eitaa logo
الی الحبیب
2.9هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
30 فایل
👇 «إلی‌الحبیب» 💠 اخبار 💠 بایدها و نبایدهای مداحی 💠 آداب و سلوکِ ستایشگری‌اهلبیت 🔻 خادم کانال: @setayeshgary
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تنها کار خوبی که کرده بود گریه تو تنهایی برای (ع) بود... به واسطه حضرت زهرا(س) بخشیده شد و از عذاب نجات پیدا کرد :) 🆔 @elalhabib_ir
🎙استاد میرزامحمدی 🔰خستگی‌ ناپذیری در امر نوکری اهل‌بیت(ع) 🔶 ما بعد از یک مدتی نوکری کردن به روزمرگی می‌افتیم، خسته می‌شویم، کم می‌آوریم، زن و بچه‌مان برایشان سؤال می‌شود، خودمان برای‌مان سؤال می‌شود این هیأت را ادامه بدهم؟ ندهم؟ مردد هستم چیکار کنم؟ قدر من را نمی‌دانند چیکار کنم بالاخره؟ خسته شدم من این‌قدر زحمت می‌کشم از پول جیبم می‌گذارم، از خانواده‌ام می‌گذارم، از آسایش و آرامشم می‌گذارم، آخرش نشد آن‌که باید بشود. 🔷بشنوید این روایت را، امام باقر(ع) فرمود: هرکه نداند آن‌چه که به ما اهل‌بیت‌(ع) ظلم شده، حقوقی که از ما اهل‌بیت(ع) به غارت رفته، بلاهایی که بر سر ما اهل‌بیت(ع) آوردند، هرکه معرفت و شناخت نسبت به این مظلومیت ما و بردن حق ما نداشته باشد «فهو شریک من اتی الینا فیما ولینا به» او شریک در جرم کسانی است که به ما ظلم کردند و غاصب حق ما بودند. رسالت ما را ببینید. 💠 اگر من از این زاویه نگاه کنم هرگز دیگر خسته نمی‌شوم. 🆔 @elalhabib_ir .
🔰پانزدهمین نشست صمیمانه جمعی از مداحان هیآت شهرستان یزد 🔻با موضوع : ضرورت محتوا محوری در مداحی 🏷 با حضور : حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی 🗓 سه‌شنبه ۶ آذرماه ۱۴۰۳ 🕌 یزد حسینیه ایران 🆔 @elalhabib_ir
📸اقدام جالب برای حفظ کرامت خانواده‌های لبنانی 🔹سید امیر حسینی از مادحین اهل بیت (ع) که مدتهاست در کنار جمعی دیگر از فعالین هیأت مذهبی و گروهای جهادی برای کمک به مردم مقاوم و مظلوم لبنان در این کشور حضور دارد، با انتشار مطلبی در صفحه شخصی‌اش در شبکه‌های اجتماعی به حمایت از پویش کمک برای تهیه کالاهای مورد نیاز مردم‌جنگ زده لبنان پرداخت.‌ 🆔 @elalhabib_ir
🎙استاد وحیددستجردی 🔰چگونه صدای خود را پرورش دهیم؟ 🏷 روش دوم: روش شخصی 🔶 روش شخصی از طریق تمرین های شخصی است. ممکن است به یک رنگ نرسیده، ولی خود شخص برای خودش یک تمریناتی دارد که یا در قالب ردیف‌خوانی است یا تصنیف‌ خوانی و یا تولید اصوات 🔻الف) ردیف‌ خوانی: از درآمد شروع می شود که یک پرورش صدای ریزی در آن نهفته است. کسی که از درآمد شروع میکند و به گوشه های مختلف می رسد، در اینجا ممکن است صدای شخص جوابگو نباشد درنتیجه تمرین می کند تا صدای خود را پرورش دهد برای آن گوشه،همین تلاش او برای خواندن آن گوشه، باعث پرورش صدای او می شود. 🔻ب) تصنیف‌ خوانی: مداحی که بسیار خوب سبک های مختلف را اجرا می کند. سبک‌هایی که هم نت های پایین دارد و هم نت های اوج دارد خیلی ام خوب ارائه می دهد. این مداح چندسال پیش نمی توانسته ولی الان می تواند راحت اجرا کند پس با خواندن این تصنیف ها، صدای خود را پرورش داده است و برایش مهم بوده که چه سبکی را اجرا کند که اوج و فرود های مختلف دارد و آرام آرام پرورش داده است. ♦ج)تولید اصوات: صداهای مختلف را تولید کردن مثلا تولید لفظ اسحق 🏷تذکر: البته این نکته فراموش نشود که ما در حال بررسی روش های قدما هستیم که با این متدها صدای خود را پرورش می دادند. 💠ادامه دارد... 🆔 @elalhabib_ir .
