان
🔖فرزندِ زمانهی خود!
💠مداح پیشکسوت اهلبیت(ع) حاج محمد #بازوبند درباره اهمیت سطح علمی مداحان، گفتند:
🔰در حال حاضر دهها #دانشگاه در تهران به #تربیت دانشجویان اهتمام دارند که از بین این تعداد، تنها چند دانشگاه انگشت شمار اعتبار #بینالمللی دارد؛ معلوم است برای این نوع دانشگاهها انتخاب اساتید و هدایت دانشجویان به سختی و با دقت فراوان انجام میشود
⚠️گاهی برخی تصور میکنند تنها با شش ماه آموزش و تمرین میتوانند در عرصه مداحی و ذاکری اهلبیت(ع) گام بردارند! در حالی که نمیدانند به هر میزان #شاگردی اساتید با تقوا، اهل دل و صاحب فن را داشته باشند بیشتر میتوانند بر دلها تأثیر بگذارند
💢#مداحان و #ذاکران باید بدانند به هر مرحلهای از ذاکری توفیق یافتند، کامل نیستند و هر لحظه #نیاز به کسب علم و تجربه دارند
🌀[در حدیثی به این مضمون] از امیرالمومنین امام علی(ع) داریم که انسان فرزند زمانهی خود است؛ این فرمایش بسیار مهم است. ذائقه و سلیقه مستمعان نسبت به چهل سال پیش متفاوت شده است. بنابراین مداحان نباید اثر گذاری بر مستمعان را در هیچ زمانی از دست بدهند
🔆برای مثال در گذشته الفاظی که ذاکران استفاده میکردند هرگز #مستمع آن روزگار دلیل استفاده آن را درخواست نمیکردند اما مخاطبان امروز چنین نیستند. مداح باید بداند که سطح علمی #مردم بسیار #ارتقا یافته است و اگر نتواند سطح علمی آنان را ارتقا ببخشد کم کم از این صحنه کنار گذاشته میشود. [از طرفی] مداح اگر #مخاطب_شناسی خوبی داشته باشد و نیاز مستمع را درک کند، هرگز از این صحنه کنار نمیرود
✳️هر چه #استادِ انسان صاحب نفس و اهل طریق باشد به همان مقدار بر مداح اثر میگذارد. در حال حاضر ما ذاکرانی داریم که اهل مبارزه با نفس، تهجد و ذکر هستند و در گذشته نیز ما افرادی داشتیم که در تقوا ضعیف بودند
📌یعنی نمیتوان یک حرف کلی گفت که «ذاکران در گذشته همه اهل تقوا بودند و امروز چنین نیست». بنابراین در هیچ زمانی #مثبت و #منفی کامل را نمیتوانید داشته باشید اما این مساله دارای #شدت و #ضعف است
↙️ از این رو بنده بیایم و بگویم در گذشته ذاکران اهل #سلوک بودند و امروز نیستند و یا بر عکس، یک تطبیق ناموزون است چرا که همیشه سلوک بوده اما شدت و ضعف داشته است
🔗[نکته دیگر اینکه] زمان برای #فراگیری کوتاه است، اما برای کسب #شهرت زمان همیشه هست. آسیبی که یک خواننده را میتواند ذلیل کند شهرت کاذب است. شهرت کاذب بسیاری از توفیقات را از انسان میگیرد اما شهرتی که #امام_حسین(ع) روزی آدمی کند هرگز تمام شدنی نیست و فقط باید قدردان باشیم..
📚منبع:
📖آدرس حدیث (عنه عليه السلام : المَرءُ ابنُ ساعَتِهِ): غرر الحكم : 447
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آفتابچشمخورشیدولایتکیستتو
آسمانجودودریایعنایتکیستتو
🔶 تقدیم به حضرت جواد (ع)
🎙 گروه همخوانی بشیر
🔹جمعی از پیرغلامان سیدالشهداء
❇️ یزد، حسینیه ایران
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#علمی
🔖حاج مهدی سلحشور؛ حلقه واسط چهار نسل!
