eitaa logo
تولید محتوا؛ مقاله و پایان نامه
243 دنبال‌کننده
313 عکس
43 ویدیو
83 فایل
صفر تا صد مقاله نویسی و پایان نامه نویسی تمامی رشته های دانشگاهی و حوزوی و آموزش اصولی آن
مشاهده در ایتا
دانلود
بررسی پیوند علم و دین در اسلام، از مهمترین موضوعات اساسی عصر حاضر است که سابقهای دیرینه در تاریخ علم و تمدن اسلامی دارد. با این حال، پیشرفت سرسامآور علوم مختلف در غرب از یک سو و انحطاط علمی، سیاسی، فرهنگی، نظامی و اقتصادی جهان اسلام از سوی دیگر، طرح این پرسش را در پی داشت که گویا اسلام با علم و دانایی مخالفت بنیادی دارد.
تجلی و نمود حصول کمال در جریان های اجتماعی همگرا و ملت ها در قالب ظهور تمدن های بشری معنا می یابد. تمدن های بشری نیز بر شالوده فرهنگ ها، نگرش ها و بنیادهای اندیشه ای پایه گذاری می شوند. بی شک یکی از عوامل موثر بر شکل گیری فرهنگ و نگرش بنیادی حاکم بر جامعه مبانی و مفاهیم علوم انسانی است که از طریق نظام دانشی در بستر جامعه بسط می یابد. علوم انسانی، مهم ترین عنصر تمدنی انسجام ساز است. چرا که مهم ترین رسالت علوم انسانی، سیاستگذاری کلان در جامعه است و به عبارت دیگر سیاستگذاری درباره علوم انسانی به معنی«سیاستگذاری سیاستگذاری» است. بی شک اگر علوم انسانی یک کشور با اختلال یا تعطیلی مواجه شود طرح کلان آن کشور یا تمدن به اختلال و تعطیلی دچار می شود. چنانچه در ایران از دوره مشروطه به بعد رخ داده است و علوم انسانی غربی، سیاستگذاری کلان در ایران را به عهده گرفت. نکته قابل توجه این است که علوم انسانی غیر بومی و یا غربی تا امروز سیاستگذاری کلان در کشور را در قالب «تجدد»، «توسعه» و امروزه «جهانی شدن» یا «جهانی سازی» برای ایران طراحی می کند. به این سبب و در این شرایط تحول در علوم انسانی و سیاستگذاری در راستای تحقق آن امری ضروری تلقی می گردد. این مهم حاصل نمی شود مگر با تدوین نقشه راه تحول علوم انسانی که فرایند و مسیر تولید علوم انسانی از ابتدا تا گام های نهایی را در قالب یک الگوی اجرایی معین نماید. و ازسوی دیگر وظایف و ماموریت های مراکز پژوهشی و دانشگاهی مختلف و همچنین نهادهای سیاستگذار و موثر در این حوزه را تعیین نماید.
در زمینه امکان، ضرورت و کیفیت تولید علم دینی دیدگاه ها و نظرات مختلفی ارائه گردیده است که یکی از مهمترین و اصلی ترین این دیدگاه ها مربوط به آیت الله جوادی آملی می باشد که اصلاحاً از آن به عنوان رویکرد اجتهادی یاد می گردد
مفاهیم "علم" و "دین" تقریباً مفاهیم تازه‌ای هستند. دین در قرن هفدهم میلادی در میانهٔ استعمارگری و جهانی‌سازی و نهضت پروتستان ظهور یافت«علم» در قرن نوزدهم در اثنای تلاش برای تعریف عمل کسانی که طبیعت را مطالعه می‌کردند پدیدار شدو عبارت «دین و علم» در قرن نوزدهم به سبب به وجود آمدن هر دو مفهوم ظاهر شد.در قرن نوزدهم بود که عبارت‌های بودیسم، هندوئیسم، تائوئیسم و کنفوسیونیسم پدیدار شد.[در دوران باستان و در قرون وسطی، ریشه‌های لاتینی علم و دین به عنوان کیفیات درونی فرد یا فضائل فهمیده می‌شدند و هیچ‌گاه به عنوان دکترین‌ها، اعمال یا منابع واقعی معرفت ملاحظه نشده‌اند.