🎙مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی 🔰 اهمیت برگزاری روضه های خانگی 🔶زمانی یکی خواب دیده بود که امام حسین(ع) از قمر بنی‌هاشم(ع) می‌پرسند که روضه‌خوان‌ها چند نفر هستند؟ می‌خواهم صورتشان را ببینم. صورت را که به امام حسین(ع) می‌دهند، بعضی روضه‌خوان‌ها را قلم می‌زنند اما نام سیدعبدالهادی (شیرازی) که مرجع بود در لیست می‌ماند. 🔻کسی که این خواب را دیده است، تعجب می‌کند و نزد سیدعبدالهادی می‌رود و می‌گوید این خواب را دیده‌ام. شما روضه می‌خوانید؟ ایشان می‌فرماید: درست است. من کتاب و روایاتی در خصوص فضیلت گریاندن برای امام حسین(ع) می‌خواندم. روایت این بود: «مَن بَکی أَو أَبکی أَو تَباکی فی مُصیبهِ الحُسین وَجَبَت لَهُ الجَنَّه ؛‌ هرکس در مصیبت امام حسین بگرید یا بگریاند و یا (اگر گریه‌اش نیامد) خود را به حالت گریه بزند، بهشت بر او واجب می‌شود.» 🔻 سیدعبدالهادی می‌گوید من این روایت را خواندم و پیش خود گفتم من چرا این کار را نکنم. هفته‌ای یک شب کتاب مقتل را دست می‌گرفتم و برای زن و بچه‌ام روضهمی‌خواندم. آن‌ها گریه می‌کردند و من ثواب می‌بردم. ایشان فرمودند: معلوم که این کار من مورد قبول واقع شده است. 💠 در خانه برای زن و فرزند و یا مادر و پدر خود روضه بخوانید. آن‌ها گریه کنند ثواب می‌برید. 🆔 @elalhabib_ir .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ای رهبر آزاده‌ام، آماده‌ام آماده‌ام مداحی حاج صادق آهنگران در حضور رهبر انقلاب 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰رهبر انقلاب؛ در دیدار بسیجیان: این کاری که رژیم صهیونی در غزه و لبنان کرده، پیروزی نیست، ‎ است. حالا حکم بازداشت اینها را صادر کرده‌اند؛ این کافی نیست! و سران جنایت‌کار این رژیم باید صادر شود. ۱۴۰۳/۹/۵ 🆔 @elalhabib_ir
🎙حاج محمود کریمی 🔰روضه‌ی گودال 🔶اگر شخصی در روضه خوانی، روضه‌ی گودال خواند و از آن خارج نشد، از فقر خود شکایت نکند. 🔻چون وقتی وارد روضه‌ی گودال می شوید و ریزه کاریی های آن را می خوانید در واقع دارید ادعا می کنید که با امام حسین(ع) رابطه‌ی عمیقی دارم رابطه نزدیکی دارم و محرم سر هستم وقتی این ادعا را دارید شما را امتحان می کنند. 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دعای ویژه و خاص رهبر انقلاب در پایان سخنرانی امروز 🔹پروردگارا! این سرانجام مطلوب همه بندگان صالح خود را، به حق محمدوآل‌محمد(ص) هرچه زودتر برسان... 🆔 @elalhabib_ir