💠آقای علی #داودی، شاعر و منتقد ادبی در برنامهای پژوهشی درباره مداحی و تحلیل اختصاصی از شخصیت و فضای مداحی حاج مهدی #سلحشور، گفتند:
🔸یکی از جایگاههای مهم و ممتاز در هیئت #مداح است. همین نسبت جایگاه مداح در هیئت از عوامل تعیینکنندهای است که بخشی از آن را #شعر تشکیل میدهد
⁉️سوال این است که آیا انتظار ما از مداح این است که مداح شاعر باشد؟ سیاستمدار یا سخنران باشد؟ متفکر یا نماینده اجتماع باشد؟ درواقع توقع ما از مداح چیست؟
❇️حالا در نظر بگیریم نسبت همه این عوامل با یکدیگر و نسبت آنها با شعر چگونه است؟ آن وقت درمییابیم که شعر در چه #قید و بندی قرار دارد
⚠️و متوجه میشویم که ما هم با شعر محض روبرو نیستیم؛ لذا نباید بحث شعر در مداحی و هیئت را با معیارهای عمومی #ادبیات بسنجیم
🌀شعری که در #هیئت ارائه می شود طبعاً باید بتواند توقع #سلایق مختلف را تا حدی برآورده کند، مداحی درواقع هنری است که معجونی از چند رشته #هنری را در دل خود دارد
📚و در شکل کلی خود نیازمند توانایی #مدیریتی، #اجرا، #اطلاعات تاریخی، تسلط بر #موسیقی و #نواها و #شعر است
🚩این مسئله که مداحی در خود انقلاب اسلامی چه قدر دخیل بوده است موضوع مهمی است. پس پیروزی انقلاب اسلامی بلافاصله جنگ تحمیلی شروع میشود که مداحی در این برهه جایگاه و نقش ویژهای داشت. آقای #سلحشور خودش #رزمنده بود و در جنگ هم حضور داشت
🟢دقیقاً بعد از انقلاب و بهویژه بعد از شکلگیری دوره #دفاع_مقدس حجم قابلتوجهی از آثار مداحی داریم و پیوند عجیبی که دوره مداحی در دفاع مقدس دارد با سلوک زیستی رزمندگان دفاع مقدس اساساً فصل تازهای در مداحی و هیئت باز کرد
⚜️آقای سلحشور با یک #ثبات قدمی نوع خاصی از مداحی و نوحه را ارائه میدهد و در اینکه آثار ایشان اصول و استحکام دارد شکی نیست
🎙 [درباره بحث شعر] میتوان گفت آقای سلحشور در یک دهه حدود ۷۰ یا ۸۰ شعر خوانده و در واقع یک کتاب مفصل شعر در یک #دهه خوانده است. میتوان گفت هر مداح در یک دهه یک #کتاب_شعر_صوتی منتشر میکند
🔮حاج مهدی سلحشور به خاطر فاصله گرفتن از وجه #سلبریتی شدن مداحی و مداح که در برخی از مداحان الِمانهای آن مشهود است تلاش کرده #ذات_مداحی را توسعه بدهد و به جهت دارا بودن تقریباً همه وجوه ذاتی مداحی یک #پدیده کمنظیر است
⬅️دوری از #حاشیهها و پرداختن به ذات و #متن مداحی سبب شده سه دهه در اوج بماند. آن چیزی که توانسته در این مسیر به او کمک کند #سلوک_معنوی این مداح است که ریشه در چند مسئله دارد
🔺ابتدا اینکه او جزو مداحانی است که از فضای معنوی #حوزه و تحت تمشیت و تربیت #اساتید_اخلاق بوده است و ازجمله طلبههایی بودند که به #جبهه رفتند و تجربه معنویت و #حماسه جنگ را داشتند
🔺نکته دیگر این است که آقای سلحشور مداح #مرکز نیست و مداح #پیرامون است. می توان گفت او اولین مداح جدی ما است که در #شهرستانها پایگاه ایجاد کرده و با مداحان جوان شهرستانی و مجالس شهرستانی ارتباط ایجاد کرده است