موافقان علم دینی با رد دیدگاه مخالفین و استدلال مبنی بر اینکه ابزار علم دینی منحصر در تجربه نبوده و گزاره های دینی معرفت زاست و ارزشها نیز ریشه در عالم واقع دارند بر امکان تولید علم دینی تاکید می‌کنند و در این راستا رویکردهای مختلفی مطرح کرده‌اند که هر یک از آنها با انتقاداتی روبروست. رویکرد تهذیب ضمن پذیرش چارچوب کلی علم مدرن، با تصحیح و تکمیل گزاره‌های علمی، درصدد ایجاد تعامل میان علم و دین است.رویکرد مبناگرا که به عنوان بخشی از رویکرد تاسیسی معتقد است تولید علم دینی باید متناسب با مبانی بنیادین در علوم انسانی باشد با اشکالاتی روبروست از جمله اینکه علم در تولید شده در این روش فلسفی است نه دینی و از سویی ارتباط بین فلسفه های مضاف مه علم مبتنی بر آنهاست مشخص نیست. رویکرد فرا مبنا نیز به عنوان بخش دیگری از رویکرد تاسیسی، با تاکید بر نقش فاعل شناسا در علم، تولید علم دینی را مبتنی بر انسان دینی می‌داند. اما مهمترین اشکال این رویکرد، ابهام در روش تولید علم دینی است.
علم و دین / تفکر دینی/علوم انسانی اسلامی / علم دینی/رابطه علم و دین👈https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1354
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: بایسته های پژوهش های تراز انقلاب اسلامی؛ (بخش اول) کاری از معاونت پژوهش مدرسه علمیّه بقیّه الله (عج) شهرستان بجستان و معاونت پژوهش مدرسه علمیّه امام محمدباقر علیه السلام شهر بیدخت
43.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
موضوع: بایسته های پژوهش های تراز انقلاب اسلامی؛ (بخش دوم) کاری از معاونت پژوهش مدرسه علمیّه بقیّه الله (عج) شهرستان بجستان و معاونت پژوهش مدرسه علمیّه امام محمدباقر علیه السلام شهر بیدخت
🔹 🔶 با موضوع ✨ 💻 با ارائه توسط حجت الاسلام و المسلمین (امام جمعه بخش یونسی شهرستان بجستان) ✅ 🕧دوشنبه 24 آذرماه ساعت12:30 ✳️شرکت برای عموم طلاب و دانشجویان و علاقمندان ممکن است. لینک ورود به وبینار https://azg.lms2.hozehkh.com/ws/naghsh 🔺از لینک بالا وارد شوید👆 🌹معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهراء شهرستان گناباد👇👇👇
37.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
؛ اثر گذار و مفید برای طلاب و اساتید و فعالان عرصه آموزش و پژوهش؛ کاری از معاونت پژوهش مدرسه علمیّه الزهراء علیها السلام گناباد؛ بخش اول
32.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
؛ اثر گذار و مفید برای طلاب و اساتید و فعالان عرصه آموزش و پژوهش؛ کاری از معاونت پژوهش مدرسه علمیّه الزهراء علیهاالسلام گناباد؛ بخش دوم
✅ عضو جامعه نخبگانی حوزه های علمیه کشور ✅ استعداد برتر پژوهشی حوزه علمیه خراسان
مشخصات: نشریه داخلی صدیق (نسخه الکترونیکی) حوزه علمیه امام رضا (علیه‌السلام) شهرستان گناباد شماره ۱_بهار۹۹ @EmamrezaPajohesh @RouhollahPourabedin
1_363526438.pdf
10.89M
نسخه الکترونیکی👆👇 نشریه داخلی صدیق (نسخه الکترونیکی) حوزه علمیه امام رضا (علیه‌السلام) شهرستان گناباد شماره ۱_بهار۹۹ @EmamrezaPajohesh @RouhollahPourabedin
👆👆👆👆نشست علمی نقش ادبیات عرب در فهم عمیق قرآن و حدیث
🔹 🔶 با موضوع ✨ 💻 با ارائه توسط حجت الاسلام و المسلمین (امام جمعه بخش یونسی شهرستان بجستان) ✅ 🕖چهارشنبه 26آذرماه ساعت19 ✳️شرکت برای عموم طلاب و دانشجویان و علاقمندان ممکن است. 🔗لینک ورود به وبینار https://azg.lms2.hozehkh.com/ws/din 🌹معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهراء شهرستان گناباد👇👇👇