🎙استاد حاج مرتضی طاهری 🔰 تاثیرات حفظ ادعیه 🔶 من دعاهای ندبه و کمیل و عاشورا رو خدا لطف کرده حفظیم یک ساعت هم وقت نذاشتم این ادعیه را حفظ کنم، به مرور خواندن حفظ شدم. الان چقدر(حفظ دعا) تاثیرش مضاعف است از اینکه من کتاب را جلوی چشمانم قرار دهم و از رو بخوانم. 🔻یه خورده زحمت دارد ولی اگر یکبار هم به کارتان بیاید باز ارزش دارد (ولی این طور نیست بیشتر به کار می آید). ➕ولی برای آن یک جلسه اگر انسان از حافظه‌اش از قوه تحفیظش کار نکشد در سن مثلا ۷۰ سالگی خیلی احتمالش زیاد است که آلزایمر سراغ او بیاید. چون از حافظه اش استفاده نکرده و به خود زحمت نداده است. 💢 شعر حفظ کنید 🔷خدا بیامرزد حاج احمد شمیشری را، یک مداح قدر و بی بدیلی بود. همیشه عبا رو دوش خود داشت. هنگام پیاده‌روی تا منزل همیشه یک کاغذ دستش بود و در روز یک قصیده حفظ میکرد. چندین دیوان شعر حفظ بود. 💠پس این فرق می کند با اینکه در یک مجلسی قرار شد بخوانی از روی گوشی بخوانی حالا ممکن است گوشی شارژش تمام شود. حفظ شعر این آثار را دارد. 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🎙 حاج حسین هوشیار 🔰از دیدگاه من مداحی اتفاقی‌است که در هیأت واقع می‌شود و اگر به داخل استودیو برود دیگر مداحی نیست و نوعی خوانندگی مذهبی است. 🆔 @elalhabib_ir
🔺سلسله نشست‌های تخصصی ستایشگری۱۱ 🏷«مضمون ناب ۲» 🔸استاد: ستایشگر اهل‌بیت(ع) دکتر یونس سبزی 🗓 ۵شنبه | ۸آذر جهت ثبت‌نام، مشخصات خود را به شماره زیر ارسال بفرمائید: (ظرفیت محدود می باشد) ۰۹۱۰۹۹۶۷۰۷۱ ▫️دفتر ستایشگری جامعه ایمانی مشعر ▫️مدرسه عالی ستایشگری 🆔 @elalhabib_ir
🔰روز محشر، تمام انبیاء، ملائکه و مؤمنین همراه با ضجّه‌های حضرت زهرا بر سیدالشهداء «صلوات‌الله‌علیهما» گریه می‌کنند ... در روایتی رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: 🥀 زمانی که روز قیامت فرا می‌رسد، قبّه‌ای از نور برای فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها بر پا خواهد شد. 📋 وَ أَقْبَلَ الْحُسَیْنُ علیه‌السلام رَأْسُهُ فِی یَدِهِ ▪️و سیدالشهداء علیه‌السلام در حالی که سر بریده خود را در دست گرفته، جلو می‌آید. 📋 فَإِذَا رَأَتْهُ شَهَقَتْ شَهْقَةً لَا یَبْقَی فِی الْجَمْعِ مَلَکٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِیٌّ مُرْسَلٌ وَ لَا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ إِلَّا بَکَی لَهَا ▪️وقتی‌که چشمان مبارک فاطمه زهرا به سیدالشهداء علیهماالسّلام می‌افتد، ضجه‌ای زده و آنچنان گریه می‌کند که تمام ملائکه، تمام پیامبران و تمام مؤمنینی که در محشر حاضرند، با ضجّه‌های صدیقه کبری سلام‌اللّه‌علیها، به گریه می‌افتند... 📚ثواب الاعمال، ص۲۵۸ 📚بحارالانوار،ج۴۳، ص۲۲۱ ✍ مادرت گفت بُنیَّ دل ما ریخت به‌هم بردن نام تو غوغاست اباعبدالله ... 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙حجت‌الاسلام استاد عالی 🔰 سخنی با جامعه‌ مداحان و ستایشگران اهل‌بیت(ع) در باب جهاد تبیین 💢متاسفانه هنوز بزرگی تهدیدی که الان متوجه کشور ما هست چه در بین عوام و چه خواص آن طوری که باید منتقل نشده است. 🆔 @elalhabib_ir .