💬و در مسیر تعالی آنها تلاش کرده و این همان مسئله #توسعه_ذات_مداحی است. با اینکه اصالتاً تهرانی است اما ایشان مداح تهران یا قم نیست و مداح پیرامون و مداح همه #ایران است
♻️حاج مهدی سلحشور توانسته #حلقه_واسط حداقل چهار نسل باشد؛ یعنی او هم دهه ۵۰ را درک کرده هم دهه در دهه ۶۰ یک فعال مذهبی و رزمنده بوده است هم در ادامه تا دهه ۹۰ فعال بوده است
🔗او در این چهار دهه توانسته حلقه واسط باشد و یک ارتباط بین نسلی را در فضای آفرینشهای مذهبی ایجاد کند. به عنوان یک مداح #صاحب_سبک توانسته ذات آئین مداحی را در بخشهای مختلف توسعه دهد
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#پویش_تواصی
اگر رای دادن بی فایده بود، رای ندادن را تبلیغ نمیکردند :)
#انتخابات #مشارکت_حداکثری
#جمهوری_اسلامی_ایران
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
|#دیداریار|
#حاشیهنگاری حاجرحیم #آبفروش
از دیدار ستایشگران اهلبیت(ع)
با رهبرمعظمانقلاب؛ ۱۴۰۲
🔸(قسمت هشتم.دو)
«یکدوره فشرده ولایت فقیه در بیت رهبری»
#سید_حجازی در ادامه انگار خطابش را به آقا متوجه میکند و یکدوره فشرده ولایت فقیه را در چند بیت خلاصه میکند و ارائه میدهد:
«طابَتْ بهِ الشّامُ للقُدسِ الشَّریفِ کَما
طابَتْ بِنورِ مُحَیّاکُم خُراسانُ
وأنتمُ الأصلُ، یا ظلَّ الإمامِ وما
لِلشَّمْسِ ظِلّانِ، لی فی ذاکَ بُرهانُ
مَن لیلةَ القدرِ یَدعو فی الختامِ لَکُمْ
یا لیتَ عُمری لِذاکَ الشّیبِ قُربانُ
هذا الدُّعاءُ کتابٌ فیه علّمَنا
کلَّ الولایةِ والمکتوبُ عُنوانُ
یا وارثَ الشَّمسِ یا بنَ الطُّهرِ یابن علی
أَفرِد لنا الظِّلَّ، إن الظِّلَّ أوطانُ»
و تکبیت آخر این شعر را هم تقدیم حضرت زهراء(س) میکند:
«فی مولِدِ النّورِ شَطرٌ واحدٌ وکَفى
«وإنّ فاطمةَ الزهراءَ قرآنُ»
آنجا که میخواند: «یا وارث الشمس! یا بن الطُّهر! یا بن علی!» احساس میکنی جنس کلمات به سیاق #آوینی است! ناخودآگاه یاد تعابیر #آقامرتضی میافتی، پس از دیدار آقا:
«عزیز ما، ای وصی امام عشق! آنان که معنای «ولایت» را نمیدانند در کار ما سخت درماندهاند، اما شما خوب میدانید که سرچشمه این تسلیم و اطاعت و محبت در کجاست... ما طلعت آن عنایت ازلی را در نگاه شما بازیافتیم، لبخند شما شفقت صبح را داشت و شب انزوای ما را شکست، سر ما و قدمتان که وصی امام عشق هستید و نایب امام زمان(ع).»
💠💠💠
#سید در امتداد شعر قبل با خطاب قراردادن حضرت زهراء(س)، شعر دیگری را آغاز میکند:
«کم انتظرتکِ... غیماً یرشحُ المطرا
فهل تردّینَ مَنْ «کمْ کانَ مُنتظِرا»...!
و کم أتیتکِ و الظلماءُ تخنقُنی
فکنتِ -قبلَ السما- تُدْنینَ لیْ قمرا
و کنتُ أهتفُ «یا زهراءُ» فی ظمَأی
فتعبُرینَ کطیفٍ یُشبهُ النهَرا...!
مددتَ کفیکَ... آلامُ الورى صغُرَتْ
و ما سوى قلبکِ الحانی بهمْ کبُرا
هُنا رحاکِ أحالتْ قمحهَا وطنا
فکنتِ أشهى طعامٍ فی فمِ الفُقرا
أفی سواکِ یصوغُ الشعرُ أشطُرَهُ
و أنتِ مَن فیکِ جاءتْ سُورةُ الشُعَرا...!
أراکِ فی کلِّ شیءٍ وجـهَ عاطفةٍ
و غیرَ وجهِکِ فی الأشیاءِ لستُ أرى
أتیتُ زهراءُ و الأکدارُ تجرفُنی
و ما سواکِ یزیحُ الهمّ و الکدرا
أنا الذی... کلّما أُهدیکِ «فاتِحةً»
تفتّحتْ مُدنٌ فی داخلی و قُرى
فما «توضأتُ» إلا کنتِ «نافِلتی»
و ما «توسّلتُ» إلا کنتِ لی «قدَرا»»
در ادامه، جریان #مقاومت و شهیدان راه مقاومت را در سراسر جهان، امتداد راه حضرت زهراء(س) میداند:
«أنتِ التی تمـلأ الدنیا مُقاوَمةً
ما من شهیدٍ و إلا من دماکِ جرى»
بعد هم #حاج_قاسم را در امتداد همین مسیر یاد میکند:
«و لم یکُن «قاسمٌ» إلا امتدادَ فِداً
من بأسِ کفیکِ نالَ المجدَ و الظفَرا»
مجدداً خطابش را مستقیماً به سوی آقا میکند و این منظومه فاطمی را کامل میکند:
«و أنتَ یا سیدی من نسلِ فاطمةٍ
أمرتَ للحُبَّ أن یسری بنا.. فسرى
طریقُکَ الحقُّ قَـلَّ العابـرونَ بـهِ
و لم یخب من بدرب الحقِّ قد عبرا
فلمْ یخضوکَ إلا خیـبةً رجعـوا
و لم تخضْ أنـتَ إلا عدتَ منتصرا
کلٌ لهُ فی الهوى یا سیدی قـدرٌ
و أحمدُ اللهَ إذ سـوّاکَ لی قـدَرا»
عرض ارادت عاشقانهاش به آقا، رشکبرانگیز است...
به گمانم بیت آخر را نمیخواند:
«آتیکَ من أرضِ نَصرِالله «عاملةٍ»
بالحُبِّ مِن أهلِها و الحُبُّ سُلْطانُ»
ادامه دارد...
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
|#دیداریار| #حاشیهنگاری حاجرحیم #آبفروش از دیدار ستایشگران اهلبیت(ع) با رهبرمعظمانقلاب؛ ۱۴۰۲
|#دیداریار|
#حاشیهنگاری حاجرحیم #آبفروش
از دیدار ستایشگران اهلبیت(ع)
با رهبرمعظمانقلاب؛ ۱۴۰۲
🔸(قسمت هشتم.سه)
«ملاقات نسخههای عربی و فارسی «سلام فرمانده» در حسینیه امام خمینی(ره)»
بعد از انتشار «قسمت هشتم/دو»، یکی از دوستان تذکر میدهد که #سید بیت آخر را خوانده و در فیلم منتشرشده هست:
«آتیکَ من أرضِ نَصرِالله «عاملةٍ»
بالحُبِّ مِن أهلِها و الحُبُّ سُلْطانُ»
حیف بود نخوانده باشد!
تا اینجا اولین بیتی که جا انداختهام، تا بعد...
#سید از جمعیت صلواتی میگیرد، سبک اجرا را تغییر میدهد و با یک سرود ادامه میدهد:
«امابیها فاطمه
امابیها فاطمه
امابیها فاطمه...»
یک لحظه در وسط فضای عربی خواندنش، به فارسی میگوید:
«همه، همه، ماشاءالله!»