🎙استاد حاج منصور ارضی 🔰ما به انتخاب خودمان نیامدیم 🔶امام حسن عسکری(ع) در صلوات حجج‌ طاهره(ع) عبارت «أُمِّ أَحِبَّائِک وَ أَصْفِیائِک» را دارند که می‌فرمایند: هرکسی حضرت زهرا (س) را دوست داشته باشد و در مسیر آن حضرت قدم بردارد، حضرت زهرا (س) مادر اوست و دیگر جای هیچ حرف و سخنی باقی نمی‌ماند. ♦اما صحبت من در مورد کلمه «اصفیائک» است که بسیاری از علما نظرشان بر این است که مراد از «اصفیائک» همان اهل‌بیت (ع) هستند که به نظر من صحیح نمی‌باشد. اگر مراد ائمه (ع) و اهل‌بیت (ع) بود، دیگر نیازی به فقره امّ‌‌ الائمة الهدی نبود. به نظر می‌رسد که مراد از «اصفیائک» که یک گروه خاص می‌باشند همان نوکران حضرت هستند. بنابراین «اصفیائک» یعنی کسانی که حضرت زهرا (س) انتخابشان کرده که شماها باشید، خُب حالا که انتخاب شده حضرت زهرا (س) هستید، این مسیر را چگونه می‌خواهید بگذرانید! 🔷در انتخابات معمولی اگر شخصِ منتخب مردم، مرتکب خطایی بشود، جریمه‌اش این است که در دوره بعد، دیگر انتخاب نمی‌شود. اما در این راه که بی‌بی دو عالم انتخاب کرده، با دیگر انتخابات فرق دارد؛ یقین کنید که ما به انتخاب خودمان نیامدیم و اصلاً قرار نبود ما اینجا باشیم و او بود که ما را به این سَمت سوق داد که نوکر شویم؛ پس کمی فکر کنیم که چگونه باید در این مسیر قدم بگزاریم. 🆔 @elalhabib_ir .
🔰 ویراست حاج مهدی سلحشور 📝 پروردگارا به چنین جماعت بی مبنایی گرفتاریم! می فرمایند اصلاح طلب جماعت هم از شهادت شهدای کربلا غمگین می شود و هم از کشته شدن لشکریان یزید! هم عزادار شهادت سید حسن نصرالله و حاج قاسم هستند و هم عزادار کشته های صهیونیسم ! با اینها شدیم ۸۵ میلیون😑 🆔 @elalhabib_ir
📚 کتاب باکیة العین • گزیده‌ای از مراثی فاطمی 📖تعداد صفحات: ۱۹۰ صفحه 🔻مؤسسه علمی فرهنگی «نصرتی لکم معدّة» با همکاری «جامعه ایمانی مشعر»، در راستای احیای شعائر الهی ِفاطمیه، هجده روضه را با اسلوب فنی و پس از تحقیق مصادر و بررسی اشعار، محضر ذاکران و مرثیه‌خوانان آل‌الله تقدیم می‌کند. ارائه این تعداد از مراثی، با سبک و الگوی واحد، جنبه آموزشی نیز دارد که به مرور زمان، راهنمای مناسبی برای تولید و نوآوری در مرثیه می‌باشد. 👇🏻تهیه کتاب از طریق وب‌گاه: ▫️heyat.co/p/4785 ✅این کتاب در بسته معرفتیِ فاطمیه ۱۴۰۳ ارائه شده است. برای دریافت بسته با ۷۰٪ تخفیف عدد ۷۲ را به ۳۰۰۰۱۵۴۲ پیامک کنید. مشاهده همه محتوای بسته فاطمیه👇 ▫️@basteheyat 🆔 @elalhabib_ir
🔹ارث دریا🔹 جرعه جرعه غم چشید و ذره ذره آب شد آسمان شرمنده از قدّ خم مهتاب شد گریه‌ها می‌کرد تا اُمّت شود بیدار... حیف از صدای گریه‌اش اُمّت فقط بی‌خواب شد پشت در آمد بگوید، گوش عالم بشنود: «ارث دریا بود آنچه قسمت مرداب شد»... بشکند دستی که پای شعله را اینجا کشاند باب را آتش کشید، آتش کشیدن باب شد حضرت صدّیقه از گستاخی مسمار نه از طناب دور دستان علی بی‌تاب شد ما نمی‌دانیم، «نَعلُ السیف» می‌داند چرا «مرتضایم را نبر...»، «فضه مرا دریاب» شد... 📝 🆔 @elalhabib_ir