و ادامه میدهد:
«بروحی مَن لجمع الخلق أمّه
دعا خیراً فکانت خیر أمه
علیه الله صلى "کن" فکانت
له الزهراء ابنته و أمه
قد اجتمعا بها قبلٌ و بعدُ
و بعد لرَبعها الجنّاتُ بعدُ
فمنها القرب من ذیالعرش قربٌ
و عنها البعد عن ذیالعرش بُعدُ
و منها القرب لایحتاج وِردا
و لکن فی طریق الحق وِردا
تساقط فی رحى الملکوت وحیاً
اذا فاحت على اللاهوت ورداً»
دوباره از جمعیت همراهی میخواهد:
«امابیها فاطمه
امابیها فاطمه
امابیها فاطمه...»
مجلس را گرم میکند: «ماشاءالله...»
«امابیها فاطمه
امابیها فاطمه
امابیها فاطمه
اذا فاحت على سبع صباها
لألف زلیخة ردت صباها
أراد قمیصَ یوسف مستجاباً
فغنّى حین ألقاه صباها
و ألقى فی جهنم من عصاها
و أبرأ فی توسلها الکلیما
و ألقت حینما ألقى عصاها
فانجى باسمها موسى الکلیمَا
و أنجى باسمها عیسى و حیّى
لیرتقیَ السما حیّاً و حیّا
و عازر فی الخلیل علیه نادى
بفاطمة فعاد المیت حیّا
بها لخلیله اسماعیل عاد
و أفنت قوم فرعونٍ و عادا
لها الرحمن والى من توالی
و من عادته فالرحمن عادى
رباعیاتُ منها الیمُّ یهدى
و یمّ الصدر یمَّ الصدر یُهدى
حکیمُ محکَمٌ یَهدی إلیکم
و خیر الناس من بالقول یُهدى
امابیها فاطمه
امابیها فاطمه
امابیها فاطمه...»
در اینجا وقتی میگوید «الختام... سلام یا مهدی...»، تازه ماجرا شروع میشود...، جمعیت با #سید همنوا میشوند:
«لاخیر فی الحیاة
من دون هواک
و العین فداک
یا شاغل روحی
هل لی ان اراک
سلام یا مهدی
یا وعدنا الصادق...
یا صادق الوعد
سلام یا مهدی
فی خط روح الله...
و الله انا علی العهد
سلام یا مهدی»
نقطه اوج اجرای #سید جایی است که نسخه عربی #سلام_فرمانده را به نسخه فارسیاش پیوند میزند؛ جمعیت یکپارچه شور و شوق، در فضایی آمیخته از اشک و آه و لبخند، همه یکصدا میشوند:
«سلام فرمانده!
سلام از این نسل غیور جامانده
سلام فرمانده!
سیدعلی دههنودیهاشو فراخوانده
سلام فرمانده...»
برکات «سلام فرمانده» همچنان جاری است، رحمت به شیر پاک مادر #ابوذر_روحی... که نمیدانم کی و کجا، کدام خیر را انجام داده بود که مستحق اجری چنین عظیم شد...
باز هم تصویر آن جلو را ندارم و این افسوس جاری این دیدار است...، نمیفهمم چه شد، فقط صدای آقا به گوش میرسد: «اشکال نداره، بزار بیاد...»
و بعد هم صدای تحسینشان: «احسنت، احسنت...»
ظاهراً #محسن _عراقی خط را باز کرده! و از آن به بعد، یکبهیک خدمت آقا میرسند...
#حاج_احمد حسن تناسب را رعایت میکند و باز هم با شعر زیبایی از #سید_محمدجواد_شرافت این بخش را به پایان میرساند و زمینهسازی میکند برای اجرای بعدی:
«ماییم و شکوه نصر، انشاءالله
قدس است و شکست حصر، انشاءالله
یک جمعه نزدیک، نصلی فی القدس
همراه امام عصر...»
و از جمعیت پاسخ میگیرد: «انشاءالله»
باز هم #حاج_احمد مقید است به این حسن تناسب: «بگو یا مهدی!»
جمعیت هم اجابت میکنند و نوای «یا مهدی»، حجم حسینیه را پر میکند...
#مهدی_مختاری باز هم حاشیه میزند: «ای جونم...»
ادامه دارد...
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
📚 موسیقی
مروری بر بیانات حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی) دربارهی موسیقی
✍🏻 نویسنده: مهدی گرامی پور
📇 ناشر: انقلاب اسلامی
📖 تعداد صفحه: ۲۱۶
غفلت از ویژگیهای موسیقی، پیامدهای عدیدهای دارد؛ زیرا موسیقی ابزاری مهم در انتقال مفاهیم بوده که فراتر از زبان و ملّیّتهای مختلف است و بیتوجّهی به آن گاهی اهداف انسان را تحت تأثیر قرار میدهد؛ چون موسیقی عنصری موثّر در انتقال اهداف نیکو و اهداف سخیف است و در صورت اهمال در شناخت ویژگیهای موسیقی، گاهی با یک موسیقی سخیف اهداف انسان تغییر کرده و مسیرش دگرگون میشود.
💳 ۱۷۵تومان
🏷 مخاطب کتاب«غنا و موسیقی» پژوهشگران در این حوزه میباشد؛
ولی کتاب «موسیقی» برای مخاطب عام بوده و ناظر به مباحث اجتماعی و اثرگذاری موسیقی است.
🛒 ثبت سفارش همراه با تخفیف:
@majidarabmokhtari
#موسیقی
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#قزوین
#تواصی_حق
🔻اولین نشست تخصصی تواصی حق
(ویژه #ستایشگران اهل بیت (ع) )
🔻سخنران: حجتالاسلام خضری
🔻یکشنبه ۱۵ بهمن ماه_ساعت ۱۵:۳۰
🔻چهارراه عمران، سالن جلسات اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
🔰حق زبانت بر تو آن است که وادارش کنی با ادب و خوب سخن گوید و...
🔸 از زیاد گفتن و بیخود چرخیدن در دهان منعش نمایی تا...
🔹سکوت را رعایت کند مگر در جایی که نیاز به تکلم باشد و نفعی برای دنیا و آخرت داشته باشد.
📚رساله حقوق امام سجاد (علیهالسلام)
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
🔖کار اصیل!
💠مداح اهلبیت(ع) حاج #حنیف_طاهری از تجارب خود درباره مداحی اصیل گفتند:
❇️ما نیاز نیست حتما خیلی مستقیم مسائل را مطرح کنیم، این اصلاً کار #هیئت نیست. هیئت باید #انسانسازی کند و سرنخ بدهد به مخاطب. مثل اتفاقی که در #دانشگاه میافتد که استاد همه مسائل را مستقیم به دانشجو نمیگوید
🌀برای مثال آقای برقعی شعری گفته است: علی(ع) خلیفه شود پیر مرد بیغوله/ یکی است در نظرش با حسن(ع) که فرزند است! این شعر #سیاسی نیست؟ سیاسی است، زیبایی شعری هم دارد، اما عریان نیست. ما باید به جایی برسیم که این نوع شعرخوانیها گسترش پیدا کند
🔶نکته بعدی اینکه مثلاً شما میخواهی در مذمت این مسئولینی که حق مردم را میخوردند و #ظلم میکنند چیزی بگویی. چطور میگویی؟میشود خیلی زیبا و زیرکانه این حرف را زد. #پروین_اعتصامی خیلی خوب این کار را کرده است:
آن پارسا که ده خرد و ملک رهزن / آن پادشاه که مال رعیت خورد گداست! ما این #گنجینه را داریم کسی استفاده نمیکند.
⬅️من از کسانی که میآیند و میپرسند میخواهم مداح شوم میپرسم: چه قدر از خوابت زدهای؟ آیا مثل بقیه میخوابی؟
✳️این نوع نگاه به مداحی امروز یک رویایی شده است که حرف زدن از آن خیلی عجیب است اما من این طوری بزرگ شدم
⁉️تفریحاتت همان است؟ همانقدر مسافرت میروی؟ منظورم این نیست که اینها را کنار بگذاریم! نه. منظورم این است که این کار سختیهای خودش را دارد
💬آقایانی که دارید کار اصیل انجام میدهید هیچ وقت دلسرد نشوید و کارتان را بکنید. #سیدالشهداء(ع) میبیند؛سیدالشهداء(ع) خودش جلوه میدهد خسته نشوید..