💠بیان مضمون‌محور 🔹اصولاً شاعران واکنش‌های عاطفی خود را به دو شکل انتقال می‌دهند: الف) بیان شاعرانه و هنری ب) بیان غیرمستقیم در حالت نخست، نحوه بیان مهم است نه موضوع و در حالت دوم، اندیشه شاعرانه (چه گفتن) بیشتر تجلی دارد تا بیان شاعرانه (چگونه گفتن). این نوع بیان - که در ادب سنتی و معاصر رواج بسیار دارد- اگر به‌درستی به‌کار گرفته شود، به‌راحتی می‌تواند مخاطب را اقناع کند. ‌با نگاهی واقع‌گرایانه می‌توان گفت: تعهد شاعرانه و دغدغه تعامل شاعر با مخاطب عام، در انتخاب این شیوه بیان تأثیرگذار است. این نوع شیوه شعری را می‌توان بیان «مضمون‌محور» دانست. 🔸«مضمون» همان مقصود و مفاد سخن است که در لایه درونی کلام پنهان است و به شکل تفسیر یا تأویل، ارائه می‌شود. در سلوک ادبی، شاعر سعی دارد با بلاغت کلام و استفاده از شگردهای بیانی (که معمولاً تخیل در آن نقشی ندارد) محتوایی را با بیانی جذاب و نکته‌سنجانه مطرح ساخته، خلأ خیال و اغراق شاعرانه را به نوعی جبران کند. اگر اساس شعر «مضمون‌محور» را گره‌خوردگی احساس با ادراک بدانیم، مهم‌ترین نشانه آن «ادراک شاعرانه» خواهد بود که بر پایه واکنش عاطفی شاعر در شعر برجستگی یافته است. به عبارت دیگر، ادراک شاعرانه، حاصل شعور شاعر است که در قالب «واکنش عاطفی» شاعر نمایان می‌شود. 🔹بیان «مضمون‌محور» از دیرباز در شعر بسیاری از شاعران گذشته تا امروز پرکاربرد بوده است؛ به ویژه شاعرانی که به مخاطب عام گرایش داشته‌اند و مفاهیم و مضامین اجتماعی در شعرشان پربسامد بوده است. درباره این نوع گرایش، شواهد بسیاری در شعر شاعران از گذشته تا امروز می‌توانیم بیابیم و مثال بزنیم. به این نمونه‌ها در شعر حافظ بنگرید: تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش لطف خدا بیشتر از جرم ماست نکته سربسته چه دانی خموش! خواهی که سخت و سست جهان بر تو بگذرد بگذر ز عهد سست و سخن‌های سخت خویش تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن که خواجه خود روش بنده‌پروری داند! ارباب حاجتیم و زبان سؤال نیست در حضرت کریم تمنا چه حاجت است؟ وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کافری‌ست رنجیدن و... ابیات فوق، هرچند برجستگی «خیال» ندارد؛ اما از شعریت بی‌بهره نیست. به‌راستی چه رازی در ابیات فوق وجود دارد که با وجود کم‌رنگ بودن عنصر خیال، آن را شعر می‌دانیم؟ می‌توان گفت تمام آن ابیات «مضمون‌محور» بر پایه نکته‌سنجی‌های ذوقی و محوریت ادراک و شعور شاعرانه سروده شده است. 🔸در شعر ولایی نیز یکی از پرکاربردترین شیوه‌های بیان، همین بیان مضمون‌محور است. انتخاب این نوع شیوه بیان در شعر ولایی و استقبال بیش از حد معمول از آن، احتمالاً به یکی از جهات زیر بستگی دارد: ۱. گرایش شعر ولایی به هیأت و تأثیرگذاری بر مخاطبان عام ۲. کم‌تجربگی برخی شاعران و عدم انس با تجربه‌های شاعرانه شاعران برتر ۳. موضوع ادب ولایی، مدح و رثای اهل‌بیت است و گرایش به این موضوع، به طور طبیعی شاعر را به سمت تفسیر و تحلیل تاریخ، به جای گزارش یا وصف شاعرانه و نیز