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
|#دیداریار| #حاشیهنگاری حاجرحیم #آبفروش از دیدار ستایشگران اهلبیت(ع) با رهبرمعظمانقلاب؛ ۱۴۰۲
|#دیداریار|
#حاشیهنگاری حاجرحیم #آبفروش
از دیدار ستایشگران اهلبیت(ع)
با رهبرمعظمانقلاب؛ ۱۴۰۲
🔸(قسمت نهم/یک)
«در حقوق زن طلبکاریم ما...»
بعد از یادداشت قبلی آقا #مهدی_دردشتیان پیام دادند:
«خط عرضادبکردن حضوری را خود #مجتبی_رمضانی شکست و اول از همه بالا رفت. اتفاقاً #محسن یادش رفت بالا بره، یادش انداختند و به سمت آقا چون دوید، یکی از محافظها جلوش رو گرفت که آقا گفتند: «بذار بیاد»»
تشکر میکنم و شِکوه:
«از خسارتهای انتهانشستن همین میشود... 😅»
#مهدی هم زیرپوستی همدردی میکند و دلداری میدهد:
«من چی بگم؟ ما هم مثلاً جلو بودیم در حالی که اکبر آقای #شیخی روی پای راست و آقا #مصطفی_مروانی روی پای چپمان نشسته بودند! 😄»
💠💠💠
تماشای مراحل ساخت و بالاآمدن بنای یک شعر، لذتبخش است... در همان جلسه نهایی هماهنگی که چندباری در این سلسله یادداشت، ذکرخیرش شد، #محمد_رسولی هم شعرش را آورده بود، اما نیمهساز! بیتهایی هنوز ساخته نشده بودند، هرچند جایشان در نقشه ساختمان شعر او مشخص بود و میدانست که قرار است در این نقطه چند بیت مثلاً درباره #حاج_قاسم سروده شود، گاهی هم تکمصرعی مانده بود تا بیت کامل شود... همان بنای نیمهتمام را که نشان داد، دل از همه ربود... حتم داشتم با یک بنای باشکوه و همهچیزتمام مواجه خواهیم شد، همین هم شد...
#حاج_احمد دعوت میکند از #محمد_رسولی برای شعرخوانی...
#محمد شروع میکند:
«بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیکم یا اهل بیت النبوة
یا مولاتی یا فاطمةالزهراء اغیثینی
آقاجان سلام علیکم...»
از آقا اجازه میگیرد و با توصیف هنگامه میلاد حضرت زهراء(س) آغاز میکند:
«شب اگر بیروح، اگر تاریک بود
صبح دیدار خدا نزدیک بود
آسمان محو تماشای زمین
با چه ذوقی آمده روحالامین
با خودش بیتالغزل آورده است
عطری از روز ازل آورده است
سورهای آورده که منهاج ماست
صبح میلادش شب معراج ماست
جلوهای از ذات ممدوح آمده
از «نفخت فیه من روح» آمده
وحی چون باران شد و بر خاک ریخت
کوثری در ظرف «ما ادراک» ریخت»
در این بین، ابیاتی هستند که در شعر اولیه انتشاریافته نیستند، مانند بیت بعد:
«کوثر است و عز و مجد آورده است
وه که قرآن را به وجد آورده است»
با اشعاری غرق در تلمیح ادامه میدهد:
«قصه شیرین «اعطینا»است او
«قاب قوسین» است، «او ادنی»است او
او کجا و مرزهای فهم ما
غیر حیرت چیست از او سهم ما
دست شاعر را پر از مضمون کند
اهلبیت شعر را موزون کند»
این بیت ظاهراً از همان ابیاتی است که چندبار مرمت شده تا با این قرائت اجرا شد:
«دانه تسبیحش از الماس بود
عقل کل در جامه احساس بود»
به جای مصرع اول، یکجا آمده بود:
«استعاره از خیالش، یاس بود»
و یکجا هم به جای «خیال»، «حضور» آمده بود... مانند فضاسازی و چیدمان اجزای جایگاه هیأت که چندبار میچینی و خراب میکنی... و عاقبت هم آنچه نهایی میشود با همه قبلیها فرق دارد و البته بهتر است!