بازسازی‌های تاریخی سوق می‌دهد. در برخی از ابیات این غزل نیز، گرایش شاعر به دو نوع بیان «شاعرانه» و «مضمون‌محور» مشهود است؛ مقایسه این دو بیت با دیگر بیت‌ها تفاوت این دو نوع شیوه بیان را آشکار می‌سازد: جرعه جرعه غم چشید و ذره ذره آب شد آسمان شرمنده از قدّ خم مهتاب شد پشت در آمد بگوید، گوش عالم بشنود: «ارث دریا بود آنچه قسمت مرداب شد»... و: گریه‌ها می‌کرد تا اُمّت شود بیدار... حیف از صدای گریه‌اش اُمّت فقط بی‌خواب شد بشکند دستی که پای شعله را اینجا کشاند باب را آتش کشید، آتش کشیدن باب شد حضرت صدّیقه از گستاخی مسمار نه از طناب دور دستان علی بی‌تاب شد ما نمی‌دانیم، «نَعلُ السیف» می‌داند چرا «مرتضایم را نبر...»، «فضه مرا دریاب» شد... 🔹بنابراین حضور شعر «مضمون‌محور» را باید جدی گرفت و اگر قرار است این شیوه بیان را به‌کار بریم، بهتر است بر اساس شیوه قدما در آن مسیر، سلوک شعری داشته باشیم. حاصل سخن اینکه، شاعران می‌توانند با محوریت لطف طبع و سحر کلام آثاری بیافرینند که با وجود عدم کاربرد خیال، باز هم نشانه‌های قوی و تأثیرگذار از شعریت داشته باشد. نکته ناگفته اینکه، مرز بین «نظم» و شعر «مضمون‌محور» بسیار باریک است! اگر شاعر پیوند سه عنصر «احساس شاعرانه»، «ادراک و نکته‌سنجی‌های شاعرانه» و «بلاغت سخن» را نادیده بگیرد، اثر خود را به ورطه نظم کشانده است. 📗 (دفتر سوم، ص۷۰) ✍🏻 به قلم استاد 🆔 @elalhabib_ir
🔰مداح اهل‌بیت (ع) شهید حاج محمدرضا جلالی 🔶همیشه همراه پدر در هیئت‌ها و جلسات مذهبی و به سبک و سیاق او، از همان دوران کودکی مداحی می‌کرد. گریه‌های بلند و پر از هق هقش، از شوق درونی‌اش برای ائمه‌اطهار(علیهم‌السلام) حکایت داشت. 🔻دفاع از حریم ولایت باعث شد قید خانواده را زده و در قامت یک مدافع به سوریه سفر کند. در مدتی که سوریه بود به همراه سایر همرزمانش توانستند اطراف زینبیه را آزاد کرده و هیئت شاه حسین گویان را با مداحی خودش راه بیندازد و این لذت بخش‌ترین مداحی محمدرضا به گفته همرزمانش حساب می‌شد. مداحی پس از فتح، روحیه نیروها را برای ادامه مبارزه صد چندان کرده بود. 🔻ایام حج 94 از دانشجویانش حلالیت گرفت و به عنوان مراقب یکی از جانبازان دفاع مقدس به قربانگاه منا اعزام شد. محمدرضا چندسالی بود که به عنوان استاد حقوق خصوصی در دانشگاه تدریس می‌کرد. 🔷روضه‌هایش در کشور وهابیون شکل دیگری از دفاع حریم آل الله بود، با کلام آتشینش که لرزه بر اندام آل سعود انداخته بود. آبروی جبهه تکفیر را به سخره گرفته و مرثیه‌هایش صفحات ننگین نسل سقیفه را ورق می زد. 💠عاشق شهادت بود و ذکرش «اللهم الرزقنا التوفیق الشهاده فی سبیلک» که در دوم مهرماه 1394 در فاجعه منا در حالیکه به حجاج یاری می‌رساند، ناپدید و به طرز نامعلومی پیکرش پس از 10 روز از حادثه، در یکی از چندین کانتینر حامل اجساد شهدا در جده شناسایی و به همراه سایر شهدا به وطن بازگشت و در گلزار شهدای وادی رحمت تبریز به خاک سپرده شد. 💢هدیه به روح این شهید بزرگوار صلواتی عنایت بفرمایید🙏 🆔 @elalhabib_ir