ادامه میدهد:
«او نبوت را دلیل خاتمه است
قصه خلقت به نام فاطمه است»
تشویق جمعیت بالا میرود و «احسنت» از هر گوشهای برمیخیزد!
«آیه تطهیر عین ذات اوست
عشق از ذریه سادات اوست»
اینبار «بهبه» است که بر «احسنت» غالب شده!
««هل أتی» و «نور» و «قدر» و «کوثر» است
دخترِ... نه مادر پیغمبر است»
جلسه به وجد آمده و بعد از هر بیت واکنش نشان میدهند... باز هم صدای «بهبه» بلند است...
«چیست دوزخ؟ شعلهای از قهر او
چیست جنت؟ کوچهای در شهر او
در قیامت هم قیامت میکند
او به لبخندی شفاعت میکند»
باز هم تشویق حضار...
«پیش او تکلیف فردا روشن است
آرمان آفرینش، یک زن است
نور عصمت جلوه تابندهاش
زن اگر که اوست، مردان بندهاش
او به نام زن اصالت میدهد
چادرش عطر نجابت میدهد
خلقت از دامان زن آغاز شد
در مدینه زن تمدنساز شد»
اینجا فرمایش آقا درباره موضع ما نسبت به مسأله زنان در مواجهه با غرب را که بارها مورد تأکید و تکرار قرار دادهاند، به نظم درآورده است:
«در حقوق زن طلبکاریم ما
آی دنیا فاطمه داریم ما»
اینجا تشویق جماعت به اوج میرسد و «بهبه»های مکرر، مستیشان را افاقه نمیکند، به ناگاه صدای کفزدن در فضای حسینیه بلند میشود... عدهای لب میپیچانند و زیرلب غرولندی میکنند، عدهای هم انگار به لج این جماعت هم که شده، محکمتر کف دستهایشان را بر هم میکوبند و خوشحالی از لبهای خندان و چشمهای گردشدهشان بیرون میپاشد!
ادامه دارد...
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#اسلام
🔰یه دینی که توش سیاه و سفید فرقی نداره!!!
🧐گریههای وینیسیوس جونیور رو بخاطر توهین به رنگ پوستش دیدین؟
🟢حالا این قضیه رو بخونید:
یکی ازشیعیان ساکن آمریکا نقل میکنه، دهه اول محرم مراسم روضه گرفته بودیم، شب اول یه سیاهپوستی ازسرکنجکاوی اومده بود تو جلسه، یکی ازبچهها هم براش ترجمه میکرد چی میگیم.
🔸فرداشب دیدیم باچندتا سیاهپوست دیگه اومدن، پس فردا تعدادشون بیشتر شد، همین جوری تعداد سیاهپوستها زیاد شد تا مجبور شدیم یه جای دیگه روهم برای مراسم در نظر بگیریم.
🔺شب آخر ۱۵۰تا سیاهپوست گفتن ما میخوایم مسلمون بشیم و شیعه بشیم! پرسیدم: چیشده مگه؟ همشون نگاه کردن به اونی که شب اول اومده بود. ازش پرسیدم چیشده؟ گفت: شب اول که اومدم یه تیکه از #روضه جون، غلام سیاه اباعبدالله رو خوندین، همونی که اباعبدالله مثل پسرخودش سرشو گذاشت رو پاهای خودش، بلند بلند براش گریه کرد.
🔹همون شب رفتم به این سیاه پوستا گفتم بیاید یه دینی و یه آقایی رو پیدا کردم که توش سیاه و سفید فرقی نداره...
#هیئت_سکولار
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
.🇮🇷اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
💐وقُلْ جَاءَ الْحَقُّ
وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ ۚ
إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا✌️💐
الاسراء، الآیة ٨١
🇮🇷و بگو «حق آمد، و باطل نابود شد؛ همانا باطل نابود شدنی است!»
#قرآن_کریم
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir